RC Center

Kirjoittaja Aihe: M-8e aka sähkökasicrossarit  (Luettu 14484 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Heuli

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC10.FI
M-8e aka sähkökasicrossarit
« : 17.08.09 - klo: 20.57 »
Tässä lainaus Jethron viestistä Jyväskylän Finnish Open -jälkipeleistä.:
Heulin kanssa juteltiin että ensi kaudeksi voisi ajatella että jos ajetaan FO tyylistä kerhosarjaa niin Truggykisapäivään voisi ottaa tuon "M8e" luokan mukaan, ilmeisesti tälle olisi kysyntää. Heuli voisi avata vaikka topikin jossa tätä "kisaluokkaa" voisi alkaa viritellä kaudella 2010, ehtii sitten halukkaat hankkia lelut valmiiksi. Teknisissä säännöissä ei liene suurta epäselvyyttä mutta ajokaaviota voisi alkaa hiomaan. Jos kisoihin saataisiin kiertämään noin 10 autoa niin se riittäisi alkuun hyvin. Näin myös truggyn tulevaisuus näyttäisi valoisammalta.


Useammalta valmistajalta löytyy jo valmiita kittejä (linkkilista) ja jenkeissä on tehty jo säännöt 1:8 sähköcrossareille tälle vuodelle (Sääntökirja, katso sivu 61). Tärkeimmät pointit tuolta ehkä lipojen rajaus 4S paketteihin eli käytännössä siis 2 pakettia samoja akkuja sarjaan mitä käytetään esim. sähköcrossareissa ja -touringeissa.

Jethron kanssa jo ideoimme että sunnuntaisin kun ajetaan Finnish Openeissa truggyillä saisi samalle päivälle hyvin lisää uusia kuskeja 1:8 sähköcrossareista. Miltä idea kuulostaa kisajärjestäjän näkökulmasta? Pitäisikö ajoformaatissa finaalit ajaa sähköautotyyliin kolminkertaisena vai polttistyyliin nousufinaaleilla? Entä ajetaanko vain 5-10 minuuttia vai pidempiä eriä jolloin vaihdetaan akkuja lennosta?

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« Vastaus #1 : 18.08.09 - klo: 10.32 »
Miten pitkiä ajoaikoja nykyiset akut sallivat?

Minusta krossaamiseen jotenkin kuuluu "tankkaus" eli tässä tilanteessa akkujen vaihto. Hankaluutena siitä seuraisi tarvittavan akkumäärän kasvaminen ja ehkä tarvetta lisälatureillekin. Touringissa havainto on ollut, että akun latautuminen täyteen kestää yllättävän kauan, vaikkei sinne tarvitse laittaa virierän jälkeen kuin noin 3200 MAh.

Kuinka monta Truggysunnuntaikisaa on ajettu tänä kesänä?
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • ProRacerShop
Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« Vastaus #2 : 18.08.09 - klo: 10.58 »
Miten pitkiä ajoaikoja nykyiset akut sallivat?

Minusta krossaamiseen jotenkin kuuluu "tankkaus" eli tässä tilanteessa akkujen vaihto. Hankaluutena siitä seuraisi tarvittavan akkumäärän kasvaminen ja ehkä tarvetta lisälatureillekin. Touringissa havainto on ollut, että akun latautuminen täyteen kestää yllättävän kauan, vaikkei sinne tarvitse laittaa virierän jälkeen kuin noin 3200 MAh.

Kuinka monta Truggysunnuntaikisaa on ajettu tänä kesänä?

Jyväskylä oli nyt ensimmäinen poikkeus tällä kaudella truggyjen osalta, muut on ajettu sunnuntaina. Johtuen osittain siitä että truggeilijat ovat pääasiassa pääkaupunkiseudulta ja jokunen Tampereelta ja Turusta.

Hyvä vähimmäiskaavio sunnuntaille olisi noin 20 truggyä ja 10 sähkökasia...  näin kisapäivä menee kohtuu kivutta läpi.

Omia ajatuksia...
- Mitat ja säännöt pääpiirteissään kuten M8, painoraja näkyy olevan ROAR säännöissä 3200g
- Maks. 4S akut, lataus ja yms. säännöt FTT sarjasta, kuitenkin niin että kaikki "kovakuoriset" kelpaa.
- Akut on suht kalliita toki yhden kisapolttiskoneen hinnalla saa akkuja 2-4kpl, 4kpl on ehdottomasta vähimmäismäärä (= 2 satsia), latureita pitänee olla kaksi, toki yhdelläkin pärjää. Katsoisin että kustannukset pitää olla samoilla linjoilla kuin pörisevilläkin, ellei jopa hieman halvempaa.
- Mielestäni aluksi olisi ihan hyvä aloittaa vaikka M4-10 kaaviolla, ajoaika sovittaa vain lähelle akkukestoa, josta minulla ei ainakaan ole hajua, 10min?. Toki alkuerät niinkuin M8:ssa

Huomoita järjestäjän näkökulmasta...
- Sähköä on oltava tarjolla, reilusti...
- Sähköeräkierrosten väli pitäisi olla minimissään se yksi tunti (1h), sittenkin voi tulla kiire niiden akkujen lataamisen kanssa...

Tuo "tankkaaminen" kyllä toisi mukavan lisäaspektin lajiin mutta tällöin sähkökasilla kurvaileva tarvitsee taas sen mekkarin. Ajatus on kuitenkin se että saataisiin Truggeilua tukeva laji siihen rinnalle, Jyskyläkin kun taas vahvisti sen että M8 ja T8 ei samalle päivälle kovin hyvin istu...  Mekkaajat ja nostajat on kortilla...

btw: Sähkökaseilla saadaan ihan oikea grid lähtökin ... :mrgreen:

\ Jeppe

PS: Nyt tarvitsisi talven aikana selvittää kuinka moni olisi valmis ajamaan ko. luokkaa? Laittakaa vaikka minulle YV:tä tai Heulille...
SWORKz Team Finland | ProRacerShop.net | ProRacerOptions | Picco | TPro | HotFire | KoPropo
EuroRC | Sanwa | Destiny | Xray

Poissa MrOllinmaki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« Vastaus #3 : 18.08.09 - klo: 10.59 »
Miten pitkiä ajoaikoja nykyiset akut sallivat?

Minusta krossaamiseen jotenkin kuuluu "tankkaus" eli tässä tilanteessa akkujen vaihto. Hankaluutena siitä seuraisi tarvittavan akkumäärän kasvaminen ja ehkä tarvetta lisälatureillekin. Touringissa havainto on ollut, että akun latautuminen täyteen kestää yllättävän kauan, vaikkei sinne tarvitse laittaa virierän jälkeen kuin noin 3200 MAh.

Kuinka monta Truggysunnuntaikisaa on ajettu tänä kesänä?

Hmm..

==> Jos yksi 7.4v paketti maksaa noin 90Eur ja näitä tarvitaan kerralla kaksi kappaletta..
==> Jos ajetaan sellaisia eriä että akut vaihdetaan puolessa välissä yhden kerran, tarvitaan siis  yhteen nousufinaaliin 4pakettia..
==> Jos ajetaan Suomen normiaikatauluilla, on seuraava nousufinaali niin nopeasti edellisen jälkeen että seuraavan nousun akut pitää olla latautumassa samaan aikaan kun edellistä ajetaan, eli 4pakettia akkuja ja 4laturia varikolla...

Jos laturi maksaa esim 150Eur, on minimivarustus siis ostohinnaltaan näiden osalta 4*150Eur + 8*90Eur = 1320Eur??? Samalla rahalla saa aika monta litraa polttoainetta.

Ehdotan kyllä alkuun että ajatte sähkökisaformaatilla, eli ei välitankkausta, eikä nousufinaaleja, niin kivaa kuin se olisikin. Muuten ei viivalla montaa autoa ole.

-A-


Poissa MrOllinmaki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« Vastaus #4 : 18.08.09 - klo: 11.07 »
Omia ajatuksia...
- Mitat ja säännöt pääpiirteissään kuten M8, painoraja näkyy olevan ROAR säännöissä 3200g
- Maks. 4S akut, lataus ja yms. säännöt FTT sarjasta, kuitenkin niin että kaikki "kovakuoriset" kelpaa.
- Akut on suht kalliita toki yhden kisapolttiskoneen hinnalla saa akkuja 2-4kpl, 4kpl on ehdottomasta vähimmäismäärä (= 2 satsia), latureita pitänee olla kaksi, toki yhdelläkin pärjää. Katsoisin että kustannukset pitää olla samoilla linjoilla kuin pörisevilläkin, ellei jopa hieman halvempaa.
- Mielestäni aluksi olisi ihan hyvä aloittaa vaikka M4-10 kaaviolla, ajoaika sovittaa vain lähelle akkukestoa, josta minulla ei ainakaan ole hajua, 10min?. Toki alkuerät niinkuin M8:ssa

Huomoita järjestäjän näkökulmasta...
- Sähköä on oltava tarjolla, reilusti...
- Sähköeräkierrosten väli pitäisi olla minimissään se yksi tunti (1h), sittenkin voi tulla kiire niiden akkujen lataamisen kanssa...

..Samoilla linjoilla siis.

Omat kommentit edelliseen..

- Tunti on todella tiukka eräväli (akkujen pitää jäähtyä ennenkuin ne voi ladata uudelleen)
- Nämä ovat varmasti kalliimpia ajaa kuin polttikset (akut+laturit=polttoaine, nopari+sähkömoottori=kaasuservo+polttomoottori)
- Yksi laturi ei riitä mitenkään kisapäivän eräväliin, paitsi jos se osaa ladata sitä 4S pakettia kerralla. Jos käy sähkökisoissa katsomassa, niin joka pöydällä on kyllä aika monta laturia ja tässä on ihan sama tilanne kyseessä.
- positiivista olisi tosiaan tuo ettei tarvitsisi omaa mekkaria mukaan

-A-
« Viimeksi muokattu: 18.08.09 - klo: 11.11 kirjoittanut MrOllinmaki »

Mika R

  • Vieras
Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« Vastaus #5 : 18.08.09 - klo: 11.18 »
lipot voi ladata käsittääkseni heti samantien uudelleen

ehkä kalliimpia mutta myös helpompia useimmille

Poissa CAi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« Vastaus #6 : 18.08.09 - klo: 13.43 »
Minun kanta:

Ei akun vaihtoa ja erät 10 min, sekä AE, että finaalit.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa AkiM

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« Vastaus #7 : 19.08.09 - klo: 10.01 »
minun kanta:

Ei enää lisää luokkia ellei ole todistettavissa että lisää harrastaja määriä.
Kehitystä pitää seurata, mutta tosiaan tätä vähää määrää ei enää ole varaa pilkkoa pienempiin ryhmiin.

Poissa *Wimmu*

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« Vastaus #8 : 19.08.09 - klo: 16.07 »
minun kanta:

Ei enää lisää luokkia ellei ole todistettavissa että lisää harrastaja määriä.
Kehitystä pitää seurata, mutta tosiaan tätä vähää määrää ei enää ole varaa pilkkoa pienempiin ryhmiin.

+1
The

Poissa mmrc

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« Vastaus #9 : 19.08.09 - klo: 18.16 »
minun kanta:

Ei enää lisää luokkia ellei ole todistettavissa että lisää harrastaja määriä.
Kehitystä pitää seurata, mutta tosiaan tätä vähää määrää ei enää ole varaa pilkkoa pienempiin ryhmiin.

+1
+1

Trukkejakin kun on ollut keskimäärin 16/kisa mikä valitettavasti liian vähän kisan läpiviemiseksi ilman ylimääräistä apua.

Ps. Prätkällä ei voi kääntyä vasemmalle kääntämällä tankoa oikealle. Kääntyminen tarkoittaa suunnan muutosta ei väistöliikettä.
Multi surfase on hanurista

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • ProRacerShop
Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« Vastaus #10 : 19.08.09 - klo: 19.57 »
itse itseäni lainaten...
Ajatus on kuitenkin se että saataisiin Truggeilua tukeva laji siihen rinnalle, Jyskyläkin kun taas vahvisti sen että M8 ja T8 ei samalle päivälle kovin hyvin istu...  Mekkaajat ja nostajat on kortilla...

Hyvä vähimmäiskaavio sunnuntaille olisi noin 20 truggyä ja 10 sähkökasia...  näin kisapäivä menee kohtuu kivutta läpi.

On vaikea nähdä metsää kun on puut edessä...

Siis jos tällä saadaan truggypäivään lisää kisaajia niin mikä estää?! Toki voi olla että niitä ei tule; tuleen ns. CORR:t ...

"Kuopataan nuo T-möykyt kanssa, aika marginaalilaji kuitenkin...  samaan kasaan voisi heittää myös stanuturistin, porotokkaturistin (ainakin kesäksi), GT-autot ja LS-5 autot on kanssa siinä ja siinä..."
« Viimeksi muokattu: 19.08.09 - klo: 21.52 kirjoittanut HVoltage »
SWORKz Team Finland | ProRacerShop.net | ProRacerOptions | Picco | TPro | HotFire | KoPropo
EuroRC | Sanwa | Destiny | Xray

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« Vastaus #11 : 19.08.09 - klo: 21.22 »
Mielipiteenäni esitän, että on melko perusteeton väite, että uuden kisaluokan perustaminen vie kilpailijoita muilta lajeilta ja siksi uutta luokkaa ei kannata perustaa. (Näin ainakin ymmärsin nuo edelliset viestit).

Otetaanpa esimerkiksi tuo GT-8, joka edellisessäkin viestissä vilahti. Ko. sarja ei ole vienyt yhtään kilpailijaa pois mistään muusta sarjasta, päinvastoin, sen kautta on saatu jo ensimmäisenä kesänä kymmenkunta ihan uutta kilpailijaa mukaan kuvioihin. Tietämättä asioista sen enempää, veikkaan, että just esim. CORR- kilpailijat eivät olisi pois muista luokista, vaan uusia harrastajia ja kilpailijoita edellisten lisäksi. Tämän kaltaisia helposti ymmärrettäviä ja edullisia luokkia tarvitaan "pihasuttaajien" houkuttamiseksi mukaan kilpailuun. Esim. M8 on vaan liian kallis ja "tosikkomainen" :wink: luokka monelle aloittelijalle. Minä en näe kovinkaan paljon lisäarvoa sille, onko esim. M8-kisassa 60 vai 70 kilpailijaa, sen sijaan merkityksellistä on, että esim. GT-kisaan saadaan 15 kuskia 5 sijaan. Näihin "ei toivottuihin luokkiin" kuuluu yhtälailla esim. VTR ja ehkäpä minitkin, jotka tosin ovat jo pikkuhiljaa saamassa virallisempaa statusta itselleen. Olisiko RC-automaailma parempi, jos näitäkään luokkia ei koskaan olisi perustettu? Olisiko virallisissa SM-sarjoissa ollut enemmän kuskeja? Tuskin, tuskin. Kielletäänkö saman tien trukeillakin kilpaa ajaminen?

Mielestäni juuri tämän kaltainen suppeakatseisuus estää pienoisautoilun kehittymisen "kansan lajiksi". Jokainen puolustaa omaa lajiaan ja luokkaansa henkeen ja vereen, katsomatta avoimesti mitä aidan toisella puolella on. Tässä harrastuksessa ja sen kehittymisessä on mielestäni vain ja ainoastaan yksi tie: Harrastus- ja kilpailumahdollisuuksien lisääminen, kalustoon, ikään, näköön tai sukupuoleen katsomatta.
Flying Calacucco

Poissa AkiM

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« Vastaus #12 : 19.08.09 - klo: 21.48 »
Jokaiselle luokalle on tarvetta jos se poikkeaa riittävästi muista. Jos isommalla kalustolla krossaaminen kiinnostaa niin ei voi olla "vetolaitteesta kiinni". M8 on tarjolla... 

Vaikka Truggy on oma lajinsa ei sekään ole saanut tuulta siipien alle koska on kuitenkin aika lähellä Buggyjä. Eipä ole ollut myöskään ollut kysyntää tai tarvetta 1/10 polttiskrossi luokille vaikka vehkeitä on saatavilla.

Jepen ajatukselle kyllä tukea siitä että vajaa Truggy kisapäivä vaati pysyäkseen jotain muuta samalle päivälle. Open Buggy?

talvella winter jumps M8e sarja?

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« Vastaus #13 : 20.08.09 - klo: 02.28 »
Uskon kyllä vakaasti että tälle M-8e luokalle on selkeä kysyntä. Itseäni ainakaan polttiskoneiset härvelit eivät hankintamielessä kiinnosta. Kaikki koneen säätäminen ja  stumppaamiset mekkarin kaivelut yms. ei kiinnosta pätkääkään.

Sen sijaan sähkömoottorilla varustetun M-8 krossarin tulen lähes varmasti tulevaisuudessa ostamaan. Syinä melkoinen kestävyys verrattuna 1:10 krossariin, paljon enemmän ratoja ja radan kunnolla ei niin suurta merkitystä. Sähkövehkeistä on myös selkeästi enemmän kokemusta itsellä, eikä ainakaan pienemmässä koossa niistä tarvitse pitää lähellekkään niin paljoa huolta kuin mitä parin kisan kokemuksella on nähnyt polttisvehkeen vaativan. Touhu on uusille kuljettajillekkin huomattavasti helpompaa oppia.

Juuri tämä kisaamisen helppous sähkökalustolla tekee sen SELKEÄN eron polttiskrossiin. Huomattavasti isompi ero kuin polttis buggy/truggy.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa AkiM

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« Vastaus #14 : 20.08.09 - klo: 06.15 »
Uskon kyllä vakaasti että tälle M-8e luokalle on selkeä kysyntä. Itseäni ainakaan polttiskoneiset härvelit eivät hankintamielessä kiinnosta. Kaikki koneen säätäminen ja  stumppaamiset mekkarin kaivelut yms. ei kiinnosta pätkääkään.

Tottumiskysymys. Monet polttiskoneisiin tottuneet vierastavat taas suuria virtoja, balanssereita ja akku- sekä laturiarsenaalia. Puhelinta ladataan, autoja tankataan  :grin:

Hyvä näin. Tämä kannustaa varmasti kisoja järjestäviä tahoja miettimään luokkan sisällyttämistä aluksi ainakin täytteenä johonkin kisaan.

Stilo, mielenkiinnosta; ajatko kisaa 1/10 krosseilla? Jos ajat, mitä veikkaat, jääkö tämä luokka kisakalenteristasi pois jos M8-e:stä tulee kilpailuluokka?

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« Vastaus #15 : 20.08.09 - klo: 08.26 »
talvella winter jumps M8e sarja?

Ei pöllömpi idea. Onko sopivia ratoja?
Flying Calacucco

Poissa mmrc

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« Vastaus #16 : 20.08.09 - klo: 09.14 »
talvella winter jumps M8e sarja?

Ei pöllömpi idea. Onko sopivia ratoja?
Moro
Nokian sisärataa on tarkoitus muuttaa M8e:lle sopivammaksi mikäli sen kokoisia autoja oikeasti ilmaantuu. Tosin tila on sen verran pieni että mitään oikeasti hyvää rataa siihen tilaa ei saa. Haussa on kyllä isompikin tila.
Multi surfase on hanurista

Poissa Mr Cale

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« Vastaus #17 : 20.08.09 - klo: 09.41 »
Tottumiskysymys. Monet polttiskoneisiin tottuneet vierastavat taas suuria virtoja, balanssereita ja akku- sekä laturiarsenaalia. Puhelinta ladataan, autoja tankataan  :grin:

Ladattavaa sähköautossa:
Auto, ohjain

Ladattavaa polttiksissa:
Ohjain, vastari, hehku, startti.

:wink:

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« Vastaus #18 : 20.08.09 - klo: 13.13 »
Ajattelin itsekin ehdottaa talvisarjaa / kilpailuja. Moni M-8 krossaaja on uskoisin kaltaisemme, että ei niin muut luokat nappaa, mutta talvella voisi "samalla" kalustolla kilpailla / hupailla sähkökäyttöisenä. Tosin kustannukset tältä palstalta otettuna vaikuttavat aika suurelta.

Ja Finnish Open on kesällä omiaan juuri tälläisia kokeiluja varten.

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« Vastaus #19 : 25.08.09 - klo: 23.01 »
Tämä luokka on tulevaisuutta, näin se vaan on :wink: Ei mene montaakaan vuotta niin nuo akut ja laturit ovat sitä hintaluokkaa että kannattaa jo siirtyä akku autoihin.
Jerzi

PS Kiitos Peitsamo että olet uusien luokkien kannalla, niin olen minäkin. esim VTR luokassa on vain muutama vanha kisakuski ajamassa ja muut on ihan newbie kavereita jotka ovat innostuneet uuteen luokkaan.
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Heuli

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« Vastaus #20 : 05.09.09 - klo: 21.02 »
Jenkeissä ajetaan ensimmäiset mestaruuskisat 1:8 sähköcrossareilla marraskuun lopussa (linkki). Akuista tuolla on jo vääntöä, mutta varmaan kisojen jälkeen ollaan asiasta taas paljon viisaampia niin teknisistä säännöistä kuin toimivimmista ajoformaatista ajoaikoineen.

Tänä kesänä Finnish Openeissa truggyjen määrä on maksimissaan ollut alle 25:n niin kahteen erään on mahduttu hyvin. Tuohon sopisi kyllä erinomaisesti pari erää sähköbuggyjäkin mukaan eikä aikataulu venyisi. Sähköluokassa erät nostaisivat vuorotellen toisiaan. Esim. näin voisi upottaa M-8e:n (tummennettu aikataulussa) sähköautoajokaavion T-8 truggyjen nousufinaalien sekaan:

9:00   erä 1   Eräharjoitus 1   8 min
9:15   erä 2   Eräharjoitus 1   8 min

9:30   erä 3   Eräharjoitus 1   3+5 min
9:45   erä 4   Eräharjoitus 1   3+5 min

10:00   erä 1   Eräharjoitus 2   8 min
10:15   erä 2   Eräharjoitus 2   8 min

10:30   erä 3   Eräharjoitus 2   3+5 min
10:45   erä 4   Eräharjoitus 2   3+5 min

11:10   erä 1   Eräkierros 1   5 min
11:20   erä 2   Eräkierros 1   5 min

11:30   erä 3   Eräkierros 1   3+5 min
11:45   erä 4   Eräkierros 1   3+5 min

12:10   erä 1   Eräkierros 2   5 min
12:20   erä 2   Eräkierros 2   5 min

12:30   erä 3   Eräkierros 2   3+5 min
12:45   erä 4   Eräkierros 2   3+5 min

13:10   erä 1   Eräkierros 3   5 min
13:20   erä 2   Eräkierros 3   5 min

13:30   erä 3   Eräkierros 3   3+5 min
13:45   erä 4   Eräkierros 3   3+5 min

14:30   A1-finaali        10 min
14:45   B1-finaali        10 min

15:00   Semifinaali   A   3+20 min
15:30   Semifinaali   B   3+20 min

16:00   A2-finaali        10 min
16:15   B2-finaali        10 min

16:30   Finaali      3+45 min

17:30   A3-finaali        10 min
« Viimeksi muokattu: 15.09.09 - klo: 12.31 kirjoittanut Heuli »

Mika R

  • Vieras
Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« Vastaus #21 : 10.09.09 - klo: 13.23 »
Kuulostaa ja näyttää Heuli varsin mainiolta - paitsi jos rinnalle tulee T-8e -luokka, onko se mahdollista? Monethan tekevät juuri truggykonversioita itse ja niitä meidän radallakin on toistaiseksi näkynyt patteribyggyja enemmän.

Poissa Ekkuli

  • TamUA
    • Profiili
Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« Vastaus #22 : 10.09.09 - klo: 13.44 »
Mielestäni sähköautoja ei kannata erotella buggyihin
ja truggyihin aluksi,koska osannottajia tuskin on yli 30/luokka.
2-3 vuoden päästä asiaa voi olla toisin.Ei ole mielekästä ajaa esim.4 auton kisoja.
Kiitos ja anteeksi :grin:
...ku ny vaa ei sattus mitää....

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« Vastaus #23 : 10.09.09 - klo: 14.21 »
Mielestäni sähköautoja ei kannata erotella buggyihin
ja truggyihin aluksi,koska osannottajia tuskin on yli 30/luokka.
2-3 vuoden päästä asiaa voi olla toisin.Ei ole mielekästä ajaa esim.4 auton kisoja.
Kiitos ja anteeksi :grin:

Just, kunhan nähtäisiin ensin jotain kisaa e-vetoisilla maastureilla ennenkuin niitä aletaan jakamaan alaryhmiin. Vai onko e-luokka jo ollut jossain kisassa mukana?

Pitäisi varmaan ruveta päivystämään Lavangossa enemmän, kun en ole vielä päässyt näkemään sähkökasia tositoimissa.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Mika R

  • Vieras
Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« Vastaus #24 : 10.09.09 - klo: 14.29 »
Monet pitävät asiaa hyvinkin mahdollisena, itse en osaa sanoa.. kunhan halusin tuoda asian esille kysmykselläni että T8-e kannattaa suunnitelmissa huomioida, vaikka niin että "sitä luokkaa ei ajeta" tm. Itse en ehdota mitään koska en pysty/osaa, mutta seuraan kyllä mielenkiinnolla ja kenties kyselen tyhmiä. Jos luokka syntyy niin miksei voisi kokeillakin.

Jarkolle: http://rc10.fi/index.php?topic=11310.msg364433#msg364433

Poissa Heuli

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« Vastaus #25 : 15.09.09 - klo: 09.57 »
Viime keväänä Neo 09 -kisassa ajettiin 1:8 sähköbuggyillä näköjään 5 minuutin alkuerät ja 10 minuutin finaalit. Ooplen foorumissa oli juttua ajoajoista ja 4S 5000 mAh 30C -lipoilla on ajettu sellaista 12-15 minuuttia, joten paritkin alkuerät voisi ajaa samalla paketilla jos ajetaan polttiksen tyyliin lyhyemmät 5 min alkuerät ja jää 10 minuutin finaaleissakin hieman sähköä akkuun erän jälkeen niin ei tarvi pelätä keskeytyksiä sähkönloppumisen takia.

Jos kuitenkaan omaa sähköluokkaa ei vielä ensi kesäksi näille saada niin toivottavasti Finnish Openeissa saa ajaa sähköautolla polttisten seassa, semissä ja finaalissa tosin vaaditaan sitten nopeaa "tankkaajaa"  :wink:

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« Vastaus #26 : 15.09.09 - klo: 10.38 »
Sinne 15 minuutin kantturoille ajoaika sijoittuu 4S 5000mah/30c lipoilla joten 10 hiitti on aika passeli. Siinä voi sähköt olla kovilla jos pääsee vetämään finaalin, vaikuttaa siltä että kun tosissaan ajaa niin lämpö muodostuu jonkinlaiseksi ongelmaksi, varsinkin kun kaupalliset pikkuföönit ei oikein tuppaa kestämään näissä vehkeissä.

Toki sekin tulee jossakin välissä testattua että kestääkö pelit 45 minuutin ajoa, kunhan saadaan uudet akut ja tehtyä pikavaihtoteline akuille.

Uusia merkkejä ilmaantuu tämän tästä ja varikolla kun on jutusteltu kuskien kanssa niin kiinnostus patterikasia kohtaan on ollut positiivista. Väitän että ensi kesänä nähdään moninkertainen määrä M8e autoja radalla mitä tänä kesänä on nähty...

Jos varsinaista M8e luokkaa ei tule ja FO:ssa on mahdollista seikkailla nitrojen seassa niin voisihna sitä käydä jossain kisassa vertailemassa sähköä nitroon.
Kylätason RC-kuski.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • ProRacerShop
Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« Vastaus #27 : 15.09.09 - klo: 12.24 »
Jos kuitenkaan omaa sähköluokkaa ei vielä ensi kesäksi näille saada niin toivottavasti Finnish Openeissa saa ajaa sähköautolla polttisten seassa, semissä ja finaalissa tosin vaaditaan sitten nopeaa "tankkaajaa"  :wink:

Mun mielestä koko FO sarja on _hieman_ tuuliajolla tällä hetkellä, mutta minusta ei ole mitään järkevää perusteltua estettä M8-e luokalle järjestää T8 kisojen yhteydessä. Sikäli että kisaajia saadaan se noin 10/kisa.
SWORKz Team Finland | ProRacerShop.net | ProRacerOptions | Picco | TPro | HotFire | KoPropo
EuroRC | Sanwa | Destiny | Xray

Poissa mmrc

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« Vastaus #28 : 16.09.09 - klo: 20.00 »
Moro
Nyt näyttää Nokialla siinä mielessä hyvätä että sinne on tulossa sen kokoinen tila että voi unohtaa 1/10 autot, ja pääsee ajeleen M-8e:tä oikeen urakalla.
Vielä kun vaan M-8e sähköhilut postista tulis että pääsis testaan niiden ketävyyden oikeasti.
Multi surfase on hanurista

Poissa MirosHima

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
« Vastaus #29 : 06.10.09 - klo: 07.56 »
nokian wj:ssä siis m8e luokka?
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi