Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia Kyosho Birel mikroautosta  (Luettu 9622 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa koivisi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kokemuksia Kyosho Birel mikroautosta
« : 11.09.09 - klo: 23.53 »


Tattarisuon pienoisautoradalla Helsingissä pidettiin Suomessa lajissaan ensimmäiset radio-ohjattavien Kyosho Birel mikroautojen tapahtuma 11.syyskuuta. Paikalla oli kaikki alan aktiiviset harrastajat.

Säännöt olivat yksinkertaiset ja selkät. Vakio Kyoshon auto. Alkuperäiset RTR-paketin mukana tulevan 27 MHz kiteellisen radion, vastaanottimen ja servot sai vaihtaa. Paketin radio on sinänsä toimiva. Mutta siitä jäi kaipaamaan muutamia säätöjä kuten ohjauksen expo-säätöä.

Polttoaineena sovittiin käytettävän valmista 16 % nitroa sisältävää polttoainetta. Kauden aikana testeissä tuli todettua, että 20 % nitroa antaa autolle selvästi enemmän menohaluja. Mutta toistaalta auton ominaisuudet eivät pysy vauhdin mukana.

Alkuperäisen hammashinhavedon sai korvata ketjuvedolla. Muutossarja tuli myyntiin viikko sitten. Ja tuli tarpeeseen. Kanttareiden yli ajettaessa hihnalla on pyrkimys hyppää pois päältä. Samalla yleensä vaurioitui korjauskelvottamaksi ja meni vaihtoon hihna, hihnapyörä ja hihna suojus. Taka-akseli on kiinni rungossa 1/12 mattoauton tapaan lasikuitu T-palalla. Akselin keinumistä rajoitetaan säätöruuveilla. Mikäli taka-akseli keinuu vähänkään määräänsä enemmän hyppää vetohihna pois päältä. T-palan säätöruuvit ovat siten hyvin rajallallinen alustan säätömahdollisuus.

Jousia autossa ei ole. Taka-akseli on kiinteä. Tasauspyörästöä ei ole. Ainoa säädettävä pyörän kulma on etupyörien haristus/auraus. Muut pyörien kulmat ovat kiinteät. Maavara ei ole säädettävissä. Renkaat taitavat jäädä ainoiksi säätökohteiksi. 

Alkuperäisissä renkaissa on hyvin hyvin pehmeät lähes olemattomat insertit. Auto on erittäin yliohjaava. Renkaiden sivuttaisjäykkyys on olematon. Renkaat taittuvat mutkissa alle. Renkaat kuluvat muutaman tankillisen aikana sisäreunastaan puhki. Pomppusella radalla perä irtoaa varoittamatta ja auto on ympäri. Jotain tarttis tehdä. Muualla maailmassa ovat kokeilleet foamirenkaita. Mutta ne eivät ole esikuvan mukaisia. Mikroautoa ajetaan kumirenkailla. Kisoissa alkuperäiset kumirenkaat olivat ainoastaan sallitut. Sisäkumit eli insertit olivat vapaat.

Kaikki olivat kotiläksyt tehneet. Kotona oli inserttejä mietitty. Nurkkia kaivettu ja materiaaleja etsitty. Ja renkaita liimattu.

Voi sitä riemua. Joukosta löytyy yhdet renkaat, jotka toimivat selvästi alkuperäisiä ja muita paremmin. Toki niissäkin on vielä parantamisen varaa. Mutta autolla on helppo ja vaivaton ajaa. Vauhtia pisaa. Renkaat kestävät. 8 tankillisen jälkeen vain lievää kulumista sisäreunasta. Renkaat kiertoon. Kaikki saavat kokeilla. Kaikilla samat tuntemukset. Samalla toki katsottiin autojen muut säätökohteet. Muilta osin autot olivat kaikilla samanlaiset. Etupyörät olivat kaikilla suorassa. Ei haritusta. Ei aurausta.

Mikroautoa ei voi ajaa kuten nelivetoista 1/10 turistia. Malttia ja herkkää kaasusormea tarvitaan. Mutkissa mikroautoa ei voi hullunlailla vedättää. Helpottaa paljon, kun vähän rukkaa myös kaasukäyrää. Perinteisellä lineaarisella kaasukäyrällä ajettaessa auto on lian agressiivinen. Perä irtoaa. Mikroautoa voi verrata hyvinkin etuvetoiseen miniin. Sitäkin pitää ajaa tietyllä omintakeisella tavalla. Sen kun tiedostaa ja oppii mikroauto on nautinto ajaa.

Lisähaastetta mikroauton ajamiseen tuo sen epätasainen painojakauma. Oikea puoli on tankki tyhjänä yli 200 g painavampi kuin vasen puoli. Tankki täynnä painaojakauma on vielä epäedullisempi. Oikealla puolella runkoa on moottori, koko voimansiirto ja polttoainetankki. Vasemalla puolella on vain vastaanotin ja akku. Painoeron huomaa etenkin nopeissa kaarteissa. Oikella kääntyvissä kaarteissa perä pysyy tiessä kuin liimattuna. Vastaavasti vasemmalle kääntyvissä pitää ajaa kieli keskellä suuta. Ongelma on tietenkin poistettavissa runkoon sijoitettavilla lisäpainoille. Niitä ei päivän aikana kokeiltu. 

Pienoisautoilu ei tarvitse olla aina kisaamista. Se voi olla omien taitojen kehittämistä. Omien rajojen etsimistä. Tutustumista uuteen lajiin. Paneutumista uuden auton käyttäytymiseen. Alustan säätöjen etsimistä ja kokeilua. Päivän aikana tiimityönä opimme paljon mikroautosta. 

Kiitokset Tomakselle kuvan auto numero 73 kuljettajalle. Päivä oli antoisa. 
 

     
« Viimeksi muokattu: 04.03.10 - klo: 19.17 kirjoittanut koivisi »

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Raportti Tattarisuon Kyosho Birel mikroautotapahtumasta
« Vastaus #1 : 12.09.09 - klo: 00.37 »
Harmi kun en tiennyt moisesta tapahtumasta, olisi ollut mielenkiintoista tulla katsomaan menoa kun olen katsellut että olisi varmaan hauska vehe "sunnuntai"ajeluihin(kuin myös spada) mutta olen ajatellut että noita ei ole täällä kellään ja on aina hieman tylsää yksin ajaa erilaisella "autolla" kuin muut...
Kuvasta päätellen ajoitte isoa rataa, pääsuora ei ilmeisesti ole ainakaan ihan liian pitkä noille..eli kone ei huuda täysillä suoran alusta loppuun..?

Oliko noita montakin yksilöä radalla?

ps. onhan esim. tp-10:ssäkin foumit vaikka oikeissa autoissa niitä ei käytetä...
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa Stail

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Raportti Tattarisuon Kyosho Birel mikroautotapahtumasta
« Vastaus #2 : 12.09.09 - klo: 09.20 »
Yksi ajokuva vielä. Laatu on huono kun puhelimella otettu :P

Itse ihan yllätyin kuinka hiljasia autoja noi oli :)
JQ

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Raportti Tattarisuon Kyosho Birel mikroautotapahtumasta
« Vastaus #3 : 12.09.09 - klo: 09.51 »

En malta olla kysymättä, miten moisiin suhtauduttiin siellä "aidan takana", vai olitteko "kuin ilmaa".
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Mika R

  • Vieras
Vs: Raportti Tattarisuon Kyosho Birel mikroautotapahtumasta
« Vastaus #4 : 12.09.09 - klo: 10.36 »
Erityisen hieno yksityiskohta oli tuo mainittu autojen ketjuveto. Ohjaimesta löytyy kyllä EPA, tokkopa se expo niin välttämätön? No tietty jos siihen on tottunut, itse en käyty missään härvelissä.. Hieno raportti   :laugh:
« Viimeksi muokattu: 12.09.09 - klo: 10.45 kirjoittanut Mika R »

Poissa Tomas

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Lisäraportti tapahtumasta
« Vastaus #5 : 12.09.09 - klo: 11.27 »
Tapahtumaan lähdettiin Tammistosta hyvissä ajoin kello 12:30. Matka sujui hyvin GPS:än avulla ilman suurempia haavereita ja perillä oltiin jo kello 12:45. Tattarisuon radalla suljetut portit toivottivat meidät iloisesti tervetulleeksi, fiilis oli heti tapissa. Lisäksi paikallinen charmikas harmaahiuksinen bernieecclestone toivotti meille kohteliaasti hauskaa päivänjatkoa sekä kertoi että ovat tehneet esteradan vain meitä varten radalle johtavalle polulle, myös miinoitusta oli harkittu, esimerkillistä toimintaa sanoisin. Saisivat ulkomailla ottaa heistä oppia kuinka hommat hoidetaan!

Radalla meitä odottikin jo kaikki muut Team Birell kuskit sekä yllättävän suuri määrä yleisöä. Tapahtumasta oli tiedotettu hyvissä ajoin etukäteen mikä varmasti selittänee suuren yleisömassan.

Itse ajot sujuivat hienosti, kiitos vaan kysymästä. Stay-upit olivat kohdallaan ja  kakkospaikasta käytiinkin koko ajan kovaa vääntöä. Pillin soidessa merkiksi siitä että pannaan pili, anteeksi, Peli keskeltä poikki, todettiin että tasapeli tuli: 2-2.

Auto toimi teknisesti moitteettomasti sekä alusta vähintäänkin loistavasti, mitä muuta nyt voisi Kyosholta odottaa! Ilpo kertoikin jo Teille kiihkeimmät tekniset yksityiskohdat, joten ei niistä sen enempää. Todettiin vain kaikki että tätä(kin) pitää saada lisää, sen verran vauhdikasta ja hauskaa meno oli radalla(kin) ollut!

Sitten…. ei pirskatti, nyt pitää lopettaa, vaimo huutaa iloisesti että NYT HETI PITÄÄ LÄHTEÄ Jumboon (iso kauppakeskus). Palataan asi………..

Anteeks ja Kiitos! :grin:

Tomas

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Raportti Tattarisuon Kyosho Birel mikroautotapahtumasta
« Vastaus #6 : 13.09.09 - klo: 08.19 »


Paikalla oli kaikki alan aktiiviset harrastajat.
     

Kaksiko niitä siis on vai? Kuvissa ainakin vain kaksi autoa, vai onko muut jääneet niin kauas taakse jo...?

Hienoja autoja kyllä!
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Raportti Tattarisuon Kyosho Birel mikroautotapahtumasta
« Vastaus #7 : 30.09.09 - klo: 13.06 »
tarttui silmään tämmöinen:

http://www.haertle.de/rc+modellbau/rc+autos/carson+103016+go+kart+rtr+27+mhz+fm+verbrenner+fertigmodell+1+4+5.html

aikahyvin sopisi vastaavana pelinä mukaan kilpaan. Onkohan noi moottorit vastaavan kokoiset?
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Stail

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Raportti Tattarisuon Kyosho Birel mikroautotapahtumasta
« Vastaus #8 : 30.09.09 - klo: 15.53 »
Samankokoiset moottorit on ainakin tilavuudeltaan.
Carsonin mittasuhde oli hitusen pienempi 1:4,5 :P
JQ

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Raportti Tattarisuon Kyosho Birel mikroautotapahtumasta
« Vastaus #9 : 01.10.09 - klo: 09.09 »
Pistetäänkö antti carsonit tilaukseen?  :smiley: Puolitettaan toimitusmaksu
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Raportti Tattarisuon Kyosho Birel mikroautotapahtumasta
« Vastaus #10 : 06.10.09 - klo: 09.12 »
Nyt on carson tilattu. Pistäkäähän infoa milloin keväällä ootte mikroautoilla menossa radalle niin saatatte saada seuraa yhdestä sinisestä :grin:
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Stail

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Raportti Tattarisuon Kyosho Birel mikroautotapahtumasta
« Vastaus #11 : 06.10.09 - klo: 19.16 »
:)

Itse kyllä jätän väliin.
Täytyy katsella jos ostais jonkin sähköauton. VTR tai krossari käynyt mielessä mutta täytyy harkita vielä.
JQ

Mika R

  • Vieras
Vs: Raportti Tattarisuon Kyosho Birel mikroautotapahtumasta
« Vastaus #12 : 03.03.10 - klo: 17.52 »
Ei varsinaisesti mikroauto, mutta mikrokokoinen, eli tuli hommattua tommonen 1/12 Spada nitro-mattis kokeeksi.
Tällä ei suomen radat ole takuulla liian pieniä  :cool:




Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Raportti Tattarisuon Kyosho Birel mikroautotapahtumasta
« Vastaus #13 : 03.03.10 - klo: 18.31 »
Mielenkiintoista, tuo on houkuttanut itseänikin jo pitkään, muutamaan otteseen harkinnut vakavasti tilaamistakin, toisaalta noita autoja jo muutama on..(itse jos ostaisin, valitsisin muuten vastaavalla korilla mutta umpiohjaamolla, olisi kyllä kiva lisä omaankin on-road "kokoelmaan")

Kiva nähdä tuo radalla, ihan mukavastihan tuo videoiden perusteella liikkuu.
(mutta eikai tuota "mattikseksi" luokitella..?)
Mutta hieno peli...
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa Hpi_savage

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Raportti Tattarisuon Kyosho Birel mikroautotapahtumasta
« Vastaus #14 : 03.03.10 - klo: 19.18 »
Noita kössin karting autojahan on myynnissä kärkkäisellä :smiley:
Olikos hinta jotain 350 vai 420... Ei nyt muista
HPI Savage X/Kyosho DST   Nosram/HPI/Kyosho

Mika R

  • Vieras
Vs: Raportti Tattarisuon Kyosho Birel mikroautotapahtumasta
« Vastaus #15 : 03.03.10 - klo: 20.02 »
Mielenkiintoista, tuo on houkuttanut itseänikin jo pitkään, muutamaan otteseen harkinnut vakavasti tilaamistakin, toisaalta noita autoja jo muutama on..(itse jos ostaisin, valitsisin muuten vastaavalla korilla mutta umpiohjaamolla, olisi kyllä kiva lisä omaankin on-road "kokoelmaan")

Kiva nähdä tuo radalla, ihan mukavastihan tuo videoiden perusteella liikkuu.
(mutta eikai tuota "mattikseksi" luokitella..?)
Mutta hieno peli...

Jees, odotan itsekin mielenkiinnolla. (Nyt voisi saada Pro Shopista hyvään hintaan, tarkistapa asia. Muutama oli saatavilla.) Onhan tässä itselläkin autoja mutta en anna sen häiritä  :wink:
Joo no ei nyt ihan mattis, mutta sama koko  :grin: Pieni Sirio 0.9ci on hauskan oloinen.

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Raportti Tattarisuon Kyosho Birel mikroautotapahtumasta
« Vastaus #16 : 03.03.10 - klo: 20.10 »
Pieni Sirio 0.9ci on hauskan oloinen.
Mutta kokoisekseen ihmeen iso ääninen :grin:
Ei heti äänen perusteella uskoisi niin pieneksi koneeksi...
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Mika R

  • Vieras
Vs: Raportti Tattarisuon Kyosho Birel mikroautotapahtumasta
« Vastaus #17 : 03.03.10 - klo: 20.11 »
Okei.. kiitti varoituksesta  :wink: Taitaa olla portattu huolella.. ääni tarkoittaa tehoa  :cool:

http://www.youtube.com/watch?v=s9bG0XdFJKo
« Viimeksi muokattu: 03.03.10 - klo: 20.14 kirjoittanut Mika R »

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Raportti Tattarisuon Kyosho Birel mikroautotapahtumasta
« Vastaus #18 : 04.03.10 - klo: 09.22 »
Pieni Sirio 0.9ci on hauskan oloinen.

Eikö se kuitenkin ole 0,9cc. 0,9ci vastaisi noin 15cc moottoria.
Flying Calacucco

Mika R

  • Vieras
Vs: Raportti Tattarisuon Kyosho Birel mikroautotapahtumasta
« Vastaus #19 : 04.03.10 - klo: 09.23 »
kyllä, .9cc, sori moka

Poissa koivisi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Raportti Tattarisuon Kyosho Birel mikroautotapahtumasta
« Vastaus #20 : 04.03.10 - klo: 19.11 »
Kokemukset Kyoshon mikroautosta ovat olleet ympäri maailmaa hyvin samanlaiset mitä me viime kesänä testeistä Tattarisuon pienoisautoradalla kerroimme tällä forumilla. Kyosho on kuunnellut harrastajia. Kaikkiin kohtiin, joiden toiminnasta on huomautettu on tullut parannuksia. Osin parannuksia tuli jo viime kaudella.

Kyosho mikroautoon on tällä hetkellä saatavana:

-valmiiksi vanteille liimatut ja sorvatut foamrenkaat eteen ja taakse: osanumerot: 01.36245 ja 01.36246
-muutossarja, jolla hammashihnaveto muutetaan ketjuvedoksi, 01.KTW05
-vastapaino 01.KTW06
-viripakoputki 01.KWT07

Ketjuvetoa ehdimme viime kaudella jo kokeilla. Ja se toimi odotetusti häiriöttä.
Auton tasapainoa korjattiin myös viime kaudella omatekoisella vastapainolla. Ja sekin toimi. Tehtaan tekemä vastapaino on toki siistimpi ja viimeistellympi.
Nyt kun rengasongelma todennäköisesti saadaan poistettua foamrenkailla voidaan viriputken tuomaa lisätehoa myös hyödyntää.

Suosittelen kaikille Kyosho mikroauton omistajille osien hankintaa. Ja kehoitus laittaa auton ajokuntoon. Runsaasta lumesta huolimatta kesä se sieltä tulee. Jos et kuitenkaan enää syystä tai toisesta tahdo päivittää autoa ja ajaa sillä, kannattaa harkita myynti-ilmoituksen laittoa näille sivuille. Muutamat tutut harkitsevat auton hankintaa.

Tiimimme tulee jatkamaan aktiivista toimintaa Tattarisuon radalla heti lumien sulattua.
 
   
 

Poissa maironi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kokemuksia Kyosho Birel mikroautosta
« Vastaus #21 : 04.03.10 - klo: 21.03 »
minäpä ajankin 1:1 mikroautoilla :grin:  olen kokeillut tätä myös. kivan realistinen. saakohan tätä myös ep versiona????  painjakaumanhan pystyy fiksaamaan laittamalla tankin vasemmalle ja akut. hyvää ilon jatkoa
Mopo on kiva. Auto on kiva. Mutta ärseessä on vaan sitä jotain :)

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kokemuksia Kyosho Birel mikroautosta
« Vastaus #22 : 05.03.10 - klo: 08.29 »
Pojat on alkaneet viritellä Birelejä oikein urakalla. Mitenköhän toi mun carson pärjää niille? Se nähdään ensi kesänä tattiksella toivottavasti. Kevättä odotellessa...
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Mika R

  • Vieras
Vs: Kokemuksia Kyosho Birel mikroautosta
« Vastaus #23 : 05.03.10 - klo: 13.00 »
Hyvää Birel tietoutta Koivisilta, kiitos!

TheArska, avasin paketin ja auto olikin yllätyksekseni tuolla umpiauton korilla



Kai se tankkaus tuollakin onnistuu, ilmeisesti päältä??

Mika R

  • Vieras
Vs: Kokemuksia Kyosho Birel mikroautosta
« Vastaus #24 : 08.03.10 - klo: 14.31 »
Jatketaan nyt vielä vähän tähän topikkiin kun ei viitsi omaa perustaa -

eli ihmeen paljon on valmistaja panostanut ton Spadan osiin ja viimeistelyyn, autossa on useita voimansiirron osia jotka ovat kiillotettua CNC alumiinia. Niisä on mukava kasailla noinkin pientä autoa.. osiahan tuossa on itseasiassa aika vähän eikä iskareita laisinkaan  :grin: Sellaset pienet jouset vaan joka kulmassa, heh

Mika R

  • Vieras
Vs: Raportti Tattarisuon Kyosho Birel mikroautotapahtumasta
« Vastaus #25 : 09.03.10 - klo: 10.30 »
Pieni Sirio 0.9ci on hauskan oloinen.

Eikö se kuitenkin ole 0,9cc. 0,9ci vastaisi noin 15cc moottoria.

Korjataan nyt kolmannen kerran  :cool: -
eli 0,09ci = 1,47cc on tuo moottori.

Mika R

  • Vieras
Vs: Kokemuksia Kyosho Birel mikroautosta
« Vastaus #26 : 09.03.10 - klo: 13.45 »
Kuva tosta Spadasta


Poissa Stail

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kokemuksia Kyosho Birel mikroautosta
« Vastaus #27 : 09.03.10 - klo: 16.44 »
on se pienen näköinen  :grin:
JQ

Mika R

  • Vieras
Vs: Kokemuksia Kyosho Birel mikroautosta
« Vastaus #28 : 09.03.10 - klo: 16.54 »
Moi Antti, kyl se on joo  :grin: Tossa kuvassa ei vaan oikein tule esille mutta pöydällä se on snadi kuin mikä. Jäähdytyskansikin on vain vähän peukaloa isompi.

Poissa maironi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kokemuksia Kyosho Birel mikroautosta
« Vastaus #29 : 20.10.10 - klo: 19.01 »
ei oo enää birelli laillinen suomessa. puuttuu asianmukainen turvapuskuri, minkä akk vaatii kisoihin
Mopo on kiva. Auto on kiva. Mutta ärseessä on vaan sitä jotain :)