Kirjoittaja Aihe: RC-autoilun kustannukset  (Luettu 6462 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa masse

  • Jäsen
    • Profiili
RC-autoilun kustannukset
« : 30.07.03 - klo: 12.12 »
Pistin tällaisen topicin pystyyn herättämään keskustelua harrastuksen kustannuksista.

Onko toisiaan niin että kisareissut on turhia ellei ole kahta rengassatsia mukana? Entä kuinka nopeasti kumit todellisuudessa menettävät ominaisuutensa? Mikä on akkujen merkitys esimerkiksi stanussa?

Pelkästään renkaisiin kuluva rahamäärä on hirvittävä! Kierrättääkö kukaan vanteita ja inserttejä, noinhan voisi vähän alentaa rengaskustannuksia? Olen kyllä joskus koittanut, mutta aika tuskaisaa  on.

Tarjolla on kaikkea liimoista liittimiin ja yleensä yhdistävä tekijä kaikilla alan tarvikkeilla on se, että ne maksavat mahdottomasti!

Onko RC-merkkivalmistajien laakeriöljyillä, rengasliimoilla ja muilla tilpehööreillä jotain eroa rautakauppojen ja markettien tarvikkeisiin? Itseäni ihmetyttää joskus RC-valmistajien monialaisuus; kuinka jonkin valmistajan voidaan kuvitella tekevän parasta elektroniikkaa, kemikaaleja ja öljyjä ja parasta mekaniikkaa?

Hinnathan ovat selitettävissä pienellä kysynnällä ja siitä johtuvilla tuotannon kustannuksilla, mutta mihin kaikkeen rahojaan kannattaa laittaa?

Olen uusi lajin parissa, käsittämättömät hinnat ovat kuitenkin pakottaneet pohtimaan vaihtoehtoisia menetelmiä tarvikkeiden kanssa.

Kertokaa ihmeessä kokemuksianne ja mielipiteitänne!
| follow the white rabbit |

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
RC-autoilun kustannukset
« Vastaus #1 : 30.07.03 - klo: 12.39 »
Itse aloitin nyt kierrättämään inserttejä, vanteitakin yritin, mutta se oli jo liian vaivalloista saada ne kumin riekaleet irti vanteesta. Ruuveja isä ostaa wurthilta, tosin sieltä ei ole ostettu tuumasia ruuveja, vain millissiä. Renkaiden kulumisesta: Kyllä niitä se 2 satsia menee, kuten minulla meni laukaassa, tosin osa syynä tähän oli erittäin kuuma sää. Tämän uude CS-27 säänön ansiosta talvi kisoissa ei varmaaankaan kulu ihan niin paljon renkaita.
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa tuukka.m

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
RC-autoilun kustannukset
« Vastaus #2 : 30.07.03 - klo: 15.29 »
Minulla on budjettina 1 rengassarja per kisa, ja kisan jälkeen renkailla niin paljon treeniä että ne ovat puhki. Ja vanteita kierrätän todella ahkerasti. Kaikkein helpoin tapa liimattujen kumien irroittamiseen vanteesta on varmastikkin laittaa renkaat asetooniin likoamaan. Itse ostan asetoonia Starkista ja muistaakseni purkin kyljessä lukee Kiilto.
Mitä akkuihin tulee alkuun stanussa ei varmastikkaan tarvitse ajaa kovin kummaisilla akuilla, mutta jos haluaa todella kisata korkeimmasta pallista niin akkujen ja koneen täytyy olla aika viimeisen päälle.
...

Poissa masse

  • Jäsen
    • Profiili
RC-autoilun kustannukset
« Vastaus #3 : 30.07.03 - klo: 15.42 »
Joo ja varmaan ajotaitojenkin täytyy olla kunnossa. :)

Hyvä neuvo toi asetoonijuttu, täytyy koittaa!
| follow the white rabbit |

Poissa Henkka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
RC-autoilun kustannukset
« Vastaus #4 : 30.07.03 - klo: 16.06 »
Lainaus käyttäjältä: "masse"
Joo ja varmaan ajotaitojenkin täytyy olla kunnossa. :)

Hyvä neuvo toi asetoonijuttu, täytyy koittaa!



Hei, muistakaas sitten että asetoni on todella kovaa myrkkyä joten sitä pitää käsitellä todella varovasti... Renkaat kannattaa ottaa jollakin tikulla pois sieltä asetonista ettei vaan joudu paljaalle iholle...
Schumacher MI4LP / Cougar SV / RCM.fi / JyvSrk

Poissa tuukka.m

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
RC-autoilun kustannukset
« Vastaus #5 : 30.07.03 - klo: 16.19 »
Ja ne vanteet kannattaa pestä sen liottelun jälkeen todella hyvin!
...

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
RC-autoilun kustannukset
« Vastaus #6 : 30.07.03 - klo: 16.22 »
Ja läheskään kaikki vanteet ei kestä asetonia. ProLinen vanteet kestää, mutta esim Yokomon vanteet katoaa liimojen mukana purkin pohjalle tunnistamattmaksi mönjäksi.

Poissa tuukka.m

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
RC-autoilun kustannukset
« Vastaus #7 : 30.07.03 - klo: 17.56 »
Joo noi yokomot ei tunnu kestän. Ja yks mikä kans on mulla kestänyt on noi orionin vanteet.
...

Poissa Jassu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
RC-autoilun kustannukset
« Vastaus #8 : 31.07.03 - klo: 09.09 »
Kyllä tuolla stanuissa todellakin saa rahat hukattua, mutta kannattaa miettiä mihin. Renkaita meillä on mennyt 1 sarja/kilpailu,
mutta tässäkin automerkillä on hieman merkitystä. Uusia renkaita ei todellakaan tarvitse aina. Ei aloitus vaiheessa mitään huimia budjetteja tarvita.
Tuosta asetoonista sen verran, että työpaikoilla missä se on voitu korvata muilla aineilla, se myös on tehty, asetoonihan aiheuttaa syöpää.

Mika R

  • Vieras
RC-autoilun kustannukset
« Vastaus #9 : 31.07.03 - klo: 09.23 »
Sama pätee nitroon ja liimoihin kuten CA, joten kaikkia noita myrkkyjä pitäs välttää niin paljon kuin mahdollista eikä päästää iholle ja huolehtia tuuletuksesta

Poissa J.M.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
RC-autoilun kustannukset
« Vastaus #10 : 31.07.03 - klo: 11.22 »
Juu kyllähän sitä rahaa palaa tässä touhussa oiken kunnolla. Itselläni oli stanussa 2 settiä per kisa tosin toinen setti oli aina eri incertillä. Kun ajoi 2:della setillä niin niillä pystyi vielä ajamaan seuraavassa kisassa.
LRP / Power-Racing

Poissa masse

  • Jäsen
    • Profiili
RC-autoilun kustannukset
« Vastaus #11 : 31.07.03 - klo: 12.24 »
Joo täytyy katsella tuota stanua sitten kun uusi kausi alkaa. Mietityttää tuo asetoonin kanssa räppääminen, ehkä se ei ole kovin viisasta. Toisaalta jos pitää itsestään huolta niin ei kai siinä pitäisi kuinkaan käydä.

Jos vanteita ja inserttejä pystyy kuitenkin kierrättämään niin ei ne kulut silloin ihan valtavia ole. Olettaen että yksi setti renkaita per kisa riittää. Onhan niitä kuluja tietenkin paljon muitakin. Mutta onko nuo rengaskulut silti yleensä suurimmat?

Mitenkäs öljyt, puhdistusaineet, liimat yms. Onko niissä markettitavaraan verrattaessa eroja?

Mun auto on asso, ja kyllä niihin varaosiinkin saa rahaa poltettua. Tietenkin olisi parempi olla mälläämättä. :) Paukautin tässä joskus kokemattomana one-wayn toisen ulostulohahlon, uusi setti (2kpl) maksoi jotain 35 euroa! Eli kyllä ne osat on hinnoissa.
| follow the white rabbit |

Poissa J.M.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
RC-autoilun kustannukset
« Vastaus #12 : 31.07.03 - klo: 13.08 »
Nuo rengaskulut eivät ole ehkäpä kaikista suurimmat, vaikka incerttejä pystyy kierrättämään pari kertaa. Riippuu ihan itsestään aika paljon, että mällääkö autoa seinään niin, että se on tuhannessa eri palassa. Tietysti, kun ruetaan ajamaan aivan kärjen tuntumassa niin akut maksavat paljon ja koneet, vaikka niitä ei tarvitsekkaan ostaa koko ajan.
Ihan noin jos alottaa vasta kilpauran niin aika pienellä rahasummalla pääsee alkuun.
LRP / Power-Racing

Poissa Turhala

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/~turhala
RC-autoilun kustannukset
« Vastaus #13 : 01.08.03 - klo: 04.16 »
Kolme kisaa yhdellä rengassetillä. Moottori vaihtoon kun kollektori kuluu puhki (tai mahdollisesti pelkkä ankkurin vaihto). Varaosia ei tarvi, kun ei riko mitään, kulutusosia tosin menee pakostakin.

Kyllä se vähän niin on, että harrastaminen on suunnileen niin kallista kuin haluaa sen olevan. Kohtuullisen halvallakin pääsee kohtuullisesti, vielä kun pystyy myöntämään että huonollakin kalustolla vauhti on enemmän kiinni taidosta kuin kalustosta, niin ei tule kalliiksi...

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Asetoni+insertit
« Vastaus #14 : 01.08.03 - klo: 18.39 »
Itse olen keitellyt vanteita tähän mennessä joskus taannoin, ja nyt arveluuttaa se kestääkö insertit asetonin, eli onko insertit kunnossa vielä sen myrkyn jäljiltä?
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
RC-autoilun kustannukset
« Vastaus #15 : 01.08.03 - klo: 20.44 »
Eiköhän kannata ottaa insertit irti ennen asetoniin laittamista :lol:

Stanun kulut on todella itsestä kiinni.

Kannattaa muistaa, että oikeilla ajolinjoilla pääsee helposti A-finaaliin! Jopa huonoilla vehkeillä !

Olen hieman huolestunut uusien stanu kuskien määrästä.....
Esitin viime vuoden Mäntsälän kapinoissa, että virikuskit hankkisi tuttava / perhepiiristä ns."kummi" aloittavan stanukuskin. Olisikohan siinä järkeä ?
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa J.M.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
RC-autoilun kustannukset
« Vastaus #16 : 01.08.03 - klo: 21.47 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Olen hieman huolestunut uusien stanu kuskien määrästä.....
Esitin viime vuoden Mäntsälän kapinoissa, että virikuskit hankkisi tuttava / perhepiiristä ns."kummi" aloittavan stanukuskin. Olisikohan siinä järkeä ?

En usko, että siinä ainakaan mitään haitta olisi ja ihan järkevä ajatus. Meinaa kun nyt näyttää jos uusia stanu kuskia ei ala pikku hiljaa tulla niin stanu puoli kuolee kokonaan :(  Mitä todennäköisemmin niin stanusta lähtee nyt vähintään parikuskia viriin.
LRP / Power-Racing

sk

  • Vieras
RC-autoilun kustannukset
« Vastaus #17 : 01.08.03 - klo: 22.45 »
Yksi suurimpia RC-autoilun huolenaiheita tällähetkellä on stanu kuskien vähyys ja kisoja kiertävien yleensäkin.
Pitäis olla kaikkien aktiivikilpailijoiden huolenaihe no 1 hankkia heitä lisää.
Kynnystä lähteä kisailemaan pitäisi madaltaa, mutta miten??

-on tää niin haitekkiä-

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
RC-autoilun kustannukset
« Vastaus #18 : 02.08.03 - klo: 12.26 »
Jos nyt viriin on menossa stanusta noin 4-6 kuskia ,niin entä sitten? aina tulee lisää.
Minä lähen kiertämään talvisarjan stanussa ja siitä eteenpäin mennään taas kesäsarjaan. Tämä kesä olisi pitänyt kisata stanussa ja ajaa kaikki kisat, mutta ajaminen on jäänyt vähiin, kun meillä on kotona talonlaajennus kesken joka on jo melkein valmis.
Sitäpaitsi minulla on juuri kesken uuden auton säätäminen yms.. juttujen hakeminen kohdalleen.

noniin, broidi huutaa pihalta että B3:sesta loppu akku, mennääs vaihtaa....
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
RC-autoilun kustannukset
« Vastaus #19 : 02.08.03 - klo: 13.01 »
Mulla tämä loistava harrastus loppu siihen kun ei yksinkertaisesti raha vaan riitä!
täysii

Poissa alpha

  • Jäsen
    • Profiili
RC-autoilun kustannukset
« Vastaus #20 : 02.08.03 - klo: 17.55 »
mulle vähän selkkausta:
stanu--> suomeks
insertti-->kans suomeks
se on maku asia sano musti ku muniansa nuoli

Poissa Tatti

  • Veteraani
    • Profiili
RC-autoilun kustannukset
« Vastaus #21 : 02.08.03 - klo: 17.58 »
Stanu= standarti= vakio , eli vakioluokka jossa ajetaan vakio koneilla(27 lankaa)

Insertti= renkaan sisällä oleva rinkula jolla käytännössä säädetään renkaan ilmanpainetta.

Poissa Rc hemmo

  • Veteraani
    • Profiili
RC-autoilun kustannukset
« Vastaus #22 : 03.08.03 - klo: 19.44 »
Itse en suositele asetonilla pelleilyä, vaan kannatan keittämistä. Itse kestän renkaita noin 1h kumeineen, jolloin kumit lähtee irti repimällä. Inserttejä voi tehdä itse vaahtomuovista.

Onhan ne muukin harrastukset kalliita, esim karting,motocross,jääkiekko jne jne jne ....

Fenoovi lopetitko tämän harrastuksen?

Poissa alpha

  • Jäsen
    • Profiili
RC-autoilun kustannukset
« Vastaus #23 : 03.08.03 - klo: 19.53 »
keität renkaita? siis niinku kattilassa? monessako asteessa? :shock:
se on maku asia sano musti ku muniansa nuoli

Poissa Rc hemmo

  • Veteraani
    • Profiili
RC-autoilun kustannukset
« Vastaus #24 : 03.08.03 - klo: 20.04 »
Lainaus käyttäjältä: "alpha"
keität renkaita? siis niinku kattilassa? monessako asteessa? :shock:


En mä asteista tiedä , loppu infrapunamittarista asteikko kesken ( näyttää 290 astetta), mutta 6:sella minä niitä vanhassa kattilassa keitin.

Poissa BoOsTeR

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
RC-autoilun kustannukset
« Vastaus #25 : 03.08.03 - klo: 20.55 »
Lainaus käyttäjältä: "alpha"
keität renkaita? siis niinku kattilassa? monessako asteessa? :shock:


No eikös se ole jo opetettu yläasteen fysiikantunnilla, että veden kiehumispiste on 100 astetta, eikä sitä saa sen kuumemmaksi vaikka keittäis kuin. Jos infrapuna mittari näyttää jotain 290 tjsp., niin silloin se mittaa kattilanpohjan lämpöä veden läpi.

Anteeksi oli pakko. :wink:
OS käy, kun käsketään
SC käy, jos käy

Poissa J.M.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
RC-autoilun kustannukset
« Vastaus #26 : 03.08.03 - klo: 22.02 »
Mä en ainakaan luota tohon keittämis juttuun, meinaa jos se vanne vähänkin kiero niin uusi rengas ei sitten välttämättä toimi.
Jos oikein muistan niin oon joskus kuullut, että niitä renkaita pitäis pitää semmosessä vedesssä ettei se vesi ihan kiehu kunnolla, mutta vähän.
LRP / Power-Racing

Poissa alpha

  • Jäsen
    • Profiili
RC-autoilun kustannukset
« Vastaus #27 : 03.08.03 - klo: 23.15 »
niinkö että sen veen lämpötila ois jotain 80-90C..[/code]
se on maku asia sano musti ku muniansa nuoli

Otsomaani

  • Vieras
RC-autoilun kustannukset
« Vastaus #28 : 08.08.03 - klo: 20.24 »
Lainaus käyttäjältä: "Rc hemmo"

Onhan ne muukin harrastukset kalliita, esim karting,motocross,jääkiekko jne jne jne ....


Todellakin!
Kun vähäsen kattoo vaikka alamäki pyöräily varusteita!
Ei RC autoilu kallista ole jos vähän kattoo mitä ostaa  :wink:

Poissa Pekka V

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.phnet.fi/virtpe/
RC-autoilun kustannukset
« Vastaus #29 : 15.03.04 - klo: 20.39 »
Lainaus käyttäjältä: "Otsomaani"
Lainaus käyttäjältä: "Rc hemmo"

Onhan ne muukin harrastukset kalliita, esim karting,motocross,jääkiekko jne jne jne ....


Todellakin!
Kun vähäsen kattoo vaikka alamäki pyöräily varusteita!
Ei RC autoilu kallista ole jos vähän kattoo mitä ostaa  :wink:
 tulee aika kalliiksi mun harrastukset, kun harrastan rc-autoilua, lätkää ja kaikkee muuta. Kyllä se lätkä on aika kallista kun minäkin oon maalivahti. Seura osti ennen varusteet mutta nyt pitäs ostaa itse vähän listaa mitä oon ostanu tällä kaudella ja minkä hintasia varusteet on

olen ostanut:
wall-active maski - 240€
kaksi mailaa(ccm ja heaton) - 160€
sherwood patjat - 700€
nyt ei tule muuta mieleen. noitten hinta 1100€ eli aika paljon

Minun varusteet:
räpylä TPS - 550€
kilpi bauer - 333€
rintapanssari bauer - 333€
housut koho - 75€
luistimet bauer 100€
patjat  sherwood - 700€
munarit koho - 20€
kaulasuoja koho - 20€
maila heaton - 80€
maski wall-active - 240€
Yhteensä: 2451€