Kirjoittaja Aihe: Stanu luokka sähkökrossiin  (Luettu 204666 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #450 : 10.04.13 - klo: 18.59 »
Kyseessä oli sisällä kohtuu liukkaalla ajettu kerhokisa jossa stanuluokkaa tuli huvikseen ajamaan parikuskia jotka eivät tietenkään kyseiseen luokkaan kuuluisi mikäli luokkaa oikeasti ruvettaisiin ajamaan.
Virit eivät päässeet oikeuksiinsa näissä pito olosuhteissa.
ulkona tietysti suoranopeudet ja niistä tuleva ero tulee näkyviin, unohtamatta sitä ettei stanuilla pääse edes jokaisesta hyppyristä yli.
Oli ehkä hieman kotikenttäetuakin mukana jne.
Ei siis ihan paras mahdollinen vertailu, mutta antaa sen suunnan että stanu todellakin opettaa kaasun käyttöä, koska tehot ovat hyvällä tasolla, eli ei todellakaan ajettu kaasu pohjassa ympäri rataa jne... Myös radan suurin pöytähyppyri jäi vajaksi koska tehot eivät vaan riittäneet ylittämiseen... Virit jäivät myös vajaaksi koska pito ei ollut mikään kovin hyvä ja ilmeisesti autotkaan eivät olleet ihan yhtä kovassa setupissa kuin kärki stanut.

Poissa Zakko

  • Veteraani
    • Profiili
    • VaasanUA
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #451 : 10.04.13 - klo: 19.01 »
Muistetaan nyt että sisä- ja ulkocrossi on kaksi aivan eri lajia. Talven WJ kisoissa on ollut suht liukkaita ratoja. Kesällä radat keskimäärin 200metriä pitkiä ja 3 metriä leveitä. Talvella keskimäärin alle 100 metriä pitkiä ja noin 2metriä leveitä.

Poissa KooBee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #452 : 10.04.13 - klo: 19.11 »
Se on kyllä totta että esim Vaasan radan pitkällä suoralla voisi tulla jo melko paljon eroa 0-ennakkosäätimellisen 17.5T moottorilla varustetun ja tehokkaimpien M2-10 autojen välillä. Mistä päästäänkin seuraavaan aiheeseen...



...eli pieneen pohdintaan RTR autoista.

Jos stanuluokka tulisi, ja siinä sallittaisiin RTR-moottorit, niin rajattaisiinko säädintä? Mietin vain että esim Durangon RTR:ssä on Speed Passionin 13.5T sensorillinen moottori jolla saa tuupille kulkua enemmän kuin tarpeeksi kun hieman ennakkoa säätää. Eli johonkin se raja olisi jokatapauksessa vedettävä. Myös esim Asson RTR:n harjaton moottori vastannee n. 13T moottoria, joissakin RTR:ssä on myös 10T tai vastaava moottori. 13-10T moottoreissa riittänee suorallakin vauhtia melko hyvin kunhan vain on riittävän pitkät välitykset.

Ihan vain sillä ajattelin tässä että jos noita RTR moottoreita sallitaan niin tehoerot voivat olla isojakin jos muuten normaali on 17.5T, ja jos taas ei sallita niin aloittelijoille tulee lisäkustannuksia jos moottori pitää uusia. Tosin jos RTR moottorit sallitaan niin suurin osa ajaisi varmaan tuolla SP 13.5T moottorilla eikä satunnaisella 17.5T:llä.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #453 : 10.04.13 - klo: 20.05 »
M2-10
S2-10
S2-10 luokassa näköjään mentiin lujempaa kuin M2-10 luokassa eli voidaanko näiden perusteella unohtaa puheet hitaammasta junnuille sopivasta luokasta ja ajatella että ehkä se on edelleen kuski joka ratkaisee vauhdin...?

Vauhdit olivat jokaisella stanussa käytännössä identtiset.
Tutkalla mitattiin suoranopeudeksi keskimäärin 39kmh
Kiinnostaisi myös mitkä oli suoravauhdit M2-10 autoilla, vai mittasitteko vain stanuja?



Otetaan esimerkki sitten kuin ei tuo mennyt kaaliin kaaliin.
Eli kumpi nyt on ekana maalissa.
Top fuel vs stokki auto kuin mennään stripille ja on kuiva keli :undecided:
Tai tässä tulee myös yksi esimerkki.
Stripillä on F1 minardi vs F1 Ferrari ja kelinä on vesikeli :undecided:
Eli tiksin rata oli liukas ja voisin veikata että savella on hiukan enemmän pitoa (voinko tässä olla väärässä).
Ja voiko noissa tuloksissa olla jotain kummallista kuin kuskeina olivat Suomen parasta rc autoilukermaa. Verrataan vaikka stanujen vika VS tuuppien vika onko niissä jotain eroja.
Jerzi

Lisään että tottakai 17.5 koska se on nyt kokeiltu ja niitä saa uutena ja käytettynä.
« Viimeksi muokattu: 10.04.13 - klo: 20.09 kirjoittanut jerzirccar1 »
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa nikoprkl

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • http://www.teamentisetkuskit.com
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #454 : 10.04.13 - klo: 20.13 »
Muuhun kantaa ottamatta, niin tuo aikojen vertailu stanun ja virin välillä tiksin kertsinperusteella on ihan turhaa hommaa. Kuskien taso oli aivan eri tuolla stanussa kuin virissä, itse virin voittaneena voin myös todeta, että ajoin toista kertaa koko autolla, ja toista kertaa kuukausiin edes krossia. Eikä varmasti noissa olosuhteissa olisi ranteet riittäneet stanujen vauhtiin vaikka olisi autokin ollut sisälle säädetty. Sen verran oli luikasta hommaa virillä tällä kertaa. :) ulkona ja pitävillä baanoilla näkisin, että eroa luokkien välille kyllä syntyy.

-Niko
EuroRC / TEK

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #455 : 10.04.13 - klo: 20.19 »
Eli tällä PKSRCA:n kisalla ei tee mitään testidatana vaan asia pitää testata ulkona. Uskoisin että paras vaihtoehto S2-10 luokkaan on TSS-10 luokan tavoin nollaennakkosäätimet ja yksityyppikoneet ettei vauhti nouse liian lähelle viriluokkaa. Luokissa pitää olla selkeä nopeusero että kannattaa edes alkaa harkitsemaan M2-10:n jakamista.

Poissa kojo

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #456 : 10.04.13 - klo: 20.42 »
En ole ajanu kumpaakaan luokkaa kilpaa, mutta kommenttina keskusteluun:

- Mielestäni uusia harrastajia (junnuja tai jamppoja) saadaan lajiin parhaiten onistuneella kerho ja seuratoiminnalla. Jos joku aloittaa uuden harrastuksen, ei ensimmäinen tehtävä ole kilpailu vaan tutustuminen lajiiin, laitteisiin, sääntöihin ratoihin jne. Tarpeeksi laajalla harrastajapohjalla voidaan tehdä vaikka kymmenen luokkaa, vertaa esim. jääkiekon tai vastaavan ikäluokittain pelaavat.

- Jos stanuluokka lanseerattaisiin takaisin, mielestäni tarve olisi nimenomaan aloittelevien kilpailuluokka, tyyliin ei ole ajanut sm sarjaa aikaisemmin tai esim. viiteen vuoteen. Vastaavasti sarjaa kesän dominoiva kärkikymppi saisi seuraavalle vuodelle pakkonoston m2-10 ja seuraavat kymmenen saisivat mahdollisuuden nousta. Eli olisi ikäänkuin karsintasarja.
Tällainen ko. sarja lienee alkujaan ollutkin??? Tällä saataisiin etuina mm. kovempi taso m2-10 alkueristä lähtien ja jos stanu ajettaisiin eri päivänä, voisi esim. mainostettu junnuakseli toimia paremmin, jos aikuinen ja jälkikasvu ajaisivat eri päivinä. Lisäksi ajajakokouksissa ja yleensäkin koko kisapaivän läpiviemisessä voisi olla erilainen painotus, kun kokeneitten ratakettujen vuorolla, alkuun kisaavalla on aika paljon uutta asiaa, kuten nostaminen, katsastus jne. Nämä lienevät monella suurempi kynnys osallistua kisoihin kun itse ajaminen.

- Konerajoitukset miettiköön viisaammat, mielestäni aloittelijalle tuupissa kaikki nykyharjattomat/säädinyhdistelmät ovat alkuun melko kovia, sutimista ja ympyrää tulee pyörittyä 17.5 lankaisellakin ihan riittävästi. Miedossa koneessa olisi se hyvä puoli, että halvemmallakin akkukalustolla pärjää, tuupillahan ajelee puoli päivää nykyakulla tuolaisella koneella.
KojoRacing-EastSideRC`s
Team C 02 Evo, Losi 22 SCT

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #457 : 10.04.13 - klo: 20.47 »
Sillä ei muuten tee mitään kuin stanua ajaneiden kuskien kokemusten perusteella.
Jokaisen kuskin kokemus oli että tehot olivat erittäin kohdallaan kun ajatellaan että tehojen pitää olla aloittelijalle maltilliset, mutta kuitenkin senverran että jopa opettaa kaasun ja jarrun käyttöä.

Suosittelen vilpittömästi kaikkia asiasta vähänkään kiinnostuneita kokeilemaan.
Mukava kokemus kruisailla ja keskittyä ajolinjojen hiomiseen kun ei keskittyminen mene tehojen hallitsemiseen.

Samalla saa isomman porukan mielipiteen siitä miten loistava luokka olisi aloittelijoille tai kisaamista aloitteleville harrastajille.

Mielestäni ehdottomasti kaikista luokista paras aloittelevalle kisaajalle koska nimenomaan kyse ei ole hitaasta kaasupohjassa mönkimisestä missä ei kaasun käyttöä opi ollenkaan, mutta silti tehot ja huippunopeudet pysyvät erittäin järkevällä tasolla.
Eli kokeilkaa ihmeessä ja varsinkin parin auton kanssa niin ihastutte varmasti siihen tasaväkisen vääntämiseen.

Ja joo... Olen samaa mieltä tuosta säädin/moottori säännöstä, eli FTT sääntöjen mukaan.

Poissa Potski

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #458 : 10.04.13 - klo: 22.42 »
Moi,

Tuohon virin ja stanun nopeus eroon:

Ajoin omalla autollani ( sama, millä hoke stanun voitti ) saman päivän aikana sekä virillä että stanulla. Renkaat, setappi ym. oli samat molemmilla koneilla.

- best läpissä ero virin ja stanun välillä oli noin 1 s, riippuen hiittiin mahtuneista haamuläpeistä
- tuloksessa ero vaihteli omalla ajollani vähän reilussa kymmenessä sekunissa, taisi keskimäärin ero olla jossain 12-13 sekunnissa
- Tikkurilassa profiili on tällä hetkellä tosiaan sellainen, että teholla ei juuri juhlita, eikä stanullakaan voinut ajaa lappu lattiassa koko kierrosta - kierros kesti tuolloin virillä 22s pintaan, stanulla 23 s pintaan, bestläpit molemmilla vähän alle

Ulkona pidemmillä suorilla ja aukeammilla radoilla ero on varmasti vähän isompi. Stanun paras puoli oli mun mielestä se, että radan pito vaihtelut eivät vaikuttaneet paljoa auton tuntumaan, kun taas radan muuttuessa liukkaammaksi, virillä piti alkaa vähän jo varoa. Tämä varmasti helpottaa aloittelevan kuljettajan oppimista.

Samppa

Poissa KooBee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #459 : 11.04.13 - klo: 08.34 »
Otetaan esimerkki sitten kuin ei tuo mennyt kaaliin kaaliin.
Eli kumpi nyt on ekana maalissa.
Top fuel vs stokki auto kuin mennään stripille ja on kuiva keli :undecided:
Tai tässä tulee myös yksi esimerkki.
Stripillä on F1 minardi vs F1 Ferrari ja kelinä on vesikeli :undecided:
Eli tiksin rata oli liukas ja voisin veikata että savella on hiukan enemmän pitoa (voinko tässä olla väärässä).
Ja voiko noissa tuloksissa olla jotain kummallista kuin kuskeina olivat Suomen parasta rc autoilukermaa. Verrataan vaikka stanujen vika VS tuuppien vika onko niissä jotain eroja.

Ei kyse ole siitä ettei mennyt kaaliin vaan siitä että (kuten sanoin) niin taisi noissa tuloksissa kuski ja muu auto vaikuttaa enemmän kuin moottori, eli niitä tuloksia on turha verrata.

Ja edelleenkin kiinnostaisi tietää ero esim Hoken ajamana stanu vs viri sekä kokonaistuloksissa, läppiajoissa että suoranopeuksissa. Vaikka olisikin ollut liukas rata.

Poissa Potski

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #460 : 11.04.13 - klo: 08.52 »
Moi,

Tuohon virin ja stanun nopeus eroon:

Ajoin omalla autollani ( sama, millä hoke stanun voitti ) saman päivän aikana sekä virillä että stanulla. Renkaat, setappi ym. oli samat molemmilla koneilla.

- best läpissä ero virin ja stanun välillä oli noin 1 s, riippuen hiittiin mahtuneista haamuläpeistä
- tuloksessa ero vaihteli omalla ajollani vähän reilussa kymmenessä sekunissa, taisi keskimäärin ero olla jossain 12-13 sekunnissa
- Tikkurilassa profiili on tällä hetkellä tosiaan sellainen, että teholla ei juuri juhlita, eikä stanullakaan voinut ajaa lappu lattiassa koko kierrosta - kierros kesti tuolloin virillä 22s pintaan, stanulla 23 s pintaan, bestläpit molemmilla vähän alle

Ulkona pidemmillä suorilla ja aukeammilla radoilla ero on varmasti vähän isompi. Stanun paras puoli oli mun mielestä se, että radan pito vaihtelut eivät vaikuttaneet paljoa auton tuntumaan, kun taas radan muuttuessa liukkaammaksi, virillä piti alkaa vähän jo varoa. Tämä varmasti helpottaa aloittelevan kuljettajan oppimista.

Samppa

 Itse itseäni lainaten. Ainakin treenipäivänä ajettiin Hoken kanssa tuolla mun autolla samoja kierroksia ja tuloksia stanulla. Suoranopeuksista ei ole dataa, kun treenipäivänä ei Tikkurilassa ole tutkaa.

 Ja siis tuo treenipäivän profiili oli hieman eri kuin kisapäivänä, joten kisapäivän ja treenipäivän kierrosaikoja ei voi verrata keskenään. Kisaprofiili oli noin sekunnin nopeampi kuin treeni profiili.

Samppa

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #461 : 11.04.13 - klo: 09.14 »
Tällainen testi olis hyvä teettää.
Eli annetaan aloittelijalle 2 autoa käyttöön, toisessa vapaakone ja toisessa vakiokone, tuolloin näkis hiukan miten auto etenee radalla.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #462 : 26.05.13 - klo: 12.03 »
Nyt sitä stanukrossia olisi tarjolla:

http://rc10.fi/index.php?topic=76318.0
Wacky Stack Racing Team

Poissa -Toni-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #463 : 04.06.13 - klo: 16.23 »
Eilen innostuin lauantain kisaan mukaan, mutta tämä päivä tuotti pettymyksen. Speedpassionin combot on kaupasta loppu ja lisää tulee vasta ens viikolla. Ei siis tartte osallistua. Kunpa olis viime viikolla huomannut lukea foorumia ja kuulla kisoista.

Poissa Zakko

  • Veteraani
    • Profiili
    • VaasanUA
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #464 : 17.06.13 - klo: 10.58 »
Sunnuntaina testasin 17,5 blinkyä Vaasan maastosarjassa. Tehoilta ihan ok mutta välitystä joutuu rakentamaan vieläkin pitemmäksi. Nyt käytössä Track star 17,5, Hobbywingin säätimestä puchit tapissa ja 35/75 välitykset assossa. Autosta sai ottaa kaikki painot pois ja siirtää shortyn kiinni servoo kun koneen tehot ei riittänyt kiertämään runkoa vakio setupilla. Pienempää spurria on tilauksessa ja oulussa ajattelin kokeilla muitakin koneita.

Toisessa alkuerässä sai kunnon flown ajamiseen betläppi oli vain 0,3 sek huonompi kuin Virralla mutta radalla olisi pitänyt täys tehosella ajaa ainankin 3sek lujempaa.

Nelkku profiililla corneri aikas vaikee kun ei oo potkua eikä jarrua kunnolla. Quadi meni nätisti 2+2 mutta pienikin virhe fingereissä niin härdelliss'ä oli ohjelmaa.

Poissa devito

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #465 : 15.08.13 - klo: 21.35 »
Mikäs tän stanun kohtalo on? itsellä olisi kovasti kiinnostusta nimenomaan stanuun.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #466 : 15.08.13 - klo: 22.09 »
Mikäs tän stanun kohtalo on? itsellä olisi kovasti kiinnostusta nimenomaan stanuun.
Sit vaan kone kiinni ja radalle ajamaan, ei se muuta vaadi :-)
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa devito

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #467 : 15.08.13 - klo: 22.26 »
Mikäs tän stanun kohtalo on? itsellä olisi kovasti kiinnostusta nimenomaan stanuun.
Sit vaan kone kiinni ja radalle ajamaan, ei se muuta vaadi :-)
Niin lähinnä että ajetaanko wj.ssä stanu omana luokkana tai jaetaanko stanukuskit samaan alkuerään.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #468 : 16.08.13 - klo: 00.34 »
Niin lähinnä että ajetaanko wj.ssä stanu omana luokkana tai jaetaanko stanukuskit samaan alkuerään.
Ei oo kuskeja niin ei ne varmaan mitään lähtöjä aja. Sitku on kuskeja niin sit tilanne on varmaan eri :)

Ensiks kuskit sit kisat :)
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #469 : 16.08.13 - klo: 09.07 »
Ei oo kuskeja niin ei ne varmaan mitään lähtöjä aja. Sitku on kuskeja niin sit tilanne on varmaan eri :)

Ensiks kuskit sit kisat :)
Vaan mistä tulee kuskit? Kuka hommaa stanukaluston, kun a) ei tiedä mikä se on b) ajetaanko ko. kalustolla kisoja.

Minä en ainakaan hommaisi pojalleni kalustoa jotain luokkaa varten jollen tietäisi, että sellainen on olemassa ja kisoja järjestetään...
Old fart

Poissa devito

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #470 : 16.08.13 - klo: 09.13 »
Ei oo kuskeja niin ei ne varmaan mitään lähtöjä aja. Sitku on kuskeja niin sit tilanne on varmaan eri :)

Ensiks kuskit sit kisat :)
Vaan mistä tulee kuskit? Kuka hommaa stanukaluston, kun a) ei tiedä mikä se on b) ajetaanko ko. kalustolla kisoja.

Minä en ainakaan hommaisi pojalleni kalustoa jotain luokkaa varten jollen tietäisi, että sellainen on olemassa ja kisoja järjestetään...
+1

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #471 : 16.08.13 - klo: 09.19 »
Nyt en kyllä ole sellaisessa asemassa, että voin luvata mitään, mutta jo viime keväänä PKSRCA päätti, että omissa kisoissa tulisi jatkossa olemaan tarjolla stanuluokka. En usko, etteikö näin jatkuisi tulevanakin sisäkautena kun taas kertsikisoja ajetaan.

Toivottavasti tämä saisi muutkin seurat kokeilemaan omissa kapinoissaan stanuluokan ajattamista ja ehkä tätä kautta saataisiin kokemusta ja luokka tulisi myös WJ -sarjaan jo tulevaksi talveksi.
Old fart

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #472 : 16.08.13 - klo: 10.52 »
Vaan mistä tulee kuskit? Kuka hommaa stanukaluston, kun a) ei tiedä mikä se on b) ajetaanko ko. kalustolla kisoja.

Minä en ainakaan hommaisi pojalleni kalustoa jotain luokkaa varten jollen tietäisi, että sellainen on olemassa ja kisoja järjestetään...
Eikös kuskit tulee siitä että ne hankkii kaluston? Jonkun pitää olla eka. Jos junnu haluu ajaa krossia, niin eihän se ole kuin moottorin ja spurrin verran panostusta. Muutenkin 17.5t on varmasti paras moottori millä junnu voi aloitella krossia, joten ei mene mitenkään hukkaan vaikka ei kisoja olis. Veikkaan että junnu ajaa parempaa läppiä _viri kisoissa_ 17.5t mootorilla kuin 6.5-10.5t:llä niinku isoilla pojilla on.

Kun kuskeja tulee pari radalle, niin niitä tulee lisää, siitä saa nopeesti erälähdöt torstai skaboihin ja siitä on hyvin lyhyt matka siihen että stockistanua ajetaan kerhokisoissa parin erän voimin.

Jos täällä vaan kyttällään ja odotetaan että kisoihin yhtäkkiä tyhjästä tulis 10 kuskia, niin oletan että saatte kyllä tovin odottaa :)
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #473 : 16.08.13 - klo: 10.56 »
Tää nyt saattaa olla karrikoivaa ja ehkä vähän julmaa tekstiä, mutta mun mielipide tähän stanukrossikeskusteluun:

1. Jos aloittelija hankkii takavetokrossarin ja siihen stanusähköt niin hänen 5minuutin tulos on melko todennäköisesti parempi, kun jos hän hankkisi "sama kone kun isoilla pojilla!", eli 7.5-8.5t.

2. Jos aloittelija tulee Winterjumps-osakilpailuun, niin hän on melko todennäköisesti hitaimmassa erässä.

3. Hitaimmissa erissä taistellaan siitä, että pysyykö auto pystyssä. Läppiajalla ei ole mitään merkitystä.
Tässä joukossa voi aivan hyvin ajaa stanukoneella vaikka seassa olisikin nopeammilla koneilla varustettuja autoja. Ne nopeammat kun kaatuu joka tapauksessa jossain vaiheessa.

Edellä mainituista syistä johtuen tuo oma stokkiluokka on aivan turha. Harva sisärata Suomessa on ees niin iso, missä saisi stockilla ja modilla merkittäviä eroja suoranopeudessa. Tikkurila ehkä ainoa. Joten ollaan rohkeita ja harjoitellaan vaan sillä stockilla niin kauan kun auto alkaa pysyyn pystyssä, käydään kisoissa kokeilemassa kivaa harrastusta ja sitten nostetaan tehoja taitojen karttuessa.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #474 : 16.08.13 - klo: 10.59 »
Vaan mistä tulee kuskit? Kuka hommaa stanukaluston, kun a) ei tiedä mikä se on b) ajetaanko ko. kalustolla kisoja.

Minä en ainakaan hommaisi pojalleni kalustoa jotain luokkaa varten jollen tietäisi, että sellainen on olemassa ja kisoja järjestetään...
Eikös kuskit tulee siitä että ne hankkii kaluston? Jonkun pitää olla eka. Jos junnu haluu ajaa krossia, niin eihän se ole kuin moottorin ja spurrin verran panostusta. Muutenkin 17.5t on varmasti paras moottori millä junnu voi aloitella krossia, joten ei mene mitenkään hukkaan vaikka ei kisoja olis. Veikkaan että junnu ajaa parempaa läppiä _viri kisoissa_ 17.5t mootorilla kuin 6.5-10.5t:llä niinku isoilla pojilla on.

Kun kuskeja tulee pari radalle, niin niitä tulee lisää, siitä saa nopeesti erälähdöt torstai skaboihin ja siitä on hyvin lyhyt matka siihen että stockistanua ajetaan kerhokisoissa parin erän voimin.

Jos täällä vaan kyttällään ja odotetaan että kisoihin yhtäkkiä tyhjästä tulis 10 kuskia, niin oletan että saatte kyllä tovin odottaa :)

Eikö siinä ole vähän muutakin kuin pelkkä 17.5 kone ?

Olen ymmärtänyt että useimmissa malleissa pitää välitystä muuttaa. Ja se taas vaatii testailua ja eri pinjoneita/spurreja ja joissain malleissa välityksen muuttaminen 17.5 koneelle ei onnistu ollenkaan helposti.

Vaikka tällainen vanha parta niin stanu luokka voisi kiinnostaa kuten tämä sähkökrossi muutenkin koska olen tainnut ohittaa jo tuon päristely iän (kummallista kyllä). No minulle kyllä kelpaa ihan normaalitkin luokat ei siinä mitään.

edit: niin minulle tuli sellainen käsitys että kysyjää kiinnostaa onko autoja saatu 17.5 koneelle tehtyä ja kuinka ne toimii ja ajetaanko niillä laajemminkin.. eli varmaan tukea omaan päätöksen tekoon tuolla osastolla
« Viimeksi muokattu: 16.08.13 - klo: 11.06 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #475 : 16.08.13 - klo: 11.03 »
Eikös kuskit tulee siitä että ne hankkii kaluston? Jonkun pitää olla eka. Jos junnu haluu ajaa krossia, niin eihän se ole kuin moottorin ja spurrin verran panostusta.

Eikö siinä ole vähän muutakin kuin pelkkä 17.5 kone ?

Olen ymmärtänyt että useimmissa malleissa pitää välitystä muuttaa. Ja se taas vaatii testailua ja eri pinjoneita/spurreja ja joissain malleissa välityksen muuttaminen 17.5 koneelle ei onnistu ollenkaan helposti.

Vaikka tällainen vanha parta niin stanu luokka voisi kiinnostaa kuten tämä sähkökrossi muutenkin koska olen tainnut ohittaa jo tuon päristely iän (kummallista kyllä). No minulle kyllä kelpaa ihan normaalitkin luokat ei siinä mitään.
Joo spurrin joutuu vaihtaa että saa välitykset kohdalleen(toki tarvii myös sopivan pinionin). Niinku tossa ylempänä jo totesin, joissain autoissa se menee helpommin toisissa vähän hankalammin, mut kyllä se sinne menee. Ei oo niin vaikeita etteikö perusharrastaja sen sinne yhden askarteluillan aikana saa sinne laitettua.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #476 : 16.08.13 - klo: 11.07 »
no niinhän se varmaan on.

minulle tuli sellainen käsitys että kysyjää kiinnostaa onko autoja saatu 17.5 koneelle tehtyä ja kuinka ne toimii ja ajetaanko niillä laajemminkin.. eli varmaan tukea omaan päätöksen tekoon tuolla osastolla..
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #477 : 16.08.13 - klo: 11.15 »
no niinhän se varmaan on.

minulle tuli sellainen käsitys että kysyjää kiinnostaa onko autoja saatu 17.5 koneelle tehtyä ja kuinka ne toimii ja ajetaanko niillä laajemminkin.. eli varmaan tukea omaan päätöksen tekoon tuolla osastolla..
Jenkkiforumeilta löytyy varmasti ohjeet jokaiseen autoon, siellä kun 17.5t on yleinen luokka.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #478 : 16.08.13 - klo: 11.36 »
On todella helppoa kokeneena harrastaja sanoa, että senkun laittaa sen 17.5 koneen ja ajaa ja harjoittelee sillä muiden joukossa, tai sitten jotenkin muuten hidastaa autoa, jne, jne...

Mutta kun oikeassa elämäsää tuota ei tapahdu, kuin ehkä kokeneen harrastajavanhemman toimesta. Eli miten se aloitteleva harrastaja tietää, että hänen kannattaa ostaa se 17.5 moottori ja stock-säädin?

Jos olisi luokka, voisi myös kauppiaat kertoa sellaisen olemassaolosta ja suositella oikeanlaisien sähköjen hankkimisesta heti alkuun.

Edelleen ihmettelen mistä ja keneltä se olisi pois jos ko. luokka olisi? Ketä se haittaa, että olisi valmis aloittelijaystävällinen konsepti tarjota uusille harrastajille? Kaikkien kannalta olisi huomattavasti helpompaa, jos uudelle harrastajalle voisi yksiselitteisesti tarjota kalustoa - osta tämmöinen niin pääset hienosti alkuun ja kisailemaan muiden vastaavien kanssa... Nyt tilanne on se, että riipuen keneltä kysyt vastaus on SC, 4WD tai tuuppi 10.5 tai jos oot hyvä ni 8.5, ehkä 13.5 ois paras selittelyä... Sitten kun "iskä" arpoo nettikaupassa "tulevalle mestarille" kalustoa niin eihän niitä kisoja ainakaan varikolla hävitä klikataan se 6.5 ja pari sarjaa 100C akkuja...
Old fart

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #479 : 16.08.13 - klo: 11.58 »
+1
Kiitos 20 vuodesta!