Kirjoittaja Aihe: Stanu luokka sähkökrossiin  (Luettu 204628 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Zakko

  • Veteraani
    • Profiili
    • VaasanUA
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #780 : 15.04.14 - klo: 12.38 »
Koneet jota on nytten haussa on tulossa kaudelle 2015. Odotetaan että Valtsu saa sarja säännöt esille niin tiedetään tän kauden koneet uskon että ovat jotain nykyisin käytössä / saatavilla olevia.

21,5 koneella ajelin Oulun ja Nokian WJ:t ei tarvitse kun pari hammasta isomman pinjonin kun 17,5.
Assossa jäi vielä varaakin suurentaa pinjonia(33) 69 spurrilla noilla välitys 5,2 pintaan. 17,5 ajoin 75/33 rattailla 5,6 välitys 5,6.

Testataan Vaasan porukalle valmiiksi kauden avaukseen välitykset niin ei tarvi arpoa.

17,5 oli talvella noin 0,5sek hitaampi kun viri

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #781 : 15.04.14 - klo: 12.45 »
Tuo aika ero sellittyy varmasti sillä että virheitä tulee vähemmin ja renkaat sutii vähemmän.
Tuo 0.5sekunnin vertaus kuin ei ole vertailukelpoinen muuhun kuin sinne missä sitö kokeiltiin.
Otetaan esimerkki.
50metrin strippi, toinen ajetaan jäällä ja toinen on mattoa. Veikkaan että matolla on suurempi aikaero.
Team c autoon saa 81 spurri ja se on pienin mahdollinen ilman tuunausta.
Jerzi

Lisään vielä että onko tuo 17.5 ollut nyt huono valinta. Jos ei niin miksi pitää muokata jotain mikä jo toivoi.
« Viimeksi muokattu: 15.04.14 - klo: 12.49 kirjoittanut jerzirccar1 »
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #782 : 15.04.14 - klo: 12.58 »
Tässä olisi jo ennakkoon tiivistelmä stanun säännöistä:
  • Vakioluokat S2-10 ja S4-10 ajetaan Maastosarjan yhteydessä kansallisina luokkina
  • S2-10 luokassa moottori on 17.5T -> ja S4-10 luokassa moottori on 10.5T ->
  • Molemmat luokat ajetaan sekä lauantaina että sunnuntaina
  • Osallistumisrajoituksia ei ole.
  • Sarjapisteitä ei lasketa
  • Sääntöjä voidaan tarvittaessa muuttaa kesken kauden luokkayhteyshenkilön ja lajiryhmän päätöksellä
  • Lisenssi on pakollinen
  • Ilmoittautumismaksu 20 euroa ja ilmoittautuminen+tutustumislisenssi 30 euroa
  • Maahantuojien tietyt RTR-paketit on hyväksytty vaikka eivät täytä teknisiä vaatimuksia (kone ja säädin). Näillä paketeilla ajavat kuljettajat eivät ole aikaisempina vuosina osallistuneet AKK:n alaiseen pienoisautoilukilpailuun.

Ensimmäisenä vuonna haetaan vielä toimivinta kuviota stanuluokille ja muutoksia saatetaan tehdä kesken kauden. S2-10 on enemmän suunnattu täysin uusille kuljettajille ja S4-10 on ehkä enemmänkin Pro Stockin tyyppinen luokka. Näillä kuitenkin lähdetään liikkeelle ja katsotaan minkälaisen vastaanoton luokat saavat.

Valtteri julkaisee viralliset säännöt näinä päivinä, josta löytyy tarkemmat yksityiskohdat.

Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #783 : 15.04.14 - klo: 13.04 »
 :wink:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #784 : 16.04.14 - klo: 10.15 »

Team c autoon saa 81 spurri ja se on pienin mahdollinen ilman tuunausta.
Jerzi


OT: Team c vakio spurri 80 ja pienin Team c spurri 75.  :wink: 
Eurorc - Tamiya Lunch Box - Blackfoot -  Monster Beetle - Arrowmax - Hobbywing

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #785 : 19.04.14 - klo: 19.50 »

Team c autoon saa 81 spurri ja se on pienin mahdollinen ilman tuunausta.
Jerzi


OT: Team c vakio spurri 80 ja pienin Team c spurri 75.  :wink:

Hyvä Oskari :wink:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #786 : 19.04.14 - klo: 22.01 »
Kyosholtakin on tullut 69-spurri, jos se sopisi team c:hen? Assoonhan on omia ja Jconceptsilla, rw:llä ym. jotain..
Liikaa Kyoshoja

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #787 : 19.04.14 - klo: 23.01 »
Kyosholtakin on tullut 69-spurri, jos se sopisi team c:hen? Assoonhan on omia ja Jconceptsilla, rw:llä ym. jotain..

Assot sopii kohtuu pienella tyolla, mutta voihan se olla etta kossi menis helpommin kun teamc:n historiaa pohtii.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa C1S F1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #788 : 21.04.14 - klo: 22.51 »
En halua olla se niuhoittaja, mutta kyllä toi 17,5 lankanen on just passeli stanu-krossiin se, että stanu-tourinkia halutaan väen vängällä ajaa löysemmällä motilla on sitten heidän asia, kun eipä niiden tarvii miettiä sopivaa vauhtia hyppyreihin joka tuottaa jo tuolla 17,5 lankaisella välillä haasteita ihan riittämiin. Ja tällä hetkellä autossa on niin pitkävälitys kuin siihen mahtuu. Sääntöihin voisi lisätä, että alkuperäisen ratassuojan pitää sopia paikoilleen.
GSB-Racing - Sanwa - Roche - HotRace

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #789 : 22.04.14 - klo: 11.04 »
Sääntökirjan 3.2.2.-kohdassa lukee
"Autoissa ei saa olla kovia tai teräviä ulkonemia, jotka
saattaisivat olla vaarallisia katsojille tai radalle nostajille".

Mielestäni tämä sääntö velvoittaa käyttämään ratassuojaa.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #790 : 22.04.14 - klo: 12.43 »
Sääntöihin voisi lisätä, että alkuperäisen ratassuojan pitää sopia paikoilleen.

Ratassuoja pitää olla. Mutta se saa olla vaikka ihan itse tehty, kunhan ajaa asiansa. Ei ole mitään järkeä sulkea joitain autoja pois jos valmistaja ei ole nähnyt tarpeelliseksi välitysten muuttamista sopimaan tämän luokan moottorisääntöön ja ratojen hyppyreihin. Muutenkaan M2-10 luokassa ole mitään typeriä rajoituksia niin miksi niitä pitäisi saada S2-10 luokkaan?

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #791 : 22.04.14 - klo: 22.00 »
En kyllä itsekkään näe mitään syytä minkä takia ratassuojan pitäisi olla alkuperäinen. Kunhan sellainen autossa on, niin riittää.

Poissa Kimi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #792 : 23.04.14 - klo: 13.29 »
Komppaan edellistä.
Esim. RPM:n ratassuoja on ollut vuosia Assoon hyvä vaihtoehto ratassuojaksi. Ei liene nostajaa vaarantava elementti.

Poissa Jolokkonen

  • JoeUa admin
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #793 : 15.06.14 - klo: 12.50 »
Mielenkiinnolla seurasin tämän palsta keskustelua koko talven ja huomasin miten paljon täällä on stanun puolesta puhujia. Nyt ihmettelen missä oli KAIKKI ne, jotka halusivat ajaa ko. luokkaa maastosarjan yhteydessä??? Ei Vaasassa oo kovin montaa näkyny... Aivan turhaa päivien pitkittämistä jos kerta stanun PUOLESTAPUHUJAT ei vaivaudu kisoihin....
Team Associated - KO-Propo - Reedy
www.joeua.fi   www.hobbyfactory.fi

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #794 : 15.06.14 - klo: 12.54 »
Ei niitä kyllä näy radallakaan. Harmi.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #795 : 15.06.14 - klo: 14.16 »
Mielenkiinnolla seurasin tämän palsta keskustelua koko talven ja huomasin miten paljon täällä on stanun puolesta puhujia. Nyt ihmettelen missä oli KAIKKI ne, jotka halusivat ajaa ko. luokkaa maastosarjan yhteydessä??? Ei Vaasassa oo kovin montaa näkyny... Aivan turhaa päivien pitkittämistä jos kerta stanun PUOLESTAPUHUJAT ei vaivaudu kisoihin....

Samaa olen ihmetellyt vaikka en ko luokkaa ajakaan. Kisat niputtavat suunnilleen samantasoiset kuskit ajamaan  samoihin finaaleihin koneen lankamäärästä ja blinkysäätimestä riippumatta. En ole tuloksia nähnyt, mutta luulen, että Vaasassa stanunelkun nopeimmat olisivat olleet aika korkealla myös avoimessa luokassa.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa Testikuski

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #796 : 16.06.14 - klo: 08.57 »
No siellähän oli juurikin stanussa lauantaina reenaamassa yksi virin kärki-kuskeista.
Ospa Rc

Paikalla Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #797 : 16.06.14 - klo: 11.14 »
Minä ajoin Stanunelkkua lauantaina siitä syystä että en omista takavetoa. Bonuksena oli se hyvä puoli että omalla autolla ajoin ekaa kertaa perjantaina vaasan treeneissä joten kaikki lisäkilometrit olivat tervetullut lisä.  :smiley:
10.5t koneella autot kulki kovempaa kun odotin, itse arvasin pinjonin pe illalla ja päädyin 28 jolla auto tuntui kulkevan ok ja lämmöt oli tosi matalat. Auto kulki sen verran kovaa että jopa pohdin jossain vaiheessa että olisin ajanut Sunnuntain SM kisan sillä koneella  pienellä ennakkon lisäyksellä. Nå en sitten ajanutkaan, ja 6.5t koneella hyöty kyllä pääsuoralla sekä "härdellissä" missä tarvittiin näpäytystehoa jotta pääsisi sen yli helposti, 10.t koneella ajolinjan piti osua aika nappiin.

Kierrosaika ero 10.5t vs 6.5t ei varmaankaan ollut kauhean iso ja jollain toisella radalla ero on varmaan vieläkin pienempi. Stanu oli kuitenkin helppo ajaa ja hyvä valinta jos ei halua ajaa tuuppia joten sitä voi kyllä suositella muillekin kuskeille.
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa kksaffy

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #798 : 16.06.14 - klo: 21.40 »
Mielenkiinnolla seurasin tämän palsta keskustelua koko talven ja huomasin miten paljon täällä on stanun puolesta puhujia. Nyt ihmettelen missä oli KAIKKI ne, jotka halusivat ajaa ko. luokkaa maastosarjan yhteydessä??? Ei Vaasassa oo kovin montaa näkyny... Aivan turhaa päivien pitkittämistä jos kerta stanun PUOLESTAPUHUJAT ei vaivaudu kisoihin....

Yksi stanu luokan ongelma on se että yleensä ensimmäisiin kisoihin lähtijä on jo treenannu kauan.. Omassa
kerhossa ja kavereissa oon huomannut että täytyy jo olla hyvä ennenkuin lähtee kisoihin...
Eli pärjää jo ihan hyvin virissä.. Eikä kellään ees oo stanu laitteita..

Itte lähin kisoihin melkein heti kun olin radalla muutaman kerran käyny ja jos olis ollu stanu luokka,
Niin olisin sinne EHKÄ menny.. Ja toi EHKÄ johtuu seuraavista syistä:
Ei ollu stanu säädintä ja moottoria.. Ja sitä en olisi tietysti tiennyt et se taso on kovempi kun virin viimeisissä
Finaaleissa..

Ja sitten JOS se stanu ei tuo kesällä lisää kilpailijoita, niin onhan se turha sitten.. Ja sitten jos ne kuskit
Jotka nytkin stanua ajavat siirtyisivät viriin, niin tilannehan olisi hyvä.. Mutta jos he eivät halua viriin,
Niin minä ainakin jaksan sen hetken heille antaa kun rataa kiertävät...

Mä oon puhunut stanun puolesta koska kesästä mulla ei oo kokemusta, mutta wj:ssä oli kiva kun
Semmoiset kaverit jotka ei viriä halua ajaa pääsivät kisaan... Ja mä halusin sen luokan koska ajattelin et
Kun halutaan ajaa "vintage" autoilla kisaa, niin toi on hyvä luokka siihen.. Ajoinkin muutaman kerran..

Mut tosi asiahan on se, että nuoret kuskit kehittyvät nopeesti ja ovat kiinnostuneempia nopeimmista
Autoista.. Ja kerhoissakin varmaan kehotetaan, et viriin vaan..
Itsekin kyllästyin nopeasti siihen "tehottomuuteen" , vaikka kierros ajat olivatkin parempia stanulla..

Eli nuoret varmaan haluavat viriin ja papat stanuun..! :wink:
Mutta hieno juttu kuitenkin että kokeillaan kaikenlaista että saataisiin lisää kilpailijoita..
Toki jos stanu ei tuo kilpailijoita vaan jakaa ne vähäisetkin uudet kuskit eri luokkiin, niin silloin
Se ei palvele ketään..
Ja tosta päivän venyttämisestä.. Ihan oikeesti.. kolme vai neljä maastosarjan kisaa kesässä.. Eikö jaksa..?
Mä ainakin nautin kisoista ja ne aina loppuu liian aikaisin...!

Nää keskustelut on vain meidän "munamarttojen" itkua puolesta ja vastaan..
Mä oon ainakin liian tyhmä keksiäkseni miten saadaan lisää kilpailijoita.. Mutta jos joku
Yrittää niin se on hienoa.. Tuskin nämä herrat jotka näitä sarjoista päättää, ovat esim. Stanun
Omaksi ilokseen ja päivän venytykseen tehnyt.. :shocked:

Ps.. Voi olla et muut ei haluakaan lisää kilpailijoita että päivä ei pitenis.. Mut mä haluun..!
Koska mä ajan aivan siellä häntäpäässä ja sinne toivon lisää porukkaa..
Ja mitä enemmän porukkaa sen enemmän rahaa ja se tuo uusia mahdollisuuksia...

Vesa 62
HOBBYFACTORY ASSOCIATED

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #799 : 17.06.14 - klo: 10.08 »
Mielenkiinnolla seurasin tämän palsta keskustelua koko talven ja huomasin miten paljon täällä on stanun puolesta puhujia. Nyt ihmettelen missä oli KAIKKI ne, jotka halusivat ajaa ko. luokkaa maastosarjan yhteydessä??? Ei Vaasassa oo kovin montaa näkyny... Aivan turhaa päivien pitkittämistä jos kerta stanun PUOLESTAPUHUJAT ei vaivaudu kisoihin....

Vaasan kisan tapauksessa päivän pituuteen stanuerillä ei ollut merkittävää vaikutusta, koska erien lähtöväli pitää kuitenkin käytännössä olla se vähintään tunti. Joko rata on siis tyhjillään eräkierroksen jälkee kun odotetaan seuraavaa, tai sitten on enemmän eriä (mukaan lukien stanut) ja yleisölläkin nähtävää radalla.

Sinänsä harmillista, että stanuluokat eivät olleet ekassa kisassa enemmän edustettuna.
Toivottavasti seuraavissa kisoissa. Säännöissä on joustoa, ja ainakin puheiden mukaan S4-10 on ihan mielekästä touhua 10.5T koneella ja blinkysäätimellä.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #800 : 23.07.14 - klo: 23.46 »
Mielenkiinnolla seurasin tämän palsta keskustelua koko talven ja huomasin miten paljon täällä on stanun puolesta puhujia. Nyt ihmettelen missä oli KAIKKI ne, jotka halusivat ajaa ko. luokkaa maastosarjan yhteydessä??? Ei Vaasassa oo kovin montaa näkyny... Aivan turhaa päivien pitkittämistä jos kerta stanun PUOLESTAPUHUJAT ei vaivaudu kisoihin....

Samaa asiaa Jolkkosen kanssa hämmästelen.

Ihmetyttää koko tämä joutava stanukeskustelu, kisa tuodaan sinne missä on väkeä ja stanuun ei siltikään ilmoittaudu väkeä, ei näillä 1-2 kuskilla mitään kisoja aikaan saada. Ihme sakkia kun nekään eivät ole tulossa jotka tämän keskustelun ovat panneet alulle...

Ei ehkä kovin rakentavaa, mutta ei ollut tarkoituskaan.

Sami

Ai niin , voitte todeta keskustelun alusta etten minäkään ole luokkaa vastaan. Olen vastaan sitä, että heitellään ehdotuksia vähän kuin vettä uimahallin saunan kiukaalle ja nostetaan sitten itse äkkiä kytkintä!
« Viimeksi muokattu: 23.07.14 - klo: 23.51 kirjoittanut SS »
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #801 : 24.07.14 - klo: 08.02 »
Sarkasmi Sami (SS) kirjoittaa jälleen asiaa :smiley:

Tilanne vaikuttaa samalta kun aikoinaan corrien kanssa. Möhköluokka syntyi talvikaudella ja uutuuden viehätys oli monelle kova ja innokkaimmat halusi siitä' heti SM luokan. Kun kesä tuli ja kisa mahdollisuuksia tuli, taisi olla jossain vaiheessa jopa tyrkyllä maastosarjassa, niin eipä näkynyt lauteilla ketään. Kun luokan pyörittämistä jatkettiin kerhotasolla niin suosio alkoi kasvamaan ja miisä tällä hetkellä ollaan?

Ensin luokka pitää saada toimimaan kerhotasolla ennen kun sitä aletaan viemään isommille areenoille, maastosarja on iso kynnys monelle kuskille ja sarjaa kiertävät tuskin jaksaa alkaa säätää autojaan eri luokkien välillä kisapäivien aikana. Fakta on se että maastosarja on "liian iso areena" monelle kuskille, vaikka siellä samat jampat onkin kun kertseissä.

Mun näkemys oli jos silloin vuosia sitten, ja on edelleen, että stanukrossi palvelee parhaiten kerhotoiminnassa sisäkaudella. Silloin monella on muutenkin tylsää ja lauteille saattaa eksyä sellaisiakin kuskeja jotka kesällä ajaa muuta luokkaa, tai jopa uusia kuskeja joita krossi kiinnostaa.


Näyttää siltä että Suomessa kuskien taso on niin kova että miedommalle ja "helpommalle" luokalle ei ole tarvetta. Eiköhän tämä keissi ala olla tässä, kunnes talvikausi tulee ja keskustelu stanuista alkaa uudestaan.
Kylätason RC-kuski.