Kirjoittaja Aihe: Short Course -sääntökeskustelu  (Luettu 114388 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #540 : 26.02.10 - klo: 10.35 »
Laskeskeltiin muuten minkä verran tollasessa cs autossa pitäs olla tehoo että vastais "oikeeta" teholtaan.

Oikeessa on 800Hp=596Kw auto painaa sen 1700kg kuskin kanssa eli tehopainosuhde on 596Kw/1700Kg=0,35kw/kg.

Omassa 2,7Kg painavassa autossa pitäs siis olla 0,94kW tehoo että olis sama tehopainosuhde kuin oikeassa, Vaatis siis 4s akut ja tommosen 8.5-7.5 L koneen.  Mahtaa olla melkonen vehe ajaa tollasilla tehoilla xD
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #541 : 26.02.10 - klo: 11.10 »
ei tarvi olla 4 s akku kunhan vaan nopari ja ja akut tuuppaa virtaa tarpeeksi
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa jaan

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.large-scale-finland.eu
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #542 : 26.02.10 - klo: 12.45 »
Nyt on SC sääntökeskustelu mainittu jo pienoismalli lehdessä :lol:

Oli juttua Winter jumps 2002-2010 osakilpailut 1,2,3.

SC-10:stä pätkä.

Autot herättivät suurta kiinnostusta ja luokan sääntökeskustelu nousi hetkessä RC-autoilun kuumimmaksi puheenaiheeksi. Toivon mukaan koppakuoriaisia nähdään yhtä runsaslukuisena myös tulevissa kisoissa.


Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #543 : 26.02.10 - klo: 12.47 »
Autot herättivät suurta kiinnostusta ja luokan sääntökeskustelu nousi hetkessä RC-autoilun kuumimmaksi puheenaiheeksi. Toivon mukaan koppakuoriaisia nähdään yhtä runsaslukuisena myös tulevissa kisoissa.

Asiallisen oloista tekstiä.. :mrgreen:
Flying Calacucco

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #544 : 26.02.10 - klo: 13.55 »
^ Kuka lie rustannut! :D
Eio osunu vielä silmään lehteä, vaikka oon koittanut salavihkaa vilkuilla.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #545 : 26.02.10 - klo: 14.25 »
Sivulta 67 ja 68 löytyy ROAR Short Course sännöt, myös nelikot. Jenkeissä nelikoissa on käytännössä vapaat koneet mutta kokoluokka 540, ei L tai XL koneita. Onko kaikki markkinoilla olevat nelikot mittojen puolesta ROAR sääntöjen sisällä?

 http://www.roarracing.com/downloads/2010_ROAR_Rule_Book.pdf
« Viimeksi muokattu: 26.02.10 - klo: 14.29 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason RC-kuski.

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #546 : 26.02.10 - klo: 15.51 »
Laskeskeltiin muuten minkä verran tollasessa cs autossa pitäs olla tehoo että vastais "oikeeta" teholtaan.

Oikeessa on 800Hp=596Kw auto painaa sen 1700kg kuskin kanssa eli tehopainosuhde on 596Kw/1700Kg=0,35kw/kg.

Omassa 2,7Kg painavassa autossa pitäs siis olla 0,94kW tehoo että olis sama tehopainosuhde kuin oikeassa, Vaatis siis 4s akut ja tommosen 8.5-7.5 L koneen.  Mahtaa olla melkonen vehe ajaa tollasilla tehoilla xD

Jos moottori on tarpeeksi nälkäinen, niin kyllähän ton tehon saa ylittymään ihan helposti 2S lipolla.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #547 : 26.02.10 - klo: 16.36 »
Laskeskeltiin muuten minkä verran tollasessa cs autossa pitäs olla tehoo että vastais "oikeeta" teholtaan.

Oikeessa on 800Hp=596Kw auto painaa sen 1700kg kuskin kanssa eli tehopainosuhde on 596Kw/1700Kg=0,35kw/kg.

Omassa 2,7Kg painavassa autossa pitäs siis olla 0,94kW tehoo että olis sama tehopainosuhde kuin oikeassa, Vaatis siis 4s akut ja tommosen 8.5-7.5 L koneen.  Mahtaa olla melkonen vehe ajaa tollasilla tehoilla xD

Jos moottori on tarpeeksi nälkäinen, niin kyllähän ton tehon saa ylittymään ihan helposti 2S lipolla.

Offaria:
Joo todella helposti, virtaakin menee jatkuvaa niin vähän että lähes jokainen rtr säädin sen kestää eli n.130A jatkuvaa. Mitä lie ne piikit mahtaa tollasella koneella olla joka ottaa 130A jatkuvaa 7.4V:lla.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #548 : 26.02.10 - klo: 19.05 »
Laskeskeltiin muuten minkä verran tollasessa cs autossa pitäs olla tehoo että vastais "oikeeta" teholtaan.

Oikeessa on 800Hp=596Kw auto painaa sen 1700kg kuskin kanssa eli tehopainosuhde on 596Kw/1700Kg=0,35kw/kg.

Omassa 2,7Kg painavassa autossa pitäs siis olla 0,94kW tehoo että olis sama tehopainosuhde kuin oikeassa, Vaatis siis 4s akut ja tommosen 8.5-7.5 L koneen.  Mahtaa olla melkonen vehe ajaa tollasilla tehoilla xD

Jos moottori on tarpeeksi nälkäinen, niin kyllähän ton tehon saa ylittymään ihan helposti 2S lipolla.

Offaria:
Joo todella helposti, virtaakin menee jatkuvaa niin vähän että lähes jokainen rtr säädin sen kestää eli n.130A jatkuvaa. Mitä lie ne piikit mahtaa tollasella koneella olla joka ottaa 130A jatkuvaa 7.4V:lla.


onneks nopari antaa 150A jatkuvaa 800A piikkeihin kun vaan akut kestäis perässä noissa piikeissä
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #549 : 26.02.10 - klo: 19.32 »
Laskeskeltiin muuten minkä verran tollasessa cs autossa pitäs olla tehoo että vastais "oikeeta" teholtaan.

Oikeessa on 800Hp=596Kw auto painaa sen 1700kg kuskin kanssa eli tehopainosuhde on 596Kw/1700Kg=0,35kw/kg.

Omassa 2,7Kg painavassa autossa pitäs siis olla 0,94kW tehoo että olis sama tehopainosuhde kuin oikeassa, Vaatis siis 4s akut ja tommosen 8.5-7.5 L koneen.  Mahtaa olla melkonen vehe ajaa tollasilla tehoilla xD

Jos moottori on tarpeeksi nälkäinen, niin kyllähän ton tehon saa ylittymään ihan helposti 2S lipolla.

Offaria:
Joo todella helposti, virtaakin menee jatkuvaa niin vähän että lähes jokainen rtr säädin sen kestää eli n.130A jatkuvaa. Mitä lie ne piikit mahtaa tollasella koneella olla joka ottaa 130A jatkuvaa 7.4V:lla.


onneks nopari antaa 150A jatkuvaa 800A piikkeihin kun vaan akut kestäis perässä noissa piikeissä

noo nyt kun säännöt on julkastu niin täällä voi vetää tätä offaria..

ootkos pitkäänkin ajanu tuolla kuormalla(150A) yhtäsoittoo? kestääkö vaikka 5min putkeen moista?

bw. nopari ei anna se KESTÄÄ
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #550 : 26.02.10 - klo: 19.39 »
10 min menee kohtuu mukavasti eikä kauheesti edes lämpiä. moottorina novak hv 6.5t
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #551 : 26.02.10 - klo: 20.51 »
Nyt on testattu SP 17.5 stanukone SC10:ssä. Kyllä sillä rataa kiertää mutta aika takkuista menoa on luvassa, rata kierretään lähes yksinomaan kaasusormi krampinomaisesti koukistettuna ja keskitytää pelkästään ratin kääntelyyn.

Verrokkina oli 8.5T kiinankone ja sillä paukutettiin yli sekunnin nopeampi läppi, keskiarvo oli noin 1.5.-2 sek nopeampi.

17.5 koneella ajaminen oli pelkkää radan kiertämistä ja sillä sai kyllä tasaisia kierrosaikoja mutta aika kyllästyttävä oli ajella. Myös näyttävyyskerroin putosi monella pisteellä kun ajo oli sellaista tussuttelua.

17.5 kone pudottaa taatusti osanottajia, sama kun yrittäisi juosta 400m aidat täyspakkaus selässä. Ei kivaa, ei näyttävää, ei vautia eikä vaarallisia tilanteitä joita kuskit ja katsojat kaipaa.

Se siitä jenkkien ROAR sääntöjen mukaisesta koneesta.
Kylätason RC-kuski.

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #552 : 26.02.10 - klo: 21.16 »
Nyt on testattu SP 17.5 stanukone SC10:ssä. Kyllä sillä rataa kiertää mutta aika takkuista menoa on luvassa, rata kierretään lähes yksinomaan kaasusormi krampinomaisesti koukistettuna ja keskitytää pelkästään ratin kääntelyyn.

Verrokkina oli 8.5T kiinankone ja sillä paukutettiin yli sekunnin nopeampi läppi, keskiarvo oli noin 1.5.-2 sek nopeampi.

17.5 koneella ajaminen oli pelkkää radan kiertämistä ja sillä sai kyllä tasaisia kierrosaikoja mutta aika kyllästyttävä oli ajella. Myös näyttävyyskerroin putosi monella pisteellä kun ajo oli sellaista tussuttelua.

17.5 kone pudottaa taatusti osanottajia, sama kun yrittäisi juosta 400m aidat täyspakkaus selässä. Ei kivaa, ei näyttävää, ei vautia eikä vaarallisia tilanteitä joita kuskit ja katsojat kaipaa.

Se siitä jenkkien ROAR sääntöjen mukaisesta koneesta.

Noinkin vähän hitaampi se oli yllätys.

Ja sitähän ne jenkit on halunneetkin että voi kaikki vetää täysiä ja silti auto pysyy hanskassa ja ryminää riittää kun kaikki kulkee suurinpiirteen samaa vauhtia. Eli hauskaa kolistelua porukassa ei yksin ajettessa niinkään.
Helppoa, halpaa ja hauskaa, oli sen 4 wd:kin sääntö ideoissa.

No suomi säännöthän jo ilmestyikin, jonkin verran suomi höysteillä varustettuna.
Multi surfase on hanurista

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #553 : 26.02.10 - klo: 21.36 »
Ehkä jenkkien mielestä on kiva ajaa alitehoisilla koneilla yli 2 kiloisia möhköjä, ja varmaan tasaisia vääntöjä saadaan aikaiseksi. Ajamisen mielekkyydestä 17.5 koneella en ole yhtä innoissani kuin vääntöjen tasaisuudesta, jos joskus jotain konesääntöä on pakko viritellä, niin varma keino lopettaa kuskien mielenkiinnon näihin autoihin on laittaa 17.5 konesääntö.

Sama kun laitettaisiin patterikaseihin säännöksi max 2100kv koneet ja 2S lipot, tai M8 luokkaan .15 koneet. Ainakin tulisi tasaisia vääntöjä niissäkin luokissa kun vauhdit pysyy maltillisina ja autot ehjinä :grin:
Kylätason RC-kuski.

Poissa Hazard

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #554 : 26.02.10 - klo: 21.53 »
No onhan jenkeillä tapana ajella lähes 3t autoilla ja 150hp 4 litrasillakin?

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #555 : 26.02.10 - klo: 22.48 »
No onhan jenkeillä tapana ajella lähes 3t autoilla ja 150hp 4 litrasillakin?

TAITAA NOI JENKIT OLLA MUUTEKII VÄHÄÄ OUTOO KANSAA!!!


tollee mitää kiekkoo pelata, mennää oman maalin taa kilpikonnapuolustukseen ja huudellaan rivouksia
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #556 : 26.02.10 - klo: 23.10 »
Verrokkina oli 8.5T kiinankone ja sillä paukutettiin yli sekunnin nopeampi läppi, keskiarvo oli noin 1.5.-2 sek nopeampi.

Noinkin vähän hitaampi se oli yllätys.


Tossa ei oo mitään vähäistä.
Espoon radalla sekunti on jo järkyttävä ero ja 2 sekuntia on jo valovuosi.

Jossain isolla radalla tuo ero ei tuntuis vielä missään... Mutta suhteutetaanpas tuo vaikka lavangon rataan.
Jos joku paukuttaa joka läpillä samassa suhteessa kovempaa kuin toiset niin tuo ero tekee jo sen että vähintään 5 kierroksen välein tullaan kierroksella ohi.
Melkein vois heittää että lavangossa tuo ero tarkottais reilu 10 sekuntia per kierros...
Vai että pieni ero.
Naurettavaa kömpimistä jos noin hitaasti edetään.

Eikö Mäkisellä pysy oikee rc auto käsissä kun niin hirveesti suosit tuollaista konttailua???

Mee hakemaan citymarketista letkuohjattava jos haluut hidasta köröttelyä.

Ja vielä jaksat mainita halvan...

Kyllä sun tarttee vaihtaa laskimeen patterit jos sun laskin sanoo touhun halvaks mikäli tollasella moottorirajotuksella mentäis.

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #557 : 26.02.10 - klo: 23.43 »
10 min menee kohtuu mukavasti eikä kauheesti edes lämpiä. moottorina novak hv 6.5t

Valmistajan taulukosta luntattuna ko. koneen maksimi teho on 0,73 kW 14,4 voltilla. Ja koska tuo moottori on suunniteltu 4s+ jännitteille, siitä tuskin saa samoja tehoja ulos puolijännitteellä?

Ja vaikka saisikin, jäisi jatkuvan virran teoreettinenkin määrä sataan amppeeriin, eikö?   

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #558 : 27.02.10 - klo: 02.04 »
10 min menee kohtuu mukavasti eikä kauheesti edes lämpiä. moottorina novak hv 6.5t

Valmistajan taulukosta luntattuna ko. koneen maksimi teho on 0,73 kW 14,4 voltilla. Ja koska tuo moottori on suunniteltu 4s+ jännitteille, siitä tuskin saa samoja tehoja ulos puolijännitteellä?

Ja vaikka saisikin, jäisi jatkuvan virran teoreettinenkin määrä sataan amppeeriin, eikö?   

juu sinne sadan pintaan ne jääkin. ei käsittääkseni jännite vaikuta moottorin tehoon ihan mahdottomasti jos ei oikein totaaisesti romahda ja eikös käsittääkseni hv koneet ole suunniteltu toimimaan 2-4s jänöillä? nooh toinen akkukotelo viereen ja toinen akku sarjaan... rupes kyyti piisaamaan
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #559 : 27.02.10 - klo: 10.03 »
10 min menee kohtuu mukavasti eikä kauheesti edes lämpiä. moottorina novak hv 6.5t

Valmistajan taulukosta luntattuna ko. koneen maksimi teho on 0,73 kW 14,4 voltilla. Ja koska tuo moottori on suunniteltu 4s+ jännitteille, siitä tuskin saa samoja tehoja ulos puolijännitteellä?

Ja vaikka saisikin, jäisi jatkuvan virran teoreettinenkin määrä sataan amppeeriin, eikö?   

juu sinne sadan pintaan ne jääkin. ei käsittääkseni jännite vaikuta moottorin tehoon ihan mahdottomasti jos ei oikein totaaisesti romahda ja eikös käsittääkseni hv koneet ole suunniteltu toimimaan 2-4s jänöillä? nooh toinen akkukotelo viereen ja toinen akku sarjaan... rupes kyyti piisaamaan

vai ei jännite vaikuta.. jep jep!  sillonhan tuon pitäs liikkua samaa vauhtia riippumatta akusta. 2s akullä tuon koneen osalta jäätänee 350w luokkaan tehossa.
« Viimeksi muokattu: 27.02.10 - klo: 10.08 kirjoittanut MirosHima »
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #560 : 27.02.10 - klo: 15.38 »
Olikos koheltajan konetestissä kerssisäädin kehissä, vai mentiinkö kiinteällä ennakolla?
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #561 : 27.02.10 - klo: 15.55 »
Mentiin kiinteällä ennakolla, ei ollut kerssiä käytössä. Perstuntumalla sanoisin että ei sillä mopolla mahdottomia saa aikaiseksi kerssilläkään. Voin jossain vaiheessa ajaa vielä kerssillä niin sitten sekin on nähty.
Kylätason RC-kuski.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #562 : 27.02.10 - klo: 16.09 »
No, noissa turisteissa ainakin ero on kuin yöllä ja päivällä kerssillä ja ilman.. Tiedä sitten miksi ei näissä näkyisi..?
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #563 : 27.02.10 - klo: 16.23 »
Laitetaan turisteihin litran maitotölkki lisäpainoksi katolle ja paanalle testaamaan paljonko on eroa kerssillä ja ilman, tosiasia on se että 17.5 kone joutuu koville, oli kerssiä tai ei. Olen ajanut turistia samoilla sähköillä mitkä oli kiinni SC:ssä ja painoeron takia tehotuntumassa oli huomattava ero. Enempää en spekuloi ennen kun on testattu, mutu on aina mutua ennen kun asioista otetaan oikeesti selvää.
Kylätason RC-kuski.

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #564 : 27.02.10 - klo: 17.16 »
Verrokkina oli 8.5T kiinankone ja sillä paukutettiin yli sekunnin nopeampi läppi, keskiarvo oli noin 1.5.-2 sek nopeampi.

Noinkin vähän hitaampi se oli yllätys.


Tossa ei oo mitään vähäistä.
Espoon radalla sekunti on jo järkyttävä ero ja 2 sekuntia on jo valovuosi.

Jossain isolla radalla tuo ero ei tuntuis vielä missään... Mutta suhteutetaanpas tuo vaikka lavangon rataan.
Jos joku paukuttaa joka läpillä samassa suhteessa kovempaa kuin toiset niin tuo ero tekee jo sen että vähintään 5 kierroksen välein tullaan kierroksella ohi.
Melkein vois heittää että lavangossa tuo ero tarkottais reilu 10 sekuntia per kierros...
Vai että pieni ero.
Naurettavaa kömpimistä jos noin hitaasti edetään.

Eikö Mäkisellä pysy oikee rc auto käsissä kun niin hirveesti suosit tuollaista konttailua???

Mee hakemaan citymarketista letkuohjattava jos haluut hidasta köröttelyä.

Ja vielä jaksat mainita halvan...

Kyllä sun tarttee vaihtaa laskimeen patterit jos sun laskin sanoo touhun halvaks mikäli tollasella moottorirajotuksella mentäis.
Hoke no joo eihän koneiden hinnoissa juuri eroa ole oli se sitten 3.5 tai 21.5 totta.
Hinta muodostuukin tässä lajissa pitkälti varaosista ja oheis tarvikeista mitä heikoilla koneilla ajettaessa kuluu huomattavasti vähemmän. Mutta en väitä siitä enempää kun hoke väittää kumminkin muuta, ja vertaa summia hinnatpäättyen mallisiin säätimiin ynm., vaikka sellaisiin ei oli ollut edes tarvetta. Nyt renkailta vaaditaan paljon ja nehän on sc autoon n. tuplaten kalliimpia kuin esim. m-8 autoon ja niiden kuluminen on samaa luokkaa. Parilla setillä renkaita vanteineen kun saa kers säätimen. Ja ei minua haittaa vaikka tuolla vapaalla kone säännöllä tapettaiskin joku muu luokka Suomesta, kyllä niitä luokkia riittää, vain kuskeista on pulaa.

Hoke en minä ole minkään muun luokan sääntöjä muuttamassa, enkä edes tämän sc luokan mistä suomi säännöillä tuli hyvinkin erilainen luokka mitä jenkit on tehneet. Ja jenkithän on tosiaan tehneet tuosta hitaan, halvan ja helpon luokan, mikä olisi sopinut kaltaiselleni aloittelijalle.

Joo ei mulla pysy hallinnassa ns. täysitehoinen SC, hyvähän se on jos kaikilla muilla pysyy.
Tosin ei minulla ole varaa treenatakaan niin paljoa että oppisin, työt kun haittaa harrastusta.

En siis valita päätetyistä säännöistä, vaikka niitä vähän kritisoinkin.
Multi surfase on hanurista

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #565 : 27.02.10 - klo: 22.28 »
Jos luokkaan olisi tullut jokin koneraja olisi se lisännyt kustannuksia merkittävästi esim akkujen takia, koska silloin olisi ollut pakko hankkia pirun kalliit viimeisintä huutoa olevat 50C akut ja kohta uudet 55C akut ja sitten kohta taas 60C akut, jne, jne.

Nykyisellään jo 25C-30C riittää, ainakin tuupissa. Nelkussa pitänee olla sitten jo enemmän virranantokykyä.
Old fart

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #566 : 28.02.10 - klo: 00.33 »
10 min menee kohtuu mukavasti eikä kauheesti edes lämpiä. moottorina novak hv 6.5t

Valmistajan taulukosta luntattuna ko. koneen maksimi teho on 0,73 kW 14,4 voltilla. Ja koska tuo moottori on suunniteltu 4s+ jännitteille, siitä tuskin saa samoja tehoja ulos puolijännitteellä?

Ja vaikka saisikin, jäisi jatkuvan virran teoreettinenkin määrä sataan amppeeriin, eikö?   

juu sinne sadan pintaan ne jääkin. ei käsittääkseni jännite vaikuta moottorin tehoon ihan mahdottomasti jos ei oikein totaaisesti romahda ja eikös käsittääkseni hv koneet ole suunniteltu toimimaan 2-4s jänöillä? nooh toinen akkukotelo viereen ja toinen akku sarjaan... rupes kyyti piisaamaan

vai ei jännite vaikuta.. jep jep!  sillonhan tuon pitäs liikkua samaa vauhtia riippumatta akusta. 2s akullä tuon koneen osalta jäätänee 350w luokkaan tehossa.

eikös jännite muuta tuon moottorin kierroslukua ja virta taasen tehoa? noin mun käsittääkseni?
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #567 : 28.02.10 - klo: 08.24 »
Ja hirveesti taas liittyy otsikon aiheeseen?
Kylätason RC-kuski.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #568 : 28.02.10 - klo: 11.01 »
10 min menee kohtuu mukavasti eikä kauheesti edes lämpiä. moottorina novak hv 6.5t

Valmistajan taulukosta luntattuna ko. koneen maksimi teho on 0,73 kW 14,4 voltilla. Ja koska tuo moottori on suunniteltu 4s+ jännitteille, siitä tuskin saa samoja tehoja ulos puolijännitteellä?

Ja vaikka saisikin, jäisi jatkuvan virran teoreettinenkin määrä sataan amppeeriin, eikö?   

juu sinne sadan pintaan ne jääkin. ei käsittääkseni jännite vaikuta moottorin tehoon ihan mahdottomasti jos ei oikein totaaisesti romahda ja eikös käsittääkseni hv koneet ole suunniteltu toimimaan 2-4s jänöillä? nooh toinen akkukotelo viereen ja toinen akku sarjaan... rupes kyyti piisaamaan

vai ei jännite vaikuta.. jep jep!  sillonhan tuon pitäs liikkua samaa vauhtia riippumatta akusta. 2s akullä tuon koneen osalta jäätänee 350w luokkaan tehossa.

eikös jännite muuta tuon moottorin kierroslukua ja virta taasen tehoa? noin mun käsittääkseni?

kannattaa lukee jonkin sortin sähkötekniikan perusteen niin alkaa käsittämään asioita.

Kun kaava on näinkin helppo (I=U/R) niin mitäs meenaat tapahtuvan tuolle I:lle jos U:ta kasvatetaan? ja R pysyy vakiona?  tuo laskukaava ei tietenkään pidä 100% paikkaansa joska kyseessä ei ole puhdas resistiivinen kuorma.

tätä voitanee jatkaa sitten aiheeseen kuuluvassa topicissa,
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi