Kirjoittaja Aihe: HB Ve8  (Luettu 24542 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HB Ve8
« Vastaus #30 : 16.09.09 - klo: 20.59 »
Jos setuppi tehdään alusta loppuun asti Kunnolla, niin senku ajelee ja pattereita vaihtelee.
Mut jos sen tekee väärin eväin, niin voi olla lyhyt harraste.

Ja omasta mielestä, tässä kokoluokassa ei Oletuksena pääse halvalla.
/ Jere Siirilä

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: HB Ve8
« Vastaus #31 : 16.09.09 - klo: 21.05 »
Mekaanisesta jarrusta sen verran että amerikanserkut kertoo että mekaaninen jarru pudottaa lämpöjä vain noin 5 astetta, riippuen radasta. Myös kytkin pudottaa muutamalla asteella lämpöjä kun voimalinja toimii hieman pehmeämmin. Nämä siis kasikrossissa, ei bashauksessa. 

Nämä jutut on vielä testaamatta joten vielä ollaan kuulopuheiden varassa :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: HB Ve8
« Vastaus #32 : 16.09.09 - klo: 21.45 »
Jarruttaminen on niin hetkellistä, ettei se välttämättä lämmöissä kauhiasti näy. Kuitenkin jarruttaessa nopari joutuu todella koville. 1:10 sähkötouringissa lipoilla nopareita on kuulemma palanut, juuri jarrutus tilanteessaa.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HB Ve8
« Vastaus #33 : 16.09.09 - klo: 21.55 »
...ja kasikrosseissa myös.
(yllättäen)
/ Jere Siirilä

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HB Ve8
« Vastaus #34 : 16.09.09 - klo: 22.56 »
Niin, omassa autossani on molemmat, kytkin ja mekaaniset jarrut, ja hyvin tyytyväinen olen ollut, lämmöt pysyy kurissa ja kivempi ajella kun on pehmeyttä.
- Tapsa

Poissa koivistonkylä

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HB Ve8
« Vastaus #35 : 17.09.09 - klo: 10.37 »
Juu, Sori tätä OT:

Olen kyllä kovasti miettinyt myös rakentaa jonkunlaista konversioo, omista nopeista laskelmista tulee aikas kalliiks(Huom! Nopeista) voi olla että olen laskeskellut väärin. Onhan tässä aikaa miettiä viel tovi, täytyy vaan pitää maltti.
Hpi Savage XL-E & Vorza, Trx erevo 1/16, Kyosho XXL

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: HB Ve8
« Vastaus #36 : 17.09.09 - klo: 11.16 »
Jos lähdetään liikkeelle tyhjältä pöydältä niin auto/sähköt tulee helposti maksamaan 1000€, laskee miten tahansa. Siinä suhteessa nämä tehdaspaketit on erittäin tervetulleita niin rakentamisen vähyyden (etsi/osta/tilaa/kokeile/väärä osa/eiku uusiksi...) kuin hintojen osalta.
Kylätason RC-kuski.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HB Ve8
« Vastaus #37 : 18.09.09 - klo: 15.15 »
Itselläni meni budjettiin reippaasti 300euroa enemmän mitä oletin. En selvinnyt edes 1000eurolla kun rakensin oman auton.. Tarkotus oli saada nopea ja suorituskykyinen mutta polttiksen tuntuinen auto kaasutuntumaltaan ja sellaisen sainkin, tosin aikuisten oikeasti kalliiksi tuli.. Noh, eipähän tarvitse vaihtaa osia jatkuvasti :grin: .
- Tapsa

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: HB Ve8
« Vastaus #38 : 16.11.09 - klo: 23.29 »
Tuli perjantaina haettua oma Ve8 ja viikonloppuna sain väkerrettyä sen suurinpiirtein kasaankin. Helppo oli koota. Ohjeen mukaan vaan yksi pussi kerrallaan paketista auki, osat nippuun ja seuraava paketti auki. Yhden rakennusvaiheen osat oli aina ruuveineen, valmiiksi leikattuine muoviosineen ja muine nippeleineen samassa pussissa. En tiedä onko yleinen käytäntö m8-vehkeissä, mutta oli kuitenkin simppelimpää kuin parissa kymppiautossa, jotka on koonnut. Niissä kun on joutunut leikkelee muovit sekalaisista kehyksistä ja etsimään ruuvit ja prikat yms. eri pusseista.

Servot oli helppo laittaa paikalleen ja vastariboksi on ihan ok, joskaan ei täysin tiivis. Akkukaukaloon menee just kaksi 2s kovakuorista lipoa. Monille 4s tai 5s lipoille se on vähän turhan lyhyt, eikä ole varaa pidentää ainakaan eteenpäin, koska moottorin akseli/pinioni tulee parin milli päähän akkujen eteen. Pehmeillä akuilla tohon väliin varmaan täytyis kehittää joku suoja.

Hobbywingin 150A ezrun meni paikalleen just eikä melkein. Toinen ruuveille tarkoitetuista kiinnikkeistä täyty leikata tosin poies. Muutenkaan kopan alle ei turhaa tilaa jää. Johdot täytyy sijoittaa aika tarkasti, että saa korin paikalleen. Myös moottorin tila on rajallinen. Hobbywing kombon mukana tullut moottori meni pituudestaan millin marginaalilla. Sen johdot täytyi taittaa myös aika väkisin, että meni edes siinä yhdessä asennossa paikalleen. Mukana tullutta jäähdytyssiiliä fööneineen oli aika turhaa edes yrittää sovittaa mukaan. No kone varmasti vaihtuu sopivaan sensorilliseen. Toi johdotuskin on tilapäinen viritys ja ponderitelineen joutu jättää pois, kun kokeilin tollasta pikkujäähyä moottorin kylkeen.

   

Tukevan oloinen ja tiivis paketti kaiken kaikkiaan. Myös tuo jarruservon varren päässä oleva ruuvi ottaa herkästi kiinni koriin.

Spurrin aukko pohjalevyssä oli sen verran tarkka, että kun keskidiffin telineen ruuvit veti pohjasta tiukkaan, spurri ei päässyt pyörimään täysin vapaasti. Pikkasen piti hioa suuremmaksi moottorin puolelta. Yksi ruuvi paketissa oli vääränlainen ja toisesta vastariboksin kiinnitysreiästä puuttui kierteet. Muuten ei valittamista. Aika painavaltahan tuo laitos vaikuttaa, mutta eipä ole nyt sopivaa vaakaa.

Vielä kun sais kopan maaliin ja löytäisi jostain mod1-pinionin, niin pääsis testaa vaikka tonne ärceesentterille...

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: HB Ve8
« Vastaus #39 : 17.11.09 - klo: 08.28 »
Paketin avasin ja räpelsin kamat läpi. Suurelta osin auto on kuin veljensä D8. Voimansiirto ja ripustukset, samoin jousitus(geometria) on samoja. Isompana erona silmiin pistää komposiitti pohjalevy. Sen kohdalla väistämättä herää kysymys, että miksi etu- ja takalevyt on pitäny tehdä eri osasta, jotka sitten ruuvataan varsinaiseen pohjalevyyn? Hieman pelottavan tuntuinen ratkaisu, ainakin etupään osalta, nähtäväksi jää kestääkö.

Edit: varoittavia esimerkkejä näyttää löytyvän:



Toinen mielenkiintoinen seikka oli se, että Turnigyn 150A nopari on kuin tehty tuohon autoon (tai toisinpäin). Nopari istuu paikallensa niin hyvin, että mietityttää, liekköhän tuo sattumaa. Samoin Turnigyn 4S lipo on millintarkasti oikean kokoinen akkulootaan. Voihan noissa isoissa nopareissa ja akuissa olla jotkin "vakiomitat"? No, hyvä näin, pelotti etukäteen, että mahtaako akut sopia paikallensa, kun "sian säkissä ostin". Auto tuntuis äkkivilkaisulla aika painavalta kokoonpanolta, mitään punnituksia en kyllä vielä tehnyt.
« Viimeksi muokattu: 23.11.09 - klo: 14.51 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Mika R

  • Vieras
Vs: HB Ve8
« Vastaus #40 : 17.11.09 - klo: 10.39 »
Vaikuttaa ihan mainiolta.

Pikkasen OT mutta tekee mieleni kysyä Peitsamolta että oletko siirtynyt kokonaan sähköihin vai vieläkö myös nitroautoja löytyy (ainakin GT kenties) ?

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: HB Ve8
« Vastaus #41 : 17.11.09 - klo: 10.59 »
Kyllä kesän koittaessa ajetaan taas nitroilla, M8 ja GT-8.

Sähköhärvelit on mukava lisä talveen, nyt etenkin nuo touring-autot ovat alkaneet kiinnostamaan kovasti.
Flying Calacucco

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: HB Ve8
« Vastaus #42 : 23.11.09 - klo: 22.21 »
Auto alkaa olla pikkuhiljaa kasassa. Koppaan maalia ja eiku suhaamaan. Auto on ennakko odotusten mukaisesti melko painava, 3745 grammaa ilman koppaa ja jarruservoa.

Kasaaminen meni ihan odotetusti, dremeliä ei tarvittu ja kaikki osat löytyi oikeista pusseista. Diffin rattaat oli aika karkeaa tekoa, joten niitä tarttee varmaan hieman "sisäänajaa". Ihmetyttää vähän, miksi moottori ja akut on laitettu samalle puolelle, sovitus on tiukka ja paino toispuoleinen. Toisella tavallakin palikat olis voinut järjestää ilman suuria muutoksia. Tässä konstruktiossa akkujen sovittaminen pinjonin taakse on hieman hankalaa.

Ja edelleen odottelen kauhulla ensimmäistä pohjalevyn katkeamista, kuten tuossa aiemman viestin kuvassa on käynyt, rakenne on valitettavasti vähän sen näköinen ja tuntuinen, että ongelmia tulee..
Flying Calacucco

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: HB Ve8
« Vastaus #43 : 24.11.09 - klo: 08.06 »
Ne on näköjään tehneet tuohon runkoon optiopalikoita ->
http://www.hbeurope.com/piw.php?partNo=67580&lang=en
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: HB Ve8
« Vastaus #44 : 24.11.09 - klo: 09.33 »
Onko näissä e-versioissa jarrut polttiksen tapaan servolla ja levyillä? Kuvan perusteella taitaisi olla.

Käytetäänkö jonkinlaista kytkintä tai onko voimalinjassa "one-way" jossain kohtaa?
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: HB Ve8
« Vastaus #45 : 24.11.09 - klo: 09.43 »
HB:n mallissa on erillinen jarruservo ja normaaliin polttiskrossarityyliin molemmin puoliset jarrulevyt, tosin kooltaan hieman pienennetyt.

Keskellä on normidiffi, kuten myös perissä. Slipperiä tai one-way:tä ei ole, kuten ei kytkintäkään.
Flying Calacucco

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: HB Ve8
« Vastaus #46 : 24.11.09 - klo: 11.45 »
Käytetäänkö jonkinlaista kytkintä tai onko voimalinjassa "one-way" jossain kohtaa?

Noparista säädetään jarrut nollille ja radion/vastarin kolmanteen kanavaan miksataan jarruservo. Samat kuviot suoralla vedolla ja kytkimellä, aina pitää saada mottijarru pois jos käytetään mekaanista jarrua.
Kylätason RC-kuski.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: HB Ve8
« Vastaus #47 : 24.11.09 - klo: 21.11 »
Kunnioituksesta entistä kotikaupunkiani kohtaan, valitsin tällä kertaa autoon KuPS:n värit  :cool:







Flying Calacucco

Mika R

  • Vieras
Vs: HB Ve8
« Vastaus #48 : 24.11.09 - klo: 22.14 »
Ihan siisti. Pääset sitten koheltajan kanssa savolaisittain paanalle niinku hän sen aina ilmaisee. Bönde mikä bönde  :wink:

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: HB Ve8
« Vastaus #49 : 24.11.09 - klo: 22.20 »
Koskas, peitsamo, lähdetään kattomaan mihinkäs se KuPS jäi kuppaamaan? :grin:

Sunnuntaina kun on paanalla muutenkin hiljaista? :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: HB Ve8
« Vastaus #50 : 24.11.09 - klo: 22.31 »
..savolaisittain paanalle..

Se on PUANA.  :cool:

Koskas, peitsamo, lähdetään kattomaan mihinkäs se KuPS jäi kuppaamaan? :grin:

Sunnuntaina kun on paanalla muutenkin hiljaista? :wink:

Sunnuntaina vois koittaa. Tarttee hifistellä vielä jonkinlainen toimiva ja kunnollinen patterikiinnityspatentti ja mekaaninen jarru.
Flying Calacucco

Poissa tt-rc

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HB Ve8
« Vastaus #51 : 24.11.09 - klo: 22.35 »
On muuten käsittämättömän hieno auto. KuPS:n värit toimii vaikka hauta-arkussa. Täytyykin alkaa suunnittelemaan Kalpan värejä omaan pirssiin. Kun vaan joku saisi sen toteutettua, ettei kunnianosoituksesta tulisi häpäisy.
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä"

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: HB Ve8
« Vastaus #52 : 26.11.09 - klo: 19.54 »
On muuten käsittämättömän hieno auto. KuPS:n värit toimii vaikka hauta-arkussa.

Kiitos kommenteista. Nuo keltaiset raidat tosiaan toimii, paitsi ehkä vessan matossa. :p

Auto on nyt ajokunnossa, puntari pysähtyi lukemaan 3900 grammaa, joten aika painava kokoonpano on. Miksasin mekaanisen jarrun vastarin kolmanteen kanavaan suhteessa 50/50, moottorijarrun asetin arvoon 50%, joten elon laskuopin mukaan moottrilla olisi jarrutustehoa 25%, liekkö tuokaan sitten tarpeen, kun mekaaninen jarru tuntuu aika topakalta. Pakki tietysti piti ohjelmoida noparista pois.
Flying Calacucco

Poissa SamiHi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HB Ve8
« Vastaus #53 : 28.11.09 - klo: 10.20 »
Taisinpa just löytää seuraavan hankinnan :evil:

Miten hyvin 1/8 soveltuu esim. lippulaivassa olleelle radalle?
LRP Shark FT | Schumacher Cougar SV | Mini Z
www.speedparty.com | www.cosworthrsclub.com | JoeUa

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HB Ve8
« Vastaus #54 : 28.11.09 - klo: 10.22 »
Taisinpa just löytää seuraavan hankinnan :evil:

Miten hyvin 1/8 soveltuu esim. lippulaivassa olleelle radalle?

Kyllä siellä moisella olis voinu ajaa, mutta ei tietty parhaimmillaan ole semmosella radalla.
 

edit: ite miettisin tuon hankintaa kyll, muovipohja ei oikeen vakuuta ja niitä on vissiin mennytkin poikki jo. Ennemmin joku oikee polttis ja siihen konversio kitti
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: HB Ve8
« Vastaus #55 : 28.11.09 - klo: 18.56 »
Kyllä näytti HB:ssä olevan yskää ihan riittävästi, ainakin 1:18 kokoisella radalla :wink:

Hyvä että näitä patterikaseja alkaa ilmaantua niin pääsee tuhisemaan porukalla ensi kesänä.

P.S Koppa on livenä vielä paremman näköinen kun kuvissa :cool:
Kylätason RC-kuski.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: HB Ve8
« Vastaus #56 : 28.11.09 - klo: 19.32 »
Joo, tänää tuli otettua ensimmäiset kokeilut autosta. Meinas Torpan krossiradalla tulla seinät vastaan nopeesti.. Mukavan tuntuinen härveli, vaan kyllä on julman tuntuiset tehot näissä vehkeissä.

Ulappatorille vois soveltua max. 3S akut, jos ihan tosissaan aikoo kilpaa ajaa.
Flying Calacucco

Poissa Jyrki-Boy

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: HB Ve8
« Vastaus #57 : 03.02.10 - klo: 19.38 »
Päässyt kuihtumaan veekasin ketju pahasti... Montako näitä tällä hetkellä täältä löytyy?

Hobbylinnassa kävin tänään piipahtamassa ja olivat ottaneet valikoimaan Yuntongin 4s hardcasen:
http://www.hobbylinna.com/yuntong-5000mah-lipo-pack-p-22426.html

Hinta vaikuttaa ihan kilpailukykyiseltä, jos hintoja vertaa 2s 40c "turistiakkuihin". Jos kisata meinaa, niin tuo lienee aika optimaalinen valinta.
Nelkkukrossia

Poissa jperala

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HB Ve8
« Vastaus #58 : 18.06.10 - klo: 00.05 »
Tuli perjantaina haettua oma Ve8 ja viikonloppuna sain väkerrettyä sen suurinpiirtein kasaankin. Helppo oli koota. Ohjeen mukaan vaan yksi pussi kerrallaan paketista auki, osat nippuun ja seuraava paketti auki. Yhden rakennusvaiheen osat oli aina ruuveineen, valmiiksi leikattuine muoviosineen ja muine nippeleineen samassa pussissa. En tiedä onko yleinen käytäntö m8-vehkeissä, mutta oli kuitenkin simppelimpää kuin parissa kymppiautossa, jotka on koonnut. Niissä kun on joutunut leikkelee muovit sekalaisista kehyksistä ja etsimään ruuvit ja prikat yms. eri pusseista.

Servot oli helppo laittaa paikalleen ja vastariboksi on ihan ok, joskaan ei täysin tiivis. Akkukaukaloon menee just kaksi 2s kovakuorista lipoa. Monille 4s tai 5s lipoille se on vähän turhan lyhyt, eikä ole varaa pidentää ainakaan eteenpäin, koska moottorin akseli/pinioni tulee parin milli päähän akkujen eteen. Pehmeillä akuilla tohon väliin varmaan täytyis kehittää joku suoja.

Hobbywingin 150A ezrun meni paikalleen just eikä melkein. Toinen ruuveille tarkoitetuista kiinnikkeistä täyty leikata tosin poies. Muutenkaan kopan alle ei turhaa tilaa jää. Johdot täytyy sijoittaa aika tarkasti, että saa korin paikalleen. Myös moottorin tila on rajallinen. Hobbywing kombon mukana tullut moottori meni pituudestaan millin marginaalilla. Sen johdot täytyi taittaa myös aika väkisin, että meni edes siinä yhdessä asennossa paikalleen. Mukana tullutta jäähdytyssiiliä fööneineen oli aika turhaa edes yrittää sovittaa mukaan. No kone varmasti vaihtuu sopivaan sensorilliseen. Toi johdotuskin on tilapäinen viritys ja ponderitelineen joutu jättää pois, kun kokeilin tollasta pikkujäähyä moottorin kylkeen.

   

Tukevan oloinen ja tiivis paketti kaiken kaikkiaan. Myös tuo jarruservon varren päässä oleva ruuvi ottaa herkästi kiinni koriin.

Spurrin aukko pohjalevyssä oli sen verran tarkka, että kun keskidiffin telineen ruuvit veti pohjasta tiukkaan, spurri ei päässyt pyörimään täysin vapaasti. Pikkasen piti hioa suuremmaksi moottorin puolelta. Yksi ruuvi paketissa oli vääränlainen ja toisesta vastariboksin kiinnitysreiästä puuttui kierteet. Muuten ei valittamista. Aika painavaltahan tuo laitos vaikuttaa, mutta eipä ole nyt sopivaa vaakaa.

Vielä kun sais kopan maaliin ja löytäisi jostain mod1-pinionin, niin pääsis testaa vaikka tonne ärceesentterille...


Mukava huomata että muillakin on ollut samoja ongelmia sisustuksen suhteen, omassa projektissa sain taistella ahtauden kanssa tarpeeksi, ei kuitenkaan Ve8
Tiger II

Poissa risla

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HB Ve8
« Vastaus #59 : 04.09.11 - klo: 21.03 »