Kirjoittaja Aihe: Stanu luokka sähkökrossiin  (Luettu 204645 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #270 : 21.01.10 - klo: 22.29 »
en tietääkseni ole sanonut että millä tahansa autolla ainoastaan moottorista olen puhunut. mutta kun kerran halutaan yksityyppi luokka niin laitetaan sitten säännöksi aloittelialle että auto x rtr pakettina ostettava tietyltä myjältä MITÄÄN EI SAA MUUTTAA. siinä on ainakin kalusto tasapuolinen

agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #271 : 21.01.10 - klo: 22.37 »
No silloin vasta ollaankin aikaisemmin kuvaamassasi monopolissa. :mrgreen:

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #272 : 21.01.10 - klo: 22.42 »
no sitähän se on jo käytännössä parille kauppiaalle jo silloin kun rajataan moottorin merkki ja rengas.
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #273 : 21.01.10 - klo: 23.15 »
Eli siis näitä maanmainioita sallittuja staukoneita on myös testattu krossissa ? Kuinka paljon niillä on nykyisillä sisäradoilla eroa läppiajoissa kun ratissa on PRO ja kun ratissa on aloittelija vs joku muu pannu ? Jos koneen säädettävä ennakko tuo etuja, niin kaiten siellä maailmalla on muunkin merkkisiä kiinteällä päädyllä olevia ? Jos koneen säädettävä ennakko tuo etua niin kait sitten pitää kieltää myös kaikki säätimet joista voidaan sitä "ennakkoa" säätää, siellä kun saattaa kuskeilla olla eri asetukset ja sitä kautta toinen kulkee kovempaa ellei sitten peräti päästä toimintasavuja pihalle ? Kielletäänkö koko luokka heti lähdössä niin ei tarvitse vääntää  :lol:

Mutta asiaan, mitäs jos joku kauppias ei halua ottaa myyntiin näitä X tai Y merkkisiä koneita, onko se tosiaan vaan kauppiaan syy ? Mitä jos sillä kauppiaalla on mallistossa vastaava toisen merkkinen kone, onko se kenties harastajan syy ? Miten jälleenmyyjän oman binseksen ajatteleminen tuhoaa tai haittaa lajin harrastamista kun se kuitenkin mahdollistaa tavaran hankkimisen kotomaasta ? Miksi kaikkien pitäisi hommata tavaraa myyntiin niiltä maahantuojilta joiden tuotteet on ainoina hyväksytty käytettäväksi ? Jos ei olisi myyjiä/maahantuojia, niin ei olisi harrastamistakaan ainakaan siinä mittapuussa kuin nykyään. Miksi pitää aina menna hanurisektori edellä sinne näreen latvaan ?

Niin välikaneettina, että meidän kautta kyllä saa näitä sallittujakin kikkuloita, joten en ole ketunhäntä kainalossa liikkeellä, vaan kyselen vaan asioita ja kirjoittelen yksityishenkilönä

Miten voidaan sanoa, että jos stanuun sallitaan minkä merkkiset tietyn käämimäärän omaavat koneet tahansa, että se vähentää kiinnostuneita harrastajia ja kisaajien määrää jos moisella konseptilla ei ole yhtäkään kisaa vielä ajettu ?

Niin paljon kysymyksiä, alkaa pian käämit käryämään  :grin:
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #274 : 21.01.10 - klo: 23.32 »
Vakiokoneet koneet on kilpailutettu 2009 keväällä ja silloin kaikilla jälleenmyyjillä oli mahdollisuus toimittaa testattavaksi mieleisiään koneita. Toimitetut koneet testattiin ja valinta tehtiin testattujen koneiden väliltä niiden ominaisuuksien perusteella. Edustamasi yritys EA-Import ei toimittanut yhtään konetta testattavaksi, joten valinta edustamistanne tuotteista ei ollut mahdollinen.

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #275 : 21.01.10 - klo: 23.34 »
Eli siis näitä maanmainioita sallittuja staukoneita on myös testattu krossissa ? Kuinka paljon niillä on nykyisillä sisäradoilla eroa läppiajoissa kun ratissa on PRO ja kun ratissa on aloittelija vs joku muu pannu ? Jos koneen säädettävä ennakko tuo etuja, niin kaiten siellä maailmalla on muunkin merkkisiä kiinteällä päädyllä olevia ? Jos koneen säädettävä ennakko tuo etua niin kait sitten pitää kieltää myös kaikki säätimet joista voidaan sitä "ennakkoa" säätää, siellä kun saattaa kuskeilla olla eri asetukset ja sitä kautta toinen kulkee kovempaa ellei sitten peräti päästä toimintasavuja pihalle ? Kielletäänkö koko luokka heti lähdössä niin ei tarvitse vääntää  :lol:

Miksi pitää aina menna hanurisektori edellä sinne näreen latvaan ?



Miten voidaan sanoa, että jos stanuun sallitaan minkä merkkiset tietyn käämimäärän omaavat koneet tahansa, että se vähentää kiinnostuneita harrastajia ja kisaajien määrää jos moisella konseptilla ei ole yhtäkään kisaa vielä ajettu ?

noissa asioissa erittäin paljon samalla linjalla ennakkoakin tosiaan kun pystyy säätämään noparistakin. ymym mikä ihmeen vimma on että pitää olla yksi tyyppi kone ja yksityyppi rengas??? ei voi ymmärtää. lankamäärän vielä ymmärrän. ja tosiaan jos rajaamaan aletaan niin sitten pitää myös rajata moni muukin asia jolla voidaan saavuttaa eroja. yhtälailla jos yksi automalli todetaan nopeimmaksi niin kohta kaikkien on vaihdettava jos mieli pärjätä sama nopareissa ym ym eikö kuitenkin olla tekemässä alottelioille luokkaa josta ponnistaa yleiseen sekä madaltaa uusien harrastajien kynnystä lähteä kisailuun mukaan? vai onko tarkoitus tehdä luokka sitävarten että saadaan veteraaneille luokka jossa hekin vielä ehtivät sekä kauppiaiden pyynnöstä luokka jossa ajetaan vain tietyllä renkaalla ja tietyillä moottoreilla?

ja onko tosiaan kukaan kokeillut ko moottoreiden toimintaa crossissa ulkoradoilla?  
se että sanotaan ettei tarvitsisi kaikkien opetella kantapään kautta niin ettekö jo suomalaisista sen vertaa tunne että ollaan niin jääräpäinen kansa että ei voi uskoa kun kaveri lyö vasaralla peukaloon että se sattuu vaan on pakko kokeilla itsekkin.
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #276 : 21.01.10 - klo: 23.48 »
17,5 konetta puollustaa mm. se, että sillä ei todennäköisesti edes pysty yrittää hypätä Suomen radoilta löytyviä isoja tuplia(jyväskylän takasuora)/triploja(vaasa) ykkösellä, jolloin se rauhoittaa ajamista ja 100% varmasti vähentää hajoavien osien määrää. Tämä myös vähentää eroja kovimpien kuskien ja vähemmän kokeneiden kuskien eroja kun kaikki joutuvat hyppäämään hyppyrit samalla tavalla, eikä suurella riskillä hyppääminen edes onnistu.

Yksityyppikoneista ja renkaista on jo monen vuoden erittäin positiiviset kokemukset touringi puolelta sekä sähkökrossista. Monet jotka huutelevat ja ovat näitä vastaan eivät lähes varmasti ole edes koskaan kokeilleet kisaamista kyseisissä luokissa ja eivät ole täten todenneet järjestelyä toimivaksi.

Itse en näe M-8 luokan nykyisen tyylisessä vapaassa rengassäännössä mitään järkeä. Jokaisella maahantuojalla (ja kuskilla joka haluaa pärjätä) tarvii olla X+1 erilaista rengasta varastossa ja siltikin seuraavalla viikolla tulee joku uusi rengas joka on sitten sen viikon hittituote ja kaikki ajaavat sillä kunnes taas seuraavalla viikolla tulee uusi rengas ja sitten taas ne edellisen viikon hittituotteet jäävät pölyttymään varastoon ikuisiksi ajoiksi. Yksityyppirenkaalla kaikki ovat aina samalla lähtöviivalla eikä tarvi jättää tulematta kisoihin "kun ei nyt satu olemaan just sitä nopeinta rengasta itellä, kun joku bongas pari selkeesti nopeampaa jostai nettikaupasta ulkomailta".
« Viimeksi muokattu: 21.01.10 - klo: 23.53 kirjoittanut Stilo »
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #277 : 21.01.10 - klo: 23.56 »
joillekkin tuntuu vaan olevan pakkomielle että yksi merkki yksi myyjä koko suomessa? niinkuin jo aikaisemmin sanoin että tehkää luokka jossa on tasan yksi rtr automerkki ja malli eikä mitään saa muuttaa taatusti on jollain myyjällä myyntiä ja kalusto on ainakin tasaväkistä. eikä tarvia mitään kummempia sääntöjä kun mitään ei saa muuttaa ja kaikki osat on korvattava alkuperäis valmistajan osalla minkään osan vahvistaminen edes ei ole sallittua kide on ainut mitä saa vaihtaa. 1 renkailla ajettava koko kausi...
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #278 : 21.01.10 - klo: 23.59 »
joillekkin tuntuu vaan olevan pakkomielle että yksi merkki yksi myyjä koko suomessa? niinkuin jo aikaisemmin sanoin että tehkää luokka jossa on tasan yksi rtr automerkki ja malli eikä mitään saa muuttaa taatusti on jollain myyjällä myyntiä ja kalusto on ainakin tasaväkistä. eikä tarvia mitään kummempia sääntöjä kun mitään ei saa muuttaa ja kaikki osat on korvattava alkuperäis valmistajan osalla minkään osan vahvistaminen edes ei ole sallittua kide on ainut mitä saa vaihtaa. 1 renkailla ajettava koko kausi...


Miten niin yksi merkki ja yksi myyjä? Renkaita ainakin saa melkein kaikkialta, eikä aloittelijakaan voi valita väärin kun ei ole miljoonaa vaihtoehtoa mistä valita.

Ei sitä tarvitse ruveta liioittelemaan rajoituksien vaikutuksia, ja keksimään päästä lisärajoituksia joita ei oikeasti ole.

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #279 : 22.01.10 - klo: 00.03 »
joillekkin tuntuu vaan olevan pakkomielle että yksi merkki yksi myyjä koko suomessa? niinkuin jo aikaisemmin sanoin että tehkää luokka jossa on tasan yksi rtr automerkki ja malli eikä mitään saa muuttaa taatusti on jollain myyjällä myyntiä ja kalusto on ainakin tasaväkistä. eikä tarvia mitään kummempia sääntöjä kun mitään ei saa muuttaa ja kaikki osat on korvattava alkuperäis valmistajan osalla minkään osan vahvistaminen edes ei ole sallittua kide on ainut mitä saa vaihtaa. 1 renkailla ajettava koko kausi...


Miten niin yksi merkki ja yksi myyjä? Renkaita ainakin saa melkein kaikkialta, eikä aloittelijakaan voi valita väärin kun ei ole miljoonaa vaihtoehtoa mistä valita.

Ei sitä tarvitse ruveta liioittelemaan rajoituksien vaikutuksia, ja keksimään päästä lisärajoituksia joita ei oikeasti ole.

käsittääkseni koko luokka on vielä toistaiseksi keksitty päästä? vai onko ko luokka jo sääntökirjassa? kilpailukalenterissa?
 
no tehkää sellainen luokka kun haluatte alkaa kiinnostus lopahtamaan ko lajia kohtaan. kun joka asiasta pitää olla hirveä vääntö säännöistä joita ei ole edes olemassakaan vielä ja se että pitää olla yksityyppi rengas sekä tietyn merkin moottori

 
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo: 00.07 kirjoittanut miksu79 »
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #280 : 22.01.10 - klo: 00.05 »
joillekkin tuntuu vaan olevan pakkomielle että yksi merkki yksi myyjä koko suomessa? niinkuin jo aikaisemmin sanoin että tehkää luokka jossa on tasan yksi rtr automerkki ja malli eikä mitään saa muuttaa taatusti on jollain myyjällä myyntiä ja kalusto on ainakin tasaväkistä. eikä tarvia mitään kummempia sääntöjä kun mitään ei saa muuttaa ja kaikki osat on korvattava alkuperäis valmistajan osalla minkään osan vahvistaminen edes ei ole sallittua kide on ainut mitä saa vaihtaa. 1 renkailla ajettava koko kausi...


Miten niin yksi merkki ja yksi myyjä? Renkaita ainakin saa melkein kaikkialta, eikä aloittelijakaan voi valita väärin kun ei ole miljoonaa vaihtoehtoa mistä valita.

Ei sitä tarvitse ruveta liioittelemaan rajoituksien vaikutuksia, ja keksimään päästä lisärajoituksia joita ei oikeasti ole.

käsittääkseni koko luokka on vielä toistaiseksi keksitty päästä? vai onko ko luokka jo sääntökirjassa? kilpailukalenterissa?

 

Voisit lukea koko keskustelun ajatuksella läpi, niin voisi sullekin selvitä, ettei tässä nyt olla kokonaan uusia sääntöjä keksimässä. Miksi kukaan turhaan muuttaisi esimerkiksi hyvin toimivaa rengassääntöä "aloittelijaluokkaan" ajajien kannalta vaikeammaksi (ja kalliimmaksi) kuin viriluokassa?

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #281 : 22.01.10 - klo: 07.28 »
Lainaus

Yksityyppikoneista ja renkaista on jo monen vuoden erittäin positiiviset kokemukset touringi puolelta sekä sähkökrossista. Monet jotka huutelevat ja ovat näitä vastaan eivät lähes varmasti ole edes koskaan kokeilleet kisaamista kyseisissä luokissa ja eivät ole täten todenneet järjestelyä toimivaksi.

Itse en näe M-8 luokan nykyisen tyylisessä vapaassa rengassäännössä mitään järkeä. Jokaisella maahantuojalla (ja kuskilla joka haluaa pärjätä) tarvii olla X+1 erilaista rengasta varastossa ja siltikin seuraavalla viikolla tulee joku uusi rengas joka on sitten sen viikon hittituote ja kaikki ajaavat sillä kunnes taas seuraavalla viikolla tulee uusi rengas ja sitten taas ne edellisen viikon hittituotteet jäävät pölyttymään varastoon ikuisiksi ajoiksi. Yksityyppirenkaalla kaikki ovat aina samalla lähtöviivalla eikä tarvi jättää tulematta kisoihin "kun ei nyt satu olemaan just sitä nopeinta rengasta itellä, kun joku bongas pari selkeesti nopeampaa jostai nettikaupasta ulkomailta".
Tähän on helppo vastata että ei pidä paikkaansa.
Multi surfase on hanurista

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #282 : 22.01.10 - klo: 07.51 »
Lainaus

Yksityyppikoneista ja renkaista on jo monen vuoden erittäin positiiviset kokemukset touringi puolelta sekä sähkökrossista. Monet jotka huutelevat ja ovat näitä vastaan eivät lähes varmasti ole edes koskaan kokeilleet kisaamista kyseisissä luokissa ja eivät ole täten todenneet järjestelyä toimivaksi.

Itse en näe M-8 luokan nykyisen tyylisessä vapaassa rengassäännössä mitään järkeä. Jokaisella maahantuojalla (ja kuskilla joka haluaa pärjätä) tarvii olla X+1 erilaista rengasta varastossa ja siltikin seuraavalla viikolla tulee joku uusi rengas joka on sitten sen viikon hittituote ja kaikki ajaavat sillä kunnes taas seuraavalla viikolla tulee uusi rengas ja sitten taas ne edellisen viikon hittituotteet jäävät pölyttymään varastoon ikuisiksi ajoiksi. Yksityyppirenkaalla kaikki ovat aina samalla lähtöviivalla eikä tarvi jättää tulematta kisoihin "kun ei nyt satu olemaan just sitä nopeinta rengasta itellä, kun joku bongas pari selkeesti nopeampaa jostai nettikaupasta ulkomailta".
Tähän on helppo vastata että ei pidä paikkaansa.

Varmaankin on myös jotain perusteluita tuohon? Itse ainakin näen positiiviseksi asiaksi, ettei (varsinkaan aloittelijoiden) tarvitse testata useita eri renkaita jotta löytää ne parhaiten toimivat.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #283 : 22.01.10 - klo: 08.11 »
...mites sitten kerrot mulle miten ei lisää kustannuksia jos se aloittelia on vaikkapa viikkorahoistaan ostanut jonkun pro kuskin vanhan b4 jossa on noparina mallia xxx ja moottorina esi joku 9.5 ja saanut sen esim hintaan 200e koko paketin ja hän haluaisi ko autolla aloittaa kilpailemisen silloin hänen on marssittava kauppaan ostamaan se tietyn merkkinen ja kokoinen moottori ja sitten joku yber kerssi säädin kun kaikilla muillakin on että kerkeää muiden vauhtiin sitten täytyy ostaa tiettyä rengasta jota tietenkään ei ole tullut sen auton mukana...
Meinaatko, että se aloittelija maksaa omista viikkorahoistaan myös, seuran jäsenyyden, lisenssin, iskälle bensarahat, mahdolliset hotellit, yms. ylimääräiset kilpailemisesta koituvat kulut?

Uskoisin, että 9/10 aloittelijasta hommaa ensimmäiseksi autoksi jotain aivan muuta kuin luokka X speck kaluston, ennen kuin edes löytää mahdollisen paikallisen seuran ja radan. Tuonne radalle sitten joskus kun mennään ajetaan siellä sillä slästerextremellä vaikka se ei sille radalle soveltuisi edes rataesteeksi. Samalla reisulla aloittelijaa suurella todennäköisyydellä neuvoo ja opastaa joku paikallinen. Hän kertonee mitä heidän kerhossaan ja radalla on hyvä harrastaa ja ajaa. Meidän tapauksessa voisin (jos stanu olisi) opastaa katselemaan tuupparia ja harkitsemaan stanuun soveltuvan kaluston hommaamista, jos siis pa edelleen kiinnostaa. Jos stanu olisi ollut jo olemassa vuoden pari, saattaisi oman kerhon joukosta löytyä jo valmiiksi myytävänä olevaa kalustoa.
Old fart

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #284 : 22.01.10 - klo: 09.45 »
Lainaus

Yksityyppikoneista ja renkaista on jo monen vuoden erittäin positiiviset kokemukset touringi puolelta sekä sähkökrossista. Monet jotka huutelevat ja ovat näitä vastaan eivät lähes varmasti ole edes koskaan kokeilleet kisaamista kyseisissä luokissa ja eivät ole täten todenneet järjestelyä toimivaksi.

Itse en näe M-8 luokan nykyisen tyylisessä vapaassa rengassäännössä mitään järkeä. Jokaisella maahantuojalla (ja kuskilla joka haluaa pärjätä) tarvii olla X+1 erilaista rengasta varastossa ja siltikin seuraavalla viikolla tulee joku uusi rengas joka on sitten sen viikon hittituote ja kaikki ajaavat sillä kunnes taas seuraavalla viikolla tulee uusi rengas ja sitten taas ne edellisen viikon hittituotteet jäävät pölyttymään varastoon ikuisiksi ajoiksi. Yksityyppirenkaalla kaikki ovat aina samalla lähtöviivalla eikä tarvi jättää tulematta kisoihin "kun ei nyt satu olemaan just sitä nopeinta rengasta itellä, kun joku bongas pari selkeesti nopeampaa jostai nettikaupasta ulkomailta".
Tähän on helppo vastata että ei pidä paikkaansa.

Varmaankin on myös jotain perusteluita tuohon? Itse ainakin näen positiiviseksi asiaksi, ettei (varsinkaan aloittelijoiden) tarvitse testata useita eri renkaita jotta löytää ne parhaiten toimivat.
Perustelen tuon niin että esim. M-8 SM 10 kärkeen pystyy ajamaan sillä renkaalla minkä itselleen hyväksi toteaa, ei tarvi testata joka merkin rengasta, ja vapaus valita on tärkeää, jo osallistumis kynnyksen takia.
Ei pidä paikkaansa että yksityyppi rengas helpottaa ajamista tai vähentää kustannuksia.
Ei enempää OT:tä.


   
Multi surfase on hanurista

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #285 : 22.01.10 - klo: 09.50 »
Lainaus

Yksityyppikoneista ja renkaista on jo monen vuoden erittäin positiiviset kokemukset touringi puolelta sekä sähkökrossista. Monet jotka huutelevat ja ovat näitä vastaan eivät lähes varmasti ole edes koskaan kokeilleet kisaamista kyseisissä luokissa ja eivät ole täten todenneet järjestelyä toimivaksi.

Itse en näe M-8 luokan nykyisen tyylisessä vapaassa rengassäännössä mitään järkeä. Jokaisella maahantuojalla (ja kuskilla joka haluaa pärjätä) tarvii olla X+1 erilaista rengasta varastossa ja siltikin seuraavalla viikolla tulee joku uusi rengas joka on sitten sen viikon hittituote ja kaikki ajaavat sillä kunnes taas seuraavalla viikolla tulee uusi rengas ja sitten taas ne edellisen viikon hittituotteet jäävät pölyttymään varastoon ikuisiksi ajoiksi. Yksityyppirenkaalla kaikki ovat aina samalla lähtöviivalla eikä tarvi jättää tulematta kisoihin "kun ei nyt satu olemaan just sitä nopeinta rengasta itellä, kun joku bongas pari selkeesti nopeampaa jostai nettikaupasta ulkomailta".
Tähän on helppo vastata että ei pidä paikkaansa.

Varmaankin on myös jotain perusteluita tuohon? Itse ainakin näen positiiviseksi asiaksi, ettei (varsinkaan aloittelijoiden) tarvitse testata useita eri renkaita jotta löytää ne parhaiten toimivat.
Perustelen tuon niin että esim. M-8 SM 10 kärkeen pystyy ajamaan sillä renkaalla minkä itselleen hyväksi toteaa, ei tarvi testata joka merkin rengasta, ja vapaus valita on tärkeää, jo osallistumis kynnyksen takia.
Ei pidä paikkaansa että yksityyppi rengas helpottaa ajamista tai vähentää kustannuksia.
Ei enempää OT:tä.    

Mutta mistäs sen tietää mikä on itselleen hyvä ennenkuin niitä testaa...

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #286 : 22.01.10 - klo: 14.02 »
Vakiokoneet koneet on kilpailutettu 2009 keväällä ja silloin kaikilla jälleenmyyjillä oli mahdollisuus toimittaa testattavaksi mieleisiään koneita. Toimitetut koneet testattiin ja valinta tehtiin testattujen koneiden väliltä niiden ominaisuuksien perusteella. Edustamasi yritys EA-Import ei toimittanut yhtään konetta testattavaksi, joten valinta edustamistanne tuotteista ei ollut mahdollinen.


Niinkun jo aikaisemmin totesin, niin en kirjoita tässä firman nimissä vaan yksityishenkilönä. Totesin myös, että saan myyntiin noita hyväksyttyjäkin merkkejä enkä näin ollen ole haikailemassa "oman" merkin perään tai ajamassa sitä kaupallisessa mielessä läpi.  Kommentointini koskee vain ja ainoastaan tätä mielestäni täysin järjetöntä halua rajata kalustoa aloittelijoiden luokassa muuten, kuin selkeän tehoon (lankamäärä) vaikuttavan asian lisäksi. Pro-kuskeille tai pitkään harrastaneille noi rajoitukset voi hyvinkin puoltaa paikkaansa, aloittelijoille tärkeintä on päästä ajamaan eikä sitä pidä millään merkkirajoituksilla hankaloittaa. Toivottavasti nyt on selvä ?

EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #287 : 22.01.10 - klo: 14.23 »
Mutta mistäs sen tietää mikä on itselleen hyvä ennenkuin niitä testaa...

No sitten kun on testannut, niin voi kait ajaa ?? Vai pitääkö kenties testata lisää että ei vaan testannut ekalla kerralla väärin tai kenties muuttunut tuulensuunta vaikuttaa tuloksiin ? Milloinhan sitä ehtisi ajamaan, kun aina pitää testata ?? Kuinka paljon on näkynyt foorumeilla tai muuallakaan valitusta siitä, kuinka M8 ei voi pärjätä kun siellä saa ajaa millä vaan renkaalla tai minkä merkisellä koneella tahansa saati kun fuilikin voi olla mitä vaan sattuu kaupasta mukaan tarttumaan ?

Siis tosiasia on, että tämä koko rengasvääntö (yhtälailla kuin moottorivääntökin) on täysin tyhjänpäiväistä vänkäämistä. M8 aloittelijalle on ihan se ja sama, kunhan se rengas on pyöreä ja pysyy vanteella, värilläkään ei varmasti ole niin väliä. Sama pätee myös sähkökrossiin. Kun taito karttuu, niin sitten alkaa olemaan myös kuviolla, seoksella, insertillä jne. merkitystä, mutta silloin ollaankin jo ihan muualla kuin stanukrossissa eikös ?

Sitten vielä lopuksi, mulle on ihan se ja sama vaikka noissa nykyisissä luokissa säilytetään noi jo päätetyt rengas ja moottorisäännöt. Mutta jos tähän mahdollisesti tulevaan stanuluokkaan aletaan moisia vänkäämään, niin mielestäni mennään mettään ja tukevasti.
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #288 : 22.01.10 - klo: 15.26 »
Erimerkkisten, saman lankamäärän moottorien välillä on melkoisia tehoeroja. Siksi kait nämä tietyt on sallittuja koska niiden on testeissä todettu vastaavan toisiaan.

Ei muuten varmasti tää topicci ainakaan ketään houkuta stanukrossia ajamaan, lienee muutaman kirjoittajan tavoitekin tosin...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #289 : 22.01.10 - klo: 16.15 »
Olen argumenttini jo asiaan antanut. Omasta mielestäni Poinas ja Miksu esittävät näkemyksiä, jotka ovat vailla pohjaa. Nykyiset mallit ovat todettu toimiviksi ja kustannustehokkaiksi käytännössä useiden vuosien ajan, jotka helpottavat harrastusta ja laskevat sen kustannuksia.

En asiaa kommentoi enempää ennen kuin asiaan liittyen tuodaan jotain uusia näkemyksiä esille. Saman litanjan toistaminen ei muuta asiaa.

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #290 : 22.01.10 - klo: 18.23 »
Olen argumenttini jo asiaan antanut. Omasta mielestäni Poinas ja Miksu esittävät näkemyksiä, jotka ovat vailla pohjaa. Nykyiset mallit ovat todettu toimiviksi ja kustannustehokkaiksi käytännössä useiden vuosien ajan, jotka helpottavat harrastusta ja laskevat sen kustannuksia.

En asiaa kommentoi enempää ennen kuin asiaan liittyen tuodaan jotain uusia näkemyksiä esille. Saman litanjan toistaminen ei muuta asiaa.

Miten sähköcrossin säännöt on hyväksi todettu, jos osallistujia KESÄLLÄ on tuo määrä mikä nyt on ollut. Voiko vika osallistujien vähyyteen olla säännöissä ?. Mikä vie pohjan noilta väitteiltä? Ja kustannustehokkuuteen kuulis mielellään jotain perustetta.

Tosin onhan kalusto monella merkillä vielä lähinnä lelun asteella sähköcrossissa mikä varmaankin vähän rajoittaa niillä ajoa, mutta eiköhän tuo kestävyyskin parane jos ja kun M-8e tai 4wd SC autot yleistyy, jos niin käy kannattais säännöt miettiä hyvin ja paljon osallistujia keränneen M-8 luokan sääntöjen kaltaiseksi.

Eli lähinnä vapaat renkaat ja nousu kaavio olis hieno, kun nyky akuilla se olisi jopa mahdollista. Toki luokkajako voi olla stanut, 2 ja 4wd virit jos osallistujia riittää. Koneiden merkki tietenkin vapaa vain lankamäärä rajattu stanuun. Säätimien kanssa säätelyä voi hyvin verrata ennakkoa liikaa laittaneita, liian piikillä ajaviin polttiskuskeihin, aina niitä riittää, ilman että säännöillä tarvisi puuttua säätöihin.

Multi surfase on hanurista

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #291 : 22.01.10 - klo: 19.04 »
Olen argumenttini jo asiaan antanut. Omasta mielestäni Poinas ja Miksu esittävät näkemyksiä, jotka ovat vailla pohjaa. Nykyiset mallit ovat todettu toimiviksi ja kustannustehokkaiksi käytännössä useiden vuosien ajan, jotka helpottavat harrastusta ja laskevat sen kustannuksia.

En asiaa kommentoi enempää ennen kuin asiaan liittyen tuodaan jotain uusia näkemyksiä esille. Saman litanjan toistaminen ei muuta asiaa.

Tähän on pakko puuttua. Saman litanian toistaminen ei muuta asiaa. No ei muuta ei, koska mitään mikä eroaa nykyisesta sanellusta käytännöstä ei oteta huomioon. Miten tämä edistää keskustelua ?

Edelleen kukaan ei ole kertonut onko niitä SP/CS moottoreita testattu krossissa ja jos on, mitä eroja havaittiin ? Sen sijaan on tuotu esille, että eroja ilmeisesti havaittiin eri moottoreiden välillä mattoautolla, jossa se MAX teho voidaan varmasti tasasella baanalla hyödyntää. OK, mutta edelleen kiinnostaa tietää miten tämä korreloi krossin puolelle ? Vai testattiinko niitä kuitenkin krossissa, mutta sitä ei vaan ole täällä eritelty ?

Nyt jos valittuja koneita perustellaan sillä, että niiden ennakkoa ei voi muuttaa ja teho on sama, miksi sitten näitä uusia säätimiä joissa sitä ennakkoa voi muutella, ei haluta kieltää tai rajata yhteen tyyppiin jotta kaikilla olisi tasapuoliset mahdollisuudet ? Edelleen kahdella eri säätimellä joista toisessa on sivistyneempi tekniikka ja toisessa se kivikautisempi, tullaan menemään matolla eri vauhtia vaikka autossa kuinka on sama hyväksytty moottori. Miten tämä tukee sitä yksityyppi moottoriajattelua ja sen tasapäistävää vaikutusta ja/tai missä määrin tämä ero ilmenee krossin puolella ?

Rajatuilla moottoreilla ja renkailla halutaan taata kilpailijoille tasapuolinen ja edullinen kalusto. Tasapuolisuuteen jo yllä puutuinkin, mutta seuraavaksi kysyisin miten yksityyppi rengas tai moottori edistää harrastuksen edullisuutta jos se samalla rajaa myös kilpailua ? Millä perusteella RC-autoilu ei noudata muita kansainvälisen kaupankäynnin moneen kertaan testattuja ja todettuja toimintamalleja, joissa kysyntä ja tarjonta määräävät sen lopullisen hintatason tiettyjen rajaehtojen puitteissa ? Mikä pakottaa yksityyppiluokassa sen määrätyn kikkulan myyntihintaa alaspäin, jos sen kilpailijan on kuitenkin se kyseinen kapine hommattava mikäli meinaa ajaa kisaa ?

Otetaan esimerkiksi elektroniikan komponenttikauppa, josta itsellä on kokemusta ja jossa pyöritellään joskus oikeasti isoja volyymeitä, on edelleen tietyissä komponenteissa ns. single-source tilanteita, joissa jotain osaa ei oikeasti valmista kuin yksi taho (eikä vastaavaa tuotetta löydy muilta). Kenellekkään ei liene yllätys, että tämän kyseisen palikan hintataso poikkeaa selkeästi muiden vastaavien hintatasosta ja tähän ei tuo mitään muutosta se, onko sillä komponentilla useampi jakelija (aka myyjä). Jos sen kapineen on joku hölmö mennyt sinne kortille suunnittelemaan eikä ole vaihtoehtoa, niin pakko on se kikkula ostaa jos meinaa niitä omia tuotteitaan valmistaa....makso mitä makso. Eli jos ei ole "pakko" myydä hinnalla minkä markkinat suostuvat maksamaan, voi myydä sillä hinnalla minkä katsoo sopivaksi. Kuka esim. sanoo, että sen stanukoneen oikea hinta on se mitä ne tällä hetkellä maksaa ? Eriasia olisi, jos se kilpailut järjestävä taho määrittelisi mitä se moottori tai renkaat jotka ko. kisaan on hyväksytty, saa kilpailijalle maksaa.

Eli edellä olen esittänyt muutaman kysymyksen / omat kantani, jotka olen myös pyrkinyt perustelemaan esimerkein. Nyt jos saan em. juttuihin selkeät vastaukset ja niille perustelut, jotka vesittävät oman kantani, olen hiljaa, vetäydyn kuoreeni ja pyydän ylläpidolta tunnukselleni vuoden banaanit. Muussa tapauksessa oletan saaavani infoa miten eri jutut joihin nyt vedotaan on testattu, mitä havaittiin ja miten näistä tehtiin aikaisemmin esiin tuodut johtopäätökset ? Tai sitten lienee kolmas vaihtoehto, jossa todetaan että tässä vaan taas jankataan samaa litaniaa eikä asiasta sen takia keskustella. Edelleen odotan että me, täysi-ikäiset ihmiset osaamme oikeasti asioista keskustella ja jopa tulla johonkin lopputulokseen ilman sanelua tai tiettyjen kantojen lyttäämistä / poissulkemista.
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #292 : 22.01.10 - klo: 19.31 »
Tähän aiheeseen ei ole tullut paljoakaan vastauksia potentiaalisilta vakiokuskeilta että onko tälle luokalle oikeasti kysyntää? Keskustelu alkaa menemään taas siihen että tietyt henkilöt tulevat tänne huutelemaan asioista joista heillä ei ole minkäänlaista kokemusta. Heitä ei ole kesän sähköcrossikisoissa näkynyt niin miten he voivat tietää miten asiat oikeasti toimivat?

Itse näkisin kysynnän mukaan kolme vaihtoehtoa:
a) Jatketaan nykyisellä luokkajaolla, mutta palkitaan junnut näkyvämmin Maastosarjassa (viime kesänä jaettiin ainoastaan parhaalle alle 18-v kuskille palkinto sekä taka- että nelivedossa)
b) Pidetään kerhokisoissa erillisiä vakioluokan kisoja ja kehitellään siinä sivussa sääntöjä
c) Lajiryhmä/sarjayhdyshenkilö tekevät säännöt vakioluokkaan ja sitä ajetaan Maastosarjan kisaviikonloppuina tulevana kesänä

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #293 : 22.01.10 - klo: 19.46 »
Keskustelu alkaa menemään taas siihen että tietyt henkilöt tulevat tänne huutelemaan asioista joista heillä ei ole minkäänlaista kokemusta.

En tiedä miinkä viestiin tuolla viitattiin, mutta mielestäni tämä keskustelu on ollut hyvä, siisti ja ennenkaikkea tarpeellinen. Olisi tietysti suotavaa, että jokainen osaa esittää perusteita väitteilleen, kuten Poinas tuossa edellä teki, jotta keskustelu jatkuu.

Minulla ei taida olla lupa kommentoida itse asiasisältöä, kun Maastosarjaa en ole ajanut, enkä ainakaan ensi kesänä tule ajamaankaan.  :wink:
Flying Calacucco

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #294 : 22.01.10 - klo: 20.12 »
peitsamo: Toivoisin kommentteja nimenomaan sellaisilta kuljettajilta keitä sähköcrossi kiinnostaa ja jotka kuvittelisivat ajavansa sitä myös tulevana kesänä. Vapaiden renkaiden ja nousukaavioiden ehdottaminen paljastaa kyllä että ei ole mitään käsitystä miten Maastosarja nykymuodossaan toimii. Mielestäni vakioluokassa ei kannata alkaa muuttamaan hirveästi sääntöjä viritetystä, aivan samoin on tehty myös touringin puolella ja ratkaisu on ollut erittäin toimiva.

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #295 : 22.01.10 - klo: 20.23 »
Heuli, sinä kaikki tietävä rc guru. Kerro miksi nousukaavio ei toimisi (paitsi että osallistujia ei oikeen riitä nykyisellään moneen finaaliin) ja miksi pitää ajaa yksityyppi renkailla. En keksi järkevää perustelua, järkevä perustelu ei ole sitä että sitten kuskin ei tarvi itse kokeilla mikä rengas olisi hyvä.
Multi surfase on hanurista

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #296 : 22.01.10 - klo: 20.26 »
peitsamo: Toivoisin kommentteja nimenomaan sellaisilta kuljettajilta keitä sähköcrossi kiinnostaa ja jotka kuvittelisivat ajavansa sitä myös tulevana kesänä.

No, epäilemättä näin varmaan on.

Mielestäni kuitenkin on ihan tervetullutta kuulla ja kuunnella myös niiden PERUSTELTUJA kommentteja, jotka eivät ole Maastosarjaa koskaan ajaneet. Ymmärrykseni mukaan juuri näissä kuljettajissa on se potentiaali lisätä sarjan osallistujamäärää, eikö? Se, että ei ole sarjaa ajanut tai ei tiedä/ei ilmoita tietävänsä voimassaolevaa kilpailukaaviota, ei tee mielipiteestä yhtään huonompaa tai kuljettajasta sellaista, jolla ei ole mielenkiintoa asian suhteen. Huutajat ja saman jankuttajat ovat sitten asia erikseen.

Voidaan minun puolesta palata itse aiheeseen.
Flying Calacucco

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #297 : 22.01.10 - klo: 20.51 »
...miksi pitää ajaa yksityyppi renkailla. En keksi järkevää perustelua, järkevä perustelu ei ole sitä että sitten kuskin ei tarvi itse kokeilla mikä rengas olisi hyvä.

Eikö järkevä perustelu ole mielestäsi se että kaikki ovat samalla viivalla renkaan tarjoaman pidon suhteen??

Mielestäni erittäin järkevä sääntö, näinhän kaikenlaiset renkaista johtuvat erot jäävät kokonaan pois jo alkuunsa.

Crossissa - niinkuin kaikissa kilpaluokissa - renkaita joutuu ostamaan, mutta tuolla parin renkaan sallimisella ostotarve vähenee kuitenkin merkittävästi. Tosin, ellei pärjää niin eipä voi syyttää renkaita kun ne on kaikilla samat...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #298 : 22.01.10 - klo: 20.56 »
...ja miksi pitää ajaa yksityyppi renkailla. En keksi järkevää perustelua, järkevä perustelu ei ole sitä että sitten kuskin ei tarvi itse kokeilla mikä rengas olisi hyvä.

Aloitin pari vuotta sitten kilpailemaan SM-krossi-kisoissa, ja minusta oli erittäin hyvä asia että ajetaan vain yhdellä takarengasmallilla, kaksi settiä/luokka, ja samaa mieltä olen edelleen. Tiedän täsmälleen miten paljon renkaita kesän aikana menee, ja kisoissa käytetyt nakit kelpaa treeniin. Mielestäni kaavailtu kahdella rengastyypillä ajaminenkin on jo mielestäni liikaa.

Kaikki ovat renkaan osalta samalla viivalla, eikä yhtään ylimääräistä tarvitse laittaa niihin siksi, että löytyisi juuri se toimivin kumi. Ei kannata sanoa että "ihan sama kunhan on pyöreä ja musta", hifistelyksi se menisi kuitenkin. Varsinkin näin noviisilla on jo ihan tarpeeksi miettimistä auton muissakin säädöissä saati sitten että pitäisi kuumeisesti miettiä millä renkaalla nyt pitäisi ajaa.

Henk. koht. en kisoissa kahtena kesänä ole kuullut kanssakilpailijoilta minkäänlaista nurinaa rengassäänöstä.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #299 : 22.01.10 - klo: 21.00 »
mmrc: Nousukaavio sopii mielestäni kaikista huonoiten vakioluokkiin missä uusien kuskien pitäisi ajaa mahdollisimman paljon. Se on aika raaka peli jos ensimmäisen nousufinaalin jälkeen pitää pakata kamat kasaan ja lähteä kotiin. Nykyisellä formaatilla jokainen pääsee ajamaan useamman finaalin ja se opettaa mielestäni paremmin kuin pelkkä alkuerien ajaminen.

Sähköcrossissa on ajettu nyt 3 vuotta nykyisellä rengassäännöllä. Renkaita on sallittu 2 sarjaa per kuski per kisa ja rengasmalleja on nyt tulevana kesänä kahta eri tyyppiä. Tämän etu on siinä että kaikilla on samanlaiset renkaat mitkä kestävät kisan rasituksen ja niitä on helposti kaikkien saatavilla. Ennen rengassäännön voimaantulemista sähköcrossissakin sai etua kun oli maailmalta saanut tilattua itselleen jollekin tietylle radalle sopivia renkaita mitkä kuluivat parissa akussa loppuun, tämäkö on harrastajaystävällistä ja lisää kuskimääriä? Rengassäännön aikana jokaisena vuotena on tullut uusia sähköcrossikuskeja sarjaan, joten ei sitä ainakaan käy syyttäminen "nykyisiä kuskimääriä".


peitsamo: Kritiikkini tuossa kohdistui lähinnä mmrc:n kommentteihin koska puheittensa perusteella hän ei tule sähköcrossia enää ajamaan koska ne ovat kuulemma "leluja" ja kommenttien tarkoitus on lähinnä haitata luokan kehitystä. Sama kuvio on nähty jo aikaisemmin ja toivon ettei se ala täällä taas (vertaa Winterjumps-sääntökeskustelu).