Racing Factory

Kirjoittaja Aihe: Stanu luokka sähkökrossiin  (Luettu 121102 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #150 : 13.01.10 - klo: 13.34 »
eihän. Silloin tultaisiin lauantaina ajamaan myös takaveto.

Tai sitten lauantain kilpailun jälkeen treenaamaan.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa Heiniz

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #151 : 13.01.10 - klo: 13.43 »
Tällainen ajatus tuli mieleen, että kannattaisiko aluksi perustaa tällainen S2-10 Cup-luokka? Sillä ainakin selviäisi suosio. Itsellä oli aikoinaan sellainen tilanne, että lähinpään RC-kerhoon/rataan oli n. 100 km ja omista ajotaidoista kansallisella tasolla ei hajuakaan. Eli arastelin lisenssin ostoa, kun en tiennyt järjestyykö kuinka usein kyytiä kisapaikalle ja pärjäänkö siellä ollenkaan. Lähtökohtana ajamaan lähdössä ei nimittäin ollut ajaa viimeisestä sijasta (en kuitenkaan kuvitellut voittavani). Lisäksi muistelisin, että tuolloin alle 16 vuotiaan huoltajallakin piti olla lisenssi? Ensi askeleet yleisiin kisoihin tuli sitten paljon myöhemmin Syndicate DTM kisojen myötä (joissa ei ollut lisenssipakkoa).

Mielestäni kynnys uusille kuljettajille pitäisi olla mahdollisimman matala. Ihmettelen kommentteja, joissa ihmiset "pelkäävät" että joku aloittelija tulisi ja voittaisi ensimmäisessä kilpailussa. Keneltä tämä olisi pois? Tällöinhän aloittelija on ainakin treenannut huolella. Se että ensimmäisessä kisassa muut ajaa kahdeksikkoa ympärillä, vaikka itse ei pahemmin töhöilisi, niin se tuskin motivoi kauheasti jatkamaan. Stanuluokan ideana on tarjota tasaista vääntöä ja toimia ponnahduslautana viriluokkiin.

Stanuluokan teknisiin sääntöihin on paha ottaa kantaa, koska olen ollut poissa näistä kuvioista useamman vuoden eli nämä harjattomat moottorit (säätimineen) ja lipoakut (omine latureineen) ovat aivan hepreaa. Jokin rajoitus niihin pitäisi olla, jotta kustannukset pysyisivät aisoissa. Joillakin on aina enemmän hilloa, joten sarjan tasaväkisyys kärsii herkästi. Ymmärtääkseni etenkin akut ovat yhä ongelmana. Itselläni oli aikoinaan jatkuvasti ongelmia akun riiton kanssa, ellei kyseessä ollut 2000mAh kisa-akku.

Kohderyhmänä tällaiselle luokalle näkisin pääasiassa 10-18 vuotiaat, joiden tulot (isin lompakko) ei päätä huimaa. Joku voisi piruuttaan laskea mitä KILPAILUKYKYINEN kalusto tällaiseen vaki-luokkaan maksaisi verrattuna viriluokkaan. Lipot ja harjattomat ovat tulleet jäädäkseen, joten ne luultavasti on sallittava. Omasta kokemuksesta moottori voisi olla suurinpiirtein vanhaa 17 kiekkaista vastaava.

Nousupiste yms. systeemit unohtaisin samantien. Joku haluaa aina rakennella ja mennä suoraan "isojen poikien" sekaan, niin se sallittakoon. Samoin ikärajat yms. eivät ole hyvä idea. Monimutkaistamalla ja estämällä jonkun luokan ajoa ei lisätä harrastajia. Ensisijainen tarkoitus on pitää hauskaa ja ajaa kilpaa.

Parikymmentä vuotta harrastaneena polte takaisin radoille on kova. Olen vaan pudonnut kehityksen kelkasta muutaman vuoden tauon takia, joten täytyy lähteä hakemaan vauhtia sellaisesta luokasta, missä selitykset löytyy ohjaimen takaa. Miniin mennään jos vaan kaikki natsaa.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #152 : 13.01.10 - klo: 13.48 »
Ymmärtääkseni etenkin akut ovat yhä ongelmana. Itselläni oli aikoinaan jatkuvasti ongelmia akun riiton kanssa, ellei kyseessä ollut 2000mAh kisa-akku.

Taitaa valtaosa kisakuskeista ajaa nykyään 4000 - 5000 mAh LiPoilla. Akkujen keston suhteen ei ole ongelmaa, vaikka ajettaisiin 10 minuutin hiitit..
Flying Calacucco

Poissa Haze

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #153 : 13.01.10 - klo: 14.00 »
Ihmettelen kommentteja, joissa ihmiset "pelkäävät" että joku aloittelija tulisi ja voittaisi ensimmäisessä kilpailussa. Keneltä tämä olisi pois?

Oikeesti, miten aikaisempia kirjoituksia voi tulkita noin? Kaikki ovat tervetulleet kilpailemaan, niin aloittelijat ja huippukuskit sekä kaikki siltä väliltä.
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa Heiniz

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #154 : 13.01.10 - klo: 14.37 »
Muutamien aiempien sivujen vastauksien pohjalta karrikoiden. Näistä jäi vain sellainen kuva, mutta ilmeisesti ymmärsin väärin. Pahoitteluni tästä.

Poissa sakke_

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #155 : 13.01.10 - klo: 14.50 »
Kohderyhmänä tällaiselle luokalle näkisin pääasiassa 10-18 vuotiaat, joiden tulot (isin lompakko) ei päätä huimaa. Joku voisi piruuttaan laskea mitä KILPAILUKYKYINEN kalusto tällaiseen vaki-luokkaan maksaisi verrattuna viriluokkaan. Lipot ja harjattomat ovat tulleet jäädäkseen, joten ne luultavasti on sallittava. Omasta kokemuksesta moottori voisi olla suurinpiirtein vanhaa 17 kiekkaista vastaava.
Viri luokkaan halvoilla sähköillä saa halvemman auton kuin johonkin yks tyyppi stanu luokkaan jos oikeesti haluaa pärjätä. Tämä johtuu siitä että jos moottoria rajoitetaan niin hyvällä säätimellä hitaamman koneenkin saa kulkemaan paremmin. Eli sen kustannusten kommentoinnin  vois ne henkilöt jotka ei laitteisiin oo hiljattain perehtyny unohtaa kokonaan.
Ennen oli akut ja tehot niitä asioita mitä saatiin rahalla nyt niitä saa kuka vaan edullisesti jos koneen lankamääriä ei ole rajoitettu ja laitteet päivittyvät tällä hetkellä sitä tahtia että puoli vuotta sitten ostettu nopari alkaa olemaan vanha jos ei softaa siihen saa päivitettyä.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #156 : 13.01.10 - klo: 14.53 »
Sähkökrossikisoissa jokainen saa ajaa juuri saman verran (A-finaaleja taitaa olla kolme, muita kaksi). Lajia harrastaa ihmiset tosissaan monia vuosia treenaten reilusti. Miksi aloittelijan pitäisi pärjätä treenaamatta?

Kultaisella 80-luvulla sähkökrossissa oli paljon kisaajia. Itse kun aloitin tuuppistanun ajamisen, olin siellä F-finaalissa (usein finaaleja oli G:hen asti!). Mun olisi varmaan pitänyt valittaa että pitäisi olla luokka jossa voin voittaa, koska olen aloittelija! Nykyään pääsee virissäkin C-finaaliin kunhan vaan tulee paikalle...

Toivottavasti kaikki tulisivat rohkeasti kisoihin, silloin aloittelijakaan ei olisi yksin "pro-kuskien" seassa kun olisi muitakin aloittelijoita. Ulkokrossissa radoilla on tilaa ja kierroksella ohituksia tulee paljon harvemmin kuin sisäkisoissa, joten jokainen saa ajaa paremmin omaa ajoaan.
Niin... ja sitten itse aiheeseen... toivottavasti stanuluokan kisoja järjestetään tulevana kesänä.

Asiaa!! Paremmin siellä kisoissa oppii, kun joku edes näyttää mallia miten pitäisi ajaa. Suomi-tyyliin tietysti pitäs olla oma luokka minkä voi voittaa ja mielellään ei uskalla kysyä muilta, jos/KUN on auton kanssa jotain ongelmaa....

Muutamalle kommentoijalle tiedoksi kanssa, että kantsii ensin selvittää kisaformaatti ja muut käytännöt ennenkuin kommentoi asioita. Hyvää päivänjatkoa...
---

Poissa Spif

  • Tiimikuljettaja
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #157 : 13.01.10 - klo: 15.02 »
Viri luokkaan halvoilla sähköillä saa halvemman auton kuin johonkin yks tyyppi stanu luokkaan jos oikeesti haluaa pärjätä. Tämä johtuu siitä että jos moottoria rajoitetaan niin hyvällä säätimellä hitaamman koneenkin saa kulkemaan paremmin. Eli sen kustannusten kommentoinnin  vois ne henkilöt jotka ei laitteisiin oo hiljattain perehtyny unohtaa kokonaan.
Ennen oli akut ja tehot niitä asioita mitä saatiin rahalla nyt niitä saa kuka vaan edullisesti jos koneen lankamääriä ei ole rajoitettu ja laitteet päivittyvät tällä hetkellä sitä tahtia että puoli vuotta sitten ostettu nopari alkaa olemaan vanha jos ei softaa siihen saa päivitettyä.
Olisko jollain ihan faktoihin perustuvaa aineistoa, että jotkut säätimet antavat selkeän edun esim 17.5 koneeella nimenomaan sähköcrossissa ulkoradalla. Sitä ennen tuo perustelu ontuu ihan hiukan.

Rehellisesti käsi ylös kaikilta joiden mielestä uutena harrastajana on mielekkäämpää ajaa sijoituksista ynnä muut kuin oman tason luokassa, jossa oman kehityksen näkee nopeammin.
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa miksu79

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #158 : 13.01.10 - klo: 15.04 »
ei mitään ikärajoitusta junnuihin vaan se kokemuspohjainen rajoitus osallistumisessa junnu luokkiin
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa goos

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #159 : 13.01.10 - klo: 15.10 »
Rehellisesti käsi ylös kaikilta joiden mielestä uutena harrastajana on mielekkäämpää ajaa sijoituksista ynnä muut kuin oman tason luokassa, jossa oman kehityksen näkee nopeammin.

Mahdollisena uutena krossiharrastajana ajan mielummin f ja g finaalia kuin junnujen kanssa krossistanua 4 miehen voimin, mutta olenkin 30v.

Huomattakoon että kehitystä on paljon helpompi seurata kellosta ja muista harrastajista jos _HARJOITTELEE_ ja tekee sitä oikein.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #160 : 13.01.10 - klo: 15.11 »
Mahdollisena uutena krossiharrastajana ajan mielummin f ja g finaalia kuin junnujen kanssa krossistanua 4 miehen voimin, mutta olenkin 30v.

Huomattakoon että kehitystä on paljon helpompi seurata kellosta ja muista harrastajista jos _HARJOITTELEE_ ja tekee sitä oikein.
Mistä tämä olettamus, että junnuja olisi 4?
Full Speed RC
Hobbyfactory - Durango - Orion - Savox

Poissa JUkka-san

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #161 : 13.01.10 - klo: 15.13 »
Noista kustannuksista pitää hieman kirjoittaa...

Aloittelijalle virin ja stanun aloituskustannukset ovat täsmälleen samat. Auto, säädin, moottori, akut, laturi, radio ja servo ovat kaikki täsmälleen saman hintaiset. Käytössä eroa tulee rengas- ja varaosakuluissa, niin että stanu on jonkin verran halvempaa. Tavan aloittelija ei hyödy minkään vertaa säätimen dynaamisesta ajoituksesta ja sen säätämisestä jos auto ei ole koko ajan pyörillään etenemässä oikeaan suuntaan!

Poissa goos

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #162 : 13.01.10 - klo: 15.18 »
Mahdollisena uutena krossiharrastajana ajan mielummin f ja g finaalia kuin junnujen kanssa krossistanua 4 miehen voimin, mutta olenkin 30v.

Huomattakoon että kehitystä on paljon helpompi seurata kellosta ja muista harrastajista jos _HARJOITTELEE_ ja tekee sitä oikein.
Mistä tämä olettamus, että junnuja olisi 4?
Ihan tuulesta temmattu tuo numero, ainakin tiedän että jos ajaa muiden kanssa niin siellä on kuskeja. Mut jos junnuja olisi 20kpl niin en tiedä onko se mun paikka olla ajamassa, silloin varmaan parempi että junnut ajaa keskenään.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa mof

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #163 : 13.01.10 - klo: 15.23 »
Rehellisesti käsi ylös kaikilta joiden mielestä uutena harrastajana on mielekkäämpää ajaa sijoituksista ynnä muut kuin oman tason luokassa, jossa oman kehityksen näkee nopeammin.

Mahdollisena uutena krossiharrastajana ajan mielummin f ja g finaalia kuin junnujen kanssa krossistanua 4 miehen voimin, mutta olenkin 30v.

Huomattakoon että kehitystä on paljon helpompi seurata kellosta ja muista harrastajista jos _HARJOITTELEE_ ja tekee sitä oikein.

Stanuluokassako ei mielestäsi ole ajanottoa eikä harjoittelua?  :huh:

Poissa goos

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #164 : 13.01.10 - klo: 15.29 »
Stanuluokassako ei mielestäsi ole ajanottoa eikä harjoittelua?  :huh:

... tietty sielläkin on mutta ohan se ihan viisasta käydä myös treenaamassa missä harjoittelu ja ajanotto löytyy myös.

Junnut (ja muutkin aloittelijat) pitäisi houkutella mukaan kerho-(harjoittelu)toimintaan, sitä kautta kerhokisoihin. Tämän jälkeen heitä ei tarvitse erikseen houkutella SM-sarjaa ajamaan koska he osaavat ihan itse tulla kun tietävät että aika on kypsä.

Näin ainakin itse nään että aloittajan elinkaari menee. Onko kerhotoiminassa ja kerhokisoissa tarvittava määrä osallistujia että koko stanukrossia kannattaa ajaa SM-sarjan yhteydessä?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa mmrc

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #165 : 13.01.10 - klo: 15.32 »
Jukka-San kirjoittikin just mitä itsekin ajattelin noiden säätimien osalta. Muutemaa säädintä olen itse testannut lähinnä touring puolella ja jos sillä säätimellä saatu hyöty katoaa leveään ajolinjaan yhdessä mutkassa turistissa, niin crossissa sillä säätimen ennakon muokkaamisella ei ole mitään etua. Toiseksi ne muokattavat ennakonsäädölliset noparit ei ole edes kalleimasta päästä.

Lisäluokka lajiin, tuoko se uusia kuskeja. En tiedä, kun en ole ennustaja.

Säännöillä rajoittaminen harvoin tuo lisää kuskeja, M-8 luokan säännöt on niin hyvät että niitä kannattaisi ainakin tutkia tarkasti, sähköpuolen rajoituksia ja luokkia mietittäessä.
Multi surfase on hanurista

Poissa mof

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #166 : 13.01.10 - klo: 15.41 »
Stanuluokassako ei mielestäsi ole ajanottoa eikä harjoittelua?  :huh:

... tietty sielläkin on mutta ohan se ihan viisasta käydä myös treenaamassa missä harjoittelu ja ajanotto löytyy myös.

Junnut (ja muutkin aloittelijat) pitäisi houkutella mukaan kerho-(harjoittelu)toimintaan, sitä kautta kerhokisoihin. Tämän jälkeen heitä ei tarvitse erikseen houkutella SM-sarjaa ajamaan koska he osaavat ihan itse tulla kun tietävät että aika on kypsä.

Näin ainakin itse nään että aloittajan elinkaari menee. Onko kerhotoiminassa ja kerhokisoissa tarvittava määrä osallistujia että koko stanukrossia kannattaa ajaa SM-sarjan yhteydessä?
Ajanotto toimii kyllä harjoituksissa, oli sitten viri tai stanuauto... Ja sehän tässä on juuri yksi selvittelyn aiheista, että riittääkö osallistujia myös stanuluokkaan.

Poissa _jtr_

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #167 : 13.01.10 - klo: 15.45 »
Mä lähden nyt tulevana kesänä kiertämään ensimmäistä sm-sarjaani pikkuautoissa, joten kokemusta luokkajaosta ei ole mutta.. Mun toive on että Vanhat lähdöt pidetään ennallaan niin kansallisen kuin sm:kin osalta, ja mahdolliset lisäluokat tungetaan sinne väleihin jos todellista tarvetta on. Jos koko kesä mennään niin että tuupit ja nelkut ajavat omina päivinään, niin eihän kuskit loppukesästä enää edes tunne toisiaan.. :smiley:
Niin siis SM-sarjan kisat on ajettu eri päivinä M2-10 lauantaisin ja M4-10 sunnuntaisin. Näiden lisäksi lauantaisin on ajettu myös M4-10 kansallinen osakilpailu, mihin on osallistunut kohtuullisesti pääasiassa niitä kilpailijoita, jotka ajavat myös sunnuntain SM-osakilpailun. Sunnuntaisin on sitten M4-10 SM-osakilpailun lisäksi ajettu kansallinen M2-10 kilpailu, missä on ollut liki säälittäviä määriä osallistujia 1-2 erää.Ja tosiaan uskoisin, että valtaosa ajaa molemmat luokat.

Juu, ton verran mä formaatista kyllä tiesinkin, ja juuri siksi haluaisin että luokat pidettäis ennallaan, niinkuin yllä olevasta hieman epäselvästä tekstistä käy ilmikin.. :azn: Jos kerran sunnuntain kansallisessa tuupissa ei ole kovin vahva osallistuminen, niin sittenhän stanut mahtuisi sunnuntaille mukaan.

Poissa sakke_

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #168 : 13.01.10 - klo: 15.46 »
Olisko jollain ihan faktoihin perustuvaa aineistoa, että jotkut säätimet antavat selkeän edun esim 17.5 koneeella nimenomaan sähköcrossissa ulkoradalla. Sitä ennen tuo perustelu ontuu ihan hiukan.
Ulkoradalla en ole päässyt testaamaan tuota säätyvää ennakkoa koska softa tuli hetki sitten.  Mutta se mitä olen testannut crossissa 6,5 ja 7,5 koneella aiheutti sen että pinioni vaihtui 9 hammasta pienemmäksi ilman että suoravauhti kärsi, samala koneen lämmöt laskivat 14c. Turistia testasin 17,5 koneella ja siinä pinioni vaihtui 6 hammasta pienemmäks sammoin efektein kuin crossissakin lämmön muutos oli 12c alemmaksi. Jos noita tuloksia nyt pystyy yhtään savelle viemään niin ero on merkittävä juuri stanu luokassa koska siellä huippunopeus isommilla radoilla varmasti vaatii ylipitkiä välityksiä normi säätimillä.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa Spif

  • Tiimikuljettaja
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #169 : 13.01.10 - klo: 15.59 »
Ulkoradalla en ole päässyt testaamaan tuota säätyvää ennakkoa koska softa tuli hetki sitten.  Mutta se mitä olen testannut crossissa 6,5 ja 7,5 koneella aiheutti sen että pinioni vaihtui 9 hammasta pienemmäksi ilman että suoravauhti kärsi, samala koneen lämmöt laskivat 14c. Turistia testasin 17,5 koneella ja siinä pinioni vaihtui 6 hammasta pienemmäks sammoin efektein kuin crossissakin lämmön muutos oli 12c alemmaksi. Jos noita tuloksia nyt pystyy yhtään savelle viemään niin ero on merkittävä juuri stanu luokassa koska siellä huippunopeus isommilla radoilla varmasti vaatii ylipitkiä välityksiä normi säätimillä.
Lämpötilan muutos oli yksi hyöty eli ilmeisesti välitys voidaan laittaa tarvittaessa pidemmäksi. Miten tämä hyöty konkretisoituu? Oliko kierrosajoissa eroa? Kuinka paljon tällä säätyvällä ennakolla saadaan enemmän suoranopeutta samalla koneella verrattuna normi säätimeen?
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa TTKoo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #170 : 13.01.10 - klo: 16.03 »

Tässä taitaa olla viimeisin vuosi, kun S2-10 luokka oli mukana.

http://rc10.fi/index.php?topic=16928.0

Neljä kuskia ajoi kokosarjan, ja yksi niistä oli sarjaorganisaattori.

En mitenkään ole jarruttamassa stanuluokkaa, mutta pitäisiköhän se ajaa muiden rinnalla, ja siitä sitten poimitaan stanut erilleen myös omine pisteineen.

Näkisi samalla tuleeko niitä riittävää määrää omaksi lähdökseen.

Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa goos

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #171 : 13.01.10 - klo: 16.08 »
Lämpötilan muutos oli yksi hyöty eli ilmeisesti välitys voidaan laittaa tarvittaessa pidemmäksi. Miten tämä hyöty konkretisoituu? Oliko kierrosajoissa eroa? Kuinka paljon tällä säätyvällä ennakolla saadaan enemmän suoranopeutta samalla koneella verrattuna normi säätimeen?

Jos kyseessä on tekinin säädin (mitä päättelin tuosta että softa oli just tullut kun siihen saa uusimmat softat aina ilmasella päivitettyä) siinä säädetään puhtaasti suoranopeutta ennakolla ei välityksillä. Välityksellä ja ennakolla säädetään tarvittava vääntö.

Moottorin saa kiertämään melkeen tuplat kun säätää ennakon tappii loppupäässä.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa sakke_

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #172 : 13.01.10 - klo: 20.51 »
Lämpötilan muutos oli yksi hyöty eli ilmeisesti välitys voidaan laittaa tarvittaessa pidemmäksi. Miten tämä hyöty konkretisoituu? Oliko kierrosajoissa eroa? Kuinka paljon tällä säätyvällä ennakolla saadaan enemmän suoranopeutta samalla koneella verrattuna normi säätimeen?
Kyllähän ne kierrosajat paraneen kun on enemmän vääntöä lyhyistä välityksistä johtuen jolloin ei tarvi moottorin vääntää niin paljon yli pitkillä välityksillä. Ainaki stanu turistissa ero suorilla oli 5-10 autonmittaa verrattuna vakio säätimeen mutta jos halusi autosta helpomman ajaa niin välitystä lyhyemmäksi niin mutkissa tehoa tuli reserviin jolloin siellä ohittaminen helpottui. Näkisin että ainakin stanu crossia ajatellen ero olisi todella merkittävä esim. Vaasan, Hyvinkään ja Jkl:n radoilla jossa suorilla piisaa mittaa. Itse keskitin testit siihen että sain koneiden lämmöt alemmaksi samoin noparin jolloin tuntuma säilyy erän mittaan parempana koska crossissa ei tehoissa ole vajausta.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa mof

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #173 : 13.01.10 - klo: 21.19 »
Lämpötilan muutos oli yksi hyöty eli ilmeisesti välitys voidaan laittaa tarvittaessa pidemmäksi. Miten tämä hyöty konkretisoituu? Oliko kierrosajoissa eroa? Kuinka paljon tällä säätyvällä ennakolla saadaan enemmän suoranopeutta samalla koneella verrattuna normi säätimeen?
Kyllähän ne kierrosajat paraneen kun on enemmän vääntöä lyhyistä välityksistä johtuen jolloin ei tarvi moottorin vääntää niin paljon yli pitkillä välityksillä. Ainaki stanu turistissa ero suorilla oli 5-10 autonmittaa verrattuna vakio säätimeen mutta jos halusi autosta helpomman ajaa niin välitystä lyhyemmäksi niin mutkissa tehoa tuli reserviin jolloin siellä ohittaminen helpottui. Näkisin että ainakin stanu crossia ajatellen ero olisi todella merkittävä esim. Vaasan, Hyvinkään ja Jkl:n radoilla jossa suorilla piisaa mittaa. Itse keskitin testit siihen että sain koneiden lämmöt alemmaksi samoin noparin jolloin tuntuma säilyy erän mittaan parempana koska crossissa ei tehoissa ole vajausta.

Toisaalta taas takavetokrossilla ei liialla teholla tee välttämättä mitään kun ei pysy keula kiihdytyksissä maassa...

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #174 : 13.01.10 - klo: 21.23 »
Olisko se mahtava juttu jos jokin maahantuoja ilmoittaa että nyt tehdään näin että tarjoan STANU LUOKKAAN kaudelle 2010 xx moottoria xx hintaan joka on todella edullinen mutta vauhdiltaan sellainen että se tarjoaa sopivan vauhdin kuskille joka sitä luokkaa aikoo ajaa.
Mitä huonoja ja hyviä puolia tässä olis.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #175 : 13.01.10 - klo: 21.34 »
Huonot puolet voi lukea VTR topicista, koneita ei saa kun ne on taas loppu, porukka haluaisi ajaa vastaavalla toisenmerkkisellä koneella mutta eipä onnistu ja muuta sellasta. Näihin kaatui monen innostus VTR:ää kohtaan ja osa siirtyi ajamaan turistien stanuluokkaa.
Kylätason RC-kuski.

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #176 : 13.01.10 - klo: 21.36 »
No tuossa on vain huonoja puolia listattu :lol:
Olisko mitään hyviä puolia asiassa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #177 : 13.01.10 - klo: 21.42 »
Ei jos toteutus yhtä surkea kuin tuossa VTR tapauksessa.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #178 : 13.01.10 - klo: 21.47 »
Ei jos toteutus yhtä surkea kuin tuossa VTR tapauksessa.

Älä nyt hyvä mies sekoita VTR tähän ja siellä tuo kone juttu on toiminut vallan hyvin.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #179 : 13.01.10 - klo: 21.53 »
Hyvät puolet? Monopoliasemissa ei ole hyviä puolia muuten kuin kyseisen maahantuojan/kauppiaan näkökulmasta. Jostain syystä pyrin viimeiseen asti välttämään kaupantekoa näissä säännöillä tehdyissä monopolipuodeissa.
Kylätason RC-kuski.