Kirjoittaja Aihe: 1/5 infoa ja kuulumisia Tattarisuon kisoista  (Luettu 1583 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa koivisi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
1/5 infoa ja kuulumisia Tattarisuon kisoista
« : 28.08.03 - klo: 21.27 »
Tattarisuon uudistetulla rc radalla järjestettiin VAU:n kerhokisat 1/5 harrastajille 5.8.  Paikalla oli koko 1/5 ydinjoukko Pasi, Winkku, Kari ja Ilpo. Kaikki odottivat kilpailuja jännittyneenä. Kyseessä oli vähän niin kuin puolikurssijuhla. Olihan sitä yhdessä harjoiteltu koko kesä. Etsitty kunkin ajotyyliin parhaiten sopivia alustan säätöjä ja hiottu ajolinjoja. Kokemuksia tuli aina vaihdettua vielä illalla jälkipeleissä. Nyt voidaan jo myös tunnustaa, että mehän ne kanttarit sinne radalle rakensimme sadepäivinä. Ei ne mistään taivaasta pudonneet. Harjoittelumääriä voidaan vaikka kuvata käytetyn bensan määrällä. Tiimi on käyttänyt yhteensä  nyt jo yli 60 litraa bensaa. Litralla bensaa voi ajaa noin 1,5 tuntia täyttä kilpailunopeutta.

Mutta nyt oli tosi kyseessä. Enää ei paljon neuvottu kaveria. Totta puhuen. Heti kun ruutulippu heilahti erän loppumisen merkiksi huuli alkoi lentää ajajakorokkeella.

Sitten itse kilpailuun. Alkuerät jätimme kokonaan väliin. Ajoimme suoraan kolme 10 minuutin finaalia. Ja kaikkien lähtöjen tulokset laskettiin lopputuloksiin. Näin maksimoimme yhteisen kilpa-ajoajan. Olihan sitä jo harjoittelua kaikilla takana runsaasti. Ensimmäisen startin lähtöjärjestys arvottiin. Seuraavaan lähdettiin edellisen erän tulosten mukaisessa järjestyksessä. Voittaja ensin. Hän sai myös valita lähtöruudun. Haluten valita luonnollisesti ”puhtaamman” puolen ja seuraavaan  mutkaan parhaimman ajolinjan tarjoavan puolen.  

Ilmassa oli todella moottoriurheilun tuntua. Neljä isoa 10 kiloa painavaa ja näyttävää autoa kiersi ensin kolme minuuttia rataa renkaita lämmittäen.  Bensan katkua oli aistittavissa ilmassa ja moottorit pauhasivat.  Sitten lähettäjän komennosta siirryttiin pääsuoran alkuun lähtömuodostelmaan noin metrin välein. Lähtö tapahtui  Aaken heilauttaessa lippua. Ensimmäisen lähdön alussa oli vähän kolistelua. Mutta sitten kaikki löysivät oman kisarytmin. Meno oli hyvin tasaista, kuten jo kesän yhteiset harjoittelut antoivat odottaa. Vuorotellen kukin kävi johtopaikalla. Maaliin tultiin Napen heiluttaessa ruutulippua. Nappe hoiti myös ajanottolaitteistoa.

Tulokset paranivat kaikilla lähtö lähdön jälkeen. Eikä enää seuraavissa lähdöissä kolisteltu. Ajo oli todella siistiä mutta kovaa ja armotonta. Tuomarin ei tarvinnut jakaa penaltteja. Kukaan ei antanut vapaa-ehtoisesti tietä.  Kesän yhteiset rajoittelut näkyivät  kaikkien ajossa. Perässä tulevan ajolinjat osattiin  taitavasti peittää. Oli pakko odottaa kaverin ajovirhettä. Toki niitä tuli aina silloin tällöin itse kullekin.  Yleisö nautti. Moottorin pärinä houkutteli  viereiseltä mikroautoradalta parikymmentä ulkopuolista katsojaa.

Tulokset:

1. ja mestari ja nopeimman yksittäisen kierrosajan ajanut oli Pasi Tarvainen/THR.
Sijoitukset: 1-3-1, pisteet yhteensä 5
Paras kierrosaika eli rataennätys 25,65 s
Paras tulos: 23 kierrosta 10 min 16,02 s

2. Peter Winqvist alias Winkku/THR
Sijoitukset: 2-1-3, pisteet yhteensä  6
Paras kierrosaika: 25,82 s
Paras tulos: 23 kierrosta 10 min 8,32 s


3. Kari Ikävalko/VAU
Sijoitukset 3-2-2, pisteet yhteensä 7
Paras kierrosaika: 26,12 s
Paras tulos 23 kierrosta 10 min 19,96 s
Autona vuoden 1997 mallia oleva SVM, tosin hieman päivitettynä. Mutta tämä osoittaa, että teholla ei voiteta. Ratkaisevaa on ajotaito ja alustan toimivuus.

4. Ilpo Koivisto/VAU
Sijoitukset: 4-4-4, pisteet yhteensä 12
Paras kierrosaika: 26,70 s  
Paras tulos: 22 kierrosta 10 min 5,13 s

Kiitokset vielä kerran Pasille, Winkulle ja Karille yhteisistä harjoitteluhetkistä ja  jälkipelikeskusteluista. Nähdään jälleen radalla.

Ilpo alias FG senior.

PS. Päätimme, että järjestämme vuonna 2004 neljän osakilpailun sarjan kaikille 1/5 harrastajille. Kaikki mukaan. Tiedämme, että Suomessa on lukuisia 1/5 autoja hyllyssä pölyttymässä. Herätys. Vai pitääkö tulla repimään ylös sohvalta.

Lisää infoa 1/5 autoista löydät seuraavilta nettisivuilta:

www.femtedelen.pp.se Ruotsin 1/5 harrastajien sivut

www.fg-modellsport-gmbh.de Saksalaisen FG 1/5 autotehtaan omat sivut. FG aloitti 12 vuotta sitten ensimmäisenä 1/5 autojen valmistuksen. FG hallitsee markkinoita 80 % osuudella.

www.rc-car-online.de Saksalaisen postimyyntifirman Hobbythekin omat sivut. Yritys erikoistunut FG 1/5 autoihin. Markkina-alueena koko maailma. Helppolukuiset sivut. Osia löytyy. Toimitukset pelaa. Toimitusaika 7 vrk. Täältä ostamme nykyisin osat ja autot.
.
www.rctek.com täältä löytyy englanninkielinen 1/5 autoihin keskittynyt keskustelufoorumi.

www.rev-up.co.uk englantilainen 1/5 portaali.

www.modelracer.com englantilainen 1/5 autoihin erikoistunut lehti.

www.fgdriver.de täältä löytyy saksankielinen FG 1/5 autoihin erikoistunut keskustelufoorumi. Vastaajina  mm.  FG:n tehdaskuljettajat

Tattarisuon rc-rata on erittäin sopiva myös isoille 1/5 autoille. On pitkää pääsuoraa, jossa pääsee mittamaan huippunopeutta. Ajettavia nopeita kaarteita, joissa alustan säätötaidot punnitaan. Pari malttia vaativaa tiukkaa mutkaa. Ja pitoa on. Kaikin puolin nautittava ajaa. Tällä radalla 1/5 auton ominaispiirteet pääsevät oikeuksiinsa.
Radan pituus keskilinjaa pitkin mitattuna on 315 m ja ajolinjaa pitkin mitattuna n. 295m. Radan leveys on 4-5 m.
Keskinopeus 1/5 autolla kilpailutilanteessa 43 km/min 5.8.2003
 
Kannattaa tulla kauempaakin.

Poissa Juha

  • Jäsen
    • Profiili
Noin sitä pitää!!
« Vastaus #1 : 04.09.03 - klo: 17.33 »
HYVÄ 1/5 PORUKKA!!! Tuollaista oma-aloitteisuutta ja esimerkillisyyttä kaivataanki. Ei ole jääty kotiin nyhvöttämään ja valittamaan vaan on itse tehty asioille jotain ja ollaan valmiita viemään toimintaa eteenpäin.

Muille kokemusten, tietojen ja suunnitelmien kertominen kruunasi hienon työnne.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
1/5 infoa ja kuulumisia Tattarisuon kisoista
« Vastaus #2 : 04.09.03 - klo: 19.06 »
Jos asuisin yhtään lähempänä kuin 700km:n päässä niin harkitsisin vakavasti auton hommaamista ja ajelemaan lähtöä... Varmasti hienoa puuhaa.  :roll: