Kalenteriin linkitetyt tapahtumat

  • Winter Jumps I / Tampere: 21.11.09
  • Winter Jumps II / Hyvinkää: 05.12.09
  • Winter Jumps III / Espoo: 09.01.10

Kirjoittaja Aihe: Winter Jumps 2010 - 2011  (Luettu 116948 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Winter Jumps 2010 - 2011
« : 26.08.09 - klo: 21.07 »
Otsikon mukaisesti, tässäpä sääntöjä ja muutakin keskeistä infoa tulevasta sähkökrossareiden talvisarjasta:

* Taustanahan tässä on ollut yhtenäistää sääntöjä talvi- ja kesäsarjan kesken, ainoastaan muutama perusteltu sääntöpoikkeus on olemassa kesän kahinoihin. Tavoitteena on kehittää edelleen talvisarjaa siten, että se palvelisi mahdollisimman hyvin sekä aloittelevia harrastajia että myös kisakuskeja matkalla Vaasan MM-kisoihin 2011. Keskusteluja säännöistä on käyty sekä kotimaan lajin vaikuttajien kanssa että Brittien sarjaa ajavien kuskien kanssa. Britit siksi, että siellä osataan ajaa kovaa ja siellä on varmastikin tehty oikeita valintoja, he kun ovat ajaneet sisäkrossia jo melko pitkään.

* Sääntöpoikkeukset kesäsarjaan (muutama muukin huomio viimevuotiseen verrattuna):

Winter Jumps 2010-2011

**Aikataulu ja kisapaikat:

Päivä   Paikka   Yhteyshenkilö   Puhelin   Email
23.10.2010   Nokia   Riku Tolonen   040 730 7838   Riku.Tolonen@aamulehti.fi
27.11.2010   Vantaa   Mikko Laitinen   040 732 9803   mikko.laitinen@sgn.fi
18.12.2010   Oulu   Vesa Yli   040 833 2407   
15.1.2011   Turku   Mikko Aittokallio      
Maaliskuu   Jyväskylä   Matti Eskelinen   040 572 6257   matti.eskelinen@kolumbus.fi
Huhtikuu   Model Expo         

**Sarjan yhteyshenkilö:
Matti Eskelinen
matti.eskelinen@kolumbus.fi
p. 040 57 6257
 
Sarjan säännöt pohjautuvat Maastosarjan 2010 sääntöihin. Seuraavassa poikkeukset:

Kilpailijoille:

Akut

** Sallitut LiPo-akut:
*1/10 ja 1/8 -autoissa kaikki 2S hardcase akut (1/8 sallittu 4S), 1/18-1/16-autoissa kaikki 2S akut (Ni-akut on sallittu, 1/10-autoissa max 6 kennoa, pienemmissä max 8 kennoa)

Renkaat

** 2wd (M2-10) 1/10-autoissa käytettävä takarengas Schumacher Mini Pin U6608 (yellow), eturengas vapaa. Insertti ja vanne vapaa. Kisoissa käytettävissä vain 1 pari takarenkaita.
** 4wd (M4-10) 1/10-autoissa käytettävä takarengas Schumacher Mini Pin U6608 (yellow), eturengas Schumacher Mini Pin U6607 (yellow). Insertti ja vanne vapaa. Kisoissa käytettävissä vain 1 kierros (4 kpl) renkaita.
** M2-10 ja M4-10 –luokissa sallittuna renkaana myös kesäsarjan mukaiset renkaat
**Täyteluokissa rengas, vanne ja insertti vapaa

** Renkaita saatavilla kisapaikoilla, tässäpä myös pari linkkiä, mistä niitä saa: http://www.racing-cars.com/products.asp?recnumber=1041, http://www.medasec.com/do?action=group&id=62
**Aloitteleville kuskeille rengas on vapaa (kuitenkin vain 1 sarja kumirenkaita M4-10 -luokassa / 1 pari takarenkaita M2-10-luokassa). Aloittelevaksi kuljettajaksi määritellään seuraavat kuljettajat:
*Ei ole sijoittunut missään yksittäisessä sähkökrossin SM-kilpailussa vuonna 2010 parhaaseen kolmannekseen (esim 42 kisaajaa -> paras kolmannes = 14 parasta)
*Ei ole sijoittunut kaudella 2009-2010 missään WJ-sarjan osakilpailussa A-finaaliin

** Renkaiden käsittely muilla aineilla kuin vedellä kielletty
** Renkaita saa leikata (piikkejä pois), mutta ei liimata uudelleen (esim. takavetoon ei siis saa tehdä leikkaa-liimaa eturenkaita)
**Rikkoontuneen renkaan / vanteen tilalle saa leimata uuden renkaan kilpailun johdon luvalla

** Ei minimipainoa missään luokassa

** Ajoformaatti
*Maastosarjan mukainen (pistelasku) M2-10 ja M4-10 –luokissa.
*Täyteluokissa ajetaan yksi alkuerä ja loput erät finaaleina (finaalituloksiin lasketaan esim. 4/5). *Vapaat harjoitukset ovat kilpailun järjestäjän päätettävissä, mutta ohjeena on, että kaikki lauantain harjoitukset ajettaisiin eräharjoituksina oikeilla taajuuksilla.
*Alkueriin lähdetään eräkohtaisesti harjoitusten nopeimpien kierrosaikojen mukaan. Mikäli harjoituksia ei ole ”kellotettu”, liikkeelle lähdetään numerojärjestyksessä. Seuraaviin alkueriin lähdetään aina senhetkisen kokonaistilanteen mukaan.
*Alkuerien määrä kilpailussa on 3-4.
*Finaaleihin valitaan korokkeelta ajopaikka alkueräsijoituksen mukaan. Alkuerien nopein valitsee siis ensimmäisenä ajopaikan A-finaaliin, sitten toinen jne.

** Sarjassa lasketaan 4 kisaa kuudesta loppupisteisiin
** Ei lisenssipakkoa

Edit: fiilistelyä http://www.youtube.com/watch?v=Ct6JIvFp35A&feature=PlayList&p=B6B19383B2E996F5&index=2

WJ-sarjan puolesta,
Matti Eskelinen
« Viimeksi muokattu: 16.10.10 - klo: 15.58 kirjoittanut m.e. »

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #1 : 26.08.09 - klo: 21.16 »
Otsikon mukaisesti, tässäpä sääntöjä ja muutakin keskeistä infoa tulevasta sähkökrossareiden talvisarjasta:
** Renkaat:
*** 2wd 1/10-autoissa käytettävä takarengas Schumacher Mini Pin U6608 (yellow), eturengas vapaa. Kisoissa käytettävissä vain 1 pari takarenkaita.
*** 4wd 2wd 1/10-autoissa käytettävä takarengas Schumacher Mini Pin U6608 (yellow), eturengas Schumacher Mini Pin U6607 (yellow). Kisoissa käytettävissä vain 1 kierros (4 kpl) renkaita.
*** Renkaiden käsittely muilla aineilla kuin vedellä kielletty
*** Renkaita saa leikata (piikkejä pois), mutta ei liimata uudelleen (esim. takavetoon ei siis saa tehdä leikkaa-liimaa eturenkaita)

En tunne noita renkaita, mutta herää muutama kysymys:

- Saatavuus (kotimaasta)?
- Hinta?
- Renkaan toimivuus erilaisilla pinnoilla?
Flying Calacucco

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #2 : 26.08.09 - klo: 21.19 »
Loistavaa, hyvät säännöt! Eteenkin järkevä yks tyyppi rengas sekä määrä rajoitus ja se et ei saa käyttää pitoja. Nyt oottaa oikein innolla talvee, vielä jos saatas reeni rata Jyväskylään...

Vastausta Peitsamolle: saa medasecilta, kai halpa ja toimii eri pinnoilla!
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #3 : 26.08.09 - klo: 21.27 »
Schumacher Mini Pin U6608 (yellow), eturengas Schumacher Mini Pin U6607

Sellaine tuli noista mielee, et onko noissa insertit mukana ja jos on niin minkä laatuiset. Jos hyvät niin olisiko järkevä vakioida sekin?
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa Toni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #4 : 26.08.09 - klo: 21.28 »
Otsikon mukaisesti, tässäpä sääntöjä ja muutakin keskeistä infoa tulevasta sähkökrossareiden talvisarjasta:
** Renkaat:
*** 2wd 1/10-autoissa käytettävä takarengas Schumacher Mini Pin U6608 (yellow), eturengas vapaa. Kisoissa käytettävissä vain 1 pari takarenkaita.
*** 4wd 2wd 1/10-autoissa käytettävä takarengas Schumacher Mini Pin U6608 (yellow), eturengas Schumacher Mini Pin U6607 (yellow). Kisoissa käytettävissä vain 1 kierros (4 kpl) renkaita.
*** Renkaiden käsittely muilla aineilla kuin vedellä kielletty
*** Renkaita saa leikata (piikkejä pois), mutta ei liimata uudelleen (esim. takavetoon ei siis saa tehdä leikkaa-liimaa eturenkaita)

En tunne noita renkaita, mutta herää muutama kysymys:

- Saatavuus (kotimaasta)?
- Hinta?
- Renkaan toimivuus erilaisilla pinnoilla?

Hyvä rengasvalinta, sillä samat renkaat aiotaan mahdollisesti määrätä pakollisiksi myös Hobbylinna RC-Centeriin. Renkaat toimii hyvin sekä matolla, että tekonurmella.
SC10 4x4

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #5 : 26.08.09 - klo: 21.36 »
Moro
Vai on tuollainen päätös tehty no ei kai siinä sit muita vaihtoehtoja ole kun myydä takatuuppi pois. Ei ole järkeä treenata kumirenkailla n. setti kumeja illassa jos ne jotain pitääkin piti niin älyttömän pehmeähän sen tarvis olla että sais kohtuu pidon edes jossain pinnalla. Step uppikin kului äkkiä vaikka ei pitänytkään mitään eikä toiminut hyvin millään alustalla.
Ainut järkevä rengastyyppi jos sen pitää yksi tyyppi rengas olla olis noin 35shore foami. Se kun toimii matolla ja betonilla ja kestää 10 kertaa enemmän ajaa kun kumirenkaat.
 
Nelkkuahan voi tietysti liukastella millä kumeilla vaan. Muutenhan nelkun kestävyydstä itselläni ei ole mitään hyvää sanottavaa kun ei niitä ole kun yksi ollut. Kai se on silti sellaisen hankintaa alettava suunnitteleen.   
Multi surfase on hanurista

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #6 : 26.08.09 - klo: 23.09 »
Mikko, ei krossissa mitään tappopitoa tarvita, kun kaikilla on samanlaiset renkaat, kaikilla on yhtä liukasta ja ratinvääntäjät erottuvat.
Kyllä kumipyörät pikku piikeillä kestävät ihan hyvin eikä se paras pito välttämättä uudessa renkaassa ole. Viime talvena nelkku-Yokomolla ajettiin neljä kisaa samoilla alkuperäisrenkailla, joiden kuvio oli melko hienojakoinen ja kuluminen nopeutui vasta kun alettiin läträtä pitoineen kanssa.

Kannatetaan uusia sääntöjä, kunhan vain renkaita on saatavilla!
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #7 : 26.08.09 - klo: 23.52 »
Joo sanoin väärin siinä mielessä että ei olis pitoa. Kumirenkaillahan sitä on välillä liikaa ja alustasta riippuen ei ollenkaan.
Matot ei piikkejä kestä, eli tekonurmi olis ainut hyvä kumirenkaalle mutta onko sitä jossain kiinteällä radalla ei.Foamillahan pito on tasainen ei niinkään erikoisen kova. Eli just samaa luokkaan kun kesällä esim. m-8 crossissa. Foameilla siten taas voikin ajaa aika monta kertaa enemmän kuin kumirenkailla. Nämä kokemukset siis vain sen 100 akulista takatuupilla viime talvena.
Jolloin meni 3 sarjaa foameja (millä ajoin 2/3 kaikista ajoistani)ja noin 8 sarjaa kumirenkaita kumirenkaat ei ollut hyvät ajaa ikinä. Varaosakauppiaat tietysi kiittää kun kumien kanssa pelleillään.

Se että erottuuko huonolla autolla ajettaessa kuski paremmin kun järkevällä pidolla ajettaessa voi olla totta. Jos yksityyppi rengassääntöön pitää mennä.
 
Nelkku tosiaan saattaa toimia paremmin kumirenkailla kuten turistissakin, en tiedä kun en ole nelkkua ajanut.

Saahan tuolla säännöllä ainakin takatuuppi luokan kuoleen hyvin, lelulelua ei kai montaa kuskia enään olekaan, eli vain se nelkku mikä jää talvisarjaan osallistuvien ns. isoksi luokaksi.

Kai se vaan on alettava suunnitteleen tuota M-8e:tä.
Multi surfase on hanurista

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #8 : 27.08.09 - klo: 00.18 »
1/18 autojen renkaista ei ollu mainintaa ollenkaan???

Rengas sääntöä kannatan minäkin... Jos ne renkaat vaan tosiaan kestää pitkään, ja ovat puoli ilmaiset.
3Racing renkaat kun kestivät pitkään, eikä paljon kukkarossa tuntuneet.

Jos tarttee olla hankkimassa joka kisaan uudet renkaat + 20 settiä treenirenkaita talveks niin sit kyllä nyppii... No... nähtäväks jää kui käy.

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #9 : 27.08.09 - klo: 01.23 »
Sääntö vaikuttaa kyllä ihan fiksulta, niin kauan kun renkaita oikeasti on saatavilla ja kohtuuhintaan. Kuvio vaikuttaa nopeasti kuluvalta, toivottavasti olen väärässä.

Kattelin hintoja muutamasta ulkomaisesta liikkeestä, pelkät renkaat noin 20e/sarja.

Sellaine tuli noista mielee, et onko noissa insertit mukana ja jos on niin minkä laatuiset. Jos hyvät niin olisiko järkevä vakioida sekin?

Ei näyttänyt olevan, tai ei ainakaan näkyny tuotekuvissa.
« Viimeksi muokattu: 27.08.09 - klo: 01.26 kirjoittanut nicke89 »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #10 : 27.08.09 - klo: 01.31 »
Sääntö vaikuttaa kyllä ihan fiksulta, niin kauan kun renkaita oikeasti on saatavilla ja kohtuuhintaan. Kuvio vaikuttaa nopeasti kuluvalta, toivottavasti olen väärässä.

Kattelin hintoja muutamasta ulkomaisesta liikkeestä, pelkät renkaat noin 20e/sarja.

Ja tuolla hinnalla ei voi kyllä oikeasti halvaksi haukkua.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #11 : 27.08.09 - klo: 08.11 »
Hyvä rengasvalinta, sillä samat renkaat aiotaan mahdollisesti määrätä pakollisiksi myös Hobbylinna RC-Centeriin. Renkaat toimii hyvin sekä matolla, että tekonurmella.

Vaikka ei aiheeseen enää liitykkään, tarkennetaan hieman tuota lausetta. Eli RC-Centerissä saa toki ajaa millä renkailla tahansa, kun on kyseessä harjoittelut/vapaa ajo. Kilpailuihin sen sijaan ollaan kaavailemassa vastaavaa yksirengassääntöä.
Flying Calacucco

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #12 : 27.08.09 - klo: 08.52 »
Johan on taas muutosvastaisuutta...

Kyllä ne britit jotain tosta sisägrossaamisesta tietää ja rengaskin on siihen hommaan tehty: (Yellow - Softer. Use on very dry days and indoor (Carpet and polished wood)).

Toivoisinkin lisää rakentavia kommentteja renkaista KUN joku on niillä ensin ajanut.
---

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #13 : 27.08.09 - klo: 12.31 »
Aina kuin tehdään uudet säännöt olkoon luokka mikä hyvänsä niin (olen huomannut) että negatiivistä palautetta tulee enemmän kuin positiivistä. Varmasti johtunee siitä että ne jotka ovat tyytyväsiä ovat vain hiljaa ja menee niillä säännöillä mitä on tehty.
Kaikkia kavereita kuin ei vaan saa tyydytettyä tyytyväiseksi.
Toivotaan että rengas mistä nyt puhutaan on hintansa väärtti :tongue:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #14 : 27.08.09 - klo: 12.48 »
Hieno juttu että foameista päästään eroon. Viime talvena WinterJumpseissa Nokialla ajettu "foamiluokka" muistutti mielestäni vain etäisesti sitä lajia mitä sähköcrossi on parhaimmillaan (eli savibaanalla). Noi oikeat kumirenkaat tuovat edes vähän crossimaista menoa eikä autoa voi ruuvata jäykäksi turistiautoksi. Keväällä Mäntsälän EM-kisojen jälkeen vois kaivaa crossikamat kaapista ja aloittaa kesäcrossikausi taas ajoissa  :cool:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #15 : 27.08.09 - klo: 13.15 »
Rengas sääntö on erittäin hyvä ja ainakin omalta osalta kaivattu, mikäli näillä pito vähenee viimevuodesta.
Se mitä pito pahimmillaan viimevuonna matolla oli, ei ollut kivaa, eikä krossia ollenkaan.
Rengasrajoitus myös erittäin hyvä.
Mikäli vain renkaat kestävät sopivasti.

Mutta kuten sanoin... mikäli hinta ei ole tosiaan oikeasti halpa niin homma hieman närästää... Varsinkin jos renkaat kestää vain yhden kisan ajominuutit.
Tulee kallista treenailla jos haluaa virallisilla renkailla treenata.

Tosin... onneksi vanteet tuppaa pysymään hyvänä sisäradoilla, niin voi uunissa paistella kumit pois vanteilta, eikä tartte joka settiä varten uusia ostaa.
Nimim: yhdellä vannesetillä ajettu lopputalvi.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #16 : 27.08.09 - klo: 13.55 »
En takaa kestävyydestä mitään, mutta oOplesta voi katsella kuvia autoista sisäkisan jälkeen ja näyttäisi kaikissa olevan nappulaa jäljellä vielä pariin treeniakulliseen:



Ja jos renkaiden hinta on 8-10eur / pari niin ei se kovin ylivoimainen hinta ole. Olisihan se tietty hienoa, jos tämä sisäkrossi olisi se ensimmäinen kisaluokka, missä voi ajaa samoilla renkailla koko kauden.
---

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #17 : 27.08.09 - klo: 14.04 »
Melkein väittäisin että tuossa kuvassa on tehty samoin kuin niiiiiin monissa poseerauskuvassa...
Laitetaan uudet renkaat yms kuvaan että auto näyttää oikein edustavalta palkintopalli poseerauksissa.

Polttiskrossissa hyvin tyypillistä että laitetaan jopa se valokuvakori paikalleen.

Ei muuten, mutta kun renkaissa ei ole edes pienintä pölyhippua/likaa mitä aina tulee jo ekalla akullisella.

10e per pari + vanteet + ehkä jopa parhaaks todetut insertit on vähän turhan paljon oikeesti, jos rengas ei kestä kuin esim 3 tunnin ajelut...
Se tarkottaa sillon vähintään satsi per treeni + kisat tietenkin päälle.
Ei siis halpa...

Mutta aikahan näyttää paljonko nuo kumit kestää...
Ja koska pitoainetta ei saa käyttää niin kestävyyshän tosiaan on moninkerroin pidempi kuin pidotetulla.

Itse toivon suuresti että nämä renkaat kestää hienosti kokonaisen kisapäivän kulumatta sliksiksi.
Sillon nostan hattua ja olen vähintään 100% tämän renkaan kannalla.

Perus pessimistiluonne vaan epäilee aina... Mutta...
Pessimisti pettyy vähemmän

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #18 : 27.08.09 - klo: 14.07 »
Jos haluu treenata urakalla monta tuntia päivässä niin kukaanhan ei kai ole kieltänyt foameilla treenaamista? Ei sekään ajo nyt ihan hukkaan mene vaikkei kovin crossimaista olekaan.

Ei kisasarjan säännöissä voi vaatia renkaalta monen kymmenen akun kestävyyttä, mielestäni tuo yksi sarja per kisa on ihan hyvä eikä pitäisi kenenkään budjettia kaataa. Kesällä tuo raja kun on ollut kaksi ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #19 : 27.08.09 - klo: 15.23 »
Joo joo joo...
Yksi satsi per kisa on hyvä, ja nimenomaan pitää budjetin pienenä...
Olenkin kokoajan toitottanut että jos se vielä kestää pitkään, että sillä voi ajaa treenejäkin ilman suurta panostusta renkaisiin niin sittenhän ne on täydelliset hommaansa.

Ja foumeja ei tueta... koskaan en ole semmosilla sitten yli 10 vuoden jälkeen matolla ajanut... enkä aja.

Haluan nimenomaan hieman liukkautta ja puhtaasti sitä krossimaisuutta hommaan roppakaupalla lisää... ja juuri siksi tuo rengas sääntö on loistava.

Jankutinkin vain siitä sitä vastaan että ei tuo rengas nyt kyllä mikään halpa ole niinkuin ehdittiin sanomaan...
Vanteiden verran kalliimpi se on kuin esim 3racing... + liimaus jne.
Ja varmasti kuluukin vielä enemmän.

Viimetalvena 3racing oli erittäin suosittu rengas... kesti ikuisuuden ja piti aivan törkeenä. Pidosta en pitänyt kun krossista kuitenkin piti olla kyse, mutta kulutuskestosta pidin sitäkin enemmän.

Yhdellä satsilla vedit pari kisaa + tuntitolkulla treeniä, ja renkaat oli edelleen hyvässä kunnossa...

Siihen verrattuna ei näitä sääntöjen määräämiä renkaita voi halvoiksi sanoa sitten niin millään.

(vaikka joo... ei ne ny kalliitkaan ole per kisa)

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #20 : 27.08.09 - klo: 16.09 »
Jankutinkin vain siitä sitä vastaan että ei tuo rengas nyt kyllä mikään halpa ole niinkuin ehdittiin sanomaan...
Vanteiden verran kalliimpi se on kuin esim 3racing... + liimaus jne.

Viimetalvena 3racing oli erittäin suosittu rengas... kesti ikuisuuden ja piti aivan törkeenä.

Vertaat renkaaseen, joka ei ole luonteeltaan krossi rengas, joten eipä tuosta varmaan tarvii enempää sanoa.

Niin ja mitäs jos odotetaan se virallinen hinta ensin ja testataan kulumista ennen kuin valitetaan. Voipi olla et hinta ei olekaan ihan sama mitä "saaren" kaupoissa, vaan jonkin verran parempaan suuntaan...

Edit: Voisin melkein väittää et siinä vaiheessa, kun nappula on poissa, niin vähän pitoja ja pito on aika samanlainen kuin uutena ilman pitoja ja avot pitkään kestävä reeni rengas. -> Ei ongelmaa, jos sitä olisi muutenkaan ollut!  :wink:
« Viimeksi muokattu: 27.08.09 - klo: 18.22 kirjoittanut Haze »
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa nikoprkl

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • http://www.teamentisetkuskit.com
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #21 : 27.08.09 - klo: 17.48 »
Jahas. Oli tarkoitus ajella vanhoja krossirenkaita pois talvella winterjumpsin merkeissä, mutta näemmä sekin ilo pilattiin sitten. Kumirenkaat sinänsä on loistava ratkaisu, mutta 1-tyyppi järjetön ratkaisu kerhokisoihin, joissa pitäisi nimenomaan olla pieni ja halpa kynnys tulla kokeilemaan kisaamista.
Ja ihan se ja sama uudelle kuskille siinä vaiheessa maksaako ne schumikumit sitten 10e vai 30e / sarja kun vastineena olisi ollut ihan ilmaiset renkaat kesän jäljiltä ja kavereitten ylijäämistä.

Noh, pääsenpähän ajelemaan M8e luokkaa Mikon kanssa vaikka sitten. :)
EuroRC / TEK

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #22 : 27.08.09 - klo: 18.14 »
Jahas. Oli tarkoitus ajella vanhoja krossirenkaita pois talvella winterjumpsin merkeissä, mutta näemmä sekin ilo pilattiin sitten. Kumirenkaat sinänsä on loistava ratkaisu, mutta 1-tyyppi järjetön ratkaisu kerhokisoihin, joissa pitäisi nimenomaan olla pieni ja halpa kynnys tulla kokeilemaan kisaamista.


Edelleen voit reeneissä käyttää noita vanhoja renkaita ja ei varmasti nyt järjettömästi eroa ajotuntumassa schumi pyörii.

Jos rengasta ei olisi rajattu yksi tyyppi renkaaksi, ainoastaan solut kielletty niin maailmalta olisi löytynyt niin paljon pyörää...seurauksena ajetaan sillä mikä pitää eniten ja taaskaan ei tietoakaan krossista ja olis ollu varmasti tosi halpaa tilailla ja testata. Viime vuonna osittain meni siihen ja osittain ei, koska oli myös solut sallittu ja näin ollen rengas säännöillä pilattu kisahenki. Missään vaiheessa ei olla saatu samaa kisaamisen fiilistä mikä kesällä on ollut koska säännöt...

Nyt ollaan saatu hyviä päätöksia aikaan, jotka edesauttavat varmasti monia MM kisoja kohti. Itse ainakin uskon ja toivon että kisoissa ja sarjassa saadaan kunnon kisaamisen fiilis. Todennäköisesti kisat muuttuvat tasaisemmiksi, koska tappopito lankkuja ei ole enää radalla. Nuoret kuskit oppii oikeasti ajamaan, eikä vaan ruiskimaan autoa sinne sun tänne hirveellä pidolla ja teholla...

PS. Elkää jaksako kitistä!
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa J.Hovi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #23 : 27.08.09 - klo: 18.29 »
..Schumacherin omat insertit(medium) toimii takarenkaassa hyvin. eturekaisiin kannattaa laittaa sisälle vaikka jotkut slickseiksi ajetuista holareista suolestetut, tai sitten jotkut muut vähän timakammat.
Jos kauppiastahoilla on tarkoitus tilailla Schumin inserttejä, niin ehkä tosiaan kannattaa ottaa vaan tuota firm(sininen)-"seosta". mediumilla jää vähän onton tuntuiseksi, ainakin eturenkaaseen.

Tosin, kokemukseni perustuvat Em:issä käytössä olleeseen minispikeen joka on profiililtaan matalampi rengas, joten en tiedä miten minipin eroaa tässä suhteessa.
(..Ja todellakin; näihin renkaisiin ei tule inserttiä mukana, vaan jokainen saa itse miettiä millä sisäfoumilla haluaapi ajella.)

Editoitu turhaa tekstiä...
« Viimeksi muokattu: 27.08.09 - klo: 18.54 kirjoittanut J.Hovi »

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #24 : 27.08.09 - klo: 18.34 »
Tuossa Jarkkom:n postaamassa kuvassa autossa ei ole alla nuo minipinnit joista säännöissä on kyse.
Minipin on harvemmalla kuviolla ja isommalla kartiomaisella nappulalla varustettu.

Eikös nuo yllä olevat ole juuri oikeat, samat mitkä alla

Mini Pin U6608
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa J.Hovi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #25 : 27.08.09 - klo: 18.46 »
Kattos peijooni, taisinpa puhua shaissea.

Nyt kun tarkemmin katsoo, niin tosiaan nuo renkaat joilla em:ät ajettiin ovatkin mini spiket!

Eli taidan sittenkin ryhtyä nyhräämään niitä irti vanteelta ja vianoriin kierrätettäväksi :roll:

Nyt kun kyseessä onkin tuo tiheämpi kuvio niin saattaisin sittenkin olla sitä mieltä että tuo harvempi MiniSpike tarjoaisi paremman kestävyyden ja tasaisemman pidon... Mut ihan miten vaan.

Poissa *Artsi*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #26 : 27.08.09 - klo: 19.30 »
Moi!

Mites toi sääntö auttaa MM-Kisoja varten???
-HobbyFactory- -JQ Products- -EA-Import- -Orca- -Ultimate Racing-
-TeamDurango DEX410V4- -Serpent 411 Eryx 2.0- -Alpha Engines- -Bittydesign-

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #27 : 27.08.09 - klo: 19.50 »
Minispiken ja Minipinin välillä käytiin keskustelua aikalailla, mutta lopulta päädyttiin tähän Minipiniin. Tässäpä hieman kokemuksen ääntä Ellis Staffordin suusta:

> As to tyres for carpet you can't really go wrong with Schumacher yellow mini pins front and rear. They do specific 2wd fronts as well as 4wd fronts. On some high grip carpet a few people will run stagger rib yellow fronts to calm the steering down on 2wds. These give very good grip and return good tyre life as well with us using normally 1 set a meeting.
>
> The other option is the Schumacher minispike in yellow which is what we usually use outdoors over here, this gives ok grip but not as good as the  pins.
>
> The minipins are very light compared to prolines and pretty solid so you don't get the expansion at speed and they are very responsive.

Eli tuo Minispike oli mukana keskusteluissa, mutta siinä voi tulla takatuuppareille se ongelma heikompipitoisilla matoilla, että kiihdytykset hypyille saattaa pito-ongelmien vuoksi olla turhan riskitouhua. Se taas on todettu Prolinen kanssa, että jos takapitoa ei ole riittävästi, niin auto on turhan paljon seinillä riskikiihdytyksissä (lyhyet kiihdytysmatkat ennen hyppyä, sisäradoillahan näitä riittää).

Nyt siis saadaan takapää pitämään mukavasti ja eturenkaalla sekä säädöillä sitten kääntyvyys kohdalleen.

Ja tosiaan pitoaineen käyttö kun kielletään, niin ei tarvitse läträtä sillä eikä renkaatkaan kulu liiaksi.

Ja Janille; nuo kaksi rengasta (Minipin ja -spike) eivät varmasti ihan älyttömän erilaisia ole ajaa, joten uskoisin, että treenejä voi hyvinkin ajella tuolla spikellä, jos pitoa tuntuu olevan riittävästi. Älä siis heitä niitä vielä kumisaappaiden raaka-aineeksi. =)

Matti

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #28 : 27.08.09 - klo: 20.43 »
Moro nyt jos saisi rengas päätöksen tekijän vastaamaan.


Mikä muuten on foamissa vikana ?.
Entä sisäkisojen tunnelmassa ?.
Olisiko rengas päätöksen tekijällä komenttia miksi rengassääntöön pitää mennä onko etua muuta kun myyjälle ?.
Auttaako se päätös jossain esim. lajinkiinnostuksen vähenemisenä/tai lisääntymisenä, miksi kuluja halutaan nostaa niin kuin se tähän kumirenkaaseen siirtyminen joka tapauksessa tekee ?.

Kisoissa kuskeja oli talvella kait hieman enemmän kuin kesän sarjassa mikä tarkoittanee että kesän sääntö on huonompi kun talven, mutta oli miten oli kumirenkailla ei nokialla viime talvena tehnyt yhtään mitään, huono turistimaisen tuntuman ja epämääräisen pidon takia. Radalla siis toimi hyvin foami missä pito tasaisen huono ja ajotuntuma erittäin crossimainen.


Lisätään vielä sekin että todennäköisesti sähköpuolikin pikku hiljaa tulee perässä ja huomataan siellä kuten tällä kaudella ylivoimasissa renkaissa polttis puolella oli sisäkumi foamia eikä vaahtomuovia eikä edes valetut vaahtomuoviset enään toimineet riittävän hyvin.

Artsi ehtikin tätä kirjoittaessa kysyä tuota MM-Kisoihin valmistautumiseen auttamisesta. Samaa ihmettelen itsekin.
Multi surfase on hanurista

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2009 - 2010
« Vastaus #29 : 27.08.09 - klo: 20.55 »
Kolme totuutta ja kysymys Artolle:

1. Kumipyörillä auton säädöt ovat varmasti lähempänä ulkoratojen säätöjä kuin foameilla.
2. Renkaiden sorvaus ei hirveästi kiinnosta.
3. Tuntuma kumilla vedeltäessä on parempi kuin vaahtomuovilla vedeltäessä.

Ajetaanko Vaasan MM-kisoissa foameilla?

-Sami-
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-