Kirjoittaja Aihe: Semisuuri Puutaheinää keskustelu  (Luettu 27312 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mh2623

  • Tulokas
    • Profiili
Semisuuri Puutaheinää keskustelu
« : 05.01.10 - klo: 19.59 »
miten säädetään traxxas slayerin tyhjäkäyntiä?
« Viimeksi muokattu: 07.01.10 - klo: 22.52 kirjoittanut Heuli »

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #1 : 05.01.10 - klo: 20.05 »
tyhjäkäynti ruuvista :tongue:

Poissa hallipatsui

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #2 : 05.01.10 - klo: 20.19 »
Kysyppäs tuolla polttis puolella.
Hobao Hyper 8,5 Pro
Team Academy SBV2 Pro Carbon Team Academy GV2 Pro

Poissa junttapave

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #3 : 05.01.10 - klo: 20.45 »
Käyttöohjeet....
VRCK|HOBAO HYPER 8.5|http://p1.foorumi.info/vrck

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #4 : 05.01.10 - klo: 20.53 »
Käyttöohjeet....
Niitähän on vissiin monta riviä...  :mrgreen:
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #5 : 05.01.10 - klo: 22.16 »
Moniko näistä helvetin pätevistä neuvoista auttoi kysyjää?

Käyttöohjeet....
Niitähän on vissiin monta riviä...  :mrgreen:

Käyttöohjeet....

Kysyppäs tuolla polttis puolella.


Varmaan Suurilla Tietäjillä on nyt hyvä mieli. :police:

Mutta asiaan:

Moottorin sivussa on ns. tyhjäkäyntiruuvi, jota kiertämällä voit säätää kaasuttimen kurkun avoimuutta, säädä se vaikka noin 1 mm suuruiseksi. Parhaiten asian havaitsee, kun ottaa ilmanputsarin pois säätämisen ajaksi, mutta muistaa sen tietenkin laittaa takaisin ennen käynnistystä.

Muista myös säätää kaasulinkit siten, että neutraalikaasulla ja trimmit nollassa kaasuttimen luisti "lepää" tyhjäkäyntiruuvia vasten.
Flying Calacucco

Mika R

  • Vieras
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #6 : 05.01.10 - klo: 22.41 »
Tuo on hyvä alku. Tuolla ruuvilla tosiaan säädetään luistin kurkkua eli "reikää" kaasun ollessa 0-asennossa eli tyhjäkäynnillä/jarrulla. Lähtökohtaisesti säädä ko. kurkku noin milliin.

Varsinaisesti tyhjäkäynti säädetään luistin päässä olevasta "alaneulasta". Kiinnipäin eli myötäpäivään moottori saa vähemmän polttoainetta jolloin moottori menee laihemmalle ja kierrokset nousevat aina siihen pisteeseen asti kun seos menee liian laihalle eikä moottori saa polttoainetta lainkaan. Vastapäivään moottori saa vastaavasti enemmän polttoainetta suhteessa ilman määrään eli seos menee rikkaammalle.

Talvella ilmassa on enemmän happea kuin kesällä jolloin moottori pitää säätää rikkaammalle. Kierrä siis tyhjäkäyntiä eli alaneulaa vastapäivään kunnes moottori käy tasaisesti kurkun ollessa yllä mainitun millin auki eli 0-asennossa mikäli se on tehdasasetuksissa.

Pääneulasta säädetään sitten polttoaineen määrää kurkku täysin auki eli huippunopeutta. Joskus, esim. kisatilanteessa, joutuu moottoria kompensoimaan tuosta Peitsamon mainitsemasta tyhjäkäyntiruuvista vaikkapa silloin kun voimansiirto on kurainen tai kytkin jousin poikki ettei moottori pääse sammumaan jarrulla. Normaalisti siihen ei kosketa.

e: on vähän hassua että ruuveilla ei ole selkeitä nimiä toimintojen osalta.
yleensä
idle screw eli tyhjäkäynti on tuo kurkun 0-asento
main needle eli pääneula on seos kurkku täysin auki. siitä myös säädetään säähän sopivaksi kun pientä lämpötilavaihtelua, alaneulaan ei välttämättä tarvitse koskea
low speed needle tai mixture screw eli alaneula on oikeasti tuo tyhjäkäynti/seos ruuvi
manuaaleissa voi olla toki eri nimityksiäksin, joskus sekaisin....
« Viimeksi muokattu: 05.01.10 - klo: 22.45 kirjoittanut Mika R »

Poissa hallipatsui

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #7 : 05.01.10 - klo: 22.49 »
Ajettilin nyt vain kertoa aloittelijalle, että mistä kannattaa lähteä kysymään.
Sieltä voisi saada paremmin vastauksenkin.

OT
Hobao Hyper 8,5 Pro
Team Academy SBV2 Pro Carbon Team Academy GV2 Pro

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #8 : 06.01.10 - klo: 02.03 »
Jösses sentään Mika!!!

Tyhjäkäynti säädetään TYHJÄKÄYNTIRUUVISTA!!!!

Alaneulasta säädetään alakierrosten seos.
Joka vaikuttaa koneen kaasuvastaavuuteen ja moneen muuhunkin asiaan...
Myös toki tyhjäkäyntikierroksiin, MUTTA sen tehtävä EI ole tyhjäkäynnin säätäminen.

Nämä asiat säädetään erikseen.

Jos tyhjäkäynnillä on korkeet kierrokset... Tyhjäkäyntiruuvia auki.
Mikäli auto ei käy tyhjää, tai kierrokset todella alhaiset... Ruuvia kiinni.

Tee mika palvelus ja poista toi sun viestis...

Ethän sä ny voi olla alottelevia kavereita noin pahasti metsään neuvomassa.

Melkein voisin olla närkästyny jo tosta viestistä... nyt kykenen vaan olemaan shokissa. :shock:
« Viimeksi muokattu: 06.01.10 - klo: 02.26 kirjoittanut *HOKE* »

Mika R

  • Vieras
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #9 : 06.01.10 - klo: 09.21 »
No tämä on mun kokemus asiasta. En lähde sitä muuttamaan.

Tuolta voi opiskella lisää http://www.rctech.net/forum/nitro-off-road/295490-tuning-bible.html

Jos luistin 0-asento so. "tyhjäkäynti" on liian iso, niin tyypillisesti kierrokset jää päälle kun kaasu on ollut maksimissa. Mulla on ainakin tällainen kokemus asiasta. Katso asetus manuaalista tai älä koske siihen jos ei ole pakko.

Muista että pääneula (täysi kaasu) säädetään ensin.
Jos moottorissa ei ole alaneulaa luistin päässä, niin ainoa tapa säätää tyhjäkäynti on tuo Peitsamon heti alussa mainitsema kaasun 0-asento/pääteasento (idle stop screw).
« Viimeksi muokattu: 06.01.10 - klo: 09.34 kirjoittanut Mika R »

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #10 : 06.01.10 - klo: 10.29 »
Olen tässä periaatteessa samoilla linjoilla Mikan kanssa, vaikka kommentti tyhjäkäynnin säätämisestä alaneulalla onkin hiukan rankka yleistys prosessista. "Tyhjäkäynnin säätöruuvin" tehtävä siis on ainoastaan varmistaa, että luisti ylipäätään jää auki ja näin ollen mahdollistaa koneen käymisen tyhjää. Samalla ko. ruuvi vaikuttaa alaneulan säätöihin ja sitä kautta mm. siihen kuinka nopeasti kone tiputtaa täysikaasun jälkeen tyhjäkäynnille jne. 

Koneen säätäminen yksinkertaistuu huomattavasti, kun säätää sen luistin ohjearvoon ja jättää sen siihen. Jos ohjearvoa ei ole, niin sitten toi 1mm on hyvä lähtökohta ja varmasti sillä asetuksella suurin osa markkinoilla olevista koneista pelaa ainakin tyydyttävästi. Sitten muut ruuvit tehtaan antamiin asetuksiin kone käyntiin, odotellaan että se lämpenee (autetaan tarvittaessa kaasulla konetta pysymään käynnissä) ja saadaan indikaatio missä ollaan. Edelleen jos tehtaan asetuksia ei ole, niin kone käyntiin ja lämpöiseksi. Jos ei jaksa käydä, niin alaneulaa kiinni niin pitkään että käy tasaisesti tyhjää. Vastaavasti jos meinaa huutaa, niin alaneulaa auki kunnes käy nätisti. Sitten säätämään yläneula eli varmistetaan että menee kivasti täydellä kaasulla, ei mene laihalle jne. ja sitten tarkastetaan ettei olla menty alhaalta laihalle jos yläneulaa on joutunut kiristelemään, muutetaan tarvittaessa ja siinä se. Vasta ihan lopuksi jos tuntuu, että tyhjäkäynti on em. säätöjen jälkeen turhan korkealla käännetään sitä luistia aavistus kiinni (eli avataan ruuvia).

Toki kokeneempi säätelijä voi veivailla ruuveja miten haluaa, mutta em. menetelmällä homma nopeutuu ja helpottuu huomattavasti. Edelleen jos em. säätämisten jälkeen seuraavalla kerralla kone ei pelaakkaan, niin ekana EI säädetä sitä tyhjäkäyntiä / käännetä trimmistä lisää kaasua vaan selvitetään missä vika. Onko tulppa kunnossa, saako kone varmasti fuilia (sitä on, tankki ei vuoda/korkii ole auki, paineletku on ehjä ja paikallaan, kytkin ei laahaa jne.) Jos ei auta, on keli luultavasti muuttunut sen verran, että seoksia täytyy hiukan muuttaa. Yleensä riittää jos yläneulaa hiukan säätää kiinni jos ei meinaa käydä ja tietysti auki jos tuntuu että on laihalla. Kerran se luisti on kertaalleen jo säädetty lämpöiselle koneelle sopivaksi, ei siihen olisi tarvetta enää koskea jos ei tehdä mitään radikaalimpaa kuten muutetaan fuilia, pilliä jne.

Lopuksi vielä, että jos ei ole tietoa missä asennossa luisti on, ei sillä alaneulalla pidä mennä sitä tyhjäkäyntiä "säätämään" vaan aina varmistetaan ensin että ollaan luistin asennon kanssa tontilla ja sitten vasta eteenpäin.
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #11 : 06.01.10 - klo: 13.12 »
No voi herranjee teidän kanssa.

Ei ihme että porukalla on alapää niin hemmetin piikillä että läpätys käy.

Saanut kuunnella esim mikan autosta.


Koneen seokset säädetään koneen toiminnan mukaan.
Tyhjäkäyntiruuvi säädetään sen mukaan miten kone käy tyhjää.

Tuo että säädetän kurkku noin millin auki on joo hyvä lähtökohta.
Ihan kuten moottorin tehdas säädötkin.

Näillä koneen saa käyntiin ja siitä on helppo kiristelemällä lähteä säätämään.

Ei ole ollut sekuntiakaan kyse siitä että kokeneempi säätelee ruuveja miten tykkää.
Ruuvit säädetään koneen toiminnan mukaan.

Seokset nimenomaan sen mukaan miten kone toimii.

Ensin yläpää.
Sen jälkeen alapää...

Mikäli näiden ruuvailujen jälkeen tyhjäkäynti on korkea tai matala niin se säädetään tyhjäkäyntiruuvista.

Ihan jokainen voi nyt miettiä mitä tapahtuu kun kisoissa esim huudat mekaanikolle että nostaa vähän tyhjäkäyntiä...
No mekaanikko kääntää tyhjäkäyntiruuvia.

Lähtee laiskasti ja rankasti savuttaen... kiristä alaneulaa.

Hellurei miten pieleen kone toimisikaan jos kuski haluaa tyhjäkäyntiä isommalle ja mekaanikko menee kiristämään alaneulaa.
Kone alhaalta piikillä... joko sammuu täydeltä kaasulta nopeasti pudotettaessa, tai jää kierrokset huutamaan.


Eli ihan miten tahansa haluatte nyt yhtäkkiä moottorin perus asiat sotkea niin mikäli kone on säädetty kohdalleen, tyhjäkäynti säädetään todellakin vain ja ainoastaan tyhjäkäyntiruuvista.
Tyhjäkäyntiruuvin tehtävä on tyhjäkäynnin säätäminen.

Alaneulalla säädetään alaseos.
Alaneulan tehtävä on ALASEOS...

Ihme kun ei keksitä että pääneulasta voi säätää tyhjäkäynnin...
Senkin kiristäminen kun vaikuttaa samalla tavalla kierroksia nostavasti kuin alaneulankin kiristäminen.

Te molemmat varmasti tiedätte nämä oikeasti perus asiat.
Tuntuu uskomattomalta että olette aloittelijoille neuvomassa tyhjäkäynnin säätämistä alaneulalla.

Toivottavasti ei tarvitse ensikesänä taas kerran olla säätelemässä lukematonta määrää koneita joiden alaneulat on sairaaloisen piikillä.
Viimevuosi oli siitä harvinainen että nämä olivat harvassa.

Mikan kone kyllä läpätti niin pahasti että ihmetytti.
Mutta nyt siihen kyllä tuli selitys.

Tyhjäkäyntiruuvi liian pienellä... alaneulalla säädetty koneen kierroksia ylös...
Lopputuloksena piikillä oleva alapää.


Kertokaas mulle kun pistetään uusi kone käyntiin... ajellaan sitä oikein rikkaalla sisään.

Lähdetään kiristelemään ruuveja ja tyhjäkäynti alkaa nousta koska kone alkaa vihdoin käymään edes lähellä oikeaa seosta...
Mistä ruuvista käännetään että tyhjäkäynti kierrokset laskee?????

Ai alaneulaa auki???
Just... no se on sitten tämän sisäänajon jälkeen todella paksulla ja kone toimii miten lystää.


Oli miten oli niin Mikan koneet ei ole ainakaan krossissa viimevuosina hienosti toimineet.
Sen on kyllä porukka huomannut.
Tässäkö syy???
Tässä ainakin näköjään syy viimekesäiseen alapään läpätykseen.
« Viimeksi muokattu: 06.01.10 - klo: 13.20 kirjoittanut *HOKE* »

Mika R

  • Vieras
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #12 : 06.01.10 - klo: 13.26 »
Orionissa oli piikillä ja tankkiväli 12min eikä kuitenkaan yhtään keskeytystä sen takia. Myöhemmin otin sitä takasin päin aika paljon ja toimi paljon paremmin mutta tankkiväli lyheni.

Kyllä sitä joutuu monesti opettelemaan asioita uudelleen. Tossa Orionissa oli kaasaria muutettu uudempaan (viime kesäiseen malliin) joten piti vähän opiskella uusiksi. Jos jotain tein väärin niin niistä oppii eniten eikä virheitä tarvitse pelätä sen takia että joku Hoke on muistuttamassa niistä.
« Viimeksi muokattu: 06.01.10 - klo: 13.30 kirjoittanut Mika R »

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #13 : 06.01.10 - klo: 13.32 »
Virheitä voi tehdä, mutta niitä ei kannata jakaa faktana aloitteilijoille.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #14 : 06.01.10 - klo: 19.53 »
HOKE
Ottamatta nyt mitenkään kantaa Mikan koneiden toimintaan, niin oletko ikinä kokeillut säätää konetta ko. periaatteella ? Ideana siinä hommassa on, että jos et tiedä yhtään oletko edes tontilla, niin varmistamalla että luisti on sen 1mm auki ja säätämällä alaneula siten että käy nätisti ollaan jo noin 70% perillä koska kone mitä todennäköisimmin toimii edes auttavasti ja ennenkaikkea pysyy käynnissä. Edelleen ko. tavalla ollaan alaneulan osalla jo hyvin lähellä lopullista säätöä jolloin homma nopeutuu. Eli kuten itse totesin ja kuten sinäkin sanoit, niin ensin säädetään yläneula, sitten tarkastetaan alaneula ja lopuksi jos on tarvetta, niin ruuvataan luistia (ja vielä varmistetaan alaneulan säätö). Ongelmaksi muodostuukin tilanne, jossa luisti on päin honkia säädetty lähteissä. Tyypillinen esimerkki on tilanne, jossa alaneula on liian rikkaalla, sitä kompensoidaan kääntämällä tyhjäkäyntiä kovemmalle jotta pannu pysyy käynnissä ja koska liian rikas alaneulan asento lataa fuilia koneeseen mennään ruuvaamaan yläneula liian kiinni että vekotin kulkee edes jotenkin suoralla. Tästä sitten seuraa tilanne jossa pannu periaatteessa pelaa mutta käy monesti todella kuumana, silti tuntuu että se ei mene mihinkään ja tulee ihmeellisiä stumppeja ja ongelmat vaan pahenevat mitä pidempiä eriä / settejä ajellaan. Eli eikö tossa mun postauksessa nyt kone säädetä silleen että se toimii ?

Edelleen olet oikeassa, että alaneulalla säädetään alaseos. Alaseos kun kuitenkin yhdessä luistin asennon kanssa vaikuttaa tyhjäkäyntiin JA luistin muutos vastaavasti taas vaikuttaa alaneulan seokseen sekä tyhjäkäyntiin, niin on mahdollista että sitä säätöä jahdataan kun koira omaa häntäänsä ja lopputulos _pahimmassa tapauksessa_ on, että väännellään tyhjäkäyntiruuvia ja väännellään alaneulaa ja sitten vähän yläneulaa ja sitten alaneulaa ja sitten tyhjää ja sitten ...... Periaatteena näissä vehkeissä kun kuitenkin on, että se patti pelaa pienellä toleranssilla aina samalla lailla jos se ylipäätään on joskus säätöihin saatu eikä isompaa muutosta (fuli, pilli jne.) tehdä. Tämä on asia, joka aloittelijalta monasti unohtuu ja ekana ollaan niitä ruuveja kääntelemässä..

Nyt jos ajatellaan tilannetta, jossa joutuu mekatsulle huutamaan kesken kaiken että nostaa/laskee tyhjää, meinaa sitä että pannu ei alun perinkään ole säädöissä tai sitä on menty ruuvailemaan kun se ei ole ollut täysin lämmin. Varmaan olet tästä samaa mieltä ? Ei sen koneen ominaisuudet ja käynti yhtäkkiä muutu muuten kuin ehkä sisäänajovaiheessa tai jos se hörii p****a sisäänsä tms. -> ei normi tilanne. Eli jos se pannu kerran on säädetty kohdalleen ei sitä tyhjäkäyntiruuvia tarvii olla joka hetki ruuvailemassa.

Edelleen jos luit sen mun viestin, niin totesin että jos ei ole ensin tarkastanut perusasioita niin ei pidä luulla että sillä alaneulalla pelkästään säädetään tyhjäkäyntiä. Totesin vaan, että on helpompaa kun ottaa jostain sen kiintopisteen jota vasten sitä pannua alkaa ruuvaamaan. Tämä on ainakin omaa touhuamista vienyt eteenpäin varsinkin kun viime kesänä tuli vielä sellaisia aivopieruja kisakiireessä että oli pakko ottaa omaan touhuamiseen uusi asenne. Ehkä olisi pitänyt tuoda pointti selkeämmin esille, olet varmaan oikeassa ?

Mutta ei nyt tehdä tästä sen isompaa soppaa joten todetaan, että tyhjäkäyntiä säädetään siitä kaasuttimen sivussa olevasta ruuvista. Nyt jos joku on sitä mieltä että toi mun postaus sotkee asioita, niin voin editoida sen mäjelle. Laittkaa vaikka PM tai jos joku Mode sen siitä sitten siivoaa pois. Mä painun nyt saunaan  :wink:   
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #15 : 06.01.10 - klo: 19.54 »
Virheitä voi tehdä, mutta niitä ei kannata jakaa faktana aloitteilijoille.

Hellurei, aamen ja banzai.


Jos alottelija on kysymässä että miten hän säätää autonsa tyhjäkäyntiä niin eihän sitä ny jukoliste mennä neuvomaan tollasilla höpinöillä että alaneulasta.

Kysymykseen... "miten säädän autoni tyhjäkäyntiä" on sata kertaa parempi vastaus "tyhjäkäynti ruuvista"...
Kuin että "Alaneulasta"

Joko nyt alkaa menemään kupoliin???

Alottelijaa ei jukoliste opeteta menemään perä edellä puuhun.
Joku mika saa vetää koneensa piikillä huonoks... kunhan joku MIKA ei ole sitä  alottelijalle oikeana neuvona opettamassa!!!!!!!!!!!!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #16 : 06.01.10 - klo: 20.01 »
Poinas...

Kyllä olen...
Olen säätänyt koneet monella tavalla jne.

Kuten ilmi kävi niin joo... kurkku noin millin auki.
Siitä lähdetään liikkeelle.

Mutta jos alottelija kysyy että mistä hän säätää tyhjäkäyntiä lisää autoonsa niin edelleenkään se oikea vastaus ei ole että alaneulasta.

Jos alottelija on saanut alaneulansa jo nyt hieman pieleen (kuten alottelijoilla 95 % varmuudella aina on) ja hän haluaa vaan tyhjäkäyntiä lisää niin et sä voi sille sanoa että alaneulasta.

Ei kun tyhjäkäyntiruuvista.

Tyhjäkäyntiruuvi kuitenkin on se minkä toiminta on lähes jokaiselle kaikkein yksinkertaisin tajuta.

Kiristät, kurkku aukeaa... toisinsanoen kaasua on enemmän ja siis kone nostaa kierroksia.
Vähennät... kurkku sulkeutuu... edelleen aivan sama kuin vähentäisit kaasua... Kierrokset vähenee.

Jokaisen halvatun polttomoottorin perus tietoa ja jokainen myös tekee tyhjäkäyntiruuvia säätämällä saman asian.

Seokset vaikuttaa niin moneen muuhun asiaan... Joskin myös siihen tyhjäkäyntikierrosten korkeuteen.
Silti edelleen... jos koneesi on muuten säädöissä, tyhjäkäyntiä et säädä alaneulasta. vaan TYHJÄKÄYNTIRUUVISTA


Niin ja tiedätkös mikä tuossa mainitsemassasi tavassa on pahasti metsässä???

Sanot että jos ollaan hakoteillä koneen säätöjen kanssa...
Toisinsanoen kone on aivan pielessä...
Ratkaisu tähän siis olisi että kurkku millin auki...
Kone käyntiin ja alaneulaa säädetään kunnes auto käy nätisti...
Okei... onnistuu toki.
Mutta mikäs onkaan pielessä???
Aivan... Se yläneula.
Säädät yläneulan niin että kone kulkee ja kiekuu, muttei ole piikillä ylhäältä.
No mitenkäs onkaan käynyt tyhjäkäynnin ja varsinkin alapään seoksen kanssa???

AIVAN...
Se on joko pahasti piikillä tai hyvin pahasti rikkaalla.
Kone jää huutamaan, tai sammuu samantien kun päästät kaasusta.

Nitrokoneen säätöperusteet kun vaan edelleenkin on...

Ensin yläpää kohdalleen.
Sitten vasta kosketaan alaneulaan.
Tyhjäkäynti trimmataan tämän jälkeen kohdalleen.

Se on siitä millin auki asennosta monesti max puol kierrosta kiinni tai auki.

Mutta että kurkku millin auki ja sit alaneulalla säädetään tyhjäkäynti...
Ja siis alottelijalle jolla ei ole pienintäkään käryä.

Sorry, mutta näin ei kyllä alottelijaa voi neuvoa.
Menee vaan totaalisen sekasin.
« Viimeksi muokattu: 06.01.10 - klo: 20.09 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa P.M

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #17 : 06.01.10 - klo: 20.17 »
Sai mikan viestistä käsityksen, että tyhjäkäyntiruuvi vaikuttaa alaneulan seokseen...
Hokelta taas tuli ohje, että säädöissä olevan koneen tyhjäköäyntiä säädetään tyhjäkäyntiruuvista...

Ei oikeen täsmää.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #18 : 06.01.10 - klo: 20.29 »
P.M

Totta...
Ei täsmääkkään.

Ja siksi ei täsmää koska Mikahan höpisee nyt just sellasta tekstiä että aloittelijat menee pahasti sekaisin.

Tyhjäkäyntiruuvi EI VAIKUTA SEOKSEEN.

Se vaikuttaa aivan kuten kaasun painaminen.
Eli avaa kaasua.

Neulat vaikuttaa itse seoksiin.
Eli alaneulalla säädetään alakierrosten seos... Toisinsanoen seos kaasun ollessa korkeintaan puoleen väliin painettuna.
Yläneula taas vaikuttaa korkeilla kierroksilla, eli kaasun ollessa pohjassa tai vähintään puolessa välissä.
Yläneula kuitenkin on niinsanottu pääneula, eli kun tätä säädät kiinnipäin, eli seosta laihemmalle niin se vaikuttaa myös alapäähän samalla.
Eli alapää menee myös laihemmalle.

En nyt edes tiedä miten pitäis ilmaista se kumpaa koneen säätämisessä kannattaa uskoa...

Sanotaanko vaikka että menestyminen kisoissa... ja minun puoleen erittäin moni harrastaja kääntyy koneen säätö asioissa.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #19 : 06.01.10 - klo: 20.34 »
Minä luulen, että alkuperäisessä kysymyksessä on taustalle se perusvirhe, että linkistöt + luistin (lepo)asento on säädetty väärin. Tästä syystä jarrutettaessa kone sammuu tai vaihtoehtoisesti tyhjäkäynti on ihan liian korkeella.

Koska uskoin, että ongelma on yksinkertainen, annoin siihen yksinkertaisen neuvon.

Mitenkään kysyjää väheksymättä, jos kysymys kuuluu: Kuinka säädetään tyhjäkäynti? On varmaan turhaa filosofoida kolmen neulan matriisista ja yrittää rakentaa niistä kaikenkattavaa yhtälöä. Mitä tuossa aiemmin on todettu lienee ihan oikein, en osaa siihen ottaa kantaa, mutta kysyjä tuskin siitä ongelmaansa ratkaisua löytää. Tietysti on hyvä antaa myös taustatietoa, kun joskus myöhemmin tähänkin asiaan palaa.

Lopuksi vielä (lähes) kaiken kattava klassikkolinkki, Ari-Pekan RC-sivut, sieltä löytyy monenlaista osviitta ja oikein kuvien kera. Vaikkapa Kaasarin rakenteesta.

Lainaus
Tyhjäkäyntiruuvilla säädetään nimensä mukaisesti tyhjäkäynti sopivaksi. Tyhjäkäyntiruuvin pää työntyy kaasarin kurkkuun estäen luistia sulkemasta kaasarin kurkkua kokonaan. Tämän takia tyhjäkäyntiruuvia kiristämällä kaasarin kurkku jää tyhjäkäynnillä enemmän auki ja tyhjäkäyntikierrokset ovat suuremmat. Vastaavasti tyhjäkäyntiruuvia avaamalla kaasarin kurkku jää tyhjäkäynnillä vähemmän auki ja tyhjäkäyntikierrokset ovat pienemmät. Ennen moottorin käynnistämistä tyhjäkäyntiruuvi kannattaa vääntää siten, että kaasarin kurkku jää noin millin auki. Tästä on hyvä lähteä tekemään tarkempia säätöjä. Tyhjäkäyntikierrokset ovat hyvät silloin, kun moottori käy nätisti pitkiäkin aikoja ja kytkin ei ota kiinni. Auton ollessa ilmassa renkaat saa hieman kyllä nykiä, mutta pyöriä ne ei saa. Vika voi siis olla tyhjäkäyntiruuvin sijaan myös kytkimen säädöissä. Tyhjäkäyntiruuvin säädössä on vielä sellainenkin ongelma, että alaneula vaikuttaa tyhjäkäyntiinkin. Eli periaatteessa tyhjäkäyntiruuvilla säädetään ne kierrokset, jotka esiintyy kaasarin kurkun sulkeuduttua kahden sekunnin ajan. Tämän jälkeen alkaa vaikuttamaan myös alaneulan asento.


« Viimeksi muokattu: 06.01.10 - klo: 20.37 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Mika R

  • Vieras
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #20 : 06.01.10 - klo: 20.35 »
P.M Lue ajatuksella mun viesti uudestaan.

Alaneula on oikeasti tyhjäkäyntiruuvi eli idle screw / air mixture screw

Tyhjäkäyntiruuvi on oikeasti tyhjäkäynnin pääteasennon säätöruuvi eli idle stop screw

Suomessa vakiintunet nimet on hieman kyseenalaisia, joskin niitä voidaan kyllä käyttää.

Mutta siis alaneulasta säädetään tyhjäkäyntiä ja tyhjäkäyntiruuvista (idle stop screw) säädetään myös tyhjäkäyntiä mutta yleensä se asetetaan  ~1mm :iin eikä siihen kosketa paitsi jos on tarvetta nostaa tyhjäkäyntiä esimerkiksi kytkimen laahaamisen takia kisoissa ettei moottori sammu kesken erän tmv.


Se on ihan sama kuinka Hoke yrittää solvata, ei pure. Teet vain itsesi hölmöksi jälleen.

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #21 : 06.01.10 - klo: 20.39 »
Onko noissa semmonen kalvokaasutin, tms? Sellainen, jossa on erikseen Hi ja Lo-ruuvit (mehumäärän säätö ala ja yläkierroksille) ? Lisäksi tyhjäkänytiruuvi?

Jos tämä on sellainen kaasutin, niin HOKE:han on aivan oikeassa?

Lähtökohtaisestihan ajatus on aivan väärä, jos LO-ruuvia säätää tyhjäkäynnin säätämistarkoituksessa.

Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #22 : 06.01.10 - klo: 20.52 »
itse kyllä olen hoken kanssa samaa mieltä.Mutta jokainen tyylillään.
team magic/www.jp-nitroracing.com
k-factory, H.A.R.D

Poissa P.M

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #23 : 06.01.10 - klo: 21.18 »
Joo tajusin nyt mitä mika meinaat tyhjäkäynnin säätämisellä.

Poissa Team PSR

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC-laakereiden erikoisliike
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #24 : 06.01.10 - klo: 21.46 »
Kaverit taitavat lähestyä samaa asiaa eri lähtökohdista. Hoken tarkastelukulma on säädöissä oleva moottori, Mika R:än ja Poinas2:sen taasen moottori, johon etsitään säätöjä. Postauksia lukiessa huomaa jälleen kuinka vaikeaa asioiden esittäminen pelkästään kirjoittamalla on.

Hoken lähtökohdista oikea vastaus on, että SÄÄDÖISSÄ tai lähes säädöissä olevan moottorin tyhjäkäynti säädetään ns. tyhjäkäyntiruuvista (joka ei oikeasti vaikuta seokseen, vaan luistin ohi virtaavan ilman määrään).

Poinas2:n ja Mika R:n tarkastelukulmasta on oikea vastaus, että jos kone ei ole säädöissä, niin ei se kurkun avaaminen pelkästään riitä. Ja jos lähdetään ihan alkutekijöistä, niin ainakin yksi speksi on saatava paikalleen, ja helpoimmin löytyvä on tuo mainittu 1 mm kurkku auki ja siitä sitten ruuvailemaan.

Ja ei, näissä ei ole kalvokaasuttimia, vain aivan tavallisia luistikaasareita
www.jp-nitroracing.com, RC-laakereiden erikoisliike

Mika R

  • Vieras
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #25 : 06.01.10 - klo: 21.57 »
Hyvä jos näin, P.M

Todellakin, lähden tyhjäkäynnin säätämisessä siitä edellä että tyhjäkäynti pitää saada säätöihin. Ehkä alkuperäinen kysyjä ei tätä hakenut, mutta vastamalla "tyhjäkäyntiruuvista" olisi vain hyvin puolittainen vastaus eikä mitenkään kerro koko tarinaa.

Mitä järkeä jälkimmäisessä ylipäätänsä olisikaan - silloin kun kone on muuten säädöissä -  paitsi jos on joku poikkeustilanne kuten esimerkiksi erässä kytkinjousi poikki mutta maaliin pitää päästä --> helpointa on nosta tyhjäkäyntiä idle stop screw :sta joka on luistin sivussa (suomeksi ns. tyhjäkäyntiruuvi) jotta kone ei sammu. Ajamista se ei tietenkään helpoita, mutta sammuminen on vielä pahempi juttu jos joutuu käymään jarrulla.

Normaalisti tyhjäkäyntiä ei ole tarvetta säätää idle stop screw :sta (suomeksi ns. tyhjäkäyntiruuvi) kun se kerran on laitettu paikoilleen, joka on tuossa ~1mm:n hujakoilla kisakoneissa. Poikkeiuksena tässäkin 1-neulainen kaasari, jossa alaneulaa ei ole ja siten joudutaan turvautumaan ns. tyhjäkäyntiruuviin. Voi jopa olla että suomenkieliset nimitykset juontavat juuri tästä.

Hoke höpisi edellä jostain sisäänajamisesta mutta se on taas kokonaan eri tarina se.

ed: Typo korjattu
« Viimeksi muokattu: 06.01.10 - klo: 22.01 kirjoittanut Mika R »

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #26 : 06.01.10 - klo: 22.10 »
Alaneula on oikeasti tyhjäkäyntiruuvi eli idle screw / air mixture screw

Tyhjäkäyntiruuvi on oikeasti tyhjäkäynnin pääteasennon säätöruuvi eli idle stop screw

Suomessa vakiintunet nimet on hieman kyseenalaisia, joskin niitä voidaan kyllä käyttää.

Esim. HPI:n manuaaleissa kaasarin ruuvit on nimetty seuraavasti:

1) Ns. pääneula = High speed needle
2) Ns. alaneula = Low speed needle
3) Tyhjäkäyntiruuvi = Idle adjustment screw

Eli, ei taida nuo lontoon kieliset termitkään aina ihan yksiselitteisiä olla. Minun mielestä nuo HPI:n käyttämät nimet on kuitenkin aika kuvaavia.
Flying Calacucco

Mika R

  • Vieras
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #27 : 06.01.10 - klo: 22.18 »
Kappas. Siinä on jenkki yksinkertaistanut asiaa.  :cool:

Italo manuaaleissa näkee usein noita muita nimiä. Samoin tuossa Ron Parisin ohjeessa, hänhän oli aika guru näissä asioissa. Omat kommenttini perustuvat kyllä kokemukseeni eivät tuohon Ronin oppaaseen.

Edellä hoke otti esille mun Orion koneen ja sen säädöt jossain vaiheessa kesää. Siinäpä oli oiva kappale jälleen harjoitella asiaa. Yritin kontrata huonoa alaneulan säätöä tyhjäkäynnillä mutta eihän se toiminut täydellisesti. Oikea tyhjäkäynnin säätä alaneulasta oli ainoa vastaus. Ja kurkun pääteasento (=tyhjäkäynti) sen tasan 1mm :iä auki.
Tuossa kannattaa vielä huomioida että hyvin alaneulasta ja pääneulasta (huippunopeus) säädetty kone päästää selkeä savuvanan jälkeensä kun avataan kaasua tullessa kurvista ulos, esimerkiksi.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #28 : 06.01.10 - klo: 22.32 »
Kysytään koska täällä käy kirjoittamassa kisakuskeja.
Eli oletetaan että auto kulkee semifinaalin lämmittelyä jota on 2min jäljellä, kuski huomaa että kone käy liian alhaisilla kierroksilla ja hän huutaa mekkarille että lisää tyhjäkäyntiä.
Ja nyt kysyn teiltä mitä ruuvia hän säätää piikimmälle  :huh:

Minä säätäisin tyhjäkäyntineulaa n.10min niin se takuuvarmasti ei ole ainakaan liian vähän.
En muista että olis koskaan säädetty seoneulasta tyhjäkäyntiä ajatellen ainakaan kisa tilanteessa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Mika R

  • Vieras
Vs: tyhjäkäynti
« Vastaus #29 : 06.01.10 - klo: 22.40 »
Ei tohon voi vastata yksiselitteisesti koska ei tiedä miten se on liian alhaalla..
Varmintahan se on tosta idle stop screw:sta eli tyhjäkäyntinruuvista säätää mutta on siinä se riski että kaasu jää päälle joka hankaloittaa ajoa, esim. hypyissä pitää ottaa jarrulla nokka alas.
Kyllä mä pyytäisin säätämään alaneulaa 5min kiinni jos huippunopeus on kohallaan ja savua tulee runsaasti. Tai ehkä jopa ensin pääneulaa ja sitten alaneulaa, molempia vähän. Jos pääneulasta tukehtuu täydellä kaasulla niin se takas ja sitten alaneulaa 5min kiinni.
En oikeestaan koskaan pyydä tyhjäkäyntiä lisää, paitsi jos jotain on rikki (esim. kytkin) tai auto painaa normaalia enemmän, on kurassa tmv. Silloin myös avaisin pääneulaa vähän luultavasti ettei kuumene liikaa, tarvittaessa myös alaneulaa.