Kirjoittaja Aihe: 2010 Maastosarjan säännöt  (Luettu 27105 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #90 : 30.03.10 - klo: 13.05 »
Ainaki ite oon huomannu että kun kisoissa ajaa niin viimesissä finaaleissa akut alkaa oleen jo kohtuu "pehmeitä" (akku ei ole niin terävä kuin nopealla latauksella) kun niitä on balancerin kanssa lämmitelty turhaan koko päivän.
Täh...?
Nyt en kyllä ymmärrä mitä tarkotat tuolla että on balancerin kanssa lämmitelty turhaan koko päivä???
Balancerilla ladatessa akku latautuu huomattavasti hitaampaa kuin sallittulla 1c latausvirralla ja samalla lämpenee enemmän koska lataus kestää pidempään. Akusta ei enää loppupäivän erissä lähde yhtä hyvin tehoa pihalle kuin alkupäivän erissä, tämä taas aiheuttaa sen että kaasua joutuu polkemaan huomattavasti enemmän kuin balansoimattomalla akulla. Kaikilla radoilla tästä ei ole haittaa mutta osalla radoista ero on huomattava. Kennojen balansointi on turhaa sillon kun ne ovat hyvässä kunnossa koska ne säilyvät balansissa ilman balancerin jatkuvaa käyttöä. Balansointia tarvitaan vasta siinä vaiheessa kun kennojen sisäiset vastukset alkavat muuttua (alkavat hajota) jolloin toinen kenno tyhjenee nopeampaa kuin toinen.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #91 : 30.03.10 - klo: 13.15 »
Mulla ainakin lataa laturin sisäänrakennetulla balanserilla varustettuna akun ihan yhtä nopeasti, kuin ilmankin. Ei ongelmaa siis, enkä kyllä missään nimessä lataisi ilman balanseria.

Omat akut myös jaksavat aamusta iltaan ja jopa piristyvät parin ekan syklin jälkeen, kun kemiat on saatu liikkeelle.
---

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #92 : 30.03.10 - klo: 13.17 »
Ainaki ite oon huomannu että kun kisoissa ajaa niin viimesissä finaaleissa akut alkaa oleen jo kohtuu "pehmeitä" (akku ei ole niin terävä kuin nopealla latauksella) kun niitä on balancerin kanssa lämmitelty turhaan koko päivän.
Täh...?
Nyt en kyllä ymmärrä mitä tarkotat tuolla että on balancerin kanssa lämmitelty turhaan koko päivä???
Balancerilla ladatessa akku latautuu huomattavasti hitaampaa kuin sallittulla 1c latausvirralla ja samalla lämpenee enemmän koska lataus kestää pidempään. Akusta ei enää loppupäivän erissä lähde yhtä hyvin tehoa pihalle kuin alkupäivän erissä, tämä taas aiheuttaa sen että kaasua joutuu polkemaan huomattavasti enemmän kuin balansoimattomalla akulla. Kaikilla radoilla tästä ei ole haittaa mutta osalla radoista ero on huomattava. Kennojen balansointi on turhaa sillon kun ne ovat hyvässä kunnossa koska ne säilyvät balansissa ilman balancerin jatkuvaa käyttöä. Balansointia tarvitaan vasta siinä vaiheessa kun kennojen sisäiset vastukset alkavat muuttua (alkavat hajota) jolloin toinen kenno tyhjenee nopeampaa kuin toinen.

Sakke puhut absoluuttisena faktana täällä asioita, jotka ei loppupeleissä taida ihan olla niinkuin sanot... Kyseisessä tapauksessa taitaa olla homma enemmän kiinni siitä, mitä laturia ja akkuja käytät. Itsellä ei kyseisiä ongelmia ole ollut silloin, kun on toimivat laitteet käytössä vaikka aina lataan balanserilla. Toisin sanoen halvin ei ole aina paras ostos...  :wink:
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #93 : 30.03.10 - klo: 13.25 »
Ainaki ite oon huomannu että kun kisoissa ajaa niin viimesissä finaaleissa akut alkaa oleen jo kohtuu "pehmeitä" (akku ei ole niin terävä kuin nopealla latauksella) kun niitä on balancerin kanssa lämmitelty turhaan koko päivän.
Täh...?
Nyt en kyllä ymmärrä mitä tarkotat tuolla että on balancerin kanssa lämmitelty turhaan koko päivä???
Balancerilla ladatessa akku latautuu huomattavasti hitaampaa kuin sallittulla 1c latausvirralla ja samalla lämpenee enemmän koska lataus kestää pidempään. Akusta ei enää loppupäivän erissä lähde yhtä hyvin tehoa pihalle kuin alkupäivän erissä, tämä taas aiheuttaa sen että kaasua joutuu polkemaan huomattavasti enemmän kuin balansoimattomalla akulla. Kaikilla radoilla tästä ei ole haittaa mutta osalla radoista ero on huomattava. Kennojen balansointi on turhaa sillon kun ne ovat hyvässä kunnossa koska ne säilyvät balansissa ilman balancerin jatkuvaa käyttöä. Balansointia tarvitaan vasta siinä vaiheessa kun kennojen sisäiset vastukset alkavat muuttua (alkavat hajota) jolloin toinen kenno tyhjenee nopeampaa kuin toinen.

Sakke puhut absoluuttisena faktana täällä asioita, jotka ei loppupeleissä taida ihan olla niinkuin sanot... Kyseisessä tapauksessa taitaa olla homma enemmän kiinni siitä, mitä laturia ja akkuja käytät. Itsellä ei kyseisiä ongelmia ole ollut silloin, kun on toimivat laitteet käytössä vaikka aina lataan balanserilla. Toisin sanoen halvin ei ole aina paras ostos...  :wink:
Sanoinko jossain vaiheessa että se koskisi kaikkia laitteita? Ja muistan kyllä eräänkin henkilön joka valitti kyseisestä asiasta viime kesänä.  :azn:
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #94 : 30.03.10 - klo: 13.36 »
Tätä vähän takaa hainkin.

Eri laturit kun balansoi niin eri tavalla.
Itsellä käytössä olevalla laturilla ei ole käytännössä ollut mitään eroa lataanko balanserijohto kiinni vai irti.

Eli juuri absoluuttisena faktana tuota ei voi pitää.

Olen huomannut tuon akkujen puutumisen tapahtuvan päivän aikana.
Tuohonkaan ei ole vaikuttanut se olenko ladannut balanserilla vai ilman.
Senkin olen huomannut että isommalla virralla ladatessa akku punchaa hieman paremmin kuin pienemmällä virralla ladatessa.
Kuin myös senkin että jos akku on ollut edes puolillaan niin ekan latauksen jälkeen akku ei punchaa samalla tavalla kuin tokalla latauksella.
Tässäkin on ollut selviä eroja eri akkujen välillä.
Nyt talven kisoissa jos olen käyttänyt kisapäivän aikana kahta akkua niin puutumista ei ole ollut havaittavissa.
Yhdellä jos olen koko kisapäivän läpi vedellyt niin viimeistään vikassa hiitissä on huomannut akun olevan kuminauhamainen.... eli se paras terävyys ja kaasuun reagointi ei ole niin hyvä kuin pari hiittiä sitten.
Ja siis jälleen on ollut eroa siinä mitä akkua olen käyttänyt.

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #95 : 30.03.10 - klo: 13.46 »
Sanoinko jossain vaiheessa että se koskisi kaikkia laitteita? Ja muistan kyllä eräänkin henkilön joka valitti kyseisestä asiasta viime kesänä.  :azn:

Puhun akuista ja latureista, jotka oleellisesti liittyvät asiaan. Sun pöydällä en ole nähnyt yhtään "kunnollista" sellaista hieman kärjistettynä. Pitäisi varmaan hieman laajemmin tutkia ja selvittää asiaa ennenkuin totuuksina laukoo asioita.  :wink:

Se mitä itse manasin viime kesänä, niin ei liittynyt mitenkään tähän asiaan. Silloin oli kyse säätimestä ja kuinka se kyykkäsi lämmetessään. Tällöin aluksi epäilin lipoja, mutta pienen tutkinnan jälkeen selvesi, ettei niissä mitään vikaa ollut, vaan huonossa säätimessä.

Oli minulla myös ongelmia laturin/balanserin kanssa, kun ne veteli viimeisiään eikä ladannut lipoja enää kunnolla. Tällöin oli kyse vaan siitä, että oli p_skat latauslaitteet, eikä mistään sun kehittämästä "ilmiöstä", joka ei pidä paikkaansa. Tällöin myös aluksi epäilin lipoja, mutta pienen tutkinnan jälkeen selvesi, ettei niissä mitään vikaa ollut, vaan huonossa laturissa.

Edit: Höpinää lisätty.
« Viimeksi muokattu: 30.03.10 - klo: 14.29 kirjoittanut Haze »
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |