Kirjoittaja Aihe: Stanu luokka sähkökrossiin  (Luettu 204657 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #300 : 22.01.10 - klo: 21.02 »


peitsamo: Kritiikkini tuossa kohdistui lähinnä mmrc:n kommentteihin koska puheittensa perusteella hän ei tule sähköcrossia enää ajamaan koska ne ovat kuulemma "leluja" ja kommenttien tarkoitus on lähinnä haitata luokan kehitystä. Sama kuvio on nähty jo aikaisemmin ja toivon ettei se ala täällä taas (vertaa Winterjumps-sääntökeskustelu).

No sullahan on konstit estää se....
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #301 : 22.01.10 - klo: 21.25 »
Veikkaan että kesällä ei välttämättä tule krossia ajettua, saati sitten stanukrossia. Meillä nämä värkit on enemmän talvilaji kun juurikaan muuta aktiviteettia ei ole pimeinä ja kylminä aikoina. Muutenkin ensi kesä on hieman avoinna harrastuksien osalta, poika tulee mopo ikään ja rc-hommiin voi tulle tilapäinen notkahdus?

Jos stanut tulee ja ensi talvena on pk-seudulla krosseille harrastusmahdollisuus niin stanukrossi tulee todennäköisesti yhdeksi lajiksi, lähinnä pojalle, mutta osittain myös iskälle joka yrittää leikkiä tiimin mekatsua ja on jonkinlaisessa testikuskin asemassa pilaamassa auton ominaisuuksia...

Tämän parempaa sitoutumista on vaikea lähteä tekemään, koska kyse on harrastuksesta ja yhdestä luokasta toisten joukossa. Näistä huolimatta täällä nousee käsi ylös ja hyvin suurella todennäköisyydellä stanukrossia tullaan ajamaan jos kisoja järjestetään, ei ehkä Maastosarjassa mutta kyläkapinoissa jos sellaisia on tulossa, varsinkin talvella.
Kylätason RC-kuski.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #302 : 22.01.10 - klo: 22.37 »
Mitä tulee nyt esitettyihin näkemyksiin tuotteiden hinnoista, niin aina kun puhutaan jostain vakiotuotteesta kuten renkaasta taikka moottorissa, niin näiden tuotteiden valinnan yhteydessä kyseisen tuotteen edustaja esittää myös jälleenmyyntihinnan (etukäteen), jolla hän sitoutuu tuotetta myymään sen ajan kun ko. tuote on jonkun luokan virallinen moottori, rengas jne. Siis hinta on tiedossa etukäteen ja toki myös tuotteen hinta kuluttajalle on yksi niistä kriteereistä, joka oleellisesti vaikuttaa tuotteen valintaan.

Mitä taas tulee koneiden testaukseen, niin selventääkseni epäkohtia koneita ei ole testattu varsinaisesti krossissa aikoinaan kun ne on valittu. Niitä ei myöskään ole testattu mattoautoissa, vaan 1:10 kokoluokan sähkötouring autoissa, joka on eri asia kuin mattoauto. Moottorin toiminta ei kuitekaan muutu mikäli sen sijoittaa touring auton sijasta krossi autoon, joten mitään syytä mielestäni ei konetta ole testata erikseen krossiautossa, koska koneen toiminta on jo tuttua ratapuolelta. Tosin koneiden valinnan jälkeen moottoreita on myös käytetty krossiautoissa, joten kokemuksia niistä kyllä on. Voidaan myös todeta että moottoreista saadaan parempi "rääkki" irti rata-autoilla paremman pidon ja ajamisen luonteen johdosta. Jos moottori pärjää ratapuolella, niin krossissa kone kestää varmasti vähemmän rasituksen johdosta.

Mitä tulee koneen ennakkoon, niin asiaan perehtyneet varmasti tietävät, että säätimen puolelta tapahtuva ennakon säätö on eri asia kuin koneen päädystä suoritettava ennakon muuttaminen. Joten kiinteän päädyn ja säätimen kautta tapahtuvan ennakkon säätö on eri asia kuin ennakon säätäminen suoraan päädystä ja ei näin ollen ole vertailukelpoinen.

Vakioluokissa koneet on ollut rajoitettuna pitkään, myös aikoinaan sähkökrossissa kun siellä ajettiin vielä vakioluokkaa. Tämä oli hiilikoneaikoina, jolloin olemassa oli hyväksyttyjen moottorien lista, joka oli sama kuin ratapuolen vakiokonelista.

Näinä aikoina moottorit olivat vielä enemmän yksilöitä kuin nykyään ja moottorien laittamiseen käytettiin huomattavasti enemmän aikaa ja rahaa. Koneita ajettiin dynoissa, jotta pystyttiin näkemään koneeseen tehtyjen muutoksien erot. Moottorien magneetteja "zäpättiin" jotta saataisiin paremmat magneettikentät ja enemmän vääntöä. Laitteet näiden asioiden tekemiseksi maksoivat jo tuhansia ja kustannukset huippukuskien osalta karkasivat helposti käsistä.

Käytännössä hyväksytyistä vakiokoneista (joita silloin oli enemmän kuin 2 kpl) kaikki kuskit päätyivät ennen pitkää käyttämään 1-2 nopeimmaksi todettua, joita sitten tuunattiin eri tahojen toimesta. Suuremmasta listasta ei saatu hyötyä valinnan vapauden mielessä, vaan kustannukset nousivat koska aloittelevien kuskien "kokeilut" kunkin jälleenmyyjän suosittelemalla koneella (joka ei ollut se nopein, mutta jälleenmyyjän edustama) päättyivät ensimmäiseen kisaan kun tuli selväksi, että toisella koneella pääsee lujempaa. Se siis piti hankkia ja moottorikustannus heti tuplaantui. Sen jälkeen sitten meni oma aika oppia ottamaan ko. koneesta kovimmat tehot.

Yritän sanoa, että näitä malleja on kokeiltu menneiden vuosikymmenien aikana ja näitä vapaitakin malleja on kokeiltu.

On olemassa sanonta, joka mielestäni summaa aika hyvin tämän kaiken:

Historian tunteminen on välttämätöntä, jotta voimme ymmärtää nykyhetkeä ja valmistua tulevaan.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #303 : 22.01.10 - klo: 22.49 »
Ellei tuo riitä perusteluiksi niin on ihme...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #304 : 22.01.10 - klo: 22.54 »
Nousufinaaleista vielä.. Eli suurin ongelma nousufinaaleille sähköpuolella on nousujen välinen aika. Lähtöjen välille tarvitaan lataustauko (1 tunti). Polttiskrossissa tätä ei tarvita kun voidaan vain iskeä lisää ainetta tankkiin ja jatkaa ajamista toisen haaran ajon jälkeen.

Sähköpuolella nousufinaalien tekeminen venyttäisi lataustaukojen takia finaalien aikataulua niin pitkäksi, että kilpailupäivä muodostuisi kohtuuttoman pitkäksi.

Toki tähän liittyen voisi hieman hahmotella mahtaisiko LiPot antaa saumaa nousufinaaleille jos yhden päivän aikana ajettaisiin 2 luokkaa (= 4 haaraa). Tosin virallisissa kilpailuissa mallia katsotaan yleensä maailmalta ja koska muualla vielä ajetaan nykyisellä mallilla, niin ei liene meilläkään syytä vaihtaa. Varsinkin kun MM kisat ovat jo ensi vuonna omalla maaperällä.

Kuten yllä kuitenkin totesin, niin on mahdollista tätä miettiä jotain kerho tms kisaa ajatellen. Sitähän ei kukaan kiellä.

Jos joku nyt sitten alkaa miettimään sitä että miksi tällainen lataustauko on tarpeellinen, niin akun lataamiseen menee aikaa n. tunti ja kaikilla kuljettajilla ei ole useampaa laturia. Tässä juuri nimenomaan taas mietitään niitä kustannuksia, eli ei haluta että kisoissa vaaditaan kahta laturia, koska se olisi suuri kynnys kilpailemisen aloittamiselle. Akut siis täytyy olla mahdollista ladata aikataulun puitteissa yhdellä laturilla kisapäivän aikana. Jos lähtee ajamaan ensimmäistä nousua ja toinen on heti 20 - 30 min päästä, niin silloin ei kerkeä lataamaan akkua seuraavaan nousufinaaliin.

Toki toisen laturin käyttäminen on sallittua ja helpottaa toimintaa kilpailupäivän aikana (ajastukset, ei tarvitse miettiä "onko akku jo täynnä" tai "pitääkö olla vaihtamassa seuraavaa akkua lataukseen").

Poissa FLANA64

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #305 : 22.01.10 - klo: 23.54 »
Olen tässä seurannut tätä vääntöä (CORR väännön ohella). Näin uutena harrastajana en voi kuin ihmetellä koko keskustelua. Jos on tarkoitus ajaa pelkästään 2WD 1/10 krossivehkeillä niin tämä kone ja noparikeskustelu on ihan turhaa. 2WD on sen verran kevyt laite, että ongelma ei ole moottori eikä nopari. Kyllä sieltä tehoa tulee enemmän kuin tarpeeksi eikä ole rahasta kiinni. Annetaan kaikille mahdollisuus ajaa ihan minkälaisella virivehkeellä haluaa. 3 parasta kauden loputtua "siiretään" virallisen maastosarjan puolelle ja heiltä osallistuminen tähän sarjaa evätään 2:ksi vuodeksi. Mietitään sitten lisää rajoituksia kun on yli 100 osallistujaa / kisa tähän sarjaan.
Näin ainakin ei torpata meitä uusia harrastajia ennen ensimmäistä kisaa sen takia, että tuli ostettua käytetty pro-kuskin auto tai on väärät renkaat tms...
Tällä turhalla vääntämisellä vaan tapetaan koko sarja ennen ensimmäistä kisaa. En osta yhtään uutta autoa ennen kuin olen nähnyt, että näitä kisoja todella ajetaan ja siellä on ainakin 30-kuskia kisassa.
WJ on ihan hyvä luokka aloittaa talvella kisaaminen (kun on ensin kerhokisoissa vähän harjoitellut). Ei tarvi kilpailulisenssiä, ajamaan pääsee lähes millä tahansa kalustolla ja on riittävästi kilpailijoita.
Eikös tämän pitäisi kuitenkin olla hauska harrastus....

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #306 : 23.01.10 - klo: 00.37 »
Nyt tuntuu että tässä puhutaan hieman kahdesta eri asiasta. Jatkossa _jos_ meillä tulee olemaan Maastosarjassa joku virallinen vakioluokka, josta tässä siis keskustellaan. Niin se käytännössä tarkoittaa sitä että kyseisellä luokalla on myös NM arvo.

Kaudella 2010 sitä siis voidaan kokeilla kansallisissa kisoissa jotka ajetaan Maastosarjan yhteydessä, joka siis tarkoittaa sitä että NM arvoa ei ole. Jos tämän jälkeen siltä tuntuu että konsepti on toimiva, niin silloiin kaudella 2011 voidaan ajaa tämä vakioluokka taas osana Maastosarjaa luokkana jolloin jaossa on NM.

Jos taas ihmisillä on tarve ajaa täysin aloittelijoille tarkoitettu erillinen kilpailusarja, joka ei ole osa virallista Maastosarjaa, niin siellä toki voidaan ajaa niillä säännöillä mitä kilpailusarjan järjestäjä määrää. Tällöin kyseessä on erillinen kerhokilpailusarja, jolla ei ole mitään tekemistä Maastosarjan kanssa. Kilpailusarjalle pitää löytyä jostain järjestäjä myös tässä tapauksessa ja kilpailun järjestäjät pitää jostain löytää. Polttiskrossissa vastaava on Finnish Open sarja.

Rajoituksiin ja sääntöihin liittyen noin yleisesti todettakoon vielä, että valitettavasti kilpailuissa kuitenkin pitää olla sääntöjä. En ole mikään pilkun viilaaja näissä asioissa. Ne jotka minut tuntevat, niin tietävät kyllä että olen varsin rento tyyppi ja ajattelen pelkästään lajin tulevaisuutta ja sen etua. Jos mitään sääntöjä ei ole, niin luokasta tulee mallia "lompakon pohja on raja".

Jos mietitään WJ sarjaa niin sielläkin on rajoituksia, rengas, tekniset määräykset jne. Ainut eri mistä tässä puhutaan on moottori verrattuna vapaaseen WJ sarjaan. Ja kuten aikaisemmin todettu, niin mikäli haluaa ajaa täysin vapaalla koneella niin silloin voi ajaa M2-10 luokassa jossa ei ole osallistujarajoituksia etteikö sinne voisi aloittelija mennä ottamaan mittaa muista vapailla vehkeillä ajavista.

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #307 : 23.01.10 - klo: 01.15 »
sen verran pakko puuttua vielä että eikö ollut tarkoituksena saada nimen omaan luokka aloittaville kuljettajille ja madaltaa kynnystä kilpailuihin osallistumiselle ja tätä kautta saada uusia harrastajia kilpailemaan vai oliko tarkoituksena tehdä vaan yksi luokka lisää ja suunnata se kuljettajille jotka eivät enää kerkeä yleisessä luokassa kärjen vauhtiin el ns veteraani luokaksi?
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #308 : 23.01.10 - klo: 09.24 »
Selvennetään hieman kirjoittamaani edellistä viestiä, en ole ollut stanuluokan puolestapuhuja siksi että pääsisin itse hitaampaan luokkaan pätemään koska ajotaidot ei riitä nykyisissä luokissa. Tämä selvennykseksi ettei kellekkään tule käsitystä että on oma lehmä ojassa.

Toki, jos säännöt mahdollistaa osallistumisen niin miksei, voihan sinne mennä nolattavaksi ja kannustamaan junnuja/tuoreita kuskeja.
Kylätason RC-kuski.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #309 : 23.01.10 - klo: 10.17 »
sen verran pakko puuttua vielä että eikö ollut tarkoituksena saada nimen omaan luokka aloittaville kuljettajille ja madaltaa kynnystä kilpailuihin osallistumiselle ja tätä kautta saada uusia harrastajia kilpailemaan vai oliko tarkoituksena tehdä vaan yksi luokka lisää ja suunnata se kuljettajille jotka eivät enää kerkeä yleisessä luokassa kärjen vauhtiin el ns veteraani luokaksi?

Itse en tunne sinua mutta oletkos tulossa ajamaan tähän luokkaan vai pelkäätkä sitä että sinun luokasta häviää kuskeja vai mikä on tarkoitus sinun tekstissä kuin se ei oikein ilmene.
Itse meinaan ajaa stanuluokkaa (ajoin jo ekan stanukisan vuonna -86) jos sellainen tulee ja joo en ole missään nimessä uusi harrastelija vaan menen ihan vain omaksi ilokseni ja muiden harmiksi ajamaan radalle.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #310 : 23.01.10 - klo: 11.17 »
Silloin kun lähdin ensimmäistä kesää ajamaan kisaa, olisin varmaankin ollut potentiaalinen Stanu-kuski. Omille taidoille sopivammalla moottorilla ajaminen olisi ollut mielekkäämpää, ja ei olisi ollut houkutusta laittaa taitoihin/autoon nähden liian tehokasta moottoria sääntöjen puitteissa.

Kuinka eka krossari hankitaan, ja millainen moottori siihen tulee? Joko uusi RTR, kauppiaan suosittelema kitti ja sähköt, tai käytettynä.

RTR- autoissa yleensä reilusti alitehoinen(lue: täysin ummikolle sopiva) mabuchi. Silläkin voisi kisata, mutta käytännössä uusittava säätimineen joka tapauksessa kun autolla ajo hanskassa, jolloin voi laittaa Harjattoman setin jossa stanu-laillinen moottori. Vastuuta pitäisi olla kauppiaalla että tuo tietoon stanu-kisamahdollisuuden, jos ei asiakas ole asiaan perehtynyt.

Kauppiaan suosittelemaan pakettiin jo valmiiksi stanu-kisalaillinen moottori. Myöskin tässä vastuuta pitäisi olla kauppiaalla että tuo tietoon stanu-kisamahdollisuuden, jos ei asiakas ole asiaan perehtynyt.

Käytetyt pelit. Mielestäni useimmiten, luokkaa 95% käytetyistä kisa-autoista myydään rullaavina. jos moottori mukana olisi tulossakin, sen voi yleensä neuvotella pois kaupasta, tai sen voi jättää hyllyyn odottamaan viriin siirtymistä/myydä eteenpäin ja ostaa tilalle Stanu-koneen. Tässä puhutaan 30-60 euron rahamääristä moottorin osalta. Kokonaiskustannukset ovat joka tapauksessa useita satoja euroja kisakautta kohden. Eli lasketaan myös lisenssit, kisamaksut, matkakulut, mahdolliset majoitukset etc. ect., niin miksi stanukoneeseen investointi on kynnyskysymys?

Se joka tosiaan haluaa ajaa niillä vehkeillä millä haluaa voi mennä sinne viriluokkaan. Viriluokka on viriluokka, stanu on stanu. Ns. aloittelija luokka jossa vehkeet on vapaat, on täysin järjetön ajatus. Omalla tasolla pääsee ajamaan virissäkin kun eristä jakaudutaan A,B,C,.. finaaleihin, alkuerien tuloksien perusteella.

Mielestäni stanulle olisi tilausta. Homma on kerran toiminut aikanaan epätasaisilla 27T hiilikoneilla, niin miksei homma toimisi myös moderneilla, huomattavasti tasaisemmilla koneilla. Stanusta olisin itse aloittanut ehdottomasti, jos se olisi ollut tarjolla.

Mitä rengas sääntöön tulee, olen kantani aikaisemmin sanonut. Lisään vain mielipiteen. Jos on tulossa kisaamaan, pitää muistaa että kilpailuissa on aina sääntöjä. Jos on hankkinut kisaan väärät renkaat, ei ole lukenut sääntöjä. Tässäkin tapauksessa selviää n. 15 eurolla, ostamalla kisapaikalla lailliset renkaat ja mahdollisesti niille uudet vanteet. Stanukoneella ajaessa yhdellä setillä pärjää yhden kisan. Ei rahan osalta pitäisi olla ylitsepääsemätöntä.

Lisään vielä, että kisaamisesta kiinnostuneita suosittelen ajamaan yhden kaksi kertsikisaa ennen maastosarjaa. Itse ajoin yhden WJ-kisan ennen ekaa SM:ää. Siellä saa tietoa miten hommaan pääsee mukaan ilman suurempia synnytyskipuja.

Summaan vielä yhden pointin: Maastosarjassa on todella rento ja reilu meininki! Neuvoja saa kysymällä todella hyvin, ja olonsa tuntee tervetulleeksi kun jää (omalta osalta) on rikottu.
Ehdottomasti tervetuloa  :smiley:

Tämän topickin henki ei kuvaa ollenkaan tunnelmaa mikä rossikisoista löytyy.
(hengestä en syytä Keskustelijoita, vaan yleismaailmallisesti foorumien tapaa välittää/ei välittää kaikkia asioita ruudulta toiselle tai vääristää millä asenteella mitäkin sanotaan. Naamasta naamaan keskustelun henki olisi taatusti toinen)


Kommentoikaa nyt ihmeessä muutkin jotka kisaavat maastosarjassa.

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #311 : 23.01.10 - klo: 11.36 »
Tämän topickin henki ei kuvaa ollenkaan tunnelmaa mikä rossikisoista löytyy.
(hengestä en syytä Keskustelijoita, vaan yleismaailmallisesti foorumien tapaa välittää/ei välittää kaikkia asioita ruudulta toiselle tai vääristää millä asenteella mitäkin sanotaan. Naamasta naamaan keskustelun henki olisi taatusti toinen)

Kommentoikaa nyt ihmeessä muutkin jotka kisaavat maastosarjassa.
Sääntöihin enää en kommentoi, kirjoittelin niistä aikaisemmin. Tää on vähän ot mutta kommentti tuosta maastosarjasta noin yleensä.
Mukaan vaan, krossi kisoissa ei pipo päätä kiristä jos joku on tästä keskustelusta sellasen kuvan saanu. Itse alotelin suoraan modissa yhen wj kisan jälkeen ja homma toimi yllättävän hyvin, neuvoja sain heti kun viitsi oman suunsa avata ja kysästä että mitäs pitäs tehä ku ongelma on tää tai tää. Koneen tehot ja auton kulku eivät missään vaiheessa muodostuneet ongelmaksi koska aina pääsi finaaliin jossa oli oman tason kuskeja. :grin:
Innolla tässä jo odotellaan tulevan kesän koitoksia...
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa the_man

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #312 : 23.01.10 - klo: 16.06 »
Siirryin sivustakatsojaksi, kun keskustelu alkoi ajautua vähän sivuraiteelle jossain vaiheessa,mutta herätään taas eloon. Näissä sääntöasioissa aloittelijoitten kuitenkin kannattaa luottaa siihen, että vanhemmat ja kokeneemmat nimenomaan pienoisautoilussa toimineet hemmot kyllä tekevät parhaansa lajin eteen ja jokaiselle säännölle joku järkiperäinen peruste löytyy (pl. sallitut moottorimerkit :grin:).

Kuskien luokittelusta kyllä vanha luokitus toimisi edelleen, virin kuljettaja yhdessä pa-luokassa = virin kuljettaja kaikissa pa-luokissa. Jos osaat ajaa touringia prostock tai mod luokassa, osaat kyllä pienellä harjoittelulla ajaa sitä tuuppariakin koska radio-ohjauksen perusasiat on jo opittu. Stanu pitää nimenomaan olla tehoiltaan rajattu, jotta ajot voitetaan ajamalla. Kuitenkin uskoisin, että saman käämikierroksen koneilla, vaikka erimerkkisiäkin olisivat, päästävän tarpeeksi tasaisiin kilpailutilanteisiin crossissa, jossa pito ei ole aina optimaalinen.

Jonkun heittoon M8:n rengastesteistä voi kyllä jättää omaan arvoonsa. Viime kesänäkin kärjessä ajettiin monen sortin renkaalla ja ainakin itselleni riitti periaatteessa yhden merkin yksi kovuus, toimi joka radalla itselle mieluisasti ja meno ei ollut ikinä renkaasta kiinni. 

Oma lehmä täällä ei ole ainkaan ojassa, vaikka sääntöjen puitteissa stanua pääsisinkin ajamaan kun ei ole tullut täysiä sarjoja ajettua kahteen vuoteen. Mutta 4v pojan voisin päästää rataa kiertämään historic autolla ja järkevillä vauhdeilla stanuun, jos junnulla itsellä sitä mielenkiintoa vielä riittää... Muuten saa poitsu odotella vielä monta vuotta (harjoitella stanuvauhdilla)

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #313 : 23.01.10 - klo: 20.28 »
Tänään pääsin koittamaan tuuppia 17.5 moottorilla ja täytyy sanoa, että olin varsin positiivisesti yllättynyt suorituskykyyn. Eihän auto ihan lentoon lähde, mutta uskon, että tämä olisi oikea valinta moottoriksi stanuun, myös ulkona. Kokeilemassani autossa tuntui välitys olevan ehkä hiukan lyhyehkö, kiihtyvyys oli rivakka ja kuulemma moottorikaan ei liiemmin kuumene.

Todella toivon, että ensi kesänä olisi kansallisena luokkana S2-10 ja uskon, että tähän löytyisi myös osallistujia.

Moottoriasiasta on jaettu mielipiteitä puoleen ja toiseen. Itse tyytyisin vaikka nykyisiin kahteen vaihtoehtoon, juuri noiden copterin esittämien perusteluiden takia, niissä on minun mielestä järkeä. Ainut mitä mietin on, että olisiko teknisesti vastaavia 17.5 moottoreita muita, joita voisi lisätä listaan. Vaikka edes tulevaksi kesäksi jos ja kun luokka ajettaisi kansallisena. Kesän jälkeen olisimme sitten viisaampia koko luokasta, mutta myös moottoriasiassa kun sitten tehtäisiin päätöksiä virallisen NM-luokan säännöistä.
Old fart

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #314 : 23.01.10 - klo: 20.33 »
Toi 17.5 taitaa olla vaan liian tulinen stanuun näillä "uuden sukupolven säätimillä". Ainakin stanu-turistiin se on.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #315 : 23.01.10 - klo: 20.35 »
Toi 17.5 taitaa olla vaan liian tulinen stanuun näillä "uuden sukupolven säätimillä". Ainakin stanu-turistiin se on.
En usko, että krossissa, varsinkaan ulkona on. Toki en tiedä kuinka paljon nämä uudet säätimet tuovat lisää suorituskykyä käytännössä.
Old fart

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #316 : 23.01.10 - klo: 21.13 »
En usko, että krossissa, varsinkaan ulkona on. Toki en tiedä kuinka paljon nämä uudet säätimet tuovat lisää suorituskykyä käytännössä.

Mitä isompi baana, sitä enemmän hyötyä. Mitä pidempi suora, sitä enemmän hyötyä. Minkäslaisia ne baanat onkaan sisäratoihin verrattuna?
---

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #317 : 23.01.10 - klo: 21.42 »
En usko, että krossissa, varsinkaan ulkona on. Toki en tiedä kuinka paljon nämä uudet säätimet tuovat lisää suorituskykyä käytännössä.

Mitä isompi baana, sitä enemmän hyötyä. Mitä pidempi suora, sitä enemmän hyötyä. Minkäslaisia ne baanat onkaan sisäratoihin verrattuna?
No joo toi nyt on päivän selvää! Mutta minulla ei ole mitään käsitystä kuinka suuri tuo ero oikeasti on. Ja tuohon mitä itse ajoin niin saa jonkin verran lisää vauhtia tullakin, ainakin suorille eikä vielä mennä liian lujaa - ulkona...
Old fart

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #318 : 23.01.10 - klo: 22.00 »
No joo toi nyt on päivän selvää! Mutta minulla ei ole mitään käsitystä kuinka suuri tuo ero oikeasti on. Ja tuohon mitä itse ajoin niin saa jonkin verran lisää vauhtia tullakin, ainakin suorille eikä vielä mennä liian lujaa - ulkona...

Tästä nyt unohtu se, että konerajoiuksen kanssa on käytännössä pakollista olla uudenmallinen säädin autossa, ulkona. Onko se kiva ajaa, kun kaveri menee suoralla ohitse? Tätä samaa olen jo usean viestin verran toistanut, joten lopetan tähän.
---

Poissa the_man

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #319 : 23.01.10 - klo: 22.29 »
Ihmetyttää miksei kukaan tourinkipuolella tunnu kitisevän tuosta säätimestä, vaikka siellä siitä saadaan varmasti vielä enemmän etua. Siellä se otetaan osana teknistä kehitystä. Crossimiehille tuntuu olevan vaan joku periaatepäätös rutista...

Ainakin henkilökohtaisesti kuulun siihen ryhmään joka ajattaa junioria "vanhalla" kalustolla niin kauan kuin auto pysyy enimmäkseen radalla oikein päin eikä ota aurinkoa alustaansa. Tällä hetkellä treenikalustona Asso RC10 team car vm. jotain -92?, Novak T4 vm. -90?, vanhat sanyo NiCd 1700 mah SCRC akut ja mabuchi 540 kone. Kulkee tarpeeks ja kivaa on... Ajotaidon opetteluun ei tarvita viimeistä hifiä... 

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #320 : 23.01.10 - klo: 22.41 »
Ihmetyttää miksei kukaan tourinkipuolella tunnu kitisevän tuosta säätimestä, vaikka siellä siitä saadaan varmasti vielä enemmän etua. Siellä se otetaan osana teknistä kehitystä. Crossimiehille tuntuu olevan vaan joku periaatepäätös rutista...

Ainakin henkilökohtaisesti kuulun siihen ryhmään joka ajattaa junioria "vanhalla" kalustolla niin kauan kuin auto pysyy enimmäkseen radalla oikein päin eikä ota aurinkoa alustaansa. Tällä hetkellä treenikalustona Asso RC10 team car vm. jotain -92?, Novak T4 vm. -90?, vanhat sanyo NiCd 1700 mah SCRC akut ja mabuchi 540 kone. Kulkee tarpeeks ja kivaa on... Ajotaidon opetteluun ei tarvita viimeistä hifiä... 

Samaa mietin minä myös. Voisin melkein väittää että sillä säätimellä ei nyt niin hirveästi voiteta krossipuolella varsinkaan tuolla stanuluokassa. Veikkaan että ajotaito,auton säädöillä on suurempi merkitys kuin tuolla säätimellä. Onko kellään näitä hienoja uusia säätimiä käytössä nyt krossi autossa ja onko siitä hyötyä vai ei.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #321 : 23.01.10 - klo: 22.48 »
Kone ja säädin rajoitus? Kone 17.5 ja säädin ilman kerssejä? Helppoa vai vaikeeta?

Nyt pitää ottaa takapakkia omiin käsityksiin "vakioluokasta" sen perusteella mitä kuulin turistipuolelta, uusilla säätimillä mennään ihan kerpeleen kovaa verrattuina perus nopareihin. Jos kone määritellään vaikka 17.5, niin mitä tehdään nopareiden osalta? Ei ainakaan yksityyppi noparia koska nopareiden kirjo on suurempi kuin mottien tehojen ulosannin osalta, mutta miten rajataan mahdollisesti nämä kerssinoparit pois kuvioista?

Mutta, kysymys kuuluukin seuraavaksi että miten voidaan luoda vakioluokka missä kone/noparitehot pysyy kurissa ettei kustannukset karkaa käsistä ensimmästen kisojen jälkeen kun pitää olla samat kamat mitä nopeammalla kaverilla oli?

Jos vakioluokkaan lähdetään, niin konesääntö on ihan jees, mutta mitä nopareille? Niiden kanssa tehdään eroja enemmän kuin vaikkapa vapaalla 17.5 konesäännöillä?

Ei, ei ole kokemuksia vaan kommentoidaan intuition ja "tuulien" perusteella. Konesääntö on ihan jees mutta jos homma karkaa käsistä noprisirkuksella niin joutuu laittamaan uuteen mietintään koko stokki ajatuksen?

Ja, edelleen olen stockikrossin puolesta, kunhan kone/nopari rintamalla pysytään linjassa siinä suhteesa että kaiken ei tarvii olla sitä viimeistä huutoa mitä on markkinoilla. Miten tämä pystytään toteuttamaan? Onko ehdotuksia millä mopo saadaan pysymään käsissä myös nopareiden osalta? Vai onko tämä tietämättömyyden spekulaatiota?

Joo, tiedän että Hokella on paljon asiaa ja banni loppuu kohta, varmaan kuullaan että tästä mä just oon puhunu... :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #322 : 23.01.10 - klo: 22.49 »
Veikkasin, että tällä hetkellä tuolla hangessa on vaikea sanoa kulkeeko stanu uusilla säätimillä kuinka kovaa. Sisäratojen testejä ei voi verrata ulkona huonommalla pidolla ajamiseen.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #323 : 23.01.10 - klo: 22.54 »
Kone ja säädin rajoitus? Kone 17.5 ja säädin ilman kerssejä? Helppoa vai vaikeeta?

Nyt pitää ottaa takapakkia omiin käsityksiin "vakioluokasta" sen perusteella mitä kuulin turistipuolelta, uusilla säätimillä mennään ihan kerpeleen kovaa verrattuina perus nopareihin. Jos kone määritellään vaikka 17.5, niin mitä tehdään nopareiden osalta? Ei ainakaan yksityyppi noparia koska nopareiden kirjo on suurempi kuin mottien tehojen ulosannin osalta, mutta miten rajataan mahdollisesti nämä kerssinoparit pois kuvioista?

Mutta, kysymys kuuluukin seuraavaksi että miten voidaan luoda vakioluokka missä kone/noparitehot pysyy kurissa ettei kustannukset karkaa käsistä ensimmästen kisojen jälkeen kun pitää olla samat kamat mitä nopeammalla kaverilla oli?

Jos vakioluokkaan lähdetään, niin konesääntö on ihan jees, mutta mitä nopareille? Niiden kanssa tehdään eroja enemmän kuin vaikkapa vapaalla 17.5 konesäännöillä?

Ei, ei ole kokemuksia vaan kommentoidaan intuition ja "tuulien" perusteella. Konesääntö on ihan jees mutta jos homma karkaa käsistä noprisirkuksella niin joutuu laittamaan uuteen mietintään koko stokki ajatuksen?

Ja, edelleen olen stockikrossin puolesta, kunhan kone/nopari rintamalla pysytään linjassa siinä suhteesa että kaiken ei tarvii olla sitä viimeistä huutoa mitä on markkinoilla. Miten tämä pystytään toteuttamaan? Onko ehdotuksia millä mopo saadaan pysymään käsissä myös nopareiden osalta? Vai onko tämä tietämättömyyden spekulaatiota?

Joo, tiedän että Hokella on paljon asiaa ja banni loppuu kohta, varmaan kuullaan että tästä mä just oon puhunu... :wink:

Ollaan yritetty tuota säädin juttua saada aisoihin VTR luokassa mutta se ei tule onnistumaan koska laji elää varsin voimakkaasti tällä hetkellä. Mitäs sitten ensivuonna säädin rintamalla, tai akkurintamalla. Vaikeata se on kieltää noita.
Voisin kuvitella että Hoke ei missään nimessä innostu koko luokasta lainkaan mutta senhän kohta nähdään :p
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #324 : 23.01.10 - klo: 22.59 »
Jep, melkeinpä kallistuisin jonkinlaisen kerssikiellon puolelle stokkiluokissa niin sileellä kuin pomppuisemmallakin..

Ja esim. VTR-10 - jota itsekin ajan tai ainakin olen ajanut - samaten, semminkin kun luokan oli tarkoitus olla hauska ja rento mutta jos pelkällä noparilla saa noin paljon etua muuttuu melko nopeasti noparileikiksi.. Jo pelkällä SPX säätimellä saa niin paljon etua vrt. "tavalliseen" ettei järkeä, tiedän sen kun kys. säädin itsellä käytössä veturissa.

Mutta onko vastaavaa aiemmin tehty, missään ikinä ja onko edes mahdollista siinäpä kysymys.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #325 : 23.01.10 - klo: 23.06 »
Voisin kuvitella että Hoke ei missään nimessä innostu koko luokasta lainkaan mutta senhän kohta nähdään :p
Jerzi

En usko minäkään, mutta Hokella on moneen asian näkemystä ja roheutta ilmaista asioita, joten veikkaan että läppärissä on jo tekstikenttä vamiiksi täytetty entterin painamista varten... ja tämä sitten mielummin tulkitaan hyvällä kuin pahalla :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa Jonni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #326 : 23.01.10 - klo: 23.18 »

Jo pelkällä SPX säätimellä saa niin paljon etua vrt. "tavalliseen" ettei järkeä, tiedän sen kun kys. säädin itsellä käytössä veturissa.


VTR:ssä on voitettu tähän mennessä tasan yksi kisa SPX:llä, joten menestys ei ole todellakaan noparista kiinni siinä(kään) luokassa.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #327 : 23.01.10 - klo: 23.20 »
Ei vielä.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Jonni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #328 : 23.01.10 - klo: 23.24 »
Toivotaan parasta, pelätään pahinta :wink:

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #329 : 23.01.10 - klo: 23.55 »
Joo ilmeisesti nousukaavio ei onnistu tiukimmillä koneilla ja yhdellä akulla ja laturilla. Vaikka 4wd autolla 6.5 koneella ajaakin sisällä helposti 15 min. ja 17.5 2wd autolla ajaisikin ehkä tuplaten pidempään ulkona. Eli nousu mahdollisuuttakaan ei pystytä käyttämään vetonaulana.
 
Rengassääntöä ei varmaankaan haluta muuttaa että tasaisuus säilyy, ja kauppiaat pysyy tyytyväisinä.

Koneet pitäisi pitää parin merkin sisällä, vaikka se ei takaakaan uusilla säätimillä tasaisuutta.

Säätimien rajaaminen ns. vakioennakollisiksi, kuullostaa kalliilta kun halpoihinkin säätimiin saa jo muokattua ennakkoja.

17.5 konetta pidetään joidenkin mielestä liian tehokkaana sisällä touringissa taitaa olla sitten crossissakin liian raju.

Eli noilla ehdotuksilla näyttää eniten olevan kannatusta, mutta lisääkö nuo ehdotukset kuskien määrää. Noin 4 kuskia on kertonut osallistuvansa, riittääkö se uudelle luokalle.   
 
Lisätään vielä Heulille että ei tosiaankaan ole tarkoitus haitata luokaa ja sen kehitystä.
Ja mitä wj renkaisiin tulee niin nyt voit helposti todeta ne muutokset mitä kävi kuten veikkasin jo ennen renkaiden virallistamista.
« Viimeksi muokattu: 24.01.10 - klo: 01.16 kirjoittanut mmrc »
Multi surfase on hanurista