Kirjoittaja Aihe: FinTrack Tour 2010 ennakkotietoja  (Luettu 9177 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
FinTrack Tour 2010 ennakkotietoja
« : 08.10.09 - klo: 10.25 »
Asioista on liikkunut paljon huhuja ja valitettavasti näiden asioiden julkaiseminen on monista seikoista johtuen viivästynyt. Nyt kuitenkin seuraavat asiat on saatu lajiryhmän kanssa sovittua ja varmistettua.


FinTrack Rengassetti talvella 2010

Pre mount Xenon MAX Racing touring rubber tire
Tuotekoodi TTR-0128M4

- Xenon 28 shore rengas
- Xenon keltainen insertti TIR-0001
- Xenon vanne WHE-0012W

Rengas on sama, mitä Mäntsälän TSM-10 EM-kilpailuissa.

Kilpailussa käytettävät renkaat tulee järjestäjältä. Tällä pyritään varmistamaan kisarenkaiden riittävyys myös viimeiseen kilpailuun, mikä on ollut viime vuosina ongelma niin ulkona kuin sisälläkin. Myös edellisessä kilpailussa käytettyjä (= merkittyjä) renkaita saa käyttää, mutta rengasmäärärajoituset kilpailua kohti ovat edelleen voimassa.

Kisarenkaiden virallisena maahantuojana toimii Future-RC Finland.



TSS-10 ikäraja poistuu

Luokka on kuitenkin edelleen suunnattu selkeästi aloittelijoille ja suuri osa heistä on myös nuoria alle 18 vuotiaita. Alle 18 vuotiaiden osalta osallistumisrajoitukset pysyvät samoina kuin tähänkin asti (sääntökirja). Yli 18-vuotiaden osalta osallistumista rajoitetaan seuraavasti:

TSS-10 FinTrack-sarjan osakilpailuihin yli 18 vuotiaista ei saa osallistua...
- kahden edellisen kauden aikana jossain sähkö rata SM-sarjassa (C-12, TSM-10) parhaaseen puolikkaaseen sijoittunut kilpailija
- kahden edellisen kauden aikana muissa ROA SM-sarjoissa (TP-10, M2-10, M4-10, M-8, LS-5) parhaaseen kolmannekseen sijoittunut kipailija
- kahden edellisen kauden aikana ROA EM/MM -kilpailuissa parhaaseen puolikkaaseen sijoittunut kilpailija
- edellisellä kaudella TSP-10 FinTrack-sarjassa parhaaseen kolmannekseen sijoittunut
- edellisellä kaudella TSS-10 FinTrack-sarjassa kolmen parhaan joukkoon sijoittunut yli 18 v kilpailija (tämä vaikuttaa käytännössä vasta kaudella 2011)

Nuortenmestaruus jaetaan alle 18-vuotiaiden kesken. Minimiosallistujamäärää NM-pisteiden jakamiseen ei ole.



TSP-10 -sarja vain talven mittainen

TSP-10 -luokan FinTrack sarja tulee vuonna 2010 olemaan vain talvisarjan mittainen. Syynä tähän luokan osallistujamäärän selkeä putoaminen aina kesäkaudeksi. Kesäosakilpailujen yhteydessä ajetaan myös TSP-10 -luokka, mutta kilpailut eivät kuulu sarjaan. TSS-10 ja TSM-10 -sarjat kestävät koko vuoden, kuten tähänkin asti.



Sarja alkaa KITIn kalenterista poiketen 30.-31.1.2010 Kuusankoskella. Muut kilpailupäivämäärät saadaan varmistettua lopullisesti EFRA-kokouksen jälkeen marraskuun alussa, jolloin julkaistaan myös kokonaiset sarjasäännöt.



Kalle Lehto
Sähkö rataluokkien luokkayhteyshenkilö
kalle.lehto (a) gmail.com
« Viimeksi muokattu: 08.10.09 - klo: 12.31 kirjoittanut Mr Cale »

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 ennakkotietoja
« Vastaus #1 : 09.10.09 - klo: 01.18 »
MR cale kirjoitti.

TSS-10 ikäraja poistuu

Luokka on kuitenkin edelleen suunnattu selkeästi aloittelijoille ja suuri osa heistä on myös nuoria alle 18 vuotiaita. Alle 18 vuotiaiden osalta osallistumisrajoitukset pysyvät samoina kuin tähänkin asti (sääntökirja). Yli 18-vuotiaden osalta osallistumista rajoitetaan seuraavasti:

TSS-10 FinTrack-sarjan osakilpailuihin yli 18 vuotiaista ei saa osallistua...
- kahden edellisen kauden aikana jossain sähkö rata SM-sarjassa (C-12, TSM-10) parhaaseen puolikkaaseen sijoittunut kilpailija
- kahden edellisen kauden aikana muissa ROA SM-sarjoissa (TP-10, M2-10, M4-10, M-8, LS-5) parhaaseen kolmannekseen sijoittunut kipailija
- kahden edellisen kauden aikana ROA EM/MM -kilpailuissa parhaaseen puolikkaaseen sijoittunut kilpailija
- edellisellä kaudella TSP-10 FinTrack-sarjassa parhaaseen kolmannekseen sijoittunut
- edellisellä kaudella TSS-10 FinTrack-sarjassa kolmen parhaan joukkoon sijoittunut yli 18 v kilpailija (tämä vaikuttaa käytännössä vasta kaudella 2011)

Nuortenmestaruus jaetaan alle 18-vuotiaiden kesken. Minimiosallistujamäärää NM-pisteiden jakamiseen ei ole.


Oltiin odotettukin että tuo ikäraja poistetaan (muutaman vuoden) ja nythän se poistettiin mutta siihen sitten lisättiin sellaista mikä taas kieltää osallistumista tähän sarjaan jos on joskus pärjännyt jossain muissa sarjoissa :sad:
No onhan alue8 kisat ja nuo kerhokisat johon me mennään sitten.
Ei näin vanhana enää noita nopeempia autoja enää (onko joskus pystynyt :lol:)  pysty hallitsemaan.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa OL

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 ennakkotietoja
« Vastaus #2 : 09.10.09 - klo: 08.53 »
Oltiin odotettukin että tuo ikäraja poistetaan (muutaman vuoden) ja nythän se poistettiin mutta siihen sitten lisättiin sellaista mikä taas kieltää osallistumista tähän sarjaan jos on joskus pärjännyt jossain muissa sarjoissa :sad:
No onhan alue8 kisat ja nuo kerhokisat johon me mennään sitten.
Ei näin vanhana enää noita nopeempia autoja enää (onko joskus pystynyt :lol:)  pysty hallitsemaan.
Jerzi

Mikäs kohta noissa säännöissä kieltää Jerryn osallistumisen?

Eikös kaudet 2008 ja 2009 ole sulla ollu lähinnä VTR ja Sharkki kausia....

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 ennakkotietoja
« Vastaus #3 : 09.10.09 - klo: 09.19 »
LS-5 4 sija viimvuodelta. Ja olihan sharkki mestaruus jo kova sanakin, sitä ei kannata lähteä vähättelemään lainkaan :p
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa OL

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 ennakkotietoja
« Vastaus #4 : 09.10.09 - klo: 09.23 »
Cale kirjoitti:

- kahden edellisen kauden aikana muissa ROA SM-sarjoissa (TP-10, M2-10, M4-10, M-8, LS-5) parhaaseen kolmannekseen sijoittunut kipailija

Olit sarjassa 13., osallistujhia 26. Eli ei parhaassa kolmanneksessa.

Stanua vaan ajamaan!

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 ennakkotietoja
« Vastaus #5 : 09.10.09 - klo: 09.29 »
Cale kirjoitti:

- kahden edellisen kauden aikana muissa ROA SM-sarjoissa (TP-10, M2-10, M4-10, M-8, LS-5) parhaaseen kolmannekseen sijoittunut kipailija

Olit sarjassa 13., osallistujhia 26. Eli ei parhaassa kolmanneksessa.

Stanua vaan ajamaan!

Olen siis ymmärtänyt väärin. Kuvittelin että oli kyseessää yhdessä kisassa parhaaseen tulokseen.
Tämä siis tarkoittaa sitä että pääsen STANUA ajamaan :tongue:
Onko ikähelpotusta saatavilla :p
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa HarriK

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 ennakkotietoja
« Vastaus #6 : 09.10.09 - klo: 14.51 »

[/quote]

Olen siis ymmärtänyt väärin. Kuvittelin että oli kyseessää yhdessä kisassa parhaaseen tulokseen.
Tämä siis tarkoittaa sitä että pääsen STANUA ajamaan :tongue:
Onko ikähelpotusta saatavilla :p
Jerzi
[/quote]

Luvassa ei ole muuta kuin ikä NOYRYYTYSTÄ

stimpson

  • Vieras
Vs: FinTrack Tour 2010 ennakkotietoja
« Vastaus #7 : 31.10.09 - klo: 21.19 »
Moro,

Nyt kun Porokausi on vain talven mittainen ja stanusta ikäraja poistuu, niin saako prostock kauden jälkeen siirtyä kesäksi ajamaan stanua? Aikaisemminhan kesken kauden ei alempaan luokkaan ole saanut siirtyä, mutta miten ensi vuonna, kun prostock kausi loppuu "kesken"?

//Stimpson

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 ennakkotietoja
« Vastaus #8 : 31.10.09 - klo: 21.27 »
Tulevalla kaudella saa vaihtaa luokasta toiseen kesken kauden (normaalit menestysrajoituset voimassa). Samassa kilpailussa saa ajaa tosin vaan yhtä touring-luokkaa.

Kesäkisoissa ajetaan joka tapauksessa myös TSP-10. Ja saadun palautteen perusteella mahdollisesti erillinen kesäsarja.

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 ennakkotietoja
« Vastaus #9 : 31.10.09 - klo: 22.47 »

Kesäkisoissa ajetaan joka tapauksessa myös TSP-10. Ja saadun palautteen perusteella mahdollisesti erillinen kesäsarja.

Asiaa
Sponsored by own wallet

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 ennakkotietoja
« Vastaus #10 : 31.10.09 - klo: 23.38 »
Asioista on liikkunut paljon huhuja ja valitettavasti näiden asioiden julkaiseminen on monista seikoista johtuen viivästynyt...
Mites c-12 luokan akut onko lipot sallittuja ja koska näistä tulee lista?
Lähinnä kiinnostaa se että jos lista ilmestyy tammikuussa ja ja ekat kisat olevat silloin jää aikaa testata listalla olevia lipoja varsin vähän. Eli joutuuko ostamaan "sian säkissä" ja alottamaan kisat siltä pohjalta?

Lainattu topicista: EFRA kokouksen antia 2009
(- 1S lipo mattoautoon hyväksytty. Maksimikorkeus 18,5mm. Akkulista tulee tammikuussa jossa ilmeisesti 5 akkua.)
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 ennakkotietoja
« Vastaus #11 : 31.10.09 - klo: 23.45 »
Ajatus on ollut, että kaikki kovakuoriset 1S LiPot sallitaan. Ja juuri siitä syystä, että listat tulee meidän kannalta liian myöhään.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 ennakkotietoja
« Vastaus #12 : 31.10.09 - klo: 23.53 »
Ihan hyvä homma että muutoksia ja kehitystä tapahtuu taas lajissa. Mutta jälleen kerran "kesken" kauden säännöt menee uusiksi, eikä säännöt ole täysin edes selvillä. Eli aika iso miinus. EFRA voisi aikaistaa tuota palaveriaan vaikka kesään tai keväälle, jota hommat olisivat selvillä hyvissä ajoin, kun maksavat asiakkaat kalustoa alkavat uudelle kaudelle hankkia.

Meneeköhän 1S saddlepack heittämällä myös EFRA/Suomen akkulistalle, kun se lähiaikoina julkaistaan?

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 ennakkotietoja
« Vastaus #13 : 01.11.09 - klo: 00.03 »
Ihan hyvä homma että muutoksia ja kehitystä tapahtuu taas lajissa. Mutta jälleen kerran "kesken" kauden säännöt menee uusiksi, eikä säännöt ole täysin edes selvillä. Eli aika iso miinus. EFRA voisi aikaistaa tuota palaveriaan vaikka kesään tai keväälle, jota hommat olisivat selvillä hyvissä ajoin, kun maksavat asiakkaat kalustoa alkavat uudelle kaudelle hankkia.

Meneeköhän 1S saddlepack heittämällä myös EFRA/Suomen akkulistalle, kun se lähiaikoina julkaistaan?
Todella rasittavaa, että nämä uudet jutut tulee aina tässä vaiheessa. Eniten rassaa juuri C-12 -luokka, kun EM-kisat on aina näin nopeasti usien sääntöjen jälkeen. Sähköpuolella tosin viime vuosina on ollut ehkä poikkeuksellisen paljon isoja uusia juttuja (harjattomat koneet, täysin uuden tyyppiset akut), jotka ovat kehittyneet nopeasti ja säännöt tuntuvat laahaavan perässä.

Mitä tuohon saddle packkiin tulee, niin EFRAn sääntöehdotuksissa homma oli kuvattu samoin, mitä 2S LiPojen kohdalla. Eli jos saddle packin osat laittaa peräkkäin, pitää akun mahtua mittoihin.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 ennakkotietoja
« Vastaus #14 : 01.11.09 - klo: 00.20 »
Eräs toinen vaikuttava tekijä luokkajakoon ja porukan kalustohamstraamiseen/sen pois myymiseen on se, miten luokat ajetaan talven FTT-kisoissa. Eli perinteisesti C-12 ja stanut lauantaina ja TSM ja TSP sunnuntaina - vai onko tähän tulossa muutosta?
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 ennakkotietoja
« Vastaus #15 : 01.11.09 - klo: 09.31 »
Ei ole tulossa muutosta.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 ennakkotietoja
« Vastaus #16 : 01.11.09 - klo: 09.46 »
Ihan hyvä homma että muutoksia ja kehitystä tapahtuu taas lajissa. Mutta jälleen kerran "kesken" kauden säännöt menee uusiksi, eikä säännöt ole täysin edes selvillä. Eli aika iso miinus. EFRA voisi aikaistaa tuota palaveriaan vaikka kesään tai keväälle, jota hommat olisivat selvillä hyvissä ajoin, kun maksavat asiakkaat kalustoa alkavat uudelle kaudelle hankkia.

Meneeköhän 1S saddlepack heittämällä myös EFRA/Suomen akkulistalle, kun se lähiaikoina julkaistaan?
Todella rasittavaa, että nämä uudet jutut tulee aina tässä vaiheessa. Eniten rassaa juuri C-12 -luokka, kun EM-kisat on aina näin nopeasti usien sääntöjen jälkeen. Sähköpuolella tosin viime vuosina on ollut ehkä poikkeuksellisen paljon isoja uusia juttuja (harjattomat koneet, täysin uuden tyyppiset akut), jotka ovat kehittyneet nopeasti ja säännöt tuntuvat laahaavan perässä.

Mitä tuohon saddle packkiin tulee, niin EFRAn sääntöehdotuksissa homma oli kuvattu samoin, mitä 2S LiPojen kohdalla. Eli jos saddle packin osat laittaa peräkkäin, pitää akun mahtua mittoihin.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Toinen lainaus:
Ajatus on ollut, että kaikki kovakuoriset 1S LiPot sallitaan. Ja juuri siitä syystä, että listat tulee meidän kannalta liian myöhään.

EFRA kuitenkin on pättänyt (?), että 1S-akun maksimi korkeus olisi 18,5mm.
Eli onko saddlepack-koteloitu 1S-akku automaattisesti sallittu vai ei, kun monet saddlepackit ylittää helposti tuon 18,5mm ?

Edit: Korjattu asiavirheitä.
« Viimeksi muokattu: 01.11.09 - klo: 09.53 kirjoittanut reittila »
-Pekka

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 ennakkotietoja
« Vastaus #17 : 01.11.09 - klo: 09.59 »
Koskeeko tuo ensikauden uusi painoraja 1350g vaan TSM-10?
Sponsored by own wallet

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: FinTrack Tour 2010 ennakkotietoja
« Vastaus #18 : 01.11.09 - klo: 10.10 »
Tervepä terve,

Sen verran pitää tässä välissä kommentoida, että mitenkään kyllä ei muutokset tule kesken kautta.

1S lipoista sen verran, että kukaan ei täällä kokouksessakaan ole vielä tietoinen milloin 1S saddlet tulevat. Ei myöskään valmistajat. Eli siis niiden varaan ei lasketa ja juuri sen takia myös peltikennot vielä sallittiin että on myös T-pala autoihin akkuja.

Lisäksi EFRA kokous on aina ollut samaan aikaan, joten mielestäni itse kunkin on hyvä tiedostaa kokouksen ajankohta ja tietää se, että kokouksen jälkeen tulee muutoksia.

Kokouksen siirtäminen ei ole mahdollista ja ajankohta on kyllä mielestäni varsin sopiva noin muuten yleensä.

Jatkamme täällä kokouksessa edelleen vielä sunnuntaina, joten palaillaan asiaan kun kokous on päättynyt.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: FinTrack Tour 2010 ennakkotietoja
« Vastaus #19 : 01.11.09 - klo: 10.22 »
Mitä tulee 1S lipoihin, niin toki EM kisoissa pitää olla uuden speksin mukanen akku joka on tuo maksimikorkeus 18.5mm, mutta Suomessa varmaan sallitaan nykyiseltä EFRA listalta löytyvä saddle packin puolikas, joka siis voi olla myös korkeampi.

Tarkoituksenani oli raportoida täällä tehdyistä päätöksistä. Nämä tosiaan tiedoksi ja lopulliset sekä tarkemmat tiedot kyllä kerrotaan kun täältä nyt ensiksi kerkeää pois. Eli siis ei ole tarvetta turhalle hötkynnälle vielä näiden perusteella, koska kaikkea ei tässä ole kerrottu. Tämä siis viitaten Vesan kommenttiin "eikä säännöt ole täysin edes selvillä". Kyllä ne ovat täällä tiedossa, mutta niitä ei vain tänne ole vielä kerrottu. Joten siis toivoisin että nyt tosiaan maltatte siihen saakka, ettekä tee mitään hätiköityjä johtopäätöksi. Tietoa kyllä tulee kun täältä nyt päästään pois.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 ennakkotietoja
« Vastaus #20 : 01.11.09 - klo: 10.41 »
Mun pointti oli, että marraskuu yleensäkkin on varsin myöhäinen ajankohta pistää jo alkaneen sisäkauden säännöt uusiksi, kuten edellä kerroin. En nyt viitannut tuolla muutaman tunnin viiveeseen tietottamisessa matkalla EFRA AGM:stä Suomeen...
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: FinTrack Tour 2010 ennakkotietoja
« Vastaus #21 : 01.11.09 - klo: 10.46 »
Tietääkseni sisäkausi alkaa Suomessa virallisesti tammikuussa ja olet myös treenannut lipoilla jo tänä kesänä, eli siis pitäisi olla homma ihan hyvin hanskassa. Ja tosiaan ei niillä lipoilla ole pakko ajaa.

Olen saanut n. 10 yhteydenottoa missä on kyselty saako (saahan) C-12 autolla ajaa lipoilla ensi kaudella ja nyt kun säännöt sen sallivat, niin uskoisin sen olevan erittäin hyvä asia. Onko asiasta muita kommentteja kuin Vesan?

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: FinTrack Tour 2010 ennakkotietoja
« Vastaus #22 : 01.11.09 - klo: 10.47 »
Yli 2,5kk ensimmäiseen FTT kisaan näin nopeasti laskettuna.

Poissa Jani S

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 ennakkotietoja
« Vastaus #23 : 01.11.09 - klo: 12.58 »
Itse olin yksi noista kymmenestä kyseliästä että saahan niillä ajaa ja tämä ainakin henk kohtaisesti tarkoittaa sitä että nyt tulee ens kaudella kisoihin osallistuttua. Jos lipoja ei oltais sallittu niin olis kyllä jäänyt kisat välistä ja tiedän meidän kerhollakin en ole ainut joka näin sanonut. Eli siinä mielessä tosi hyvä että sallitaan myös noi lipot nimh rinnalle eli otetaan 2000-luvun tekniikka myös mattoauton käyttöön.

Ainut joka tässä mietityttää on se että mikähän mahtaa olla vauhti ero nimh vs lipo? Eli jos lipo autot nopeampi niin ikävänä puolena on se että t-pala kuskeille tämä tarkoittaa sitä että linkki auto pitäis melkein hommata jos lujaa haluaa mennä.

Se että tämä päätös tuli nytten on tietysti ikävä asia mut tämä taitaa johtua siit et Efran kokous on tosiaan näinkin myöhään.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 ennakkotietoja
« Vastaus #24 : 01.11.09 - klo: 21.01 »
Edelleenkin mun pointti ja toteamus on se, että EFRA kokouksen ajankohta on mielestäni erittäin myöhäinen, ei nyt ollu mitenkään kyse siitä ajanko itse lipoilla - tottakai ajan jos tarve ja mahdollisuus on - vai olenko jo ajanut. Useimmissa euroopan maissa kausi on jo käynnissä ja ekat mestaruuskisat ajettu (esim saksa ja englanti), ja harvemmin kai sääntöjä muutetaan kesken kauden. Tosta mun toteamuksesta ei siis kannata kauheesti verenpainetta kasvattaa.  :afro:

Ihan hyvä homma että muutoksia ja kehitystä tapahtuu taas lajissa. Mutta jälleen kerran "kesken" kauden säännöt menee uusiksi, eikä säännöt ole täysin edes selvillä. Eli aika iso miinus. EFRA voisi aikaistaa tuota palaveriaan vaikka kesään tai keväälle, jota hommat olisivat selvillä hyvissä ajoin, kun maksavat asiakkaat kalustoa alkavat uudelle kaudelle hankkia.

Todella rasittavaa, että nämä uudet jutut tulee aina tässä vaiheessa. Eniten rassaa juuri C-12 -luokka, kun EM-kisat on aina näin nopeasti usien sääntöjen jälkeen. Sähköpuolella tosin viime vuosina on ollut ehkä poikkeuksellisen paljon isoja uusia juttuja (harjattomat koneet, täysin uuden tyyppiset akut), jotka ovat kehittyneet nopeasti ja säännöt tuntuvat laahaavan perässä.
 
« Viimeksi muokattu: 01.11.09 - klo: 21.14 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: FinTrack Tour 2010 ennakkotietoja
« Vastaus #25 : 02.11.09 - klo: 00.21 »
EFRA AGM kokouksessa tehtävät sääntömuutokset ovat EFRA sääntömuutoksia, joista sitten eri maat voivat tehdä omat johtopäätöksensä. Päätökset ovat tehty vuotta 2010 ja siitä eteenpäin ajatellen. Mikäli jonkun maan kisakausi alkaa jo edellisen vuoden aikana, niin se on heidän ongelma, ei meidän. Päin vastoin meidän pitäisi nähdä asia etuna. Saksassa esim. ei LiPoilla ole ajettu tähän mennessä ja kesken kauden he eivät sääntöjä voi muuttaa. Me taas puolestaan olemme LiPolla ajaneet puolikkaan kauden ja omissa EM kisoissa meillä on etu puolella tämän asian suhteen.

Kävin kyllä asiasta Saksan fereraation kanssa kovan keskustelun, koska he olivat meitä vastaan juuri tuolla samalla argumentilla että eivät voi muuttaa sääntöjä kesken kauden. Sinänsä toki ikävää heidän kannaltaan, mutta minun on pakko ajatella oman maan etua. Lisäksi pitää muistaa että tehdään EFRA sääntöjä, ei maiden kansallisia sääntöjä. Tämän seurauksena asiasta käytiin laaja keskustelu jossa esitin asian laidan, jonka seurauksena Saksa taipui ja hyväksyi myös LiPot jo meidän EM kisoihin, koska sain muut maat taivuteltua meidän kannalle (Englanti, Itävalta, Sveitsi, Espanja jne) sekä myös valmistajat (Orion / LRP) toki halusivat tuotteensa radalle, vaikka eivät äänestysoikeutta omaakaan kokouksessa.

EFRA kokouksen ajankohta on juuri oikea, koska silloin päätetään ensi vuoden säännöistä, eikä käynnissä olevan kauden säännöistä. Mielestäni Saksan ja Englannin pitää korjata kalenterinsa mikäli heille on ongelma kokouksen ajankohta. EFRA:n osaltahan puhutaan aina yhdestä kalenterivuodesta. En ainakaan itse ole koskaan kuullut esim. "talven 2009-2010 euroopanmestarista". Meille ajankohta sopii mielestäni varsin hyvin.

Mitä tulee painorajaan, niin kuten sanoin, kyseessä on EFRA muutos ja se miten se tulee sitten meille sarjasääntöihin tms, niin kyllä selviää aikanaan.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 ennakkotietoja
« Vastaus #26 : 06.12.09 - klo: 18.23 »
Mitä tulee 1S lipoihin, niin toki EM kisoissa pitää olla uuden speksin mukanen akku joka on tuo maksimikorkeus 18.5mm, mutta Suomessa varmaan sallitaan nykyiseltä EFRA listalta löytyvä saddle packin puolikas, joka siis voi olla myös korkeampi....

Varmaan yksi älyttömimistä säännöistä taas vähään aikaan, paitsi, jos tarkastelee asiaa kauppiaiden kannalta.
Onneksi sentään kotimaassa saa ajaa muillakin LiPoilla, jotka on jo kertaalleen hyväksytty myös Efran listoille.
Toivottavasti tuo poikkeus on täällä voimassa myös jatkossa.
-Pekka

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: FinTrack Tour 2010 ennakkotietoja
« Vastaus #27 : 11.12.09 - klo: 17.05 »
Nojoo. Tuohon akkuun liittyen, kuten olen jo aikaisemminkin kirjoitellut, niin tosiaan nyt on samat mitat akuille EFRA ja ROAR miksi tuohon rajaan päädyttiin.

Toisaalta mitä olen kuunnellut, niin käsittääkseni hirveän paljon korkeampi akku ei iskarin alle mahdukaan ja joissain autoissa iskarin "tolppaa" on pitänyt hieman korottaa jotta iskari ei ottaisi kiinni tuohon 18.5mm korkeaan akkuun.

Nykyiset saddle packin puolikkaat ovat tuota korkeampia, joten niiden sovittaminen siis voi olla hankalampaa. Tästä kuitenkin osaa varmasti kisakuskit kertoa paremmin, että miten on normaalin saddlen puolikkaan istuttaminen autoon onnistunut?

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 ennakkotietoja
« Vastaus #28 : 12.12.09 - klo: 07.53 »
No eikös se ole kusikin ongelma, jos on niin tymä, kuten minä, että haluaa ajaa satulan puolikkaalla.
Ei oiken mene jakeluun, että säännöillä pitää tuolainen estää.
Niin, ja kyllä sa satulan puolikas mahtuu hyvin paikalleen.
-Pekka

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: FinTrack Tour 2010 ennakkotietoja
« Vastaus #29 : 12.12.09 - klo: 10.07 »
Toki se on itse kunkin oma asia millä akulla ajaa, mutta säännöt antavat suuntaa siitä mihin autoja suunnitellaan. Esim. painorajan muutoksilla on vaikutusta käytettäviin materiaaleihin jne. Vastaavasti taas akkujen mitat vaikuttavat autojen suunnitteluun, jotta markkinoille tulee autoja joihin mahtuu samankokoinen akku ja taas myös puolestaan akkuja, jotka mahtuvat kaikkiin autoihin.

Kuten kuitenkin on tässä jo todettu, niin Suomessa saa ajaa muun sallitun saddle-pack akun puolikkaalla, joten ongelmaa ei liene sinun kohdallasi.