Kirjoittaja Aihe: Stanu luokka sähkökrossiin  (Luettu 204706 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #330 : 24.01.10 - klo: 12.51 »
Uudet säätimet ovat erittäin vaikea tapaus. Periaatteessa olisi helppoa rajata ne pois, mutta arvata saattaa, että nämä uudet ominaisuudet siirtyvä pikkuhiljaa muodossa tai toisessa myös halvempiin säätimiin.

Vaikka juuri nyt tuntuu, että näillä muutamalla uudella säätimellä saavutetaan suuri etu, niin minä en kuitenkaan rajaisi niitä pois. Kaikki niistäkään ei ole niitä kaikista kalliimpia ja tosiaan kun ei voi tietää mitä kaikkea on tarjolla jo keväällä saati kesken kesää.

Varmasti stanussa tulisi olemaan niitä aivan ensikertalaisia joille on aivan sama mikä säädin tai akut autossa on. Olkoon rajoitukset mitä tahansa tulee varmasti huipulla olemaan myös niitä jotka panostavat 110% kilpailemiseen ja heillä myös on kisabudjetti jotain muuta kuin stanussa tarvitsisi olla.

Pysytään mielummin kehityksessä mukana kuin yritetään jarrutetaan sitä.
Old fart

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #331 : 24.01.10 - klo: 13.46 »
Menee ehkä hieman ohi aiheen, mutta laitetaan nyt tähän kuitenkin.

Säätimien osalta "ongelma" on kyllä tiedostettu, mutta kuten tässä on jo aikaisemminkin todettu, niin asialle ei ole mitään tehtävissä koska kausi alkaa ensi viikonloppuna TSS-10 -luokan osalta. Myöskään "faktoja" ei ole vielä pöydässä tarpeeksi, eli siis asioiden muuttaminen olisi myös aika hatusta repimistä.

Mielestäni jos meillä on vakioluokan sääntöjä teknisten rajoitusten suhteen, niin silloin rajoituksien tulisi olla samat krossi- ja ratapuolella.

Säätimien "uusi generaatio" on ollut tuloillaan jo hetken aikaa eikä tämä nyt mikään juuri tänä viikonloppuna ilmennyt asia ole. Jo edellisellä kaudella oli nähtävissä säätimien tehoerot. Viimeissä FTT osakilpailussa tämä mainittu SP GT 2.0 säätimen päivitetty softa oli jo radalla. Tosin silloin virallista päivitystä ei ollut olemassa, vaan softa oli saatu tehtaalta "pöydän alta". Syksyn mittaan eri säätimiä on varmasti testattu ja myös ulkomaan kisojen tuloksista on ollut nähtävissä että kehitystä on tapahtunut. Itse myös ajoin viimeisessä FTT kisassa erään säätimen proto -softalla, joka oli juuri vakioluokkiin tehty.

Pari kuukautta sitten oli jo nähtävissä, että säätimien kehitys tulee vaikuttamaan luokkien nopeuksiin kaudella 2010. Valitettavasti siinä vaiheessa ei kuitenkaan ollut vielä tiedossa, kuinka paljon, joten asialle oli hyvin vaikea tehdä yhtään mitään. Tälläkään hetkellä mielestäni tietoa ei ole tarpeeksi.

Kuinka asian kanssa sitten edetään?

Nykyiset vakioluokkien koneet (TSS-10 ja TSP-10) on vuonna 2009 valittu vuosille 2009-2010. Tarkoittaa sitä, että ensi kausille 2011 - 2012 tullaan myös katsomaan uusia koneita. Tietysti olisi myös mahdollista jatkaa samoilla koneilla, koska ne on hyviksi todettu. Tässä tapauksessa täytyy tietysti selvittää nykyisten koneiden saatavuus jne, koska yleensä saatavuus on asia jo muodostuu ongelmaksi silloin kun ajetaan samoilla koneilla pitkään.

Koska vakioluokkien nopeutta on tarve tiputtaa, niin uusille koneille kuitenkin on selkeä tarve, mutta tietysti tämä punnitaan sitten myöhemmin kesäkauden loppupuolella, kun on enemmän tietoa järjestetyistä kilpailuista, että miten vauhdit ovat kehittyneet kauden aikana, kuinka ne mahdollisesti ovat tasaantuneet vuoden aikana jne. Paljon on vaikuttavia tekijöitä.

Siis loppukaudesta tullaan miettimään uusia koneita. Käytännössä tällöin mietitään:

A) Onko uusille koneille tarvetta?
   - Jos on, niin mitkä käämitykset niissä pitäisi olla eri luokkiin? Mitä muita mahdollisia ominaisuuksia niistä etsitään (kiinteä pääty, umpinainen design jne).
   - Jos ei, niin silloin kauden aikana on keksitty joku muu ratkaisu rajoittaa tehoja

B) Voidaanko säätimiä jotenkin rajoittaa?
   - Tämä hyvin paljon riippuu siitä miten kauden aikana säätimien vaikutus näkyy.
   - Käytännössä tämä on hyvin vaikea toteuttaa, joten esim. yksityyppisäätimen määrittäminen on automaattisesti mielestäni pois laskuista, samoin myös salittujen säätimien lista olisi huono ratkaisu.
   - Jäljelle siis oikeastaan jää säätimien hintakatto. Tämäkin on vaikea valvoa, mutta tällä pidettäisiin kustannukset kurissa. Kenenkään valmistajan tuotteita ei varsinaisesti blokattaisi pois. Tekninen kehitys siis saisi mennä rauhassa eteenpäin, mutta vakioluokissa tämä pidettäisiin kurissa kustannusten osalta.

Tuohon hintakattoon liittyen, niin tälläkin hetkellä sekä aina aikaisemmin tekniikka on kehittynyt. Se on normaalia. Mielestäni kaluston uusiminen tietyin rajoin kuuluu lajin kehitykseen ja ei voida olettaa että jokainen kaupasta saatava tuote olisi kilpailukykyinen. Näin on ollut aikaisemminkin. Jos mietitään hieman kahta edellistä kautta:

- 2008
  - Speed Passion säätimet yleistyivät, mutta eivät olleen yhtä nopeita kuin harrastajien suosiossa olleet LRP säätimet
  - LRP Sphere oli nopeampi
  - LRP Sphere TC Spec oli vielä nopeampi

- 2009
  - LRP TC Spec oli kauden alussa "vakio"
  - LRP SPX tuli juuri ennen kautta, alkukauden aikana hyvin moni siirty käyttämään sitä, koska oli nopeampi
  - Speed Passion säätimet eivät olleet kehittyneet vastaamaan LRP säätimien nopeutta kauden aikana
  - Kauden jälkeen (nyt) SP säätimien uusi softa päihittää SPX säätimen

Tuossa noin hyvin pikaisesti näkemys kahdesta edellisestä kaudesta. Hyvin on siis nähtävissä, että säätimien kehitystä on tapahtunut aina ja aina on ollut vakioluokissa pieni kilpajuoksu säätimien välillä. Jos säätimille tulisi joku hintakatto, niin silloin nämä lajiin mielestän kuuluvat tekniset kehitykset olisivat edelleen sallittuja, mutta räikeimmät tapaukset voitaisiin jättää ulos.

Tarkoitan tällä nyt sitä, että markkinoille tulee joku täysin ylivoimainen säädin, jonka myyntihinta onkin sitten se 400 EUR tms, jolloin käytännössä kaikilla se pitäisi olla jos meinaa ajaa voitosta, mutta taas puolestaan investoinnin hinta on normaalia kalliimpi. Tuon tämän esille sen takia, koska AE Black Diamond säädin maksaa jenkeissä sen 400 USD ja Suomessa sen jälleenmyyntihinta olisi lähempänä 500 EUR mikäli sitä joku alkaisi tuomaan maahan. Säädin oli loppuvuodesta 2009 nopein mitä sai, joten säädin oli tietyissä jenkkilän kisoissa pakkoinvestointi niille jotka halusi pärjätä. Onneksi tilanne on nyt hieman muuttunut Tekin RS säätimen softapäivityksen muodossa sekä muiden säätimien päivityksellä myös, eli siis enää AE säädin ei ole ainut omassa luokassaan.

Nämä nyt tosiaan ovat vain asioita jotka pyörivät mielessä tällä hetkellä. Näistä kauden aikana jalostuu enemmän, kun nähdään hieman FTT kisan antia sekä tietysti mitä uusia tuotteita tulee tämän kauden aikana jne.

Ja vielä lopuksi hieman näistä säätimistä ja niiden hinnoista. Eli siis listataan nyt hieman näitä "uusia nopeita säätimiä", jotta ei taas olla siinä hämärän varjossa että kaikki eivät tiedä faktoja:

- Tekin RS
  - Saatavilla Suomesta, maahantuoja Axelsco
  - Hinta 200 EUR
  - Vaatii PC linkin jotta voidaan säätää "maksimiin". Samalla linkillä voi päivittää softan. Maahantuoja päivittää pyydettäessä myös softan + asetukset.
  - http://rc10.fi/index.php?topic=43661.0

- LRP SXX Stock Spec
  - Saatavilla Suomesta, maahantuojina RC-Piste ja Power Racing
  - Hinta 225 EUR
  - Ei vaadi PC linkkiä, softa ei päivitettävissä
  - http://rc10.fi/index.php?topic=43403.0

- AE Black Diamond
  - Ei saatavilla Suomesta (tietääkseni)
  - Hinta jenkeissä 399 USD
  - http://www.teamcrc.com/crc/modules.php?name=Shopping_Cart&file=product&c_op=viewprod&prodID=7719089

- Ko-Propo / Team Orion VFS-1 BMC V 1.5
  - Ei saatavilla Suomesta (tietääkseni)
  - Hinta ulkomailla 225 USD + lisäksi pitää hankkia erillinen siili + tuuletin (~ 20 USD). Muuten käryää vakiokoneellakin.
  - Vaatii PC linkin, jotta tehot saa irti
  - http://www.kopropo.com/america/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=28&Itemid=139
 
- Speed Passion GT 2.0 Pro
  - Saatavilla Suomesta, maahantuoja Racing Factory
  - Hinta 169 ER
  - Vaatii PC linkin jotta softa voidaan päivittää uusimpaan, mutta asetusten teko onnistuu kyllä ilman. Maahantuoja varmasti päivittää softan myös pyydettäessä.
  - http://www.racingfactory.fi/tuotteet/NOPEUDENSAATIMET-Nopeudensaatimet/Speed-Passion-GranTurismo-20-PRO-Carbon-Black-108022

Muitakin nopeita on, mutta nämä lienevät nyt eniten esillä / puheissa olevat tuotteet.

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #332 : 24.01.10 - klo: 16.16 »
Lisäisin tuohon nopeiden säätiemien listaan myös Mamba Max Pron hyvän säädettävyyden, hinnan ja ROAR hyväksynnän takia. http://www.castlecreations.com/products/mamba_max_pro.html Hinta n.100€+pk
« Viimeksi muokattu: 24.01.10 - klo: 16.36 kirjoittanut mmrc »
Multi surfase on hanurista

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #333 : 25.01.10 - klo: 14.06 »
Mukava nähdä että tämä keskustelu etenee ja mietitään kokonaisuutta eikä yksisilmäisesti todeta, että mennään sillä vanhalla (ja myös se, että ei ainakaan vielä ole tullut banaania).

Varmasti tässä on jo käynyt selväksi, että uusilla säätimillä saadaan huomattava etu vs. vanhemman generaation pelit, vaikka kuinka on sama moottori käytössä. Sitä kautta myös herää kysymys, onko se moottorilista aiheellinen ja varmasti asiaa kannattaa viedä rinnakkain turistipuolen touhujen kanssa sen mukaan, miten kokemukset karttuu. Jos vaihtoehtoja moottorilistan laajentamiseen kerran on, pitäisi hommaa tutkailla kunnolla ja mun mielestä olisi aiheellista laajentaa sitä mahdollisimman paljon. Laajempi kilpailu on se ainoa oikea tapa pitää huoli siitä, etä harrastajalle on tarjolla tavaraa kilpailukykyiseen hintaan. Toinen juttu on, että jos noi sallitut moottorit naitetaan yhteen krossin ja turistin kanssa, niin jos se aloitteleva krossikuski katsoo ettei turisti ikinä kiinnosta, ei siitä listojen samanlaisuudesta saa mitään hyötyä koska M2-10 siirryttäessä pannu pitää joka tapauksessa vaihtaa. Toisinpäin homma on paremmalla tolalla, mutta edelleen kokonaiskustannuksia ajatellen aika marginaalinen.

Itse olen edelleen sitä mieltä, että moottorien väliset tehoerot eivät krossissa alunperinkään näyttele yhtä merkittävää osaa kuin turistissa johtuen huomattavasti erilaisesta kalustosta (4wd vs. takaveto) ja alustasta (tasainen vs. enemmän tai vähemmän röykkyinen + vaihteleva pito). Edelleen jos testiä ei ole tehty krossivehkeillä, olisi hyvä pitää sen osalta mieli avoimena eikä automaattisesti sulkea jotain pois. Näin näyttäisi yllä olevan perusteella olevan, joten hyvä niin. Samaten ehkä tuo hinta-kriteeri on hyvä keino ohjata säätimien käyttämistä, koska ominaisuuksia kuitenkin tulee kokoajan ja hölmöä olisi alkaa merkkejä rajaamaan.

Rengasrajoitus on sitten oma juttunsa. Mielestäni stanuluokassa voisi olla vapaakin rengas. Kierros ei nyt niin mahdottomia maksa ja toisaalta taas kuka käskee ostaa hirveetä säkillistä renkaita varastoon, jos ei ole varma että niillä haluaa ajaa. Toisaalta ei se renkaiden rajoittaminen nyt mikään kynnyskysymys ole, kunhan vaihtoehtoja on edes se 2 eri merkkiä. Määrän rajoittaminen sen sijaan puoltaa paikkaansa, jos pää-asiallinen kriteeri on kulujen rajoittaminen + opettaahan se ajamaan kun pitää niitä vähiä rinkuloita oppia säästelemaan että riittää koko päiväksi.


EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Mika R

  • Vieras
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #334 : 25.01.10 - klo: 14.40 »
Ihan hyvä. Mä en ole ihan varma tarviiko sitä koko ajan juosta kehittyvän tekniikan perässä, sita vastaan kun voi olla todella vaikea taistella rajoituksilla ja säädöillä.

Kun puhutaan kuitenkin stock luokasta (krossi tai tasamatto) niin onko se voittaminen nyt oikeasti niin kauhean tärkeää. Kisaamisenhan itsessään se pitäs olla se juttu ja jos kaveri on sika nopea jollain huippevermeellä erässä F, kun itse ajaa erässä B, niin olkoon.

Kyllä se omassa erässään ohi hitaammista pääsee, tai jos ei pääse niin sitten voi kysyä tarviiko sitä käyttää ja vähempikin riittää. Viriluokassa on sitten ihan eri kujeet.

Loppupeleissä kehitys kuitenkin ohjaa suuntaa niinkuin tässäkin on käynyt (kai). Eli ne joilla on paksumpi lompakko hommaa niitä vehkeitä nopeampiin eriin ja muut sitten hieman hitaammin, kun hinnat laskee (kuitenkin ne laskee). Omassa erässä varmasti on kuitenkin niitä jamppoja joilla on näitä hitaampia vehkeitä myös - ei anna nopeampien häiritä omaa ajoa. Pitäskö siinä kisa-ilmossa sitten kysyä että oletko mielestäsi nopea vai hidas (säätimen mukaan jos käämitys on about sama).

Laitoin tuonne viestiä eilen http://rc10.fi/index.php?topic=43665.msg406296#msg406296
ja hieman odotin pelonsekaisena palaute ryöppyä.. mutta ei mitään. Ehkä kirjoitin jotenkin sekavasti tai sitten muuten ei vaan kukaan nähny vaivaksi kommentoida....
« Viimeksi muokattu: 25.01.10 - klo: 14.52 kirjoittanut Mika R »

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #335 : 14.05.10 - klo: 12.19 »
Onko tämä luokka yhtä kuollut kuin minun mummoni vai ajetaanko kesällä stanukrossia lainkaan.
Sori en ole ihan nyt kärryllä tässä jutussa (joidenkin mielestä en ole lainkaan kärryllä) missä mennään.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #336 : 14.05.10 - klo: 12.29 »
Erillistä junnuluokkaa ei ole kesän Maastosarjassa mutta kolme parasta alle 18-vuotiasta kuskia palkitaan erillisillä junnupalkinnoilla sekä M2-10 että M4-10 luokissa.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #337 : 13.11.12 - klo: 20.00 »
Miten olis nyt kuin ajat ovat muuttuneet ja rossiluokassa on nyt reilusti kuskeja.
On jo todistettu se tosiasia että tämä luokka on todella nyt suosittu.
Olisko tälle kysyntää nyt.
Veikkaan että olis,ainakin se ei vähentäisi kuskien määrää vaan päinvastoin toisi niitä lisää.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #338 : 02.01.13 - klo: 02.05 »
Olisko tälle luokalle kysyntää :wink:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #339 : 02.01.13 - klo: 07.17 »
Mo mikä ettei, jos poika vielä ajaisi niin varmaan oltaisiin mukana.

Paitukei, mä olen viime aikoina ajanut Nosram Pure 10.5T koneella ja siinä ollut nolla ennakko, samoin noparissa. Jatkuvasti olen mennyt miedompaan suuntaan ja aina menee ajaminen helpommaksi ja hauskemmaksi.

Hirvee hinku olisi kokeilla 13.5 konetta mutta ei raaski ostaa pelkästään kokeilua varten. 17.5 konetta pikaisesti kokeilin eikä sekään ihan huono ollut ajaa.

Kylätason RC-kuski.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #340 : 02.01.13 - klo: 10.21 »
Jotta stanuluokassa olisi mieltä, pitäisi vauhdin ja sitäkautta kierrosaikojen ero "viriin" olla merkittävä. Näppituntumalla veikkaan, että 10,5T koneet ovat vielä liian tehokkaita. Oikeampi suuntaa lienee 17,5 - 13,5T.
Flying Calacucco

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #341 : 02.01.13 - klo: 10.25 »
Eiköhän näitä luokkia ole jo tarpeeksi. Ollaan nyt nähty se liian suuren luokkamäärän huono puoli, että kaikkiin ei löydy kuljettajia kun luokkien määrää kasvatetaan.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #342 : 02.01.13 - klo: 10.31 »
Luokkia on kyllä tarpeeksi ja se aiheuttaa aina omat haasteensa mm. kalentereihin ja kisajärjestelyihin.

Sähkökrossissa on kuitenkin ajettu samaa luokkaa (sekä M2-10, että M4-10) myös Kansallisina sarjoina varsinaisen SM-kisan yhteydessä. Jos tämä Kansallinen luokka ajettaisiinkin "stanuna", se ei vaikuttaisi juurikaan käytännön järjestelyihin, mutta mahdollisesti uutta porukkaa voisi tulla mukaan.

Nuo Kansalliset sarjat eivät ymmärtääkseni ole olleet viime vuosina kovin suosittuja?
Flying Calacucco

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #343 : 02.01.13 - klo: 10.33 »
Uusien luokkien tuleminen johtaa vanhojen luokkien kutistumiseen ja jopa kuolemaan. Vaikka luokalla olisikin SM-arvo. Seurojen tekemä juniorityö kasvattaa uusia kuskeja olemassa oleviin luokkiin, jos työtä ei tehdä hajoaa harrastajat ajamaan mitä huvittaa kalustolla joka ei sovi mihinkään luokkaan.
Suurimmat myyntimäärät taitaa olla Kyosho:lla, jonka RTR-kalusto ei suurelta osin sovi nykyisiin luokkiin.

Poissa PSo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #344 : 02.01.13 - klo: 10.36 »
Toivottavasti aloittelijat lähtevät mukaan nykyiseenkin luokkaan, ei siinä ajamisessa niin paljoa eroa ole, ajaa sitten 13.5T tai 8.5T. Maltilla pärjää kisoissa jo pitkälle...
Tuosta kansallisesta sen verran, että ilmeisen pientä oli osallistuminen viime vuonna. Komppanian hevosmiehiltä kuitenkin kuulin että ensi kesälle olisi kansallinen mukana, mutta ajettais correilla?
Tiedä sitten pitääkö paikkansa mutta voisi se olla kiva lisä ja saatais corrikuskeja myös liikkeelle...
Looking for faster transponder...

Poissa KooBee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #345 : 02.01.13 - klo: 10.39 »
Itse en näe tarpeelliseksi stanuluokkaa, veikkaisin että tulisi muutama stanukuski ajamaan sitä yhtä erää ja virissä olisi sitten tuo yksi erä vähemmän.

Voihan sitä virissäkin ajaa miedommilla koneilla jos haluaa...

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #346 : 02.01.13 - klo: 10.47 »
En tässä vaiheessa näe stanuluokkaa järkeväksi SM-sarjan yhteyteen, mutta kerhotasolle sille olisi kysyntää. Ainakin itse on tullut mietittyä S2-10 luokkaa kerhokisoihin. Vielä kun säännöt olisi mietitty niin, että kerholla voi sanoa suoraan, että nämä RTR-paketit sopivat tähän luokkaan ja maahantuojilta olis vielä mainokset toimitettuna kerhoille.
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #347 : 02.01.13 - klo: 16.36 »
Millä säännöillä ollaan ajettu stanu lupkissa kansallisessa kisoissa....
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #348 : 02.01.13 - klo: 16.46 »
Ensi kesänä on tarkoitus jatkaa kuten ennenkin eli M2-10 SM ja M4-10 kansallinen on lauantaisin ja M4-10 SM ja M2-10 kansallinen sunnuntaisin. SC-luokalla on jo hyvin toimiva kesäsarja eikä ole tarkoitus hyppiä sen sarjan puuhamiesten varpaille kilpailevalla sarjalla. Moni on toivonut että ajettaisiin kaikki finaalit kolminkertaisina ja se olisi tulossa nyt ensi kesäksi sääntöihinkin asti, viime kesänähän ajettiin pari kisaa jo niin. Kansalliset luokat joustavat sitten tilanteen mukaan eli jos tulee paljon ilmoittautuneita niin niistä karsitaan tai jos sataa niin voidaan siirtää esim. lauantain M2-10 SM sunnuntaille kansallisen kisan tilalle jos ennuste lupaa parempaa.

Yksi paljon toivottu asia oli nostajat treeneihin ja se ajateltiin toteuttaa periaatteella "jos ajat treeneissä, nostat". Rengassääntö päätettiin jo viime vuoden puolella ja on seuraava tulevana kesänä (ja hyvin todennäköisesti siitä pari vuotta eteenpäin ainakin):
Lainaus
Takarenkaina M2-10 luokassa ovat sallittuina:
•   Pro-Line Hole Shot 2.0 M3 (#PL8206-02)
•   Pro-Line Hole Shot 2.0 M4 (#PL8206-03)

Sallittu määrä takarenkaita on kaksi paria per kilpailija ja renkaat tulee olla merkittynä ennen niillä ajettavaa erää.
Eturenkaat ovat vapaat M2-10 luokassa eikä määrää ei ole rajoitettu ja niitä ei myöskään tarvitse merkitä.

M4-10 luokassa on sallittu seuraava rengasyhdistelmä (taka + etu):
•   Jconcepts Double Dee (#3002-02) + Jconcepts Double Dee (#3003-02)

Sallittu määrä renkaita on kaksi kierrosta per kilpailija ja renkaat tulee olla merkittynä ennen niillä ajettavaa erää.

Renkaiden merkkauksen suorittaa katsastaja merkitsemällä vanteisiin kilpailijanumeron sekä sinetin renkaan ja vanteen välille.

Renkaiden lainaaminen kilpailijoiden kesken on kielletty.

Renkaiden rakenteen muokkaaminen on kielletty molemmissa luokissa. Ilmareikien teko ja pintakuvion muokkaaminen on sallittu.

Terveisin Pauli Helin
Sähköcrossin luokkayhteyshenkilö

Poissa PSo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #349 : 02.01.13 - klo: 17.01 »
Asiahan on sitten harvinaisen selvä, kiitos selvennyksestä.
Looking for faster transponder...

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #350 : 02.01.13 - klo: 19.44 »
Kysyn nyt uudestaan koska tuo Heulin kirjoitus ei antanut mitään vastausta minun kysymykseen.
Eli te jotka olette järjestäneet stanuluokka kisat millä konesäännöillä olette menneet.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #351 : 06.04.13 - klo: 19.21 »
Tänään saatiin päätökseen monen vuoden odotus :wink:
Stanukrossia ajettiin tiksissä ja ihmettelen TODELLA kovasti jos se ei löynnyt läpi.
Ok myönnetään että 2 nopeinta herraa ovat todellakin rattimiehiä mutta se vauhdin tasaisuus on kertakaikkia se hieno asia.
Linjoja pitkin voi myös harrastaa tällainenkin vanhagubbe.
Nyt päättäjät hoihoi.
Tehkää tälle lajille jotain.
Välityksien kanssa ei ollut missään autossa ongelma. Reilu 5,5 välkällä taisi kaikki ajella.
Itsellä oli kiinni 6,2 ja tuo lrp 17,5 x12 moottori.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #352 : 06.04.13 - klo: 19.34 »
Täällainen sääntö olis mielestäni hyvä stanuluokkaan.
Nollaennakko säädin
Vapaa 17,5 kone
Auton paino vapaa mutta pakollinen :wink:
Maastosarjan renkaat
Jerzi

Ps auton paino oli minulla tässä kisassa melkein 1,600gr 2 wd.
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #353 : 06.04.13 - klo: 19.37 »
jerzirccar1: Mielestäni jos S2-10 luokkaa aletaan ajamaan virallisesti Maastosarjan yhteydessä niin se on nimenomaan Nuortenmestaruusluokka eli alle 18-vuotiaille. Montako tuohon kategoriaan menevää kuskia oli tuossa kisassa?

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #354 : 06.04.13 - klo: 19.42 »
Siis miksi menee 17,5 koneet käsikädessä alle 18v :undecided:
Ei tuota tarvitse kutsua nuortenluokaksi vaan esim sportsman class jossa kaikki jotka haluaa harrastaa hiukan ei niin pipokiteellä mutta haluaa ajella kisaa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #355 : 06.04.13 - klo: 20.03 »
Kuinka moni haluaisi ajaa kesällä mieluummin 17.5t moottoreilla kansallista cuppia kuin vapailla moottoreilla SM-sarjaa? Tarvittaisiin ainakin se parisen kymmentä vakioluokkaan että olisi järkeä ajattaa omana luokkanaan.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #356 : 06.04.13 - klo: 20.09 »
Minä haluan ainakin.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #357 : 06.04.13 - klo: 21.05 »
Eikös tätä stanulokkaa kannattaisi ensin ajattaa kerhokisoissa ja katsoa minkälaisen suosion se tulee saaman, miettii sitten vasta arvokisoja?

Vauhdit ja tehot on krosseissakin aika kovia joten mulla on edelleen uskomus että stanuluokalle voisi olla tilausta, oli kuskilla partaa tai ei.
Kylätason RC-kuski.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #358 : 07.04.13 - klo: 00.13 »
Joo ei tässä enää noita pyttyjä haeta vaan ehtaa kisailua.
Kerhokisoja on niin yllättävän vähän tarjolla ellei itse ala niitä järjestää.
Vauhti on nyt todettu että 17,5 on vallan hyvä mutta nyt kannattaa punnita että missä ja miten haluamme tätä öajia kehittää.
Mielestäni nykysääntö on niin vanhanaikainen että jotain voisi asialle tehdä.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #359 : 07.04.13 - klo: 00.24 »
Eikös maailmalla ajeta myös tuuppi correja tuolla motilla?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection