Kirjoittaja Aihe: Savage xl  (Luettu 67577 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Makeclick

  • Jäsen
    • Profiili
Savage xl
« : 20.11.09 - klo: 19.01 »
Moro!

Elikkä, en löytänyt mitään erillistä savage XL -keskustelua täältä jotenka lisätäänpä.

Kertokaapa kokemuksia +/- -puolia. Sana on toisin aika vapaa omasta puolesta.

Liityin tänne vasta ja olen tuollaisen xl:än omistajun jonkin aikaa.

Tänää esim. huomasin, että tehtaan kasaaja (kännissä) on laittanut vaihteiden välissä olevan 86972 prikan laakerin ja 2-vaihteen kytkimen väliin  :shock:, vaikka ohjeissa se siaitsi 2 ja 3 -rattaiden välissä pitäen ne aisoissa. Kummastelin vain kun en ole 3 vaihdetta kuullut aikoihin ja rataspaketti oli niin eläväinen kätösissäni, kun sitä hypistelin. Tuli varmasti sopivan epäselvästi, mutta näin.

Erittäin hauska ja yllättävänkin kestävä auto ollut.

Poissa Makeclick

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Savage xl
« Vastaus #1 : 20.11.09 - klo: 22.39 »
Laitetaanpa tälläinen kysymyskin tänne.. Onko monilla savage xl tai x:än omistajilla mennyt noita diffin laakereita?
Itselläni niitä paukkuu vähän turhankin usein! En tiedä onko syynä hiekkamonttu jossa ajamme, vai onko yksinkertaisesti tyhmä suunnittelu moka laittaa 10x16x5 kuulalaakeri diffille, jossa kuulat on tuhannesosa millin kokoiset.. Kellekkään tuttu tilanne?

Poissa Mikeo

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Savage xl
« Vastaus #2 : 21.11.09 - klo: 10.21 »
Täältä löytyy XL. Kohta gallonallinen menty. Rotostarttisysteemin yksisuuntalaakeri moottorista kampiakselin päästä luistaa, ja yksi ruuvitappi tipahti kardaanin päästä. Vaihteistosta en tiedä, onko 2.-, vai 3.vaihde mikä ei toimi mulla, mut 2 vaihteisena tuo mullakin toimii :)

 Tietääkö kukaan miten varaosien tilaaminen hobbylinnasta. Toimiiko netin kautta vai pitääkö sinne soittaa?

 Ja on kyllä kestävä auto todella ! Ja moottori todella tehokas.

 

Poissa hirez

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Savage xl
« Vastaus #3 : 21.11.09 - klo: 12.15 »
Minulla on sekä Kyosho Mad Force että HPI Savage XL.

Näistä kahdesta pidän Mad Forcesta enemmän. Savagesta on hajonnut osia herkemmin ja sen moottori on huomattavasti vaikeampi säätää. Savagen kytkimessä on myös jotain mätää, välillä auto pysähtyy ja kytkin ei ota ollenkaan kiinni ennen kuin auto on seisonut jonkin aikaa paikallaan ja näkyy pieni nytkähdys. Tämän jälkeen ajo voi taas jatkua. Isomman koneen vuoksi Savage on luonnollisesti myös paljon meluisampi - Mad Force tuntuu suorastaan äänettömältä siihen verrattuna. Molemmat menevät niin lujaa että moottorin teholla ei oikeastaan ole mitään merkitystä. Molemmat lähtevät liikkeelle kuin Naton ohjukset ja lähtevät käsistä myös helposti lujaa ajettaessa. Eli isomman koneen vuoksi Savagea ei ainakaan kannata valita.

Savage käyttäytyy kyllä paljon paremmin erillisjousitettujen renkaiden ansiosta. Kovassa vauhdissa ja mutkissa se siis pysyy paremmin hallinnassa kuin Mad Force, mutta toisaalta Mad Forcen jäykät akselit ovat pirun makeat ja sopivat tosi hyvin monster-autoon.

Ostin Mad Forcen Ideaparkin Atalasta impulssiostoksena ja pyysin kauppiasta suosittelemaan aloittelijalle sopivaa vehjettä joka ei ihan heti hajoa. Siinä Mad Force on kyllä lunastanut lupauksensa. On siitäkin osia mennyt, lähinnä ripustuksia, mutta kauheaa kyytiä olen sille antanut.

Kaikki varaosat olen tilannut Jenkeistä tai Aasiasta, toimitusajat ovat olleet yhtä nopeita kuin Suomesta tilattuna mutta hinnat paljon edullisempia. Savageen tilasin rosteri-kuusiokoloruuvisetin jolla korvasin kaikki kamalat puu/muoviruuviristipäät hienojakoisilla koneruuveilla. Ruuvikitissä on tosi paljon ekstraa eli siitä piisaa vararuuveja vaikka kuinka paljon. Ehdottoman kannattavaa. http://www.rcscrewz.com/product_info.php/m/hpi/p/hpi044-hpi-savage-xl-stainless-steel-screw-kit/manufacturers_id/15/products_id/2736

Molemmissa ohjausservot tuntuvat olevan turhan heikkoja vaikka ovatkin luokkaa 8 kg/cm. Hitecin HS-7955TG on tilauksessa. Varmasti ihan overkill mutta sehän on vain hauskaa :)

Korostan, että olen aloittelija isolla A:lla, mutta silti... Jos jollain on antaa neuvoja Savagen moottorin ja kytkimen säätämiseen niin otan innolla neuvoja vastaan!


Poissa Makeclick

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Savage xl
« Vastaus #4 : 21.11.09 - klo: 15.03 »
Minulla on sekä Kyosho Mad Force että HPI Savage XL.

Näistä kahdesta pidän Mad Forcesta enemmän. Savagesta on hajonnut osia herkemmin ja sen moottori on huomattavasti vaikeampi säätää. Savagen kytkimessä on myös jotain mätää, välillä auto pysähtyy ja kytkin ei ota ollenkaan kiinni ennen kuin auto on seisonut jonkin aikaa paikallaan ja näkyy pieni nytkähdys. Tämän jälkeen ajo voi taas jatkua. Isomman koneen vuoksi Savage on luonnollisesti myös paljon meluisampi - Mad Force tuntuu suorastaan äänettömältä siihen verrattuna. Molemmat menevät niin lujaa että moottorin teholla ei oikeastaan ole mitään merkitystä. Molemmat lähtevät liikkeelle kuin Naton ohjukset ja lähtevät käsistä myös helposti lujaa ajettaessa. Eli isomman koneen vuoksi Savagea ei ainakaan kannata valita.

Savage käyttäytyy kyllä paljon paremmin erillisjousitettujen renkaiden ansiosta. Kovassa vauhdissa ja mutkissa se siis pysyy paremmin hallinnassa kuin Mad Force, mutta toisaalta Mad Forcen jäykät akselit ovat pirun makeat ja sopivat tosi hyvin monster-autoon.

Ostin Mad Forcen Ideaparkin Atalasta impulssiostoksena ja pyysin kauppiasta suosittelemaan aloittelijalle sopivaa vehjettä joka ei ihan heti hajoa. Siinä Mad Force on kyllä lunastanut lupauksensa. On siitäkin osia mennyt, lähinnä ripustuksia, mutta kauheaa kyytiä olen sille antanut.

Kaikki varaosat olen tilannut Jenkeistä tai Aasiasta, toimitusajat ovat olleet yhtä nopeita kuin Suomesta tilattuna mutta hinnat paljon edullisempia. Savageen tilasin rosteri-kuusiokoloruuvisetin jolla korvasin kaikki kamalat puu/muoviruuviristipäät hienojakoisilla koneruuveilla. Ruuvikitissä on tosi paljon ekstraa eli siitä piisaa vararuuveja vaikka kuinka paljon. Ehdottoman kannattavaa. http://www.rcscrewz.com/product_info.php/m/hpi/p/hpi044-hpi-savage-xl-stainless-steel-screw-kit/manufacturers_id/15/products_id/2736

Molemmissa ohjausservot tuntuvat olevan turhan heikkoja vaikka ovatkin luokkaa 8 kg/cm. Hitecin HS-7955TG on tilauksessa. Varmasti ihan overkill mutta sehän on vain hauskaa :)

Korostan, että olen aloittelija isolla A:lla, mutta silti... Jos jollain on antaa neuvoja Savagen moottorin ja kytkimen säätämiseen niin otan innolla neuvoja vastaan!



Pakko heti vastata tähän sinun viestii. Itselläni on Madforce ja ostin savage xl:än vasta jälkeen ja voin sanoa, että ei madforcekaan huono ole, mutta tuo säätöjuttu menee kyllä TÄYSIN toisinpäin. Madforce sammuu tuon tuosta kummallisista syistä ja säätäminen on yhtä jeesuksen hommaa. Itsellä ei ole tarvinnut savagessa säätää kuin välillä Low speed needleä kun kerran on high speed needeln säätänyt kohdilleen. Mädi kylläkin kiitää ihan tarpeeksi, mutta savage xl kyllä kiitää huomattavasti vielä kovempaa kun vaihteet on säädetty ;).

Ja piti vielä lisätä. Jos on savagen säätö vaikeaa. Kannattaa katsoa tuo video ja kuunnella hartaasti ja alusta loppuun. http://www.youtube.com/watch?v=ma2_CghxiUk
« Viimeksi muokattu: 21.11.09 - klo: 15.34 kirjoittanut Makeclick »

Poissa Makeclick

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Savage xl
« Vastaus #5 : 21.11.09 - klo: 15.27 »
Täältä löytyy XL. Kohta gallonallinen menty. Rotostarttisysteemin yksisuuntalaakeri moottorista kampiakselin päästä luistaa, ja yksi ruuvitappi tipahti kardaanin päästä. Vaihteistosta en tiedä, onko 2.-, vai 3.vaihde mikä ei toimi mulla, mut 2 vaihteisena tuo mullakin toimii :)

 Tietääkö kukaan miten varaosien tilaaminen hobbylinnasta. Toimiiko netin kautta vai pitääkö sinne soittaa?

 Ja on kyllä kestävä auto todella ! Ja moottori todella tehokas.

 

Ennen kun rupeat vaihtamaan yksisuunta laakeria, kannattaa kokeilla mieluummin vaihtaa se tappi! Itse vaihdoin sen yksisuunta laakerin ja siitä ei ollut kun pieni hyöty. Jos tapin vaihtaminen ei auta niin vaihda vasta sitten laakeri. Itselläni uusikin luistaa... Ei tietenkään niin paljon, mutta kuitenkin.

Varaosien tilaaminen hobbylinnasta toimii oikeinkin hyvin. Joku 3€ siihen tuli ylimäärästä poistituskuluja.
Jos omistaa paypal tai luottokortin niin suosittelen erittäin lämpimästi tuolta tilattuja GPM:än osia. Siellä on sitten x:än osia, joten tilauksissa tarkkana. Eikä kannata ylittää 40€ tai joutuu hakemaan tullista. http://www.gpmparts.com/shop/hpi-savage-c-1532_1537_1591.html

Sainpas väännettyö tuon kuvan miten omassa rataspakassa oli tuo prikka :O
Eli kannattaa katsastaa tuo. Itse laitoin samalla tehdas säätöihin (näkyy kuvassa mitkä ne ovat). Kakkos vaihde ei kuitenkaan mennyt millään päälle ja kieritin sitä 1 kierroksen auki tuosta vakiosta eli 2koko ja 3/4. Itselläni tuo toimi kuin kello. Vaihtoi juuri ennen punaista  :grin: . Samalla avasin 3-vaihteen ruuvia 1 keirroksen eli 4 tuosta alku säädöistä ja se ei vieläkään vaihtanut.. joten se vaatii säätöä vielä.. varmaa vielä 1/4-kierrosta tai ½-kierrosta auki.

Eikö kellään muulla mene noita diffin laakereita? miten paljon niitä shimmaus prikkoja pidätte missäkin välissä?
« Viimeksi muokattu: 17.12.09 - klo: 18.28 kirjoittanut Makeclick »

Poissa mohko1

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Savage xl
« Vastaus #6 : 23.11.09 - klo: 22.24 »
Minulla on sekä Kyosho Mad Force että HPI Savage XL.

Näistä kahdesta pidän Mad Forcesta enemmän. Savagesta on hajonnut osia herkemmin ja sen moottori on huomattavasti vaikeampi säätää. Savagen kytkimessä on myös jotain mätää, välillä auto pysähtyy ja kytkin ei ota ollenkaan kiinni ennen kuin auto on seisonut jonkin aikaa paikallaan ja näkyy pieni nytkähdys. Tämän jälkeen ajo voi taas jatkua. Isomman koneen vuoksi Savage on luonnollisesti myös paljon meluisampi - Mad Force tuntuu suorastaan äänettömältä siihen verrattuna. Molemmat menevät niin lujaa että moottorin teholla ei oikeastaan ole mitään merkitystä. Molemmat lähtevät liikkeelle kuin Naton ohjukset ja lähtevät käsistä myös helposti lujaa ajettaessa. Eli isomman koneen vuoksi Savagea ei ainakaan kannata valita.

Savage käyttäytyy kyllä paljon paremmin erillisjousitettujen renkaiden ansiosta. Kovassa vauhdissa ja mutkissa se siis pysyy paremmin hallinnassa kuin Mad Force, mutta toisaalta Mad Forcen jäykät akselit ovat pirun makeat ja sopivat tosi hyvin monster-autoon.

Ostin Mad Forcen Ideaparkin Atalasta impulssiostoksena ja pyysin kauppiasta suosittelemaan aloittelijalle sopivaa vehjettä joka ei ihan heti hajoa. Siinä Mad Force on kyllä lunastanut lupauksensa. On siitäkin osia mennyt, lähinnä ripustuksia, mutta kauheaa kyytiä olen sille antanut.

Kaikki varaosat olen tilannut Jenkeistä tai Aasiasta, toimitusajat ovat olleet yhtä nopeita kuin Suomesta tilattuna mutta hinnat paljon edullisempia. Savageen tilasin rosteri-kuusiokoloruuvisetin jolla korvasin kaikki kamalat puu/muoviruuviristipäät hienojakoisilla koneruuveilla. Ruuvikitissä on tosi paljon ekstraa eli siitä piisaa vararuuveja vaikka kuinka paljon. Ehdottoman kannattavaa. http://www.rcscrewz.com/product_info.php/m/hpi/p/hpi044-hpi-savage-xl-stainless-steel-screw-kit/manufacturers_id/15/products_id/2736

Molemmissa ohjausservot tuntuvat olevan turhan heikkoja vaikka ovatkin luokkaa 8 kg/cm. Hitecin HS-7955TG on tilauksessa. Varmasti ihan overkill mutta sehän on vain hauskaa :)

Korostan, että olen aloittelija isolla A:lla, mutta silti... Jos jollain on antaa neuvoja Savagen moottorin ja kytkimen säätämiseen niin otan innolla neuvoja vastaan!


jos hait säätöapua siihen kolmiosaiseen kytkimeen clutch bellin sisällä niin homma
tapahtuu eri paksuisia jousia vaihtamalla ohuempi ottaa kytkimen mukaan aikaisemmin ja paksumpi myöhemmin isoilla kierroksilla! jos taas tarkoitit kytkimellä spur gearin kitka pintaa niin sen normisäätö on ensin kierrät jousi+mutteri yhdistelmän kiinniasti ja puoli kierrosta takaisin päin!
--SHARK RACE MONSTER FT--FUTABA 2PL 2.4G--E-FIRESTORM FLUX--

Poissa Makeclick

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Savage xl
« Vastaus #7 : 23.11.09 - klo: 23.27 »
Minulla on sekä Kyosho Mad Force että HPI Savage XL.



jos hait säätöapua siihen kolmiosaiseen kytkimeen clutch bellin sisällä niin homma
tapahtuu eri paksuisia jousia vaihtamalla ohuempi ottaa kytkimen mukaan aikaisemmin ja paksumpi myöhemmin isoilla kierroksilla! jos taas tarkoitit kytkimellä spur gearin kitka pintaa niin sen normisäätö on ensin kierrät jousi+mutteri yhdistelmän kiinniasti ja puoli kierrosta takaisin päin!

Ja Savage XL:ssä itselläni tuo puoli kierrosta takaisin päin ei toimi. Lähtee aina vähän ajan jälkeen luistamaan. Jossain joku sanoi 1/4 kierrosta auki ja itselläniki tuo on toiminut. Savage X:ssä tuo puoli kierrosta voi toimia, kun auto on kevyeempi ja kone vähän heikompi.

Poissa hirez

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Savage xl
« Vastaus #8 : 24.11.09 - klo: 17.43 »
Minulla on sekä Kyosho Mad Force että HPI Savage XL.
jos hait säätöapua siihen kolmiosaiseen kytkimeen clutch bellin sisällä niin homma
tapahtuu eri paksuisia jousia vaihtamalla ohuempi ottaa kytkimen mukaan aikaisemmin ja paksumpi myöhemmin isoilla kierroksilla! jos taas tarkoitit kytkimellä spur gearin kitka pintaa niin sen normisäätö on ensin kierrät jousi+mutteri yhdistelmän kiinniasti ja puoli kierrosta takaisin päin!
Ja Savage XL:ssä itselläni tuo puoli kierrosta takaisin päin ei toimi. Lähtee aina vähän ajan jälkeen luistamaan. Jossain joku sanoi 1/4 kierrosta auki ja itselläniki tuo on toiminut. Savage X:ssä tuo puoli kierrosta voi toimia, kun auto on kevyeempi ja kone vähän heikompi.
Minulla voimansiirron ongelma on siis tällainen:
Auto kulkee ihan normaalisti, mutta jossain vaiheessa se pysähtyy. En ole ihan varma onko se pysähtynyt aina itsestään, vai liittyykö se tarkoituksella pysähtymiseen. Joka tapauksessa välillä käy niin, että pysähdyksen jälkeen auto ei lähdekään liikkeelle vaan moottori ottaa vain kierroksia. Tällöin pitää laittaa kone tyhjäkäynnille ja odottaa n. 10-15 sekuntia jonka jälkeen autossa näkyy pieni nytkähdys kun jokin ottaa taas kiinni. Tämän jälkeen auto lähtee taas kiltisti liikkeelle.

En siis tiedä onko tämä ongelma kytkimessä vai spur gearissa. Otin kytkimen auki eilen ja se vaikutti ainakin olevan ihan kunnossa. Spur gear on sen sijaan viipottanut hieman siitä lähtien kun sain Savagen. Onko teillä spur gear 100% suora vai näkyykö siinä pientä vaapuntaa? Pitänee aukaista ja katsoa mikä siinä on vialla.

Poissa Hpi_savage

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Savage xl
« Vastaus #9 : 24.11.09 - klo: 18.26 »
Kyllä munkin savagessa spurri pikkasen väpättää mutta ei se mua ainakaan haittaa.... ettei vaan kuitenki olis kytkimessä häikkää...
HPI Savage X/Kyosho DST   Nosram/HPI/Kyosho

Poissa Makeclick

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Savage xl
« Vastaus #10 : 24.11.09 - klo: 18.54 »
Minulla on sekä Kyosho Mad Force että HPI Savage XL.
jos hait säätöapua siihen kolmiosaiseen kytkimeen clutch bellin sisällä niin homma
tapahtuu eri paksuisia jousia vaihtamalla ohuempi ottaa kytkimen mukaan aikaisemmin ja paksumpi myöhemmin isoilla kierroksilla! jos taas tarkoitit kytkimellä spur gearin kitka pintaa niin sen normisäätö on ensin kierrät jousi+mutteri yhdistelmän kiinniasti ja puoli kierrosta takaisin päin!
Ja Savage XL:ssä itselläni tuo puoli kierrosta takaisin päin ei toimi. Lähtee aina vähän ajan jälkeen luistamaan. Jossain joku sanoi 1/4 kierrosta auki ja itselläniki tuo on toiminut. Savage X:ssä tuo puoli kierrosta voi toimia, kun auto on kevyeempi ja kone vähän heikompi.
Minulla voimansiirron ongelma on siis tällainen:
Auto kulkee ihan normaalisti, mutta jossain vaiheessa se pysähtyy. En ole ihan varma onko se pysähtynyt aina itsestään, vai liittyykö se tarkoituksella pysähtymiseen. Joka tapauksessa välillä käy niin, että pysähdyksen jälkeen auto ei lähdekään liikkeelle vaan moottori ottaa vain kierroksia. Tällöin pitää laittaa kone tyhjäkäynnille ja odottaa n. 10-15 sekuntia jonka jälkeen autossa näkyy pieni nytkähdys kun jokin ottaa taas kiinni. Tämän jälkeen auto lähtee taas kiltisti liikkeelle.

En siis tiedä onko tämä ongelma kytkimessä vai spur gearissa. Otin kytkimen auki eilen ja se vaikutti ainakin olevan ihan kunnossa. Spur gear on sen sijaan viipottanut hieman siitä lähtien kun sain Savagen. Onko teillä spur gear 100% suora vai näkyykö siinä pientä vaapuntaa? Pitänee aukaista ja katsoa mikä siinä on vialla.

Vaappuu täälläkin. Itse vaihdoin joskus tuon istukan siihen kun luulin siitä sen vaappunan tulevan. Aika jännä vika. Mutta silloi, kun auto jää paikalleen ja ottaa vain kierroksia... Jos spur gear ei pyöri niin sillon kytkimessä sen ongelman pitää olla.

Tarkenna vielä tuo "pysähtyy" eli ihan kun se vaihtaisi vapaalle ja sitä voi kaasutella vapaalla siinä, mut hetken päästä se lähtee taas liikkeelle?
« Viimeksi muokattu: 24.11.09 - klo: 19.01 kirjoittanut Makeclick »

Poissa Makeclick

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Savage xl
« Vastaus #11 : 24.11.09 - klo: 19.03 »
Muuten. Jos jollain menee taka diffin ratas/rattaat rikki niin siihen saa "tune" -osan. http://www.hobbylinna.com/machined-super-heavy-duty-bevel-gear-43t13t-p-21794.html

Vähä muokkausta:

Eli tämä on vielä kestävempi, mutta jakosuhde on vähän eri eli pitää kai sitten päivittää eteen ja taakse? Vai onko? Orkkiksessa oli 3.307... ja tossa 3.222... http://www.hobbylinna.com/machined-bulletproof-diff-bevel-gear-29t9t-p-22213.html
Ja tuo kestävempikin käyttää isompaa laakeria tuossa lautasen puolella. Ärsyttävän heikko puoli tuossa autossa nuo diffin laakerit. Toivottavasti tuo 90€ siotus auttaa jo näihin  :evil: .
« Viimeksi muokattu: 24.11.09 - klo: 19.59 kirjoittanut Makeclick »

Poissa hirez

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Savage xl
« Vastaus #12 : 24.11.09 - klo: 20.52 »
Vaappuu täälläkin. Itse vaihdoin joskus tuon istukan siihen kun luulin siitä sen vaappunan tulevan. Aika jännä vika. Mutta silloi, kun auto jää paikalleen ja ottaa vain kierroksia... Jos spur gear ei pyöri niin sillon kytkimessä sen ongelman pitää olla.

Tarkenna vielä tuo "pysähtyy" eli ihan kun se vaihtaisi vapaalle ja sitä voi kaasutella vapaalla siinä, mut hetken päästä se lähtee taas liikkeelle?

Juuri näin. Auto on ikään kuin vapaalla ja sitä voi kaasutella. Kaasu pitää jättää kuitenkin tyhjäkäynnille jolloin pienen odottelun jälkeen tapahtuu tuo pieni nytkähdys minkä jälkeen ajamista voi jatkaa. Sitä en tosin vielä ole saanut selville (muista) pysähtyykö auto itsestään kesken ajon vai osuuko tuo vapaalle jumittuminen normaalin pysähtymisen yhteyteen.

Poissa Makeclick

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Savage xl
« Vastaus #13 : 25.11.09 - klo: 02.45 »
Vaappuu täälläkin. Itse vaihdoin joskus tuon istukan siihen kun luulin siitä sen vaappunan tulevan. Aika jännä vika. Mutta silloi, kun auto jää paikalleen ja ottaa vain kierroksia... Jos spur gear ei pyöri niin sillon kytkimessä sen ongelman pitää olla.

Tarkenna vielä tuo "pysähtyy" eli ihan kun se vaihtaisi vapaalle ja sitä voi kaasutella vapaalla siinä, mut hetken päästä se lähtee taas liikkeelle?

Juuri näin. Auto on ikään kuin vapaalla ja sitä voi kaasutella. Kaasu pitää jättää kuitenkin tyhjäkäynnille jolloin pienen odottelun jälkeen tapahtuu tuo pieni nytkähdys minkä jälkeen ajamista voi jatkaa. Sitä en tosin vielä ole saanut selville (muista) pysähtyykö auto itsestään kesken ajon vai osuuko tuo vapaalle jumittuminen normaalin pysähtymisen yhteyteen.

Koita nyt vielä ajella ja jos se tekee tuollaisen nytkähdyksen niin koita vielä tarkistaa, että kytkinpalat liikkuvat kunnolla.

Poissa Hpi_savage

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Savage xl
« Vastaus #14 : 25.11.09 - klo: 07.52 »
Vai olisko kytkinkellon hampien välis joku pieni kivi?? mulla pariin kertaan mennyt ja tapahtuu just noin :shock:
SAattaa olla myös spurrin välissä jotain
HPI Savage X/Kyosho DST   Nosram/HPI/Kyosho

Poissa Makeclick

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Savage xl
« Vastaus #15 : 25.11.09 - klo: 22.44 »
Ok. eli tänään laitoin savage xl:ään tuollaiset "luodinkestävät" diffin rattaat ja isomman laakerin. Katsotaan kauan nuo kestää. aika paljon on järeemmät kuin entiset :D

« Viimeksi muokattu: 02.12.09 - klo: 00.57 kirjoittanut Makeclick »

Poissa Makeclick

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Savage xl
« Vastaus #16 : 27.11.09 - klo: 15.39 »
Täältä löytyy XL. Kohta gallonallinen menty. Rotostarttisysteemin yksisuuntalaakeri moottorista kampiakselin päästä luistaa, ja yksi ruuvitappi tipahti kardaanin päästä. Vaihteistosta en tiedä, onko 2.-, vai 3.vaihde mikä ei toimi mulla, mut 2 vaihteisena tuo mullakin toimii :)

 Tietääkö kukaan miten varaosien tilaaminen hobbylinnasta. Toimiiko netin kautta vai pitääkö sinne soittaa?

 Ja on kyllä kestävä auto todella ! Ja moottori todella tehokas.

 

Ennen kun rupeat vaihtamaan yksisuunta laakeria, kannattaa kokeilla mieluummin vaihtaa se tappi! Itse vaihdoin sen yksisuunta laakerin ja siitä ei ollut kun pieni hyöty. Jos tapin vaihtaminen ei auta niin vaihda vasta sitten laakeri. Itselläni uusikin luistaa... Ei tietenkään niin paljon, mutta kuitenkin.

Varaosien tilaaminen hobbylinnasta toimii oikeinkin hyvin. Joku 3€ siihen tuli ylimäärästä poistituskuluja.
Jos omistaa paypal tai luottokortin niin suosittelen erittäin lämpimästi tuolta tilattuja GPM:än osia. Siellä on sitten x:än osia, joten tilauksissa tarkkana. Eikä kannata ylittää 40€ tai joutuu hakemaan tullista. http://www.gpmparts.com/shop/hpi-savage-c-1532_1537_1591.html

Sainpas väännettyö tuon kuvan miten omassa rataspakassa oli tuo prikka :O http://img87.imageshack.us/img87/3525/knnisshyvtulee.jpg
Eli kannattaa katsastaa tuo. Itse laitoin samalla tehdas säätöihin (näkyy kuvassa mitkä ne ovat). Kakkos vaihde ei kuitenkaan mennyt millään päälle ja kieritin sitä 1 kierroksen auki tuosta vakiosta eli 2koko ja 3/4. Itselläni tuo toimi kuin kello. Vaihtoi juuri ennen punaista  :grin: . Samalla avasin 3-vaihteen ruuvia 1 keirroksen eli 4 tuosta alku säädöistä ja se ei vieläkään vaihtanut.. joten se vaatii säätöä vielä.. varmaa vielä 1/4-kierrosta tai ½-kierrosta auki.

Eikö kellään muulla mene noita diffin laakereita? miten paljon niitä shimmaus prikkoja pidätte missäkin välissä?

Ok.. Nyt kävin vähä testaamassa ja kolmos vaihdehan se oli mikä siellä vaihtui.. Mahtaakohan auto edes käyttää ykkös vaihdetta mihinkään? Onko kellään kokemusta esim rajummista välitysten muutosta? Toimiiko miten xl:ssä? esim. tuo pää ratas joku 45-piikkisenä? Tai kuuleeko vakio välityksillä ketään enempää kuin kahta vaihdetta? Tuntuu, että ykkös vaihdetta ei auto paljon edes käytä. Ehkä siksi se onkin jätetty muovi rattaaksi :D.

Poissa Makeclick

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Savage xl
« Vastaus #17 : 28.11.09 - klo: 01.21 »
Btw... Mitä tulppia te käytätte savage xl:ssä? Tuntuu, että mulle arvotaan aina eri tulppa.. Viime tulpan kun sain, paketin takana luki soveltuu 2-3cc -koneisiin.. tuossahan on 5.9. Siinä luettelossa oli jotkut erikois tulpat vaan suositeltu yli 5cc:n koneisiin. Kokemuksia? Ite käytän 25% nitro lääkettä.

Poissa Makeclick

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Savage xl
« Vastaus #18 : 30.11.09 - klo: 19.01 »
Ei täällä jonoa näytä kertyvän neuvoja antamaan, mutta lisätään nyt tämäkin. Kaipa tämä jotakuta auttaa.

Kannattaa laittaa etu ja taka kardaaneiden tappeihin vähän ruuvilukitetta. Itellä katkesi vaihdelaatikon päädystä taka-kardaanin tappi tänään ( 5.9cc voimaa  :cool: ) ja etumaisen kardaanin tappi melkein irti. Halpoja ovat eli ei sikäli mikään kauhea vaiva.
« Viimeksi muokattu: 02.12.09 - klo: 00.59 kirjoittanut Makeclick »

Poissa Makeclick

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Savage xl
« Vastaus #19 : 07.12.09 - klo: 03.21 »
Vaappuu täälläkin. Itse vaihdoin joskus tuon istukan siihen kun luulin siitä sen vaappunan tulevan. Aika jännä vika. Mutta silloi, kun auto jää paikalleen ja ottaa vain kierroksia... Jos spur gear ei pyöri niin sillon kytkimessä sen ongelman pitää olla.

Tarkenna vielä tuo "pysähtyy" eli ihan kun se vaihtaisi vapaalle ja sitä voi kaasutella vapaalla siinä, mut hetken päästä se lähtee taas liikkeelle?

Juuri näin. Auto on ikään kuin vapaalla ja sitä voi kaasutella. Kaasu pitää jättää kuitenkin tyhjäkäynnille jolloin pienen odottelun jälkeen tapahtuu tuo pieni nytkähdys minkä jälkeen ajamista voi jatkaa. Sitä en tosin vielä ole saanut selville (muista) pysähtyykö auto itsestään kesken ajon vai osuuko tuo vapaalle jumittuminen normaalin pysähtymisen yhteyteen.

Joko oot paikantanut vian? Jotain edistystä?

Tuohon vahvempien diffien kestävyyteen voin sanoa; Ei ole tarvinnut sen jälkeen koskea diffeihin, kuin nuo kestävemmät vaihdoin. Eli hyvin pelittää! Suosittelen ainakin taka diffin vaihtoa XL:ään (jos tuo välitys ei ole liikaa.. Joku tietäväinen voisi vastata).
« Viimeksi muokattu: 07.12.09 - klo: 03.28 kirjoittanut Makeclick »

Poissa Makeclick

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Savage xl
« Vastaus #20 : 19.12.09 - klo: 14.23 »
Juuu.. Talven ajokuvia :D. Ei alkanut kovinkaan hyvin.

Tuollaisia voi läytää lammen rannalta kevyeen lumen alta.


Ja tälläistä jälkeä voi siitä syntyä  :angry:



Osat tilaukseen ja harrastelemaan. Ikävästi repäisi tuon diffin boxin kyljen irti tuo kestävempi alatukivarsi.. Vetari löytyi noin 10-15m päästä tuosta :O joutu hetken hakemaan.

Vs: Savage xl
« Vastaus #21 : 19.12.09 - klo: 19.01 »
Jos teillä silloin auton pysähtyessä pystyy kaasutteleen ja jos se pääratas pyörii, niin todennäköisesti siellä on ykkösvaihteen yksuuntalaakeri sökö. Jos ei, niin sitten siellä voi olla kivi kellon ja päärattaan välissä. Itsellä tekee tätä erikoista "vapaalla kierrättämistä" hyvin harvoin, mutta sillon kuin tekee, niin kyllä se pääratas pyörii ihan mukana. En usko että kytkin olisi teillä rikki, koska se on niin yksinkertanen, että se ei joko toimi ollenkaan, tai sitten se toimii oikein :D Eli Katsokaa nyt ens kerralla se yksuuntalaakeri, kun sen vaihdelaatikon avaatte ;)
Team associated RC10SC6.1, Traxxas Xmaxx, Traxxas Revo 3.3, Traxxas T-Maxx

Poissa centek

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Savage xl
« Vastaus #22 : 19.12.09 - klo: 19.04 »
Kuinka lujaa ajoit tuohon..? Täysiä..?  :shocked:
kulkeeko muuten hyvin vakio renkailla lumella..?

Poissa Makeclick

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Savage xl
« Vastaus #23 : 21.12.09 - klo: 07.51 »
Kuinka lujaa ajoit tuohon..? Täysiä..?  :shocked:
kulkeeko muuten hyvin vakio renkailla lumella..?

Kyllä se taisi juurikin polkasta kolmosta päälle vähän ennen tuota :D. Ihmeen hyvin se noilla vakio kumeilla liikkuu lumella ja jäällä nyt ei varmaan mikään rengas hyvin toimi. Voisi ehkä laittaa jonkun videon kun autoon taas osat tulevat.

Onko jollain muuten hyvää ideaa tuohon koneen lämpimänä pysymiseksi? Yksi hyvä tyyli on ainakin... Älä madalla. Muuten lentää kaikki lumet koneelle. Itse viritin tuollaisen foliolevyn moottorin päälle ja siihen folion päälle sukan (muista jättää hehkulle reikä). Tuntu ainakin ennen tuota törmäystä toimivan yllättävän hyvin. Pelkkä folio ei toimi. Lumi pääsee folion ja koneen väliin.

Poissa Makeclick

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Savage xl
« Vastaus #24 : 21.12.09 - klo: 07.58 »
Ei voi kun suositella noita kestävempiä muovi ala ja ylätukivarsia. Huomaa, että ainuat osat mitkä kesti. Repäs jopa tuon alumiini palan poikki ja tosiaan tapin ruuveineen diffin boxista irti. Nuo kuitenkin maksavat vähemmän kuin vakiot.

Saa nykyään mustanaki jo. Jos ostat ni muista ottaa eripuoliset.

http://shopping.rcmodel.hk/product_info.php?products_id=10252
http://shopping.rcmodel.hk/product_info.php?products_id=10253

Tuossa saa myös kamperkulmaa -2:ksi noilla ylimääräisillä ylätukivarsilla (eli niitä on mukana 0 ja -2:lla) Eli katso mitä laitat, ettei toiset renkaat ole kallellaan ja toiset ei.

Poissa -rcmh-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Savage xl
« Vastaus #25 : 21.12.09 - klo: 12.31 »
No joo, nuo RPM:ät on kestävää muovia, aika kovilla on paikat kun pakkasilla törmää johonkin esteeseen.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Poissa Makeclick

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Savage xl
« Vastaus #26 : 21.12.09 - klo: 13.09 »
On juu.. Tuo vain sattui näyttämään pieneltä kumpareelta lumessa. Toisinsanoen täysin houmaamaton. Ihmettelin vaan kuin auto lentää ja osat perässä. Tais olla ekat sanat et: "mitä vit**, mihin se muka törmäs"

Tuo alatukivarsikin on ihan käyttökelvollinen, vaikka siitä lohkesikin tuolta takaa tuollainen palanen pois. Älyttömän kova se vieläkin on. Tilasin kyllä alumiinit eteen, mutta taakse ehkä laitan vielä tuollaiset RPM:ät.

Poissa hirez

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Savage xl
« Vastaus #27 : 27.12.09 - klo: 17.33 »
Jos teillä silloin auton pysähtyessä pystyy kaasutteleen ja jos se pääratas pyörii, niin todennäköisesti siellä on ykkösvaihteen yksuuntalaakeri sökö. Jos ei, niin sitten siellä voi olla kivi kellon ja päärattaan välissä. Itsellä tekee tätä erikoista "vapaalla kierrättämistä" hyvin harvoin, mutta sillon kuin tekee, niin kyllä se pääratas pyörii ihan mukana. En usko että kytkin olisi teillä rikki, koska se on niin yksinkertanen, että se ei joko toimi ollenkaan, tai sitten se toimii oikein :D Eli Katsokaa nyt ens kerralla se yksuuntalaakeri, kun sen vaihdelaatikon avaatte ;)

Jees, nyt pääsin pitkästä aikaa ajelemaan ja liukkaalla lumipintaisella tiellä donitseja ajellessa tuota jumittumista oli hyvä analysoida. Pitkän tarkkailun jälkeen uskoisin päässeeni selvyyteen ongelmasta: kun veto loppuu mutta kierroksia on vielä julmasti, pääratas tosiaan pyörii. Koko pääratas-iskunpoistajakombo pyörii, ts. voima siirtyy vaihteistoon. Nyt olen melko varma että veto loppuu samalla kun vaihteiston pitäisi vaihtaa ykköseltä kakkoselle. Jostain syystä isompi pykälä ei löydy ja auto seisahtuu. Kun kierrokset laskevat tarpeeksi, ykkönen ottaa taas kiinni ja meno voi jatkua. Auto ei pysähtynyt enää kertaakaan kun pidin vauhdin niin hitaana että vaihtamista ei tapahtunut.

Pitää ilmeisesti purkaa vaihteisto ja tarkistaa sen säädöt huolellisesti.

Oli muuten kiva painella menemään hangella, 5-10 cm pulveria, jonka alla hieman kovempi lumikerros. Nuo XL:n renkaat pysyvät täysin puhtaina lumesta joten pitokin on aika hyvä. Melkein kuin olisi lumikissalla ajellut :)

Moottori ei ottanut oikein kunnolla kierroksia 10 asteen pakkasessa, patenttina vedin polttoaineletkun pari kierrosta pakoputken ympäri ja avot, alkoi taas löytyä tehoja :)

Poissa Makeclick

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Savage xl
« Vastaus #28 : 29.12.09 - klo: 12.07 »
Juu.. Voit tuosta ylhäältä katsoa kuinka hyvin joku oli kanuunassa/kännissä kasannut minun XL:än vaihteiston. Kannattaa siis ottaa se auki ja tarkastaa, että kaikki osat on tallessa ja oikeilla paikoillaan. Sinulla on voinut mennä esim jonkun vaihteen tappi poikki (kuvassa 86094), jonka takia se myörii tyhjää. Ykkös vaihteen yksisuunta laakerissa pitäisi aina olla veto päällä, joten siinäkin voi olla pieniä tartuntaongelmia jos se noin tekee.

Kannattaa ensiksi ehkä ottaa jopa kolmas vaihde irti vaihdelaatikosta tai säätää se niin kauas ettei se varmasti vaihdu suoraan ykköseltä ja säätää ensin 2-vaihde oikeaksi, jonka jälkeen 3-vaihde kohdilleen. Sen jo saakin ulkopuolelsta säädettyä kätevästi. Muista myös laittaa pieni määrä lukitetta säätöruuvien kierteisiin, koska ne muuten säätyvät itsellään.

Hetken säätelyn jälkeen olen saanut vaihteet toimimaan juuri niin, että jokainen vaihde tulee käytettyä loppuun ennenkuin polkasee isompaa. Säätöiloa sinne!

Poissa Makeclick

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Savage xl
« Vastaus #29 : 30.12.09 - klo: 23.44 »
Pikku modii. Huomenna katsomaan miten toimii lumiketjut  :tongue:
Kerron miten meni ja suosittelenko vai en.






Kokeilin ja toimii! :D Hienosti puksuttaa lunta, mutta huippunopeutta ei oikein viitsi vetää. Ketjujen lukitus (nippuside) on kevyeempää kuin ketju ja se alkaa vipottamaan kovassa vauhdissa. Pitänee lukko-osakin laittaa samalla ketjulla, jotta ketjut pysyvät renkaan kanssa tasapainossa.
« Viimeksi muokattu: 31.12.09 - klo: 18.18 kirjoittanut Makeclick »