Kirjoittaja Aihe: EFRA kokouksen antia 2009  (Luettu 3761 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
EFRA kokouksen antia 2009
« : 31.10.09 - klo: 12.36 »
Terve,

Tosiaan EFRA kokous on käynnissä ja täällä istuskellaan. Suomea kokouksessa edustaa Matti Korvenmaa ja Jussi Luopajärvi. Kirjoittelen tähän viestiin asioita kun kerkeän ja niitä tulee vastaan.

Eilen perjantaina pidettiin pohjoismaiden kokous jossa tosiaan seuraavia asioita tuli vastaan (ranskalaisin viivoin nopeasti). Tarkemmin näistä tulee tietoa sitten myöhemmin ja tietysti asiat sitten konkretisoituvat sääntöihin jne..

- LS-5 PM kisat Suomessa 2011 (Suomi mukana kisojen järjestämisvuoroissa nyt kun luokka on myös Suomessa aktiivinen)
- M-8 PM kisat 2010 Suomessa -> Turku
- PM kisojen säännöt noudattavat EFRA sääntöjä
- M-8 PM kisoihin tulee maakohtainen kiintiö, jolla taataan kaikkien maiden kuskeille mahdollisuus päästä kisoihin mukaan. Tulee käyttöön 2010 alkaen, eli siis Suomessa testatataan.
- Pohjoismaat olivat tyytyväisiä Turkuun, johon on helppo tulla muista maista

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: EFRA kokouksen antia 2009
« Vastaus #1 : 31.10.09 - klo: 17.06 »
- Sähkökrossiradan leveys tulee olla 3m vähintään, aikaisemmin oli 2,5m.
- Lipoille uudet mitat hyväksytty, jotka ovat samat kaikissa organisaatioissa (EFRA, ROAR, IFMAR)
- Uudet mitat isommat, eli siis vanhat akut edelleen laillisia = mittojen sisällä
- 1S lipo mattoautoon hyväksytty. Maksimikorkeus 18,5mm. Akkulista tulee tammikuussa jossa ilmeisesti 5 akkua.
- Mattoautoissa ensi kaudella sallittu 1S lipo taikka 4 peltikennoa, koska T-pala autoon ei ole LiPoja saatavilla.
- Touring autoissa sallittu 2S lipo taikka 5 kennoa
- Krossissa sallittua 2S lipo taikka max 6 kennoa
- LiFe akut hyväksytty myös, eli Lipo = LiFe. LiFessa alempi jännite, eli siis 2S LiFellä saa myös ajaa.
- Uudet akkusäännöt tulevat voimaan 15.2.2010, eli Mäntsälän kisoissa ajetaan LiPoilla !!! (ensimmäinen EFRA kisa LiPoilla)

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: EFRA kokouksen antia 2009
« Vastaus #2 : 31.10.09 - klo: 17.15 »
Täydennyksenä, että 1S LiFellä ei saa ajaa mattoautoa.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: EFRA kokouksen antia 2009
« Vastaus #3 : 31.10.09 - klo: 21.30 »
Onko 1s LiPot sallittu jo 2010 C-12 EM-kisoissa?

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: EFRA kokouksen antia 2009
« Vastaus #4 : 01.11.09 - klo: 02.27 »
Ja tässä hiukan polttiscrossikokouksen antia

Kilpailukalenteri:
2010
MM warmup  12.-14.2. Pattaya, Thaimaa
IR 2.-5.4. Newport, UK
GP 9.-11.4. Macainhas, Portugal
GP 7.-9.5. Lyon, Ranska
EM-B 11-13.6 Valladolid, Espanja
EM-A 5.-10.7. Macainhas, Portugali
KV 29.-1.8 Jyväskylä
GP 10.-12.9. Welden, Saksa
KV 8-10.10. Italia
MM 8.-14.11. Pattaya, Thaimaa

2011
EC-A heinäkuu Sand am Main, Saksa
EC-B Kesäkuu Lyon, Ranska

Paikat:
EC-B 2 paikkaa
EC-A 10 paikkaa
MM 2 paikkaa (2 paikkaa ns varmalla varauslistalla)

Sääntömuutokset:
- Alkuerien lämmittelyn aikana tarkoituksellinen pysähtyminen ja oikaisu paremman lähtöpaikan saavuttamiseksi on kielletty.
- Semien harjoituksessa täytyy olla oikeat numerot
- Fuilin nitromäärä rajoitettiin 25% (alkaen 2011)
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: EFRA kokouksen antia 2009
« Vastaus #5 : 01.11.09 - klo: 02.42 »
Akkusääntö tulee voimaan 15.2. ja kisat ovat maaliskuussa, joten kyllä on. Hieman lisää muutoksia sähköpuoleen:

- 2S Akkujen maksimikorkeus (LiPo) jatkossa 25.1mm, muut mitat pysyvät samana. Tämä on tosiaan linjassa ROAR ja IFMAR kanssa jatkossa.
- 1S akkujen maksimikorkeus 18.50mm (kuten aikaisemmin sanottu). Käytännössä EM / MM kisoissa ei saa ajaa esim. vanhoilla saddle pack akkujen puolikkailla, mutta kansallisella tasolla tullaan varmaan sallimaan. (mattoautot)
- Ajokorokkeella ramppaaminen on kielletty rangaistuksen uhalla.
- Mattoautojen korit pysyvät vielä ensi vuonna samoina vanhan listan mukaan. Eli siis suositut Zytec jne ovat sallittu. Uudet korit ovat sallittuja myös. Siirtymäaika vuoden 2010 aikana, jonka jälkeen uusien mittojen mukaset korit tulevat kun niitä on tarpeeksi paljon (PF uusi kori, BA uusi kori jne)
- Muutokset aikatauluun tulee ilmoittaa Team Managereille vähintään tunti ennen muutoksia kirjallisena, eli siis erien aikataulut pysyvät paremmin paikoillaan.
- Qualifying starting order (electric) order based overall single fastest time
- Sadekelin auto on vapaa, eli siis ei tarvitse olla sama alusta kuin kuivakelin auto
- Mäntsälän kisarengas (EM indoor 2010) äänestetty EFRA:n toimesta, eli siis ajetaan samalla kuin warm up (Xenon preglued shore 28)
- Mattoauton painoraja 730g (sama kuin ROAR)
- Touring painoraja 1350g
- EM kisoissa rengassäilö (tyre impound), jolla renkaat jätetään päivän päätteeksi ettei käsittelyä voida tehdä yön aikana.

Nämä näin pikaisesti tulee mieleen. EM/MM kisapaikkoja saatiin ihan hyvin, eli siis vaikka kaikissa ei päästy ihan tavoittesiin niin tyytyväinen pitää olla. Hyvä huomioida että MM kisoihin kuitenkin on melko vähän paikkoja (40) koko eurooppaa kohden.

Lisäksi hieman arvokisoja:

TSM-10 EM 2010 Outdoor Ranska
TSM-10 EM 2010 Indoor Suomi
TSM-10 MM 2010 Saksa (siirrettiin Etelä-Afrikasta Eurooppaan)
C-12 MM 2010 Saksa (sama kuin TSM-10 MM)
C-12 EM 2010 (Modified & Stock) Englanti
M2-10 & M4-10 EM 2010 Itävalta

2011 kisat on myös tiedossa aika hyvin. Palaan näihin myöhemmin, koska vielä ei ole niin ajankohtaista.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: EFRA kokouksen antia 2009
« Vastaus #6 : 01.11.09 - klo: 13.17 »
missä sähköcrossi EM 2011?
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: EFRA kokouksen antia 2009
« Vastaus #7 : 01.11.09 - klo: 13.21 »
2011 on MM kisat Suomessa / Vaasassa. EFRA sääntöjen mukaan EM kisoja ei pidetä vuonna kun on MM. Ensi vuonna mattoautojen ja tourinkien suhteen asiassa on poikkeus, koska MM kisat siirtyivät Eurooppaan sen jälkeen kun EM kisat oli jo päätetty vuosi sitten kokouksessa eikä myönnettyjä kisoja voida ottaa pois.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: EFRA kokouksen antia 2009
« Vastaus #8 : 01.11.09 - klo: 15.12 »
mikä ääntö se on? Eikö EM kisat oo aina ennen ollu joka vuosi?
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Paikalla Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: EFRA kokouksen antia 2009
« Vastaus #9 : 01.11.09 - klo: 21.18 »
Copter, miten ens vuoden C-12 EM menee paikkojen suhteen, voiko ajaa molemmat luokat? Brittifoorumi sanoo, että ehkä mahdollista osallistua molempiin luokkiin, vai tarkottaako alkuperäistä brittiajatusta, joka koski vain niiden kuskeja?
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: EFRA kokouksen antia 2009
« Vastaus #10 : 02.11.09 - klo: 00.07 »
Sääntö EM ja MM kisoja koskien on kyllä ollut olemassa jo pitkään, eli kyseessä ei ole mikään uusi sääntö. Eli siis 2011 ei ole EM kisoja vaan ainoastaan MM kisat Vaasassa.

Mitä tulee C-12 luokan modified ja stock paikkoihin, niin niitä anottiin se määrä joka kuskeja oli ilmoittautunut ja kaikki saatiin mitä haluttiin tämän luokan osalta, eli siis kaikilla jotka olivat ilmoittautuneet on paikat.

Laitan paikoista tarkempaa tietoa kun kerkeän. Tiviistettynä kuitenkin voidaan sanoa että kaikkiin EM kisoihin saatiin mielestäni haluttu määrä paikkoja, mutta MM kisoihin sitten hieman niukemmin.

Paikalla Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: EFRA kokouksen antia 2009
« Vastaus #11 : 02.11.09 - klo: 11.29 »
Unohtui kysyä, koskeeko LiPo-sääntö myös 10.5t luokkaa kevään EM-kisoissa?
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC