Kalenteriin linkitetyt tapahtumat

  • FinTrack Tour III / Oulu: 20.03.10 - 21.03.10
  • FinTrack Tour IV / Laukaa: 17.04.10 - 18.04.10
  • FinTrack Tour V / Kuusankoski: 22.05.10
  • FinTrack Tour VI / Laukaa: 12.06.10
  • FinTrack Tour VII / Raisio: 24.07.10
  • FinTrack Tour VIII / Helsinki: 15.08.10

Kirjoittaja Aihe: FinTrack Tour 2010 Ohjeisto  (Luettu 19971 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
« : 23.12.09 - klo: 12.10 »
FinTrack Tour 2010 –ohjeisto
TSM-10, TSP-10, TSS-10, C-12

Päivitetty 28.4.2010

1   Osakilpailut ja yhteyshenkilöt


FinTrack Tour 2010 –sarja muodostuu touring-luokissa neljästä talvi- ja neljästä kesä- osakilpailusta. C-12 –luokassa ajetaan 4 osakilpailua talvella. TSP-10 –luokassa ajetaan erilliset sisä- ja ulkosarjat.


1.1   FinTrack Tour talviosakilpailut

FTT I 30.-31.1.   
Kymen pienoisautokerho
Yhteyshenkilö: Kalle Lehto, kymenpienoisautokerho (a) gmail.com
Tuomariston puheenjohtaja: Matti Korvenmaa

FTT II 20.-21.2.   
Tampereen Urheiluautoilijat
Yhteyshenkilö: Heikki Helin, heikki.helin (a) kuljetinsahko.fi
Tuomariston puheenjohtaja: Matti Korvenmaa

FTT III 20.-21.3.   
Oulun seudun pienoisautoilijat
Yhteyshenkilö: Vesa Yli, vesa_yli (a) hotmail.com
Tuomariston puheenjohtaja: Matti Korvenmaa

FTT IV 17.-18.4.   
Laukaan Moottorimiehet
Yhteyshenkilö: Pentti Minkkinen, pentti.minkkinen (a) luukku.com
Tuomariston puheenjohtaja: Matti Korvenmaa


1.2   FinTrack Tour kesäosakilpailut

FTT V  22.5.   
Kymen pienoisautokerho
Yhteyshenkilö: Kalle Lehto, kymenpienoisautokerho (a) gmail.com
Tuomariston puheenjohtaja: Matti Korvenmaa

FTT VI 12.6.   
Laukaan Moottorimiehet
Yhteyshenkilö: Pentti Minkkinen, pentti.minkkinen (a) luukku.com
Tuomariston puheenjohtaja: Matti Korvenmaa

FTT VII 24.7.   
Raision seurakunnan RC-autokerho
Yhteyshenkilöt: Lasse Hiltunen, lasse.hiltunen (a) stxeurope.com
Rauli Louhi, rj.louhi (a) dnainternet.net
Tuomariston puheenjohtaja: Matti Korvenmaa

FTT VIII 15.8.   
Uudenmaan Autourheilujat
Yhteyshenkilö: Jarkko Kuusinen,   jarkko.kuusinen (a) fountainpark.com
Tuomariston puheenjohtaja: Matti Korvenmaa


1.3   FinTrack Tour –yhteyshenkilö

Sarjan yhteyshenkilönä toimii Kalle Lehto
eMail: kalle.lehto (a) gmail.com
puh: 040 728 6533

 
2   Ajettavat luokat

TSM-10 (Touring Saloon Modified) avoin Suomen Mestaruus -sarja
TSP-10 (Touring Saloon ProStock) FinTrack -sarja
TSS-10 (Touring Saloon Stock) FinTrack sekä Nuorten Mestaruus –sarja
C-12  avoin Suomen Mestaruus -sarja

Tämä sarja ja sen osakilpailut järjestetään AKK-Motorsport ry:n luvalla, Autourheilun Sääntökirja 2010 ja näiden sarjasääntöjen mukaisesti. Tulkintatapauksissa nämä sarjasäännöt ovat määräävät.

Osanottomaksu on TSM-10 ja C-12 -luokissa 25 €, TSP-10 ja TSS-10 luokissa 20 €. Jälki-ilmoittautumismaksu on 40 € kaikissa luokissa.

Kilpailija saa osallistua ainoastaan yhteen touring-luokkaan samassa osakilpailussa.

Lisäluokkien ajaminen aikataulullisista syistä on ilman erillistä lupaa sarjan yhteyshenkilöltä kielletty.


2.1   Osallistumisrajoitukset

TSS-10 ja TSP-10 –luokissa osallistumisrajoitukset sääntökirjan mukaan. Lisäksi TSS-10 –luokassa yli 18-vuotiaiden osallistumista rajoitetaan seuraavasti.

TSS-10 FinTrack-sarjan osakilpailuihin yli 18 vuotiaista ei saa osallistua...
-   kahden edellisen kauden aikana jossain sähkö rata SM-sarjassa (C-12, TSM-10) parhaaseen puolikkaaseen sijoittunut kilpailija
-   kahden edellisen kauden aikana muissa ROA SM-sarjoissa (TP-10, M2-10, M4-10, M-8, LS-5) parhaaseen kolmannekseen sijoittunut kipailija
-   kahden edellisen kauden aikana ROA EM/MM -kilpailuissa parhaaseen puolikkaaseen sijoittunut kilpailija
-   edellisellä kaudella TSP-10 FinTrack-sarjassa parhaaseen kolmannekseen sijoittunut
-   edellisellä kaudella TSS-10 FinTrack-sarjassa kolmen parhaan joukkoon sijoittunut yli 18 v kilpailija (tämä vaikuttaa käytännössä vasta kaudella 2011)


3   Ilmoittautuminen

Kilpailuhin ilmoittaudutaan AKK:n kiti-järjestelmän kautta. Kiti-ilmoittautminen on sitova!

Osakilpailujen virallinen ilmoittautumisaika päättyy torstaina reilua viikkoa ennen varsinaista kilpailupäivää. Ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa nimi, seura, osoite,  puhelinnumero/sähköpostiosoite, lisenssinumero, luokka, kilpailijanumero, vähintään neljä 27 MHz tai 40 MHz taajuutta (tai 2,4 GHz) sekä henkilökohtaisen transponderin numero mikäli mahdollista. Alle 18 vuotiailla kilpailijoilla tulee olla huoltaja ja ilmoittautumisen yhteydessä tulee  ilmoittaa myös huoltajan nimi ja huoltajalisenssin numero.

Osanottomaksu on TSM-10 ja C-12 -luokissa 25 €, TSP-10 ja TSS-10 luokissa 20 €. Jälki-ilmoittautumismaksu on 40 € kaikissa luokissa.

 
4   Kilpailuformaatti

Kilpailu aloitetaan klo 8:00

• 2 ohjattua harjoitusta
• 4 alkueräkierrosta
• 3 x A-finaalit, 2 x muut finaalit

Vähintään jälkimmäinen ohjattu harjoitus tulee ajaa transpondereilla, mutta molemmat ohjatut harjoitukset suositellaan ajettavaksi transpondereilla.


4.1   Talvella

Talvella luokat on jaettu kahdelle päivälle. Lauantaina ajetaan TSS-10 ja C-12 ja sunnuntaina TSM-10 ja TSP-10. Suurin alkueräryhmien määrä päivää kohden on kahdeksan. Rajan ylittyessä vähennetään yksi alkueräkierros. Perjantaina ei ole vapaata harjoitusta. Lauantain kilpailun jälkeen aikataulun salliessa järjestetään vapaa harjoitus TSM-10 ja TSP-10 -luokille.

Touringluokissa finaalipaikat (alkuerätulokset) määräytyvät seuraavasti

Jos ajetaan 4 alkueräkierrosta
- pistelasku 2/4 (EFRA “Round by Round”)

Jos ajetaan 3 alkueräkierrosta
- paras tulos (EFRA “Fastest Time”)

C-12 luokassa finaalipaikat (alkuerätulokset) määräytyvät parhaan tuloksen (EFRA “Fastest Time”) mukaan.


4.2   Kesällä

FTT–kilpailupäivä on lauantai, jolloin ajetaan luokat TSM-10, TSP-10 ja TSS-10. Suurin alkueräryhmien määrä on yhdeksän. Rajan ylittyessä vähennetään yksi alkueräkierros.

Kesällä kaikissa luokissa finaalipaikat (alkuerätulokset) määräytyvät seuraavasti:

Jos ajetaan 4 alkueräkierrosta
- pistelasku 2/4 (EFRA “Round by Round”)

Jos ajetaan 3 alkueräkierrosta
- paras tulos (EFRA “Fastest Time”)

Eri alkuerätavat on esitelty sääntökirjassa.


4.3   Lähetystapa

Alkueriin autot ryhmitetään riviin järjestäjän määräämään paikkaan lähtöjärjestyksen  mukaisesti. Autot lähetetään erään lähtöjärjestyksen mukaisesti yksitellen lipulla tai kuulutuksella. Lähtöjärjestys ensimmäisellä eräkierroksella on erälistojen järjestys (FTT Ranking). Seuraaviin eriin lähdetään parhaan ajetun tuloksen mukaisessa järjestyksessä.

Finaalilähetys tapahtuu lipulla / äänimerkillä. Finaalien lähetystapa: Lippu ylhäällä 30 s lähtöön, lippu vaakatasossa 15 s lähtöön, lippu laskee maahan, lähtökäsky äänimerkillä (lippu jää edelleen maahan). Myös laskentaohjelman automaattista äänilähetystä voidaan käyttää. Finaaleissa lähtöruutujen väli pitää olla vähintään 3 metriä. Finaalien lähtöpaikat tulee olla merkittynä rataan (tai radan reunaan) ennen kilpailun alkua. Lähetystapa ja lähtöruudut tulee esitellä kilpailijoille ajajakokouksessa ennen kilpailun alkua.


5   Kilpailunumerot

Numerot sijoitetaan touring-luokissa auton molempiin kylkiin etu- tai takaoveen ja C-12 luokassa molempiin kylkiin sekä auton keulaan. Numerotarroja on saatavilla katsastuksessa.

Lista kilpailijanumeroista löytyy ohjeiston liitteestä 1 ja listaa pitää yllä sarjan yhteyshenkilö. Uudet kilpailijat ja luokkaa vaihtaneet anovat kilpailijanumeronsa ennen kilpailuun ilmoittautumista sarjan yhteyshenkilöltä.


6   Katsastus

Kilpailulle tulee olla nimettynä katsastuspäällikkö ja hänen apunaan tulee olla riittävästi avustavia henkilöitä riittävän katsastuksen suorittamiseksi (suositus kaksi henkilöä). Kilpailijalla tulee olla oikeus tarkastuttaa autonsa laillisuus ennen erää sekä pakollinen jälkikatsastus erän jälkeen. Auto ja radiolaitteet tulee aina olla sääntöjenmukaiset.

Auto on tuotava erän jälkeen katsastukseen. Mikäli autoa ei tuoda katsatukseen on rangaistuksena parhaan alkuerätuloksen/pisteiden menetys.

Seuraavia kohteita tulee tarkkailla autoista kilpailuerän jälkeisessä katsastuksessa katsastuspäällikön harkinnan mukaan: paino, korkeus, leveys, siiven koko, korin tyyppi, renkaiden merkinnät sekä akkujen laillisuus

Lisäksi ennen erää voidaan katsastaa LiPo-akkujen jännite. C-12 -luokassa auton maavara (min. 3 mm) tarkastetaan ennen jokaista erää. Ennen erää tehtävä katsastus on läpäistävä, ennen radalle pääsyä.

Mikäli kilpailijan auto on erän jälkeen sääntöjenvastainen tulee kyseinen alkuerä-/finaalitulos hylätä ko. kilpailijalta. Rengasmerkintöjen puuttuessa kilpailijan kyseinen erä hylätään sekä ajetut renkaat merkitään sääntöjenmukaisesti, mikäli kilpailija on jo merkkauttanut kaikki renkaansa, niin silloin kilpailijan paras alkuerä-/finaalitulos hylätään ja renkaita ei merkata. Riippuen vilpin vakavuudesta asia lähetetään AKK:n käsiteltäväksi, joka päättää asianmukaisista seuraamuksista.

Kaikissa kilpailuissa käytetään samaa katsastusvälineistöä.


6.1   Lisäykset sääntökirjan tietoihin

Tourinluokkien renkaat

Talvi
rengassetti TTR-0128M4 koostuu:
- Xenon 28 shore rengas
- Xenon keltainen insertti TIR-0001
- Xenon vanne WHE-0012W

Kesä
- kuivan kelin rengas: 65034 VTEC 30X, Pre-Glued Asphalt Wheels (4pcs)
- sadekelin rengas: 65055 VTEC Rain Tire Dunlop D20 pre-glued

Kuivan kelin kisarenkaat ostetaan ilmoittautumisen yhteydessä kilpailun järjestäjältä. Hinta 25 € / rengassarja. Sadekelin renkaat voi jokainen kilpailija hankkia itse. Sadekelin rengas on sama kuin esim. viime kesänä, joten vanhoillakin saderenkailla voi ajaa.

Valmiiksi liimattujen rengassettien renkaiden ja vanteiden muokkaaminen kielletty (pois lukien renkaan pinnan hiominen ja liimaaminen).


Renkaiden kemiallinen käsittely

Ainoastaan kaupallisesti saatavilla olevat hajuttomat pitoaineet ja pienoisauton renkaiden puhdistukseen tarkoitetut hajuttomat puhdistusaineet sallittu. Jarrukliinerit, moottorisprayt yms. auto- tai apteekkikemikaalit ehdottomasti kielletty!



Painorajat

Touringluokat min. 1350 g. 
C-12 min.  730 g.


Korilistat

EFRA-korilistat on esitetty liitteissä 3 ja 4. TSM-10 luokka vaihtaa kesäkaudeksi keväällä julkaistavan EFRA-listan mukaisiin koreihin.


Touring siivet

Touring-luokissa siiven maksimileveys on 190 mm. Sivulta katsottaessa siiven sivulevyineen on mahduttava 25 mm x 40 mm suorakaiteen sisään.


TSS ja TSP-10 moottorit

TSP-10:
CS Super Sport Brushless Motor 10,5T
- Valmistajan osanumero: C110304
GM PRO STOCK 10,5T STAR W. ANT.
- Valmistajan osanumero: 97290

TSS-10:
CS Super Sport Brushless Motor 17,5T
- Valmistajan osanumero: C110305
Speed Passion Ultra Sportsman Stock - 17,5T
- Valmistajan osanumero: SPF175

Moottorien muokkaaminen laakerien vaihtoa lukuunottamatta kielletty, Roottorin saa vaihtaa täysin alkuperäisen kaltaiseen.


LiPo-akut

Touring luokissa EFRA-listan mukaiset akut.*
C-12  EFRA-listan + Lajiryhmän LiPo-akkusäännön mukaiset akut (Liite 5)

*varmistuu lajiryhmän akkusäännön valmistuttua

 
6.2   Renkaiden merkkaus

Touring-luokissa kilpailija ostaa kisarenkaansa järjestäjältä ilmoittautumisen yhteydessä. Renkaat merkitään sinetillä renkaan ja vanteen saumaan tässä vaiheessa.  Kilpailijalle annetaan ilmoittautumisen yhteydessä tarvittava määrä rengastarroja. Kun kilpailija haluaa hyväksyttää tietyn renkaan tulee hänen käydä katsastuksessa merkkaamassa rengas sinetillä rengastarran ja vanteen päälle. Renkaat tulee merkitä ennen ajoa.

Kilpailuissa käytettävät renkaat on ostettava järjestäjältä. Myös edellisessä kilpailuissa käytettyjä renkaita saa käyttää (pitää löytyä aikaisemman kisan tarrat ja sinetit), mutta nämä lasketaan myös sallittuun maksimirengasmäärään kilpailua kohti.

Sallitut rengasmäärät  (kpl) yhtä kilpailua kohti
Luokka        Normaali        Sade
TSM-10           8             4
TSP-10    sis. 4 / ulk. 8      4
TSS-10    sis. 4 / ulk. 8      4



6.3   Ympäristö

Kilpailun järjestäjän tulee hankkia kilpailualueelle pattereiden/akkujen sekä öljyn keräyspiste.


7   Tuloslaskenta

Kilpailulla tulee olla nimetty tuloslaskentapäällikkö ja hänen apunaan on oltava riittävä määrä avustavia henkilöitä (suositus kaksi avustavaa henkilöä). Kilpailuissa on suositeltavaa olla mahdollisuus ns. ”personal transpondereiden” käyttämiseen. Tuloslaskentapäällikön tulee varata riittävästi resursseja erätulosten kuljetukseen ilmoitustaululle sekä finaalitulosten laskemiseen. Kilpailukutsussa on mainittava, mikäli kilpailussa käytetään lainattavia tai vuokrattavia personal transpondereita. Mikäli ponderivuokraa peritään on sen suuruus 5 eur/ponderi.


7.1   Lopputulokset

Kilpailun lopputuloksista tulee näkyä vähintään sijoitus, kilpailijanumero, nimi, seura, finaalisijoitukset sekä yhteispisteet finaaleista. Kaikkien luokkien lopputulokset toimitetaan  sarjan yhteyshenkilölle ja SM-luokkien (C-12 ja TSM-10) tulokset AKK:n Ralf Petterssonille ralf@pettersson.as


8   Tuomarointi

Kilpailuerien tuomarointi tapahtuu kilpailunjohtajan ja tuomareiden toimesta. Vastuualueet tulee jakaa ensimmäisessä tuomariston kokouksessa.


8.1   Tuomarointikohteet

Sääntökirjassa mainittujen asioiden lisäksi tulee huomioida seuraavaa:

1. Väärään suuntaan ajo (ei kolarista johtuva sinkoutuminen) kilpailuerän aikana: Liputus pois erästä.

2. Tilan antaminen: Nopeammalle (alkuerissä parempaa tulosta ajavalle ja finaalissa kierroksella ohittavalle) kilpailijalle on annettava tilaa nopeamman ajoa häiritsemättä. Tilan antamatta jättämisestä rangaistaan stop and go -rangaistuksella ja jos tilanne on tahallinen niin lisäksi annetaan estäjälle varoitus.

3. Lähitilanteessa (ns. hiostaessa) peräänajo: Lievässä tapauksessa jos odottaa ja antaa kärsineen osapuolen mennä edelle ei anneta rangaistusta, mikäli edellä oleva ei päästä kärsinyttä osapuolta edelle, niin rangaistukseksi annetaan stop and go. Kilpailun johto kirjaa myös "hiostustilanteen" ajorikkeet muistiin. Jos kilpailijan tai kilpailijoiden häiritseminen (toistuva häirintä) vastaavanlaisella ajolla jatkuu, tuomitaan päälleajajalle stop and go -rangaistus siitä huolimatta että hän antaisi tilaa kolhitulle.

4. Vaarallinen ja toisia haittaava ajotapa on kielletty. Tahallinen kiilaaminen radan reunaa kohti, mutkittelu puolelta toiselle, päälleajo tms. ovat ankarasti kiellettyjä. Rangaistuksena stop and go sekä tahallisuudesta ja virheen toistamisesta ja törkeydestä riippuen tuomariston harkinnan mukaan kilpailusta sulkeminen.

5. Kilpailun johtaja / ratatuomarit valvoo kärkikuljettajien (+ muut nopeammat) etenemistä ja hoitaa, että tilaa on ajaa omaa suoritusta alkuerissä.

6. Nostovuorosta pois jäänti -> paras alkuerätulos tai finaalisijoitus hylätään.

7. Varaslähdön tuomitseminen on ainoastaan lähettävän tuomarin käsissä.

8.   Radalle paluu ilman kolhimista.

9.  Korokekäyttäytyminen. Kanssakilpailijoille tulee antaa keskittymisrauha. Korokkeelta poistuminen kesken erän sekä turha metelöinti on ehdottomasti kielletty.

Näitä asioita pitää painottaa ajajakokouksessa ja tuomariston kokouksessa.


9   Palkinnot

Sarjan jokaisessa osakilpailussa palkitaan kaikissa luokissa A-finalistit, B-finaalin 3 parasta ja alempien finaalien voittajat. Lisäksi TSS-10 –luokassa palkitaan kaikki alle 18 vuotiaat kilpailijat erillisillä Nuorten Mestaruus –palkinnoilla (esim. mitalein).

Jokaisesta osallistumisesta maksetaan sarjan yhteispalkintoihin 1 €. Sarjan yhteyshenkilö hankkii sarjapalkinnot, jotka jaetaan viimeisessä osakilpailussa. Sarjan yhteyshenkilö kerää palkintorahat kauden lopulla. Sarjapalkinnot jaetaan viimeisen kilpailun yhteydessä.

Lisäksi kauden päätyttyä AKK-Motorsport ry palkitsee mitaligaalassaan luokkien C-12 ja TSM-10 yhteispisteiden kolme (3) parasta SM-mitalein.

Ensimmäistä kautta luokassaan ajavat kilpailijat kilpailevat Vuoden Tulokkaan tittelistä ja kiertopalkinnosta. Palkinnot jaetaan sarjapisteiden mukaisesti. TSP-10 kiertopalkinto jaetaan talvisarjan perusteella.

 
10   Sarjapisteet

Pisteet lasketaan eri luokissa seuraavasti:
C-12 SM-sarja 3 / 4
TSM-10 SM-sarja 6 / 8
TSS-10 NM-sarja 6 / 8 vain alle 18 vuotiaat huomioidaan
TSS-10 FinTrack-sarja 6 / 8
TSP-10 FinTrack-sarja 3 / 4 (talvi)
TSP-10 kesäsarja 3 / 4 (kesä)

TSM-10 ja C-12 SM-osakilpailuissa jaetaan SM-pisteitä, mikäli ko. osakilpailun kyseiseen luokkaan on hyväksytty (= KITI-ilmoittaumisten määrä) vähintään 15 kilpailijaa. Luokassa jaetaan SM-arvo, jos ko. luokan sarjan vähintään puolet osakilpailuista täyttää kyseisen miniosallistujamäärä vaatimuksen.

TSP-10 ja TSS-10 –luokkien osakilpailuissa jaetaan FinTrack-sarjapisteita, mikäli ko. osakilpailun kyseiseen luokkaan on hyväksytty (= KITI-ilmoittaumisten määrä) vähintään 10 kilpailijaa. TSS-10 NM-pisteitä jaetaan riippumatta luokan kokonaisosallistujamäärästä.


Jokaisesta osakilpailusta jaetaan pisteitä seuraavasti:


       

11   Kilpailijoiden jako alkueräryhmiin
Maksimissaan 10 (TSM-10, TSP-10 ja C-12) tai 8 (TSS-10)  kuljettajaa/alkueräryhmä. HUOM! Radat tulee rakentaa siten, että tuo mainittu maksimimäärä autoja on mahdollista sijoittaa eriin.

Kuljettajat jaetaan alkueräryhmiin FTT Ranking –listan mukaisessa järjestyksessä. FTT-rankin löytyy rc10.fi –foorumilta. Sarjan yhteyshenkilö avustaa tarvittaessa eräjakojen muodostamisessa. Kilpailunjärjestäjä voi kilpailun valvojan ja luokkayhteyshenkilön luvalla tehdä yksittäisiä poikkeuksia erälistoihin.

Vapaa harjoittelu ajetaan alkueräryhmittäin, jolloin varsinaista eräharjoitusta ei enää ajeta. Mahdolliset radiohäiriöt selvitetään 1. ja 2. vapaaharjoituksen aikana. Kuljettajat jaetaan finaaleihin oheisen kaavion mukaan.
 

Kuljettajien jako finaaleihin


                   
Liitteet
Liite 1 - Kilpailijanumerolista
Liite 2 - 1/12 korilista
Liite 3 - EFRA 1/10 korilista
Liite 4 - Harjattomat sähkömoottorit
Liite 5 - LiPo-akut

* * *

Edit 12.1.2010: C-12 korilista päivitetty uuden EFRA-listan mukaisilla koreilla
Edit 23.3.2010: Kesän rengassääntö lisätty
Edit 1.4.2010: Kohtaan 6.1. lisätty tarkennus sääntökirjan pitoainesääntöön
Edit 14.4.2010: Touring korilistaan lisätty kesällä sallituiksi tulevat EFRA 2010 -korit
Edit 26.4.2010: Sadekelin rengas lisätty ohjeistoon. Rengas on sama kuin viime kaudella.
Edit 28.4.2010: Päivämäärämuutos FTT VIII -kilpailun kohdalla.
« Viimeksi muokattu: 29.04.10 - klo: 13.17 kirjoittanut Mr Cale »

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
« Vastaus #1 : 23.12.09 - klo: 12.13 »
FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
LIITE 1 - Kilpailijanumerolista



Uudet kilpailijat:
Kilpailu numero anotaan sarjan yhteyshenkilöltä. Ilmoita nimi, seura ja luokka. Yhteystiedot löytyvät FTT 2010 ohjeistosta.

Vanhat kilpailijat:
Ilmoita, jos olet vaihtanut/vaihtamassa luokaa tai seuraa.

Numerotarroja on saatavilla kilpailupaikalla katsastuksessa.

TSM-10
1    Andersson Christer           MMRc
2    Trzaska Sebastian            KyPak
3    Rytsy Teemu                  LMM
4    Minkkinen Joni               LMM
5    Kuusinen Matias              UAU
6    Kutvonen Viljami             UAU
7    Teponoja Miko                TamUA
8    Lehto Kalle                  KyPak
9    Helin Pauli                  TamUA
10   Lukkari Harri                MMRc
11   Salmén Henry                 LahUA
12   Mairue Tomi                  SRC
13   Kyykkä Ari-Pekka             EPUA
14   Niinivirta Toni              MMRc
15   Ahoniemi Sakke               HyUA
16   Laurila Otto                 RiiUA
17   Ahoniemi Simo                HyUA
18   Kivijärvi Antero             UAU
19   Rinne Miika                  SuSeKa
20   Holsti Joonas                UAU
21   Salminen Marko               RiiUA
22   Vehniäinen Panu              TamUA
23   Hiltunen Joni                TUA
24   Heinonen Ari                 UAU
25   Leino Teemu                  UAU
26   Levänen Juho                 RiiUA
27   Laurila Miika                OUA
28   Yli Vesa                     OUA
29   Mustonen Jarkko              UAU
30   Pitkä Nikke                  RiiUA
31   Pihl Olev                    EST
32   Luman Priit                  EST
33   Koivula Pekka                TamUA
34   Poutiainen August            TUA
35   Laptev Ivan                  RUS
36   Rönnqvist Risto              JärvSRK
37   Rönnqvist Ville              JärvSRK
38   Erkkilä Taneli               FED
39   Mäkelin Iina                 KyPak
40   Kiiski Janne                 RiiUA
41   Salo Lassi                   HyUA
42   Kähkönen Jesse               SRC
43   Kesseli Samuli               RiiUA
44   Salmela Karri                UAU
45   Salmela Sami                 UAU
46   Ilvessalo Lasse              UAU
47   Linvall Niko                 UAU
48   Heinonen Arto                UAU
49   Hölttä Matti                 UAU
50   Kallio Jesse                 SaiKart
51   Trofimov Cyrill              RUS
52   Kerola Jukka                 OSPA
53   Tenhunen Henri               LMM
54   Valander Joel                RiiUA
55   Penttinen Sakari             JklSRK
56   Sinervo Niko                 RiiUA
57   Eklund Valtteri              KyPak
58   Haug Risto                   EST
59   Tiit Jörg Miikael            EST
60   Aspinen Janne                JklSRK
61   Rinne Jussi                  JklSRK
62   Valkola Jari                 UAU
63   Lehtojärvi Jethro            TUA
64   Torikka Tommi                ATAK/UA
65   Södergård Kenneth            EPUA
66   Södergård Björn              VUA



TSP-10
1    Myöhänen Tomi                UAU
2    Södergård Kenneth            EPUA
3    Korvenmaa Matti              UAU
4    Penttinen Jukka              LahUA
5    Wikstén Tommi                UAU
6    Konoila Jyri                 UAU
7    Takkinen Sami                LahUA
8    Haapsaari Sami               TUA
9    Lindvall Niko                UAU
10   Hölttä Matti                 UAU
11   Kerola Jukka                 OUA
12   Södergård Björn              VUA
13   Koskinen Risto               TamUA
14   Salmela Sami                 UAU
15   Keränen Timo                 LahUA
16   Heinonen Arto                UAU
17   Vuorenmaa Niko               RiiUA
18   Valtanen Janne               OUA
19   Seppälä Markku               UAU
20   Kiiski Janne                 RiiUA
21   Egorov Alexey                RUS
22   Lehtojärvi Jethro            TUA
23   Anttonen Mika                OUA
24   Vähäkuopus Marko             OUA
25   Valkola Jari                 UAU
26   Nordman Sten                 UAU
27   Kulkas Juho                  UAU
28   Haug Risto                   EST
29   Pulli Jomi                   KyPak
30   Hyppönen Ville               UAU
31   Rintala Juha                 EPUA
32   Naumov Alexander             RUS
33   Luoto Antti                  OUA
34   Ilvessalo Lasse              UAU
35   Karpov Vitaly                RUS
36   Häkämies Jukka               LohUA
37   Ahola Jari                   UAU
38   Karvanen Teemu               SaiKart
39   Hovi Jani                    HyUA
40   Iivonen Matti                KyPak
41   Kaasinen Harri               UAU
42   Tsistovski Mihail            LahUA
43   Pyörre Petri                 LahUA
44   Kaasinen Aleksi              UAU
45   Sojakka Thomas               UAU
46   Lindeman Tero                LMM
47   Martynenko Boris             RUS
48   Minkkinen Pentti             LMM
49   Sipola Ville                 OSPA
50   Menna Juha                   TUA
51   Näätänen Jouko               HyUA
52   Eklund Valtteri              KyPak
53   Hiltunen Joni                TUA
54   Mäkelin Iina                 KyPak
55   Erkkilä Taneli               FED
56   Oksanen Petri                MMRc
57   Vehkomäki Taneli             RaiSRK
58   Kauppinen Teppo              UAU
59   Mustonen Jarkko              UAU
60   Ström Petri                  JoeUA
61   Nyman Harri                  JyvSRK
62   Huovinen Sami                OSPA
63   Seppälä Jani                 OSPA
64   Huhtala Jukka-Pekka          EPUA
65   Mihail Golubkov              RUS



TSS-10
1    Poutiainen August            TUA
2    Luukkonen Eetu               MMRc
3    Salmela Karri                UAU
4    Louhi Jaakko                 RaiSRK
5    Savolainen Anssi             TUA
6    Ahola Juha                   LahUA
7    Salo Lassi                   RiiUA
8    Kallio Jesse                 SaiKart
9    Malinen Lauri                LahUA
10   Kauppinen Petteri            RiiUA
11   Pohjalainen Jani             SaiKart
12   Suni Joni                    MMRc
13   Valander Joel                RiiUA
14   Sampo Tommi                  Jkl SRK
15   Hujanen Niko                 LMM
16   Pitkä Nikke                  RiiUA
17   Kanniainen Antti             OUA
18   Taimioja Veli-Pekka          KyPak
19   Rantala Jarkko               KyPak
20   Vehkomäki Taneli             TUA
21   Rantala Miika                KyPak
22   Oksanen Joonas               LahUA
23   Kesseli Samuli               RiiUA
24   Koliseva Otto                LMM
25   Mustonen Jere                OUA
26   Lehtonen Atte                LMM
27   Aspinen Janne                Jkl SRK
28   Kaasinen Harri               UAU
29   Kuronen Pekka                UAU
30   Kutvonen Aake                UAU
31   Rinne Jussi                  Jkl SRK
32   Huhta Sami                   UAU
33   Marttinen Tomi               AAU
34   Söderholm Juha               UAU
35   Luoto Antti                  OSPA
36   Tiainen Tuukka               UAU
37   Otsavaara Tuomo              UAU
38   Malinen Jyrki                LahUA
39   Mikkelä Juho                 KyPak
40   Pesonen Eetu                 LahUA
41   Iivonen Matti                KyPak
42   Toivonen Axel                UAU
43   Mäkynen Janne                JklSRK
44   Penttinen Sakari             JklSRK
45   Iivonen Pekko                KyPak
46   Anttonen Eemeli              OSPA
47   Jokinen Jiri                 UAU
48   Riekkinen Matias             HyUA
49   Riekkinen Markus             HyUA
50   Laineaho Niko                UAU
51   Toivonen Teemu               KyPak
52   Pausio Tommi                 RaiSRK
53   Levänen Timo                 RiiUA
54   Ilvessalo Lasse              UAU
55   Laurén Kalle                 UAU
56   Valli Harri                  VääUA
57   Kanerva Henry                TamUA
58   Kiuru Wille                  TamUA
59   Pausio Valtteri              RaiSRK
60   Laine Jukka                  VUA
61   Marttinen Tomi               AAU
62   Raudaskoski Petri            AAU
63   Vuolteenaho Mikko            OSPA
64   Korkiakoski Matti            OSPA
65   Kangas Jukka                 OSPA
66   Kaasinen Aleksi              UAU
67   Bloigu Risto                 OSPA
68   Mäläskä Mika                 EPUA
69   Hujanen Miro                 LMM



C-12
1    Levänen Juho                 RiiUA
2    Ahoniemi Simo                HyUA
3    Andersson Christer           MMRc
4    Yli Vesa                     OUA
5    Raikas Tony                  KyPak
6    Saarinen Teemu               HyUA
7    Vehniäinen Panu              TamUA
8    Minkkinen Joni               LMM
9    Salminen Ari                 RiiUA
10   Kutvonen Viljami             UAU
11   Leino Teemu                  UAU
12   Kuusinen Matias              UAU
13   Koivula Pekka                TamUA
14   Penttinen Jukka              LahUA
15   Heinonen Arto                UAU
16   Munck Sami                   TamUA
17   Holsti Joonas                UAU
18   Laurila Miika                OUA
19   Heinonen Ari                 UAU
20   Vähäkuopus Marko             OUA
21   Vuorenmaa Niko               RiiUA
22   Niinivirta Toni              MMRc
23   Mäkinen Veini                JärvSRK
24   Kerola Jukka                 OUA
25   Kivijärvi Antero             UAU
26   Fager Carl-Magnus            UAU
27   Kaukovalta Miika             JärvSRK
28   Lindvall Niko                UAU
29   Iivonen Matti                KyPak
30   Ahoniemi Sakke               HyUA
31   Anttonen Mika                OUA
32   Rinne Miika                  SuSeKa
33   Vähäkangas Oskari            OUA
34   Laptev Ivan                  RUS
35   Mäkinen Mikko                VMF
36   Lappi Ari                    MMRc
37   Siltanen Jarno               JklSRK
38   Huovinen Sami                OSPA
39   Kalves Tom                   TamUA
40   Haapsaari Sami               TUA
41   Putkonen Niko                TamUA
42   Kauppinen Teppo              UAU
43   Lento Pasi                   OSPA
44   Jäppinen Lari                TamUA
45   Valtanen Janne               OSPA
46   Salo Lassi                   HyUA
47   Seppälä Jani                 OSPA
48   Helin Pauli                  TamUA
49   Salmén Henry                 LahUA

« Viimeksi muokattu: 11.08.10 - klo: 12.49 kirjoittanut Mr Cale »

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
« Vastaus #2 : 23.12.09 - klo: 12.15 »
FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
LIITE 2 - 1/12 korilista



Andys
#8217   Sauber Mercedes

Associated
#3169   Jaguar GTP
#3171   Corvette GTP
#3174   Nissan GTP90

Black Art
#BA001  Audi R10
#BA003  Pacemaker (R10)
#BA004  AM

Bolink

        Nissan NPT90
        Ferrari WSC
        Buds Nissan NPT90
        Nissan NPT90
#2018   Porsche 962

CEFX

#14501  DBA4 (Reynard 02S)
#14502  Courage Peugeot

Corally
#78100  Nissan GTP (Long)
#78105  Nissan GTP (Short)
#78110  Ferrari WSC (Hot)
#78115  Nissan GTP (Hot)
#78120  Mercedes

CRC
#4160   Courage Peugeot C60 Evo3

Hot Bodies
#12202  Ferrari WSC
#12201  Nissan GTP
#?????  Toyota GT1
#66831  Reynard 02S
#66832  Moorespeed 908

Kawada
#K071   Sauber

Parma
        Nissan NPT90
#10210  Zytec
#10207  EE1

Protoform

        Courage C-41 WSC
#1603   Nissan P-35
#1607   LMP Speed 8 ( Bentley )
#1609   Speed 12 GTP ( Bentley )
#1611   AMR12

Yokomo

        MS-2


* * *
12.1. lisätyt EFRA 2010-korit punaisella
« Viimeksi muokattu: 12.01.10 - klo: 10.55 kirjoittanut Mr Cale »

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
« Vastaus #3 : 23.12.09 - klo: 12.17 »
FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
LIITE 3 - EFRA 1:10 korilista


Tämän listan mukaiset korit ovat käytössä kaikissa touringluokissa talvikaudella.

Kesäkaudella sallitaan kaikissa luokissa uuden keväällä julkaistavan EFRA-listan mukaiset korit.
 
Blitz
4023   Lexus ISF

East Coast Bodies Tune/King Golden Ltd.
4006   Euro-R
4007   M-Speed 6
4008   IS 250
4009   Evolution-X
4010   320 SI
4021   Mazda 6


Frewer
FR29N  Dodge Stratus

GM
93430  Alfa Romeo

HPI
7316   Dodge Stratus
7381   Vauxhall Astra
4013   HB type C
4014   Alfa Romeo 159
4015   Mazda 6
4016   Mazda 6 MPS

Parma International
10124  MG X-20
10089  Alfa Romeo 156
4011   M-Type Mazda 6

Protoform
1427    Dodge Stratus
1429    Vauxhall Vectra
1460    Alfa Romeo 156 2,0
1463    Vauxhall Astra BTCC
1467    MG ZS
1449    Stratus 2,0 (190mm), Protoform
1476    Stratus 3.0 (All Purpose) Protoform
1465    Mazda 6 (190mm) Protoform
4012    Mazda Speed
4017    Mazda Speed 6
4018    Lexus ISF
4019    Saab Concept Vehicle
4020    Audi A4 DTM Version
1465-00 Mazda 6
 
Slipstream-Trickbits
TB7100 Alfa Romeo

Titan
T600260002 Alfa Romeo 156

TRT/SLB
4022 SLB Audi A5 ConCept

Yokomo
ZR-YSB Dodge Stratus Type A
ZR-TCB Toyota Chaser

Rayspeed
RS-26  Honda Accord



Kesäkaudella sallituiksi tulevat EFRA 2010 -listan mukaiset korit merkitty punaisella.
« Viimeksi muokattu: 14.04.10 - klo: 15.33 kirjoittanut Mr Cale »

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
« Vastaus #4 : 23.12.09 - klo: 12.21 »
FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
LIITE 4 - Harjattomat sähkömoottorit



EFRA Brushless motor
Suom. J. Luopajärvi
Päivittänyt kaudelle 2010 K. Lehto

HARJATTOMAT SÄHKÖMOOTTORIT:

Harjattoman moottorin yleinen määritelmä:

a) Sekä sensoreilla että ilman olevat moottorit ovat sallittuja.

b) Moottori täytyy olla uudelleen rakennettavissa. Kuulalaakerit ovat sallittu.

c) Mikäli moottori toimii sensoreiden avulla:

- Moottorin tulee käyttää kuusi nastaista JST ZH liitintä mallinumeroltaan ZHR-6 tai SZH-002T-P0.5, joka on sopiva 26-28 awg mitoitetuille johdoille.

Johdin järjestys tulee olla seuraava:
Nasta #1 - Musta johdin: maapotentiaali
Nasta #2 - oranssi johdin: vaihe C
Nasta #3 - valkoinen johdin: vaihe B
Nasta #4 - vihreä johdin: vaihe A
Nasta #5 - sininen johdin: lämpötila-anturi, 10k termistori maapotentiaalin suhteen
Nasta #6 - punainen johdin + 5.0 VDC +/- 10%.

Yhteensopivan nopeudensäätimen täytyy käyttää kuusi nastaista JST:n naarasliitintä osanumeroltaan X-6B-ZR-SMX-TF (missä X merkitsee liittimen tyyppiä), tai vastaavaa.

- Virtaliitin tulee olla selkeästi merkattuna kirjaimilla A, B, C.
Kirjain A vaiheelle A
Kirjain B vaiheelle B
Kirjain C vaiheelle C

d) `05` kokoisen moottorin määritelmä:
Kannu:
Suurin sallittu halkaisija on 36,02 mm mitattuna kohdasta, joka antaa suurimman halkaisijan, juotoskorvakkeita tai johtoja ei mittauksessa oteta huomioon. Pienin sallittu halkaisija on 34,00 mm mitattuna kohdasta, joka antaa pienimmän halkaisijan, juotoskorvakkeita tai johtoja ei mittauksessa oteta huomioon. Suurin sallittu pituus on 53,00 mm mitattuna moottorin kiinnitys tasosta päädyn uloimmaiseen kohtaan, juotoskorvakkeita, johtoja tai valmistajan merkintöjä ei oteta huomioon. Pienin sallittu pituus on 50,00 mm mitattuna moottorin kiinnitys tasosta päädyn uloimmaiseen kohtaan, juotoskorvakkeita, johtoja tai valmistajan merkintöjä ei oteta huomioon. Moottorin kiinnitys reiät tulee olla 25,0 – 25,4 mm etäisyydellä toisistaan moottorin keskilinjan suhteen.

Staattori:
Staattorin vähimmäispituus on 19,30 mm ja enimmäispituus 21,00 mm. Sisähalkaisijan pitää olla vähintään 12,50 mm ja enintään 16,00 mm.Jos staattori muodostetaan levyjen avulla, täytyy sen kuitenkin olla yhtenäinen. Levyjen tulee olla toisissaan suoraan kiinni, kaikki väliaineet levyjen välissä ovat kiellettyjä. Levyjen paksuus on 0,35 +/- 0,05 mm. Kaikki levyt tulee olla samaa materiaalia.

Käämitys:
Ainoastaan kolmihaaraiset staattorit ovat sallittuja. Käämitysten tulee olla tähti- tai delta-mallisia. Ainoastaan pyöreä kuparijohdin on sallittu. Kierrosmäärää ei ole rajoitettu.

Roottori:
Akselin halkaisijan tulee olla 0,125 tuumaa (3,175 mm). Ainoastaan yksiosaiset neodyymi- tai ferriittimagneetit ovat sallittuja. Magneetilla saa olla vain kaksi magneettista napaa. Magneetin pituus tulee olla vähintään 23,00 mm ja enintään 27,00 mm. Magneetin halkaisijan täytyy olla vähintään 12,00 mm ja enintään 15,50 mm.

e) Kaikissa moottoreissa täytyy olla alkuperäisen valmistajan logo tai nimi pysyvästi merkittynä moottorin päädyssä.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
« Vastaus #5 : 23.12.09 - klo: 12.24 »
FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
LIITE 5 - LiPo akut


LiPo-akkujen lataussäännöt AKK-Motorsport ry:n alaisissa PA kilpailuissa 2010

1.   Käytettävän akun tulee olla kovakuorinen ”hard case” akku (ABS tai muu vastaava materiaali), joka täyttää seuraavat kriteerit:
   a.   1S (3.7V) akut
      i.   Tekninen määritys
         1.   Maksimi pituus 93 mm
         2.   Maksimi leveys 47 mm
         3.   Maksimi korkeus 18.5 mm
         4.   ym. mittoihin ei lasketa johtoja mukaan, eikä akkujen mahdollisia jalkoja (”tabs”) lasketa mukaan korkeusmittaan
         5.   Akun kaikki kennot tulee olla kytkettynä rinnakkain
         6.   Akun liittimet tulee olla suojattuna siten, että akkua ei ole mahdollista saada oikosulkuun sijoittamalla sitä sähköä johtavalle alustalle.
         7.   Akku saa olla maksimissaan kahdessa eri  osassa, jolloin molempien osien tulee olla kovakuorisia ja ne yhdistetään liitäntäjohdolla.
         8.   Maksimi kapasiteetti 5500 mAh
         9.   Maksimi nominaali jännite 3.70 V
         10.   Kahdessa eri osassa olevan akun (”saddle pack”) tulee kokonaisuudessaan mahtua ym. mittojen sisään kun akun osat ovat sijoiteltuna vierekkäin ilman välijohtoa.
         11.   Akun kotelossa täytyy olla tehtaalla merkityt tekniset tiedot, joiden tulee sisältää vähintään:
            a.   Kennojen lukumäärä taikka nominaali jännite
            b.   Kapasiteetti
            c.   Tuotteen mallimerkintä tai valmistaja
      ii.   tai hyväksytty EFRA 2010 listalla (ei julkaistu liitteen kirjoitushetkellä, kts. kohta 11)
      iii.   tai hyväksytty EFRA 2009 listalla osana 2S akkua
         1.   Alkuperäisen akun tulee olla ”saddle pack” -tyyppinen
         2.   Akusta saa käyttää ainoastaan yhtä puolikasta
         3.   Akun maksimi nominaali jännite 3.70 V
         4.   Kaikkien kennojen tulee olla kytkettynä rinnakkain
   b.   2S (7.4V) akut
      i.   Hyväksytty EFRA 2009 listalla
      ii.   tai hyväksytty EFRA 2010 listalla (ei julkaistu liitteen kirjoitushetkellä, kts. kohta 11)
      iii.   tai hyväksytty ROAR 2010 listalla (päivätty 20.1.2010)
         1.   ROAR 2010 listalla on myös ns. ”soft pack” akkuja, jotka eivät ole sallittuja.

2.   Akusta ei saa poistaa mitään alkuperäisiä merkintöjä tai tarroja.
   a.   Mikäli akun merkinnät ovat kuluneet normaalin käytön yhteydessä siinä määrin, että akkua ei voida todeta niiden perusteella lailliseksi voidaan akun laillisuus todeta esikatsastuksessa katsastuspäällikön toimesta.
      i.   Tässä tapauksessa kilpailijalla on velvollisuus todistaa akun laillisuus ja päätös akun laillisuudesta sekä päätökseen johtaneista tekijöistä kirjataan katsastuspöytäkirjaan kilpailijan sekä katsastuspäällikön allekirjoituksilla varustettuna.
      ii.   Katsastuspäällikkö voi ajosuorituksen jälkeisessä katsastuksessa todeta akun laittomaksi mikäli sitä ei ole esikatsastuksessa aiemmin todettu lailliseksi, vaikka kilpailija pystyisikin todistamaan akun lailliseksi tässä vaiheessa.

3.   Akkukoteloon ei saa tehdä mitään muutoksia. Kotelon tulee olla ehjä ja alkuperäisen muotoinen.
   a.   Poikkeuksena akun pohjassa olevat jalat (”tabs”) saa lyhentää, mikäli akun kuori ei heikkene leikkauksen yhteydessä.

4.   Akut on ladattava standardilla CC/CV (Constant Current/Constant Voltage) –latausohjelmalla
   a.    Maksimi jännite latauksen jälkeen:
      i.   4.20 V (1S akut) (mittaustoleranssi +/- 0.02 V)
      ii.   8.40 V (2S akut) (mittaustoleranssi +/- 0.04 V)

5.   2S akkujen latauksen yhteydessä on käytettävä jännitteen tasaajaa (balanseri). Jännitteen tasaajan tulee olla:
   a.   Sisäänrakennettu laturiin, jolloin akku kytketään + ja – napojen lisäksi laturin tasausliittimeen.
   b.   tai ulkoinen niissä tapauksissa, joissa laturissa ei ole sisäänrakennettua jännitteen tasaajaa. Soveltuvia tuotteita ovat mm.:
      i.   Graupner LiPo Balancer Plus
      ii.   JP EnErG Li-Poly In-Line 2-5 Cell Balancer
      iii.   LRP Precision Parallel LiPo Balancer
      iv.   tai vastaava muu kaupallinen tuote.

6.   Akkujen lämmittäminen on kielletty.

7.   Akkujen lataus ja säilytys suorassa auringonpaisteessa on kielletty.

8.   Akun latausvirta max. 1C (1C = akun yhden kennon kapasiteetti, esim. 5300mAh = 5.3A)

9.   Akku tulee sijoittaa latauksen ajaksi käyttöön tarkoitettuun latauspussiin. Soveltuvia tuotteita ovat mm:
   a.   Speed Passion Lipo Safe Bag
   b.   MaxAmps Lipo Sack
   c.   tai vastaava muu kaupallinen tuote.

10.   Akkujen sääntöjen vastaisesta latauksesta seuraa kilpailun johdon päättämä rangaistus, joka voi tilanteesta riippuen olla:
   a.   Musta lippu
   b.   Tuloksen hylkäys
   c.   tai muu tilanteen vakavuuden mukainen rangaistus

11.   EFRA 2010 lista otetaan käyttöön heti sen julkaisun jälkeen seuraavaan kilpailuun, jonka ilmoittautumisaika ei ole vielä umpeutunut listan julkaisemishetkellä.
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo: 14.42 kirjoittanut copter »

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
« Vastaus #6 : 23.12.09 - klo: 12.46 »
C-12 1S saddlet pitäs olla näinä päivinä jenkeistä saatavilla, joten tuo kennotyyppi kannattaa myös huomioida
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

stimpson

  • Vieras
Vs: FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
« Vastaus #7 : 18.01.10 - klo: 13.48 »
FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
LIITE 5 - LiPo akut


Lajiryhmä päivittää säännön (lähinnä C-12 -autoja koskien) ja se julkaistaan mahdollisimman pian.

Olikos tähän jo sääntöä olemassa? Virallisessa ohjeistossakin on viite, että LiPo asia varmistuu, kun tämä liite julkaistaan.

Kisoihin aikaa alle 2 viikkoa, eikä vieläkään ole varmaa tietoa akuista joilla ajetaan kilpaa?  :police:

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
« Vastaus #8 : 18.01.10 - klo: 13.54 »
Kisoihin aikaa alle 2 viikkoa, eikä vieläkään ole varmaa tietoa akuista joilla ajetaan kilpaa?  :police:

http://rc10.fi/index.php?topic=20621.msg404008#msg404008

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
« Vastaus #9 : 21.01.10 - klo: 00.36 »
Terve,

Tässä 2010 akkusääntö liitteenä. Kirjoitan sen vielä tuonne viestiin ylemmäs ketjuun. Kuten aikaisemmin jo todettu, niin EFRA 2010 lista ei valitettavasti ole vielä tullut ja sen takia tämä asia on hieman venähtänyt.

EFRA 2010 akkulista kuitenkin julkaistaan tässä ihan lähipäivinä ja se otetaan meillä käyttöön välittömästi. EFRA:ssa se otetaan käyttöön 15.2.2010, joka tarkoittaa sitä että uusi akkulista on voimassa jo Mäntsälän EM-kisoissa.
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo: 14.35 kirjoittanut copter »

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
« Vastaus #10 : 21.01.10 - klo: 00.51 »
Hieman summauksena mainittakoon:

Muutoksia yleisesti:
- Akun rinnalle tuleva balanseri on sallittu
- Rangaistus / seuraamus virheellisestä latauksesta on muuttunut, jätetty enemmän pelivaraa kilpailun järjestäjälle asian ratkaisemiseksi (koska ongelmia ei ollut 2009).

Hyväksytyt akut:
- 1:10 autoissa 2S akuissa hyväksytty akut EFRA 2009 ja ROAR 2010 listalta. EFRA 2010 listaa ei ole tullut vielä, mutta heti kun se tulee, niin sillä olevat akut ovat myös sallittuja.
- 1:12 autojen 1S akuista ei vielä ole olemassa listaa. ROAR:lla on tietysti jotain, mutta sielläkin lista on melko vanha. BRCA listaus myös olematon. Tämän takia 1:12 1S akuista on nyt tekninen määritelmä meidän omissa säännöissä, jonka sisään istuvat akut (kaikki, ei väliä vaikka ei olisi ROAR / EFRA listalla) ovat sallittuja. Tämän lisäksi tulevalla EFRA 2010 listalla olevat akut ovat sallittuja.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
« Vastaus #11 : 21.01.10 - klo: 08.25 »
Mites kun GM:n akuista irtoo merkinnät käytännössä ekan ajokerran aikana? Onko tuote vaan niin p*ska ettei sillä saa ajaa , vai voidaanko nämä hyväksyä jotenkin?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
« Vastaus #12 : 21.01.10 - klo: 09.37 »
Terve,

Tässä 2010 akkusääntö liitteenä. Kirjoitan sen vielä tuonne viestiin ylemmäs ketjuun. Kuten aikaisemmin jo todettu, niin EFRA 2010 lista ei valitettavasti ole vielä tullut ja sen takia tämä asia on hieman venähtänyt.

EFRA 2010 akkulista kuitenkin julkaistaan tässä ihan lähipäivinä ja se otetaan meillä käyttöön välittömästi. EFRA:ssa se otetaan käyttöön 15.2.2010, joka tarkoittaa sitä että uusi akkulista on voimassa jo Mäntsälän EM-kisoissa.

EFRA saisi merkittävästi nopeuttaa omaa toimintaansa näissä asioissa. Siellä tunnutaan toimivan jollain antiikkisella kellotaajuudella.
Kilpailukykyisten akkujen hankkiminen ei amatööreille onnistu ihan sormia napsauttamalla. Sen vuoksi pitäisi tieto sallituista akuista olla enemmän ajoissa kaikkien tiedossa.   
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
« Vastaus #13 : 21.01.10 - klo: 11.27 »
1S akkujen suhteen hyvä juttu että kaikki toistaseksi sallittuja. EFRA vois todellakin vähän aktivoitua, tai sitten Suomi vois irtaantua käyttämästä tuota olematonta listaa tekemällä oman EFRA + omat -listan.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
« Vastaus #14 : 21.01.10 - klo: 11.31 »
Mitä tulee EFRA toimintaan, niin normaalistihan uusi akkulista tulee vasta voimaan myöhemmin keväällä. Nyt kun 1:12 autoissa on siirtymä LiPo akkuihin myös, niin toimintaa on nopeutettu jotta uusi akkulista saadaan jo aikaisemmin ajettaviin EM kisoihin käyttöön.

On totta että EFRA voisi toimia asiassa hieman nopeammin, mutta jotta 1:12 EM kisoihin LiPo akut saataisiin käyttöön, niin EFRA:lle oli pakko antaa hieman enemmän aikaa listan tekemiseksi. Muuten lista olisi tullut aikaisemmin, mutta ilman 1S LiPo akkuja -> EM kisat olisi ajettu metallipattereilla pelkästään.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
« Vastaus #15 : 21.01.10 - klo: 11.41 »
Mainittakoon tässä yhteydessä vielä, että GM:ltä on tullut ProStock koneesta uusi versio joka on samalla osanumerolla kuin edellinen (#97290). Tämä uusi kone on sisuskaluiltaan identtinen aikaisemman kanssa. Kannussa on erilaiset kevennykset / ilmanottoaukot sekä sensoriliitin on siirretty pystyasentoon.

Uusi versio on myös sallittu FTT sarjassa.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
« Vastaus #16 : 21.01.10 - klo: 11.44 »
Joo 1/12 akkujen kanssa tilanne on vähän hankala. MM-kisojen suhteen lienee sama ongelma akkulistauksessa - tarvittavat kennot kun tarvii olla saatavilla kai edelleen 6kk ennen kisoja ja niitä tarvii olla myyty muutama tuhat, joten juuri julkaistujen kennojen myyntimäärät eivät vielä täytä sitä, mutta siihen päästään pian. Sen tiedän EFRA:sta, että akkuvalmistajat odottavat laskua EFRAlta, jotta saisivat kennonsa listalle. Kennot on lähetetty ja niitä on käsitykseni mukaan tulossa listalle melko monia, EFRA ei vain ole ilmeisesti laskuttanut firmoja vielä (tais olla 500e/hyväksyttävä akku). Firmoilla kuitenkin oli tieto että heidän kennonsa ovat listalle tulossa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
« Vastaus #17 : 21.01.10 - klo: 11.53 »
EFRA:n toiminnasta vielä sen verran, että valmistajilla on mahdollisuus toimittaa akkuja EFRA:lle hyväksyttäväksi aina kuluvan vuoden loppuun saakka (31.12.2009 oli nyt 2010 listalle rajana). Tämän jälkeen akut täytyy vielä testata, lista koostaa ja loppujen lopuksi vielä odottaa että valmistajat maksavat hyväksyntää edellyttävät maksut.

En itse sanoisi että EFRA toimii hitaasti, koska kuitenkin akkujen toimitushetkestä on 3 viikkoa kulunut aikaa ja tiedän, että lista on tehty ja tällä hetkellä he odottavat että valmistajat maksavat maksunsa, jonka jälkeen vasta lista voidaan julkaista.

Enemmän näen ongelmaksi sen, että ajankohta jolloin lista koostetaan on meidän kannalta väärä, koska sarjamme ensimmäiset kisat ovat jo tammikuussa. Näin ei ole kaikissa maissa, koska eri maissa sarjat alkavat hyvin eri aikoihin ja sen seurauksena EFRA:n on mahdotonta tehdä listaa juuri silloin, kuin se olisi kaikille soveliasta. Meillä kuitenkaan ongelma ei ole pahin, koska esim. Saksassa sarja alkaa jo syksyllä ja päättyy myöhään keväällä. Heillä siis EFRA lista tulee aina kesken kauden. He eivät myöskään muuta sääntöjä kesken kauden, joten heillä uusi lista tulee aina viiveellä käyttöön.

Itse tätä asiaa mietiskelin juuri eilen ja mielessäni kävi, että ehkä olisi syytä vakioida tuo listan ilmestymisajankohta, jonka perusteella sitten eri maat voisivat ajoittaa sarjansa alkamishetket oikeaan ajankohtaan. En usko että listan tekeytyminen nopeutuu juurikaan, mutta jos ajankohta milloin se olisi valmiina olisi vakio (ja luotettava), niin silloin sarjat / kilpailut olisi mahdollista aikatauluttaa paremmin.

Aikaisemmin Suomessahan EFRA:n listat otettiin viiveellä käyttöön, jolloin ongelmia ei esiintynyt. Tästä on haluttu päästä eroon ja nyt kun niin on tehty, niin olemme riippuvaisia tietysti EFRA:n aikatauluista enemmän. En usko että kuitenkaan kukaan haluaa palata siihen että listat otetaan viiveellä käyttöön, joten tilanteeseen vain täytyy mukautua.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
« Vastaus #18 : 21.01.10 - klo: 12.37 »
Enemmän näen ongelmaksi sen, että ajankohta jolloin lista koostetaan on meidän kannalta väärä, koska sarjamme ensimmäiset kisat ovat jo tammikuussa. Näin ei ole kaikissa maissa, koska eri maissa sarjat alkavat hyvin eri aikoihin ja sen seurauksena EFRA:n on mahdotonta tehdä listaa juuri silloin, kuin se olisi kaikille soveliasta. Meillä kuitenkaan ongelma ei ole pahin, koska esim. Saksassa sarja alkaa jo syksyllä ja päättyy myöhään keväällä. Heillä siis EFRA lista tulee aina kesken kauden. He eivät myöskään muuta sääntöjä kesken kauden, joten heillä uusi lista tulee aina viiveellä käyttöön.

Itse tätä asiaa mietiskelin juuri eilen ja mielessäni kävi, että ehkä olisi syytä vakioida tuo listan ilmestymisajankohta, jonka perusteella sitten eri maat voisivat ajoittaa sarjansa alkamishetket oikeaan ajankohtaan. En usko että listan tekeytyminen nopeutuu juurikaan, mutta jos ajankohta milloin se olisi valmiina olisi vakio (ja luotettava), niin silloin sarjat / kilpailut olisi mahdollista aikatauluttaa paremmin.
Lainaus
Hyväksytyt akut:
- 1:10 autoissa 2S akuissa hyväksytty akut EFRA 2009 ja ROAR 2010 listalta. EFRA 2010 listaa ei ole tullut vielä, mutta heti kun se tulee, niin sillä olevat akut ovat myös sallittuja.

Tässähän se ongelma tällä erää on
-FTT-kisaan aikaa 9 päivää
-halutaan olla mahdollisimman kilpailukykyisellä kalustolla mukana
-hyväksyttyjen akkujen listaa odotetaan EFRAlta
-valmistajat tietävät omien akkujensa tilanteen julkaisemattoman listan suhteen, mutta markkinoilla ja kisaajilla tietoa ei ole. 

Tämä ei ole asiasta valittamista enkä nyt syyttele ketään hitaudestakaan, kunhan kirjasin miltä tilanne tässä tiimissä näyttää.
>>> 45C ja 50C 2S akkuja on ollut saatavissa maailmalta jo jonkin aikaa, mutta vielä ei ole tietoa niiden sallittavuudesta 9pv päästä ajettavassa kisassa.

No, sama vaiva tietty kaikilla TSM-kuskeilla.

MAHTAVAA on kuitenkin Stock-luokan (TSS) lupaavalta näyttävä nuosukiito!!!
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
« Vastaus #19 : 21.01.10 - klo: 12.46 »
No EFRA 2009 listan akut ovat kyllä olleet tiedossa jo pitkään ja niillähän suurin osa on ajanut nyt talvikaudella treenitkin.

Mitä tulee akkujen tehoihin, niin en usko että virissä se tulos jää siitä akun C arvosta kiinni kun konerajoitusta ei ole. Auton kyllä saa kulkemaan tarpeeksi lujaa sisäkaudelle varmasti myös aikaisemman listan akuilla.

Ehkä jotain eroa voi olla TSS ja TSP -luokissa, mutta sanoisin että sielläkin kyllä voiton avaimet löytyvät muualta kuin akun C arvosta.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
« Vastaus #20 : 22.01.10 - klo: 14.47 »
LiPo sääntöä vielä hieman muokattu EFRA 2010 listan käyttöönoton osalta sekä myös otettu kantaa akkuihin, joiden tarrojen merkinnät ovat kuluneet.

Muutokset voidaan summata:

- EFRA 2010 lista otetaan käyttöön kun se tulee (kuten jo oli aiemmin), mutta ainoastaan kilpailuihin joiden ilmoittautuminen ei ole vielä mennyt kiinni. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos lista julkaistaan nyt ennen Kuusankosken kisaa, niin se tulee voimaan vasta seuraavaan osakilpailuun. Tällä pyritään estämään "yllätykset" mikäli EFRA päättääkin julkaista kisan esim. perjantaina illalla juuri ennen seuraavan päivän osakilpailua jne.

- Akut joiden merkinnät ovat kuluneet voidaan tietyin ehdoin esikatsastaa. Huomioimisen arvoinen asia on, että ne tulee nimenomaan hyväksyttää ennen niillä ajamista, eli erän jälkeisessä katsastuksessa se on jo liian myöhäistä.

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
« Vastaus #21 : 03.03.10 - klo: 15.01 »
LiPo sääntöä vielä hieman muokattu EFRA 2010 listan käyttöönoton osalta sekä myös otettu kantaa akkuihin, joiden tarrojen merkinnät ovat kuluneet.

Muutokset voidaan summata:

- EFRA 2010 lista otetaan käyttöön kun se tulee (kuten jo oli aiemmin), mutta ainoastaan kilpailuihin joiden ilmoittautuminen ei ole vielä mennyt kiinni. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos lista julkaistaan nyt ennen Kuusankosken kisaa, niin se tulee voimaan vasta seuraavaan osakilpailuun. Tällä pyritään estämään "yllätykset" mikäli EFRA päättääkin julkaista kisan esim. perjantaina illalla juuri ennen seuraavan päivän osakilpailua jne.

- Akut joiden merkinnät ovat kuluneet voidaan tietyin ehdoin esikatsastaa. Huomioimisen arvoinen asia on, että ne tulee nimenomaan hyväksyttää ennen niillä ajamista, eli erän jälkeisessä katsastuksessa se on jo liian myöhäistä.

Saakos näillä akuilla nyt ajaa tulevassa Kiimingin kisassa (FinTrack Tour III 2010)?
http://news.efra.ws/fileadmin/news/2010/01/2010%20EFRA%202S%20Stick%20LiPo%20List%20V2%20pdf.pdf
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
« Vastaus #22 : 03.03.10 - klo: 15.23 »
Saa ajaa.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
« Vastaus #23 : 07.03.10 - klo: 18.28 »
Minä kysyisin rengassäännöstä seuraavaa. Eli mikä on käytäntö jos kuljettajalla hajoaa rengas / vanne kesken kisan sellaiseen kuntoon että sitä ei saa enään parsittua kasaan ? Saako hajonneen renkaan korvata samanlaisella renkaalla vai jääkö ajot sitten ajamatta lopuista lähdöistä ? Mukaan tulossa Kiiminkiin ja Laukaaseen.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
« Vastaus #24 : 07.03.10 - klo: 20.29 »
Yhden rengassetin luokissa (talvella TSS ja TSP) hajonneen renkaan saa vaihtaa. Katsastukseen vaan hajonneen renkaan kanssa. Jos yhdeltä kuskilta alkaa mennä "epäilyttävän paljon" renkaita niin jossain vaiheessa katsastusmiehen harkinnan mukaan peli vihelletään poikki  :wink:.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
« Vastaus #25 : 07.03.10 - klo: 21.47 »
Yhden rengassetin luokissa (talvella TSS ja TSP) hajonneen renkaan saa vaihtaa. Katsastukseen vaan hajonneen renkaan kanssa. Jos yhdeltä kuskilta alkaa mennä "epäilyttävän paljon" renkaita niin jossain vaiheessa katsastusmiehen harkinnan mukaan peli vihelletään poikki  :wink:.
Kiitoksia tiedosta. Tarkennatko vielä tällaisen seikan. Eli jos rengas / vanne hajoaa, joudunko ostamaan koko setin järjestäjiltä vai kelpaako jos jos omasta pakista löytyy samaa rengasta ? Nuita Xenoneita kun löytyy avaamattomina vielä.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa _jtr_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
« Vastaus #26 : 07.03.10 - klo: 23.01 »
Yhden rengassetin luokissa (talvella TSS ja TSP) hajonneen renkaan saa vaihtaa. Katsastukseen vaan hajonneen renkaan kanssa. Jos yhdeltä kuskilta alkaa mennä "epäilyttävän paljon" renkaita niin jossain vaiheessa katsastusmiehen harkinnan mukaan peli vihelletään poikki  :wink:.
Kiitoksia tiedosta. Tarkennatko vielä tällaisen seikan. Eli jos rengas / vanne hajoaa, joudunko ostamaan koko setin järjestäjiltä vai kelpaako jos jos omasta pakista löytyy samaa rengasta ? Nuita Xenoneita kun löytyy avaamattomina vielä.
Kisoissa käytettävät renkaat pitää olla kilpailupaikalta ostettuja. Myös aiemmista kisoista ostetut ja kisapaikalla leimatut renkaat varmaankin käypi..

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
« Vastaus #27 : 07.03.10 - klo: 23.48 »
Juuri niinkuin _jtr_ tuossa edellä sanoi. Eli pitää olla joko tämän talven kisoissa käyttetty rengas tai sitten uusi. Välttämättä ei tarvi ostaa koko settiä. Esim. Tampereen kisassa oli katsastuksessa irraliisia yksittäisiä uusia renkaita.

Poissa Tuukka T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
« Vastaus #28 : 23.03.10 - klo: 11.12 »
Kesän rengas on kai jo päätetty?

Yt Tuukka
Löysin rantein...

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
« Vastaus #29 : 23.03.10 - klo: 11.38 »

Päätös näyttäisi tämän mukaan jo olevan olemassa
http://rc10.fi/index.php?topic=45606.msg424366#msg424366

Järjestyksen vuoksi olisi nyt hyvä saada asialle vahvistus myös päättävältä taholta. Olisi mielenkiintoista samalla kuulla hieman valintaprosessista ja kriteereistä.

Hankintamenettely lienee sama kuin talvella eli renkaat ostetaan kisajärjestäjältä?
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi