Kalenteriin linkitetyt tapahtumat

  • Winter Jumps I / Tampere: 21.11.09
  • Winter Jumps II / Hyvinkää: 05.12.09
  • Winter Jumps III / Espoo: 09.01.10

Kirjoittaja Aihe: Winter Jumps 2010 - 2011  (Luettu 116927 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« Vastaus #360 : 04.09.10 - klo: 07.16 »
Mun puolesta sopii ihan mikä vaan.

Mut miks vieläkin puhutaan ykstyyppirenkaasta.
Sanoinhan tossakin että ykstyyppirengas on hyvä, mutta vain pitoaineen sallii ratakohtasesti niin homma on ratkastu.

En kyllä ymmärrä miten ykstyyppirengastus ilman pitoaineita vaikuttais uusien kuskien mahdollisuuteen ajaa.
Vielä parempi mahdollisuushan niillä olis ilman mitään rengas sääntöä.
Ja mikäli pitoaine sallitaan vaikkapa vain myyrmäkeen niin edelleen niillä on hyvä mahdollisuus...
Sillon voi ajaa kaapista löytyvillä millävaan slikseiks ajetuilla.
 :afro:


Onko maton kuosissa montaa vaihtoehtoa valittavaks?

Poissa Trimaran

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« Vastaus #361 : 05.09.10 - klo: 17.08 »
Ihan turistina tätä keskustelua olen seuraillut kun meinasin talvella kokeilla miltä kilpaileminen maistuu. Itselläni ei ole kokemusta ainoall RC-autollani (Short Course) sisällä ajamisesta, mutta joka tapauksessa ihmettelen miksi noita renkaita pitäisi niin kovin säännellä, vieläpä sellaisiin renkaisiin joita en omista tai josta en ole kuulutkaan. Mutta ei ne renkaat ihan oikeasti nyt niin paljon maksa, voin toki sellaiset ostaa jos niitä on pakko käyttää. Tämä siis ihan aidon amatöörin näkemys asiaan, kun tuntuu että suurin osa keskustelijoista on vanhoja tekijöitä jotka pääasiassa olettavat asiota amatöörien puolesta.

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« Vastaus #362 : 05.09.10 - klo: 17.45 »
Täältäkin Hoken ajatukset saavat kannatusta, kerta myyrmäen rata on peili laattaa ja tällöin hyvin vaikea pinta pidon kannalta. Eli pitoaineet olisi ainoastaan sallittuja ratakohtaisesti ja vain silloinkin, kun siihen on pakottava tarve. Nimittäin on myös mahdollista, että tuonne kertyy riittävästi pitoa, kun siellä höylätään pidoilla riittävästi reeniä.

Eli mahdollisuus pitoaineen käytön päätöksestä annettaisiin niille kilpailuille, joissa olosuhteet sen pakottavat. Kilpailujärjestäjän pitäisi kisakutsussa, sitten ilmoittaa asia pitojen käytöstä parhaaksi katsoman mukaan kisojen kannalta. Yksityyppirengas jokatapauksessa olisi paras ratkaisu tuon mahdollisen pitoaineen käytön "ääriolosuhteissa" rinnalla.

Mitä taas tulee yksityyppirengaaseen, niin mini pin antaa liikaa pitoa turffilla ja matolla, kun taas mini spike olisi paljon smootimpi rengas pidoltaan näillä pinnalla. Sekä rengas toimisi pidoilla näillä "jää" alustoilla.

Schumi yellow seos vs. pro line m3 seos plus molemmat läträtty pidoilla ajettaessa slicksinä raaka pinnoilla (lattia, muovimatot..): Pro linen m3 seos menee päivän mittaan liian pehmeäksi ja alkaa turpoilla hervottomasti sekä tarjoaa pahimmillaan todella kovaa pitoa muljuten alla -> todella epämielyttävä ajaa. Schumin yellow seos ei pehmene liikaa päivän aikana, eikä muodosta kiskopitoa ja ei turpoile hervottoman kokoiseksi annettaessa tehoja, mikä tekee ajosta paljon mielyttävämpää.

Kannattaisin yksityyppirenkaaksi Schumacher Mini Spike ja mielestäni yllä muutama ihan hyvä argumentti rengasta tukemaan...
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« Vastaus #363 : 05.09.10 - klo: 19.25 »
Ihan turistina tätä keskustelua olen seuraillut kun meinasin talvella kokeilla miltä kilpaileminen maistuu. Itselläni ei ole kokemusta ainoall RC-autollani (Short Course) sisällä ajamisesta, mutta joka tapauksessa ihmettelen miksi noita renkaita pitäisi niin kovin säännellä, vieläpä sellaisiin renkaisiin joita en omista tai josta en ole kuulutkaan. Mutta ei ne renkaat ihan oikeasti nyt niin paljon maksa, voin toki sellaiset ostaa jos niitä on pakko käyttää. Tämä siis ihan aidon amatöörin näkemys asiaan, kun tuntuu että suurin osa keskustelijoista on vanhoja tekijöitä jotka pääasiassa olettavat asiota amatöörien puolesta.

Ykstyyppirenkaista on monta hyötyä. Niistä muutama mainitakseni ovat:
Halvempi hinta
parempi saatavuus
vähempi ihmettelemistä aloittelijoille
vähempi testaamista konkareille

Haittapuolista lienee suurin se että niistä aina halutaan vääntää forumeilla pitkä tovi ja päätökset tekee sit kummiski ihan eri ihmiset kuin ne jotka niistä vääntää. Toinen haitta lienee se ettei voi ajaa niillä mitkä sattuu löytymään kaapista.

Yhteenvetona voi sanoa että rengassäännöistä hyötyy kuluttaja sekä kauppias.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« Vastaus #364 : 05.09.10 - klo: 20.03 »
Ei pliis aloteta taas tosta hinnasta puhumista.
Viimevuoden rengas ja halpa ei mahdu samaan lauseeseen.

Joo joo... moni vois maksaa enemmänkin kulumisen takia jne jne jne.
Silti kyseinen hinta ei kyllä halpaa nähnytkään.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« Vastaus #365 : 05.09.10 - klo: 20.11 »
Ei pliis aloteta taas tosta hinnasta puhumista.
Viimevuoden rengas ja halpa ei mahdu samaan lauseeseen.

Joo joo... moni vois maksaa enemmänkin kulumisen takia jne jne jne.
Silti kyseinen hinta ei kyllä halpaa nähnytkään.
Jos hinta neuvotellaan etukäteen sen pitäisi kaiken järjen mukaa olla _halvempi_ kuin mitä semuuten olisi. Ei tässä otettu kantaa onko kyseinen rengas halpa vai ei, vaan kerrottiin miksi rengassääntöjä tehdään.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« Vastaus #366 : 05.09.10 - klo: 20.16 »
Jos ja pitäis mut...   :tongue:

Poissa ma-de

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« Vastaus #367 : 05.09.10 - klo: 20.23 »
Mulla oli nelkussa ja tuupissa molemmissa yksi kierros renkaita ja ajoin niillä läpi kaikki neljä osakilpailua viime talvena, joten mun mielestä ei ollu kallista. Eri homma jos ostaa joka kilpailuun uudet renkaat, mutta se tuntu turhalta.

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« Vastaus #368 : 05.09.10 - klo: 22.17 »
Ykstyyppirenkaista on monta hyötyä. Niistä muutama mainitakseni ovat:
Halvempi hinta
parempi saatavuus
vähempi ihmettelemistä aloittelijoille
vähempi testaamista konkareille

Haittapuolista lienee suurin se että niistä aina halutaan vääntää forumeilla pitkä tovi ja päätökset tekee sit kummiski ihan eri ihmiset kuin ne jotka niistä vääntää. Toinen haitta lienee se ettei voi ajaa niillä mitkä sattuu löytymään kaapista.

Yhteenvetona voi sanoa että rengassäännöistä hyötyy kuluttaja sekä kauppias.


Yksityyppirenkaat tulee halvemmaksi, koska testityötä eri renkailla ei tarvitse tehdä. Eiköhän päättäjiäkin kiinnosta mitä täällä väännetään, vaikkeivat itse vääntöihin osallistuisikaan.

Hoken ajatus rengassäännöstä saa kannatusta täältäkin.

Poissa jannes28

  • Veteraani
    • Profiili
    • Racers RC Shop
Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« Vastaus #369 : 05.09.10 - klo: 23.01 »
ei sekään hyvä ole että yksi kauppias vaan hyötyy joka myy sitä tiettyä rengasta.
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« Vastaus #370 : 06.09.10 - klo: 06.40 »
ei sekään hyvä ole että yksi kauppias vaan hyötyy joka myy sitä tiettyä rengasta.

No ei sillä vielä miljoonia tehä, ite teisin ostaa 3 paria renkaita viime talvena assoon 

ja niistä näyttäs 2 paria takarenkaita olevan ajokuntosia vielä, etu renkaita tuskin tarvii ostaa uusia ensikaudelle.
« Viimeksi muokattu: 06.09.10 - klo: 09.21 kirjoittanut MirosHima »
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« Vastaus #371 : 06.09.10 - klo: 08.52 »
ei sekään hyvä ole että yksi kauppias vaan hyötyy joka myy sitä tiettyä rengasta.
Kyllä ne omenat jakautuu joka vuosi vähän eri toimittajalle. Jälleenmyyntiä harrastetaan myös, joten kyllä siitä kakusta riittää kaikille jotain. Eikä se ole huono asia että kauppiaita kilpailutetaan ja haetaan se paras rengas.

isommat erät ja ennustettavuus muuttavat seuraavia asioita kauppiaalle:

halvempi sisäänostohinta
halvemmat rahdit
parempi suhde toimittajaan

Näiden asioiden pitäisi sitten näkyä kuluttajalle:
parempana saatavuutena sekä alempana hintana lopulliselle tuotteelle.

Näin kun valitaan ykstyyppirengas kilpailuttamalla.

Jos rengas valitaan ilman kilpailuttamista, voi käydä niin että kuluttaja jää nuolemaan näppejä ja kauppiaat ottavat kaiken hyödyn irti nousseesta katteesta.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« Vastaus #372 : 06.09.10 - klo: 09.10 »
Täältäkin ääni yksityyppi renkaalle. Huomattavasti helpompaa osallistua kisaamiseen kun jää yksi arvottava kohta pois.

Nimimerkillä "Harjottelu on lahjattomille"
Ts. en ehdi juuri muilta menoiltani käydä harjoittelemassa mutta mielelläni muutaman kisan talvella ajan...
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« Vastaus #373 : 06.09.10 - klo: 09.40 »
Oma toivomukseni olisi että käytettäisiin yksityyppirengasta, joka olisi järkevän hintainen preglued ja saatavilla muutamalla eri vanteella jotka sopisivat yleisimpiin hexeihin (siis valmiiksi liimattuna). Renkaan kulutuskestävyys (käytettävien settien määrä), pito / pidotus (pitoaineen käyttö) jne ovat seikkoja jotka sitten voidaan mielestä säätää kisakohtaisesti kilpailun järjestäjän suositusten mukaisesti.

Tarkoittaen siis tällä sitä että jos on liukas rata, niin kisakutsussa voidaan sallia se pitoaine. Jos rata syö paljon rengasta, niin voidaan sallia toinen setti renkaita .. Tai jos radalla on hyvä pito niin sitten kielletään pitoaine jne.

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« Vastaus #374 : 07.09.10 - klo: 06.00 »
WJ-kausi alkaa lokakuussa 16.-17.10 Nokian osakilpailulla. Muut osakisat vahvistetaan pikapuolin.

Rengassääntö on muotoutunut seuraavanlaiseksi, sallittuja renkaita ovat siis:

*Viime kauden Schumacher Mini Pin (joka toimii varmasti joka alustalla, ns. helppo valinta)
*Kesäsarjan mukaiset renkaat

Ja vain yksi kierros renkaita on sallittu, kuten viime kaudellakin. Eli kisoissa ei tulla näkemään valtavaa rengasrulettia vaan kun kisat alkaa, sinulla on renkaat valittu.

Pitoaine ei kuulu todennäköisesti vaihtoehtoihin, joten suosittelisinkin nyt siellä Vantaan baanalla ankaraa testailua, eikö Mini Pin / kesärenkaat todellakaan pidä siellä riittävästi. Pitoaineen kanssa on testailtu aikanaan riittävästi ja siitä on seurannut musta ajolinja, kiskopito ja kippailu ja kisan jälkeen ankara lattian hinkkaaminen puhtaaksi. Eli paras vaihtoehto on ajaa ilman pitoaineita ja tutkia, josko sittenkin sarjan renkailla voisi ajaa. Mutta toivon nyt oikeaa testausta asiasta, ei mutua että ei tartte ajaa...

Ja mitä tulee rengaskustannuksiin, kun osassa kommenteista sanotaan kriittiseen sävyyn, että viime kauden rengas oli valtavan kallis:

10 paria Schumacher Mini Pin - yellow u6607 / u6608 / u6609 / u6741 / 6742 91.20 €, rengaspari siis 9,12 euroa. Ja insertti tuohon, niin hintaa tuli 11,91 euroa / pari. Kesäsarjan renkaat maksaa 12 euroa / pari, niiden hintaa ei kukaan ole kritisoinut ja niitä on ostettu kaksi sarjaa joka kisaan (tai aika moni on ostanut). Ja kulutuskestävyyshän Mini Pinneillä on ollut parempi kuin kesäsarjan mukaisilla renkailla.

Eli ihan oikeasti, keskitytään nyt oikeisiin asioihin, ei kitistä turhasta. =)

Espoon kisa viime vuonna osoitti, että yhdelle päivällä ei mahdu kaikki luokat oikein millään. Ja jos osallistujamäärät kasvaa vielä viime vuodesta (kuten trendi on ollut), niin kisat pitää jakaa kahdelle päivälle. Eli ajettaisiin maastosarjan mukaisesti lauantaina M2-10 (sekä corrit / täyteluokka M4-10) ja sunnuntaina M4-10 (+ täyteluokat). Tässä tarkastellaan vielä hieman asiaa, mutta tältä nyt näyttäisi.

Muiden kisojen järkkääjät, ottakaapa pikapuolin yhteyttä allekirjoittaneeseen, niin saadaan vahvistettua kisakalenteri.

Matti / WJ

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« Vastaus #375 : 07.09.10 - klo: 06.04 »
Ja vielä tuohon Mini Spikeen;
Se on varmasti paras rengas ajaa turffilla, mutta kaikki radat kun eivät ole turffia. Silloin Mini Spike on taas hitaampi / hankalampi kuin Mini Pin, joten siksi sitä ei otettu neljänneksi rengasvaihtoehdoksi. Eli ei tartte käyttää, Mini Pin on taas sellainen jokapaikan rengas, joka pitää paljaallakin mukavasti.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« Vastaus #376 : 07.09.10 - klo: 08.20 »
Kuulostaa hyvältä. En usko että Myrtsin radalla tulee pitovaikeuksia kisassa, eiköhän porukka ennen kisoja reenaa niin että radalle tulee pitävä ajolinja. Jos ei tule niin ennen kisoja ajetaan pitoaineella rata pitäväksi niin silloin kisan voi vetää ilman litkuja.

Tehdään ensin se rata, ajetaan, sitten mietitään onko pitoa vai ei.
Kylätason RC-kuski.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« Vastaus #377 : 07.09.10 - klo: 08.22 »
Kuinka monta kertaa pitää ajaa liukkaalla alustalla ennenkuin se hyväksytään testailuksi???
3 päivää messuilla testausta...
Ja siellä alusta oli sentään pitävämpi kuin myyrmäen alusta.

Laita nyt vaan se pitoaine sääntöihin siten että kisajärjestäjällä on mahdollisuus tehdä poikkeus ja sallia pitoaine.

Se ei silti tarkoita sitä että kyseistä sääntöä tarttis koskaan käyttää, mutta jos säännöt jo sanoo ettei pitoaine ole sallittu niin ei silloin voida tehdä poikkeusta kesken kauden, vaikka huomattaisiinkin että yksinkertaisesti ajo on mahdotonta.

Kyseinen pykälä ei haittaa säännöissä yhtään mitään, mutta mikäli todetaan että jollain alustalla ei vaan tartte ajaa ilman pitoja niin homma plärähtää reisille.
Joko kyseistä kisaa ei ajeta, tai sitten ajetaan mutta kuskeja on vain muutama... tai sitten tehdään poikkeus joka taas kyseenalaistaa säännöt, koska toimitaankin vastoin sääntöjä.

Ymmärretäänkö mun pointtia???

Aamupöhnässä oikein älli taas luista.

Lisäys:
Tässä kun on vielä sekin että jos tosiaan ajellaan pitoaineilla muutoin kuin kisassa, mutta itse kisassa pitää olla pidottamattomat renkaat niin se onkin katsastajalle hauska paikka.

Meinaan... minkähän lainen ero on uudella renkaalla tai renkaalla jolla olen ajanut parin viikon treenit pitoaineen kanssa...
Ne renkaat on kuitenkin sallittu joita olen jo pari viikkoa litkussa liottanu, vaikka pito on todella eri kuin renkaalla mitä ei ole koskaan pidotettu.

Silti katsastajalla on mahdoton todeta onko renkaita ennen kisoja marinoitu vai ei.
« Viimeksi muokattu: 07.09.10 - klo: 08.28 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« Vastaus #378 : 07.09.10 - klo: 08.54 »
Missäpäin suomea on sellainen rata että pitoa ei löydy tarpeeksi ? Eikös monessa paikassa ole juuri nuita turf-ratoja, luulisi että ei siellä pitoainetta tarvitse. Viime talvena kun Jyväskylässä ajettiin WJ-kisa oli laittia paikoitellen betonia eikä sieläkään ollut pitovaikeuksia mini pinnillä ? Ei sinäänsä minua haittaa vaikka pitoaine sallitaan, ajan jokatapauksessa. Mutta tuohon Minipin-renkaaseen ainakin itse olen tyytyväinen, hyvä rengasvalinta
« Viimeksi muokattu: 07.09.10 - klo: 09.14 kirjoittanut snakepoison »
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« Vastaus #379 : 07.09.10 - klo: 09.12 »
Missäpäin suomea on sellainen rata että pitoa ei löydy tarpeeksi ?

Isomyyrin rata rakennetaan sellaisen "kauppakeskuskivilaattapinnan" päälle, ei siis betonilattialle vaan kiillotetulle kivelle. Olettaa saattaa, että paikoitellen on liukastakin.
Flying Calacucco

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« Vastaus #380 : 07.09.10 - klo: 09.14 »
Missäpäin suomea on sellainen rata että pitoa ei löydy tarpeeksi ?

Isomyyrin rata rakennetaan sellaisen "kauppakeskuskivilaattapinnan" päälle, ei siis betonilattialle vaan kiillotetulle kivelle. Olettaa saattaa, että paikoitellen on liukastakin.
Ok selvä.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« Vastaus #381 : 07.09.10 - klo: 10.09 »
Enkä ole kertaakaan sanonut että pitoaine pitäis sallia.
Olen vain puhunut että se säännöissä olis hyvä olla mainittuna että pitoaineen käytöstä päättää kisajärjestäjät.

Tämä siis tosiaan tarkoittais aikalailla automaattisesti sitä että turffeilla ja muilla pitävillä pinnoilla pitoaine olis automaattisesti kielletty...

Mutta just esim myyrmäki tekisi MAHDOLLISESTI poikkeuksen.

Jos sääntö pidetään samana, eikä siis pitoaine ole sallittu missään niin myyrmäki näyttää ainakin ennakkoon vahvasti radalta missä ei sitten tarvitse WJ kisoja järjestää, tai jos järkätäänkin niin takatuupeilla tuskin tulee kukaan ajamaan ja nelkutkin on lähinnä surkuhupaisaa pomppudriftausta.

Peilikirkkaaksi kiillotettu kivi kun ei pitoja itseensä ime.
Joo... pintaan tarttuu varmasti pitoa, mutta ei se siinä kauaa pysy jos yhtäkkiä ajetaan ilman pidotusta.
Tämäkin nähtiin jo ulappatorilla.
Liukkailla osuuksilla pito parani kisan edetessä...
Tuokin johtui ainoastaan siitä että jotku corristit käytti pitoainetta...
Mutta kyseinen pito kyllä häipyi aikalailla nopeasti seuraavana päivänä ollen lopulta aivan yhtä liukas kuin ennenkin.
Vaaleassa pinnassa ei myöskään näkynyt tätä pelättyä mustaa pitolinjaa mitä tarttee olla talkoovoimin puunaamassa.
Pientä sävyeroa kyllä, mutta ei mitään mikä ketään suoraansanottuna olis kiinnostanut.
Ja ulappatorin lattia oli edelleen erilaista kuin isomyyrin lattia joka on selkeästi kiiltävämpi ja kovempi.

Ja kun aina puhutaan tuosta putsaamisesta...
Lippulaivassa ajettiin pitoaineella.. Lattiaan myös jäi rantu...
Mitä sitten...?
Kyseiseen tilaan oli tulossa Lidl...
No mitäs luulette että mitä lattialle jokatapauksessa tehdään siinä vaiheessa jos/kun tilaan joku firma tulee...
AIVAN... se jynssätään ja puunataan koneellisesti jokatapauksessa... oli pitorantu tai ei.

Ei kuitenkaan olla missään liikuntasalissa tai tilassa jota käytetään välillä muissakin käytöissä, vaan kyseinen tila on tyhjä eikä sillä ole mitään muuta käyttöä niin kauan kun siihen ei jotain isoa kauppaa saada vuokralaiseks... jolloin se lattia tottakai puunataan ja pinnotetaan, oltais me oltu siellä kuukausia, tai tila olis ollu kylmänä vuosia.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« Vastaus #382 : 07.09.10 - klo: 11.02 »
Sen verran puutun tähän kivikeskusteluun että Myrtsin lattia on kivilaattaa, jonka pintaa ei ole lasitettu vaan käsitelty kivelle tarkoitetulla vahalla. Tästä syystä pinta paikoin kiiltää ja yleinen käsitys on että jos lattia kiiltää niin se on myös liukas. Jos laatta olisi lasitettua niin silloin oltaisiin oikeesti kusessa pidon suhteen.

 
Kylätason RC-kuski.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« Vastaus #383 : 07.09.10 - klo: 11.16 »
Ei kukaan lasituksesta olekaan puhunut... Liukas se on silti ku juutalaisen kulkuset.

Ja oli se nyt sit liukas ku vetinen jää, tai liukas ku vesivaneri.

Eiks silti sääntöihin kannattais tehdä semmonen viilaus että tuo pitoaine poikkeus olis mahdollinen???

Sillon nää ykstyyppirenkaat toimii varmasti vaikka joutuiskin ajamaan liukkaalla alustalla.

Eiks aina oo kivempi varautua etukäteen, kuin kiukutella jälkeenpäin miten kesken kauden muutetaan sääntöjä tai miten joku rata oli hanurista kun oli liukas eikä renkaat toiminu blaa blaa blaa...

Vai halutaanko vaan hampaat irvessä pitää kiinni siitä mitä jo on, eikä anneta mahdollisuutta millekään poikkeuksille... Mielummin kuunnellaan sit kiukuttelut radan pinnasta, renkaan toimivuudesta kyseisellä pinnalla, kuun asennosta, aamumurojen mausta jne

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« Vastaus #384 : 07.09.10 - klo: 11.45 »
Peilikirkkaaksi kiillotettu kivi kun ei pitoja itseensä ime.

Ei kukaan lasituksesta olekaan puhunut...

Peilikirkkaaksi kiillotettu kivilaatta on pinnaltaan hyvin samankaltainen kuin lasitettu kivilaatta. Nyt ei ole kyse kummastakaan vaan pinnaltaan huokoisesta kivilaatasta mihin on laitettu vahamainen kivisuoja estämään huokoisen kiven imemästä likaa sisälle huokosiin.

Se siitä verbaaliakrobatiasta ja terminologian oikeasta käytöstä, aiheesta voidaan jatkaa sille paremmin soveltuvassa topicissa :wink:

Siinä Hoke on kyllä oikeassa että jos ei ole pitoa, niin ei ole kisaajiakaan. Joten, kisakohtainen pitoaineiden salliminen helpottaisi elämää. Kaikille kisakohtaisen pitoaineiden kieltäjille esitän haasteen ensi kevään Model Expon krossikisoihin, ne ketkä ajaa ilman pitoainetta mua kovempaa tuuppiluokassa, tarjoan heille pullakahvit.

Jyrkkä ei pitoaineille, on helppo sanoa jos ei ole koskaan joutunut ajamaan liukkaalla radalla.
Kylätason RC-kuski.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« Vastaus #385 : 07.09.10 - klo: 11.52 »
 :laugh:

Nonnih... vahalla kirkkaaks kiillotettu eli sama asia mistä olen puhunut.

Liukas

Ja siis liukkaampi kuin messujen betoni joka sekin oli ilman pitoaineita täysin mahdoton ajettava tuupeilla.
Nelkulla sai pitää hauskaa, mutta ei siitä oikein kisaamista saatu tekemälläkään... Ennenkuin kaivettiin pitoaineet ja alettiin ajamaan.
Lopulta pitoa oli kohtalaisen paljon, mutta silti nelkku kyllä luisti... aliohjas ja kaasupäällä peräsin lähti irti.

Poissa _jtr_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« Vastaus #386 : 07.09.10 - klo: 12.18 »
Masa varmasti ottaa pitoainepykälän huomioon, jahka pääsee foorumia seuraavan kerran taas lukemaan.. Foorumin henki sääntöasioissa vaan tuppaa olemaan se että postauksia tulee kolme sivua varttitunnissa, ja tunnin päästä jo ihmetellään miksei asioita tajuta/uskota, saatikka sitten perustella päätöksiä.. Malttia, meillä on varmasti talvikaudella hyvät säännöt olemassa.

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« Vastaus #387 : 07.09.10 - klo: 14.03 »
Nonni, Hoke. Kuten kirjoitinkin, niin testataan ensin, ei tuota pitoeinepykälää ole kiviin kirjoitettu. Jos arvon Hoke lukisi viestin oikeasti eikä hätäilisi, niin ehkä se siitä avautuisi paremmin. Vielä kerran siis Hokelle, muiden ei tartte lukea:

"Pitoaine ei kuulu todennäköisesti vaihtoehtoihin, joten suosittelisinkin nyt siellä Vantaan baanalla ankaraa testailua, eikö Mini Pin / kesärenkaat todellakaan pidä siellä riittävästi. Pitoaineen kanssa on testailtu aikanaan riittävästi ja siitä on seurannut musta ajolinja, kiskopito ja kippailu ja kisan jälkeen ankara lattian hinkkaaminen puhtaaksi. Eli paras vaihtoehto on ajaa ilman pitoaineita ja tutkia, josko sittenkin sarjan renkailla voisi ajaa. Mutta toivon nyt oikeaa testausta asiasta, ei mutua että ei tartte ajaa..."

Luepa se ja mieti. =)

Kyllä tässä yritetään löytää parasta mahdollista ratkaisua, ja Minipinniasiantuntijana voisin kertoa, että todennäköisesti siinä tulee olemaan savimainen pito tuollakin alustalla.

Ja tämä kuittailu oli Hokelle siksi, kun viime talvena tuppasit tuuppaamaan hanuriin niin herkästi. Muuten olisin kirjoitellut yleisesti, mutta nyt siis vain Hokelle. Ole hyvä. =)

Ja sitten kun oikeasti tiedetään, niin sitten laitetaan se sääntö / poikkeus kiviin ja kansiin.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« Vastaus #388 : 07.09.10 - klo: 14.36 »
Okei... jospa myös luettais mun viestejä... tai jätetään lukematta ihan miten vaan, mutta ymmärrettäis että lähinnä keskustelun ilostahan tässä höpistään.
Ei asioita tartte ottaa niin vakavasti  :p
Luin viestin oikeasti, enkä hätäillyt.

Vai että konttiin ajelin... Eipäs pidä paikkaansa, pari pientä vauhdin antoa kun piti edessä mummoilla... arvon vastapallomurskaaja  :p
Ja aika tasapuolisesti puntit lopulta meni, eli ei varaa kuittailuun  :tongue:

Olikos minipin asiantuntija ajamassa messuilla??
Vastaanpas itse kun vastauksenkin tiedän...
EI ollut.

Oliko messuilla liukasta... vastaanpa tähänkin.
Oli... todella liukasta.
Oliko savimainen pito...?
Joo... jos saven päällä on peilijää niin okei...
Vasta pitoaineilla saatiin pitoa... Lopulta ehkä vähän liikaakin, mutta pito oli silti huonompi kuin turffilla tai huovalla ajaessa missä mennään kuin slottiautoilla konsanaan.

Se on tasan satavarmaa että mikäli myyrmäessä esim ei käytetä ollenkaan pitoainetta treenipäivinäkään niin ajo on puhdasta driftausta... Se ei ole edes mutua.
Se että minkälainen pito kisapäivänä on jos radalla on muina päivinä aina ajettu pitoaineella... Se ehkä kestää kisapäivän hyvänä... tai sitten ei... se on jo mutua ja sen näemme vasta pidemmän testauksen jälkeen.

Mut mites tosiaan sillon todetaan se että onko kisoissa alla olevat renkaat ne millä on ajettu pidotettuina, vai onko alla renkaat joita ei koskaan ole pidotettu...?
Eroa nimittäin on... tämäkin tuli huomattua messuilla 2,5 päivän testisession aikana.

Pitäiskö oikeesti aina kaikista asioista olla höpisemättä etukäteen?
Joo... periaatteessa aina turhaa koska käytäntö lopussa on kuitenkin se mikä ratkaisee...
Mut... pitäiskö sit saunailloissa, radalla, kotona... missä vaan istua aina suut supussa... Mistään kun ei kuitenkaan "saa" höpistä koska se on turhaa eikä vaikuta mihinkään.

 :lipsrsealed:  :tongue:

Poissa Toni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2010 - 2011
« Vastaus #389 : 07.09.10 - klo: 14.49 »
Pitoaineen kanssa on testailtu aikanaan riittävästi ja siitä on seurannut musta ajolinja, kiskopito ja kippailu ja kisan jälkeen ankara lattian hinkkaaminen puhtaaksi.

Puhumattakaan pitoaineiden terveydellisistä vaikutuksista, varsinkin junioreihin  :sad:
SC10 4x4