Kirjoittaja Aihe: Projekti: Touring-kisailu  (Luettu 59892 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #120 : 31.12.09 - klo: 17.26 »
Torpassa ajoin (T2) 4.28 väleillä ja pojalle kun tuli T3 niin siinä oli sisäinen välitys pienempi kuin T2:ssa, ihmettelin kun peli poistuu aina horisonttiin syheröllä osuudella. Sitten tämä sisäinen välitys tuli esille ja näköjään 4.78 välit nappaa paremmin kyseiselle radalle. Pääsuoralla ei huipuissa vauhtieroja mutta kiihdytyksissä 4.78 karkaa hienoisella erolla.

Molemmilla sama kone ja nopari sekä välitys, SP17.5, Hobbywing Xerun 60A ja 78/31.
Kylätason RC-kuski.

Mika R

  • Vieras
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #121 : 03.01.10 - klo: 04.50 »
Stanukeskustelu on ikävän vähäistä täällä foorumilla. En tiedä mistä homma johtuu, haluaako porukka pitää vinkit piilossa ja "oman tiimin" sisällä? Toisaalta kuskit on tähän asti ollut aika nuoria, ketkä ei välttämättä täällä foorumilla ole niin kovasti äänessä. Toivottavasti tähän saataisiin muutosta, kun ikärajaa raotettiin vähän meille vanhemmillekkin.

Tämä on kyllä ollut ilahduttava kokemus. Näistä hinnoista kun usein puhutaan niin kustannukset lienevät halvimmasta päästä. Väittäisin sisäkrossia huomattavasti huokeammaksi luokaksi. Ajaminen nappaa näin "pappana" paljon sisäkrossia enemmän, joka omasta mielestäni ei sisällä oikein toimi (tämä on näitä makuasioita, sanonpa kuitenkin). Loistava talviajoluokka siis.

Jonkin aikaa meni että löytyi kohtuullisen sopiva harjattomalle (17T) ja lipo -combolle, TF-5 :eeen se tuntuisi olevan Rajatorppaan 25-27T pinjoni. Vaatii pari ajokertaa lisää tosin, kisoissa ei ole päässyt aivan loppuun asti testaamaan.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #122 : 03.01.10 - klo: 09.41 »
Noita välityksiä alettiin vielä miettiin, niin mikä näistä FTT:n radoista on varustettu pisimmällä suoralla ja minkälaista kokonaisvälitystä siellä on käytetty? Laukaassa tuo 4,77 näyttäs toimivan hyvin, mutta pääsuora ei ole pitkä.

Välitys riippuu myös aina käytetystä nopeussäätimestä, joten pitää muistaa ottaa se huomioon myös. Välitystä säädetään nykyään myös paljon hitaiden mutkien perusteella ja suoralla nopeus otetaan säätämällä ennakkoa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Tuukka T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #123 : 04.01.10 - klo: 14.54 »
Olen niin ikään ihmetellyt stanu-setuppien puutetta tällä foorumilla, varsinkin kun ottaa huomioon kuinka vilkasta viestittely muuten on.

Meikäläinen on ajanyt CS:n koneella ja SPX-säätimellä Torpassa välityksellä 5.33, joka on liian lyhyt. Ajattelin kokeilla jotain 4.8 nurkille ensi kerralla, niin pääsee suorilla muitten vauhtiin. Konekaan ei lämmennyt kuin juuri ollenkaan, joten varaa varmaan on.

Oma auto on Yokomo BD5, jossa kyllä mielenkiintoisempi osio säätämisessä tulee Xenonien ja rajatorpan liimaisen ajouran yhdistelmästä. Ulosjoustoa on nyt lisätty ja iskareihin on vaihdettu jäykempää öljyä, ja niillä onkin ajo hieman helpottunut. Ymmärtääkseni näillä kumeilla pitäisi ajaa ikäänkuin kulmikkaammin, kun kaarteissa ei uskalla pitää vauhtia yllä. Eli käyttää jarrua enemmän kuin Sorexeilla. Omassa autossa on kiinni OneWay, joka rajoittaa jarrun käyttöä.

Eteen on ihan turha lutrata pitoa koko renkaan leveydeltä muuten kuin korkeintaan ekalla kerralla jos kumit ovat olleet kuivina jonkin aikaa. Tosin spoolin kanssa tilanne voipi olla toinen.

Olen myös ollut huomaavinani että auton toispuoleinen painojakauma vaikuttaa kippaamiseen mainittavasti. Vasemmalle käännyttäessä auto pysyy tontissa paljon paremmin kuin oikealla käännyttäessä. Siihen pitää koittaa löytää lääkkeet siirtämällä roinaa vasemmalta oikealla ja akkua ulospäin.

t Tuukka
« Viimeksi muokattu: 05.01.10 - klo: 09.21 kirjoittanut Kaasukake »
Löysin rantein...

Mika R

  • Vieras
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #124 : 04.01.10 - klo: 15.11 »
Mielenkiintoista. Täytyy yrittää päästä Torppaan ajamaan taas mahd pian. Neljättä kertaa siis odotellessa. Tomi L lupasi kuskata invalidin paikalle joku söndaagi.

Itsekin vaihdoin öljyt iskareihin, ne olivatkin hieman vajaat kun nuo komposiittiset eivät järin häävit ole. Ajavat kyllä asiansa mitä omiin ajoihini tulee kunhan treenien välissä täyttelee. Täytyy niidenkin kanssa vielä hieman pelata. Ja sitten noi diffit, tossahan on kuulat edessä ja takana. Maavaran laskeminen esti kyllä itsellä pahimmat kippailut.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #125 : 04.01.10 - klo: 15.40 »
Itse olen kanssa erittäin tyytyväinen kun stanu tuli myös vanhemille kuskeille sallituksi. Sen verran vähän aikaa on tullut ajettua turistia, että poro luokassa ei varmastikkaan taito riittäisi eikä kehittymistä tulisi niin kuin stanussa.

 Nuita set-upeja tosiaan on aika vähän näytillä =(. Perus setupin olen autoon laittanut ja siitä lähtenyt kokeilemaan. Oulun BCR-kisassa auto toimi jo erittäin hyvin. Renkailla näkyi olevan aikamoinen vaikutus pitoon, en olisi itse uskonut noin radikaaleihin muutoksiin. CS-koneella ja SPX-säätimellä oli kokonaisvälitys 4.18 kiimingin radalla, joka oli aivan sopiva sinne.

Sitten kysyisin iskareiden säätämisestä tällaista asiaa. Eli iskarit olen saanut aina kyllä toimimaan ihan ok, mutta haluaisin tietää tästä iskarin Rebaundista. Millaisina ne kannattaa pitää ja mikä hyöty / haitta tulee kun aletaan iskareita näin säätämään ?
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Miika.laurila

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #126 : 05.01.10 - klo: 08.18 »
Iskareista voisin sen verran sanoa tähän että se reboundi kannattaa pitää mieluiten vähän pienempänä kuin liian isona.
Sillä jos laittaa paljon reboundia niin ja säätää auton sen mukaan muuten sitte, niin vähän ajan päästä ihmetellään kun auto ei toimikkaa enää ku iskareista on se reboundi vähentyny.
Eli joutus useammin iskareitaki rakentamaan sitte.
Joku 20%-40% voisin suositella että laittaa sitä reboundia, mulla tähän mennessä se on ollu kaikissa autoissa se mikä toiminu parhaiten.
Ja muistaa aina kattoa ne iskarit sillee että on sama reboundi kummallakin puolella, ja että männät myös nousevat täsmälleen yhtä nopeasti. Minun käsityksen mukaan isommalla reboundilla on sellainen vaikutus että autosta tulee herkempi ajaa ja se on ns. terävämpi. Mutta tuo oli aika mutua sitten että älä pidä tuota absoluuttisena tietona  :evil:

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #127 : 05.01.10 - klo: 22.04 »
Tänään tuli varmistus, että saan osallistua FTT Stanuun. Mulle se oli erittäin positiivinen uutinen, poroon tuskin olisin ainakaan tänä talvena lähtenyt mukaan.

Nyt on muutamat stanukisat takana ja pikkuhiljaa ajamiseen alkaa löytyä sellainen perusvarmuus, eli kohta alkaa sitten olla aika etsiä niitä pikkukikkoja ja juttuja ja oman ajamisen rajoja. Tarkoitus olis saada vielä hieman nopeutta ja samalla rutiinia ajamiseen, sehän ei ymmärrettävästi tule kuin ajamalla, joten reeniä siis.

Noista säätöjutuista sen verran, että ihan hirveesti en ole eri juttuja kokeillut. Aina silloin tällöin joku fiksumpi kertoo mitä pitää tehdä, - ja minä teen. Yleensä muutokset ovat olleet hyvästä tai ei ainakaan pahasta. Varsinaisesti mulla ei vielä ole kovin kattavaa ymmärrystä, mikä säätö mihinkäkin vaikuttaa ja mitenkä paljon, mutta kyllähän tämä homma on säätämisen suhteen oikeesti "säätämistä". Siitä olen aina pyrkinyt pitämään huolen, että auto on puhdas, kaikki ruuvit varmasti kiinni ja osat paikallaan ja ehjiä. Kun auto on perus hyvässä setupissa, noillakin pärjää jollain tapaa.

Tuli todettu viikonloppuna Raisiossa, että kyllä Stanussakin nopeita kuskeja on, joten innolla odotan tulevaa kautta. Tarkoituksena on ajaa yhtä kisaa lukuunottamatta ainakin kaikki sisäkisat, katsotaan sitten kesällä miten aika riittää polttiskrossin ja GT-8 rinnalla.
Flying Calacucco

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #128 : 06.01.10 - klo: 01.32 »
Kovat stanukuskit saavat kyllä auton liikkumaan aikalailla. Itse kanssa haluan tuota stanua ajaa, jos sitä vaikka jossain vaiheessa pysyisi muiden perässä edes =)
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Mika R

  • Vieras
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #129 : 06.01.10 - klo: 09.58 »
Sama täällä :)

Radalla minulle neuvottiin että paras tapa edetä Stanulla radalla on ajaa sellaisia linjoja ettei jarrua tarvitse käyttää (lainkaan) johtuen tehoista ja välityksistä.

Mitä mieltä olette tästä? Saattaa kyllä koskea vain Rajatorppaa?

Lauantaina vihdoin ajamaan Jopi jalkapuolena

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #130 : 06.01.10 - klo: 10.17 »
Torpassa ei tarvii jarrua muualla kuin siinä ajajakorokkeen edessä olevassa neulansilmävasurissa.
Flying Calacucco

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #131 : 06.01.10 - klo: 12.47 »
Säädöistä puheen ollen, jos ette ole testannut drag brakee, niin kannattaa testata.
Mulla on muistaakseni SPX:n kolmostasolla, tasoja on kutoseen asti. Kakkostaso taitaa olla oletuksena. Tuntuu, että auto "sitoo" vähän paremmin ja ei ole sellanen fiilis, että se vaan rullailee mahottomasti.

Muuttivat Laukaassa profiilia viimeksi ja siinä on yks tosi kiree mutka+shikaani, mutta sekin menee oikeella linjalla vielä ilman jarrua.

Mika R

  • Vieras
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #132 : 06.01.10 - klo: 13.32 »
Tossa voisi olla ideaa tietty, täytyy kokeilla josko tuosta Carbon säätimestä sellanen löytyis.

Poissa Soo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #133 : 06.01.10 - klo: 14.51 »
Miten auton välitys muuttuu 48p vs 64p ? Yleensä noissa "laskureissa" ei oteta sitä huomioon.

Poissa Jonni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #134 : 06.01.10 - klo: 14.59 »
Ei mitenkään. Ainoastaan hampaiden koko muuttuu.

Poissa Tuukka T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #135 : 06.01.10 - klo: 15.07 »
Ei mitenkään, laske välitys jakamalla isorattaan hampaiden lkm pinjonin hampaiden lukumäärällä ja sitten kerrot saadun tulon auton sisäisellä välityksellä. Esim mulla isoratas 96, pinjoni 36 ja auton välity 2 (iso hihnapyörä 40 ja pieni 20). Välitys 96/36 krt 2 = 5.33
Löysin rantein...

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #136 : 06.01.10 - klo: 16.28 »
Tässä olisi Yokomo BD5 -autoon 64 rattaille välitystaulukko, täältä jostain löytyy oikea välitys kauden Stanu -kisoihin, CS 17,5t -kone + LRP 5300 40C lipo. Vai löytyykö? Ylhäällä pinionin hammasmäärä ja vasen sivusta isoratas. Vasemmalla olevat lukemat ovat turvallisempia moottorin kannalta ja oikean puoleisista välityksistä löytyy ne, joilla koneen saa rikki, helposti. Nämä ovat kisavälityksiä, ajoaika 5 min, noparina LRP SPX.
Turvallista ja fiksua on treenata 4,5 - 5,5 välityksillä. Voit ajaa pitempiä aikoja pienemmällä riskillä, esim. moottorin palamisesta.

       43      44      45      46      47      48      49      50
96   4,47   4,36   4,27   4,17   4,09   4,00   3,92   3,84
97   4,51   4,41   4,31   4,22   4,13   4,04   3,96   3,88
98   4,56   4,45   4,36   4,26   4,17   4,08   4,00   3,92
   
              
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #137 : 06.01.10 - klo: 19.12 »
No niin tulihan sitä murjottua muutamia tunteja pienellä putaan radalla. Saatiinhan se CS stanukonekin rikki =(, tämä oli tosiaan oma syy ja näin se kävi.

Eli sain jotenkin ihmeellisesti ajettua autoni maton alle ( ratamme kun on sellainen että maton alle onnistuu ajaminen ). Olisin tieten voinut hypätä korokkeelta ja käydä nostamassa autoni takaisin radalle, mutta laiskanahan en sitä tehnyt. Vaan lämä tiskiin että kyllä se sieltä tulee. lopputulos että kone entinen.

Moottori ei lähde pyörimään vaikka kaasua antaa kuin apuja antamalla eli kädellä pyöräyttämällä, tai saattaa välillä lähteä ilmankin vauhtia mutta pyörii epätasaisesti ( erittäin ). Tämä esiintyy niin että auto " rutisee" aivan kuin rattaissa olisi jotain. Joskus muunnoin exige noparin vakio motti teki samaa. Syytä en tiedä, siksi kysynkin teiltä mitä mahdollisesti on koneesta rikki.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #138 : 06.01.10 - klo: 19.31 »
Voisi hyvinkin olla sensorivika, johdossa, koneessa tai noparissa. Kerran meni noparista osa feteistä pimeäksi ja kone kävi kuin kolmella pytyllä hurisemalla. Välttämättä kone ei ole rikki vaan sensorin johto tai nopari, tutkimalla selviää. Jos vika on koneen sensorissa niin se on vaihdettavissa.
Kylätason RC-kuski.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #139 : 06.01.10 - klo: 19.36 »
Voisi hyvinkin olla sensorivika, johdossa, koneessa tai noparissa. Kerran meni noparista osa feteistä pimeäksi ja kone kävi kuin kolmella pytyllä hurisemalla. Välttämättä kone ei ole rikki vaan sensorin johto tai nopari, tutkimalla selviää. Jos vika on koneen sensorissa niin se on vaihdettavissa.
Joo unohdin tuossa sanoa että kokeilin toisella sensorinjohdolla, mutta samanlainen ongelma jatkui.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #140 : 06.01.10 - klo: 20.00 »
Avaa moottorin ruuvit perästä ja katso kannen alta, että onko sensoriyksikkö kunnossa. Sensoriyksikkö on se pyöreen piirilevyn muotoinen tsydeemi, missä on sensorinliitin. Jos piirilevy on vähänkin vääntynyt, niin saattaa olla, ettei se saa enää kontaktia. Uuden voi hankkia Medalta 20eurolla.

Yks tollanen on meillä mennyt rikki, kun moottorin sensoriliittimen päälle on tullut isku. Silloin sensoriliitin pääsee vääntämään piirilevyä moottorin sisällä.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #141 : 07.01.10 - klo: 09.07 »
Säädöistä puheen ollen, jos ette ole testannut drag brakee, niin kannattaa testata.
Mulla on muistaakseni SPX:n kolmostasolla, tasoja on kutoseen asti. Kakkostaso taitaa olla oletuksena. Tuntuu, että auto "sitoo" vähän paremmin ja ei ole sellanen fiilis, että se vaan rullailee mahottomasti.

Muuttivat Laukaassa profiilia viimeksi ja siinä on yks tosi kiree mutka+shikaani, mutta sekin menee oikeella linjalla vielä ilman jarrua.

Painamalla vähän kaasua se "sitoo" myös auton ja ei hidasta menoa, monet ajaakin stockluokkia pienellä "push" säädöllä eli auto liikkuu vaikka on kaasu neutraalissa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Mika R

  • Vieras
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #142 : 07.01.10 - klo: 09.20 »
Totta. Kokeilemisen arvoinen juttu tämäkin.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #143 : 07.01.10 - klo: 09.40 »
Kyllä tota rullausta on käytetty stokkiluokissa iät ja ajat, ei siis oo uus asia. Päätarkotus on ollu yleensä vähentää moottorijarruefektiä, joka irrottaa auton kun rullataan mutkassa tai mutkaan. Hiilikoneaikana samaan pääsi esim hiilenjousia vaihtamalla (löysemmät) tai pienemmällä ennakolla.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Ossi K

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #144 : 07.01.10 - klo: 09.51 »
Oman kokemuksen mukaan parhaiten mennään kun automaattijarru on kokonaan pois päältä.

Mika R

  • Vieras
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #145 : 07.01.10 - klo: 09.53 »
Vesa, en epäile, tarkoitin että kokeilemisen arvoinen juttu minulle itselle. Hyvä ohje siis. Jonkin verran sitä kokeilinkin radalla kisoissa mutta ei siinä oikein ehtinyt saada tuntumaa asiaan.

Ok, Ossi. Lauantaina baanalle ?


Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #146 : 07.01.10 - klo: 09.55 »
Varsinkin stokkiluokissa automaattijarrujen käyttö voi olla se tekijä, joka saa auton tuntumaan olevan päin peetä. Perä irtoilee kun löysää kaasun jne.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #147 : 07.01.10 - klo: 10.09 »
Vai niin.

Itsellä ainakin on krossipuolelta tullut tapa pitää moottorijarrua päällä ja kun teoriassa autolla pitäisi kokoajan jarruttaa tai kaasuttaa, eikä rullailla, niin tuo moottorijarruttomuus tuntuu jotenkin erikoiselta. Tietty jarruttaessa auton pito vähenee, mutta se myös auttaa kääntymään mutkaan sisään. Eihän sitä muun takia olla päästetty kaasusta irtikään.

Tosin se on tullut huomattua, että tää stanuhomma on aika eri asia, kun tehoa on vaan sen verran mitä on. Se on selkeesti jaksettava laittaa ajanotto tulille, että näkee noita eroja tarkemmin...  :shocked:

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #148 : 07.01.10 - klo: 10.16 »
Melkeen sääntö enemmän kuin poikkeus on, että suurella osalla porukkaa on jarru rajoittamatta noparista. Eli kun jarruttaa, renkaat menee lukkoon. Takavetoautossa perä sinkoaa ohi. Itse ainakin säädän jarrun siten että kun suoralla täydessä vauhdissa jarruttaa, perä ei mene lukkoon, muuten on täysin mahdotonta arpoa auton suuntaa renkaiden lukittauduttua.

Touringeissa varsinkin trendi näyttää olevan että jarrut säädetään maksimiin, eli kun mennään mutkaan ja yritetään kompensoida liian kovaa sisäänmenovauhtia, jarrutetaan ja mennään metritolkulla pitkäksi koska ei luonnollisesti jarrut pohjassa autoa ohjailla.

Suosittelen kokeilemaan.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Mika R

  • Vieras
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #149 : 07.01.10 - klo: 10.19 »
Vesa, mainiota.. osaat varmaan sanoa että tuon jarrun säädön voi tehdä ohjaimen EPA säädöstä (jarrun pääteasento) ? Näin arvelen, koskematta siis nopariin.