Kirjoittaja Aihe: Projekti: Touring-kisailu  (Luettu 60573 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mika R

  • Vieras
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #210 : 27.01.10 - klo: 14.49 »
Eikös noin oneway:t ole toissatalven sulanneita lumia, tarkoitan että käyttääkö ketään enää onwaytä turistissa oikeasti?

Hyvä kysymys - kyselin sitä meidän radalla - niin ainakaan kukaan ei käytä diffiä ? Spooli varmaan yleisin ratkaisu ?

Poissa Tuukka T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #211 : 27.01.10 - klo: 14.53 »
Mulla oli kiinni OneWay niin kauan kuin sain maahantuojalta spoolin ja kyllä ero oli melkoinen jälkimmäisen hyväksi. Jotkut sanoo että on parempi opetella ajamaan OneWaylla, mutta näin jälkikäteen ajatellen en usko sen pitävän paikkaansa. Ajo-ominaisuudet kun muuttuu niin paljon mutkaan tultaessa (rullatessa) ja siitä lähdettäessä (veto päällä).

Spooli on paljon helpompi ajaa.

Mulla on ollu 3 vaihetta n 2kk kestäneellä touring-autoilu-uralla.
1. Auto alle ja usvaa putkeen -perustutustuminen ja harjoittelua
2. OneWay -> Spooli = lisää nopeutta
3. AM-ratio -> M11X = lisää nopeutta
Löysin rantein...

Mika R

  • Vieras
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #212 : 27.01.10 - klo: 15.06 »
Kiitos Kake (tai siis Tuukka). Joo-o, sitä ihmettelinkin. Mutta enpä ehtinyt mitään kierrosaikoja katsellakaan, se oli vaan "perstuntumalla". Ajat tulee sitten joskus myöhemmin. Tähän asti on ollu diffi (aika kireellä --> spooli) kun readyset tuli sen kanssa.

Varmaan tuo vaihtuu kun aletaan mittaa aikoja. Meikän auto on nyt ehkä valtavirrasta hieman poikkeava kun se on keppivetoinen eli kiihtyy aika riittävästi.

Huomenna viikoksi talvilomalle low-cost maahan ;-) ja sitten kun tulee takas niin baanalle testaa uusia välityksiä; laskeskelin tuossa että 47/96 = 5,11 vois olla hyvä välitys 13,5T koneelle.. Saa nähdä, on mulla muitakin sitten mitä kokeilla.
« Viimeksi muokattu: 27.01.10 - klo: 15.16 kirjoittanut Mika R »

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #213 : 27.01.10 - klo: 15.35 »
Oneway toimii todennäköisesti varsin huonosti nykyisillä xenon renkailla, kun sillä ei voi yhtään jarruttaa mutkaan tullessa vaan kaikki vauhti pitää vain heittää sisään mutkaan. Tämä on erittäin huono vaihtoehto kun nykyään pidosta kaataminen on suuri ongelma varsinkin stanussa...
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Mika R

  • Vieras
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #214 : 27.01.10 - klo: 15.37 »
Xenon.. aivan.

Itsellä VTEC, joilla saa ajaa A8:ia..

Poissa Tuukka T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #215 : 27.01.10 - klo: 15.39 »
Mulla oli lainassa aluksi 15.5T LRP:n Eraser-kone, jossa pidin välityksenä 5,33. Eipä ollu muita vaihtoehtojakaan aluksi. Nyt Stanu 17.5T tuntuu paranevan välitystä pidentäessä koko ajan, nyt on 4,17. Lämmöt edelleen hyvinkin kurissa 10 min jälkeenkin Torpan radalla.

Olisko 5,11 kuitenkin Torpassa pikkasen liian pitkä 13.5T koneella? Mene ja tiedä, kokeilemallahan se selviää.

PS Samaa mieltä Stilon kanssa, Xenoneillä pitää pudottaa vauhdit veke käännyttäessä ja OneWaylla se on hankalaa kun a) se pitää tehdä suoraan ajettaessa = liian aikaisin ja b) jarrutehoa ei ole kuin nimeksi
Löysin rantein...

Mika R

  • Vieras
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #216 : 27.01.10 - klo: 15.46 »
Se voi olla, varaa on lyhentää sit kyllä.

Noi pikaiset oneway kokeilut oli 17T moottorilla, jossa mä en kyllä jarrua tarvinnut mutkissa mutta välitys ei ollut kovin pitkä joten ehkä nopeudet ei kasvaneet niin isoiksikaan suorilla.

Mika R

  • Vieras
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #217 : 05.02.10 - klo: 09.02 »
Äskettäisistä Floridan Snowbirdseistä kuvia

http://www.rcactionpics.com/gallery/2010/01_31_2010/

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #218 : 05.02.10 - klo: 09.24 »
Äskettäisistä Floridan Snowbirdseistä kuvia
http://www.rcactionpics.com/gallery/2010/01_31_2010/
http://www.rcactionpics.com/gallery/2010/01_31_2010/Thursday/slides/snowbirds_2010_thursday_099.html
Näyttäs jenkkilän pojilla olevan vähän eri kaliberin siipiä noissa autoissa ku kuvia selailee ja vertaa suomessa käytettäviin.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa Grasshopper

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #219 : 05.02.10 - klo: 15.21 »
Siinä saisi pikkusen enemmän leikellä pois kun viime viikonloppuna jos FTT-kisoihin tulisi.  :mrgreen:
Yokomo - Kyosho - Hobbywing - Intellect - Sanwa - Kawada

Poissa Ossi K

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #220 : 24.02.10 - klo: 11.07 »
Säädetäänkö sähköturistin takadiffin jäykkyyttä tyypillisesti jotenkin (itsellä ollut tähän mennessä vakiosäätö=löysä) ? Rasvalla vai ruuvin kireydellä ?


Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #221 : 24.02.10 - klo: 11.14 »
Onko joku syy, minkä takia haluat kiristää diffiä?
Itse teen diffin silleen, että se pitää, mutta on mahdollisimman herkkä.

Poissa Ossi K

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #222 : 24.02.10 - klo: 11.16 »
No eikös periaatteessa eri pidolla voisi olla eri jäykkyyksinen takadiffi paras... ?

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #223 : 24.02.10 - klo: 11.21 »
Takadiffin tulisi olla aina mahdollisimman herkkä, mutta se ei saisi silti luistaa.

Yleensä säädän takadiffin niin, että se toimii herkästi ja luistaa aavistuksen kun kääntää toisesta renkaasta (toista rengasta ja isoratasta samaan aikaan paikallapitäen). Lopuksi pieni kiristys päälle ettei luista. Jos kääntää laakista niin ettei luista niin diffistä tulee helposti liian jäykkä.

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #224 : 24.02.10 - klo: 11.21 »
No eikös periaatteessa eri pidolla voisi olla eri jäykkyyksinen takadiffi paras... ?

Periaatteessa juu. Sanokoot isot pojat, että säätävätkö he diffiä pidon mukaan?
Sitä teen kyllä takavetokrossarissa, mutta se on vaan takaveto...

EDIT: heuli ehtikin jo...

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #225 : 03.03.10 - klo: 22.59 »
Olen kirjoittanut ajopäiväkirjaa ekasta ajopäivästä lähtien kun aloitin syksyllä ja nyt julkaisen koko "herkun" blogissani. Pyrin päivittämään kerran päivässä että päästään mahdollisimman nopeesti realiaikaan.

http://www.rcautoilua.fi/

Kritiikki ja parannusehdotukset voi osoittaa YV:llä ja huomiot postauksista voi kertoa kommentti kenttään. Sivun perimmäinen tarkoitus on houkutella lisää harrastjia mukavan harrastuksen pariin.

Linkitykset muiden sivuilta ovat tietty tervetulleita myös.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #226 : 15.03.10 - klo: 12.47 »
Mua kiinnostas tämmönen ns. touring-etikettiin kuuluva juttu. Elikkäs kun finaaleissa ajetaan jonossa ja kuten tiedetään, niin se pitävä ura ei aina ole, kuin vähän yli auton levyinen. Ero edellä menevään autoon ei ole aina hirveen pitkä, eli sitä voidaan ajaa esim. puolen metrin välillä.

No sitten kun se edellä menevä auto tekee jotain poikkeavaa, kuten esim. perä lähtee kirjoittaan mutkasta lähtiessä, niin silloin vauhtiero edellä menevän ja seuraavan auton välillä muuttuu yhtäkkiä todella suureksi. Silloin jos takana tuleva kolaa kaveria konttiin, niin katsotteko sen olevan takana tulevan vika?

Kun katsoo noita isojen poikien kisoja (kansainvälisiä), niin siellä jos edellä menevä tekee virheen ja sen seurauksena takana tuleva kolaa, niin ei ne jää kyllä odotteleen. Eikä niille tuu kyllä stoppareitakaan yleensä.

Tietty voi ottaa linjan, että aina on takantulevan vika, mutta ei tiukoilla radoilla pääse ohi, jos joutuu ajaan pari mutkaa perässä. Tämmöinenkin asia on vaan sellanen, että siinä menee aina muutamassa sekassa monta sijaa ohi, jos joutuu tälläiseen tilanteeseen ja tekee siinä lennossa väärän arvion ja jää odottamaan.

EDIT: Ja lähinnä kiinnostaa pitempään harrastaneiden mielipiteet.
« Viimeksi muokattu: 15.03.10 - klo: 12.50 kirjoittanut Janne A »

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #227 : 15.03.10 - klo: 12.54 »
Toi tilanne on yleensä tuomarilinjasta ja tapauksesta kiinni. Yleisesti jos se edellämenevä alkaa surffata, ei se takana tuleva voi sitä vauhdin muutosta ennakoida, joten jos tuomari on seurannut tilannetta niin penaltya ei anneta.

Kannattaa myös muistaa, ettei ulkomailla ei aina edes ole stoppareita/stopparipaikkaa, penalty lisätään aikaan erän/finaalin lopussa. Näin ainakin EM- ja MM-kisoissa. Syynä esim. se, että stopparipaikalla kärsittyä aikaa ei voi mitenkään kompensoida takaisin, jos asiasta tehdään protesti ja tuomio onkin ollut väärä. Siksi aika on helppo lisätä ja poistaa tarvittaessa lopputuloksessa. Kansainvälisissä kisoissa mennään usein herrasmiessäännöllä, jossa päälle ajanut kuski jää sivuun hetkeksi odottamaan jotta toinen osapuoli pääsee edelle. Mutta varsinaista stopparialuetta ei esim. ole kyllä ollut läheskään kaikissa kisoissa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #228 : 25.03.10 - klo: 21.20 »
Eilen kun taas tuskailin turistin säätöjen kanssa, aloin miettimään, että miksi tämä tuntuu niin monimutkaiselta ja hankalalta. Noh, perusinsinööri ottaa Excelin ratkaisee ongelman..

Laskin noin summittaisesti ja pääpiirteisesti montako eri säätöasiaa ja -mahdollsuutta perus turistissa on, enempää asiaa filosofoimatta tuli eteen seuraavat:

Ulosjousto etu   8
Maavara etu   8
Iskunvaimennus   8
Jousi   6
Iskarin yläpää   5
Iskarin alapää   2
Vakaaja   4
Camber   6
Caster   3
Ylälinkit   2
Ackerman   5
Raideleveys   4
Roll Center   3
Auraus   4

Kaikkia prikkojen laittoja, diffin kireyttä tai muita "vähäpätöisempiä" asioita en tässä nyt viitsinyt alkaa hifistelemään.
 
Perässä oleva luku ilmaisee, montako eri säätövaihtoehtoa ko. säätökohteessa on.

Kun ainakin periaatteessa kaikkia noita säätöjä voi tehdä jokseenkin mielivaltaisesti toisistaan riippumatta saadaan erilaisten yhdistelmien määräksi 1061683200 kappaletta. Kun vielä huomioidaan, että etu- ja takapäässä säädöt voivat olla toisistaan riippumattomat, on säätömahdollisuuksia em. luku potenssiin kaksi.

Em. luvussa siis ei ole mukana vielä erilaiset korit, siivet, rengasvaihtoehdot, pitoaineet, pidotusajat ja -määrät, noparin asetukset ja radion säädöt, joita siis äkkiveikkaamalla löytyy toinen mokoma. Kun auton käyttäytymiseen vielä vaikuttaa mm. osissa käytetty materiaali, niiden ikä ja kunto, ruuvien kireys, radan profiili ja pito ja ennen kaikkea kuskin mielentila ja henkinen ja fyysinen vireys, voi olla jokseenkin varma, ettei sitä täydellistä setuppia tule vielä tässä elämässä vastaan.

Oisko se johtopäätös tästä sitten se, että treenaa ja testaa, vai että peesaa muita ja toivo, että homma toimii myös sulla.. :shock:
« Viimeksi muokattu: 25.03.10 - klo: 21.24 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa Ossi K

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #229 : 26.03.10 - klo: 08.31 »
Hienoa !  Hyvä tietää, koska olin juuri päättänyt testata kaikki mahdolliset säätövaihtoehdot läpi.... ;) Ilmeisesti kuitenkin muutama vuosisata ei taida ihan riittää.

Vaikkei asialla ole sinänsä väliä (kun nyt päätin olla testaamatta kaikkia vaihtoehtoja läpi), mitä laskelmassasi tarkoittaa esim. "Auraus 4" ?


Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #230 : 26.03.10 - klo: 08.39 »
Vaikkei asialla ole sinänsä väliä (kun nyt päätin olla testaamatta kaikkia vaihtoehtoja läpi), mitä laskelmassasi tarkoittaa esim. "Auraus 4" ?

Tässä ei ollut tarkoitus tehdä eksaktia tiedettä, vaan enemmänkin hahmottaa asian haasteita ja moniulotteisuutta.

Auraus 4 tarkoittaa sitä, että jos eturenkaiden auraus-haritus on oletettavimmin esim. välillä -1 - 1 astetta ja sitä säädetään puolen asteen pykälissä, tulee tästä neljä eri säätömahdollisuutta. Toki niitä kaikenkaikkiaan on paljon enemmänkin, enkä tiedä edes onko tuo mainitsemani säätöalue oikea, mutta siis ideana näin.

Jos esim. Torpassa meinaat nuo säädöt käydä läpi sillä perusajatuksella, että muutat vain yhtä säätöä kerrallaan, saat hukattua tähän prosessiin elämästäsi noin 567 000 vuotta..  :laugh:
« Viimeksi muokattu: 26.03.10 - klo: 14.27 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #231 : 26.03.10 - klo: 09.35 »


Lisäksi tulee vielä ohjaimen ja säätimen säädöt....oikeasti.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Tuukka T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #232 : 26.03.10 - klo: 10.26 »
Kun Oulussa rämmin säätöjen kanssa täysin hukassa muutellen koko ajan jotain, päätin että ennen Laukaata on löydettävä joku kohtuullinen perusSetUp noille luokattomille renkaille, ja sitten mennä sillä se vika sisäkisa ilman jatkuvaa hieromista. Ja laukaan jälkeen tunkea kaikki Xenonit jonnekkin minne ei aurinko paista.

Kun on vain vähän kokemusta, olen itse testaillessa soveltanut sellaista metodia, että jos jotain muutan, muutan sitä reilusti. Että tuntisin eron. Huippujätkä huomaa vivahteet, Tumpelotuukka vain reilut erot. Tällä tavalla ajattelin nyt lähteä ettimään jotain kompromissia, semminkin kun nyt ei ole puolta miljoonaa vuotta käytettävissä.. :shock:
Löysin rantein...

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #233 : 26.03.10 - klo: 10.54 »
Kun Oulussa rämmin säätöjen kanssa täysin hukassa muutellen koko ajan jotain, päätin että ennen Laukaata on löydettävä joku kohtuullinen perusSetUp noille luokattomille renkaille, ja sitten mennä sillä se vika sisäkisa ilman jatkuvaa hieromista.

Ongelmana noissa uusissa Xenoneissa on se, että jokainen rengassetti tuntuu käyttäytyvän erilailla. Totaalisen puskeva auto voi rengassarjan vaihdolla kadottaa takapidon kokonaan. Stanussa/porossa tämän on vähän vaikea juttu kun rengassarjoja ei saa käyttää kuin yhden. Virissä voi sentään kokeilla jos se ennen hyvältä tuntunut auto rupeis toimimaan toisella setillä paremmin. Tähän voi tietty yrittää varautua pyörittämällä renkaat läpi jollain renkaanpyörityskojeella ja arpomalla sitten ne vähiten vipattavat pyörät vaikka taakse jolloin auto on lähtökohtaisesti aliohjaava... Eli nykyisellään joutuu väkisin hieman säätämään autoa kisojen aikana, jossei satu voittamaan päävoittoa rengaslotossa.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa Grasshopper

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #234 : 26.03.10 - klo: 11.46 »
Kun Oulussa rämmin säätöjen kanssa täysin hukassa muutellen koko ajan jotain, päätin että ennen Laukaata on löydettävä joku kohtuullinen perusSetUp noille luokattomille renkaille, ja sitten mennä sillä se vika sisäkisa ilman jatkuvaa hieromista. Ja laukaan jälkeen tunkea kaikki Xenonit jonnekkin minne ei aurinko paista.

Kun on vain vähän kokemusta, olen itse testaillessa soveltanut sellaista metodia, että jos jotain muutan, muutan sitä reilusti. Että tuntisin eron. Huippujätkä huomaa vivahteet, Tumpelotuukka vain reilut erot. Tällä tavalla ajattelin nyt lähteä ettimään jotain kompromissia, semminkin kun nyt ei ole puolta miljoonaa vuotta käytettävissä.. :shock:

Komppaan! Mulla oli homma Oulussa vielä paljon enemmän hukassa kuin sulla ja kun tuota Peitsamon kirjoitusta miettii niin aikamoista hommaa tämä Turisti on, kun säätömahdollisuuksia on käsittämättömän paljon ja vielä kun tämä Schumacher ei nyt ainakaan yksinkertaisimmasta päästä näistä Turisteista ole. Ei niissä Pro-10-autoissa noin paljon vaihtoehtoja ollut  :grin: 

No nyt on sitten auto pistetty ihan pakettisäätöihin, saas nähdä miten toimii. No hauskaa hommaa tämä kuitenkin on, kun ei tätä tarvitse niin kauhean vakavasti ottaa.
Yokomo - Kyosho - Hobbywing - Intellect - Sanwa - Kawada

Poissa Tuukka T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #235 : 26.03.10 - klo: 12.23 »
No niin oltiin heinäsirkan kanssa molemmat pihalla Oulussa kuin Ellun kanat. Vaan oppia ikä kaikki.

Rengaslotto se on veikeä loton alalaji. Mulla on vain kaksi settiä näitä saippuakiekkoja ja todentotta niistäkin saisi jo monta erilaista kokoonpanoa. Kun päälle päätteeksi laitetaan Torpan varsin erilaiset ominaisuudet treenialustana verrattuna esim Ouluun, meikäläiseltä loppuu konstit. Samoillakin rengasyksilöillä vakioiduissa kulmissa torpassa auto puski reilusti ollen hidas ja Oulussa perä oli irti käytännössä koko ajan ja sellainen 180 asteen käännös onnistui (ilman yrittämistä  :roll:) milloin vain. Näin vaikka kaikki temput oli tehty mitä kuvitella saattoi ml dual-ratesta 20% pois.

Stilo taitaa olla valittavasti oikeassa, ei siitä säätämättä selviä. Vielä kun tietäisi mitä tekisi.

Yt Tuukka
Löysin rantein...

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #236 : 26.03.10 - klo: 14.22 »
Vielä kun tietäisi mitä tekisi.

Kopsaat Aaken (tai siis Viljamin) setupin ja lähdet siitä hieromaan omaan makuusi sopivaa, ei voi ainakaan täysin mennä metsään.

Oma tunnelma tällä hetkellä on se, että en koe kovin suureksi ongelmaksi rengassarjojen epätasaisuutta, sillä kisoissa on tultava toimeen sillä yhdellä. Harjoituksissa huomaa aika nopeasti mikä on päivän henki ja sen mukaan sitten hierotaan. Jos pitäisi vielä eri rengassarjoja vertailla samalla, ei siitä enää meikäläisen taidoilla tulisi yhtään mitään. Yleensä nyt on ollut niin, että pitoa on puuttunut joko kaikkialta tai vain toisesta päästä, mutta aina johdonmukaisesti. Tämän vuoksi koko kiesiä ei ole tarvinnut rakentaa uudelleen ja tutuilla ja tiedossa olevilla veivauksilla ajokelpoinen reki on saatu aikaiseksi. Kokonaan toinen juttu onkin, onko autosta sitten tullut nopeampi, jos kuski ei sitä ole...
Tiim Lahti

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #237 : 26.03.10 - klo: 14.38 »
No niin oltiin heinäsirkan kanssa molemmat pihalla Oulussa kuin Ellun kanat. Vaan oppia ikä kaikki.

Rengaslotto se on veikeä loton alalaji. Mulla on vain kaksi settiä näitä saippuakiekkoja ja todentotta niistäkin saisi jo monta erilaista kokoonpanoa. Kun päälle päätteeksi laitetaan Torpan varsin erilaiset ominaisuudet treenialustana verrattuna esim Ouluun, meikäläiseltä loppuu konstit. Samoillakin rengasyksilöillä vakioiduissa kulmissa torpassa auto puski reilusti ollen hidas ja Oulussa perä oli irti käytännössä koko ajan ja sellainen 180 asteen käännös onnistui (ilman yrittämistä  :roll:) milloin vain. Näin vaikka kaikki temput oli tehty mitä kuvitella saattoi ml dual-ratesta 20% pois.

Itse ajoin oulussa 100% samoilla säädöillä kuin torpassa. Oulussa oli fiilis että ihan ok pito oli ja auto oli täydellisesti etu/taka tasapainossa. Laitan aina pitoaineet eteen ja taakse samaan aikaan. Olen tosin treenannut kuusan skaboista lähtien vain saippuaxenoneilla ja hieronut setupin kohdalleen. Nyt ajattelin säästellä laukaalle oulun renkaita koska olivat ihan yes. Näin tietää mimmoset renkaat on alla kilpailussa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #238 : 26.03.10 - klo: 15.20 »
Itse ajoin lähes samalla setupilla Oulussa, kuin Tampereellakin. Ouluun kavensin ainoastaan raideväliä puoli milliä puoleltaan ja lisäsin ohjaimesta vähän maksimikääntyvyyttä. Kauden aikana olen harjoitellut vain vanhoilla kisarenkailla.

Laukaassa on samaa materiaalia olevat matot, kuin Kuusankoskella. Että jos ekassa kisassa toimi auto hyvin, niin sillä setupilla voi lähteä haastamaan Laukaassakin. :)

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #239 : 05.04.10 - klo: 23.05 »
Herätetääs vähän topicia henkiin kysymällä hieman aloittelijakysymyksiä. Tuossa vlopun pyhitin oikeastaan ajamiseen ja säätöihin ja kokeiluihin. Alkoi hieman vanhakin oppimaan jotain pientä. Ulosjoustoista ja sen mittauksista, ostin oikein hienon ulosjoustomitan Muchmorelta. Noh enhän minä sitä osaa edes käyttää =D, eli onko jollain hyviä selkeitä neuvoja ja vielä parempi jos oikein selkeiden kuvien kanssa ? Olen silmämääräisesti säätänyt joka kulman ja testannut lasialustalla nostaa autoa pohjasta, jotta kumpikin rengas irtoaa lasista yhtäaikaa. Voisin vielä kysyä että mihinkä oleellisesti ulosjoustojen säätö vaikuttaa ? Pitoon ?

tässä vaiheessa jo kiitokset.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx