Kirjoittaja Aihe: Short Course -sääntökeskustelu  (Luettu 114227 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #450 : 18.02.10 - klo: 08.48 »
Öh... no ei tartte väittää.
Silmä käteen niin huomaat itsekin.

Mene vielä vilkaisemaan turistikisoja miten noi nykyset stanut liikahtaa näillä uusimmilla kerssi säätimillä.
Tekin tuli vastikään... ja on nyt se ylivoimanen säädin.
Kaikilla pitää olla.

Näillä autoilla sisäkisoissa kers säätimilllä ei tee mitään etua, ainakaan jos ollaan ~10T konetehoissa. Ei, Tekin ei ole ylivoimainen säädin ei...   ja on tullutkin markkinoille ajat sitten, mulla oli sellainen jo viimekesänä. Ei kestänyt ajaa viriä ulkona, temp cuttia heitti...

Mulla on areenalla 8.5T kone ja jos laittaa 10.5T koneen niin ei alajerkku riitä... autossa pienin mahdollinen välitys paikalla...   Areenan rata on sentään lentokenttä verrattuna muihin ja kierroajassa ei ole mitään eroa oli säädin sitten kers tai ilman, sama auto, sama kuski, sama moottori.

| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #451 : 18.02.10 - klo: 09.24 »
^Itsekkin epäilen maastokäytössä "KERS":in hyötyä. Mutta se sinullekkin tiedoksi, että nykyinen Tekinin ohjelmistosukupolvi muutti säätimen ennakonsäädön täysin. Sen suorituskykyä ei voi verrata viime kesään, meno on ihan toista luokkaa. Näin
ainakin stanukoneiden (17.5t) lankamäärillä.

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #452 : 18.02.10 - klo: 09.27 »
Tiedän että Hoke väittää Kers sähköjen olevan jopa kalliimpia, mutta en ole huomannut että millään muullakaan säännöillä saatais autojen huippunopeudet tasaväkisiksi, kuten ROAR säännöissä on haluttu tehtävän. Ja päätyy sääntöjentekijät mihin tahansa sääntöön titaania ja alumiinia saa kaupasta lisää jos ei valmiit palikat riitä.
Öh... no ei tartte väittää.
Silmä käteen niin huomaat itsekin.

Hoke arvasin että otat tuon lähes kalleimman vaihtoehdon esille, mutta kun KERS toiminnot löytyy siitä n. satasen säätimestä (Stanu crossi keskustelusta löydät linkit säätimiin, paitsi jos silmäsi on vieläkin kädessä) ja koneeksi voi sit valita sen halvimman yhteishinnan jääden siihen n. puoleen väittämästäsi.
HVoltage vielä sanoo ettei siitä KERS ominaisuudesta ole edes hyötyä sisäcrossissa. Eli ainoaksi päätettäväksi jää mikä on koneen sopiva lankamäärä niin että auto on tarpeeksi hidas ollakseen hauska ajettava.
Nyt kun olette koneen lankaraja sääntöä vastaan ja tämä hinta perustelu meni ns. penkin alle, niin onko mitään muuta vaihtoehtoa kuin kone, säännöstellä kaikkien huippunopeudet edes vähän sinne päin ?.  Renkailla sitä ei voi tehdä.

Luokkahan on täysin eri jos koneet jätetään rajaamatta. Eiköhän kaikki tehtaat suunnittele 2wd autonsa noille ROAR säännöille. Tietysti onhan sillä työllistävä vaikutus, kun jokainen Suomalainen SC kuski tekee tai teettää omat osansa että saa auton pelittämään suunniteltua paljon kovemmilla tehoilla. Jos ei viila ja dremeli riitä niin esim. tuolta http://www.tampereenkonepalvelu.fi/ saa jyrsimen olohuoneen nurkaan.   
Multi surfase on hanurista

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #453 : 18.02.10 - klo: 09.29 »
Näillä autoilla sisäkisoissa kers säätimilllä ei tee mitään etua, ainakaan jos ollaan ~10T konetehoissa.

Kannattaa sitten katsoa ulkokisoissa tilanne uudelleen, nehän ne olennaisimmat on.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #454 : 18.02.10 - klo: 09.34 »
Näillä autoilla sisäkisoissa kers säätimilllä ei tee mitään etua, ainakaan jos ollaan ~10T konetehoissa.

Kannattaa sitten katsoa ulkokisoissa tilanne uudelleen, nehän ne olennaisimmat on.

Olin tulossa tähän, otetaan skeenaario jossa on ulkorata M8 kokoluokkaa, 17.5T moottori... KERS säädin on melkein pakko olla, mutta ei sen tartte just se yksi tietty olla...  Kesään mennessä kaikissa sensorillisissa säätimissä on joku ennakon dynaaminen säätö...   Ainakin niissä mitkä tulee Hobbywing:n tehtaalta...

Tosin mielestäni tuo 17.5t kone on aivan järkyttävän alitehoinen patti näihin...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #455 : 18.02.10 - klo: 09.42 »
6,5 CS ainakin oli ihan passeli jyväskylän ulkoradalla, pitoohan ei ole nimeksikään vs. keinonurmi joten eipä siellä pääse oikeen yliteholla nautiskelemaan, auto otti suoralla n.40km/h huippuja, mutta pääsuoran jälkeinen mutka ei kyllä sillä vauhilla enää mennyt  :grin:

pehmeetä rataa ja röykkyä vaan niin vauhti hiljenee kummasti  :kiss:


edit: voi veljet ku tekis mieli ajaan ulkoradalle
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #456 : 18.02.10 - klo: 10.12 »
Hoke arvasin että otat tuon lähes kalleimman vaihtoehdon esille, mutta kun KERS toiminnot löytyy siitä n. satasen säätimestä (Stanu crossi keskustelusta löydät linkit säätimiin, paitsi jos silmäsi on vieläkin kädessä) ja koneeksi voi sit valita sen halvimman yhteishinnan jääden siihen n. puoleen väittämästäsi.
HVoltage vielä sanoo ettei siitä KERS ominaisuudesta ole edes hyötyä sisäcrossissa. Eli ainoaksi päätettäväksi jää mikä on koneen sopiva lankamäärä niin että auto on tarpeeksi hidas ollakseen hauska ajettava.
Nyt kun olette koneen lankaraja sääntöä vastaan ja tämä hinta perustelu meni ns. penkin alle, niin onko mitään muuta vaihtoehtoa kuin kone, säännöstellä kaikkien huippunopeudet edes vähän sinne päin ?.  Renkailla sitä ei voi tehdä.

Luokkahan on täysin eri jos koneet jätetään rajaamatta. Eiköhän kaikki tehtaat suunnittele 2wd autonsa noille ROAR säännöille. Tietysti onhan sillä työllistävä vaikutus, kun jokainen Suomalainen SC kuski tekee tai teettää omat osansa että saa auton pelittämään suunniteltua paljon kovemmilla tehoilla. Jos ei viila ja dremeli riitä niin esim. tuolta http://www.tampereenkonepalvelu.fi/ saa jyrsimen olohuoneen nurkaan.   
No niin edelleen valtaosalla nykyisist'ä kuskeista ON JO kalusto, eikä ole sitä kers-säädintä, eli kauppaan on mentävä.

Ja miten noin suorituskykymielessä esim SC10 poikkeaa asson T4:sta tai vaikka B4:sta? T4:seen verrattuna suurin ero on kori ja renkaat - eikö näiden takia voi ajaa kovempaa kuin mitä 17.5 koneella pääsee?

Edit: Jatketaan nyt vielä sen verran, että varmasti 90% näistä autoista ei ikinä edes näe kilparataa ja kuvitteletko, että parkkis-/ monttukrossaajat tosissaan ajelisi 17.5 lankaisilla koneilla? Kuvitteletko, että valmistajat ei tietäsi, että joka toinen tunkee autoon mamba maxia ja 3-4s lipoja ja jos nää ei noita kestäisi niin myynnit olisi aika vähissä.
« Viimeksi muokattu: 18.02.10 - klo: 10.38 kirjoittanut Mikko L »
Old fart

Mika R

  • Vieras
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #457 : 18.02.10 - klo: 10.45 »
+1

ei nää ole mitään heppoisia nelkkukrossareita jotka hajoo millon mistäkin. nää rakkineet kestää tehoja ja tykkää niistä

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #458 : 18.02.10 - klo: 11.06 »
Hoke arvasin että otat tuon lähes kalleimman vaihtoehdon esille, mutta kun KERS toiminnot löytyy siitä n. satasen säätimestä (Stanu crossi keskustelusta löydät linkit säätimiin, paitsi jos silmäsi on vieläkin kädessä) ja koneeksi voi sit valita sen halvimman yhteishinnan jääden siihen n. puoleen väittämästäsi.
HVoltage vielä sanoo ettei siitä KERS ominaisuudesta ole edes hyötyä sisäcrossissa.   
No niin edelleen valtaosalla nykyisist'ä kuskeista ON JO kalusto, eikä ole sitä kers-säädintä, eli kauppaan on mentävä.

Ja miten noin suorituskykymielessä esim SC10 poikkeaa asson T4:sta tai vaikka B4:sta? T4:seen verrattuna suurin ero on kori ja renkaat - eikö näiden takia voi ajaa kovempaa kuin mitä 17.5 koneella pääsee?
Niin siis jos väkisin haluaa säätimen missä on kers voi kauppaan mennä, mutta ei tosiaankaan ole pakottavaa tarvetta siihen.
Se kuinka paljon noilla ajetaan kesällä on arvoitus ja veikkaan että kesän kiinnostus on hieman vähäisempää, polttisten tullessa kuvioon.
 
Tuota ROAR sääntöä kannattaa kysyä siltä kuka sen on suunnitellut, miksi tuollainen 17.5 kone on valittu.
Tokihan SC autolla voi ajaa vaikka tuolla 4.5 koneella, ja kestävyyskin on hyvä. Mutta jos osia paukkuu samaa tahtiin kun Nokialla M10-4 autoista tänätalvena ja viime talvena M10-2 autoista niin harrastus loppuu takuulla ennemin tai myöhemmin.
Eikä myöskään tarvi miettiä sitä että rtr kalustoilla ei tee mitään kyseisessä luokassa. Vauhdit on muoviluodin luokkaa, ja ajaminen alkaa harmittaan kun auton hallittavuus on vaikeaa, kuskien erot kasvaa entisestään.
Se että moni haluaa tehoa enemmän kuin on tarpeen johtuu pitkälti kokemattomuudesta aloittelijoiden osalta. Eiköhän mini-luokan hyvä osanotto ollut pitkälti sopivan vauhdin ja tasaväkisyyden tuomaa kiinostusta.
Minulle on ihan sama mitä sääntöjä SC-luokkaan päätetään kun kesät ajan polttiscrossia ja talvet samalla autolla sähköillä varustettuna, kestävyyden ollessa hyvä ja harrastuksen hinnan pysyen kohtuullisena.
MikkoL totta että SC-auto on ns. pihasuttaajillekin hyvä auto, mutta tuskin se pihasuttaajaa kiinnostaa millä säännöillä kisoissa ajetaan jos ei niihin kannata sillä RTR autolla edes tulla.
« Viimeksi muokattu: 18.02.10 - klo: 11.14 kirjoittanut mmrc »
Multi surfase on hanurista

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #459 : 18.02.10 - klo: 11.51 »
MikkoL totta että SC-auto on ns. pihasuttaajillekin hyvä auto, mutta tuskin se pihasuttaajaa kiinnostaa millä säännöillä kisoissa ajetaan jos ei niihin kannata sillä RTR autolla edes tulla.

Jos ja kun et huomannut niin mikon pointti oli siinä, että pihasuttaajilla juuri on niitä over kill koneita. Harva sillä vakio lusmulla harjallisella ajaa... Itekkin hoidin piha/monttu suttaukset 6900kv koneella. Ja lähes kaikki piha slashit mitä tuolta topikista bongannut liikkuu vähintään tuon traxxas vxl tason harjattomalla tai korkeammalla kv:llä. RTR:llä ei aja kuin ne juuri auton ostaneet jos nekään ja niitä nyt tuskin kisoihin saa tulemaan. Kyllä se vaati vähän lajiin perehtymistä ennenkun sinne tulee tai edes kannattaa tulla.

e: Ei voinut olla hiljaa vaikka vähän lupailin aiksemmin... :).
« Viimeksi muokattu: 18.02.10 - klo: 11.54 kirjoittanut OV »

Poissa jaan

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.large-scale-finland.eu
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #460 : 18.02.10 - klo: 11.53 »

Tuota ROAR sääntöä kannattaa kysyä siltä kuka sen on suunnitellut, miksi tuollainen 17.5 kone on valittu.

Ajatus ihan hyvä! Mutta mielestäni poljetaan nyt niin eri sarjassa kuin jenkit.
Ei täällä ole sellaisia ratojakaan mitä niillä on.

Minua ainakin hävettäisi kysyä :cheesy:

Tokihan SC autolla voi ajaa vaikka tuolla 4.5 koneella, ja kestävyyskin on hyvä. Mutta jos osia paukkuu samaa tahtiin kun Nokialla M10-4 autoista tänätalvena ja viime talvena M10-2 autoista niin harrastus loppuu takuulla ennemin tai myöhemmin.

Olen sanaton, ainakin osaksi. :undecided:
Miksi sinne autoon laitetaan sellainen kone jos ei kestä.

Ajoin minäkin ulkoradallamme 4.5t koneella mielelläni, mutta siinä vaiheessa kun vetoakselit alkoivat napsua ja ajoaika kärsii. Vaihtui miedompi kone välittömästi takaisin ja otettiin vauhti takaisin ajolinjojen myötä. Myös ajovirheet ja liikayrittämiset hävisivät kummasti sen myötä. Samaa periaatetta käsittääkseni voi ajatella sisällekin ahtaisiin ja vaaralliseen ympäristöön..



Mika R

  • Vieras
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #461 : 18.02.10 - klo: 12.00 »
Ei voi ajatella, se pitää fiksumpien rajata säännöillä - doh  :roll:

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #462 : 18.02.10 - klo: 12.18 »
Ei voi ajatella, se pitää fiksumpien rajata säännöillä - doh  :roll:

sepä,
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #463 : 18.02.10 - klo: 12.25 »
Tiedän että Hoke väittää Kers sähköjen olevan jopa kalliimpia, mutta en ole huomannut että millään muullakaan säännöillä saatais autojen huippunopeudet tasaväkisiksi, kuten ROAR säännöissä on haluttu tehtävän. Ja päätyy sääntöjentekijät mihin tahansa sääntöön titaania ja alumiinia saa kaupasta lisää jos ei valmiit palikat riitä.
Öh... no ei tartte väittää.
Silmä käteen niin huomaat itsekin.

Hoke arvasin että otat tuon lähes kalleimman vaihtoehdon esille, mutta kun KERS toiminnot löytyy siitä n. satasen säätimestä (Stanu crossi keskustelusta löydät linkit säätimiin, paitsi jos silmäsi on vieläkin kädessä) ja koneeksi voi sit valita sen halvimman yhteishinnan jääden siihen n. puoleen väittämästäsi.
HVoltage vielä sanoo ettei siitä KERS ominaisuudesta ole edes hyötyä sisäcrossissa. Eli ainoaksi päätettäväksi jää mikä on koneen sopiva lankamäärä niin että auto on tarpeeksi hidas ollakseen hauska ajettava.

Ollos hyvä ja mennä kokeilemaan.

Ei muuta kuin edes turistissa kokeilemaan mikä ero on sillä halvimmalla ja tällä uusimmalla säätimellä.
Ero on selvä.
Suoranopeudessa varsinkin.

Se että jonkun mielestä sisäkrossissa ei ole hyötyä, ei tarkoita yhtään mitään.
Ehkä joku ei saa sitä hyödynnettyä samalla tavalla kuin toinen, mutta sillon on muutenkin sama mitä sieltä autosta löytyy... kun ei saa hyödynnettyä siitäkään kaikkea irti.

Jos tästä näinkin selkeästä asiasta tahdotaan väitellä niin pistetään peli poikki käytännön testiin.

Joku lainaa takatuuppicorrin... (siihen varmasti löytyy tarjokkaita espoon radalta)
Joku lainaa vaikkapa prostock koneen.
Joku lainaa sen halvimman kerssi säätimen ja tämän uusimman.
Joku lainaa vielä sitten normaalin säätimen.

Minä ajan.
Mikäli en saa mitään hyötyeroa säätimien välillä niin tarjoan sinulle mäkkisafkan.
Mikäli saan erot aikasiks niin sinä tarjoat minulle raflaillan...

Ei pitäis tuntua missään, kun eroja ei kerta ole...

No otatko haasteen vastaan???

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #464 : 18.02.10 - klo: 13.38 »
Hoke ilman muuta otan vedon vastaan tosin tietenkin tasapuolisesti rafla ilta ns. häviäjälle.
Minä voin on lainata tuota halpaa tosin uusinta uutta KERSSIÄ olevaa säätimen ja vakio säätimen sinä hommaat sen kalliin tekinin, ajetaan vaikka 10.5 koneella se löytyy. Tietenkin veto vaatii jonkun muun kuskin koska rafla ilta sinulle tulee kalliiksi, saatat kämmätä tahallasi tuolla halppis KERSSILLÄ tai vakiosäätimellä.
Multi surfase on hanurista

Mika R

  • Vieras
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #465 : 18.02.10 - klo: 13.43 »
ihme kisa tästäkin asiasta.. tunkekaa se kers hanuriinne :p
ja ajakaa siellä kisoissa sitten kilpaa ja lyökää vetoa, eipä mmrc:tä näkynyt edes espoossa kun on niin pitkämatkalainen

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #466 : 18.02.10 - klo: 14.19 »
ihme kisa tästäkin asiasta.. tunkekaa se kers hanuriinne :p
ja ajakaa siellä kisoissa sitten kilpaa ja lyökää vetoa, eipä mmrc:tä näkynyt edes espoossa kun on niin pitkämatkalainen
Ei Espoossa ajeta M-8e autoilla kilpaa ja muita sähköcrossiautoja mulla ei nyt ole. Mut ei enempää OT:eetä.
Kyllä se turbo/kers ihan hauska ominaisuus on mut suht turha crossissa. Eikä sen ominaisuuden takia tarvi SC sääntöjä miettiä.
Multi surfase on hanurista

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #467 : 18.02.10 - klo: 14.35 »
ihme kisa tästäkin asiasta.. tunkekaa se kers hanuriinne :p
ja ajakaa siellä kisoissa sitten kilpaa ja lyökää vetoa, eipä mmrc:tä näkynyt edes espoossa kun on niin pitkämatkalainen
Ei Espoossa ajeta M-8e autoilla kilpaa ja muita sähköcrossiautoja mulla ei nyt ole. Mut ei enempää OT:eetä.
Kyllä se turbo/kers ihan hauska ominaisuus on mut suht turha crossissa. Eikä sen ominaisuuden takia tarvi SC sääntöjä miettiä.


Ei se ole turha missään niin kauan kun siitä jotain hyötyä saa.
Se on toki eri asia kuinka monelle kuskille se on turha, mutta kuten aina on nähty niin eihän porukka halua ajaa kilpaa kaverin kanssa jolla on kulkupuolta paremmin.

Jos moottorit rajoitetaan niin jollain konstilla se maksimi aina otetaan irti.
Ennen se otettiin välityksillä ja parhailla koneilla jne...
Nyt mukana sotkussa on jo säädinkin.

Ja kun kerta siitä eniveis hyötyä on... oli se sitten metri tai puolimetriä suoralla niin se on silti hyöty jolla toinen tulee suoranpätkällä ohi, tai hyppää hyndät yli tai jotain.

Jos saman tehon voi saada irti halpis koneilla ja säätimillä niin miks ne pitäis kieltää moottorirajoituksella...
Ei mitään järkeä.

Sen on saanut huomata lähes jokainen tätä luokkaa kilpaa ajanutkin että on kiva valita sähkönsä just sen mukaan mikä on tarpeen... ja mahdollisimman halvalla.

Mikan kommentti oli loistava...
Tungetaan ne halvatun kerssit hanuriin ja ajetaan kilpaa.

mmrc... siksi tuollainen veto, että minulla ei ole tuon asian suhteen mitään todistettavia.
Toinen syy on että tuppaan olemaan senverran persaukinen että mulle yks mäkkisafka on suhteessa sama kuin sinulle raflailta. + että meikäläisen nykyisellä viinapäällä tulee tuokin halvaks... enkä minä tiedä paljonko jaksat mäkissä syödä  :p
Mut okei... tiputetaan sitten panoksia, jos et olekaan niin varma asiasta että uskallat tuollaisen vedon ottaa vastaan.

Ja minä ajan.
Kyllä mussa on senverran äijää, että ajan joka setillä tasan sen mihin sillä pääsee, vaikka häviäisinkin vedon.


Vielä sekin pointti että nythän on nämä säätimet kehittyneet järkyttävää vauhtia, vaikka tuon muuttuvan ennakon softissa ollaan kuitenkin aika alkupäässä vasta.
Mikä onkaan homma kesällä... entäs ensitalvena.
Siksikään ei ole syytä hötkyillä jonkun moottorisäännön kanssa ja syksyllä taas muuttaa sääntöjä jolloin porukka hommaa taaaaas uudet sähköt.
Kun katsoo vähän pidemmälle niin se todellakin tulee kalliimmaksi kuin se että moottorirajoitusta ei olisi.
Ilman moottorirajoitusta voit nyt hommata sähköt ja ajaa niillä edelleen tasapuolisesti vaikka ensivuonna.

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #468 : 18.02.10 - klo: 16.00 »
Hoke no koska testaat, voin laittaa postilla tulemaan sen halppis kers säätimen ja jos se on yhtä nopea tai nopeampi kuin tekin niin tarjoot se mäkkärin safka Artsille tai Joselle nälkä niillä kumminkin on, mutta jos se on hitaampi kuin tekin tarjoon sit kun sinne päin tulen sen mäkkärin safkan. Paljonko laitetaan ennakkoa ja mille kierroksille ne haluat, pitää tietää myös millä koneella testi ajetaan että on säädöt lähelle samat kuin siinä tekinissä minkä lainaat. Määritelläänkö välitys vakio säätimen vai minkä mukaan. Tulee pitkä testi yhden ruuan takia jos joka säätimelle haet oikean välityksen. Uskon että vedät täysiä joka laitteella siksi en omaa konetta lähetäkään. Tuolla ennakon kanssa leikkimisellä kun polttaa helposti koneen. Vakio säätimeksi voin lähettää sellasen perus gm:n genius 120 säätimen tai sit lainaat Artsilta yhden mun SP:n LPF:n jos noilla millään säätimellä on yli sekunnin eri kierrosaika olen hävinnyt. Paljon testattavaa täysin turhaan mutta jos sitten uskot. WGT:ssä olen nuo kaikki kokeillut ja siellä saanut sen vajaan sekunnin eron mutta jos sen saman eron saa huonolla pidolla epätasaisella radalla, muuttolaatikon kaltaisella autolla olet hyvinkin sen hampurilaisen ansainnut.

Ei se turbo/kerssi mitään ihmeitä tee, kyllä ajaa pitää osata ihan samalla tavalla oli se tai ei.

Kaikki kumminkin hommaa autonsa ja sähkönsä ihan sen mukaan mitä autoltaan haluaa tai mitkä on säännöt tai mikä siinä RTR autossa nyt sattuu olemaan.
Ja jos haluaa lisää vauhtia pitää vaihtaa luokkaa ei säädintä eikä konetta jos säännöt ei tiukempaa konetta anna laittaa.

Epäilen että tuolla ROAR puolella on mietitty myös sitä että rajaamalla tuon koneen noin hitaaksi ei synny kilpailua M-8e autojen kanssa kun pitkään noiden 4wd SC tulo on tiedossa ollut. Niitä molempia lykkää kumminkin joka tehdas hirveitä määriä myyntiin ja jos erot on leveyden osalta 5mm/puoli, pitää jotenkin muuten saada nuo luokat eroteltua toisitaan. Veikkaan kumminkin että tuskin M-8 sääntöjä muutetaan mailmalla sen takia että Suomessa päätetään ajataan kahta ns. samaa autoa eri luokissa. Suomen harrastaja määrät huomioiden vielä huonompi tilanne.
Voisi hyvin verrata että jaetaan T-8 kuskit omiin lähtöihinsä, ajaako 21 koneella vai 28 koneella. Voittajia kyllä tulee yksi enemmän mutta tuleeko kuskeja.

Se että ajetaan ilman konesääntöä tämä talvi, ensi kesä, ja ehkä seuraavakin talvi, ei taida sen jälkeen kukaan uskaltaa edes ehdottaa että kaikki hommaisi autoihinsa eri koneet, nyt se vielä olis mahdollista kun assoja taitaa olla n.10kpl suomessa slässejä hiukan enemmän ja muita merkkejä vähemmän (määrät ihan veikkaus, vähän joka tapauksessa). Vapaa kone sääntö on ihan jees monessa mielessä, mutta monikaan rtr kuski ei varmaankaan sen takia tule kisoihin että kalusto on kaupan hyllyltä ihan liian hidas ja luokan vauhti on sitä luokkaa että Suomessa on alle 10 kuskia ketkä pystyy moisen vauhdin hallitsemaan ja he kaikki on ajanut yli 10 vuotta ja moni heistä ajaa lähes ammatikseen. Tuolla tarkoitan sitä että tuskin he tätä luokkaa edes tarvitsevat ja muut ei pysty noita tehoja hyödyntämään vielä moneen vuoteen.
Pisteet ja pilkut ihan haluamiinne paikkoihin.... ,,,,

Vedon moka korjattu
« Viimeksi muokattu: 18.02.10 - klo: 16.56 kirjoittanut mmrc »
Multi surfase on hanurista

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #469 : 18.02.10 - klo: 16.41 »
Muuten ihan OK, mutta toi sun vetos käänty just toisinpäin...  :wink:

Eli enhän mä rupee safkaa tarjoamaan, mikäli halpis kerssi on krossissa yhtä nopee kuin esim tekin.
Mä tarjoon safkat vaan mikäli perus kerssittömällä säätimellä saadaan yhtäpaljon tehoa kuin kerssillisellä.
Jos siis molemmilla hyppää aivan yhtälailla hyndät yli ja suoralla huiput samat... vielä läppiajatkin siellä kymmenyksen sisällä toisistaan.
Eikä mistään sekunnin erosta ruveta yhtäkkiä höpisemään.
Lyhyellä espoon radalla sekunti on jo hyvin iso ero.

Eniveis... katsotaan saadaanko täällä päässä joltain sähköjä lainaan testiä varten...
Saas vaan nähdä... voipi olle että ei jaksa porukka testiin antaa kalustoa, kun homma on päivänselvä.

Varsinkin kun nyt vielä älytään että säännöt joita ruuvaillaan, koskee sitten myös kesän sääntöjä.
Mitä avoimempi rata pidemmillä suorilla, paikoilla jossa tarvitaan kuitenkin kiihtyvyyttä... sitä isommaksi ero kasvaa kerssillisen ja kerssittömän säätimen välilä.
« Viimeksi muokattu: 18.02.10 - klo: 18.44 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa atarauskis

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #470 : 18.02.10 - klo: 18.10 »
Olenkos väärässä, mutta pojat meren takana ajaa 3 luokkaa Corrissa?
Tutkikaas,siinä on ilmeisesti jotain sääntöjäkin?
http://www.jconceptsevents.com/series/supercup/rules.asp
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

Poissa RC-Garage

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.rc-garage.fi
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #471 : 18.02.10 - klo: 18.51 »


 
Pro 4 modified (Slash 4x4, Hyper SC10 / Jammin SCRT-10)
•Any modifications allowed,has to be a production made chassis manufacturer 
•3.0” x 2.2” SCT Tires only (No 1/8th scale tires)
•Open motor
2S LiPo/ 6 cell NiMh

Siinähän ne 4WD säännöt olisi pähkinänkuoressa. Vai???
« Viimeksi muokattu: 18.02.10 - klo: 19.57 kirjoittanut RC-Garage »
RC-Garage     ***RC autoilun erikoisliike***
Hiekkamäentie 11, Hyrylä. Avoinna Ma,Ke,Pe 11-18 Ti,To 11-16 Vähemmän puhetta, enemmän tekoja.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #472 : 18.02.10 - klo: 18.57 »
Pro 2 modified (Slash, SC10, Blitz, etc.)
•Any modifications allowed, has to be a diy made chassis  :lol:
•Open Motor
2S LiPo/6 cell NiMh
•3.0” x 2.2” SCT Tires only (No 1/8th scale tires or hand-cut retread)
 
Pro 4 modified (Slash 4x4, Hyper SC10 / Jammin SCRT-10)
•Any modifications allowed
•3.0” x 2.2” SCT Tires only (No 1/8th scale tires)
•Open motor
2S LiPo/ 6 cell NiMh

Siinähän ne säännöt olisi pähkinänkuoressa. Vai???

näin o hyvät :cool:
« Viimeksi muokattu: 18.02.10 - klo: 19.00 kirjoittanut MirosHima »
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa atarauskis

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #473 : 18.02.10 - klo: 19.28 »
Niin,no entäs se kolmas luokka,näettekö sen turhaksi?
Entä miten olisi Släss luokka erikseen,kun siitä autosta tuntuu kirjottajien mielestä olevat suurin murhe? Olisko ideaa?
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

Poissa RC-Garage

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.rc-garage.fi
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #474 : 18.02.10 - klo: 19.56 »
Pro 2 modified (Slash, SC10, Blitz, etc.)
•Any modifications allowed, has to be a diy made chassis  :lol:
•Open Motor
2S LiPo/6 cell NiMh
•3.0” x 2.2” SCT Tires only (No 1/8th scale tires or hand-cut retread)
 
Pro 4 modified (Slash 4x4, Hyper SC10 / Jammin SCRT-10)
•Any modifications allowed
•3.0” x 2.2” SCT Tires only (No 1/8th scale tires)
•Open motor
2S LiPo/ 6 cell NiMh

Siinähän ne säännöt olisi pähkinänkuoressa. Vai???

näin o hyvät :cool:
No oikeestaan toi tuuppi sääntövääntö on kyllä sitä luokkaa että editoin oman postauksen tuosta ylempää ja keskityn 4WD sääntöehdotuksiin. :grin:
RC-Garage     ***RC autoilun erikoisliike***
Hiekkamäentie 11, Hyrylä. Avoinna Ma,Ke,Pe 11-18 Ti,To 11-16 Vähemmän puhetta, enemmän tekoja.

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #475 : 18.02.10 - klo: 19.59 »
Niin,no entäs se kolmas luokka,näettekö sen turhaksi?
Entä miten olisi Släss luokka erikseen,kun siitä autosta tuntuu kirjottajien mielestä olevat suurin murhe? Olisko ideaa?

Ei kyllä riitä kilpailijat liian monelle luokalle...

Poissa atarauskis

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #476 : 18.02.10 - klo: 20.57 »
Heh,taitaa tuo 4wd luokka olla ainoa missä ei tarvii vääntää yhtään mitään :wink:
Tosiaan siinähän ne säännöt jo onkin,vai mitä mieltä muut?
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #477 : 18.02.10 - klo: 21.09 »
Joo, 4x4 luokka voisi aivan hyvin olla viriluokka missä jengi voi toteuttaa itteään eikä tarvii miettiä mitä ruuvaa kiinni.

Noista koneista sen verran että Speed Passion ei ole lähtenyt ROAR linjalle vaan on lanseeranut 3600kv Short Course combon. Jenkeissäkin tosiaan ajetaan kolmea eri luokkaa tuupeilla, Ausseissa taisi olla myös 13.5 luokka. Mitä enemmän näitä ulkomailla ajettavia kisaluokkia näkee niin lähes kaikissa on ollut konerajoitukset.

Tästä ei kannata kuitenkaan vetää suuria johtopäätöksiä, harrastajamäärät on suurempia kuin Suomessa, täällä on hyvä jos saadaan autoja viivalle kahteen erään.
Kylätason RC-kuski.

Mika R

  • Vieras
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #478 : 18.02.10 - klo: 21.30 »
2WD rinnastetaan aloittelija luokaksi niin siitähän se sääntövääntö saa tulta alleen

4WD:ssä kun on vaan muutama auto ja kuljettaja niin sitä vääntöä ei vielä ole - pääseeko M8e konversiolla mukaan? mmrc mitä mieltä ?

ja minusta hieman typerää että 4WD:ssä määritellään jälleen automerkit (3 autoa) eikä auton speksejä. 2WD:ssä voitas tehdä sama mutta jengi ei siihen suostua?? autoja tulee kuin sieniä sateella muutenkin ko. luokkaan ja kuskeja kans.... joten ei säännöt pysyis mukana muutenkaan, luulen

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #479 : 18.02.10 - klo: 22.13 »
2WD rinnastetaan aloittelija luokaksi niin siitähän se sääntövääntö saa tulta alleen

Muotoilisin että aloittelijoille helpoksi/edulliseksi luokaksi tulla mukaan RC kisailuun... :wink:
Kylätason RC-kuski.