Kirjoittaja Aihe: Honkala GP Kotka  (Luettu 312683 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Honkala GP Kotka
« Vastaus #150 : 15.04.10 - klo: 19.40 »
Liian tiukkaan sumputettu ja tosiaan liikaa tiukkoja mutkia... ja taas pitkät suoranpätkät jne.
Joka johtaa siihen että välitysten hakeminen todella tuskaa.
Kun suuri osa radasta ajellaan hiljaa ja sitten tuleekin järkyn mittasia suoria jotka taas vaatis pidempää välitystä...

Tiukka sumputus myös johtaa äkkiä sellaiseen rataa missä ei ohi pääse vaikka minkä tekis....
Eli tolla piirretyllä radalla olis merkitystä ainoastaan sillä miten kovaa auto kulkee huippuja, kun ainoa oikea ohituspaikka on takasuoralla/sen jälkeen.

Ja siis tuota... tossa on näköjään radanleveys aikalailla 1,5 metriä.
Aivan liian kapea.
Vilkaskaapas mitä säännöt sanoo edes sähkökrossiradan leveydestä.
Sitten vielä otetaan huomioon että corrit vastaa lähes M8 autoja mitoiltaan.
Ihan minimissään 2m radanleveydeksi... siis minimissään.
Se tuo rataan avoimuutta ja enemmän ajolinjoja kuin sen yhden ainoan...
Ja kun koko rata vähän levenee ja aukee niin se on jouheampi ja mukavampi ajaa... Saa myös tiukkaa kilvanajoa aikasiks.
Eikä ainoastaan sellaista mitä nähtiin ajoittain nokialla...
Peräkanaa mentiin ja ohi ei päässyt ellei toinen kaatanu.
Näyttää joidenkin mielestä kivalta kun kaverit "taistelee"... vaikka todellisuudessa kaveri edessä määrää tahdin ja takana vaan odotat.
« Viimeksi muokattu: 15.04.10 - klo: 19.45 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa veijo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Honkala GP Kotka
« Vastaus #151 : 15.04.10 - klo: 21.32 »
Toi rata on suuntaa antava eli mutkat pystyy sitten paikan päällä pyöristää kun näkee paljon tilaa on käytetävissä(vähän vaikea saada paint ohjelmalla parempaa aikaiseksi) Ruudun koko on 2m eli radan ajoura 2-2,5m. Ei ole kokemusta kun espoon ja nokian sisäradoista. Ulkorataa en ole koskaan livenä nähnytkään. Kiitokset vinkeistä onneksi on aikaa suunitella rataa.

Poissa veijo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Honkala GP Kotka
« Vastaus #152 : 15.04.10 - klo: 22.19 »
Tossa olisi sitten rata hyppyineen. punaiset viivat ovat portteja jolla saa rataa muutettua.

-krossirata on pohjalla.
-SC-rata kun avataan hiekka ja mukulakivi osuudet
-lyhyt rata kun 1 portti asentoon C
-ei kumpua ei kukkulaa 1,2,3 asentoon B

En tiedä sitten onko noista porteista mitään apua mutta tuo ainakin vaihteluu.
Jos vesi jää seisomaan jonnekiin ja on pakko päästä ajamaan niin pääsee ainakin kiertämään lätäkön.

Poissa Risu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Honkala GP Kotka
« Vastaus #153 : 15.04.10 - klo: 22.40 »
Vähän ehkä kaipaisi enemmän myös ns nopeeta osuutta. Vaikea sanoa. Tosin oon tykännyt tässä talvella nokian kisoissa heitin radasta ja eikä siin suuria nopeuksia tule.

Honkala GP kuskit pärjäsivät kohtalaisesti Nokian SC-kisoissa. Janne 2 Kaj 5 Kari 12.

Muute taisin olla 11  :afro:
« Viimeksi muokattu: 15.04.10 - klo: 22.47 kirjoittanut Risu »

Poissa veijo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Honkala GP Kotka
« Vastaus #154 : 16.04.10 - klo: 13.36 »
Saisko tämä rata kannatusta, hypyt ja töysyt lisään myöhemmin.

karvanaama

  • Vieras
Vs: Honkala GP Kotka
« Vastaus #155 : 16.04.10 - klo: 14.23 »
On tuokin melko 180 voittoista mutkiltaan. Mietitään ja suunnitellaan..

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Honkala GP Kotka
« Vastaus #156 : 16.04.10 - klo: 14.29 »
En tiedä oliko tarkoitettu vain siellä ajaville kuskeille, mutta kaipa sitä uskaltaa vastata  :wink:

Profiilista puuttuu täysin loivat mutkat, ja suurin osa mutkista on joko 90 tai 180 asteisia. Ja kun kyse on kuitenkin krossiradasta, niin mielestäni hypyt yms ovat sen verran tärkeä elementti ettei niitä noin vain lisätä jonnekkin jälkikäteen, vaan ne on osa kokonaisuutta ja kannattaa heti alkuun miettiä myös niiden sijoitusta. Mikäli pääpaino on vielä correilla, niin eikö radan pitäisi olla mahdollisimman jouheva ajettava? Nyt vauhdin täysin tappavia 180 asteisia mutkia löytyy 8kpl, eikä toi tiukka syherö ole mukavaa ajettavaa edes nelkkukrossarilla.

Ehdottaisin hieman väljemmän profiilin tekemistä, radasta tulee väkisin hieman lyhyempi mutta mukaan saa sitten enemmän loivia mutkia, esimerkiksi aukeeva mutka ennen suoraa, loivaa shikaania keskialueelle jne. Hyndiksi pääasiassa oikein loivia liitohyppyreitä pitkillä alastuloilla.

Eikö teidän kannattaisi istua alas saman pöydän ääreen, miettiä yhdessä minkä tyylisen radan haluatte, ja sitten sen mukaan lähteä suunnittelemaan profiilia/hyndiä tarkemmin?

karvanaama

  • Vieras
Vs: Honkala GP Kotka
« Vastaus #157 : 16.04.10 - klo: 15.01 »
Kommenttia vain reilusti ja ehdotuksia myös, ei niistä säikähdetä, päinvastoin. Onhan noita mietitty yksin ja yhdessä, toiset on vaan niin intoa täynnä, että koko maailmalle pitää tuoda julki, kun ahaa-elämyksen saa.

Mitä tulee rataan, niin tosiaan tuuppari SC-autoilla ajellaan, saa toki ajaa muillakin sähköillä. Rata-ala ei ole muuten rajattu, muutakuin siltäosin, että ajajakoroke jää matalaksi, max 1m. Ja siitä pitää sitten pystyä hahmottamaan koko alue.

Poissa veijo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Honkala GP Kotka
« Vastaus #158 : 16.04.10 - klo: 15.05 »
Kiitokset neuvosta, radan suunnittelussa tekee aina legendaarisen virheen että pyrkii käyttämään tilan maximaalisesti. Kyllä kannattaa uskaltaa ammattilaisten vähän keltanokkia opastaa. :lol:

Poissa veijo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Honkala GP Kotka
« Vastaus #159 : 16.04.10 - klo: 19.21 »
Tässä olisi yksi hjyvä vaihtoehto. Seuraavaa ehdotusta ehkä ei enää tule. :lol:

Poissa JSJ

  • Honkala GP
    • Profiili
Vs: Honkala GP Kotka
« Vastaus #160 : 16.04.10 - klo: 20.28 »
Mun mielestä tää näyttää jo paljon paremmalta, eli on avonaisempi (vähemmän 180 mutkia) ja leveämpi.
Asso B44.1, SC10 FT
- "Aina kovaa ajoa, satunnaisesti vauhtiakin alamäessä", -JSJ

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Honkala GP Kotka
« Vastaus #161 : 16.04.10 - klo: 21.50 »
Nonnih... paranee jatkuvasti.

Hyvä että kerrankin näkee että otetaan palaute vastaan...

Yleensä varsinkin tällä foorumilla on porukalla asenne se että jos joku tulee kommentoimaan niin se on egoilua, pätemistä jne.. :lol:
Eli vilpittömästi on pakko sanoa kiitos.

Ja tosiaan hyvä että huomasit mistä homma klikkasi... Kaikki tila yritetään käyttää hyödyksi...
Ei kannata.
Sillon radasta tosiaan tulee sumppu ja lähinnä vain labyrintti missä ehtii kyllästymään mutkitteluun ja hitaaseen neppailuun ennenkuin on ehtinyt yhtä kierrosta ajamaan.

Tosiaan nyt profiili alkaa näyttämään paremmalta... Ei enää erittäin tiukkaa syheröä ja taas yhtäkkiä älyttömän pitkää suoraa... Jollaiselle radalle tosiaan välitysten laittaminen olis jo lähes mahdotonta... Plus että sitä ei ole niin kiva ajaa kuin tasaisen jouheaa rataa mihin on helppo löytää rytmi jne...
Rata voi olla tosiaan jouhea ja mutkia loppujenlopuksi kohtuu vähän.
Laatua kun ei voi korvata määrällä.
Ja radassa ei tarvitse olla kuin yksi hieman hitaammin ajettava kohta.

Esim mietitään espoon sisärataa.
Rata on hyvinkin jouhea ja kohtalaisen nopeakin ajaa...
Siellä on vain yksi kohta missä vauhdit oikeasti putoavat... Eli keskituplan jälkeen tulee neulansilmä... hyppyri ja taas neulansilmä.
Sen jälkeen lähdetään vetämään piiiitkää mutkaa... korokkeen jälkeen tulee pari tiukkaa mutkaa, mutta sekin on lähinnä shikaani, eli se ajetaan nopealla temmolla.

Espoon radassa on todella vähän mutkia kun tarkemmin ajatellaan.
Silti siinä on erittäin paljon haastetta ajaa kovaa, mutta se on mukavan jouhea jokaiselle taitotasolle... Rata lähes pakottaa opettelemaan jokaisen mutkan metkut... Yhtään samanlaista mutkaa kun radasta ei löydy.


Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Honkala GP Kotka
« Vastaus #162 : 16.04.10 - klo: 21.55 »
Unohtu mainita että tosiaan vaikka nyt tuo viimeisin profiili äkkiseltään saattaa joidenkin silmään näyttää siltä että eihän siinä oo ku vaan piiitkiä jouheita mutkia jne....
Niin...

Jouheet mutkat on erittäin helppo tehdä tiukemmiksi ja koska rata ei ole tiukkaan sumputettu niin on hieman tilaakin muokata mutkia jos ja kun ajaessa huomataan liian yksitoikkoisiksi...
Tai tehdä esim yhdestä pitkästä mutkasta "mutka, pieni suora, mutka" tyylinen...
Jossa tuossa suoralla pätkällä on joku hyppy...
Sumputetussa ei olisi lähellekään yhtäpaljon mahdollisuutta parannella.

Poissa Risu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Honkala GP Kotka
« Vastaus #163 : 16.04.10 - klo: 23.14 »
Nyt näyttää paremmalta juu. Tolla jos lähetää rakentaa niin on todella helppo myös muokata radan oikeaa ylä neljännestä kokemusten perusteella. Tottakai se hiotuu siinä rakentaessakin vähän kun näkee miten se asettuu.

karvanaama

  • Vieras
Vs: Honkala GP Kotka
« Vastaus #164 : 16.04.10 - klo: 23.14 »
Tuon viimeisen profiilin kun piirsin, niin tarkoituksella laitoin paljon pitkiä nopeita kaarteita. SC autoilla kun on melko haasteellista ajaa kyseisiä mutkia lujaa ja linjaa pitkin, niin sitä kautta syntyy potentiaalisia ohituspaikkoja alvariinsa. Mutta vaikka kaikkinensa nopean näköinen rata, niin vauhtia tullaan pudottamaan erilaisin töyssyin ym. mutta silti vältetään ylimääräisiä neppailuosuuksia.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Honkala GP Kotka
« Vastaus #165 : 16.04.10 - klo: 23.27 »
Juuri näin... aivan oikein.

Kapeet ja syheröiset neppailu osuudet on aina niitä missä ei ohi tulla vaikka toinen ajais kuinka hiljaa tahansa edessä.

Nopeessa pitkässä vetää vaikka ulkokautta ohi jos toinen ihan tosissaan hiljentelee.
Ja nimenomaan se on myös vaikee pitää kovassa vauhdissa linjalla...

Nyt tosiaan ollaan oikeella linjalla

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Honkala GP Kotka
« Vastaus #166 : 16.04.10 - klo: 23.32 »
Aukevia mutkia vielä niin hyvä tulee. Sellaisia että ei tarvitse löysätä kaasua vaan saa kiihdyttää koko mutkan... SC-autot eivät pidä hitaasta radasta.

Poissa veijo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Honkala GP Kotka
« Vastaus #167 : 17.04.10 - klo: 00.37 »
Sorkke eli anteeksi, taas tulee uusi rataprofiili. Ei mahda minkää. Onneksi on huomenna salibandy joukkueen kevätkokous, voin luvata ettei huomenna uutta rataprofiilia tule. :mrgreen:

Poissa JSJ

  • Honkala GP
    • Profiili
Vs: Honkala GP Kotka
« Vastaus #168 : 17.04.10 - klo: 00.43 »
No taas näyttää paremmalta. Eikä se edellinenkään ollut huono.

Kunhan lumi sulaa niin ajetaan.
Asso B44.1, SC10 FT
- "Aina kovaa ajoa, satunnaisesti vauhtiakin alamäessä", -JSJ

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Honkala GP Kotka
« Vastaus #169 : 17.04.10 - klo: 00.55 »
Viimeinen mutka ennen koroketta on hieno, saa lisätä kaasua eikä hidastaa. Kyllä käy kateeksi, teille tulee hyvä rata.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Honkala GP Kotka
« Vastaus #170 : 17.04.10 - klo: 02.42 »
Pidin edellisestä enemmän.
Tuossa viimeisessä on niin paljon täysin samanlaisia mutkia ja siis ainoastaan pitkiä mutkia.
Edellisessä oli sentään yksi hitaampi mutka muuttamassa rytmiä jne.

Poissa veijo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Honkala GP Kotka
« Vastaus #171 : 17.04.10 - klo: 09.28 »
Tässä alkaa pikku hiljaa oppimaan jotain, pääsuoran kohdalta pitäsi vissii nostaa aikaisemmin ylös niin loppuosan saisi lievästi taitettua oikeaan. Pääsuoran alku on hyvä mutta loppua pitäisi vähän säätää.

Poissa veijo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Honkala GP Kotka
« Vastaus #172 : 18.04.10 - klo: 17.11 »
Edellisesta versiosta paranneltu rataprofiili. Viimevuotinen puupöytä hyppyri lisätty. Savipöytä ja -koroke on laitettu oikeaan alalaitaan kun ilmeisesti siihen kohdalle saa tehdä pysyvät rakenteet.

Poissa veijo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Honkala GP Kotka
« Vastaus #173 : 20.04.10 - klo: 13.08 »
Kauhakuormaaja kuski ilmoittelee heti kun voi mennä puuhastelemaan radan kimppuun noin kahdenviikon sisällä.

Poissa Risu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Honkala GP Kotka
« Vastaus #174 : 20.04.10 - klo: 15.56 »
Hyvä hyvä... liipasin sormi jo syyhyää.

Poissa veijo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Honkala GP Kotka
« Vastaus #175 : 20.04.10 - klo: 17.07 »
Käytiin tänään lasten kanssa Honkalassa ja rata oli melkein jo sula. Mitattiin rata-alue ja yllätys yllätys se oli 16x30m. Pääsuoran leveys oli muhkeat 330cm. Eli suunitelmat uusiksi, rata-aluetta levennetään 20-22m ja pituus 34-36m. Ajajakoroke tulee pysymään samassa kohdassa. Mitä viimevuotista muistelee niin pääsuoraa ei kannata ainakaan lyhentää. Viimevuotisen pöytähyppyrin taakse saisi väännettyä kiinteät savihyppyrit.   

Poissa veijo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Honkala GP Kotka
« Vastaus #176 : 20.04.10 - klo: 22.03 »
Tässä olisi vielä kerran yksi versio, pöytähyppyrit ja 400mm koroke ilmeisesti voidaan jättää kiinteäksi tuohon paikkaan eikä noista tuplistakaan haittaa ole. Ajokoroke tulee olemaan samassa paikassa kun viimevuonna. Rataa voidaan vielä suunitella paikan päällä tarkemmin mutta isoimmat savikasat pitää rakentaa noihin kohtiin.

Poissa veijo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Honkala GP Kotka
« Vastaus #177 : 22.04.10 - klo: 12.37 »
Lauantaina 24.4 klo 11:00 Honkalassa olisi talkootöitä tiedossa, letkujen siirto radan viereen ja ajajakorokkeen teko.

Poissa JSJ

  • Honkala GP
    • Profiili
Vs: Honkala GP Kotka
« Vastaus #178 : 22.04.10 - klo: 19.54 »
Rata suunitelmat näyttävät hienoilta.

Tulisin mielläni mukaan lauantaina. Ei vain voi varmaksi sanoa, kun avovaimo on ollut jumissa Irlannissa viikon. Hänen pitäisi tulla Suomeen perjantaina puoliltaöin. Eli Kotkassa joskus enne kello 2 aamulla. Voi olla vaikea heti sanoa lauantai aamuna, että lähden nyt rakentamaan rataa.

Eli itsesuojeluvaisto sanoo, että ei ehkä kannata yrittää...
Asso B44.1, SC10 FT
- "Aina kovaa ajoa, satunnaisesti vauhtiakin alamäessä", -JSJ

Poissa veijo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Honkala GP Kotka
« Vastaus #179 : 23.04.10 - klo: 22.34 »
Viimeinen :grin: Ennen viimevuotista puupöytähyppyriä on kaksi kappaletta noin 50-70cm töyssyjä (siis pöytähyppyri ilman pöytää  :shocked: Rata-aluetta tietenkin piti vähän lisätä.
Tuplat ja töysyt sitten voi lisätä jälkikäteen mutta suurimmat savi kasat ois tuossa.