Kirjoittaja Aihe: Stanu luokka sähkökrossiin  (Luettu 204740 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #420 : 09.04.13 - klo: 19.15 »
Ihan välikommenttina pitkästä aikaa tuuppikrossia kokeillena ja stanua ajaneena...

FTT kokoonpanolla ajelin.
Punchi oli säädetty puoleen, eikä todellakaan voinut runnoa kaasua pohjaan edes tiksin pääsuoralle lähdössä.
Eli tehoa on yllättävän sopivasti takavetoon, ellei ruveta ajamaan matolla.
Opettaa alottelevia kuskeja kaasunkäyttöön biljoona kertaa enemmän kuin stanu turisti missä ajellaan suurin osa radasta kaasu pohjassa.

Ja kuten aikaisemmin vihjasin niin stanukrossareilla mentiin yllättävänkin kovaa... Tiksin kisassa kaksi stanua lli jatkuvasti nopeampia kuin yksikään virituuppi... Niin tuloksissa kuin bestläpissäkin... Takse jäi aika yllättäviä nimiä myös nelkkukrossin puolelta.

Stanukrossi ei siis missään nimessä ole hidas.
Itse olin hyvin hämmästynyt siitä miten kovaa stanu liikkuu ja miten paljon kaasua täytyykään varoa ja jarrun kanssa piti olla varovainen...
Tosiaan punchi ja jarru olivat molemmat rajoitettu.

Poissa KooBee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #421 : 09.04.13 - klo: 20.53 »

En usko että stanukrossilla olisi tarkoituskaan kalastaa niitä ylitehokkaalla koneella ajavia pois viristä. Stanuluokka ei kelpaa SM:n yhteyteen mutta kourallinen kansallisen kuskeja on ok?

Ei tässä muuta, meillä kaikilla on vissiin liikaa aikaa  :tongue:

Eikös nuo kansallisen kuskit ole yleensä samoja kuin SM:ssä ajavat. Jos näin on, niin siinä tapauksessa ei tulisi muuta muutosta kuin että kyseiset kuskit joutuisivat vaihtamaan moottorit kansalliseen kisaan...

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #422 : 09.04.13 - klo: 21.36 »
Eli päästään jälleen perimmäisen kysymyksen pariin, kenelle tätä luokkaa ollaan tekemässä? Jerzi on edelleen ainoa kuka on minulle ilmoittanut halukkuutensa osallistua S2-10 luokkaan.

Puhtaasti harrastelijalle kuten minä olen. Kisaa haluan ajella mutta kädet ei riitä edes 10,5 koneeseen.
Minä en niinkään ole junnujen perään vaan kaikki ikäluokat käy.
Minä en halua lähteä ksailemaan stanukoneella kansalluseen kisaan koska tiedän että silloin tarvitsen noita moottorisuojia enemmän kuin mitä pskkiin mahtuu.
Jerzi

Ps. Miksi goos on noin närkästynyt tähän luokkaan :sad:
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #423 : 09.04.13 - klo: 22.25 »
Ps. Miksi goos on noin närkästynyt tähän luokkaan :sad:
En ole närkästynyt, kuhan yritän tuoda mahdollisimman paljon objektiivisuutta asiaan, kuin niin moni vaan katsoo pientä kuvaa :)
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa KooBee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #424 : 10.04.13 - klo: 09.11 »
Tiksin kisassa ei konetta eikä noparia oltu rajattu mihinkään tiettyyn merkkiin, autojen nopeudet suoralla muistaakseni 38-41 km/h (tutkalla joka vaikuttaa melko optimistiselta). Ja nopeuksiin tietysti vaikuttaa paljon miten se suoraa edeltänä mutka sujuu.

Ihan mielenkiinnosta pitää kysäistä että mitä samaiset kuskit saavat vapaalla moottorilla nopeudeksi? Aiemmista kommenteista ymmärsin että olisivat suurin osa olleet normaalisti viriä ajaneita kuljettajia.

Kysytään uudestaan... eli miten iso se vauhtiero suorilla mahtaa olla jos ajaa stockikoneella vs virikoneella, tuuppikrossissa?

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #425 : 10.04.13 - klo: 09.55 »
Ulkona varmasti isokin ero. Liukkaalla radalla sisällä ei niin suuri ero.
Ero on melko varmasti sama kuin touring autoluokkia vertaisi keskenään.
Voinko olla tässä väärässä :undecided:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #426 : 10.04.13 - klo: 10.29 »
Jos vähän kärjistäen tätä luokka-asiaa katsoo, niin voisihan sitä kysyä olisiko harrastajia enemmän vai vähemmän jos tarjolla olisi vain yksi ja ainoa luokka? Sen nimi olisi RC-auto ja kaikki olisi vapaata, kunhan auto toimii radio-ohjauksella. Samalla autolla ajettaisiin kesät talvet, sisällä ja ulkona, krossia ja tasamaata.

On tietysti niin, että kysyntä luo tarjontaa. Mutta pitää muistaa, että homma toimii myös toisin päin, eli kun on tarjontaa tulee kysyntää. Jos et usko, niin mietippä hetki vaikka iPadin kaltaisia tuotteita.

Näistä samoista asioista on keskusteltu esim. Mini-, VTR-, GT8-, ja SC-luokkien yhteydessä. Onko kysyntää tarpeeksi, että luokkaa kannattaa ajattaa? Kun katselin esim. VTR-luokan varattuja numeroita, niitä oli käytössä jo toista sataa. Toki on niin, että kaikki eivät aktiivisesti kilpaile, mutta iso osa kuitenkin. Moniko heistä olisi mukana touhussa jos koko luokkaa ei olisi koskaan ollutkaan? Tai asetetaanpa kysymys toisinpäin; kuinka moni nykyisistä (ns. virallisista) tourinkikuskeista on aloittanut kilpailemisensa jostain em. sisäänheittoluokista? Asia on siinä mielessä harvinaisen selvä, että jos luokkaan ei tule riittävästi innokkaita niin se kokee luonnollisen kuoleman, ei se mielestäni ole keneltäkään pois. Onhan näitäkin nähty, äkkiä tulee mieleen WGT, TT, Formula(?) jne.

Kyse on enemmän siitä, miten käytännössä asiat olisi järkevintä hoitaa. Onko kertsikisat oikea paikka vai olisiko hyvä hypätä heti kansalliselle tasolle. Siihen en osaa vastata, mutta mielestäni on erittäin suppeaa ajattelua se, että kaikki vaan samaa luokkaa ajamaan, tai sitten voi olla ajamatta. Sanoisin, että tämä kaukonäköisyyden puute on ollut ja on edelleen yksi suurimmista harrastustamme haittaavista tekijöistä.
« Viimeksi muokattu: 10.04.13 - klo: 10.35 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #427 : 10.04.13 - klo: 10.55 »
Käykää ajamassa kesällä sielä kansallisessa luokassa porukalla stanukoneella / 0-ennakolla. Sielä jos näyttää siltä, että homma toimii niin antaa varmasti hyviä näyttöjä luokan tarpeesta ja siitä miten se toimii. Onhan touringissa viriluokassakin porukkaa ajanut prostock koneella ja pärjänneet ihan hyvin seassa. Ei se tarvi omaa luokkaa niihin ensimmäisiin kokeiluihin.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #428 : 10.04.13 - klo: 11.31 »
Käykää ajamassa - käy ite...

Kysymys: Keneltä S2-10 olisi pois?

Varmasti osa jotka ajaisivat M2-10 luokkaa ajaisikin S2-10 luokkaa ja siten M2-10 luokan osallistujamäärä olisi pienempi. Nyt kuitenkin näistä potentiaalisista S2-10 luokkaa ajaisi M2-10 luokassa todennäköisesti alemmissa finaaleissa C-F. Eli ainakaan kisan tasosta tämä ei olisi pois. Eikä tuupin jakaminen kahteen olisi pois seuroilta tai kilpailun järjestäjiltä. Todennäköisesti osallistujamääriin saataisiin jopa jokunen lisää.

Kyse ei kuitenkaan ole täysin uuden luokan luomisesta, vain alakategoria, jossa siihen kuuluvat kilpailisi voitosta, S2-10 luokan voitosta.

Olen edelleen ehdottomasti S2-10 luokan kannalla ja sen tarpeellisuudesta. Huolimatta siitä toisiko se lisää kuskeja maastosarjaan vai ei. Stanu antaisi junnuille rauhallisemman luokan aloittaa kilpaileminen luokassa, jossa olisi oman tasoisia kuljettajia ja mahdollisuudet menestyä.
Old fart

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #429 : 10.04.13 - klo: 12.11 »
Olen edelleen ehdottomasti S2-10 luokan kannalla ja sen tarpeellisuudesta. Huolimatta siitä toisiko se lisää kuskeja maastosarjaan vai ei. Stanu antaisi junnuille rauhallisemman luokan aloittaa kilpaileminen luokassa, jossa olisi oman tasoisia kuljettajia ja mahdollisuudet menestyä.
Mitkä junnut? Kertoisitko mistä nämä junnut tulevat ja miten ne saadaan juuri tästä luokasta kiinnostumaan?
ajavatko he jotian luokkia jo? Vai onko ne täysin uusia harrastajia?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #430 : 10.04.13 - klo: 12.20 »
Niitä junnuja löytyy jopa omasta perheestä, niin Mikolla kuin muutama vuosi sitten minullakin. Karri aloitti ajamisen S2-10 -luokassa. Mikon tekstissä on ideaa, eikä järjestely pidennä kisapäivää. Stanut ajaisivat omat alkuerät ja osallistujamäärästä riippuen omat finaalit tai tuloksen mukaan M2-10 -finaaleihin sijoiteltuina.
Kausilla 2005-2006 taisi olla kuusi stanukuskia kisaamassa, silloin he ajoivat finaalit M2-10 -luokan seassa.
Ei se ole keneltäkään pois, koska lopputuloksissa on aivan yhtä monta kuskia, tai jopa muutama uusi stanukuski lisää.
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #431 : 10.04.13 - klo: 13.20 »
Niitä junnuja löytyy jopa omasta perheestä, niin Mikolla kuin muutama vuosi sitten minullakin. Karri aloitti ajamisen S2-10 -luokassa.
Eli junnut tulevat nykyisten harrastajien jälkikasvusta ja ovat siinä mielessä uusia harrastajia?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #432 : 10.04.13 - klo: 13.33 »
Näin on esim. Hyvin sanottu goos. Vai onko ne jo vanhoja harrastajia :undecided:
Juttelun yhden kaverin kanssa ja ainakin on jo jotain tapahtunut ja kiitokset tästä pienestä askeleesta kuuluu PKSRCA.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #433 : 10.04.13 - klo: 13.41 »
Olen edelleen ehdottomasti S2-10 luokan kannalla ja sen tarpeellisuudesta. Huolimatta siitä toisiko se lisää kuskeja maastosarjaan vai ei. Stanu antaisi junnuille rauhallisemman luokan aloittaa kilpaileminen luokassa, jossa olisi oman tasoisia kuljettajia ja mahdollisuudet menestyä.
Mitkä junnut? Kertoisitko mistä nämä junnut tulevat ja miten ne saadaan juuri tästä luokasta kiinnostumaan?
ajavatko he jotian luokkia jo? Vai onko ne täysin uusia harrastajia?
No mistä niitä junnuja nyt yleensäkin tulee..!

Kuten jo edellä kirjoitin, tuskin tämä on mikään ratkaisu RC-autoilun harrastajamäärien kasvattamiseen. Tarkoitus olisi tarjota olemassa oleville ja niille joillekin tuleville uusille ja uusille vanhoille harrastajille krossiin rauhallisempi ja siten helpommin lähestyttävä luokka, tai oikeastaan luokan alakategoria.
Old fart

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #434 : 10.04.13 - klo: 13.58 »
No mistä niitä junnuja nyt yleensäkin tulee..!

Kuten jo edellä kirjoitin, tuskin tämä on mikään ratkaisu RC-autoilun harrastajamäärien kasvattamiseen. Tarkoitus olisi tarjota olemassa oleville ja niille joillekin tuleville uusille ja uusille vanhoille harrastajille krossiin rauhallisempi ja siten helpommin lähestyttävä luokka, tai oikeastaan luokan alakategoria.
Täähän on aivan eri ehdotus kuin mitä Jerzi esim ehdottaa, joten nyt on kaksi hyvin erilaista ehdotusta pöydässä.

Sun ehdotushan onnistuu hyvin siten mitä Stilo ehdotti jo aikasemmin, normi kisoihin sekaan vaan 17.5t moottoreilla. Eiköhän ne järjestejät laske sit sijoitukset erikseen kun kisaajia on tarpeeksi kisoissa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Zakko

  • Veteraani
    • Profiili
    • VaasanUA
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #435 : 10.04.13 - klo: 14.08 »
Ajan kesällä vain tuuppia joten voin kyllä ajaa sunnuntait 17,5 ja nolla ennakolla.
Konekin on valmiina. Katotaan kauden avauksessa kuinka kulkee
. S2-10 pitäisi sallia myös rtr koneet joita autoissa tulee mukana.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #436 : 10.04.13 - klo: 14.09 »
No mitä väärää on useasta ehdotuksesta :shocked:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #437 : 10.04.13 - klo: 14.22 »
No mistä niitä junnuja nyt yleensäkin tulee..!

Kuten jo edellä kirjoitin, tuskin tämä on mikään ratkaisu RC-autoilun harrastajamäärien kasvattamiseen. Tarkoitus olisi tarjota olemassa oleville ja niille joillekin tuleville uusille ja uusille vanhoille harrastajille krossiin rauhallisempi ja siten helpommin lähestyttävä luokka, tai oikeastaan luokan alakategoria.
Täähän on aivan eri ehdotus kuin mitä Jerzi esim ehdottaa, joten nyt on kaksi hyvin erilaista ehdotusta pöydässä.

Sun ehdotushan onnistuu hyvin siten mitä Stilo ehdotti jo aikasemmin, normi kisoihin sekaan vaan 17.5t moottoreilla. Eiköhän ne järjestejät laske sit sijoitukset erikseen kun kisaajia on tarpeeksi kisoissa.
Tällä ajattelumallilla kun ei saada mitään aikaiseksi... Varmasti muutama saattaa "kokeilla" mutta se tulee tasan varmasti jäämään muutaman kokeiluksi.

Eikä se muuta periaatteessa nyky tilannetta miksikään. Ajetaan edelleen samoja kisoja ja ehkä jollain herrasmiessäännöllä jotku valitsee 17.5 koneet ja sitten naureskellaan päivän päätteeksi kuinka ajettiinkaan niin paljon kovempaa kuin sekin yks spede viispuolikkaalla...

Yksi pointti nimenomaan on se, että junnut saisivat mahdollisuuden pärjätä ja voittaa - siinä omassa luokassa/ lohkossa S2-10. Ihan 100-varmasti junnua motivoi kisaamaan enemmän mahdollisuus voittaa se oma luokka kuin tieto, ettei varmasti saa ö-finaalin voittoa kummempaa kunniaa. Joo ja tiedän, kyllä jokainen aloitteleva tietää, tai pitäisi tietää, ettei kisoja heti voiteta. Vaaditaan paljon treeniä ja kisoja ja kyllä se menestys tulee, jne, jne. Nyt kun tämä mahdollinen S2-10 antaisi yhden väliportaan ja lähempänä olevan tavoitteen. Voittaminen kun kuitenkin on se mitä 95% KILPAILIJOISTA tavoittelee - miksi hitossa muuten kilpailisi?
Old fart

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #438 : 10.04.13 - klo: 14.25 »
SM-kisojen yhteydessä oleva sunnuntainen kansallinen M2-10 muutettaisiin S2-10-luokaksi. Olenko väärässä vai onko tuo sunnuntain kansallinen ollut tähänkin asti osallistujamäärältään pieni? Ei olisi siis paineita saada isoa porukkaa kisailemaan. Nolla ennakko, 17,5 koneet, RTR-paketeilla pääsee mukaan, myös muilla säätimillä kunhan ennakot, turbot ja muut härpättimet nollilla. Mikäs sen helpompaa? Vai onko? Ei taida täksi kesäksi ehtiä?

Voisi meidänkin poika osallistua.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #439 : 10.04.13 - klo: 16.44 »
Yksi pointti nimenomaan on se, että junnut saisivat mahdollisuuden pärjätä ja voittaa - siinä omassa luokassa/ lohkossa S2-10. Ihan 100-varmasti junnua motivoi kisaamaan enemmän mahdollisuus voittaa se oma luokka kuin tieto, ettei varmasti saa ö-finaalin voittoa kummempaa kunniaa. Joo ja tiedän, kyllä jokainen aloitteleva tietää, tai pitäisi tietää, ettei kisoja heti voiteta. Vaaditaan paljon treeniä ja kisoja ja kyllä se menestys tulee, jne, jne. Nyt kun tämä mahdollinen S2-10 antaisi yhden väliportaan ja lähempänä olevan tavoitteen. Voittaminen kun kuitenkin on se mitä 95% KILPAILIJOISTA tavoittelee - miksi hitossa muuten kilpailisi?
Eli se on parempi ajaa c finaalissa yksin junnuna siten että kakkos sijalle tuleva ajaa D-finaalissa, sekö tuo sitä voittamisen makua? RC-autoiluhan on rakennettu siten että jokaisen finaalin voittaja on voittaja. Miksei voida nähdä B finaalin voittoa isona asiana tai C-finaalin voittoa?(ja toki myös muiden finaalien) Isommat luokat luovat tiukemmat finaalit, jolloin jokainen finaali on tiukka ja hyvää kisaa. Jos et ole ollut ajamassa isompia kisoja niin suosittelen että käy kokeilemassa niin tiedät kuinka tiukka se F-finaaliikin voi olla ja voitto maistuu ihan hyvälle.

Itse ainakin juhlin pitkään ekaa B-finaalin voittoa kun edellisessä kisassa olin ollut C-finaalissa.

Finaalin voitto on aina askeleen päässä(jokaiselle harrastajalle) jos luokat ovat isoja, kisat ovat myös tiukkoja joten valmentavat huipulle asti joka kerta kun käyt kisaamassa. Toisin kuin tynkäkisat missä on liian vähän kuskeja ripoteltu moneen luokkaan ja alkuerien merkitys romahtaa.

Tämähän on ihan kiinni siten miten junnu kasvatetaan harrastukseen, jos kerrot pojalle että se on kova juttu voittaa finaali, niin se on se tavoite minkä poika ottaa. Pitää myös muistaa että se että junnu _ei_ voita on myös tärkeä osa kilpailemista ja kasvamista hyväksi kuskiksi.

Jos junnut kasvatetaan ymmärtämään finaali voiton arvon he myös tekevät kaikkensa että pääsevät mahdollisimman hyvään tulokseen. Näistä yksi toimenpiteistä on varmaan se että ajaa moottorilla joka tuottaa parhaan tuloksen. Jos kokenut harrastaja kasvattaa omaa lastaan harrastukseen hän ymmärtää varmaan tämän tärkeyden lajissa eikä pilaa hyvää kuskia liian tehokkaalla moottorilla.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #440 : 10.04.13 - klo: 17.11 »
Miksi isoissakin kisoissa ajetaan eri luokkia?
Esim turistissa... Ja mattistakin haluttiin ajaa kahdessa luokassa...

Se että lyödään ulkoradoilla stanut ja virit sekaisin, on aika katasrofaalista.
Olen ajanut huvikseni krossikisan ulkona muistaakseni -05
Stanut olivat omassa alkuerässä, koska tietysti olivat oletetusti tällöin suurinpiirtein tasoistensa kanssa samassa hiitissä. Finaaleissa saatiin huomata että 3 kpl stanuja oli A finaalissa tulostensa perusteella virien sessa. Ihan jees...
Mutta oli aika mielenkiintoista ajaa siellä finaalissa kun mutkaosuuksilla taistelit muutamasta autosta ohi, vain huomataksesi että kun suora tuli eteen nii, ne ohitetut kaverit painoivat suoralla joukolla osa ohi ja loput kontista sisään.
stanujen keskinäinen taistelu ei ollut hetkeäkään mahdollista vaan maalissa periaatteessa vain katsottiin kuka oli säästynyt vähemmillä alle jäämisillä.

Eniveis... Ihmetyttää että esim turistiin mahtuu useampi luokka ja jopa meidän isot pojat ajavat ulkomailla viriä ja mitälie stocki luokkaa, mutta krossissa ei tulis kuuloonkaan.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #441 : 10.04.13 - klo: 17.29 »
Eniveis... Ihmetyttää että esim turistiin mahtuu useampi luokka ja jopa meidän isot pojat ajavat ulkomailla viriä ja mitälie stocki luokkaa, mutta krossissa ei tulis kuuloonkaan.
+1
Old fart

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #442 : 10.04.13 - klo: 17.34 »
Virituristin SM-luokassa on tällä hetkellä alle 20 aktiivista kuljettajaa vaikka lajin (1:10 sähkötouring) parissa on reilusti yli 100 aktiivista kuljettajaa. Jos takavetocrossiin tehdään avoimen SM-luokan lisäksi vakioluokka, vintage ja etuvetoluokat niin mitä arvelette tapahtuvan SM-luokan osallistujamäärille? Seuraavaksi joku valopää alkaa varmaan ehdottomaan M-8 luokan jakamista eri tasoryhmiin  :wink:

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #443 : 10.04.13 - klo: 17.37 »
Eniveis... Ihmetyttää että esim turistiin mahtuu useampi luokka ja jopa meidän isot pojat ajavat ulkomailla viriä ja mitälie stocki luokkaa, mutta krossissa ei tulis kuuloonkaan.
FTT:ssä voisi ihan hyvin olla 2 luokkaa kolmen sijaan, ei tuota SM-sarjaa kauheen monta aja.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #444 : 10.04.13 - klo: 18.06 »
Virituristin SM-luokassa on tällä hetkellä alle 20 aktiivista kuljettajaa vaikka lajin (1:10 sähkötouring) parissa on reilusti yli 100 aktiivista kuljettajaa. Jos takavetocrossiin tehdään avoimen SM-luokan lisäksi vakioluokka, vintage ja etuvetoluokat niin mitä arvelette tapahtuvan SM-luokan osallistujamäärille? Seuraavaksi joku valopää alkaa varmaan ehdottomaan M-8 luokan jakamista eri tasoryhmiin  :wink:

Tietääkseni kukaan ei puhunut etuvedosta, vintagesta tai mistään muustakaan kuin ainoastaan stanusta joka on ikivanha luokka joka kuolahti pois lähinnä vain samalla kun koko sähkökrossi lähestulkoon poistui.

Eli oikeastaan ei tarttis kuin vanha luokka herättää henkiin nykyaikaisilla sähköillä.


goos...
Miksi sitten turistissa ei voisi olla vain se yksi ja ainoa viri, kuten krossissa?
Kyllähän mä tiedän miksi siellä on hyvä olla eri luokat, mutta en ymmärrä miksi se on päivänselvää että turistissa on tottakai stanu ja viri, mutta krossissa ei missään nimessä olisi toimiva idea...
Varsinkin kun ennen turisteja kun oli lähinnä vain krossi olemassa niin silloin stanu oli ehdoton, etkä päässyt edes viriin ajamaan ennenkuin olit nostanut itsesi stanussa menestymällä.

Ja kun nykyään stanu vastaa tehoiltaan melkein sitä mitä harjallisten ja nikkeliakkujen aikaan virit.

Huom... Mulle on oikeastaan ihan sama tämän asian suhteen, mutta en ymmärrä miksi stanu krossi on pahasta, mutta stanu turisti päivänselvä asia...
Tai tosiaan turisteilla lähdetään ulkomaan kisoihin ajamaan stockia ja viriä... Miksi ei vain viriä?

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #445 : 10.04.13 - klo: 18.09 »
Saisimmeko ystävällisesti faktaa PKSRCA:n järjestämistä kisoista? Mikä oli nopeusero M2-10 ja S2-10 luokkien välillä? Mitkä olivat S2-10 tarkat tekniset säännöt M2-10 luokkaan verrattuna?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #446 : 10.04.13 - klo: 18.16 »
M2-10
M4-10
SC2-10
SC4-10
S2-10

Tuosta tulokset.



Stanuissa erona oli ainoastaan 0 ennakko säädin ja 17.5T kone.
Muuten mentiin WJ säännöillä jotka juontavat teknisiltä osiltaan suoraan maastosarjasta.

Esim Halonen ajoi parivuotta vanhalla stanu koneella... oliko se ny CS vai mikälie...se vanhempi TSS luokan kone kuitenkin.
Vauhdit olivat jokaisella stanussa käytännössä identtiset.
Tutkalla mitattiin suoranopeudeksi keskimäärin 39kmh
Ulkoradalla toki pidemmällä välityksellä mennään kovempaa... Nyt oli sisäradalle sopiva välitys.
« Viimeksi muokattu: 10.04.13 - klo: 18.20 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #447 : 10.04.13 - klo: 18.22 »
goos...
Miksi sitten turistissa ei voisi olla vain se yksi ja ainoa viri, kuten krossissa?
Kyllähän mä tiedän miksi siellä on hyvä olla eri luokat, mutta en ymmärrä miksi se on päivänselvää että turistissa on tottakai stanu ja viri, mutta krossissa ei missään nimessä olisi toimiva idea...
Varsinkin kun ennen turisteja kun oli lähinnä vain krossi olemassa niin silloin stanu oli ehdoton, etkä päässyt edes viriin ajamaan ennenkuin olit nostanut itsesi stanussa menestymällä.

Edellisessä SM osakilpailussa oli:

M2-10: 40 kuskia, http://rc10.fi/index.php?topic=68866.0
FTT: TSS 37, prostock 36 ja viri 16 yhteensä 89 kuskia. http://rc10.fi/index.php?topic=74520.0

Nopea laskukaava kertoo että 40-50 kuskia on sopiva määrä kuskeja per luokka että saadaan hyvät kisat aikaiseksi.

Eli tästä voidaan tehdä johtopäätös että sitkun voidaan osoittaa että kumpaankin luokkaan riittää 40-50 pitkäjänteisellä työllä niin kannattaa tehdä asioita. Tämähän ei tarkoita että ensimmäisessä kisassa tarvii olla 90 kuskia. Mutta olisihan se mukavaa että olisi edes 30+30 ja selkee strategia ja resepti millä tämä nousee ettei ole 20+20 jolloin ollaan vaan pilkottu luokka kahtia.

Eli luokkaa ei kannata jakaa kahtia liian aikaisin, parempi antaa sen kasvaa ja sitten kun se on riittävän iso ottaa siitä pieni osa uuden luokan tueksi, näin harrastajien kokonäismäärät kasvavat eikä vähene.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #448 : 10.04.13 - klo: 18.25 »
Kuten ennakkotiedoista osasin epäillä niin S2-10 luokassa ajettiin kovempaa kuin M2-10:ssä. Mitä etua tästä siis olisi että ajetaan käytännössä kahta samaa vauhtia menevää luokkaa? Silloin saadaan parasta kisaa aikaan kun on riittävästi kuljettajia niin tasoerot eivät kasva liian suureksi finaalien sisällä. Eli rautalangasta vääntäen 40 kuskin M2-10 kisa on paljon parempi kuin 25 kuskin M2-10 ja 15 kuskin S2-10 kisat erikseen.

Poissa KooBee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #449 : 10.04.13 - klo: 18.31 »
M2-10
S2-10
S2-10 luokassa näköjään mentiin lujempaa kuin M2-10 luokassa eli voidaanko näiden perusteella unohtaa puheet hitaammasta junnuille sopivasta luokasta ja ajatella että ehkä se on edelleen kuski joka ratkaisee vauhdin...?

Vauhdit olivat jokaisella stanussa käytännössä identtiset.
Tutkalla mitattiin suoranopeudeksi keskimäärin 39kmh
Kiinnostaisi myös mitkä oli suoravauhdit M2-10 autoilla, vai mittasitteko vain stanuja?
« Viimeksi muokattu: 10.04.13 - klo: 18.39 kirjoittanut KooBee »