Kirjoittaja Aihe: Kuinka saada mäntä pois koneesta?  (Luettu 2515 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kuinka saada mäntä pois koneesta?
« : 16.07.09 - klo: 10.45 »
Ostin juuri uutena Axialin .28 spec 1s koneen ja puran sen osiin ja tiivistän. Mutta nyt on tullut eteen outo ongelma. sylinteriputken sain pois ihan normaalisti, mutta kuinka mäntä on tarkoitettu poistettavaksi? Koska lohko on uritettu tuolta alapuolelta niin, että kiertokankea ei saa mitenkään alakuolokohdassa irti, täytyy se siis saada yläkuolokohdassa. Mutta asia ei ihan näin helposti mennytkään. Kun laitan männän ylös ja yritän vetää, niin kiertokanki jää vielä puoliksi tappiin kiinni. Tuo mäntä on kiertokangen kanssa kuin yhtä puuta taakse- ja eteenpäinliikkeessä ja näin ollen siinä ei ole yhtään pelivaraa, kun yritän sitä vetää tapista irti. Mäntä vaan osuu lohkon takareunaan ja homma tyssää siihen.

Tämähän ei ole mitenkään pakollista tiivistyksessä, mutta jäi askarruttamaan, kun on niin erikoinen ratkaisu. Kaikissa muissa omistamissani moottoreissa männän poisto ei ole ollut mikään ongelma.

E: http://www.rcuniverse.com/forum/m_8374188/anchors_8374188/mpage_1/key_/anchor/tm.htm#8374188
Tuossa on sama ongelma, mutta en ymmärrä tota ohjetta :S
« Viimeksi muokattu: 16.07.09 - klo: 11.38 kirjoittanut Ghostman_132 »
Team associated RC10SC6.1, Traxxas Xmaxx, Traxxas Revo 3.3, Traxxas T-Maxx

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Kuinka saada mäntä pois koneesta?
« Vastaus #1 : 16.07.09 - klo: 12.00 »
No ei tuossa ole käytännössä yhtään mitään ihmeellistä muihin koneisiin verrattuna.
Koneen osissa on vaan niin tiukka välys tietenkin kun uusia ovat, että ei ihan itsestään pois tule.

Mutta kun tiivistämisestä on kyse niin tosiaan sillon ei oteta edes kantta pois...
Ja kun näitä tarvitse poistaa niin anna olla paikallaan, ettei erittäin herkät osat pääse vahingossakaan vahingoittumaan jne.
Tähän pätee puhtaasti sanonta "jos se toimii, älä koske"
Paat ne hilut takas koneeseen ja lähdet sisäänajamaan sitä konettas ennemmin kuin purat täysin uutta konetta aivan turhaan.

Vs: Kuinka saada mäntä pois koneesta?
« Vastaus #2 : 17.07.09 - klo: 15.15 »
No onhan ne osat sinne saatu laitettuakin ilman väkivaltaa, niin kyllä ne sieltä poiskin pitäisi saada. Ja niinkuin sanoin, noin pitkälti avaaminen ei ole tarpeellista. Mielestäni en väittänytkään muuta. Saa vaan paremman näkymän kaikkialle ja pystyy öljyämään kaikki osat ennen käyttöä. Se kun ei niin suuri työmäärä ole näin yksinkertaisissa vehkeissä. Myös siinä samalla pystyy varmistamaan, ettei ole työstö jämiä jne. jäänyt tehtaalta huomaamatta. Muistaakseni täälläkin on näistä asioista joskus kirjoitettu.
Team associated RC10SC6.1, Traxxas Xmaxx, Traxxas Revo 3.3, Traxxas T-Maxx

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Kuinka saada mäntä pois koneesta?
« Vastaus #3 : 17.07.09 - klo: 15.29 »
No jos pakolla haluat ne kamat pois koneesta niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin nostaa mäntä tietenkin yläkuolokohtaan, jolloin kiertokanki ei ole lohkon urassa.
Painat kampuraa kohti moottorin etulaakeria...
Otat kiertokangen pois kampuran tapista...
Jos on tiukka niin sitten ei ole muuta vaihtoehtoa kuin kammeta se kiertokanki pois paikoiltaan.
Sitähän tuossa linkittämässäsi ohjeessakin selitetään.
Siinä vaan joku on keksiny niinkin kuningas idean kuin CVD vetoakseli...
Keksinyt että sillä voi hieman kammeta kiertokankea pois tapista.
Eli tasan yhtä paljon tuo ohje auttaa kuin se että sanoisin sinulle että hae virkkuukoukku ja vedä sillä se kiemura pois paikoiltaan.
Ihan vaikka pihdeilläkin olen nähnyt kiertokankea poistettavan.
Kunhan se nyt vaan on joku jolla saat kiertokangesta kiinni ja vedettyä sitä pois kampuran tapista ilman että teet turhia naarmuja kiertokankeen.

Ei vaan sen vaikeempaa, eikä noi ohjeetkaan tosiaan kerro yhtään sen ihmeempää.

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kuinka saada mäntä pois koneesta?
« Vastaus #4 : 18.07.09 - klo: 08.30 »
Kylä se sieltä lähtee. Axialin 28 spec 1s on v-mäisin kone jonka olen purkanut, juurikin tuon rubiikin kuutio ominaisuuden takia. Ei se kanki tule sieltä yläkuolokohdassa vaan noin 10-15astetta ennen tai jälkeen. Kaikki välykset tietenkin otettuna taaksepäin, alalenkki lähtee nätisti irti.

Siinä koneessa on mitoitukset niin, että se mäntä ja kiertokanki ei oikeasti mahdu lähtemään samallalailla yläkuolokoohdassa kuin kaikissa muissa koneissa...
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Vs: Kuinka saada mäntä pois koneesta?
« Vastaus #5 : 18.07.09 - klo: 09.38 »
joo no sitä vähän minäkin, että ei kyllä ihan normi ratkaisu ole. Mutta annoin sen olla kun ei tarvetta sen repimiselle tosiaan ollut. On nyt kumminkin hyvä tietää, kun sen joutuu purkaan esim. etulaakerin vaihtoa varten, että miten se sieltä tulee. :)
Team associated RC10SC6.1, Traxxas Xmaxx, Traxxas Revo 3.3, Traxxas T-Maxx

Poissa Hyper

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kuinka saada mäntä pois koneesta?
« Vastaus #6 : 20.07.09 - klo: 00.29 »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Kuinka saada mäntä pois koneesta?
« Vastaus #7 : 20.07.09 - klo: 02.58 »
Kylä se sieltä lähtee. Axialin 28 spec 1s on v-mäisin kone jonka olen purkanut, juurikin tuon rubiikin kuutio ominaisuuden takia. Ei se kanki tule sieltä yläkuolokohdassa vaan noin 10-15astetta ennen tai jälkeen. Kaikki välykset tietenkin otettuna taaksepäin, alalenkki lähtee nätisti irti.

Siinä koneessa on mitoitukset niin, että se mäntä ja kiertokanki ei oikeasti mahdu lähtemään samallalailla yläkuolokoohdassa kuin kaikissa muissa koneissa...

Ja tämä johtuu syystä että...???
On kampiakselin tappi soikea vai...?

On noita tiukkoja sovituksia tullut ennenkin tavattua, ja se ei ole koskaan ollut mikään suoranainen ominaisuus että juuri tietyssä asennossa lähtisi, tai että olisi juuri näin suunniteltu ainakaan... Koska toisessa yksilössä on lähtenyt sitten taas eri asennossa ja erilaisilla pienillä sovitteluilla.

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kuinka saada mäntä pois koneesta?
« Vastaus #8 : 20.07.09 - klo: 05.08 »
Ja tämä johtuu syystä että...???
On kampiakselin tappi soikea vai...?

Sitä ei vaan ole viitsitty mitoittaa loppuunasti oikein, kampiakselin tappi on muutaman kympin turhan pitkä. Tai tarkemmin ajatellen männän sisäpuolen kiertokangen liikkumisvara on jätetty turhan pieneksi.
Sun pitää purkaa semmonen aivan mielenkiinnosta jos joskus tilaisuus vastaan tulee.

Muissa koneissahan kk on irti ennenkuin sitä on alkanu irroittamaankaan, oli sillä ura sielä tai ei... sylinteriputken kun nostaa pois ja kallistaa konetta niin silloinhan se mäntä-kiertokanki paketti yleensä on tipahtanu käteen.
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Kuinka saada mäntä pois koneesta?
« Vastaus #9 : 20.07.09 - klo: 14.54 »
Kuten sanoin...
Moottoreita on eteen tullut erittäin paljon.
Paljon koneita missä ei kiertokanki tule noinvain pois paikoiltaan.
On monia eri merkkisiä ja mallisia koneita tullut purettua ja huollettua... laakereita, pyttysatseja, kiertokankia jne vaihdeltu.

"Itsestään" on tullut kiertokanki pois paikoiltaan vain paljon ajetussa koneessa... sehän on selvää.

Silti en yhtä ainoatakaa konetta ole tähän päivään mennessä tavannut missä olisi kiertokangen poistuminen kiinni siitä missä asennossa kampura on, kunhan se on ylhäällä.

Jos näissä tämän valmistajan koneissa on aina tuo 10-15 astetta niin silloinhan se on suunniteltu juttu...

Mielelläni puran Axialin jos joku sellaisen minulle käsiin tuuppaa.
Minkäs tehtaan valmistamia kyseiset koneet ovat?
Vai tekevätkö pannunsa muka itse?