Kirjoittaja Aihe: Projekti: Touring-kisailu  (Luettu 60534 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #180 : 15.01.10 - klo: 00.52 »
Tuota vastaa teippailen vahvistuksia etulokareiden sisä- ja ulkopuolelle. Niistä saattaa olla jopa jotain apuakin... Ainakin psykologista...

En suosittele. Mulla lähti teipit irti ja veti teipin renkaan väliin.

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #181 : 15.01.10 - klo: 00.56 »
Kyllä siellä sisäpuolella on tullut käytettyä teippiä, muuten voi rengas kuluttaa maalit ikävän näköisesti pois. Eikä ihmeempiä ongelmia ole ollu kun on kunnon teippi ja teippaus.
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #182 : 15.01.10 - klo: 07.27 »
Ja sitten kun on saanut korin ja siiven kohdalleen, ajaa pari hyvää pommia ja lohkaisee korinsa etulokareiden yläosasta, painuu katto hieman alaspäin ja taas on joko katto liian alhaalla, siipi liian korkealla tai molemmat. :huh:

Korin repeämistä voi vähentää laittamalla viidennen koritolpan etuetuiskaritukeen kiinni (joissain autoissa reijät valmiina) ja jos puskuri ei yllä koriin saakka niin sitten puskuriin voi liimata fylliä.
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #183 : 16.01.10 - klo: 22.04 »
Seurasin keskustelua S2-10 luokan luomisesta ja siellä mm. Jarkko viittasi TSS-10 luokan sääntöihin ikärajan ja eri luokissa pärjäämisen osalta.

Haluaisin avata keskustelun myös touringin osalta nyt, kun ensi kauteen on vielä runsaasti aikaa. Ajan itse ns. "pääluokkana" LS-5:sta. Talvikaudelle päätin alkaa ajamaan TSS-10 luokkaa kun tuo ikäraja tälle kaudelle poistettiin. Mutta säännöissä on edelleen tämä pykälä "ei saa olla sijoittunut parhaaseen kolmannekseen muissa luokissa".

LS-5 luokassa ei osallistujamäärä ole hirveän suuri joten on teoreettisesti mahdollista että ensi kesän jälkeen en ole oikeutettu osallistumaan TSS-10 luokkaan koska olen ollut LS-5:sten lopputuloksissa parhaassa kolmanneksessa.

Tämä ei silti varmasti tarkoittaisi sitä etteikö junnut menisi minusta TSS-10 kisoissa ohi vasemmalta ja oikealta. Enkä myöskään näe tarvetta tai halua siirtyä poroon. Mutta mikäli tämä sääntö pysyy tälläisena, ei minulle anneta mahdollisuutta valita luokkaa.

Mieluusti pysyisin stanussa ja kehittäisin ajoani 17,5:sen antamalla vauhdilla. Olisiko siis mitään mahdollisuutta muuttaa sääntöä ensi kaudeksi?


Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #184 : 16.01.10 - klo: 22.14 »
Sehän on edelleen mahdollista kun laitat VTR-renkaat ja korin autoon..
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #185 : 16.01.10 - klo: 22.29 »
Sehän on edelleen mahdollista kun laitat VTR-renkaat ja korin autoon..

ei oo VTR skaboissa kauheesti näkyny autoja viivalla. Stanua saa ajaa 20 hengen voimin kerhokisoissa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #186 : 16.01.10 - klo: 22.59 »
Ei tehdä tästä topikista sääntövääntöä. Eihän...

Tänään oli taas Laukaassa hyvät ajot. Saatiin jopa ajanotto käyttöön. Pudotin automaatti-jarrun, eli drag braken kokonaan pois ja pienen totuttelun jälkeen ajoin jo kovempia aikoja, kun ennen. Eli isot pojat oli oikeassa.

Olen ajanut nykyisellä Xenonikierroksella about kolmisenkymmentä akkua ja renkaista löytyy vielä pitoa ihan kivasti. Tosin yksi renkaista oli taas sellainen, mitä ei ollut liimattu asianmukaisesti tehtaalla. Renkaan runko oli kokonaan irti vanteesta ja vain renkaan reuna oli liimattu. No korjasin sen, niin ei ole enää ongelmaa. Myös jokaisen pyörän vyö on katki tässä vaiheessa, eli renkaassa on koko insertin levyinen kuoppa.
Ei näytä vaikuttavan kai läppiin hirveesti, että kyllä noilla vielä ajelee.

Huomenna reenit jatkuu. Siistiä hommaa!

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #187 : 16.01.10 - klo: 23.11 »
Jarkko viittasi TSS-10 luokan sääntöihin ikärajan ja eri luokissa pärjäämisen osalta.

Haluaisin avata keskustelun myös touringin osalta nyt, kun ensi kauteen on vielä runsaasti aikaa. Ajan itse ns. "pääluokkana" LS-5:sta. Talvikaudelle päätin alkaa ajamaan TSS-10 luokkaa kun tuo ikäraja tälle kaudelle poistettiin. Mutta säännöissä on edelleen tämä pykälä "ei saa olla sijoittunut parhaaseen kolmannekseen muissa luokissa".

LS-5 luokassa ei osallistujamäärä ole hirveän suuri joten on teoreettisesti mahdollista että ensi kesän jälkeen en ole oikeutettu osallistumaan TSS-10 luokkaan koska olen ollut LS-5:sten lopputuloksissa parhaassa kolmanneksessa.

Lainaus
2.1   Osallistumisrajoitukset

TSS-10 ja TSP-10 –luokissa osallistumisrajoitukset sääntökirjan mukaan. Lisäksi TSS-10 –luokassa yli 18-vuotiaiden osallistumista rajoitetaan seuraavasti.

TSS-10 FinTrack-sarjan osakilpailuihin yli 18 vuotiaista ei saa osallistua...
-   kahden edellisen kauden aikana jossain sähkö rata SM-sarjassa (C-12, TSM-10) parhaaseen puolikkaaseen sijoittunut kilpailija
-   kahden edellisen kauden aikana muissa ROA SM-sarjoissa (TP-10, M2-10, M4-10, M-8, LS-5) parhaaseen kolmannekseen sijoittunut kipailija
-   kahden edellisen kauden aikana ROA EM/MM -kilpailuissa parhaaseen puolikkaaseen sijoittunut kilpailija
-   edellisellä kaudella TSP-10 FinTrack-sarjassa parhaaseen kolmannekseen sijoittunut
-   edellisellä kaudella TSS-10 FinTrack-sarjassa kolmen parhaan joukkoon sijoittunut yli 18 v kilpailija (tämä vaikuttaa käytännössä vasta kaudella 2011)

"Ensikauteen".... siis kahdenviikon päästä alkavaan, vai vuodenpäästä alkavaan?

Nyt, ja tässä ketjussa ei varmaan kannata tosiaan alkaa sääntöjä vääntämään, mutta laitoin tuon, että näkee miten sanamuodot menee.

Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #188 : 17.01.10 - klo: 06.57 »
Tarkoitin siis vuoden päästä alkavaa kautta. Tai siis ajetaanhan noita Alue kisoja jo syksyllä. EIkä tarkoituksena tosiaankaan ollut aloittaa sääntövääntö vaan ihan hyvähenkinen keskustelu aiheen tiimoilta.

Mutta siirrän keskustelun muualle.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #189 : 17.01.10 - klo: 14.07 »

Juu, ei ollut syytös, vaan olen samaa mieltä Janne A:n kanssa, että ketju ei taida sopia sääntöjen vääntämiseen.

Nuo linkittämäni säännöt ovat siis FinTrack-kisojen säännöt.
Käsittääkseni aluekisoissa käytäntö on joustavampi.

Oletko muuten varma, että noilla vaatimuksilla olet estynyt ajamaan. (en osaa yhdistää nimimerkkiä henkilöön)  :smiley:
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #190 : 17.01.10 - klo: 14.21 »

LS-5 luokassa ei osallistujamäärä ole hirveän suuri joten on teoreettisesti mahdollista että ensi kesän jälkeen en ole oikeutettu osallistumaan TSS-10 luokkaan koska olen ollut LS-5:sten lopputuloksissa parhaassa kolmanneksessa.


Spekulointia vaan, Pööki pelkää menestyvänsä liian hyvin ensi kesänä... :)
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #191 : 17.01.10 - klo: 17.44 »
Kertokaapas nyt turistinöösille, että miten te teette erään valmistautumisen, että rengas lähtee toimimaan heti lähdöstä? Kysymys voi kuulostaa vähän ääliömäiseltä hifistelyltä, mutta mulla on ollut ongelmia saada auto toimimaan heti alussa ja se pidon löytyminen ei tuu aina samassa ajassa.

Tiedän, että tämä prosessi on pidotusaine ja auto kohtainen, mutta jotain raameja voi heittää. Vaikka esimerkki omasta tavastanne.

Pidotusajat mulla alkaa oleen hanskassa, mutta ite oon sutinu aina rataa pari rundia, että saan pidon jotenkin päälle. Näinhän ei ilmeisesti aina kisoissa ehdi tehdä ja ois kiva ottaa muutama sektori ihan kisavauhtia lämmitelyks.

Itse käytän CS:n aineita, jotka ovat toimineet ihan hyvin Laukaan matoilla, kunhan saa sen pidon päälle.

Elikkäs meneekö prosessi jotenkin näin:
1. Renkaiden putsaus (Miten? Edellisen erän lopussa mattoa vasten sudittamalla vai jotenkin muuten)
2. Pidotus taakse (tai myös eteen, rippuuen auton setupista)
3. Pidotus eteen (setupista riippuen)
4. Märän pidotusaineen kuivaus pyyhkeellä (Kuinka kauan ennen lähtöä?)
5. Erään lämmittely (sudittelua matolla vielä vai pitäisikö kumien jo toimia tässä vaiheessa?)
6. Auton säilytys lähtöruudukossa tai radan reunassa (Kyljelläänkö, jos joutuu selkeesti odotteleen?)
7. Lähdöstä täysiä konttiin...

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #192 : 17.01.10 - klo: 18.21 »
Edelliseen vastaus 
 
Itse käytän CS:n aineita, jotka ovat toimineet ihan hyvin Laukaan matoilla, kunhan saa sen pidon päälle.
V: Kun tätä lausetta lukee "suurennuslasin" kanssa, se houkuttelee lausumaan jotain, ainakin omasta mielestä hauskaa.
Siis pitoaine joka toimii, kunhan sen saa pitämään
:cool:

Elikkäs meneekö prosessi jotenkin näin:
1. Renkaiden putsaus (Miten? Edellisen erän lopussa mattoa vasten sudittamalla vai jotenkin muuten)
V: Olen nähnyt kahta tapaa, heti ajon jälkeen, ja juuri ennen pidottamista.... ja pitoaineella käsitellyllä rätillä hangaten.

2. Pidotus taakse (tai myös eteen, rippuuen auton setupista)
3. Pidotus eteen (setupista riippuen)
V: Nykyisillä kisarenkailla kait taakse 15-25 min. ennen lähtöä. Eteen 5 min. ennen lähtöä, ja pidosta riippuen, onko koko leveydeltä, vai vain puoli rengasta. (eli puhdistus pitoaineella ennen pidotusta on sitten kait aika haastavaa, jos pitää sitä ulkosyrjää välttää kastelemasta pitoaineella)

4. Märän pidotusaineen kuivaus pyyhkeellä (Kuinka kauan ennen lähtöä?)
V: Juniori kuivaa, mikäli muistaa, hieman ennen radalle menoa. Yleisemmin kuitenkin autoa kiinnipitäen ja kaasuttaen matolla paikallaan.
Monet kuivaavat talouspaperilla hieman ennen radallemenoa


5. Erään lämmittely (sudittelua matolla vielä vai pitäisikö kumien jo toimia tässä vaiheessa?)
V: Ei kait sitä voisi suditella muuten kuin lähtöpaikalle ajomatkalla.

6. Auton säilytys lähtöruudukossa tai radan reunassa (Kyljelläänkö, jos joutuu selkeesti odotteleen?)
V: Muistan juniorin kohdalta yhden niin pitkän viivästymisen, että porukat alkoivat kääntelemään autoja kyljelleen.
Minä kanssa, kun muutkin....tosin oletin lähdön tapahtuvankin kyljeltään....


7. Lähdöstä täysiä konttiin...
V: Eihän tää nyt sentään mitään F1:tä ole :shocked:

Selvyyden vuoksi, itse en ole ajanut senttiäkään rc-autolla jossa on renkaat pidotettu  :roll:
 
EDIT: Ensimmäisessä kohdassa olisi pitoaineen merkki voinut olla siis mikä tahansa.
"Pikkupiru" iski vain allekirjoittaneelle, kun sanavalinnan näin....se ei siis ollut milläänlailla kannanotto siihen pitoaineen merkkiin.

Olenhan Mäntsälän pukuhuonevarikon "kasvatti", jossa ilmassa on kokoajan jotain vastaavaa.... :wink:

Autot kyljellään, oli suunnilleen sama juttu.
Sitä harvoin (onneksi) tapahtuu, että lähdöt viivästyy.

LiPoaikana se ei edes ole sellainen ongelma kuin peltikennoilla oli, eli akut alkoivat "happanemaan" jos tuli pitkä tauko latauksen ja lähdän väliin.
« Viimeksi muokattu: 18.01.10 - klo: 22.20 kirjoittanut TTKoo »
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #193 : 17.01.10 - klo: 18.34 »
Selvyyden vuoksi, itse en ole ajanut senttiäkään rc-autolla jossa on renkaat pidotettu  :roll:
Ja tämän tietoiskun hyöty oli missä :huh:
Edit: Eikös tämän topikin tarkoitus ole antaa vinkkejä aloitteleville kuskeille ja sitä fakta tiedon jakamista.
« Viimeksi muokattu: 17.01.10 - klo: 18.44 kirjoittanut sakke_ »
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #194 : 17.01.10 - klo: 18.43 »
Poistanko nyt sen viimeisen lauseen, vai luetko sinä sen, että kerroin siitä, mitä olen nähnyt.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #195 : 18.01.10 - klo: 21.47 »
TTKoo kertoi jo vähän järjestelyistä, mutta olisiko jollain kisakuskilla vielä mahdollisuutta kommentoida yllä olevaan?

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #196 : 18.01.10 - klo: 21.59 »
Elikkäs meneekö prosessi jotenkin näin:
1. Renkaiden putsaus (Miten? Edellisen erän lopussa mattoa vasten sudittamalla vai jotenkin muuten)
-Itse en ole rengasta mitenkään putsannut jossei ole hiekka yms. epämääräisen materiaalin päältä ajanut jolloin renkaan pinta olisi täynnä möhnää. Oman teorian mukaan jos renkaan pinnasta putsaa siihen radalta tarttuneen pitoainemöhnän niin rengas kerää sitä uudestaan erän aikana ja auton ajettavuus muuttuu erän aikana enemmän. Tietty testatakkin voisi eikä vain mutuilla.  :tongue:

Pitoaineista olen testannut vain Corally TC4 ja MuchMoren punaisen ja vihreän. Omaan makuun TC4 on ollut paras, mutta veikkaan, että monelle MM vihreä on varsin hyvä vaihtoehto koska se tuntui olevan aavistuksen helpompi ajaa. CS high grip pitäisi vielä testaa ennen kisoja.

2. Pidotus taakse (tai myös eteen, rippuuen auton setupista)
-Treeneissä sillon ku sattuu muistaan laittaan, kisoissa sitten 20-30min ennen erää.

3. Pidotus eteen (setupista riippuen)
-Yleensä jos taakse laittaa sen 20-30min aikasemmin, niin eteen se 10-15min jotta auto olisi hieman rauhallisempi erän alussa, jos tykkää kaataa niin 5min. Jos auto ei oikeen käänny kunnolla niin sitten samaan aikaan kuin taaksekkin.

4. Märän pidotusaineen kuivaus pyyhkeellä (Kuinka kauan ennen lähtöä?)
-Vähän ennen kuin lähtee varikolta käppäilemään erää kohti on kätevä pyyhkäistä pyyhkeellä renkaat kuivaksi. Jossei tässä vaiheessa muista niin sitten kisoissa voi radan varressa vaikka tönästä autoa vähä eteenpäin jollon pitoaine tarttuu mattoon. Treeneissä ei oo niin just, sudittelu kun laittaa auton radalle on iha jees, ainakin riittävän jees.

5. Erään lämmittely (sudittelua matolla vielä vai pitäisikö kumien jo toimia tässä vaiheessa?)
-Xenonit tuntuu kaatavan tosi herkästi ekat pari kierrosta, joten jos vain pystyy niin erää ennen kannattaa yrittää ajaa päri installaatio kierrosta. Riippuu aika paljon kisajärjestäjistä miten tähän on mahdollisuutta. Renkaiden kuivaaminen jo varikolla voi auttaa, ehkä.

6. Auton säilytys lähtöruudukossa tai radan reunassa (Kyljelläänkö, jos joutuu selkeesti odotteleen?)
-Kyljelleen kaikki laittaa yleensä odottamaan erää ennen radalle menoa jos on pitoainetta renkaissa yms, mutta jos autolla on jo kruisailtu lähtöruudukkoon yms. ja pidotukset pyyhitty renkaista niin ei sillä sitten väliä ole.

7. Lähdöstä täysiä konttiin...
-Ei sitä launch controllia kannata käyttää.

Muistaa vaan että kunhan auto on mekaanisesti kaikin puolin kunnossa eli tasavertaset ulosjoustot, camperit, setupit yms), renkaat liimattuna ja että kori ei raavi maahan niin ollaan jo pitkällä. Ei se oo enään niin justiinsa sitten muuten.  :wink:

*edit. muokattu varmaan miljoonannen kerran...
« Viimeksi muokattu: 18.01.10 - klo: 22.33 kirjoittanut Stilo »
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #197 : 18.01.10 - klo: 22.15 »
Vähäisellä tasamaan kokemuksella ollaan menty hyvin pitkälti Stilon linjoilla. Ei tällainen sunnuntaikurvailija edes huomaa eroja pitoaineiden välillä, saati pidostusajoista. Kai toi stanu on sen verran anteeksiantavaa näiden pitoaineiden osalta ettei siinä oo niin nukaa miten ja milloin pidot laittaa/poistaa?

Varmaan sitten kun oppii joskus ajamaan niin alkaa huomaamaan eroja näissä pienissäkin asioissa. Eikös se ole niinkin että turha monimutkaisuus on teknistä tietämättömyyttä? :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #198 : 18.01.10 - klo: 22.20 »
Kannattaa katsoa erän jälkeen, mihin autonsa parkkeeraa odottamaan noutoa. Eli mielellään semmoiseen kohtaan, että kaveri ei aja konttiin ja renkaat kerää mahdollisimman vähän (ei yhtään) roskaa.
---

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #199 : 18.01.10 - klo: 22.21 »
No pääasiana, että laittaa sitä pitoainetta ja jos auto ei toimi niin osaa sitten hakea mahdollista syystä myös pitoaineen käytöstä. Hyvä vinkki on katsoa aina mitä muut vähänkin kokeneemmat kuskit käyttää pitoaineena ja mennä sen mukaan. Turha testaa olemattomalla kokemuksella jotai uutta pitoainetta joka sitten voi tehdä autosta mahdottoman ajaa. "ku mää ny vaa oon alottelija niin ei mulla oo niin väliä"  

Ja kyllähän se pitoainekkin voi tehdä isoja eroja, nimim. DHI:ssä hakkasin treenit ja kaksi alkuerää päätä seinään kun ei vaan tajunnut vaihtaa pitoainetta siihen millä muut ajoi. Mutta jos pitoaine on oikea niin sitten sen käyttö ei varsinkaan treeniolosuhteissa aina ole niin justiinsa.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #200 : 18.01.10 - klo: 22.56 »
Kiitos vinkeistä. Otetaan taas oppia osaajilta.

Tuntuu tosiaan tuon CS:n High Gripin kohdalla, että jos ei ole kuivannut renkaita ajoissa, niin tarvitaan yllättävän paljon sudittelua tasaisen pidon saavuttamiseksi. Sitten pito onkin mieleinen. Pitää koittaa nyt vaan etsiä se oikeaa tekniikka.

Itse olen vielä niin alkuvaiheessa tässä hommassa, että en ole ajanut yhdelläkään oikeasti kovapitoisella radalla. Kaatopitoa ei ole Laukaassa ehtinyt tulla viikonloppujen aikana ajaessa. No ens viikonlopun jälkeen ollaan taas viisaampia...  :laugh:

Poissa Tuukka T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #201 : 19.01.10 - klo: 10.30 »
Itse olen käyttänyt vain LRPn pitoainetta ja ajanut pääasiassa Rajatorpassa. Kolmet kerhokisojen kaltaiset olen käynyt kokeilemassa; yhdet A8:t Hyvinkäällä RC-pisteen radalla, Stanukunkkukisat Raisiossa ja viime viikonloppuna A8:t Lohjalla.

Sorexien kanssa homma on toiminut niin (A8-kisat), että taakse puoli tuntia ennen lähtöä aineet ja eteen joko samaan aikaan tai viimeistään 10 min ennen. Kuivaus vanhaan lakanaan (mun mielestä parempi kuin frotee) noin 5 min ennen lähtöä. Seurauksena tasainen pito läpi erän. Etupidottamisen aika vaikuttaa vain vähän pitoon, ja kuten sanottu, lähinnä erän alussa.

Xenonien kanssa Raisiossa tein niin että taakse kuten sorexeilla ja eteen vain puoli rengasta mutta samaan aikaan kuin taakse. Tuloksena siellä kohtuullisen pidon olosuhteissa ihan kohtuullinen ajettavuus.

Rajatorpassa Xenoneilla onkin sitten kinkkistä. Eka akku menee ihan hyvin, kun vain putsaa eturenkaan pitoaineella ja takana antaa hautua vähän aikaa. Sitten toisesta akullisesta lähtien alkaa se kippailu siihen malliin, että pidotusten vaikutusta on mahdoton näillä taidoilla erottaa kokonaisuudesta. Renkaiden ominaisuudet muuttuvat illan aikana, radan pito on tautinen jo alusta alkaen.

Seuraavalla kerralla ajattelin vetää koko illan ilman pitoaineita ja kattoa mitä tuleman pitää.

Vaikka auton säätämisestä kaatamisen estämiseksi on keskusteltu jonkin verran, vain vähän on ollut perusteltuja kannanottoja. Esimerkiksi voisi ottaa vaikka vinkit ylätukivarsien sisempien kiinnitysten nostamista. Miksi se vähentäisi kippailua? Itsellä sen seurauksena vain renkaan ulkoreunan liimaus petti pahemmin kuin normaalisti, ja auto kippaili jos mahdollista vieläkin enemmän. Osaisiko joku sanoa, mitkä fundamentit ovat ratkaisevassa asemassa silloin, kun renkaiden pitoa halutaan heikentään autoa säätämällä?
Löysin rantein...

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #202 : 19.01.10 - klo: 11.24 »
Mulla on semmonen kuvitelma että camberin pienentäminen voisi vähentää sivuttaispitoa ja siten vähentää kaatumista...en tosin ole kokeillut kun omassa autossani ei ole ollut ongelmaa kaatumisen kanssa.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #203 : 19.01.10 - klo: 11.26 »
Itse olen käyttänyt vain LRPn pitoainetta ja ajanut pääasiassa Rajatorpassa. Kolmet kerhokisojen kaltaiset olen käynyt kokeilemassa; yhdet A8:t Hyvinkäällä RC-pisteen radalla, Stanukunkkukisat Raisiossa ja viime viikonloppuna A8:t Lohjalla.

Sorexien kanssa homma on toiminut niin (A8-kisat), että taakse puoli tuntia ennen lähtöä aineet ja eteen joko samaan aikaan tai viimeistään 10 min ennen. Kuivaus vanhaan lakanaan (mun mielestä parempi kuin frotee) noin 5 min ennen lähtöä. Seurauksena tasainen pito läpi erän. Etupidottamisen aika vaikuttaa vain vähän pitoon, ja kuten sanottu, lähinnä erän alussa.

Xenonien kanssa Raisiossa tein niin että taakse kuten sorexeilla ja eteen vain puoli rengasta mutta samaan aikaan kuin taakse. Tuloksena siellä kohtuullisen pidon olosuhteissa ihan kohtuullinen ajettavuus.

Rajatorpassa Xenoneilla onkin sitten kinkkistä. Eka akku menee ihan hyvin, kun vain putsaa eturenkaan pitoaineella ja takana antaa hautua vähän aikaa. Sitten toisesta akullisesta lähtien alkaa se kippailu siihen malliin, että pidotusten vaikutusta on mahdoton näillä taidoilla erottaa kokonaisuudesta. Renkaiden ominaisuudet muuttuvat illan aikana, radan pito on tautinen jo alusta alkaen.

Seuraavalla kerralla ajattelin vetää koko illan ilman pitoaineita ja kattoa mitä tuleman pitää.

Vaikka auton säätämisestä kaatamisen estämiseksi on keskusteltu jonkin verran, vain vähän on ollut perusteltuja kannanottoja. Esimerkiksi voisi ottaa vaikka vinkit ylätukivarsien sisempien kiinnitysten nostamista. Miksi se vähentäisi kippailua? Itsellä sen seurauksena vain renkaan ulkoreunan liimaus petti pahemmin kuin normaalisti, ja auto kippaili jos mahdollista vieläkin enemmän. Osaisiko joku sanoa, mitkä fundamentit ovat ratkaisevassa asemassa silloin, kun renkaiden pitoa halutaan heikentään autoa säätämällä?

Rajatorpassa vanhalla radalla LRP oli parasta koska se on niin mietoa. Itse laitoin Xenoneille sitä reilusti noin 20mins ennen erää samaan aikaan eteen ja taakse, lopputulos tasaisesti pitoa seuraavan 20mins ajan kun ajoi, pitoaine tietty kului hiljalleen pois mutta ei sitä edes huomaa. Ilman pitoaineitakin tuli ajettua paljon. Ero kierrosajoissa noin 0.1-0.2 jos ajaa LRP:llä tai ei.

TC4:n oli taas vanhalla radalla ja xenoneilla hankala, se tuottaa todella "terävän" pidon ja kippauksia saattaa tulla helpommin ajovirheistä kun LRP antoi enemmän anteeksi. TC4:lla myös pito muodostuu ekan 2-4 kierroksen aikana jonka jälkeen se saattaa olla pari kierrosta todella terävä. TC4:lla pystyi ajamaan nopeempia yksittäisia kierrosaikoja mutta ajaminen selkeesti haastavampaa ja tämän johdosta virheitä tulee.

Punaista much moree testasin vaan yhden erän verran(lainasin tätä kun ei ole vielä itsellä) pito aika lähellä TC4:sta mutta terävyys puuttuu joka tekee ajamisen aika lähelle LRP:tä.

Nyt uudella torpan radalla voi huoletta ajaa tc4:lla maksimoidakseen pidon.

Eli lyhyeesti:
TC4 ja punainen much more paljon pitoa, much more oli helpompi ajaa jos oli jo kaatopito
LRP soveltuu loistavasti kaatopidolle jos on ongelmia liian pidon kanssa

Itse Xenoneista sen verran että minulla ei ole isompia ongelmia kippaamisen kanssa, kyllähän auto menee ympäri välillä mutta syy on aina kuskissa. Sorexit tosin antaa enemmän ajovirheitä anteeksi. Homma alko toimimaan kun säädin xray t2 009 etupään jäykäksi, 1.6 vakaaja 2.8/3.0 jouset riippuen pidosta. Edessä ja takana keskikohdan rollcenter palat. Takana 2.6 tai 2.8 jouset ja 1.2mm vakaaja, 650cst öljyt edessä ja takana. Ulosjoustoa noin 6.5mm-7mm edessä ja 5.5-6.5mm takana.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Tuukka T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #204 : 19.01.10 - klo: 12.24 »
Alusta siis jäykemmäksi. Tämä kuulostaa järkevältä, sillä äkkinäiset painonsiirrot, kallistelu (=löysä alusta) ovat varmaankin osasyy kippaamiseen. Jos ensin laittaisi paksumpaa öljyä ja sitten jäykempää jousta.

Jäykemmällä alustalla varmaan voisi sitten laittaa renkaat pystympään eli negatiivista Camberia pikkasen veke. Löysällä alustalla tai räpläämällä ylätukivarren kiinnitystä ylemmäksi mutkassa ulomman renkaan camber on takuulla jo positiivisen puolella, minkä toimivuutta epäilen.. Viisaammat vastatkoon onko epäilykselle aihetta
Löysin rantein...

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #205 : 19.01.10 - klo: 12.55 »
Jäykempi alusta ei yksiselitteisesti ole ratkaisu kippaamiseen. Jäykempi alusta saattaa vaan pahentaa kippaamista koska painonsiirtymän vaikutus siirtyy nopeammin renkaille (koska painonsiirtymä ei vaimene alustan kallistumisena). Jäykemmällä alustalla auto reagoi nopeammin jolloin pehmeämpi ajotyyli on entistä tärkeämpi.

Lisätään vielä senverran että kaiken paras on kun kokeilee itse muutoksia ja tekee samalla havaintoja miten auton käytös muuttuu. Vaikka kaatuminen ei poistuisikaan niin ongelman esiintyminen saattaa muuttua (esim. sisään mutkaan ajaessa -> mutkan keskellä).
« Viimeksi muokattu: 19.01.10 - klo: 13.05 kirjoittanut -Jari- »
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #206 : 19.01.10 - klo: 17.34 »
Jäykentäminen vaiko pehmentäminen lääkkeeksi pidosta kippaamiseen on aika kinkkinen kysymys.

Parasta on jos tämän selvittää empiirisesti ja kuskikohtaisesti, koska se kuski on tärkeä osa yhtälöä. Ajotyyli vaikuttaa suuresti "lääkkeen" sopivuuteen.

Lääkeskenaario 1. Jos alustaa+jousitusta jäykistetään, niin mitä tapahtuu kun painonsiirtoa ei pääse tapahtumaan riittävästi kaikkien renkaiden pitämiseksi kiinni matossa >>> jokin/jotkin renkaat nousevat ilmaan. Sen jälkeen kaikki pito on ulkolaidan renkailla, joka ei ole ajovakauden kannalta paras mahdollinen tilanne.
 
Vaihtoehto 2. Jospa mennäänkin pehmeämpään ja kallistelevampaan suuntaan. Kallistuminen jatkuu pitempään ja vauhti ehtii hidastua mutkan taitekohtaa lähestyttäessä. Pitoa riittää pitempään myös sisäkaarteen puoleisille renkaille. Auto kallistuu niin paljon, että pohjalevy osuu mattoon ja auto alkaa ottaa tukea sekä pohjalevystä että renkaista. Taitavammat osaavat paremmin kuvailla mitä tilanteessa tapahtuu, mutta ehkä autoa kippaava voima ei olekaan niin suuri tässä skenaariossa.

Todellakin olisi hyvä, jos joku testailisi noita käytännössä.     
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #207 : 20.01.10 - klo: 11.51 »
Hämmennetääs soppaa kertomalla millainen jousitussetuppi omasta autosta löytyy.
Autona TC5F ohuella ylädekillä, öljyt molemissä päissä asson 30wt ja jousina hopea edessä, vihreä takana. Lisäksi iskarit on edestä niin kallellaan kuin saa ja takana toiseksi alimmassa reiässä. Vakaajat on molemmissa päissä löysimmät mitä Assolta löytyy.
Auto kallistelee kyllä reippaasti, mutta yllättäviä kippaamisia ei tule jos ei kunnolla runno.
Jäykempää jousitusta on kokeiltu huonoin tuloksin, ainakaan tämä kuski ei osannut ajaa sillä(kään) setupilla.

Mitä taas tulee renkaiden pidotukseen niin treeneissä Corallyn aineen olen laittanut molempiin päihin noin 5-10min ennen radalle menoa ja kaikki on imeytynyt renkaaseen / inserttiin eikä pyyhkimistä ole tarvinnut erikseen tehdä.
CS ei imeydy läheskään niin hyvin, mutta ei sitääkään ole treeneissä tarvinnut pyyhkiä pois, korkeintaan hiukan suditella mattoon ja hyvin on toiminut.
Tiim Lahti | S-grafix

Mika R

  • Vieras
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #208 : 27.01.10 - klo: 14.27 »
No jokos Janne A on päässyt testaamaan uudelleen?

Itse käväisin pari tuntia uudella autolla, josta auton omassa topikissa kirjoittelinkin. 2h on aivan liian vähän ajokerraksi mutta sen verran ehdin tyypätä spoolilla ja onewaylla että jälkimmäinen toimi tässä sähkösedanissa minusta makoisammin

(vastaavasti polttiksessa oneway on huomattavasti hankalampi ainakin meidän kotiradalla kuin diffi, joten tämä oli lievä yllätys)

En nyt vielä osaa sanoa jääkö se siihen mutta näin ensituntumalta.


Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #209 : 27.01.10 - klo: 14.46 »
Eikös noin oneway:t ole toissatalven sulanneita lumia, tarkoitan että käyttääkö ketään enää onwaytä turistissa oikeasti?
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |