Kirjoittaja Aihe: Lapsen ajokokemuksen kasvattaminen  (Luettu 2166 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa claustro

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://claustro.bbs.fi
Lapsen ajokokemuksen kasvattaminen
« : 07.08.03 - klo: 13.22 »
Tässä VesaK:n kanssa pohdin pienten lasten lajiin tutustuttamista. Omassa tapauksessani 5 vuotias tyttö jolle haluaisin näyttää ja opettaa rc-autolla ajamista radalla.

Mini-Z:aa olen hänen antanut kokeilla jo kotona ja ajo luonnistuu mielestäni kohtuullisen hyvin, joskin kaasu joskus unohtuu tappiin ja sitten kolahtaa zeta seinään.

Haluaisin antaa hänen ajaa myös hieman isommalla autolla eli TC3:lla. Mietin kuinka saisin rajoitettua aluksi nopeutta niin, että motoriikka tottuisi auton hallintaan. Ensin ajattelin vastuksia yms, mutta lopulta  päädyn ideaan vähentää kennojen lukumäärää akuista.

Onko teistä kukaan koskaan kokeillut ajaa alikennotetuilla akuilla? Riittääkö 3-4 kennon akku kuljettamaan mainitsemaani turistia ja millä vauhdilla?
Toni Walther, retired operator

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
Lapsen ajokokemuksen kasvattaminen
« Vastaus #1 : 07.08.03 - klo: 13.34 »
Kuinkas olisi tuo perinteinen "sopiva-palikka-teipillä-kaasuvivun-taakse"? Helppo asentaa ja poistaa.
XC - Poor boys Bruiser

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Lapsen ajokokemuksen kasvattaminen
« Vastaus #2 : 07.08.03 - klo: 13.40 »
Kennoja kannattaa vähentää minimissään neljään. Tällöin suurin osa sähkölaitteista suostuu normaalisti vielä toimimaan. Kannattaa varmistaa erityisesti nopeudensäätimen toiminta neljällä kennolla. Yleisin ongelma on nopeudensäätimen ominaisuus joka takaa tietyn minimijännitteen vastaanottimelle. Eli jos jännite laskee alle rajan niin nopeudensäädin katkoo moottorille menevää virtaa, eli auto pysähtyy. Tämän ongelma voi kiertää esim. käyttämällä erillistä vastaanotinakkua.

Periaatteessa olen joskus kokeillut ajaa touringia neljällä kennolla. Yhdestä akkupaketistani oli tuhoutunut samassa latauksessa kaksi kennoa. Auto kulki selvästi hitaammin kuin kuudella kennolla, mutta tämäkin vauhti voi olla liikaa mainitsemallesi juniorille.

Moottoriksi valitsisin virikannuun asennetun 27-lankaisen ankkurin ja ennakko säädettynä pienelle. Näin periaatteessa saadaan kesy moottori.

Ehkä helpoin vaihtoehto on kuitenkin käyttää melkein kaikista radioista löytyvää EPA-säätöä. Eli väännetään lähettimestä kaasun loppupiste siten, että esim. liipasimen ollessa täysin pohjassa käytössä on esim. vain 25% tehosta. Taidon kehittyessä EPA-säätöä voi aina lisätä sopivin askelin.

Poissa Mika M

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Lapsen ajokokemuksen kasvattaminen
« Vastaus #3 : 07.08.03 - klo: 13.43 »
4 kennoa on varmasti minimi millä voi edes yrittää. 3:lla ei enää riitä jännite sähkölaiteille. Useat säätimet eivät toimi kunnola edes 4:llä kennolla. Todettu 1/12 autoilla, joissa kennoja on 4:ä.

5 kennoa varmasti ainakin toimisi kaikilla säätimillä. Sitten vain joku esim mabuchi moottori niin ei varmaankaan enää vauhti päätä huimaa.

Paras ja helpoin tapa lienee kuitenkin säätä radiosta kaasun maksimia, mikäli radiosta tuo säätö löytyy. Tai sitten vain rajoittaa mekaanisesti lähettimessä kaasun liikettä kuten ClodZ mainitsikin jollei säätöä ole.

Poissa claustro

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://claustro.bbs.fi
Lapsen ajokokemuksen kasvattaminen
« Vastaus #4 : 07.08.03 - klo: 14.14 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Ehkä helpoin vaihtoehto on kuitenkin käyttää melkein kaikista radioista löytyvää EPA-säätöä.


Kiitos todella paljon hyvästä vastauksesta. Radiona mulla on Lynx 3D ja siitä saa oikein digitaalisesti valittua prosentin millä teholla antaa tota kaasua... Vastaus oli siis lähempänä kuin luulinkaan, mutta minkäs teet kun en tajunnut tota aikaisemmin.

Kiitos paljon kaikille hyvistä vastauksista.
Toni Walther, retired operator

Poissa Tatti

  • Veteraani
    • Profiili
Lapsen ajokokemuksen kasvattaminen
« Vastaus #5 : 07.08.03 - klo: 14.26 »
Kokeile pistää kuminauha kaasuvivusta jarruun päin. Jos kuski hätääntyy, niin jarru menee päälle :wink:
Taas ongelmaksi tulee, kun päästää kaasun auto jarruttaa.



Ps. Ymmärrän kuinka vaikeata on yrittää opettaaa lasta ajamaan! Olen opettanut pikkaisen isää ajamaan(11 lankaisella koneella)..

Hän sentään osasi ajaa varovasti(lapset taas välttämättä ei).. mutta koordinaatio kyky siltäkin loppui parit kerrat, mutta onneksi hän ei saanut mitään hajalle.

Poissa Juhana

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/koti/2fast2rc
Lapsen ajokokemuksen kasvattaminen
« Vastaus #6 : 07.08.03 - klo: 15.08 »
yksi keino on laitta pieni pinjoni autoon mutta se rasittaa konetta turhaan
Xray

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Lapsen ajokokemuksen kasvattaminen
« Vastaus #7 : 09.08.03 - klo: 17.18 »
Tuli mieleen, että hyvä kerhokaverini "Cruisaaja" kävi viime talvikaudella ahkerasti Hiekkaharjussa juniorinsa kanssa, jolla ikää taitaa olla juuri 5v vaiheilla. Cruisaaja on itse osaava harrastaja, oli mm. mukana äskettäisissä VAU-kerhokisoissa.

Cruisaaja, jos luet tätä, kerro, miten nuorukaisen ajo on sujunut, ja käytitkö jotain nopeudenrajoituskonsteja. Jatkatteko syksyllä?

Poissa Aake

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Lapsen ajokokemuksen kasvattaminen
« Vastaus #8 : 10.08.03 - klo: 20.07 »
Viljamin ollessa 6-v, tein kaksi samantehoista autoa: Yokomo Pro Stock 27 -lankaisilla koneilla (huomattavasti vähemmän tehoa kuin 27-lankaiset kilpakoneet) ja välitys 8,6 tienoilla ja sitten ajeltiin pari akkua kerrallaan (10-15 min/akku) siten, että itse ajoin edellä ja Viljami seurasi perässä, eikä mennyt kauaa kun piti ajaa kunnolla, ettei olisi tullut ohitetuksi. Tässä Viljami oppi ajolinjoja ja ottamaan toisen auton huomioon, sillä tahalliset törmäilyt oli kielletty. Ulkona esim Tattarisuolla tämä onnistuu hyvin kun ei tartte juosta nostamassa jumissa olevaa autoa, ja kaadotkaan ei onnistu ihan heti. Sisällä voi kokeilla 4-5 kennoa.

Otsomaani

  • Vieras
Lapsen ajokokemuksen kasvattaminen
« Vastaus #9 : 10.08.03 - klo: 20.12 »
Lainaus käyttäjältä: "Aake"
Viljamin ollessa 6-v, tein kaksi samantehoista autoa: Yokomo Pro Stock 27 -lankaisilla koneilla (huomattavasti vähemmän tehoa kuin 27-lankaiset kilpakoneet) ja välitys 8,6 tienoilla ja sitten ajeltiin pari akkua kerrallaan (10-15 min/akku) siten, että itse ajoin edellä ja Viljami seurasi perässä, eikä mennyt kauaa kun piti ajaa kunnolla, ettei olisi tullut ohitetuksi. Tässä Viljami oppi ajolinjoja ja ottamaan toisen auton huomioon, sillä tahalliset törmäilyt oli kielletty. Ulkona esim Tattarisuolla tämä onnistuu hyvin kun ei tartte juosta nostamassa jumissa olevaa autoa, ja kaadotkaan ei onnistu ihan heti. Sisällä voi kokeilla 4-5 kennoa.


Ahaa!
Näin siis Viljamista on tullut niin taitava kuski!

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Lapsen ajokokemuksen kasvattaminen
« Vastaus #10 : 11.08.03 - klo: 13.04 »
VesaK. Sori kun kesti, mutta nyt jälleen peleissä mukana kun tultiin maalta ja kaikki lomat on pidetty. Omaa poikaani "treenautin" viime talvena Hiekkaharjulla silleen että vanha 27 stanu rage kiinni B2 crossariin ja radiosta hieman virran rajoitusta päälle niin siitä me aloitettiin.

Myöhemmin kun kaverin ajolinjat alkoi viilautua kohdalleen niin sainkin kuulla samantien että tehoa voisi olla enemmänkin... kun kaverit meinaa mennä ohi... joten radiosta ruuvia vaan hieman lisää kaakkoon niin siitä se alkoi sujumaan. Hymy oli sanoinkuvaamaton kun pääsi muiden vauhtia suoralla. Käytiinhän me harva se sunnuntai ajelemassa ja jonkun ajan päästä sai olla muut pikku kaverit tarkkana että pysyivät perässä :wink:

Hiekkaharjun parasta antia olikin että rataprofiili muuttui melkeinpä joka kerta, jolloin tulee kaikille enemmän haastetta ja oppii ajamaan erilaisilla rataprofiileilla kuin että aina olisi samanlainen rata.

Harmittavaa on se kun ei enää saanut itse ajaa Winqqun ja kumppaneiden kanssa liukkaanradan treeniä, se oli niin mukavaa siinä samalla :)  

Pitäneekö huhu paikkansa että ensitalvena ruvetaankin ajamaan Rajatorpalla Hiekkaharjun sijaan?

Mutta ilman muuta ollaan taas juniorin kanssa mukana ensi syksynä kun harjoitukset alkaa.
Sponsored by own wallet

Poissa Aake

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Lapsen ajokokemuksen kasvattaminen
« Vastaus #11 : 12.08.03 - klo: 19.27 »
Cruisaaja: huhut ei pidä paikkansa, vaan 7.9. alkaa ...