Kirjoittaja Aihe: Stanu luokka sähkökrossiin  (Luettu 204407 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #120 : 12.01.10 - klo: 23.04 »
- maastosarjaan ranking
- lauantaille M2-10 ja S2-10
- sunnuntaille M4-10 ja SC2-10
Näillä uudistuksilla parannettaisiin M2-10 ja M4-10 tasoa ja arvostusta...
Tuota en ihan heti allekirjottas että taso nousee jos nelkun kansallinen tiputetaan pois koska se on suosittu luokka ollut ja toiminut testipäivänä sunnuntain finaaleille. Tuollainen aikataulu tarkottas että nelkku kuskien ois tultava perjantaina reenaamaan ja sitte ihmetellä päivä mitä tehdä ja sen jälestä sit sunnuntaina kisaamaan. Mutta toivottavasti saataisiin joku järkevä ratkaisu. Tuo sc-10 voi olla melkoinen riski. Kuinkahan mineillä ja muilla "merkkiluokilla" nykyään menee  :huh:

Eihän sc2-10 mikään merkkiluokka ole?

Ja voihan ne kansallisetkin edelleen ajaa, jos kisapäivään mahtuu kolme luokkaa.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #121 : 13.01.10 - klo: 08.34 »
Tason nouseminen tulisikin sitä kautta, ettei M2-10 tai M4-10 luokissa olisi enää näitä stanukuskeja, eikä näihin luokkiin pääsisi marssimaan suoraan - paikka pitää ansaita.

Ymmärrän toki tuon nelkkujen treenaamisen lauantaina, mutta se ei silti palvele maastosarjaa tai pienoisautoilua. Se palvelee vain niitä kilpailijoita, jotka tulisivat muutenkin kilpailemaan.

Toki jos ja kun S2-10 luokan osallistujia olisi ainakin alkuun rajallinen määrä voisi samaan päivään mahtua myös tuo kansallinen treenikisa M4-10 kuskeille.

SC2-10 luokka on pienoinen riski joo, mutta olen kuullut, että Traxxas Slash on tällä hetkellä maailman eniten myyvä auto! Ok, maailman tilastot on kuitenkin eri asia kuin meidän kotimaan tilastot, mutta jotain osviittaa siitä kuitenkin saa.
Old fart

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #122 : 13.01.10 - klo: 09.18 »
- maastosarjaan ranking
- lauantaille M2-10 ja S2-10
- sunnuntaille M4-10 ja SC2-10
Näillä uudistuksilla parannettaisiin M2-10 ja M4-10 tasoa ja arvostusta...
Tuota en ihan heti allekirjottas että taso nousee jos nelkun kansallinen tiputetaan pois koska se on suosittu luokka ollut ja toiminut testipäivänä sunnuntain finaaleille. Tuollainen aikataulu tarkottas että nelkku kuskien ois tultava perjantaina reenaamaan ja sitte ihmetellä päivä mitä tehdä ja sen jälestä sit sunnuntaina kisaamaan. Mutta toivottavasti saataisiin joku järkevä ratkaisu. Tuo sc-10 voi olla melkoinen riski. Kuinkahan mineillä ja muilla "merkkiluokilla" nykyään menee  :huh:

Kisapäivään mahtuu edelleen sama määrä eriä, oli luokkia mukana mitä vaan. Käytännössä kilpailijoiden määrä ratkaisee enemmän kuin se mitä luokkaa kukin ajaa.
   
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #123 : 13.01.10 - klo: 09.24 »
Nyt kun on tullut useita kannanottoja puolesta/vastaan ja palettiin on jo keretty sekoittamaan SC-10 autot niin otetaan yksi vaihtoehto pöydälle.

Jos realistisesti ajatellaan niin tilanne on se että SC2-10 luokasta ei vielä osaa sanoa juurikaan mitään tulevaisuuden osalta, onko kyseessä hetken huuma ja kohta on 200 käytettyä autoa myyntipalstalla. Voi olla että luokka lähtee vetoon ja jos kisaajia on niin sen voisi tuupata täyteluokaksi ksrossikisoihin.  

Jos näin tehdään niin mitäpä jos tätä SC2-10 luokka käytettäisiin krossin "sisäänheittoluokkana" ja jätettäisiin nelkku ja tuuppikrossi ennalleen?

Kuten Mikko tuossa aiemmin mainitsi niin nämä värkit sopii niin pihasuttaukseen kuin kisaradalle ja siinä suhteessa satunnaisella/aloittelevalle harrastajalle parempi vaihtoehto kuin nelkku tai tuuppikrossi?

Pääsisi kisaamisen makuun ja krossikuskit on tyytyväisiä kun nykyisiä luokkia ei pilkota palasiksi ja kaikilla on hauskaa, myös niillä uusilla jampoilla jotka tulee mukaan maltillisilla vauhdeilla kulkevien koppiautojen kanssa? Tätähän jo ehdotettu aiemminkin.

Kylätason RC-kuski.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #124 : 13.01.10 - klo: 09.35 »
Jos näin tehdään niin mitäpä jos tätä SC2-10 luokka käytettäisiin krossin "sisäänheittoluokkana" ja jätettäisiin nelkku ja tuuppikrossi ennalleen?

Mutta toimiiko SC2-10 parhaana opettajana junnulle niille asioille mitä nuoren kuskin pitäisi oppia että pärjäis tuupissa ja nelkussa? Jos ei toimi niin miksi tätä vaihtoehtoa edes harkittaisiin "virallisena" sisäänheittona?

Syksyllä ainakin nähtiin se että VTR ei toimi sisäänheittoluokkana ollenkaan vaan stanu toimii tässä paljon paremmin.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #125 : 13.01.10 - klo: 09.41 »
SC2-10 luokalla on potentiaalia ja autoja on jo nyt hommattu melko paljon myös kisaamista ajatellen. Jos nyt kukaan ei sitten järjestäkkään kisoja niin se on 100 varma, että luokka kuolee. Toki autot säilyy parkkipaikoilla ja soramontuilla. Eipä näitä tietenkään tarvitsisi heti lisätä maastosarjan kylkeen, mutta jos kisoja järjestetään, tai luvataan järjestää myös kesällä uskaltaisi moni tässä tapauksessa kokeneempi lajista kiinnostunut harrastaja ostaa auton.

Mutta joo tämä oma ajatus nyt kumpuaa lähinnä siitä, että nykyiset kansalliset kisat eivät palvele maastosarjaa, eikä pienoisautoillua lajina. Ainoastaan niitä muutamaa kilpailijaa, jotka ottavat touhun tosissaan ja haluaa treenata kisaamista/ rataa enemmän. Kilpailuiden järjestäjät varmasti haluavat kuitenkin, että kisapäivät saadaan täyteen ja sitä kautta paljon kaivattuja osallistujamaksuja.

Itse näkisin, että näiden kansallisten kisojen tilalle pitäisi ottaa jotakin jolla ollisi mahdollisuus kasvattaa krossin suosiota, jotain mikä toisi junnuja lajin pariin - nykyinen järjestely ei sitä tee.
Old fart

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #126 : 13.01.10 - klo: 09.42 »
Jos näin tehdään niin mitäpä jos tätä SC2-10 luokka käytettäisiin krossin "sisäänheittoluokkana" ja jätettäisiin nelkku ja tuuppikrossi ennalleen?

Mutta toimiiko SC2-10 parhaana opettajana junnulle niille asioille mitä nuoren kuskin pitäisi oppia että pärjäis tuupissa ja nelkussa? Jos ei toimi niin miksi tätä vaihtoehtoa edes harkittaisiin "virallisena" sisäänheittona?

Syksyllä ainakin nähtiin se että VTR ei toimi sisäänheittoluokkana ollenkaan vaan stanu toimii tässä paljon paremmin.

VTR ei missään nimessä ollut tarkoitus mihinkään sisäänheitto luokaksi vaan puhtaasti hauskanpito luokaksi ja tulee seuraavalla kaudella myös olevan.
Tästä stanuluokasta on vain hyötyä sekä kuskeille,kisa järjestäjälle ja myös maahantuojille.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #127 : 13.01.10 - klo: 09.45 »
Mutta toimiiko SC2-10 parhaana opettajana junnulle niille asioille mitä nuoren kuskin pitäisi oppia että pärjäis tuupissa ja nelkussa? Jos ei toimi niin miksi tätä vaihtoehtoa edes harkittaisiin "virallisena" sisäänheittona?
Tarvitsisiko SC2-10 luokan opettaa jotakin tuupista tai nelkusta? Riittäisikö, että se opettaa junnuja kiertämäään rataa hallitusti, noudattamaan orjallisesti kilapailupäivän aikataulua, pitämään kaluston kisakunnossa, jne, jne?
Old fart

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #128 : 13.01.10 - klo: 10.14 »
itse edelleen sitämieltä että aloittelioilla on aika kova henkinen kynnys siinä että samassa lähdösä ajaa se 5 kertainen suomenmestari joka luokassa. eli kokeneet kuskit ja aloittelevat eri lähtöihin olis se millä saadan lisää osan ottajia kisoihin
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #129 : 13.01.10 - klo: 10.17 »
itse edelleen sitämieltä että aloittelioilla on aika kova henkinen kynnys siinä että samassa lähdösä ajaa se 5 kertainen suomenmestari joka luokassa. eli kokeneet kuskit ja aloittelevat eri lähtöihin olis se millä saadan lisää osan ottajia kisoihin

SM kisoissa ei tällaista tilannetta normaalisti ole.
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #130 : 13.01.10 - klo: 10.24 »
Mutta toimiiko SC2-10 parhaana opettajana junnulle niille asioille mitä nuoren kuskin pitäisi oppia että pärjäis tuupissa ja nelkussa? Jos ei toimi niin miksi tätä vaihtoehtoa edes harkittaisiin "virallisena" sisäänheittona?
Tarvitsisiko SC2-10 luokan opettaa jotakin tuupista tai nelkusta? Riittäisikö, että se opettaa junnuja kiertämäään rataa hallitusti, noudattamaan orjallisesti kilapailupäivän aikataulua, pitämään kaluston kisakunnossa, jne, jne?

Jos itse aloitan krossin haluisin tietty että luokkaa opettaa mahdollisimman paljon sitä miten kunkkuluokas pärjää.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #131 : 13.01.10 - klo: 10.30 »
Miksi SC-10 pitää väkisin tunkee sähkökrossin SM-sarjan kylkee. Eikö niiden kisoja voisi järjestää eriksee, kun kuitenkaan ne ei suoranaisesti liity mitenkään nykeiseen SM-sarjaan tai siinä ajettaviin autoihin. Jos sitä stanu luokkaa haluaa, niin tottakai se pitää olla myös sen luokan SM-sarjan autoilla, johon se toimisi ponnahduslautana, ei kotiloilla!  :wink:

Eikö oikeesti olis järkevää keskittyä SM-sarjan kilpailuissa sen luokan autoihin ja luokkiin. Näyttäisi siltä, että suosio kasvaa ja mahdollisesti ensi kesänä olisi paljon osaanottajia lisää, mikä tarkoittaa pitempiä päiviä myös. Nyt jos sinne vielä järjestetään sekaan kotiloluokka, niin siitä voi tulla rasite eikä piristys...
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #132 : 13.01.10 - klo: 10.38 »
Ja onko kukaan ajatellut kuinka paljon karsii ensikertalaisia SC-10 luokasta jos ympätään virallisen sarjan yhteyteen eli kisoihin osallistuminen edellyttää lisenssiä?

Pitäkää nyt edes yksi luokka lisenssivapaana VTR-luokan tyyliin.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #133 : 13.01.10 - klo: 10.41 »
Miksi SC-10 pitää väkisin tunkee sähkökrossin SM-sarjan kylkee. Eikö niiden kisoja voisi järjestää eriksee, kun kuitenkaan ne ei suoranaisesti liity mitenkään nykeiseen SM-sarjaan tai siinä ajettaviin autoihin. Jos sitä stanu luokkaa haluaa, niin tottakai se pitää olla myös sen luokan SM-sarjan autoilla, johon se toimisi ponnahduslautana, ei kotiloilla!  :wink:

Perustele, miksi sitä ei voisi laittaa samaan yhteyteen?

Onhan GT-8 luokkakin LS-5 sarjan yhteydessä, vaikka puhutaan täysin erilaisista autoista.

Näistä kommenteista paistaa läpi kyvyttömyys avoimeen arviointiin sen pohjalta mikä olisi parasta sähkökrossille ja pienoisautoilulle kokonaisuutena, Mikkohan asian jo tuossa aiemmin hyvin toikin julki. Tästä näkee myös sen, että "oma etu - paras etu" ajattelutapa on liian paljon vallalla, eikä metsää nähdä puilta. SC- autojen suhteenhan tässä kuitenkin puhutaan lähes yksinomaan oletuksista, koska kokemusta ei vielä ole. Valitettavasti sitä kokemusta ei myöskään koskaan tule, jos ne joilla on valta ja mahdollisuus vaikuttaa asioihin, tuijottavat vain omaan napaan ja ajattelevat yksinomaan omia päämääriään.

Omalta osaltani toivoisin, että tässä kohdin voitaisiin viitata keskusteluun "Kuinka saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan". Oma näkemykseni on, että SC-10 palvelisi tätä päämäärää, samalla sähkökrossin kehittymistä, kuten koko pienoisautoilua.

Mitä lisensseihin tulee, en usko, että se on kynnyskysymys kovin monelle. Joillekin se on periaatekysymys, mutta jos tässä maassa kilpailla haluaa, niin periaatteitaan kannattaa niiltä osin tutkia uudelleen.
Flying Calacucco

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #134 : 13.01.10 - klo: 10.47 »
No mutta Haze, ei tässä olla mitään tekemässä väkisin, ei mihinkään suuntaan. Kunhan käydään läpi niitä asioita millä saadaan aloittelijat/nuoret mukaan tähän harrastukseen ja kilpailutoimintaan, tämä on se pointti jota itse ajan takaa. Sen verran voin sanoa että oma lehmä ei ole ojassa, junnu on jo päässyt sisään kilpailutoimintaan ja tähän harrastukseen. Yritetään luoda muillekkin junnuille mahdollisimman helppo ja motivoiva kynnys lähteä kilpailuihin mukaan.



Kylätason RC-kuski.

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #135 : 13.01.10 - klo: 10.50 »
itse edelleen sitämieltä että aloittelioilla on aika kova henkinen kynnys siinä että samassa lähdösä ajaa se 5 kertainen suomenmestari joka luokassa. eli kokeneet kuskit ja aloittelevat eri lähtöihin olis se millä saadan lisää osan ottajia kisoihin

SM kisoissa ei tällaista tilannetta normaalisti ole.

 tarkoitin sitä että samassa luokassa ajaa se 5 kertainen mestari. eli aloittelioilla ei ole mitään toivoa ajaa finaaleihin asti saati palkinnoille eli tarkoitin sitä että aloittelioille oma luokkansa ilman stanu sääntöjä.
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #136 : 13.01.10 - klo: 10.55 »
Perustele, miksi sitä ei voisi laittaa samaan yhteyteen?

Lue maltilla loppuun asti:

Miksi SC-10 pitää väkisin tunkee sähkökrossin SM-sarjan kylkee. Eikö niiden kisoja voisi järjestää eriksee, kun kuitenkaan ne ei suoranaisesti liity mitenkään nykeiseen SM-sarjaan tai siinä ajettaviin autoihin. Jos sitä stanu luokkaa haluaa, niin tottakai se pitää olla myös sen luokan SM-sarjan autoilla, johon se toimisi ponnahduslautana, ei kotiloilla!  :wink:

Eikö oikeesti olis järkevää keskittyä SM-sarjan kilpailuissa sen luokan autoihin ja luokkiin. Näyttäisi siltä, että suosio kasvaa ja mahdollisesti ensi kesänä olisi paljon osaanottajia lisää, mikä tarkoittaa pitempiä päiviä myös. Nyt jos sinne vielä järjestetään sekaan kotiloluokka, niin siitä voi tulla rasite eikä piristys...

Näistä kommenteista paistaa läpi kyvyttömyys avoimeen arviointiin sen pohjalta mikä olisi parasta sähkökrossille ja pienoisautoilulle kokonaisuutena, Mikkohan asian jo tuossa aiemmin hyvin toikin julki. Tästä näkee myös sen, että "oma etu - paras etu" ajattelutapa on liian paljon vallalla, eikä metsää nähdä puilta.

Jep jep. Ketä harrastajaa tai kilpakuljettajaa se auttaa että perustetaan luokkia hirvee määrää ja sitten ihmetellään pieniä ossallitujamääriä luokkiin ja valitetaan samalla harrastuksen kalleutta. No tottakai se on kallista, jos kaapissa on kaiken maailman kikottimet ja minkään kanssa ei tehdä pitkäjänteistä työtä. Näinkö kuskit kehittyy ja Suomalainen pikkuautoilu menee eteenpäin, tuskin.
« Viimeksi muokattu: 13.01.10 - klo: 11.01 kirjoittanut Haze »
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #137 : 13.01.10 - klo: 11.00 »
itse edelleen sitämieltä että aloittelioilla on aika kova henkinen kynnys siinä että samassa lähdösä ajaa se 5 kertainen suomenmestari joka luokassa. eli kokeneet kuskit ja aloittelevat eri lähtöihin olis se millä saadan lisää osan ottajia kisoihin

SM kisoissa ei tällaista tilannetta normaalisti ole.

 tarkoitin sitä että samassa luokassa ajaa se 5 kertainen mestari. eli aloittelioilla ei ole mitään toivoa ajaa finaaleihin asti saati palkinnoille eli tarkoitin sitä että aloittelioille oma luokkansa ilman stanu sääntöjä.

Kyllä jokainen pääsee finaaleihin ja saa palkintonsa, kun siihen on oikeutettu suorituksellaan. Eikös se ole kilpailun tarkoitus/henki? Jokainen ei voi olla voittaja. Okei pitää kannustaa, no sitä varten on kokeiltu NM palkintoa virin seassa. No myös se stanu on hyvä hiekkalaatikko, jossa pääsee aloittelijat kokeilemaan menestystä. Mutta tottakai pitää olla säännöt ettei siitä tuu mikään pappa/poro luokka.  :wink:
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #138 : 13.01.10 - klo: 11.06 »
Asioista voi ja pitää olla monta mielipidettä, mutta minun mielipide on, että uudet luokat, etenkin jos ne näyttävät saavuttavan suosiota harrastajien keskuudessa, ei ole keneltäkään toiselta pois. Useimmille kilpailemista aloitteleville perinteiset kilpaluokat ovat vaan liian ison kynnyksen takana, joten he jäävät suosiolla pois. Kun kynnystä alennetaan, saadaan kilpailijoita mukaan kisaamaan, jokainen omalla tasollaan ja tavallaan. Mielestäni ei ole tarkoituksenmukaista yrittää hakata päätänsä samaan puuhun ja painaa kaikkia samaan muottiin, kun ne ei sinne kuitenkaan mene.

Luomalla erilaisia mahdollisuuksia saadaan varmasti paras lopputulos useimmille. Voihan sitä miettiä miksi kaupastakin saa maitoa niin monenlaisessa purkissa, vaikka samaa tissihikeä se loppupelissä kuitenkin on.
Flying Calacucco

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #139 : 13.01.10 - klo: 11.10 »
Perustele, miksi sitä ei voisi laittaa samaan yhteyteen?

Lue maltilla loppuun asti:

Miksi SC-10 pitää väkisin tunkee sähkökrossin SM-sarjan kylkee. Eikö niiden kisoja voisi järjestää eriksee, kun kuitenkaan ne ei suoranaisesti liity mitenkään nykeiseen SM-sarjaan tai siinä ajettaviin autoihin. Jos sitä stanu luokkaa haluaa, niin tottakai se pitää olla myös sen luokan SM-sarjan autoilla, johon se toimisi ponnahduslautana, ei kotiloilla!  :wink:

Eikö oikeesti olis järkevää keskittyä SM-sarjan kilpailuissa sen luokan autoihin ja luokkiin. Näyttäisi siltä, että suosio kasvaa ja mahdollisesti ensi kesänä olisi paljon osaanottajia lisää, mikä tarkoittaa pitempiä päiviä myös. Nyt jos sinne vielä järjestetään sekaan kotiloluokka, niin siitä voi tulla rasite eikä piristys...

Onko välttämätöntä ajatella maastosarjaa pelkästään krossisarjana? Ja mitä siitä oikeasti olisi haittaa, että samassa kilpailussa olisi myös mahdollista ajaa SC luokkaa? Viime vuonna katsoin yhden kilpailun paikanpäällä, ja ainakaan siinä ei sunnuntaina paljoa täyteluokassa (M2-10 kansallinen) paljoa ruuhkaa ollut, enkä nyt keksi mitä haittaa siitä olisi, että ajettaisiin myös SC luokka maastosarjan yhteydessä lisäluokkana.

Tämä keskustelu toki koskee vain sähkökrossia, ainakin otsikon perusteella. Mutta jos yleisesti kilpailuviikonloppuja miettiin, niin tuskin tuosta SC:n kokeilemisesta sunnuntaina tms olisi hirveästi haittaa.

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #140 : 13.01.10 - klo: 11.18 »
nimen omaan sikisi aloitteliat ei lähde kisaamaan kun sielä on se 50 pro kuskia eikä ole toiveita ajaa kun ne muutamat alkuerät. aloittelioille omat luokkansa
ILMAN MITÄÄN STANU LUOKKIA niin että säännöissä rajataan esimerkiksi aloittelioiden luokkiin maks 2 vuotta lisenssillä ajaneet tai sitten kerätään edellis vuosilta ns nousu pisteet tarpeeksi sm pisteitä urallaan ei saa enää ajaa aloittelioiden luokissa ja kalusto voi silloin olla esim joltain prolta käytettynä ostettua auto
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #141 : 13.01.10 - klo: 11.27 »
nimen omaan sikisi aloitteliat ei lähde kisaamaan kun sielä on se 50 pro kuskia eikä ole toiveita ajaa kun ne muutamat alkuerät.

2 vapaata reeniä, 4 alkuerää ja 3 A-finaalia tai 2 B/C/D...-finaalia saa ajaa, jos tulee paikalle.  :wink:

aloittelioille omat luokkansa
ILMAN MITÄÄN STANU LUOKKIA niin että säännöissä rajataan esimerkiksi aloittelioiden luokkiin maks 2 vuotta lisenssillä ajaneet tai sitten kerätään edellis vuosilta ns nousu pisteet tarpeeksi sm pisteitä urallaan ei saa enää ajaa aloittelioiden luokissa ja kalusto voi silloin olla esim joltain prolta käytettynä ostettua auto

TÄH  :shocked:

Edit: sikiäisikin aloittelit ajamaan kisaa  :mrgreen:
« Viimeksi muokattu: 13.01.10 - klo: 15.00 kirjoittanut Haze »
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #142 : 13.01.10 - klo: 11.32 »
katsokaa esim miten rallissa menee nousupisteet ja miten sielä ajaa junnut ja yleinen luokka eri luokkinaan ja sillä taataan se että myös junnut saavat palautetta ja kiitosta(palkintoja) ajamisestaan. ja oppivat sitä kautta ajoaan
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #143 : 13.01.10 - klo: 11.37 »
katsokaa esim miten rallissa menee nousupisteet ja miten sielä ajaa junnut ja yleinen luokka eri luokkinaan ja sillä taataan se että myös junnut saavat palautetta ja kiitosta(palkintoja) ajamisestaan. ja oppivat sitä kautta ajoaan

Eikös tässä ole puhuttukin stanu luokasta, jossa olisi nousupisteet tai muu pykälä, joka nostaisi menestyneet viriin, jolloin junnut saavat kiitosta ja palkintoja sekä mikä tärkeintä kokemusta ja kisakärpäsen puraisun  :wink:
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #144 : 13.01.10 - klo: 11.41 »
Sähkökrossikisoissa jokainen saa ajaa juuri saman verran (A-finaaleja taitaa olla kolme, muita kaksi). Lajia harrastaa ihmiset tosissaan monia vuosia treenaten reilusti. Miksi aloittelijan pitäisi pärjätä treenaamatta?

Kultaisella 80-luvulla sähkökrossissa oli paljon kisaajia. Itse kun aloitin tuuppistanun ajamisen, olin siellä F-finaalissa (usein finaaleja oli G:hen asti!). Mun olisi varmaan pitänyt valittaa että pitäisi olla luokka jossa voin voittaa, koska olen aloittelija! Nykyään pääsee virissäkin C-finaaliin kunhan vaan tulee paikalle...

Toivottavasti kaikki tulisivat rohkeasti kisoihin, silloin aloittelijakaan ei olisi yksin "pro-kuskien" seassa kun olisi muitakin aloittelijoita. Ulkokrossissa radoilla on tilaa ja kierroksella ohituksia tulee paljon harvemmin kuin sisäkisoissa, joten jokainen saa ajaa paremmin omaa ajoaan.
Niin... ja sitten itse aiheeseen... toivottavasti stanuluokan kisoja järjestetään tulevana kesänä.

Poissa _jtr_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #145 : 13.01.10 - klo: 11.58 »
katsokaa esim miten rallissa menee nousupisteet ja miten sielä ajaa junnut ja yleinen luokka eri luokkinaan ja sillä taataan se että myös junnut saavat palautetta ja kiitosta(palkintoja) ajamisestaan. ja oppivat sitä kautta ajoaan

Mä en nyt alkuunkaan ymmärrä näitä junnuluokkien pointteja.. Stanuluokan vielä jossainmäärin ymmärrän siinä tapauksessa että autot todella on niin kesyjä, että niillä ei viitsi ajaa kuin oikeasti aloittelijat, ja jos luokka tosiaan on kerännyt ja kerää uusia harrastajia. Muut harrastajat jotka jo jollainlailla osaavat ajaa, ja haluavat mukaan kisaamaan, ilmanmuuta samaan ryhmään muiden kanssa ja sieltä c tai d-finaalista / mihin se oma vauhti ikinä sitten riittääkään, ponnistamaan ylöspäin.. Kuulun itsekkin siihen ryhmään joka ei vielä koskaan ole a-finaalissa ajanut, mutta prkl varmasti ajan, toivottavasti ennemmin, viimeistään myöhemmin.. Eihän siellä kisoissa ole edes ne hurjan pelottavat pro pojat samoissa erissä/lähdöissä noviisien kanssa, vaan noviisit taistelevat tasoistensa kanssa niistä alempien finaalien voitoista, ja kappas siinähän se junnuluokka jo onkin...

Mä lähden nyt tulevana kesänä kiertämään ensimmäistä sm-sarjaani pikkuautoissa, joten kokemusta luokkajaosta ei ole mutta.. Mun toive on että Vanhat lähdöt pidetään ennallaan niin kansallisen kuin sm:kin osalta, ja mahdolliset lisäluokat tungetaan sinne väleihin jos todellista tarvetta on. Jos koko kesä mennään niin että tuupit ja nelkut ajavat omina päivinään, niin eihän kuskit loppukesästä enää edes tunne toisiaan.. :smiley:

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #146 : 13.01.10 - klo: 12.10 »
Jos koko kesä mennään niin että tuupit ja nelkut ajavat omina päivinään, niin eihän kuskit loppukesästä enää edes tunne toisiaan.. :smiley:

Aika paljon on samoja kuskeja molemmissa...

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #147 : 13.01.10 - klo: 12.17 »
Mä lähden nyt tulevana kesänä kiertämään ensimmäistä sm-sarjaani pikkuautoissa, joten kokemusta luokkajaosta ei ole mutta.. Mun toive on että Vanhat lähdöt pidetään ennallaan niin kansallisen kuin sm:kin osalta, ja mahdolliset lisäluokat tungetaan sinne väleihin jos todellista tarvetta on. Jos koko kesä mennään niin että tuupit ja nelkut ajavat omina päivinään, niin eihän kuskit loppukesästä enää edes tunne toisiaan.. :smiley:
Niin siis SM-sarjan kisat on ajettu eri päivinä M2-10 lauantaisin ja M4-10 sunnuntaisin. Näiden lisäksi lauantaisin on ajettu myös M4-10 kansallinen osakilpailu, mihin on osallistunut kohtuullisesti pääasiassa niitä kilpailijoita, jotka ajavat myös sunnuntain SM-osakilpailun. Sunnuntaisin on sitten M4-10 SM-osakilpailun lisäksi ajettu kansallinen M2-10 kilpailu, missä on ollut liki säälittäviä määriä osallistujia 1-2 erää.

Ja tosiaan uskoisin, että valtaosa ajaa molemmat luokat.
Old fart

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #148 : 13.01.10 - klo: 12.28 »
Vasta-alkajan kannalta stanuluokka kuulostaa hyvältä idealta. Muistelen kun kaverien kanssa joskus muinoin aloitettiin ajamaan krossia. Meille olisi viri vauhti ollut todellakin liian kovaa. Kovalla stanumyllylläkin oli jo vaikeuksia pysyä tiellä. Autot oli muuten aivan samoja kuin kovilla kuskeilla. Siihen aikaan akut olivat pullonkaula joka selkeästi rajoitti vauhtia.

Nykyään Lipojen yleistyttyä (kapasiteetin parannuttua) on haaste siirtynyt rahapuolelta enempi ajopuolelle, jolloin liika teho voi olla monelle ongelma ja ajo siksi hankalaa.

Tämä keskustelu lähti mielestäni aika hyvin liikkeelle ideasta kun aloittelijat kertoivat mietteitään ekasta kisasta. Näitä kavereita kannattaa kuunnella, jos halutaan lisää harrastajia. Kisapäivän valinta - lauantai tai sunnuntai - ei omasta mielestäni ehkä ole se kaikkein tärkein asia tässä keskustelussa.

Jos ajatellaan entry-luokkaa niillä perusteilla mitä siitä yleensä ajatellaan, niin vertailun vuoksi Mini on omasta mielestä toiminut melko hyvin mattopuolella. Ehkä kerhokisat ovat tässä auttaneet. Turun puolessa on tullut sitä kautta muutama uusi harrastaja mukaan ja pikku hiljaa innostunut ehkä kisatouhusta ja siirtynyt Touringin puolelle.

Jos krossissa halutaan RTR-kuskit mukaan ja lisää aloittelevia harrastajia, niin kannattaisi miettiä ensisijaisesti moottorivalintaa. Samassa kisassa ajatettaisiin kavereita, jotta he tottuisivat kisapäivän kulkuun. Muutaman kerran kun käyvät kisoissa, niin alkavat huomata mitkä asiat kisoissa on tärkeitä.

Auttaisiko se asiaa, että Viriluokkaan saisi osallistua vapaasti, mutta stanussa olisi tarkat säännöt kuka saa osallistua? Tämä sen takia, jos joku kumminkin haluaa ajaa isoilla tehoilla.

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #149 : 13.01.10 - klo: 12.58 »
Auttaisiko se asiaa, että Viriluokkaan saisi osallistua vapaasti, mutta stanussa olisi tarkat säännöt kuka saa osallistua? Tämä sen takia, jos joku kumminkin haluaa ajaa isoilla tehoilla.
Joku siinä pitää olla ettei krossi puolelle tule mitään poro luokkaa. Junnut on junnuja ja jos niille aijotaan jotain stanua perustaa niin sitten pitäs olla esim. 15-16v ikäraja ja sarjan voittaja nousee suoraan viriin ja muut sitte pisteillä. Stanu luokasta ei ole mitään hyötyä jos nykyisten alempien finaalien aikuiset kuskit siirtyy ajaamaan sitä kun eivät jaksa reenata ja testata niin että pärjäisivät modissa.
Ja se sc-10 olisi syytä pitää vaikka yksi kausi täyteluokkana jossa katsottaisiin kuinka paljon väkeä riittää kisoihin. Missään nimessä se ei saa viedä vielä kisoja ja aikaa krossi luokilta kun sen suosiosta ei ole mitään tietoa.
Mieluiten jatkettaisiin kuten nykyään mutta jaettaisiin sm junnupisteet erikseen jolloin hyvät junnut voisivat ajaa myös yleisen pisteistä mutta saisivat omaa tasoaan vastaavat pisteet myös.
Se Sc sinne täyteluokaks ja jos se on todella suosittu ja jengiä kiertää tarpeeksi sirkuksen mukana niin sitte vasta harkittaisiin oikeasti muutoksia ja sitten kun testikauden jälkeen on saatu jotkut järjelliset säännöt luokkaan.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC