Kirjoittaja Aihe: Projekti: Touring-kisailu  (Luettu 60558 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #150 : 07.01.10 - klo: 10.24 »
Joo EPAsta säätö aina, ei radiosta.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Mika R

  • Vieras
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #151 : 07.01.10 - klo: 10.25 »
Sori, siis noparista? Ei radiosta ?

Poissa _jtr_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #152 : 07.01.10 - klo: 10.36 »
Sori, siis noparista? Ei radiosta ?

Radiosta EPA:lla, ei trimmillä!!

Mika R

  • Vieras
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #153 : 07.01.10 - klo: 10.46 »
Aivan, nyt ymmärrän. Tottaka näin. Kiitos.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #154 : 07.01.10 - klo: 10.55 »
Omassa autossani on dragbrake kokonaan pois. Säädin eka dragin päälle, mutta en tykännyt käyttäytymisestä, auto haki mutkassa aina johonkin suuntaan. Käytössä oleva säädin on SPX bullet reverse, eli tuosta spx hieman edullisempi malli.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #155 : 07.01.10 - klo: 11.12 »
Joo sori, eli siis radion epasta, ei radion keskitystrimmistä
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #156 : 07.01.10 - klo: 11.36 »
Kyllä täälläkin on träkpreikit pois käytöstä, kokeilin mutta en tykännyt automaattisesta jarrusta. Omalla ajotyylillä tulee välillä ajettua rullaamalla kun ajaminen menee liian jänskäksi ja pelit alkaa olla ajotaitojen rajamailla, silloin on hyvä hetki rauhoittaa vähän menoa ja ajaa jokunen mutka rullaamalla että saa rytmistä taas kiinni :wink:

Jarrut on säädetty 100%, ei tuossa stanukoneessa jarru muutenkaan kovin tehokas ole ja alkuun oli ongelmana ajaa mutkat pitkäksi kun ei vaan pysähdy. Nyt on pikkuhiljaa oppinut jarruttaa vähän aikaisemmin ja vähentää muutenkin turhia jarrutuksia.
Kylätason RC-kuski.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #157 : 07.01.10 - klo: 12.11 »
Itsellä ei ole kauheesti kokemusta eri radoista ole, mutta niillä kolmella millä olen ollut niin ainoat paikat missä käytän jarrua on 180 asteen käännökset suoran jälkeen. Joku viisaampi voisi ehkä valoittaa mimosissa paikoissa sitä pitäisi ja missä ei todellakaan pitäisi käyttää.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #158 : 07.01.10 - klo: 12.14 »
Kyllä niistä ylimääräisistä jarrupaikoista pääsee eroon kun nopeampi kaveri hiilostaa jatkuvasti kontissa, siinä alkaa etsimään niitä viimeisiäkin vauhdinrippeitä.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #159 : 07.01.10 - klo: 12.22 »
Parasta viihdettä koko luokassa on just se, että voi ajaa pitkiäkin aikoja toisen kontissa tasasta vauhtia ja ohi ei ole asiaa, ennen kuin toisen kuskin virheestä. Ai että, kun se sitten palkitsee. Kautta odotellessa! :)

Mika R

  • Vieras
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #160 : 07.01.10 - klo: 12.36 »
Et pääsis Lohjalle 17.1. ?

Lainaus
TSS-10

Malinen Lauri
Malinen Jyrki
Rinne Mika
Kuronen Pekka
Söderholm Juha
Otsavaara Tuomo
Taivainen Tatu
Taivainen Teemu
Pesonen Eetu
Toivonen Axel
Riekkinen Matias
Riekkinen Markus
Kaario Ossi
Tiainen Tuukka
Oksanen Jona

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #161 : 07.01.10 - klo: 12.50 »
^ En ole remmissä näillä näkymin.

Taidan koittaa mennä sillon Casinolle treenaa, että on ees yhdeltä toiselta radalta treeniä ennen kauden alkua.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #162 : 07.01.10 - klo: 13.20 »
Stanussa on juurikin mukavaa tuo tasaväkisyys, eli juuri se kontissa kiinni oleminen. Itse tarvitsen tuossa osa-alueessa opettelua, koska väkisin on aina vaan päästävä ja luultavasti se oma ajo kärsii vain siitä sitten, huonot kun on hermot. Nyt testaamaan että onko tuon cs:n sensori rikki vai onko vika säätimessä
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Mika R

  • Vieras
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #163 : 07.01.10 - klo: 13.22 »
Jep. Noista säätimistä kun on puhe ja niille nyt oma osiokin (joka on hieno juttu) niin siellähän vois jatkaa keskustelua ongelmien osalta vai mitä.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #164 : 07.01.10 - klo: 13.45 »
Jep. Noista säätimistä kun on puhe ja niille nyt oma osiokin (joka on hieno juttu) niin siellähän vois jatkaa keskustelua ongelmien osalta vai mitä.
No joo tietenkin, mutta osaaltaan kuuluu minusta tännekin koska kyse on stanu-koneesta ja turistikäyttöön vielä. Eli jauhan vielä sen verran tässä, säädin oli onneksi ehjä, eli CS-koneen sensori on ilmeisesti palanut. Noh, tulossa on jo uusi samanlainen kone. Mutta siis se sensoriyksikkökö on cs koneeen takapäässä ( laakerin puolella ) pohjalevyn alla oleva kötöstys ? Tuossa kuva, eli tuollaisen löysin. Ei mielestäni ollut miteenkään vääntynyt eikä kierossa, mutta ei tunnu silti pelittävän
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #165 : 07.01.10 - klo: 13.49 »
Juuri tuo on sensoriyksikkö. Mikä kone sulla on? Tuo näyttää säädettävällä päädyllä olevasta koneesta ja stanukoneissa on kiinteä pääty :huh:
Kylätason RC-kuski.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #166 : 07.01.10 - klo: 13.51 »
Juuri tuo on sensoriyksikkö. Mikä kone sulla on? Tuo näyttää säädettävällä päädyllä olevasta koneesta ja stanukoneissa on kiinteä pääty :huh:
Kone on CS. Ja tuo kyseinen sensori on cs-varaosissa. Sinäänsä ei väliä koska uusi kone on jo tulossa, mutta olisihan tuokin kone kiva saada toimintaan, kun ei vanhakaan ole.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #167 : 07.01.10 - klo: 13.56 »
snakepoison: Tuo sun kuvassa oleva ei ole 17.5t koneen sensoriyksikkö, vaan just tehokkaamman modified-sarjan koneiden.



Tämä on Super Sport-sarjan mottien sensoriyksikkö, mikä löytyy siis 17.5t koneesta.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #168 : 07.01.10 - klo: 14.22 »
Janne. A niinpäs onkin, eli tuo sinun postaamasi kuvannäköinen sensori löytyi koneesta kun sen avasin. Saakos tuohon stanuvehkeeseen vaihdettua edes sensoria ? Tosin sekään ei ole varmaa onko se vika juuri sensorissa, mutta koneessa jokatapauksessa.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #169 : 07.01.10 - klo: 14.25 »
Saa vaihdettua. Medalta uutta tilaukseen.

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #170 : 07.01.10 - klo: 14.26 »
Mittaa kaikkien kolmen virtajohdon keskinäiset vastukset jollain yleismittarilla.

Jos jollain yhdistelmällä tulee eri lukama niin silloin on itse moottorin käämityksessä jotain vikaa.

Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Mika R

  • Vieras
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #171 : 09.01.10 - klo: 17.27 »
Aamupäivä radalla tänään. Voi veljet että mukavaa tämä. Eikä voi näitäkään hitaaksi sanoa.

Viikon päästä Lohjalle kokeilee.

Melkein tekis mieli vaihtaa toi readysetti kisaversioon (nam carbon ja CNC) , mutta katsotaan viitsiikö sitä enää tänä talvena. Tosin onhan tässä vielä 4 kk ajokautta sisällä ainakin vielä.

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #172 : 14.01.10 - klo: 14.53 »
Kausi lähenee. Nyt pitäisi vähän selvitellä, että mitä pitää ottaa huomioon korin suhteen, että se menee katsastuksessa läpi.
Lähinnä jos teillä on jotain hyviä tekniikoita tarkistaa eri asiat?

Tässä ohjeistosta veetty quote:
Lainaus
Seuraavia kohteita tulee tarkkailla autoista kilpailuerän jälkeisessä katsastuksessa katsastuspäällikön harkinnan mukaan: paino, korkeus, leveys, siiven koko, korin tyyppi, renkaiden merkinnät sekä akkujen laillisuus

Ja säännöistä:
Lainaus
Katsastus

Kaikissa isoissa kilpailuissa, ja usein pienemmissäkin, suoritetaan autojen katsastus. Se voidaan tehdä periaatteessa milloin vain, mutta yleisenä käytäntönä on, että autot viedään katsastuspaikalle erän jälkeen, kun itse siirrytään seuraavan erän nostajaksi. Nostoerän jälkeen oman erän autot yleensä ovat valmiit noudettaviksi.

Katsastus voi tapahtua myös jo ennen omaa ajoerää. Tätä varten on tietenkin varattava muutama minuutti ylimääräistä aikaa. Yleensä kyseessä on akkujen jännitteenmittaus, mistä ilmoitetaan ajoissa ennen erän lähtöä.

Yleisimmin katsastuksessa tarkastetaan auton paino ja korkeus. Mikäli katsastuksessa todetaan, että auto ei ole sääntöjen mukainen, katsastusta edeltäneen erän tulos hylätään. Jos katsastus on tapahtunut ennen erän alkua, on auto tietenkin mahdollista saattaa sääntöjen mukaiseksi ja osallistua erään, mikäli aika tähän riittää.

Työkalupakissa kannattaa aina pitää lyijypainoja, joiden tarrakiinnityksillä auton paino on tarpeen vaatiessa nopeasti korjattavissa. Autot punnitaan useaan kertaan kilpailun aikana, ja joskus joutuu yllätyksekseen huomaamaan sen olevan alipainoinen, vaikka paino edellisessä punnituksessa vielä oli ollut yli painorajan. Tämä johtuu useimmiten eri painoisista akuista, tai sitten autoon vaihdetusta osasta, jonka paino onkin eri kuin poistettu osa.

NM-kisoissa ajetaan hiilettömillä yksityyppimoottoreilla. Sallittuja malleja ovat CS Super Sport Brushless Motor 17,5T ja Speed Passion Ultra Sportsman Stock 17,5T -moottorit. Kilpailuissa noudatetaan lisäksi EFRA:n sääntöjä akkujen ja korimallien osalta. Sarjasäännöt löydät täältä.

Takasiivestä sanotaan seuraavaa:
Lainaus
Touring-luokissa siiven maksimileveys on 190 mm. Sivulta katsottaessa siiven sivulevyineen on mahduttava 25 mm x 40 mm suorakaiteen sisään.

- Ilmeisesti takasiiven yläreuna ei saa olla korkeammalla, kuin katon korkein kohta? Tarkistus lienee hyvä tehdä vatupassilla tai silmämääräisesti jollain tikulla.
- Samoin myös siiven jänne ei saa ilmeisesti olla tietyn mitan yli, mittaa en löytänyt?
- Takasiivessä ei saa olla pystylamelleja, muuten kuin päädyt ja ne pitää mahtua tuon "25 mm x 40 mm" mitan sisään sivulta katsottaessa?
- Mites toi auton kokonaiskorkeus? Sitäkään tietoa en löytänyt? Paljonko se pitää olla?

Prkl, pitää olla tarkkana, ettei tuu hylsyä.  :lol:

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #173 : 14.01.10 - klo: 15.07 »
- Ilmeisesti takasiiven yläreuna ei saa olla korkeammalla, kuin katon korkein kohta? Tarkistus
lienee hyvä tehdä vatupassilla tai silmämääräisesti jollain tikulla.
- Samoin myös siiven jänne ei saa ilmeisesti olla tietyn mitan yli, mittaa en löytänyt?
- Takasiivessä ei saa olla pystylamelleja, muuten kuin päädyt ja ne pitää mahtua tuon "25 mm x 40 mm" mitan sisään sivulta katsottaessa?
- Mites toi auton kokonaiskorkeus? Sitäkään tietoa en löytänyt? Paljonko se pitää olla?

Prkl, pitää olla tarkkana, ettei tuu hylsyä.  :lol:

Takasiiven korkein kohta ei saa tulla yli katon korkeimmasta kohdasta, koskee koko siipeä päätylevyineen. Vatupassilla kätevin mitata kotikonstein. Perus juttu on että siipi käydään leikkailemassa kisapäivän aamulla reenien välissä sopivaksi käyden aina tarkastamassa virallisilla mittalaitteilla.

Siiven jännettä ei enään mitata, Kuhan siipi päätylevyineen mahtuu päästä katsottuna 25x40 mittaan niin se on laillinen näiltä osin. Protoformin korien siiven kun leikkaa sisempien leikkausviivojen mukaan siten, ettei viivaa jää näkyviin niin on aika lähellä oikeaa. Todennäköisesti takareunasta voi vielä joutua ottamaan hieman, mutta kannattaa tarkistaa tosiaan kisapaikalla kyseisillä mittalaitteilla.

Kokonaiskorkeus vähintään 115mm.

Auton painon voi ihan hyvillä mielin laittaa 10-20g painavammaksi kuin painoraja niin ei sitten tarvi pelätä, että tuleeko hylätyksi. Ei meinaan vaikuta mitään käytännössä Suomen tasolla.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #174 : 14.01.10 - klo: 15.11 »
Vaikka olet kuinka tarkka niin korisi hylätään kuitenkin ekassa hiitissä! Siltä on ainakin itestä tuntunut joka kerta kun kisoihin on lähtenyt uudella korilla. Varsinkin takasiiven korkeus tuntuu kasvaneen joka kerta kun auton vie Kuusankoskelle kisoihin  :cry:

Auton minimikorkeushan on 115 mm. (AKK:n sivuilta löytyy säännöt ja sieltä pienoisautoilu)

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #175 : 14.01.10 - klo: 15.37 »
Kiitos vastauksista. Tuo protokolla just kiinnostaa, että miten saan tehtyä autostani kilpailukelpoisen kisapaikalla tai optimaalisessa tilanteessa jo harjoitellessa. :)

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #176 : 14.01.10 - klo: 15.43 »
miten saan tehtyä autostani kilpailukelpoisen kisapaikalla tai optimaalisessa tilanteessa jo harjoitellessa. :)

Se auto muuttuu kuitenkin sen verran radan ja olosuhteiden mukaan ettei se oo niin just.  :tongue:
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #177 : 14.01.10 - klo: 20.44 »
Ja sitten kun on saanut korin ja siiven kohdalleen, ajaa pari hyvää pommia ja lohkaisee korinsa etulokareiden yläosasta, painuu katto hieman alaspäin ja taas on joko katto liian alhaalla, siipi liian korkealla tai molemmat. :huh:
Flying Calacucco

Poissa seppomikael

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #178 : 14.01.10 - klo: 22.33 »
Tuota vastaa teippailen vahvistuksia etulokareiden sisä- ja ulkopuolelle. Niistä saattaa olla jopa jotain apuakin... Ainakin psykologista...

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti: Touring-kisailu
« Vastaus #179 : 14.01.10 - klo: 22.54 »
- Ilmeisesti takasiiven yläreuna ei saa olla korkeammalla, kuin katon korkein kohta? Tarkistus lienee hyvä tehdä vatupassilla tai silmämääräisesti jollain tikulla.
- Samoin myös siiven jänne ei saa ilmeisesti olla tietyn mitan yli, mittaa en löytänyt?
- Takasiivessä ei saa olla pystylamelleja, muuten kuin päädyt ja ne pitää mahtua tuon "25 mm x 40 mm" mitan sisään sivulta katsottaessa?
- Mites toi auton kokonaiskorkeus? Sitäkään tietoa en löytänyt? Paljonko se pitää olla?

Prkl, pitää olla tarkkana, ettei tuu hylsyä.  :lol:

Tässä näkyy nuo "pyhän toimituksen" välineet, eli nämä kiertävät FinTrack-kisasta toiseen.

http://copter.threewee.com/stilo/jotain/rc/kisat/FTT_5_Helsinki_-08/lauantai/slides/P1060889.html
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.