Kirjoittaja Aihe: Stanu luokka sähkökrossiin  (Luettu 204405 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #60 : 12.01.10 - klo: 09.46 »
Tuo nyt ei palvelis ainakaan tuupin tasoa suomessa jos yksi kisa tiputetaan pois vaikka onkin vain kansallinen. Ja tuon sc-10 luokan kanssa on vielä turha hekumoida koska siihen ei ole saatu vielä aikaiseksi edes sääntöjä.
Eiköhän kolmen luokan ajaminen sunnuntaina ole yhtälailla mahdollista.

Eikö tässä voitais yleisesti ottaen miettiä maastosarjan kehittämistä uusien harrastajien kannalta? Sen sijaan, että saadaan aikaan taistelu stanutuupin ja SC:n välille.
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #61 : 12.01.10 - klo: 09.47 »
Jos pitäisi tosiaan valita S2-10 ja SC10 välillä virallinen SM-sarja, niin kyllä S2-10 olisi parempi (jos osallistujia riittää).

Kunhan vain katsotaan ne konerajat niin, ettei se aloittelija sitten joudu kasaamaan koko laitetta itse, vaan tosiaan että niillä RTR-laitteillakin voisi osallistua suoraan. Näin uusille kuljettajille on huomattavasti pienempi kynnys ostaa auto ja tulla sillä kilpailuihin mukaan.

Kaikki aina unohtaa että konerajat voi laittaa miten haluaa ja sitten erikseen sallia RTR moottorit. Eli konerajaa ei tarvitse määritellä rtr moottoreiden perusteella. Toki olisi hyvä jos RTR moottorilla pysyy samassa vauhdissa.

Siinä on vain se huono puoli, että jos se RTR-kone on tehokkaampi kuin luokan tehoraja, niin tehoraja menettää merkityksensä kun kaikki ostaa sen RTR-koneen. Siksi tuo tehoraja pitäisi katsoa ainakin suurinpiirtein sen mukaan, että kun se aiemmin mainittu Ville 9v hakee kaupasta isänsä kanssa uuden RTR-auton, ettei sille sitten kisapaikalla sanota että "Sori, sun pitää käydä ostamassa huonompi moottori tuohon. Et saa osallistua kisaan."

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #62 : 12.01.10 - klo: 09.48 »
Tuo nyt ei palvelis ainakaan tuupin tasoa suomessa jos yksi kisa tiputetaan pois vaikka onkin vain kansallinen. Ja tuon sc-10 luokan kanssa on vielä turha hekumoida koska siihen ei ole saatu vielä aikaiseksi edes sääntöjä.
Eiköhän kolmen luokan ajaminen sunnuntaina ole yhtälailla mahdollista.

Eikö tässä voitais yleisesti ottaen miettiä maastosarjan kehittämistä uusien harrastajien kannalta? Sen sijaan, että saadaan aikaan taistelu stanutuupin ja SC:n välille.

Tokihan tuo yhtälailla kolme luokkaa onnistuu sunnuntaina jos lauantainakin, yhtä paljon on tunteja molemmissa vuorokausissa  :roll:

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #63 : 12.01.10 - klo: 09.58 »
Eikö tässä voitais yleisesti ottaen miettiä maastosarjan kehittämistä uusien harrastajien kannalta? Sen sijaan, että saadaan aikaan taistelu stanutuupin ja SC:n välille.
Olen tämän kannalla.

RTR moottoreista sen verran, että ei niiden kaikkien tarvitse olla laillisia. Ja minä en näe suurenakaan esteenä sitä, että harrastaja joutuisi hankkimaan kilpailuihin jonkin tietyn tyyppisen moottorin. Toki tämä lisää kustannuksia, mutta niin se kilpaileminen tekee joka tapauksessa. Pitää olla lisenssit, matkustaa, hommata renkaita, varaosia, jne, jne. Moottori on yksi kärpäsen jätös koko kauden kustannuksissa.

Sen sijaan voisi olla jokin sääntö tyyliin, ensimmäisessä kisassa "kaikki" sallittua, tai vaikka kaikki RTR moottorit sallitua.
Old fart

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #64 : 12.01.10 - klo: 10.10 »
Eikö tässä voitais yleisesti ottaen miettiä maastosarjan kehittämistä uusien harrastajien kannalta? Sen sijaan, että saadaan aikaan taistelu stanutuupin ja SC:n välille.
Olen tämän kannalla.

RTR moottoreista sen verran, että ei niiden kaikkien tarvitse olla laillisia. Ja minä en näe suurenakaan esteenä sitä, että harrastaja joutuisi hankkimaan kilpailuihin jonkin tietyn tyyppisen moottorin. Toki tämä lisää kustannuksia, mutta niin se kilpaileminen tekee joka tapauksessa. Pitää olla lisenssit, matkustaa, hommata renkaita, varaosia, jne, jne. Moottori on yksi kärpäsen jätös koko kauden kustannuksissa.

Sen sijaan voisi olla jokin sääntö tyyliin, ensimmäisessä kisassa "kaikki" sallittua, tai vaikka kaikki RTR moottorit sallitua.

Koneet on melko pitkäikäisiä, ja voisin kuvitella että Asso B4 RTR on suosituimpia ensiautoja. Täten olisi järkevää, että kyseisellä autolla saisi kilpailuihin osallistua (pienempi osallistumiskynnys). En nyt pikaisesti löytänyt B4.1 RTR:n koneen käämilukuja, mutta kv on 3300. Tuskin tuo 3300 nyt ainakaan 10.5T:tä tehokkaampi on, joten 10.5T rajoituksella esimerkiksi tuo ainakin olisi jo sallittu.

Se on ehkä pieni kustannus se moottori, mutta silti sen vaihtamisen tarve ei ainakaan pienennä kynnystä osallistua kisoihin.

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #65 : 12.01.10 - klo: 10.19 »
Eikö tässä voitais yleisesti ottaen miettiä maastosarjan kehittämistä uusien harrastajien kannalta? Sen sijaan, että saadaan aikaan taistelu stanutuupin ja SC:n välille.
Olen tämän kannalla.

RTR moottoreista sen verran, että ei niiden kaikkien tarvitse olla laillisia. Ja minä en näe suurenakaan esteenä sitä, että harrastaja joutuisi hankkimaan kilpailuihin jonkin tietyn tyyppisen moottorin. Toki tämä lisää kustannuksia, mutta niin se kilpaileminen tekee joka tapauksessa. Pitää olla lisenssit, matkustaa, hommata renkaita, varaosia, jne, jne. Moottori on yksi kärpäsen jätös koko kauden kustannuksissa.

Sen sijaan voisi olla jokin sääntö tyyliin, ensimmäisessä kisassa "kaikki" sallittua, tai vaikka kaikki RTR moottorit sallitua.

Koneet on melko pitkäikäisiä, ja voisin kuvitella että Asso B4 RTR on suosituimpia ensiautoja. Täten olisi järkevää, että kyseisellä autolla saisi kilpailuihin osallistua (pienempi osallistumiskynnys). En nyt pikaisesti löytänyt B4.1 RTR:n koneen käämilukuja, mutta kv on 3300. Tuskin tuo 3300 nyt ainakaan 10.5T:tä tehokkaampi on, joten 10.5T rajoituksella esimerkiksi tuo ainakin olisi jo sallittu.

Se on ehkä pieni kustannus se moottori, mutta silti sen vaihtamisen tarve ei ainakaan pienennä kynnystä osallistua kisoihin.

10.5t koneella on ajettu viime kaudella tuupin A-finaalissa...

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #66 : 12.01.10 - klo: 10.21 »
Tuskin tuo 3300 nyt ainakaan 10.5T:tä tehokkaampi on, joten 10.5T rajoituksella esimerkiksi tuo ainakin olisi jo sallittu.
Se on ehkä pieni kustannus se moottori, mutta silti sen vaihtamisen tarve ei ainakaan pienennä kynnystä osallistua kisoihin.
Tuo 10.5t kone ei todellakaan ole minkään stanu luokan kone koska esim. Hovi muistaakseni ajoin yhen kisan tq:t viime kesänä 10.5t koneella.
Edit: Niin jos oikeasti haetaan jotain hitaampaa luokkaa krossiin niin konetta kanattaisi harkita vasta jostain 17.5t luokasta eli sama ku turisti stanuissa tai vielä jopa löysempi.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #67 : 12.01.10 - klo: 10.24 »
Tuskin tuo 3300 nyt ainakaan 10.5T:tä tehokkaampi on, joten 10.5T rajoituksella esimerkiksi tuo ainakin olisi jo sallittu.
Se on ehkä pieni kustannus se moottori, mutta silti sen vaihtamisen tarve ei ainakaan pienennä kynnystä osallistua kisoihin.
Tuo 10.5t kone ei todellakaan ole minkään stanu luokan kone koska esim. Hovi muistaakseni ajoin yhen kisan tq:t viime kesänä 10.5t koneella.
Edit: Niin jos oikeasti haetaan jotain hitaampaa luokkaa krossiin niin konetta kanattaisi harkita vasta jostain 17.5t luokasta eli sama ku turisti stanuissa tai vielä jopa löysempi.

Tuota olen jo ehdotellutkin jo tässä muutamaan kertaan :huh:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Tuukka T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #68 : 12.01.10 - klo: 11.08 »
Hei, tämähän voisi olla kivaa! Touringin stanu-sähköt (17.5 + StockSpec) kiinni ja alle n. vm 88 asso RC10, jonka uskoakseni kinumalla saisin lainaan oman aikani kisakaverilta, joka on säilönyt laitetta nyt ajamattomana kohta 20 vuotta.

Asiallisesti todeten, stanussa on paljon hyvää. Itselläni loppui koko harrastus kun 90-luvun alussa olisi ollut pakko siirtyä viriin, ja kustannukset olisivat kasvaneet yli äyräiden. On facta, että jos RTR-autolla pystyy osallistumaan kisoihin ilman että on vikojen joukossa kohtuullisista taidoista huolimatta, lisää se osallistujamääriä.

Itse en ole ollut todistamassa nykyistä kesäkisaamista, omat muistot on RC-kultakauden ajoilta jolloin osallistujia oli tautisesti. Kannattaa siis ennakkoluulottomasti tutkia vaihtoehtoja lajin suosion lisäämiseksi ja osallistuimiskynnyksen madaltamiseksi jotta päästään samaan tällä vuosikymmenellä.

t Tuukka
Löysin rantein...

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #69 : 12.01.10 - klo: 11.22 »
Hei, tämähän voisi olla kivaa! Touringin stanu-sähköt (17.5 + StockSpec) kiinni ja alle n. vm 88 asso RC10, jonka uskoakseni kinumalla saisin lainaan oman aikani kisakaverilta, joka on säilönyt laitetta nyt ajamattomana kohta 20 vuotta.

Asiallisesti todeten, stanussa on paljon hyvää. Itselläni loppui koko harrastus kun 90-luvun alussa olisi ollut pakko siirtyä viriin, ja kustannukset olisivat kasvaneet yli äyräiden. On facta, että jos RTR-autolla pystyy osallistumaan kisoihin ilman että on vikojen joukossa kohtuullisista taidoista huolimatta, lisää se osallistujamääriä.

Itse en ole ollut todistamassa nykyistä kesäkisaamista, omat muistot on RC-kultakauden ajoilta jolloin osallistujia oli tautisesti. Kannattaa siis ennakkoluulottomasti tutkia vaihtoehtoja lajin suosion lisäämiseksi ja osallistuimiskynnyksen madaltamiseksi jotta päästään samaan tällä vuosikymmenellä.

t Tuukka

Oletjan jotain ajannut kisaa koska sinulla on kirjoitus oikeus tänne jota vain kisailijat saavat.
Juttelin Jonnin kanssa äsken ja tultiin siihen tulokseen että jos 17,5 on kone niin silloin tuo välitys voi tulla ongelmaksi joten sitä pitää nyt tarkistaa että mahtuukos jokin tyyliin 35 hampainen autoon kiinni.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #70 : 12.01.10 - klo: 11.25 »

Oletjan jotain ajannut kisaa koska sinulla on kirjoitus oikeus tänne jota vain kisailijat saavat.


Jerziltä jäänyt jotain huomaamatta, nykyäänhän kaikki saavat tänne kirjoitella..
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #71 : 12.01.10 - klo: 11.27 »
Juttelin Jonnin kanssa äsken ja tultiin siihen tulokseen että jos 17,5 on kone niin silloin tuo välitys voi tulla ongelmaksi joten sitä pitää nyt tarkistaa että mahtuukos jokin tyyliin 35 hampainen autoon kiinni.
Jerzi

Eikö niihin "kuuautoihin" saa pienempiä spurreja?
Flying Calacucco

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #72 : 12.01.10 - klo: 11.32 »
Juttelin Jonnin kanssa äsken ja tultiin siihen tulokseen että jos 17,5 on kone niin silloin tuo välitys voi tulla ongelmaksi joten sitä pitää nyt tarkistaa että mahtuukos jokin tyyliin 35 hampainen autoon kiinni.
Jerzi

Eikö niihin "kuuautoihin" saa pienempiä spurreja?

66t on pienin spurri mitä olen kuullut että löytyy myytävänä ja eiköhän se mene miltei joka autoon kiinni.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #73 : 12.01.10 - klo: 11.33 »

Oletjan jotain ajannut kisaa koska sinulla on kirjoitus oikeus tänne jota vain kisailijat saavat.


Jerziltä jäänyt jotain huomaamatta, nykyäänhän kaikki saavat tänne kirjoitella..

Ok, on jäännyt paitsioon, eli kaikki on näköjään nykyään kilpailijoita :lol:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #74 : 12.01.10 - klo: 11.38 »
Tuskin tuo 3300 nyt ainakaan 10.5T:tä tehokkaampi on, joten 10.5T rajoituksella esimerkiksi tuo ainakin olisi jo sallittu.
Se on ehkä pieni kustannus se moottori, mutta silti sen vaihtamisen tarve ei ainakaan pienennä kynnystä osallistua kisoihin.
Tuo 10.5t kone ei todellakaan ole minkään stanu luokan kone koska esim. Hovi muistaakseni ajoin yhen kisan tq:t viime kesänä 10.5t koneella.
Edit: Niin jos oikeasti haetaan jotain hitaampaa luokkaa krossiin niin konetta kanattaisi harkita vasta jostain 17.5t luokasta eli sama ku turisti stanuissa tai vielä jopa löysempi.

Onhan se niinkin. No, mitä löysempi kone sitä kalliimpi luokka (tarvitsee kunnon nopeudensäätimen myös). Se vaan tarkoittaa, että jos tuo Asson kone on vaikka 12.5T, niin sillä ei se Ville 9v kisaan pääsekään.

Eipä sillä sikäli väliä itselle ole jos joutuu koneen vaihtamaan, mutta voisin kuvitella että joillekin sillä on väliä.

Poissa the_man

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #75 : 12.01.10 - klo: 11.59 »
Eiköhän se 17.5t kone joka TSS-luokassakin on sallittu, olisi järkevin vaihtoehto, koska tehoja todella pitää rajoittaa aloittelijoilta. Kuitenkaan koneen merkkiä en menisi rajaamaan yhtä radikaalisti kuin TSS-sarjassa, koska se mielestäni rajoittaa kauppiaitten kilpailua. Nyt monta laadukasta merkkiä on rajattu ulkopuolelle ja ajetaan kiinankoneilla.

Lauantaille M2-10 ja S2-10
Sunnuntaille M4-10 ja SC-10

Ylläoleva ehdotelma saa itseltänikin suosiota, kolmen luokan ajattaminen venyttää kisapäivää aika rankasti ja kokemuksesta tiedän, että lajiin vihkiytymättömät vanhemmat ovat ehkä kisapäivän lopulla kurkkuaan myöten täynnä pikkuvekaran lajia, jos joutuvat aamuaikaisesta iltamyöhään kökkimään kisapaikalla.

Toisaalta tuo luokkajako auttaisi tasapäistämään myös sunnuntain nelkkua. Kaverin, joka ajaa vaan nelkkua, ei tarvitse tulla lauantaina reenaamaan "säälikisoihin" kun muutkaan eivät reenaa nelkuilla.

Kilpailijamääristä ja siitä että onko se pois M2-10:ltä olen sitä mieltä, että mitä väliä. Ymmärrän muutaman kuskin harmituksen, jos tällä hetkellä olet vaikka B-finaalin puolivälissä, niin nyt olet sijoitukseltasi n.17/50, jos taas stanu tulee olet äkkisältään 17/30. Kuulostaahan tuo ensin mainittu paremmalta, mutta jälkimmäinen saa ehkä tajuamaan reaalitason josta aloittelijat on suodatettu tuloksista pois ja saa virin kuskitkin reenaamaan yhä kovemmin. Jos Suomesta löytyy n. 30 (hatusta heitetty luku) laadukasta tuuppikuskia ja kisoissa pyörii vaikka 10-20 aloittelijaa = max. 50 kuskia. 30 kuskia virissä saa omat tasaväkisemmät väännöt ja loput 10-20 jeppeä + uudet stanuluokan myötä innostuvat ajavat stanua, on äkkiä tilanne että takavetocrossi on taas suosituin luokka. Jos ja kun M2-10 luokkaan ei mennä, vaan paikka pitää ansaita, luokan arvostus varmasti nousee. Kisajärjestäjä saa samat rahat, ellei jopa enemmän osallistumismaksuista kun stanussa saa olla ihan sama osallistumismaksu kuin virissäkin.

Ennen nousupistejärjestelmä olin jotekin näin:
Osallistujamäärästä ensimmäisen 10% joukkoon sijoittunut sai 4 nousupistettä, seuraavat 10% 3 NP:tä, seuraavat 10% 2 NP:tä ja seuraat 1 NP ja loput 0. 4 kisan sarjasta jos sai oliko 10? pistettä niin sai nousta ja jos sai 12 niin joutui nousemaan, eli stanussa ei pystynyt notkumaan ja keräämään pokaaleita. Pisterajat nousulle saattoivat olla tiukemmatkin...

Nää nyt oli allekirjoittaneen mielipietiä, joita lajiryhmän kannattais ainakin pohtia.


Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #76 : 12.01.10 - klo: 12.07 »
Itse ajoin tuolloin 80-luvulla ensin stanua, mikä silloin oli melkoista köröttelyä ja akkujen kanssa taistelua. Siis jo stanussa piti tuolloin olla hyvät akut jos halusi päästä edes siedettävää vauhtia maaliin.

Muistan myös, hämärästi, noi nousupisteet ja kuinka se oli silloin junnuna makeeta kun sai ne pisteet kasaan ja pääsi viriin. Virissä olikin sitten ne omat haasteet, mutta kehityskäyrä oli sopiva haastesiin nähden.
Old fart

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #77 : 12.01.10 - klo: 12.17 »
Mää vaan en oo ikinä tajunnu sitä miksi näitä luokkia pitää pilkkoo? Mielestäni on turha selitellä kustannuksilla tai liian kovalla vauhdilla. Tänä päivänä krossissa saa kaupasta halvalla vehkeet, joilla on edellytys vaikka voittaa kisoja. Yhtäkään kisaa ei ole voitettu tehokkaan koneen ansiosta, pikemminkin päinvastoin. Tiedän useita taitavia kuskeja, jotka ovat pilanneet useassa kisassa menestymis mahdollisuudet liian tehokkaan kone valinnan takia.

Päinvastainen hyvä esimerkki on Hovi tuupin koneissa 10,5 kone valinnallaan, joka on varmasti helppo ajaa myös kokemattomamman ja sillä voi myös pärjätä, TÄH.  :shocked: Itse olen ajanut nelkkua 8,5 koneella ja myös pärjännyt jotenkin ja voin taata että auto on teholtaan löysimpien joukossa mitä kisoihin on osallistunut, TÄH.  :shocked: Joten se kireä kone ei ole edellytys kilpailukyvylle vaan se on siellä radion takana. Jokaiselle varmasti löytyy sopiva teho halvalla, millä pystyyy tekemään oman parhaan suorituksen. Ja oikeasti ei tarvitse kauhean kovaa reeni määrää tai suurta lahjakkuutta tai eläimellistä ajotaitoa, että krossiauto pysyy näpissä kyseisillä koneilla, joilla voi myös menestyä.

Kisoissa saa varmasti hyvää vääntöä ja kisaamista aikaan finaalista riippumatta. Mielestäni nostaa vaan luokan arvostusta, jos on paljon kuskeja ja kovaa taistelua joka finaalissa. Varmasti on myös kuskin kannalta palkitsevaa, kun onnistumisten myötä parantaa tuloksia ja taistelee pikku hiljaa kovemmissa ja kovemmissa finaaleissa, kuin se että on podiumilla jossain höpö höpö luokassa.

Mieleen tulee vaan et halutaan heti päästä ajamaan a-finaaliin tai jopa voittamaan. Ei näin! Se tulee työn kautta ja sen varmasti ymmärtää aikanaan ja osaa myös arvostaa omaa ja toisten  tekemistä ihan erinlailla. Jos kyse ei ole siitä, että tehdään jokaisesta menestyjä niin mistä sitten, kun se ei ole budjettikaan.  Ai tasaisesta kilpailusta, HALOO. Jokaisessa finaalissa saat varmasti tasosi mukaista kovaa ja tasaista kilpailua ja saat mahdollisuuden ajaa finaali voitosta.

NM-tittelin jakaminen M2-10 ja M4-10 seassa ihan hyvä idea.

Edit: Turistin kultakaudella tuli kitinää, että pitäisi saada taas uus luokka kun "virissä mennään niin lujaa" ja sitten tuli poro, no sinne siirtyi moni b-d finaali kuskeista. Säälittävää! Miettikääpäs polttiskrossia, kuinka naurettavaa olisi, jos sinne tehtäs "poro" luokka...  :lol: Miksi sitten sähköpuolella pitää tehä näitä "turhia" luokkia.

Sinänsä se kunnon junnu luokka ei ois huono asia, jossa nuoret hakisi kokemusta 1-2 vuotta, mutta lukemisten perusteella tää kulostaa taas niin porostelulta...  :roll:
« Viimeksi muokattu: 12.01.10 - klo: 12.37 kirjoittanut Haze »
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #78 : 12.01.10 - klo: 12.19 »
Nuorten Mestaruushan jaettiin myös tänä vuonna ja sen tais viedä Kesseli molemmissa luokissa, kai? Noi touringista tutut vuoden tulokas-tittelit vois olla myös mukana.

Poissa *Ari*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • www.hobbyfactory.fi
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #79 : 12.01.10 - klo: 12.26 »
Eiköhän se 17.5t kone joka TSS-luokassakin on sallittu, olisi järkevin vaihtoehto, koska tehoja todella pitää rajoittaa aloittelijoilta. Kuitenkaan koneen merkkiä en menisi rajaamaan yhtä radikaalisti kuin TSS-sarjassa, koska se mielestäni rajoittaa kauppiaitten kilpailua. Nyt monta laadukasta merkkiä on rajattu ulkopuolelle ja ajetaan kiinankoneilla.



 
Mitä meinaat kiinankoneilla?
hobbyfactory.fi kyosho, AKA

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #80 : 12.01.10 - klo: 12.32 »
Eikös SP ja CS ole Feigaon koneita?
Feigaon osoite on ainakin Kiinassa.
Ei se kyllä tosin kerro mielestäni laadusta hirveesti, ainakaan negatiivisessa mielessä.

Poissa the_man

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #81 : 12.01.10 - klo: 12.40 »
Eiköhän nää CS, GM, SP koneet jotka sallittuja touringin "rajoitus"luokissa juuri sieltä suunnalta tule. Rannalle jäävät monet legendaariset merkit, kuten LRP, Novak, Tekin yms + monet muut. Lähinnä tarkoitin, että jos konetta rajataan, pitäisi riittää tuo 17.5t leima koneen päällä...

Hazelle ja Janne A:lle tarvii kyllä ihmetellä puusilmäisyyttä katsoa lajin tulevaisuuteen. Junioreita tarvitaan lajin pariin, toki se voi luonnon päälle ottaa kun viistoistaset painaa molemmilta puolilta ohi parin kauden päästä. Kärjistetysti ei Rallin MM-sarjaankaan suoraan pääse ajamaan, kuten ei myöskään F1-sarjaan. Pohjat luodaan muualla, pienemmillä tehoilla ja halvemmilla kustannuksilla.  

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #82 : 12.01.10 - klo: 12.48 »
Eiköhän nää CS, GM, SP koneet jotka sallittuja touringin "rajoitus"luokissa juuri sieltä suunnalta tule. Rannalle jäävät monet legendaariset merkit, kuten LRP, Novak, Tekin yms + monet muut. Lähinnä tarkoitin, että jos konetta rajataan, pitäisi riittää tuo 17.5t leima koneen päällä...

Hazelle ja Janne A:lle tarvii kyllä ihmetellä puusilmäisyyttä katsoa lajin tulevaisuuteen. Junioreita tarvitaan lajin pariin, toki se voi luonnon päälle ottaa kun viistoistaset painaa molemmilta puolilta ohi parin kauden päästä. Kärjistetysti ei Rallin MM-sarjaankaan suoraan pääse ajamaan, kuten ei myöskään F1-sarjaan. Pohjat luodaan muualla, pienemmillä tehoilla ja halvemmilla kustannuksilla.  

Tuossa vapaassa koneessa on se ongelma, että parasta suorituskykyä etsiessä pitää käydä useita koneita läpi tuossa 17.5T luokassa että löytää sen parhaan. Tai sitten odottaa että muut tekee työn omasta puolesta ja ostaa itse samanlaisen...

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #83 : 12.01.10 - klo: 12.54 »
Eiköhän nää CS, GM, SP koneet jotka sallittuja touringin "rajoitus"luokissa juuri sieltä suunnalta tule. Rannalle jäävät monet legendaariset merkit, kuten LRP, Novak, Tekin yms + monet muut. Lähinnä tarkoitin, että jos konetta rajataan, pitäisi riittää tuo 17.5t leima koneen päällä...

Hazelle ja Janne A:lle tarvii kyllä ihmetellä puusilmäisyyttä katsoa lajin tulevaisuuteen. Junioreita tarvitaan lajin pariin, toki se voi luonnon päälle ottaa kun viistoistaset painaa molemmilta puolilta ohi parin kauden päästä. Kärjistetysti ei Rallin MM-sarjaankaan suoraan pääse ajamaan, kuten ei myöskään F1-sarjaan. Pohjat luodaan muualla, pienemmillä tehoilla ja halvemmilla kustannuksilla.  

Kylläpäs oli hyvin sanottu.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #84 : 12.01.10 - klo: 12.55 »
Hazelle ja Janne A:lle tarvii kyllä ihmetellä puusilmäisyyttä katsoa lajin tulevaisuuteen. Junioreita tarvitaan lajin pariin, toki se voi luonnon päälle ottaa kun viistoistaset painaa molemmilta puolilta ohi parin kauden päästä. Kärjistetysti ei Rallin MM-sarjaankaan suoraan pääse ajamaan, kuten ei myöskään F1-sarjaan. Pohjat luodaan muualla, pienemmillä tehoilla ja halvemmilla kustannuksilla.  

Lue uudestaan mitä kirjoitin ja mieti.  :wink: Tuossa replyssä ei näe mitään mikä liittyisi siihen mitä kirjoitin.
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #85 : 12.01.10 - klo: 13.10 »
Onko nyt niin, että ne jotka ovat kilpailleet stanuaikoina ovat sen kannalla ja ne jotka ovat aloittaneet myöhemmin ei?

Haze ja joku muukin on aiemmin kirjoittanut, että kyllä sitä voi vehkeensä valita tason mukaan ja pärjätä tasonsa mukaisesti ajaen sitten tiukkoja vääntöjä omissa D-> finaaleissa. Kyllä, näinhän se menee, mutta... Jokainen joka aloittaa kilpailemisen tekee sen siksi, että on jonkin tasoinen kilpailuvietti ja menestymisenhalu, jopa niillä 6-9 v. junnuilla. Nyt vain näiden nuorten kuskien on hyvin vaikea ymmärtää, että kisaa voi ajaa myös niissä alemmissa finaaleissa sijoista x-y, mutta se ei palkitse nuoren kilpailijanalun mieltä - minä tiedän tämän omakohtisesti kun nuoruudessani ajoin ja olen nähnyt sen myös omasta pojastani. Kilpailuihin jo lähdettäessä piti pojalle todistella, että kyllä se hyvin menee ja että hän varmasti ajaa kovasti kisaa sen toisen junnun kanssa joka oli tulossa kisoihin. Eikä se pojalle riittänyt, päivä oli todella masentava kun ei pärjännyt ollenkaan... Tätä on varmasti vaikea tajuta jos on aloittanut harrastamisen ja kilpailemisen aikuisena, tai edes nuorena aikuisena.
Old fart

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #86 : 12.01.10 - klo: 13.14 »
Onko nyt niin, että ne jotka ovat kilpailleet stanuaikoina ovat sen kannalla ja ne jotka ovat aloittaneet myöhemmin ei?

Haze ja joku muukin on aiemmin kirjoittanut, että kyllä sitä voi vehkeensä valita tason mukaan ja pärjätä tasonsa mukaisesti ajaen sitten tiukkoja vääntöjä omissa D-> finaaleissa. Kyllä, näinhän se menee, mutta... Jokainen joka aloittaa kilpailemisen tekee sen siksi, että on jonkin tasoinen kilpailuvietti ja menestymisenhalu, jopa niillä 6-9 v. junnuilla. Nyt vain näiden nuorten kuskien on hyvin vaikea ymmärtää, että kisaa voi ajaa myös niissä alemmissa finaaleissa sijoista x-y, mutta se ei palkitse nuoren kilpailijanalun mieltä - minä tiedän tämän omakohtisesti kun nuoruudessani ajoin ja olen nähnyt sen myös omasta pojastani. Kilpailuihin jo lähdettäessä piti pojalle todistella, että kyllä se hyvin menee ja että hän varmasti ajaa kovasti kisaa sen toisen junnun kanssa joka oli tulossa kisoihin. Eikä se pojalle riittänyt, päivä oli todella masentava kun ei pärjännyt ollenkaan... Tätä on varmasti vaikea tajuta jos on aloittanut harrastamisen ja kilpailemisen aikuisena, tai edes nuorena aikuisena.

Joskus mulle tulee semmonen fiilis näissä kaikissa sääntökeskusteluissa missä luodan nuorille sarjoja että junnut haluavat vain kilpailla eivät halua harjoitella. Eikös se harrastus lähde siitä että harjoitellaan 2-3 kertaa viikossa ja siitä sitten lähdetään ponnistamaan kilpailuun. Harkoissahan näkee suoraan oman nopeuden kun voi ajaa muita vastaan ja näin ollen ei pitäisi tulla pettymyksiä.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #87 : 12.01.10 - klo: 13.14 »
Kylläpäs oli hyvin sanottu.
Jerzi

Vastataan sulle yhtä järkevästi kuin itse vastasit...  :wink:

Ootko Jerzi ajellu sharkilla? Mites tuliko tänä vuonna mestaruus? Tai käytitkö myös tänä vuonna luomasi pitoainekielto säännön ohitse renkaan puhdistus ainetta, jota ei luokitella pitoaineeksi, mutta pehmentää kumia?
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #88 : 12.01.10 - klo: 13.17 »
Hazelle ja Janne A:lle tarvii kyllä ihmetellä puusilmäisyyttä katsoa lajin tulevaisuuteen. Junioreita tarvitaan lajin pariin, toki se voi luonnon päälle ottaa kun viistoistaset painaa molemmilta puolilta ohi parin kauden päästä. Kärjistetysti ei Rallin MM-sarjaankaan suoraan pääse ajamaan, kuten ei myöskään F1-sarjaan. Pohjat luodaan muualla, pienemmillä tehoilla ja halvemmilla kustannuksilla.  
Lue uudestaan mitä kirjoitin ja mieti.  :wink: Tuossa replyssä ei näe mitään mikä liittyisi siihen mitä kirjoitin.
Olen samaa mieltä että Jannen ja Hazen kanssa että niitä luokkia on turha keksiä sen takia jos niitä kuskeja ei oikeasti löydy. Ja jos vähätkin kuskit jaetaan usempaan luokkaan tulee eri finaalien välille vielä isommat erot kuskien välillä.
Nyky sähköillä ei tuo kustannus peruste ei pidä paikkaansa. Jos haluat jossain "stanu" luokassa oikeasti mennä lujaa tarvitset kalliin säätimen jossa on eri ominaisuuksia ja saat tehot irti "vakio" motista. Kun taas modia voit tulla ajamaan millä tahansa pingo pongo sähköillä ja pärjätä jos olet rattimies. Jos kustannuksia halutaan säästää niin se ei ainakaan tule sitä kautta että rajotetaan moottorin tehoa.
Jos niitä junnuja oikeasti halutaan mukaan niin annetaan heille enemmän tunnustusta menestyksestä ja ajatetaan heidät muiden kuskien kanssa samassa luokassa ja lähdöissä mutta he saavat yleisen pisteet ja junnusarjan pisteet.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #89 : 12.01.10 - klo: 13.29 »
Ollaan sitä täälläkin tultu pikku jannuna mukaan lajiin ja ajettu stanut ja sieltä noustu aina sinne asti minne on noustu... Kunnon kehittyminen alkoi vasta siinä vaiheessa, kun ei pidetty liipasinta pohjassa stanu koneilla. Sekä olen tullut myöhemmällä iällä takaisin kuvioihin, joten on eri näkemyksiä ja kokemuksia...

Se junnu luokka ei edelleenkään ole, niin kauhean paha ajatus, jos sillä niitä junnuja saadaan lisää. Mut mitään poro luokkia ei tarvita lisää!

Tuossa kun nyt on puhuttu niistä koneista, niin se ei ole kauheen yksinkertainen asia, että rajoitetaan tietty lukema, koska koneet ja säätimet poikkea toisistaan niin paljon. Loppupelissä se tarkoittaa sitä, että on 1-2 konetta/säädintä joilla saa parhaat tehot ja taas jos puhutaan 17,5 lankaisista, niin silloin kaikki teho on plussaa. Vastaavat säätimet ja koneet ei ole todellakaan halvimmasta päästä. Näin pienissä jutuissa mennään helposti väärään suuntaan. No sit kun pitää siirtyy viriin 1-2 kautta, et välttämättä tee edes sillä säätimellä mitään, koska huono ajaa virikoneilla krossia.
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |