Kirjoittaja Aihe: Stanu luokka sähkökrossiin  (Luettu 204825 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa devito

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #510 : 16.08.13 - klo: 19.43 »
Ei sitä kokonaiskasvua mitenkään hirveesti ollut, vaan TSP luokan kasvu oli suurta... kun taas samalla esim viri laskenut.


Stanu on varmasti haluttu luokka ylipäätään koko harrastuksen kannalta.
Se ei vähennä kuskeja kisoista, mutta ei se alkuun tuo kyllä montaa kuskia lisääkään, eli ei voi olla ongelma aikataulullisesti.
Väitän siis että moni takavetoa nyt ajaneista loppupään kuskeista menisivät ajamaan stanuluokkaan...
Jos siis sanotaan vaikka lonkalta että WJ sarjassa 5 kuskia loikkaa toiseen luokkaan ja tulee 5 junnua lisää niin ei tuo kyllä vielä aikataulua pidennä... ellei nyt tapahdu jotain kummallista että WJ sarjaan tulisi jo muutenkin lisää kuskeja.

Ja mikä pakottaa ajamaan stanua samalla kaavalla kuin WJ sarjaa???
Pistetään vaikka alkueriä ja finaaleita yksi vähemmän niin ei ole vaikuttamassa aikatauluun niin paljoa vaikka kävisikin niin ihmeellisesti että heti olis UUSIA kuskeja tulossa vähintään erällisen verran ajamaan.
Luulis että stanua ajavalle junnulle ja mukaan lähteneelle iskälle on muutenkin mukavampi ettei tarvitse olla kisapaikalla iltaan saakka.

SC kisoissa parin juniorin kohdalla tuli huomattua viimetalvena että väsy iski ja viimeistään se vika finaali meni sitten melkein tippa silmässä ajeluun kun ei väsyneenä mikään enää ottanut onnistuakseen.

Toki tuossa on pieni ongelma jos se iskä ajaa viriluokkaa niin ei pääse siltikään aikaisemmin kotiin... Ellei sitten se iskäkin aja sitä stanua.

Eli mun mielestä stanuluokka ei äkkiseltään tekisi päivästä pidempää koska uskon että moni viimekaudella aloittanut juniori siirtyisi mielellään stanuluokkaan... Ehkä jotku vanhemmatkin alimpien finaaleiden tallaajat.
Aikaisempi noin 40 kuskia tuupissa + nelkussa muuttuis kenties 35 kuskia tuupissa, 35 kuskia nelkussa ja 10 kuskia stanussa... Tai ehkä kenties 20 kuskia stanussa...ja vielä vähemmän muissa luokissa... Eikä se uusien harrastajien ilmestyminen ole ymmärtääkseni koskaan ollut negatiivinen asia, vaan päinvastoin jokaisessa kerhossa toivotaan uusia kuskeja saataisiin vaan enemmän ja enemmän.
Nipistetään vaikka tosiaan jollaintavoin muuten aikataulua niin kyllä ne sinne mahtuu... Jos kuskeja tulee lisää stanuluokan takia niin ehkä siirtyminen vanhaan tapaan missä ainoastaan A finaalit on 3 kertaiset ja muut 2 kertaiset...? Ja taas tulee aikatauluun lisää tilaa.

+1

Poissa devito

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #511 : 16.08.13 - klo: 19.53 »
Itselleni uskoisin tuon stanun olevan hyvä ponnahduslauta m2 sarjaan, vaikka en enään ihan junnu olekkaan ja autoilla olen ajanut jo muutaman vuoden, mutta kertaakaan en ole kisoihin osallistunut. Kotona myöskin tuleva kuski (6v) joka odottaa kovasti kisoihin pääsemistä, hänelle uskoisin myös stanun olevan oikea luokka kilpailemisen aloittamiseen.

Poissa HyUA

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #512 : 16.08.13 - klo: 20.14 »
Nyt mahdollisuus ajaa kilpaa stanukrossissa

7.9.13 Hyvinkäällä ajettavaan EuroRC Supercrossiin lisätty stanuluokka

Poissa devito

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #513 : 16.08.13 - klo: 22.29 »
Ilmoitauduttu

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #514 : 16.08.13 - klo: 22.35 »
Montako kuskia olisi touringissa kisaamassa jos luokkia olisi vain yksi?
Voin keskustella touring luokasta sun kanssa touring sääntökeskustelussa.

Väärin.

Kannattaa se touring pitää siellä omassa topicissa jos sen hyvinvoinnista ei uskalleta tässä topicissa keskustella.
Kylätason RC-kuski.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #515 : 16.08.13 - klo: 23.12 »
Aikaisemmin on kanssa esitetty kommentteja siitä miten ne junnut stanukoneella joutuvat samoihin eriin "kokeneiden virikuskien kanssa". Käytännössä kaikissa sarjoissa on pyritty aina laittamaan kuskeja jossain määrin taitotason mukaan, joten se aloitteleva junnu on vauhdillisesti sielä samantasoisten seassa. Jos sielä sattuu joku sarjaa kiertämätön kova kuski olemaan seassa, on se nopeusero niin suuri ettei varmasti tule haittamaan ainakaan sen juniorin ajamista. WJ kisoissa on mahdollista, että yksi lisääntynyt luokka pidentää päivää yhdellä ylimääräisellä erällä ja finaalilla ja tämä tekee jo entisestään pitkään päivään noin tunnin lisää.


Pääsääntöisestihän nykyään on erälistojen suhteen menty siihen että kuskit laitetaan sarjapisteiden mukaan eriin.
Joitain poikkeuksia tekee selvästi kovatasoiset kuskit jotka eivät ole ajaneet esim ekaa kisaa eikä siis siltä kaudelta ole saanut pisteitä... Mutta nämäkin kuskit on sitten yleensä laitettu esimerkiksi toisiksi kovimpaan hiittiin tai sitten jos on ollut useampia niin on jopa nähty erä missä on vain kovatasoisia kuskeja jotka eivät ole vielä saaneet pisteitä...

Mutta käytännössä yhdelläkään aloittelijalla tai vähemmän ajaneella junnulla ei ole mitään mahdollisuutta joutua samaan erään oikeasti nopean kuskin kanssa.

Tuohon aikatauluun annoin jo ylempänä ratkaisun.
Ratkaisun joka ennen oli puhdas käytäntö ja jopa säännöissä asti.
Eli ainoastaan A finaalit kolminkertaisena.
Tuosta käytännöstähän luovuttiin kun haluttiin kisoihin enemmän kuskeja ja huomattiin että antamalla jokaiselle sama määrä ajoaikaa, porukkaa tulee enemmän kisaamaan...
Ja niinhän siinä kävi.
Jos nyt yhtäkkiä tosiaan laitetaan stanu luokka mukaan ja ajetaan kaikki finaalit kolminkertaisena ainoastaan mikäli se mahtuu aikataulullisesti... Tiputetaan kolmas finaali muista pois mikäli ei mahdu.
Tällähän tulee jo nykyisillä WJ kuskimäärillä isoimmissa kisoissa äkkiä se rako aikatauluun minkä junnuille suunnattu stanu luokka vaatisi.

Ja tosiaan... pistää sen stanun vaikka sitten vähemmillä erillä mukaan jos se sitä vaatii.
Kuitenkin kyseinen luokka pitäis olla suunnattu aloitteleville ja junnuille... Junnuille jotka hyytyvät monesti jo ennen kuin finaalit edes alkavat.


Nykyään meillä on surkean vähän junnuja ajamassa.
Kisoissa keski-ikä on vain noussut vuosi vuodelta.
Samat vanhat kehäraakit vuodesta toiseen taistelemassa kärkisijoista.
Vain aivan muutama juniori näyttämässä yli kolmekymppisille äijille kaapinpaikkaa.

Naurettavan kauan sitten kun ei esim turistista vielä edes tiedetty, oli stanu joka toi junnut lajin pariin ja jotka sitten nousivat sitäkautta kun olivat stanussa oppineet ajamaan kilpaa oikeasti, nousivat viriin ja tosiaan nuoria kuskeja tuli jatkuvasti lisää.
Samoja jamppoja on tänäkin päivänä muutamat siellä kärkikahinoissa jotka aikanaan aloittivat stanussa.

Ihmettelen lähinnä että miksi tämän kyseisen luokan joka ennen toi uusia lahjakkaita kuskeja kisaamisen pariin, uudelleen herättämisestä keskustellessa jo porukka näkee asian mielummin negatiivisena.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #516 : 17.08.13 - klo: 23.18 »
Mä voisin hyvin ottaa pestin vastaan.
Tää on minun mielestä niin hieno luokka että se vaatii kunnon säännöt.
Onko kellään asiaa vastaan.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #517 : 17.08.13 - klo: 23.28 »
Jos aloittelijalle haluaa luokan, niin onko stanu crossi vaiko stanu SC parempi?
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #518 : 18.08.13 - klo: 08.22 »
Jos aloittelijalle haluaa luokan, niin onko stanu crossi vaiko stanu SC parempi?

Mitä kuskien omaa kalustoa on junnutiistaisin radalla ollut?
Mitä kalustoa junnut ostaa esim. HF:tiskiltä?

Sen mukaan se luokka pitäisi miettiä.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #519 : 18.08.13 - klo: 09.33 »
Jos aloittelijalle haluaa luokan, niin onko stanu crossi vaiko stanu SC parempi?

Mitä kuskien omaa kalustoa on junnutiistaisin radalla ollut?
Mitä kalustoa junnut ostaa esim. HF:tiskiltä?

Sen mukaan se luokka pitäisi miettiä.
Junnutiistaissa näkyy lähinnä SC-autoja, Monstereita ja m8e autoja. Kyoshon rtr autot ovat myös suosittuja. Aika laidasta laitaan, mutta tuuppi krossareita tosi vähän
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa MiG-77

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #520 : 18.08.13 - klo: 09.37 »
Eikös SC:tä pidetä hyvänä kilpailemista aloittelevien luokkana (kun ei tarvitse lisenssejä, yms), joten eikös stanu kävis loogisesti ajatellen paremmin tuonne?

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #521 : 18.08.13 - klo: 10.18 »
Nopeesti ajatelleen SC ehkä tuntuu loogisemmalta, mut sit jos ottaa 4 askelta taaksepäin ja pohtii miksi tätä keskustelua käydään huomataan että SC ei oo mitenkään hyvä vaihtoehto, koska se ei edistä sitä mitä yritetään tehdä.

Luokkia ei pidä rakentaa sen mukaan mitä yksi paikallinen kauppa myy. Suomessa on muitakin ratoja kuin Tikkurilan rata, mikä sekin monesti unohdetaan. Kauppiaat kyllä myyvät sitä mitä asiakkaat haluavat ostaa, joten siitä ei tarvitse kauheesti ottaa huolta.

Mutta asiaan:

Kyseessähän tässä on se että halutaan kehittää RC-autoulua Suomessa. Junnutiistait sekä myös junnukeskiviikot ja taita myös olla junnutorstait. Ajattavat pääosin 2wd SC autoilla ilmaiseksi junioreita tai vanhempia aloittelevia kuskeja. Konspeti on todettu hyväksi ja kaikki seurat saavat sillä lisää harrastajia, monet seurat ympäriä Suomea on tämän huomannut ja moni on alottanut toiminnan.

Hyvä, tämä on pyramiidin pohja josta kaikki alkaa.

Tämän jälkeen pyraamidissa on seuraavaksi tarjolla TSS, M2-10 ja M4-10 sekä myös SC luokat vähän riippuen mikä haara kiinnostaa. Moni varmaan huomaa tässä vaiheessa että kaikki vaihtoehdot paitsi TSS ovat täysnopeuksisia luokkia joissa vauhdit ovat aloittelevalle tosi nopeita.

Eli Touring puolella löytyy järkevä kasvutie aloittelevalle kuskille. TSS luokasta voidaan aloittaa, ja siitä edetä MM kisoihin asti TSP:n ja virin kautta luonnollisesti siten että vauhti lisääntyy hiljalleen.

Krossipuolella ei näin ole vaan heti ollaan viriluokassa. Nyt stanu krossin myötä halutaan luoda tähän isoon hyppäykseen junnuillasta krossipuolelle välilaskeutumispaikka mistä voi ottaa vauhtia.

Miksi sitten 2wd krossi on parempi kuin SC tässä tehtävässä?
1) pyramiidin tavoite on luoda systeemi millä saadaan uusia nousevia tähtiä Suomen rc-autoiluun. 2wd krossi on siihen sopiva luokka koska löytyy SM ja MM kisat.
2) 2wd krossissa on kohtalaisen hyvin osallistujia, luomalla sinne uuden luokan ja markkinoimalla sitä harrastaja määrät nousevat, eikä luoda toista luokkaa missä jaetaan pysti
3) 2wd SC luokassa ei riitä kuskit tällä hetkellä junnuluokan rakentamiseen.
4) stanu krossi sijoittuu myös "matkalla" sopivana paikkaan eli se täydentää rakoa hyvin tällä hetkellä.
5) Nykyisillä 2wd krosiskuskeilla on huimasti tietotaitoa mikä olisi hyvä saada siirettyä nuoremalle polvelle, ennenkuin jäävät "eläkkeelle"

Joku taitava tai muuten asiasta kiinnostunut voisi piirtää eri vaihtoehdot ja pyramiidin, niin se aukeisi myös kaikille jossei mun kuvauksesta aukea.

Pyramiidin alareunassahan on eniten harrastajia ja huipulla meillä on meidän kv tähdet joita ei montaa ole. Väliin löyyty sitten eritasoisia harrastajia eri luokissa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #522 : 18.08.13 - klo: 10.38 »
+1

goos kiteytti stanukrossi ajatuksen todella hyvin!
Kylätason RC-kuski.

Poissa devito

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #523 : 18.08.13 - klo: 11.57 »
Niin ja kaikkihan (esim minä) ei sc autolla halua ajaa.

Poissa Kaheli

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #524 : 18.08.13 - klo: 12.19 »
Tuuppicrossi kiinnostaisi minuakin.
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #525 : 18.08.13 - klo: 12.36 »
Tuuppicrossi kiinnostaisi minuakin.

95% vastanneista ei tule ajamaan tai ei ole koskaan ajanut stanucrossia.
Minua se kiinnostaa monesta syystä.
Esim vauhti on maltillisempi, kalusto ei ole niin kovilla ja kädet riittää ja ei ole tukena tiellä.
Jerzi
« Viimeksi muokattu: 18.08.13 - klo: 12.44 kirjoittanut jerzirccar1 »
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #526 : 18.08.13 - klo: 14.48 »
Krossi(kin) on ukkoutumassa kovaa vauhtia. Junnutoiminta heittää väkeä sisään harrastukseen mutta jatko puuttuu. Luokkaa ajavien pitäisi saada kerhotoimintaa aikaiseksi, jo yksi vakioajopäivä viikossa riittäisi jolloin saman luokan porukka olisi radalla. Alottelijoidenkin olisi helpompi tulla mukaan kun on ilmoitettu "kerhoilta".

Stanukrossi voisi olla krossiluokkien pelastus. Sääntöjen pitää olla tarpeeksi löysät että olemassa olevalla kalustolla pl. moottori pääsee mukaan mutta tiukat jotta kisaaminen on tasaista. Tässä on aika paha haaste, onnea ja voimia Jerzille.

Luokan markkinointi on hoidettava luokan omien kuskien toimesta. Muut eivät ole motivoituneita ja sitoutuneita tehtävään edes sen vertaa. Tietoa toki jaetaan muuallakin.

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #527 : 18.08.13 - klo: 18.19 »
Krossi(kin) on ukkoutumassa kovaa vauhtia.
Tämä on todellakin ongelma. Esim nelkun SM-sarjassa oli 6 ja tuupin SM-sarjassa 14 alle 18-vuotiasta. Nämä lukemat pitäisi saada ihan eri tasolle ja siten saada jatkuvuutta.

Olen myös siinä samaa mieltä, että säännöt pitää olla mahdollisimman vapaat. Voidaanko esim tiettyjen RTR-autojen sensorittomat koneet/combot sallia stanussa? On myös heitetty ilmoille, että homma menee kilpavarusteluksi. Onko syytä tehdä radikaaleja ratkaisuja, että stanucrossissa ei jaeta sarjapisteitä lainkaan?
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #528 : 18.08.13 - klo: 18.21 »
Ai niin... Näköjään sähköcrossin puolesta halutaan tehdä asioita ja tässä olisi loistava paikka päästä kehittämään crossiluokkia http://rc10.fi/index.php?topic=74032.0
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #529 : 18.08.13 - klo: 19.54 »
Krossi(kin) on ukkoutumassa kovaa vauhtia.
Tämä on todellakin ongelma. Esim nelkun SM-sarjassa oli 6 ja tuupin SM-sarjassa 14 alle 18-vuotiasta. Nämä lukemat pitäisi saada ihan eri tasolle ja siten saada jatkuvuutta.

Olen myös siinä samaa mieltä, että säännöt pitää olla mahdollisimman vapaat. Voidaanko esim tiettyjen RTR-autojen sensorittomat koneet/combot sallia stanussa? On myös heitetty ilmoille, että homma menee kilpavarusteluksi. Onko syytä tehdä radikaaleja ratkaisuja, että stanucrossissa ei jaeta sarjapisteitä lainkaan?
RTR paketit on yleensä 9-13T moottorella, niin hyvin vaikea niitä on hyväksyä.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #530 : 18.08.13 - klo: 20.07 »
Tuo kone voisi rajata niin että kaikki Suomesta saatavat 17,5 lankaiset sallittaisi.
Niitä on vissiin ihan kiva määrä jo.
Nollaennakko säädin ja vapaat renkaat.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #531 : 18.08.13 - klo: 20.08 »
Tuo kone voisi rajata niin että kaikki Suomesta saatavat 17,5 lankaiset sallittaisi.
tuo hyväksyy trinityn d3.5 joka on huono asia, se kantsii kieltää kun se ei täytä EFRA eikä ROAR vaatimuksia.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Kaheli

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #532 : 18.08.13 - klo: 20.14 »
Tuo kone voisi rajata niin että kaikki Suomesta saatavat 17,5 lankaiset sallittaisi.
Niitä on vissiin ihan kiva määrä jo.
Nollaennakko säädin ja vapaat renkaat.
Jerzi

Miksi ei ulkomailta saatavaa vastaavaa?
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #533 : 18.08.13 - klo: 20.22 »
Tuo trinityn kone on minulle vieras.
Kaikilla ei ole mielenkiintoa/haluja tilata ulkomailta.
Miksi ei suosita kotimaisia yrityksiä kuin niitä on jo.
Ja en ymmärrä että miksi aina åitää joku lähteä ulkomaailmalta tilata siinä toivossa että minun kone kulkisi kovempaa kuin naapurilla.
Ehkä ymmärrän sen pointin että sen saisi halvemmalla..
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #534 : 18.08.13 - klo: 20.27 »

Ja en ymmärrä että miksi aina åitää joku lähteä ulkomaailmalta tilata siinä toivossa että minun kone kulkisi kovempaa kuin naapurilla.

Jerzi

Jos ajetaan kilpaa ja kaikki laitteet sallitaan, on ihan luonnollista että etsitään se nopein vaihtoehto, kyse kun on nopeuslajista, tyylipisteitä ei jaeta. Nopeus ja taito ratkaisee.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa devito

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #535 : 18.08.13 - klo: 20.41 »
Nyt mahdollisuus ajaa kilpaa stanukrossissa

7.9.13 Hyvinkäällä ajettavaan EuroRC Supercrossiin lisätty stanuluokka
nytten olisi tärkeätä että tuonne saataisiin s2-10 luokkaan kuskeja.
itse olen valmis jeesaamaan uuden luokan pyörityksessä, vaikka kilpailemisesta ei kokemusta löydy. Osaamista löytyy visuaaliselta puolelta eli jos tästä apua niin viestiä vaan. Toki muissakin asiaan liittyvissä asioissa.

T:D

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #536 : 18.08.13 - klo: 20.43 »
Eikös SC:tä pidetä hyvänä kilpailemista aloittelevien luokkana (kun ei tarvitse lisenssejä, yms), joten eikös stanu kävis loogisesti ajatellen paremmin tuonne?

Nimenomaan kilpailemiseen pitää uusi harrastaja saada kiinni.

Junnuillassa on autoja joita junnut haluavat, oikean auton näköinen, sora lentää, vähän törmäilyjä, racing-tarrat, yms. => isi ostetaan mullekin tollane.

Tällä kalustolla aloitettu kilpaileminen tuo harrastajia kaikkiin luokkiin. Harrastus- ja  kisapaikoilla näkee polttiksia, krosseja, mattoautoja, driftereitä yms. ja harrastaja löytää aikanaan oman lajinsa.

Pelkästään rahoittajan roolissa olevan ( ei rc-harrastaja) vanhemman voi olla vaikeaa ymmärtää, että Jani-Petterille juuri hankittu Slässi pitäisi vaihtaa buggyyn jos kilpailla haluaa.

Junnuille (lapsille) voisi myös kehittää iltoihin omia kilpailuja pelkän radan kiertämisen sijaan tyyliin 3 joukkuetta ja ajetaan viestinä joku taitoajorata.

AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #537 : 18.08.13 - klo: 21.00 »
Viime talvena tikkurilassa pyöri varmaan 30 eri junnua takaveto SC:llä, eli 30 potentiaalista StanuSC kuskia. Samaan aikaan tuuppi krossareita oli ehkä suuruusluokkaa 5. Meidän torstaikisoissa oli aina tuuppi SC:ille oma erä, parhaimillaan meillä taisi olla noin 15 TuuppiSC kuskia yhdessä torstaiskabassa, näistä ehkä puolet oli junnuja. Tuuppikrossareita ajettiin aina nelkkucrossareiden kanssa ja parhaimillaan oli ehkä viisi tuuppicrossaria yhdessä torstaikisassa. Eli jos Tikkurilassa nyt alettaisiin ajaa torstaikisoissa stanulähtöä niin tuuppi krossareita tuskin löytyisi kauhean monta kun taas tuuppi SC:itä voisi heti löytyä kokonainen lähtö. Kantsii myös muistaa että aloittelijalle ehkä paras auto on Traxxas, jolta löytyy slash, tuuppikrossaria ei ole. Kyosho rtr autoja oli tikkurilassa myös paljon, niistä useimmat oli SC tai se sininen Dessert buggy vai mitä lie joka muuttuu korinvaihdolla sc autoksi. Villi veikkaus voisi olla että tällä hetkellä myydään suomessa junnuille n. 10 kertaa enemmän SC autoja kuin tuuppicrossareita.

Minusta tuntuu että jos nyt perustetaan stanucrossi sarja niin siinä ajaa eniten aikuisia kuskeja jotka eivät jaksa panostaa/haluaa helpomman auton kuin mod tuuppicrossi.

Eli luulen että aloittelijalle sc on parempi, kokeneelle joka ei halua ajaa niin tosissaan enää stanucrossi on varmaan parempi
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #538 : 18.08.13 - klo: 21.03 »

Ja en ymmärrä että miksi aina åitää joku lähteä ulkomaailmalta tilata siinä toivossa että minun kone kulkisi kovempaa kuin naapurilla.

Jerzi

Jos ajetaan kilpaa ja kaikki laitteet sallitaan, on ihan luonnollista että etsitään se nopein vaihtoehto, kyse kun on nopeuslajista, tyylipisteitä ei jaeta. Nopeus ja taito ratkaisee.

Juuri sen takia suositaan Suomessa olevia myynnissä olevia koneita eikä mitään ulkomailta käsintehtyjä kalliita uuber koneita jota esimerkiksi tämä uuber hieno käsintehty CONRAD oli aikoinaan.
Tai sitten joku maahantuija trokaa sarjaan yksityyppi säädinkone combo jolloin vauhti olis suht sama kaikilla.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #539 : 18.08.13 - klo: 21.14 »
Eli luulen että aloittelijalle sc on parempi, kokeneelle joka ei halua ajaa niin tosissaan enää stanucrossi on varmaan parempi

Jos haluaa stanu-SC:stä nousta niin siihen vaaditaan koko ajokaluston uusiminen, kalliiksi tulee sekin.

Asioita kannattaa katsoa kansallisella tasolla, ei yhden seuran lauteilta.

Tähän keskusteluun on osallistunut muutamia jotka on monesti ollut kovasti puuhaamassa ja ideoimassa asioita näppisten välityksellä ja varikon turpakäräjillä. Nyt pitäisi muuttaa ne puheet teoiksi ja lähteä rakentamaan luokkaa eteenpäin, muuten tätä keskustelua käydään tässä samassa paikassa tulevinakin vuosina.
Kylätason RC-kuski.