Kirjoittaja Aihe: Projekti HongNor X2 CRT-E Pro truggy.  (Luettu 10803 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Projekti HongNor X2 CRT-E Pro truggy.
« : 31.07.09 - klo: 21.19 »
Tuli aloitettua uusi projekti, eli tarkoitus oli muuttaa HongNor X2 CRT pro - Truggy sähkökäyttöiseksi, suunnitelmiin kuului sähkökytkimen käyttö parempia ajo-ominaisuuksien takia sekä mekaaniset jarrut lämpörasituksen vähentämiseksi jarruttaessa, eli moottorijarrutuksen puuttuminen vähentää lämpenemistä, virtapiikkejä ja parantaa jarrutustuntumaa reippaasti. Autoon on myös torsen tasauspyörästä keskidiffiä korvaamaan.

Rc-monster foorumeilla ei ole ollut paljon juttua teknoRC:n konversiokiteistä, joten päätin tehdä sellaisen.


En ole myöskään törmännyt sähkötruggyyn mekaanisilla jarruilla sekä torsenilla varustettuna, joten tulipahan sitäkin kokeiltua.




Tarkoitus on saada autosta siis polttistruggyn tai ylipäätänsä polttiksen tuntuinen sähkötruggy.




Itse auto tuli ostettua reilu kuukausi sitten.









Pari kolme viikkoa sitten saapui Tekinin RX8 1/8 sensorillinen harjaton combo - T8 4080 2250Kv moottorin kanssa ( moottori painaa noin 400 grammaa ) .




Akuiksi valitsin Flightmaxin 14,8v 5000mAh LiPot, niitä on tilattu 3 kappaletta. Alkuviikosta tulevat Suomeen. Ensin tilasin 6S eli 22,2v lipot mutta älysin jälkeenpäin että eihän voimansiirto taida kestääkkään yli 40.000 kierrosta minuutissa kytkimestä ja jarruista puhumattakaan :grin: . Eli päädyin hieman pienempiin akkuihin, kierroksia tuo moottori ottaa noin 33.000 4S akuilla.




TeknoRC:ltä tilasin 2 viikoa sitten konversiokitin joka sisälsi muunnossarjan mekaaniselle jarrulle ja sähkökytkimelle, eli käyttöön tulee polttiksen 3-lapainen kytkin.



http://www.impaktrc.com/images/TKR40000A.jpg


Renkaita löytyy kahta sorttia, LRP The X renkaat ( uudenveroiset ) ja GQ Hammer renkaat ( uudenveroiset ) . Kytkinkello sekä kori ja maalaustarvikkeet vielä puuttuu, 15T kytkinkelloa ajattelin laittaa autoon. Pääratas on 46T , keskidiffinä siis torsen tasauspyörästö.

( vanha kuva mutta täysin samanlainen ) .


Torsen diffin idea on vähentää keulimista ja "palloontumis" reaktiota, eli en kaipaa pallolla olevia renkaita ollenkaan tai muutenkaan ajo-ominaisuuksia häiritseviä pikkuseikkoja.


Lisäilen kuvia pikkuhiljaa  :wink: .

Videota ehkä saatavilla, kunhan nyt saa auton ajokuntoon.


Pahoittelen joidenkin kuvien kuvanlaatua, pari kappaletta kännykällä otettuja, loput pokkarilla.



- Tapio.
« Viimeksi muokattu: 01.08.09 - klo: 01.19 kirjoittanut tapsa92 »
- Tapsa

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: PROJEKTI HongNor X2 CRT-E Pro
« Vastaus #1 : 31.07.09 - klo: 21.34 »
Mielipidettä ja kaikenlaista palautetta saa antaa, ideoitakin voi ehdottaa :smiley: .

Radioiksi tuli Futaba 3PM 2,4Ghz rattiradiot, laturina GT-Power A8 balansserilla varustettuna.

Rakentelu kesken...
« Viimeksi muokattu: 31.07.09 - klo: 21.52 kirjoittanut tapsa92 »
- Tapsa

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Projekti HongNor X2 CRT-E Pro truggy.
« Vastaus #2 : 31.07.09 - klo: 22.36 »
Vaikuttaa mielenkiintoiselta paketilta. Tekinin kombohan olisi löytynyt pienemmälläkin kv-arvolla, joten olisi päässyt ajelemaan hyvinkin 6S:llä.

Kuvia ja videoita odotellessa...
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti HongNor X2 CRT-E Pro truggy.
« Vastaus #3 : 31.07.09 - klo: 23.38 »
Onnea valitsemallesi tielle! *clap clap clap*
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti HongNor X2 CRT-E Pro truggy.
« Vastaus #4 : 01.08.09 - klo: 00.21 »
Kiitos. Moottorivalinta ei ollut pitkälle ajateltu, joten päätyi turhan suuren kv:n moottoriin valintaan :grin: . Mikäli tarvetta tulee niin moottorin voi toki vaihtaa.

Toisaalta 4s akuissa on se etu että ei tule liikaa painoa autolle.
- Tapsa

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti HongNor X2 CRT-E Pro truggy.
« Vastaus #5 : 01.08.09 - klo: 01.01 »
Noniin, lisää kuvia :grin: .

Konversiokitti on jokseenkin loppuun rakenneltu, radiolevy ja antenni vielä puuttuvat, sekä tarrat.


Moottoripukki näyttää hyvältä, viimeistely ensiluokkaista.



Tässä kuvassa asennettu etu- ja takakardaanit, vaihdettu pohjalevy, sekä keskirungon jäykistin ja pari etu-tukea asennettu.







Tukevaa tekoa.



Jarrulinkeistä en osaa sanoa mitään, mitenköhän ne saisi säädettyä jokseenkin oikein ? En ole kauhesti perehtynyt asiaan.



Akkutelineet on hieman heppoiset, voisi olla enemmän "kaukalon" malliset reunalliset.

- Tapsa

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Projekti HongNor X2 CRT-E Pro truggy.
« Vastaus #6 : 01.08.09 - klo: 01.05 »
En ole myöskään törmännyt sähkötruggyyn mekaanisilla jarruilla sekä torsenilla varustettuna, joten tulipahan sitäkin kokeiltua.

Tarkoitus on saada autosta siis polttistruggyn tai ylipäätänsä polttiksen tuntuinen sähkötruggy.

TeknoRC:ltä tilasin 2 viikoa sitten konversiokitin joka sisälsi muunnossarjan mekaaniselle jarrulle ja sähkökytkimelle, eli käyttöön tulee polttiksen 3-lapainen kytkin.
Tuo kytkin ja mekaaniset jarrut auttavat varmasti paljon tuossa polttis tuntuman haussa, olenkin katsonut monia konversioita ja miettinyt että juuri esim. kytkimen puute tekee käytoksestä outoa, meno näyttää jotenkin "tökkivältä"...moni jättää myös keskidiffin pois mikä huonontaa ominaisuuksia.
Tämä vaikuttaa näin suunnitelmien pohjalta fiksulta konversiolta.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti HongNor X2 CRT-E Pro truggy.
« Vastaus #7 : 01.08.09 - klo: 01.07 »
Vielä lisää.

Itse kasaamisessa ei mennyt kuin pari kolme tuntia, ei liiemmin aiheuttanut harmaita hiuksia tai muutakaan päänvaivaa :grin: .




Moottorin aluslevyt voi siirtää toisinpäin, ja konversiokitin kanssa voi käyttää myös piktää pinjonia mitä saa teknoRC:ltä.






Todella tyytyväinen olen konversio kittiin, ohjeet olivat selkeät ja helpot, kuvia oli välillä vaikea tulkita mutta muuten asentaminen sujui hienosti ja ongelmitta.

Vielä takajäykkäri, antenni ja pari muuta pikkunippeliä kiinni pitäisi vielä laittaa, takajäykkäri unohtui välistä.. :wink: .

- Tapio.



« Viimeksi muokattu: 01.08.09 - klo: 01.28 kirjoittanut tapsa92 »
- Tapsa

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti HongNor X2 CRT-E Pro truggy.
« Vastaus #8 : 01.08.09 - klo: 01.12 »
En ole myöskään törmännyt sähkötruggyyn mekaanisilla jarruilla sekä torsenilla varustettuna, joten tulipahan sitäkin kokeiltua.

Tarkoitus on saada autosta siis polttistruggyn tai ylipäätänsä polttiksen tuntuinen sähkötruggy.

TeknoRC:ltä tilasin 2 viikoa sitten konversiokitin joka sisälsi muunnossarjan mekaaniselle jarrulle ja sähkökytkimelle, eli käyttöön tulee polttiksen 3-lapainen kytkin.
Tuo kytkin ja mekaaniset jarrut auttavat varmasti paljon tuossa polttis tuntuman haussa, olenkin katsonut monia konversioita ja miettinyt että juuri esim. kytkimen puute tekee käytoksestä outoa, meno näyttää jotenkin "tökkivältä"...moni jättää myös keskidiffin pois mikä huonontaa ominaisuuksia.
Tämä vaikuttaa näin suunnitelmien pohjalta fiksulta konversiolta.

Tuota samaa asiaa on tullut mietittyä moneen otteeseen ja kun olen katellut projekteja missä on videoita, lähdöt vaikuttavat usein melko "ärhäköiltä" ja äkkipikaisilta, eli ei pehmeiltä ja vaikea saada heti sopivaa ajotuntumaa. Kaasun käyttö on hankalaa ja tarkkaa touhua, keskidiffi puuttuu usein mutta kyllä ne yleensä buggy ja truggy projekteista löytyvät, lähinnä isommat monsterit kärsivät diffin puutteesta.

Ajatus nopeasta mutta vaikeasti hallittavasta autosta ei ole kiva ja käy tylsäksi ajan myötä, mielummin tingin nopeudesta kuin ajo-ominaisuuksista, eikä nopeudestakaan tarvitse tinkiä kun nopeudet vastaavat normaalia buggyä/truggyä, eli voi huoletta ajaa vaikkapa radallakin.

Mahdollisesti tulossa paremmat servot autoon kun siihen on mahdollisuus, eli hyvinkin pian. Käytän kyseisiä hextronikin servoja ainakin jonkin aikaa.
- Tapsa

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Projekti HongNor X2 CRT-E Pro truggy.
« Vastaus #9 : 01.08.09 - klo: 01.24 »
Myös esim. hypyissä ja mutkissa monet truggy konversiot näyttävät käyttäytyvän oudosti, ilmeisesti sen takia kun ei ole kytkintä ja auto ei ilmeisesti rullaa kunnolla vapaasti.

edit: siis hypyt näyttävät paljon vaikeammin hallittavilta ja mutkissa meno näyttää "tökkivältä".
edit2: aivan, tuo alla olevahan se on syynä tuohon "tökkivyyteen".
« Viimeksi muokattu: 01.08.09 - klo: 01.33 kirjoittanut TheArska »
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti HongNor X2 CRT-E Pro truggy.
« Vastaus #10 : 01.08.09 - klo: 01.29 »
Niin, renkaat ei pyöri kunnolla taikka lähes ollenkaan kun on kuormana moottori eli ei meinaa rullata ollenkaan.
- Tapsa

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti HongNor X2 CRT-E Pro truggy.
« Vastaus #11 : 01.08.09 - klo: 02.56 »
Puuttuu vielä akut, 8 milliset HXT-kullatut putkiliittimet sainkin jo jesiltä. Tarttisi vielä saada 10AWG kaapelia, tilasin vaasan elektroniikkakeskuksesta neljä metriä mutta en ole varma kuorimateriaalin kestävyydestä eli kestääkö hyvin lämpöä. Mikäli ei kestä niin tilaan muualta.

Tekinin hotwire löytyy eli spekseihin pääsee helposti käsiksi.

http://www.aijaa.com/v.php?i=4558425.jpg


- Tapio.
- Tapsa

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti HongNor X2 CRT-E Pro truggy.
« Vastaus #12 : 01.08.09 - klo: 15.59 »
Mitkä servot autoon ? Ainakin savöxin servot vaikuttavat laadukkailta ja sopivan hintaisilta.

Mahdollisesti dataloggeri hankintalistalla.
- Tapsa

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti HongNor X2 CRT-E Pro truggy.
« Vastaus #13 : 01.08.09 - klo: 19.06 »


Kaapeleita vähän päällystin.

Kiitokset menee erityisesti Jesille neuvoista ja pikkutarvikkeista  :wink: !


« Viimeksi muokattu: 01.08.09 - klo: 19.29 kirjoittanut tapsa92 »
- Tapsa

Poissa sjos

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti HongNor X2 CRT-E Pro truggy.
« Vastaus #14 : 01.08.09 - klo: 19.23 »
Tämähän suuresti näyttää samanlaiselta projektilta mitä itse piti alkaa toteuttamaan.
Tosin nyt alkaa olla osat jo pistetty kiertoon, paitsi samanmoinen konversio kitti löytyy vielä, wink wink  :wink:

Mielenkiinnolla kyllä seuraan etenemistä, ja odottelen toiminta videoo.
son loppu ny.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti HongNor X2 CRT-E Pro truggy.
« Vastaus #15 : 01.08.09 - klo: 19.29 »
Myynti-osiossa kyllä huomasin kyseisen setin :grin: .

Juu videota tulossa kunhan saan tarvittavat kamat ja kuvaajan siihen, luvassa kyllä toimintavideota.
- Tapsa

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti HongNor X2 CRT-E Pro truggy.
« Vastaus #16 : 01.08.09 - klo: 21.01 »
Autohan on kuin suoraan pakasta vedetty, hyvin huollettu ja radalta otettu yksilö. Itse autohan on jesin exä.

Koriksi tulee JConceptin high flow, maalaan sen metallic blue-sinisellä.

Radiodekin kanssa ongelmia meinaan ei meinaa mahtua nopari ja vastari vierekkäin, plus johtonippu on melkosen suuri kun tulee noparin, ohjaus ja kaasuservon kaapelit plus katkaisijan kaapeli eli pikkasen sovittelua vaatii.



« Viimeksi muokattu: 01.08.09 - klo: 21.45 kirjoittanut tapsa92 »
- Tapsa

Poissa Hösö

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Projekti HongNor X2 CRT-E Pro truggy.
« Vastaus #17 : 01.08.09 - klo: 22.25 »
mistä tuota sukkaa saa, jonka sisällä sulla menee nuo johot?

projekti vaikuttaa mielenkiintoiselta, mukava seurata kun tapahtumia on dokumentoitu kunnon kuvilla! :)

kiip ap te kyd vörk!
*AXIAL 1.9" ProOpenClass/2.2" ProStock Class TOP TRUCK*
 *AXIAL 2.2" ProOpenUnlimited Class TOP TRUCK-projekti*  "Ittekkö tekkee ni saa mitä tullee..."

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti HongNor X2 CRT-E Pro truggy.
« Vastaus #18 : 01.08.09 - klo: 22.32 »
mistä tuota sukkaa saa, jonka sisällä sulla menee nuo johot?

Edit: suora linkki https://www1.elfa.se/elfa~fi_fi/b2b/catalogstart.do?tab=catalog


E2: linkki näköjään menetti toimintakykynsä.
Tuonne hakusanaksi: kaap. sukka
https://www1.elfa.se/elfa~fi_fi/b2b/start.do
« Viimeksi muokattu: 01.08.09 - klo: 23.00 kirjoittanut Ile__ »
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti HongNor X2 CRT-E Pro truggy.
« Vastaus #19 : 01.08.09 - klo: 22.57 »
mistä tuota sukkaa saa, jonka sisällä sulla menee nuo johot?

projekti vaikuttaa mielenkiintoiselta, mukava seurata kun tapahtumia on dokumentoitu kunnon kuvilla! :)

kiip ap te kyd vörk!

Kiitos ! Itse olen ostanut sukan jesiltä, myyny metritavarana monille tyypeille. Kantsii häneen ottaa yhteyttä. Kovasti yritän projektiin panostaa, tälläkertaa ei pitäisi suunnitelmien kaatua koska olen ennenkin yrittänyt sähköistää muunmuassa hongnor X1CRT pron, sitä ennen sain tosin valmiiksi Traxxas e-revon jonka modasin polttiksesta sähkikseksi hyvin tuloksin.
- Tapsa

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Projekti HongNor X2 CRT-E Pro truggy.
« Vastaus #20 : 02.08.09 - klo: 14.41 »
Hyvältähän tuo näyttää, ei tarvii ainakaan mitään isompia patentteja tehdä kun käyttää valmista kittiä.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti HongNor X2 CRT-E Pro truggy.
« Vastaus #21 : 02.08.09 - klo: 16.34 »
Niinpä, se on yksi hyvä puoli. Täytyi lyhentää jarruservon johtoa koska oli liian pitkä, juotin johdonpäät äsken yhteen ja laitoin jokaisen johdon päälle kutistesukkaa. Nyt ei tartte tehdä kauheita niputus-operaatioita eli ei tarvitse tehdä ikävän näköisiä sekasotkuja piuhoista.
- Tapsa

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti HongNor X2 CRT-E Pro truggy.
« Vastaus #22 : 03.08.09 - klo: 12.09 »
Noniin, noparin ja vastaanottimen paikat on valittu. Vielä pitäisi laittaa johdot, melko lyhkäisiksi tulee joten en tiedä laittaisiko 8 milliset putkiliittimet kiinni. Kuitenkin, kamat mahtuu hyvin, antenni on miten on, todennäköisesti pitää keksiä joku muu patentti antennille.








Näin tällä kertaa.


- Tapio.
- Tapsa

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti HongNor X2 CRT-E Pro truggy.
« Vastaus #23 : 03.08.09 - klo: 18.45 »
Akut hain tullipostista, 3kpl 4S 5000mah 30C akkuja tuli :wink: . Muuten hyvä mutta 12AWG johdot mikä mutkistaa liittimien laittamista. Alkuperäiset 4mm putkiliittimet kävin vaihtamassa 8 millisiin, kytkinkello ja kori puuttuvat, samalla tulee muutakin tavaraa.
« Viimeksi muokattu: 03.08.09 - klo: 22.23 kirjoittanut tapsa92 »
- Tapsa

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti HongNor X2 CRT-E Pro truggy.
« Vastaus #24 : 04.08.09 - klo: 22.07 »
Nyt on johdot laitettu.



- Tapsa

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
Vs: Projekti HongNor X2 CRT-E Pro truggy.
« Vastaus #25 : 05.08.09 - klo: 00.04 »
Näyttää hyvältä...ja kalliilta :shocked:.

Onnea auton hallinnan kanssa. Veikkaan että aika ärhäkkä kaveri missä tahansa maastossa :wink:.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti HongNor X2 CRT-E Pro truggy.
« Vastaus #26 : 05.08.09 - klo: 00.49 »
Kiitos, onhan tuo varmaan "ärhäkkä" mutta luulen että pysyy kuitenkin paremmin lapasessa mitä jollain 6S akuilla pinjonin kanssa :p . Eli tarpeeksi löylyä kuitenkin.
- Tapsa

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti HongNor X2 CRT-E Pro truggy.
« Vastaus #27 : 05.08.09 - klo: 18.59 »
Kävin tänään juottamassa johdot paremmin, eli pystyyn ja kutistesukkaa noin 2cm johtojen juurelle noparin liitoksiin, nyt on siistimmin eikä varmasti ota kontaktia toisiinsa. Akkujen liittimet tuli vaihdettua myöskin, eli plussiin urokset ja miinuksiin jätin naaraat, ei mene ristiin liitokset, myöskin noparin plussa tuli vaihdettua urokseen.

Kuvia myöhemmin.

Kytkimen osat vielä puuttuvat, toimitushäiriöitä kuulemma.
- Tapsa

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti HongNor X2 CRT-E Pro truggy.
« Vastaus #28 : 08.08.09 - klo: 16.57 »
Noniin, paremmat liitokset tehty ja ohjausservo vaihdettu Futaban S9351 digiservoon.
Nopeudensäätimen tuuletin ei ole vielä kiinni.

Jarrut säädetty toimiviksi, vielä jotain hienosäätöä linkkeihin ehkä.






- Tapsa

Poissa sjos

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti HongNor X2 CRT-E Pro truggy.
« Vastaus #29 : 15.08.09 - klo: 08.35 »
Jokos täällä on päästy ottamaan ensi kosketusta tekiniin.

Kiinnostusta olis kovasti kyseiseen nopariin, hieman kun sais näyttöö käytännön toimissa  :tongue:
son loppu ny.