Kirjoittaja Aihe: Stanu luokka sähkökrossiin  (Luettu 204382 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaheli

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #540 : 18.08.13 - klo: 21.16 »
Tuo trinityn kone on minulle vieras.
Kaikilla ei ole mielenkiintoa/haluja tilata ulkomailta.
Miksi ei suosita kotimaisia yrityksiä kuin niitä on jo.
Ja en ymmärrä että miksi aina åitää joku lähteä ulkomaailmalta tilata siinä toivossa että minun kone kulkisi kovempaa kuin naapurilla.
Ehkä ymmärrän sen pointin että sen saisi halvemmalla..
Jerzi

Lainaan itseäni: "Miksei ulkomailta saatavaa vastaavaa?
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #541 : 18.08.13 - klo: 21.17 »
Juuri sen takia suositaan Suomessa olevia myynnissä olevia koneita eikä mitään ulkomailta käsintehtyjä kalliita uuber koneita jota esimerkiksi tämä uuber hieno käsintehty CONRAD oli aikoinaan.
Tai sitten joku maahantuija trokaa sarjaan yksityyppi säädinkone combo jolloin vauhti olis suht sama kaikilla.
Jerzi
Turha tehdä helposta asiasta vaikeaa, säännöt on parhaat kun hyväksytään kaikki 17.5t ROAR ja EFRA mitat täyttävät koneet, silloin trinity jää ulkopuolelle koska se ei täytä mittoja.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #542 : 18.08.13 - klo: 21.18 »
Eli luulen että aloittelijalle sc on parempi, kokeneelle joka ei halua ajaa niin tosissaan enää stanucrossi on varmaan parempi

Jos haluaa stanu-SC:stä nousta niin siihen vaaditaan koko ajokaluston uusiminen, kalliiksi tulee sekin.

Asioita kannattaa katsoa kansallisella tasolla, ei yhden seuran lauteilta.

Tähän keskusteluun on osallistunut muutamia jotka on monesti ollut kovasti puuhaamassa ja ideoimassa asioita näppisten välityksellä ja varikon turpakäräjillä. Nyt pitäisi muuttaa ne puheet teoiksi ja lähteä rakentamaan luokkaa eteenpäin, muuten tätä keskustelua käydään tässä samassa paikassa tulevinakin vuosina.

Minä tässä rakentelen kiivaasti kaustoa kisakuntoon Hyvinkään kisaa varten.
Lähteekös Koheltaja messiin  :wink:
Väitän että minä annan autokalustossa n.20vuotta tasoitusta  :grin: ja megahertzi radiot, 27 :laugh:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #543 : 18.08.13 - klo: 21.18 »
Tästä on juteltu lajiryhmässä jo aiemmin, mutta juuri noiden RTR-luokkien speksaaminen olisi tulevaisuuden tavoitteena, ja siten että suoraan kaupasta ostettuna auto sopisi vakioluokkaan ilman koneiden uusimisia jne. ilman että olisi kyseessä merkkiluokka.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #544 : 18.08.13 - klo: 21.21 »
Juuri sen takia suositaan Suomessa olevia myynnissä olevia koneita eikä mitään ulkomailta käsintehtyjä kalliita uuber koneita jota esimerkiksi tämä uuber hieno käsintehty CONRAD oli aikoinaan.
Tai sitten joku maahantuija trokaa sarjaan yksityyppi säädinkone combo jolloin vauhti olis suht sama kaikilla.
Jerzi
Turha tehdä helposta asiasta vaikeaa, säännöt on parhaat kun hyväksytään kaikki 17.5t ROAR ja EFRA mitat täyttävät koneet, silloin trinity jää ulkopuolelle koska se ei täytä mittoja.

Niin en ole tutkinnut että kuinka monta noista listalla olevista koneista ei saada Suomesta.
Tyhmä ajatus että ulkomailta pitäisi tilata stanuluokkaan kone jotta pärjäisi paremmin kuin kaveri  :undecided:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Kaheli

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #545 : 18.08.13 - klo: 21.24 »
Juuri sen takia suositaan Suomessa olevia myynnissä olevia koneita eikä mitään ulkomailta käsintehtyjä kalliita uuber koneita jota esimerkiksi tämä uuber hieno käsintehty CONRAD oli aikoinaan.
Tai sitten joku maahantuija trokaa sarjaan yksityyppi säädinkone combo jolloin vauhti olis suht sama kaikilla.
Jerzi
Turha tehdä helposta asiasta vaikeaa, säännöt on parhaat kun hyväksytään kaikki 17.5t ROAR ja EFRA mitat täyttävät koneet, silloin trinity jää ulkopuolelle koska se ei täytä mittoja.

Niin en ole tutkinnut että kuinka monta noista listalla olevista koneista ei saada Suomesta.
Tyhmä ajatus että ulkomailta pitäisi tilata stanuluokkaan kone jotta pärjäisi paremmin kuin kaveri  :undecided:
Jerzi


Syy voi olla myös se, että kone voi olla kotimaasta saatavia kestävämpi tai halvempi.

Mielelläni ostan kotimaasta jos löytyy sopiva.
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #546 : 18.08.13 - klo: 21.29 »
Niin en ole tutkinnut että kuinka monta noista listalla olevista koneista ei saada Suomesta.
Tyhmä ajatus että ulkomailta pitäisi tilata stanuluokkaan kone jotta pärjäisi paremmin kuin kaveri  :undecided:
Jerzi
En nyt seura, miks pitäis tilata ulkomailta? Kyllä Suomesta saa ihan hyviä moottoreita. Enkä nää mitään syytä miks moottoreita pitäisi rajata pois siksi että niitä ei saa ostaa suomesta. Siinähän pidät sit rekisterii että saakoa moottoria vai ei.

stocki luokassa on 2 vaihtoehtoa. Sallia laaja skaala moottoreita tai valita ykstyyppi kone. Tässä vaiheessa ykstyyppikone on kuin ampuisi kärpästä tykillä.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Kaheli

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #547 : 18.08.13 - klo: 21.31 »
Juuri sen takia suositaan Suomessa olevia myynnissä olevia koneita eikä mitään ulkomailta käsintehtyjä kalliita uuber koneita jota esimerkiksi tämä uuber hieno käsintehty CONRAD oli aikoinaan.
Tai sitten joku maahantuija trokaa sarjaan yksityyppi säädinkone combo jolloin vauhti olis suht sama kaikilla.
Jerzi
Turha tehdä helposta asiasta vaikeaa, säännöt on parhaat kun hyväksytään kaikki 17.5t ROAR ja EFRA mitat täyttävät koneet, silloin trinity jää ulkopuolelle koska se ei täytä mittoja.

Yläpeukku.
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #548 : 18.08.13 - klo: 21.36 »
Eli luulen että aloittelijalle sc on parempi, kokeneelle joka ei halua ajaa niin tosissaan enää stanucrossi on varmaan parempi

Jos haluaa stanu-SC:stä nousta niin siihen vaaditaan koko ajokaluston uusiminen, kalliiksi tulee sekin.

Asioita kannattaa katsoa kansallisella tasolla, ei yhden seuran lauteilta.

Tähän keskusteluun on osallistunut muutamia jotka on monesti ollut kovasti puuhaamassa ja ideoimassa asioita näppisten välityksellä ja varikon turpakäräjillä. Nyt pitäisi muuttaa ne puheet teoiksi ja lähteä rakentamaan luokkaa eteenpäin, muuten tätä keskustelua käydään tässä samassa paikassa tulevinakin vuosina.


Luulen että siinä vaiheessa kuin aloittelija alkaa taistelemaan SM kisojen voitosta, niin kalusto on vaihtunut ainakin pari kertaa. Silloin ei ole mitään väliä aloittaako SC:llä vaiko crossilla.

Puhun ainoastaan omasta seurastani, koska en tiedä millä kalustolla muissa seuroissa ajetaan. Oman seuran väitän että tunnen kuskimäärät aika hyvin koska olen esim. vetänyt torstaikisoja ja junnutiistaita melkein vuoden  :wink:
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #549 : 18.08.13 - klo: 21.39 »
Tulee mieleen -80 luvun stanuluokka :grin:
Vain harvoilla koneille pärjättiin ja niitä sai kovalla rahalla pöydän alta  :wink:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #550 : 18.08.13 - klo: 21.51 »
Nykyisissä koneissa ei kai kuitenkaan ole niin suuria eroja kuin 80-luvun harjakoneissa?
Tossa on joku ROAR:n lista. Valitettavasti koneista ei ole ilmoitettu kv-arvoja. Listalta puuttuu, ymmärrettävästi, halvimmat vaihtoehdot.

Stanukrossi ei ole se ensimmäinen luokka aloittavalle kuskille. Se voisi olla toinen tai kolmas riippuen onko eka auto monsteri vai SC vai K-kaupan välimalli. Stanukrossi, ja krossi muutenkin, pitää saada junnujen silmissä kiinnostavaksi jos halutaan luokkaan uutta verta. Eli ruohonjuurityötä, junnuiltojen vetämistä ja semmosta. Kertomaan luokasta ja esittelemään kalustoa. Muuten koko homman voi unohtaa.

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #551 : 18.08.13 - klo: 21.52 »
Eli luulen että aloittelijalle sc on parempi, kokeneelle joka ei halua ajaa niin tosissaan enää stanucrossi on varmaan parempi

Jos haluaa stanu-SC:stä nousta niin siihen vaaditaan koko ajokaluston uusiminen, kalliiksi tulee sekin.

Asioita kannattaa katsoa kansallisella tasolla, ei yhden seuran lauteilta.

Tähän keskusteluun on osallistunut muutamia jotka on monesti ollut kovasti puuhaamassa ja ideoimassa asioita näppisten välityksellä ja varikon turpakäräjillä. Nyt pitäisi muuttaa ne puheet teoiksi ja lähteä rakentamaan luokkaa eteenpäin, muuten tätä keskustelua käydään tässä samassa paikassa tulevinakin vuosina.


Luulen että siinä vaiheessa kuin aloittelija alkaa taistelemaan SM kisojen voitosta, niin kalusto on vaihtunut ainakin pari kertaa. Silloin ei ole mitään väliä aloittaako SC:llä vaiko crossilla.

Puhun ainoastaan omasta seurastani, koska en tiedä millä kalustolla muissa seuroissa ajetaan. Oman seuran väitän että tunnen kuskimäärät aika hyvin koska olen esim. vetänyt torstaikisoja ja junnutiistaita melkein vuoden  :wink:

+1
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #552 : 18.08.13 - klo: 22.07 »
Nykyisissä koneissa ei kai kuitenkaan ole niin suuria eroja kuin 80-luvun harjakoneissa?
Tossa on joku ROAR:n lista. Valitettavasti koneista ei ole ilmoitettu kv-arvoja. Listalta puuttuu, ymmärrettävästi, halvimmat vaihtoehdot.
Ei kv luvulla ole merkitystä kun saa käyttää moottoria missä on säädettävä ennakko. Sit pitää myös huomata että ROAR hyväksyy Trinityn d3.5 vaikka se on laiton tällä hetkellä. En nyt tähän topicii jaksa selittää koko juttua, mut ne jotka on kiinnostuneita voi käydä netistä lukemaan koko storyn.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Niittari

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #553 : 19.08.13 - klo: 09.51 »
Kannattaa harkita välityksen rajoitusta sääntöihin, se eliminoi jo paljon moottori ongelmista ja ei mene siihen, että "kuka uskaltaa välittää eniten sulattamatta moottoria" ja myös aijemmin mainittuun "ongelmaan", eli joku saa etua ylivälitetystä moneesta jossain hypyissa ja jne.

Välityspolitiikalla saisi ehkä RTR-pakettejakin paremmin samalle viivalle? Jos joku kattoisi niille välitykset kuntoon, että se vastaisi mahdollisuuksien mukaan erikseen ostettuja. Tämä tietysti on työlästä, kun pitäisi testata mikä on kullekkin paketille sopiva.

VTR:ssä olen todennut välitysrajoituksen hyväksi. Kulkueroja ei juurikaan ole. Moottorit ei ylikuumene, eli voi ajaa täysin huoletta pitkäänkin, jos siltä tuntuu.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #554 : 19.08.13 - klo: 10.20 »
Lue tästä alkuperäinen viesti
Todella hyvin kiteytetty stanukrossin tarve - peukku ylös  :grin:

Lisäys:

Omasta mielestä säännöt tulisi tehdä tarkkaan harkiten. Kalustorajoitukset voisi olla yhtenevät stanu touringin kanssa syystä, että moottoreita on saatavilla ja niille löytyy siten myös ostajia luokan vaihtuessa. Kaiken sallimisessa ei välttämättä ole hyötyä, sillä ne aivan ensimmäiset hankinnat ja ensikosketukset kisailuun todennäköisesti tapahtuu sen ensimmäisen kaluston kanssa kertsikisoissa SC, krossi jne, jne. S2-10 olisi se ensimmäinen virallinen askel kisaamiseen, aivan kuten touringin puolellakin, tässä kohtaa kisaaminen otetaan jo tosissaan ja kalustoakin hankitaan sen mukaisesti. Eli siis S2-10 kalusto ei todennäköisesti ole se ensimmäinen kalusto. Toki jos ja kun luokka saadaan käyntiin kauppiaat voivat räätälöidä valmiita paketteja itse asiakkaille ensimmäiseksikin kalustoksi.
« Viimeksi muokattu: 19.08.13 - klo: 10.29 kirjoittanut Mikko L »
Old fart

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #555 : 19.08.13 - klo: 10.36 »
Kuinka paljon harrastajia krossareissa on, jotka kilpailevat? Miten määrät ovat muuttuneet vuosien varrella? Entä vastaavat tilastot SC puolelta?

Kuinka paljon uusia harrastajia tulee vuosittain esim Junnutiistain kautta kisaamaan ja mikä fiilis junnuilla on ollut RC touhusta/kisaamisesta. Tähän varmasti MAX on oikea henkilö vastaamaan?

Eli pilkotaanko nykyiset osallistujat useampaan luokkaan vai saadaanko harrastajia oikeasti lisää? Kokeilkaa järjestää Stanu krossi/SC vaikka sisäradoilla talvella ja katsokaa osallistuja määrät. Kun kriittinen massa ylittyy voitte täsmentää sääntöjä jne..

Ps. Onko tuuppi corrit liian vaikeita aloittelijoille sisäradoilla? Eikö tuo ole hyvä entry luokka nykyisillä säännöillä? Autot on kestäviä ja kilpailu reilua.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #556 : 19.08.13 - klo: 10.51 »
Lue tuo goosin kirjoitus ajatuksella...

Ei sillä kyllähän SC:ssä voisi myös olla stanu ja talvella se voisi jopa toimia hyvin kun kuljettajia on enemmän kuin kesällä. Kesällä taas tuuppi-SC:ssä, tai SC:ssä yleensäkkään ei ole ollut riittävästi osallistujia, että luokkaa kannattaisi edes jakaa. Lisäksi SC on autona luonnostaankin helpompi ajettava kuin krossi, eikä vauhdista tai tehosta ole vastaavaa hyötyä kuin krossissa - tuupissa ainakaan.

Stanun yksi iso tekijä on myös se, että aloittelijoille saadaan oma "luokka" jossa voi taistella voitosta muiden aloittelijoiden kanssa ja erityisesti nuorille junnuille tämä ja ne voittopokaalit on todella merkittävä se juttu, joka motivoi.
Old fart

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #557 : 19.08.13 - klo: 11.06 »
Ne jotka ovat vaan ajaneet SC autoilla, suosittelen seuraavaa. Aja jotain luokkaa mitä suomen kärki KV kuski ajaa. Esim oma kokemus löytyy touring puolelta ja M8 puolelta. Olen paljon ajanut Teemu Leinon kanssa. Voin kertoa että päivän aikana opit aina jotain uutta mikä vaikuttaa lopputulokseen. Catchina tosin iso osa niistä on semmosia mitä et olis tajunu mitenkään jossei sulle olis sitä opetettu. Ei Teemu niitä itse ole kaikkia keksinyt, hyvin iso osa on perimätietoa hänelläkin mitä on sitten höystetty hänen omalla kokemuksella.

Tämä tieto on semmoista mikä löytyy vain hyvin kokeneilta kuskeilta. Näitä asioita ei forumeilta/netistä pysty lukemaan, ne opetetaan kädestä pitäen radalla kun istahdat siihen kv-kuskin viereen päiväks ja noyränä teet mitä käsketään. Uskon että kun olette tuota kokeilleet niin teillä avartuu hiukan erilainen kuva kokonaisuudesta.

PS. Ekat 4kk tein vaan kuuladiffejä uusiks :) (wax on wax off jne...)
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #558 : 19.08.13 - klo: 11.10 »
Tärkeitä on saada junnut ja muutkin aloittelijat ajamaan kisoihin on se luokka sitten mikä vaan. Sen takia olisi tärkeää että seuroilla olisi yhtenäinen suunta suunta mihin luokkaan aloittelijoita neuvotaan. Jos jossain seurassa sanotaan että hommaa stanu krossari, jossain muualla taas ohjataan SC luokkaan ja jossain kolmannessa seurassa johonkin muuhun luokkaan niin saadaan kyllä seuran kerhokisoihin aloittelijaluokka henkiin mutta siihen se sitten jääkin pidemmän päälle.

Stanuluokka on hyvä ja varmasti helpottaa aloittelijoiden ajamista ja nopeuttaa oppimista, mutta omasta mielestä se ei ole se josta aloitetaan harrastus, jatkossa varmasti hyvä luokka kehittymiseen ja kivaan kilpa-ajoon. Ja olisi ehkä monelle pidempääkin ajaneelle kuskille ihan mukavaa vaihtelua.

Harva aloittelija tulee ensin paikallisen seuran kuskeilta kyselemään että mikä auto kannattaa ostaa jos haluaa päästä huipulle RC autoilussa. Kipinä sinne huipulle pääsemiseen tulee sen jälkeen kun on saanut mukavia kokemuksia lajin parista ja se onnistuu järjestämällä mukavia kisatapahtumua jonne voi kaikki tulla taidoista riippumatta ja vielä sillä kalustolla joka sattuu löytymään.

SC luokasta sen verran että omasta mielestä ei siihen tällä hetkellä ole mitään tarvetta stanuluokalle, EPAa pois vaan niin homma helpottuu  :wink:
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #559 : 19.08.13 - klo: 11.51 »
Terveisiä Turusta.

Hyviä ideoita on kirjoitettu ja mietitty.
Joku kyseli miten pyramidi rakentuu eri seuroissa. Turussa muutaman vuoden pienoisautoilua
järjestelleenä voin kertoa, että meidän pyramidimme kiertomme toimii seuraavasti:
(en osaa kirjoittaa lyhyesti, joten lue jos jaksat)

1. aloittelijalle  suositellaan 2wd SC-autoa merkistä riippumatta. SC-autoa suositellaan sen takia, että
radoillamme kestää paremmin iso auto, jossa on sopivan kokoiset renkaat (ei monsterirenkaat).
SC-auto on myös tarpeeksi rauhallinen ajaa, jolloin ehtii reagoida sen liikkeisiin paremmin. Rauhallinen
auto soveltuu paremmin rauhallisten ohjausliikkeiden kanssa yhteen.

Tärkein asia koko harrastuksen mielekkyydessä on, että kannustetaan sopivasti uutta kuskia pysymään
mukana. Kun sopiva silmämääräinen itseluottamus on kehittynyt, niin kaveri otetaan mukaan ekaan kerhoiltakisaan.

2. kun aloittelija on ajanut (kilpaillut) yhden talven 2wd SC-autoa, niin ajotekniikka on jo jotenkin hallussa.
Junnut kyllä oppivat todella nopeasti. Kesällä ajetaan isolla saviradalla Jyrkkälässä jolloin tehoa ja kulkua
voi olla enemmän. Moni hankkii seuraavaksi 4wd SC-auton, joita seurassamme on useita. Niillä saa tällä
hetkellä kerhossamme parempaa kerhokisaa aikaiseksi.

Ykkös ja kakkos tason vaihdossa menee meillä alusta lähtien noin 1-2 vuotta.

3. Kun seuraa kerhossamme kilpakuskien ajoa, niin moni ajaa 8-krossaria. Moni 4wd SC-autoilija
onkin viime ja tänä kesänä hankkinut joko sähkökasin tai kasipolttiksen. Painotan, että ratamme suosivat
tällä hetkellä tällaista pyramidia. Tällä tavalla olemme saaneet korjattua pappaantuneen polttisporukamme
ikäjakaumaa nuoremmaksi. Toimii, mutta vain siksi, että saimme kaikkiin luokkiin kriittisen päärän osallistujia
ja tiiviillä kerhotoiminnalla koko porukka siirtyi samoihin aikoihin samalle tasolle. Kriittinen massa on parempi
kuin pelkästää mannekiinit. Se toki auttaa kun on kokeneempia kuskeja ajamassa samaa luokkaa
ja ennen kaikkea avustamassa ja "kuljettamassa" porukkaa eteenpäin.

Tänä kesänä huomattiin, että 2wd SC-autoja on vähemmän kuin aiemmin. Suurin osa on jo siirtynyt
nelivetoisiin. Siksi hommasimme 2wd SC-autoja kerhoautoiksi, jolloin voimme aloittaa uuden
kierroksen pyramidissa.

Stanukrossi sopisi kerhoomme hyvin, mutta ratoihin pitäisi tehdä muutoksia. Yleisesti mitä olemme
huomanneet 2wd sähkökrossiautoista, että ne rikkoontuvat radoillamme helpommin aloittelijan käsissä kuin
SC-autot. Tarjolla on myös eri hintaisia 2wd krossareita, jolloin osien kestävyydessä on myös eroja.
Miten perustelee aloittelijalle, että kalliimpi auto tulee ajan myötä halvemmaksi kestävämpien osien takia?
Aloittelijan budjetti on monesti hyvin rajoitettu.

Turussa on SM-rallin (31.8. - 1.9.) yhteydessä RC-esittelyä. Jos kaikki asiat onnistuu kuten on suunniteltu,
meillä on mukana myös pari sähkökrossaria. :) Pääosa tällä kertaa on Touringin esittelyssä. Seuratkaa
kilpailukutsupalstaa ja raivatkaa päivää vapaaksi. Valmistautumisaika on lyhyt.

Melkein unohtui kommentoida muiden kirjoitusksia. Tällä kertaa Hokella oli hyvää ajatusta mukana teksteissään. Samaten Mikko L:llä. Voitko MIkko laittaa viestiä YV:llä niin yritetään järkätä pari
stanukisaa. Meille sopii, vaikka kisa olisi lyhyempikin ja erillisenä päivänä.


t. Kai
« Viimeksi muokattu: 19.08.13 - klo: 21.56 kirjoittanut Kay Jay »

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #560 : 19.08.13 - klo: 12.09 »
2009-2010 talvi ajettiin pojan kanssa SC:tä ja silloin jo puhuttiin stanukrossin ajamisesta. Seuraavana talvena siirryttiin M2-10 ja M4-10 luokkiin ja harppaus nuorelle kuskille oli aika suuri ja mielenkiinto ajamiseen lopahti talven aikana. Jälkeen kun asiaa on pojan kanssa juteltu niin stanukrossi oli se luokka mihin olisi pitänyt päästä ajamaan, siellä sitten hierottu ajotaitoja kohti seuraavaa askelta/luokkaa.

Tässä meidän pyramidi jonka kirjoitin joitain sivuja sitten. Lopputuloksena, ensin lopetti poika ja se sen jälkeen faija kun ei ollut enään kuskia kenen kanssa jatkaa harrastusta/kilpailemista.

Kylätason RC-kuski.

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #561 : 19.08.13 - klo: 12.35 »
On tärkeää että aloittelijalle olisi joku sopiva luokka missä pääsisi suht helposti sisään ja voisi päästä kisailemiseen mukaan.  Junnutiistaina ollaan yleensä suositeltu aloittelijalle takaveto SC:tä, koska se on halpa, kestävä, opettaa ajamaan ja kaupoista löytyy hyviä rtr paketteja. Bonuksena sillä voi myös bashata pihalla jos radalla ajaminen ei sittenkään ollut se paras juttu.

EN tiedä tarkalleen kuinka monta uutta nuorta ollaan saatu mukaan junnutiistain kautta, tiedän että meidän kerholla oli vuodenvaihteessa n. 200 jäsentä. Nyt meillä taitaa olla yli 300, eli lisää jäseniä on tullut. Kaikki eivät ole tulleet junnutiistain kautta mutta moni on.

Jos nyt halutaan talveksi stanukrossi luokka mukaan, joka on aloittelijalle ilmeisesti paljon parempi luokka, voisiko silloin joku tehdä asialle jotain jotta tätä luokkaa voisi alkaa suositella eri kerhojen junnuohjelmissa? Eiköhän netissä ole spekuloitu tarpeeksi, seuraava vaihe on tehdä jotain konkreettista asian eteen. Yksikään juniori ei osta Stanukrossia koska siitä spekuloidaan netissä vaan nyt tarvitaan sitten että joku tekee asialle jotain!
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #562 : 19.08.13 - klo: 12.39 »
2009-2010 talvi ajettiin pojan kanssa SC:tä ja silloin jo puhuttiin stanukrossin ajamisesta. Seuraavana talvena siirryttiin M2-10 ja M4-10 luokkiin ja harppaus nuorelle kuskille oli aika suuri ja mielenkiinto ajamiseen lopahti talven aikana. Jälkeen kun asiaa on pojan kanssa juteltu niin stanukrossi oli se luokka mihin olisi pitänyt päästä ajamaan, siellä sitten hierottu ajotaitoja kohti seuraavaa askelta/luokkaa.

Tässä meidän pyramidi jonka kirjoitin joitain sivuja sitten. Lopputuloksena, ensin lopetti poika ja se sen jälkeen faija kun ei ollut enään kuskia kenen kanssa jatkaa harrastusta/kilpailemista.

Miksette jatkaneet SC sarjassa?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #563 : 19.08.13 - klo: 12.47 »
Kuten Maxxi kirjoitti SC on varmaankin ehkä se paras luokka aloittaa harrastus sen monipuolisuuden takia. SC soveltuu niin radalle kuin pihallekin ja kisoja myös järjestetään.

Silti S2-10 luokalle on tarve, Koheltajan kaltaisia kehityskaaria on varmasti useampia. Jos sen ensimmäisen harrastevälineen jälkeen krossi on se luokka mikä kiinnostaa, on se ensimmäinen askel kisaamiseen tällä hetkellä varsin korkea, ainakin saa useamman kauden tahkota, että A- tai edes B-finaaliin on asiaa. Ja jos kärsivällisyys kestää niin monta kertaa saa päätä hakata ehkä jopa turhien asioiden takia seinään.
Old fart

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #564 : 19.08.13 - klo: 13.16 »
Miksette jatkaneet SC sarjassa?

SC-kisoissa tuli tavoitteet saavutettua eikä kyseinen luokka antanut kuljettajalle enempää, 10-krossi oli taas liian kova luu nuorelle kuskille kun joutui KV kuskien sekaan ajamaan.

Kylätason RC-kuski.

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #565 : 19.08.13 - klo: 13.20 »
Eli voittaa pitäis, mut treeni ei huvittais joten tehdään uusi luokka?
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #566 : 19.08.13 - klo: 13.33 »
Saat täyden vapauden tehdä omia päätelmiä tietämättä lähtökohtia, se suotakoot sulle. Tuolla asenteella en viitsi tätä keskustelua jatkaa.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #567 : 19.08.13 - klo: 13.38 »
Kiitos tästä vapaudesta, olisikin alkanut muuten jo ahdistamaan.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #568 : 19.08.13 - klo: 13.49 »
Miksette jatkaneet SC sarjassa?

SC-kisoissa tuli tavoitteet saavutettua eikä kyseinen luokka antanut kuljettajalle enempää, 10-krossi oli taas liian kova luu nuorelle kuskille kun joutui KV kuskien sekaan ajamaan.
Saako kysyä, että mitkä oli tavoitteet ja kuinka monta SC kisaa ajoitte jne. Tietäisi hiukan milloin haetaan uusia haasteita? Onko Tuuppi Corri ja stanukrossi haastavuudeltaan kovinkin erilaisia?

Jos SC2 haastavuus on vaikka 5 ja Tuuppikrossarit 10, niin mihin stanut sijoittuu? Meidän kerhosta on muutama konkari ajanut kyseisiä autoja, joten vertailua pitäisi pystyä tekemään?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #569 : 19.08.13 - klo: 13.51 »
Löytyykö M2-10 luokan kuskeista sitoutuneita vetäjiä S2-10 luokalle?
Jos ei on tämä keskustelu turhaa taas kerran.