Kirjoittaja Aihe: Stanu luokka sähkökrossiin  (Luettu 204408 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #570 : 19.08.13 - klo: 14.00 »
Löytyykö M2-10 luokan kuskeista sitoutuneita vetäjiä S2-10 luokalle?
Jos ei on tämä keskustelu turhaa taas kerran.
Ei S2-10 luokka tarvitse omaa vetäjää. Kyse ei ole kuitenkaan mistään uudestä luokasta. Eihän touring puolellakaan ole erikseen vetäjiä stanulle, porolle ja virille..!
Old fart

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #571 : 19.08.13 - klo: 14.15 »
Löytyykö M2-10 luokan kuskeista sitoutuneita vetäjiä S2-10 luokalle?
Jos ei on tämä keskustelu turhaa taas kerran.
Ei S2-10 luokka tarvitse omaa vetäjää. Kyse ei ole kuitenkaan mistään uudestä luokasta. Eihän touring puolellakaan ole erikseen vetäjiä stanulle, porolle ja virille..!
Ajettaisiinko tuo luokka osana M2-10 ja M4-10 luokan kisoja? Mahtuuko päivään/päiviin vielä lisäluokkia/eriä?
« Viimeksi muokattu: 19.08.13 - klo: 14.19 kirjoittanut Bigbear »
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa KooBee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #572 : 19.08.13 - klo: 14.21 »
Löytyykö M2-10 luokan kuskeista sitoutuneita vetäjiä S2-10 luokalle?
Jos ei on tämä keskustelu turhaa taas kerran.
Ei S2-10 luokka tarvitse omaa vetäjää. Kyse ei ole kuitenkaan mistään uudestä luokasta. Eihän touring puolellakaan ole erikseen vetäjiä stanulle, porolle ja virille..!
Ajettaisiinko tuo luokka osana M2-10 ja M4-10 luokan kisoja? Mahtuuko päivään/päiviin vielä lisäluokkia/eriä?
Ainoa järkevä tapa olisi, että S2-10 kilpailut olisi M2-10/M4-10 kilpailujen yhteydessä. Näin omasta mielestäni, ainakin.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #573 : 19.08.13 - klo: 14.21 »
Ei nykyisellään ole mitään estettä S2-10 ja S4-10 luokkien lisäämiseksi kisaviikonloppuihin eli maastosarjaan. Olen suuresti sen kannalla että kansallisten kisojen tilalla tulisi stanut.


Lauantai:
S4-10 ja M2-10

Sunnuntai
S2-10 ja M4-10

Kuten ennenkin oli 90 -luvulla. Jos ajaa takavetoa niin voi ajaa molempina päivinä, sama nelkussa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vaasan UA

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.vaasanua.net
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #574 : 19.08.13 - klo: 14.24 »
-Väärä käyttäjätunnus-

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #575 : 19.08.13 - klo: 14.25 »
Saako kysyä, että mitkä oli tavoitteet ja kuinka monta SC kisaa ajoitte jne. Tietäisi hiukan milloin haetaan uusia haasteita? Onko Tuuppi Corri ja stanukrossi haastavuudeltaan kovinkin erilaisia?

Siihen aikaan kun pojan kanssa tuuppi SC:tä ajettiin, kilpailijoiden taso ei ollut niin korkea mitä tänä päivänä on joten aika paha mennä vertaamaan sen aikaista tilannetta nykyiseen. Nykyään SC:n taso on noussut huimasti siitä mitä se oli luokan alku vuosina. Tästä syystä harppaus SC -> M10 oli siihen aikaan aika suuri mutta motivaatio ei riittänyt SC luokan jatkamisessa, vaikka niitä voittoja sieltä olisi ehkä helpollakin vielä irronnut.

Tämä kertoo siitä että poika ei ollut pelkästään voittojen tai kärkisijojen perässä vaan sydämmessään halusi ajaa rehtiä kilpaa samantasoisella kalustolla suht saman tasoisten ja kokeneiden kuskien kanssa. S2-10 olisi suurella varmuudella ollut se väliporras missä nuoren kuskin päänuppi olisi pysynyt paremmin kasassa, sen hyvin huomasi että korvien välissä kaiversi että joutui ajamaan todella paljon kokeneempia kuskeja vastaan. Edes M4-10 ajetuissa kisoissa A ja B finaalien sijoitukset ei riittäneet motivoimaan ajamisen jatkamista, matka kärkeen olisi kuitenkin ollut vuosien päässä, jos sielläkään.





Kylätason RC-kuski.

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #576 : 19.08.13 - klo: 14.26 »
Löytyykö M2-10 luokan kuskeista sitoutuneita vetäjiä S2-10 luokalle?
Jos ei on tämä keskustelu turhaa taas kerran.
Ei tälle luokalle kannata etsiä erillistä vetäjää. Tämä luokka kuluu sähköcrossin alle ja siten tulevalle luokkayhteyshenkilölle. Stanut on määritelty myös lajiryhmän strategiaan jo alkuvuodesta, joten tämä luokka on suunnitelmissa joka tapauksessa. Luokan muoto on auki ja siihen tämä keskustelu on antanut hyvin pohjaa.

Ennen kuin joku kysyy tästä lajiryhmän strategiasta, niin se tulee julkiseksi ja kaikkien tutkittavaksi. Ei kuitenkaan puututa tässä topicissa siihen vaan keskitytään stanucrossiin.
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #577 : 19.08.13 - klo: 14.44 »
Ei nykyisellään ole mitään estettä S2-10 ja S4-10 luokkien lisäämiseksi kisaviikonloppuihin eli maastosarjaan. Olen suuresti sen kannalla että kansallisten kisojen tilalla tulisi stanut.


Lauantai:
S4-10 ja M2-10

Sunnuntai
S2-10 ja M4-10

Kuten ennenkin oli 90 -luvulla. Jos ajaa takavetoa niin voi ajaa molempina päivinä, sama nelkussa.

Maastosarjan viikonloppuihin nuo stanut varmaan sopii hyvin kansallisten tilalle. Suomessa kalenterivuosi kuitenkin painottuu talvikauteen (syys-huhtikuu), joka on myös käytännössä helpompi ajankohta rekrytoida uusia kisaajia kun kesän harvat viikonloput. Näin ollen paljon oleellisempi kysymys on, miten nuo stanuluokat organisoidaan talvella? Yritetäänkö ne ajaa Winterjumps-kisojen yhteydessä? Tämä on jo selvästi haastavampaa, koska ModelExpoa lukuunottamatta kisat ovat yksipäiväiset ja muutenkin WJ:ssä osallistujamäärät ovat olleet korkeampia polttiskuskien siirtyessä talveksi sähköluokkiin.
Wacky Stack Racing Team

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #578 : 19.08.13 - klo: 14.52 »
Maastosarjan viikonloppuihin nuo stanut varmaan sopii hyvin kansallisten tilalle. Suomessa kalenterivuosi kuitenkin painottuu talvikauteen (syys-huhtikuu), joka on myös käytännössä helpompi ajankohta rekrytoida uusia kisaajia kun kesän harvat viikonloput. Näin ollen paljon oleellisempi kysymys on, miten nuo stanuluokat organisoidaan talvella? Yritetäänkö ne ajaa Winterjumps-kisojen yhteydessä? Tämä on jo selvästi haastavampaa, koska ModelExpoa lukuunottamatta kisat ovat yksipäiväiset ja muutenkin WJ:ssä osallistujamäärät ovat olleet korkeampia polttiskuskien siirtyessä talveksi sähköluokkiin.
Ennen WJ kisoja tulee kerhokisat, kun ovat vakiinnuttaneet paikan sieltä varmaan harkitaan minne seuraavaksi.

SC luokkaakin ajettiin pitkään kerhokisa tasolla kunnes siitä tehtiin oma sarja ja ne jopa lisättiin yks kesä kansallisiksi maastosarjan yhteyteen ja kisaajia ei ollut. Joten se kertoo myös sen ettei pidä olla liian kiire sarjojen kehittämisessä vaan mennä sen mukaan mitä on kuskeja.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #579 : 19.08.13 - klo: 17.45 »
Jos stanut ei aja WJ kisoissa, niin kuka järjestää ja vetää kisat. Eli palataan taas alkuun siis jos stanut ei aja WJ kisoissa
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #580 : 19.08.13 - klo: 17.47 »
Jos stanut ei aja WJ kisoissa, niin kuka järjestää ja vetää kisat. Eli palataan taas alkuun siis jos stanut ei aja WJ kisoissa
PKSRCA lupautu jo vetämään stanu kisat kerhokisojen yhteydessä talven yli. Hyvinkäällä on kisat ensi kuussa. Eikös nämä kisat nyt riitä alkuun kun melkeen kaikki komentoijat ovat pksrca:n jäseniä?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #581 : 19.08.13 - klo: 18.42 »
Ei nykyisellään ole mitään estettä S2-10 ja S4-10 luokkien lisäämiseksi kisaviikonloppuihin eli maastosarjaan. Olen suuresti sen kannalla että kansallisten kisojen tilalla tulisi stanut.


Lauantai:
S4-10 ja M2-10

Sunnuntai
S2-10 ja M4-10

Kuten ennenkin oli 90 -luvulla. Jos ajaa takavetoa niin voi ajaa molempina päivinä, sama nelkussa.
En nyt tulkitse sarkasmia tekstissäsi, mutta toivottavasti tuo stanunelkku oli vitsi?  :huh:

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #582 : 19.08.13 - klo: 19.42 »
Ei ollu vitsi. Sillon ku ite ajoin ekat kisat joskus n 95 niin stanussa oli n 40-50 kuskia molemmissa luokissa, samoin virissä.

Kyllä se vaan niin menee, että jos halutaan menestyjiä, niin pitää oppia voittamaan. Ja se voittaminen ei ainakaan helpotu jos junnut laitetaan viriin opettelemaan ajamista.

Sitten kun on tarpeeksi vauhtia niin siirrytään viriin ja aloitetaan uusi projekti menestyksen hakemiseksi.
Se ruokkii jo ajamista ja mielenkiintoakin ihan eri tavalla kun tavoitteena on voitto tai finaalipaikka, eikä vain seassa ajaminen.

Ei ole vahinko tai sattumaa että stanuluokat on suosituimpia joka luokassa jossa sellanen on tarjolla maailmalla. Ja suomikin kuuluu vielä maailmaan :)
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #583 : 19.08.13 - klo: 20.56 »
Heh... Tää on jotenkin hauskaa katsella kuinka porukka ihmettelee koko stanu hommaa ja oikein odotin millon joku ihmettelee nelkkustanua. Nää olo tosiaan ennen aivan perus luokkia, eikä kenelläkään ollut edes haisua turisteista saati todellakaan mistään SC kolisteluista.

Ennen tosiaan ajettiin molemmat luokat stanua... Nelkku ja tuuppi. Moottorit oli 27T, kiinteä ennakko ja liukulaakerit. Akut oli aivan älyttömän tykit 1400mAh NiCd (ei ollut parempiakaan saatavilla).

Sieltä ne on Steenari, Leino ja muut ponnistaneet.

Nykyään kun olis koko luokka jopa oikeasti helppo toteuttaa harjattomien tuoman hyötysuhteen paranemisen takia niin jengi on ihmeissään. :grin:

Poissa Toni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kultainen 80-luku
« Vastaus #584 : 19.08.13 - klo: 21.04 »
Ja jos palataan omaan debyyttivuoteeni, kultaiseen vuoteen 1989, niin Karkkilan S2-10 luokan osakilpailussa oli 117 osallistujaa ja ratakin oli vain kivituhkaa... Nelkussa olivähemmän, mutta yli 50 kuitenkin. Virit oli sitten vielä erikseen, mutta sinne päästäkseen piti ansaita paikkansa.

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk 4
SC10 4x4

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #585 : 19.08.13 - klo: 21.12 »
Joo ei 90-luvullakaan viriin mennyt kukaan kovista kuskeista suoraan kun alotti, eipä taida kukaan nykyisistä tai viimesen 5 vuoden aikana missään SM-luokassa voittaneista lukeutua pois stanuluokassa aloittamisesta.

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #586 : 19.08.13 - klo: 21.32 »
Jos menestyy SC luokassa niin onko mahdollista ponnistaa M2/4-10 luokkaan ja olla kilpailukykyinen? Ei välttämättä voittotaisteluissa mukana, mutta ei kuitenkaan rataa kiertävä shikaani.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #587 : 19.08.13 - klo: 21.38 »
Tolonen on ajellut tuuppikorria menestyksekkäästi ja on vakiosakkia A-finaalissa M2-10-takavedossa.
Nelkkupuolella ei ole yhtä kattavaa otantaa kenelläkään molemmista luokista.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #588 : 20.08.13 - klo: 00.18 »
Tolonen on ajellut tuuppikorria menestyksekkäästi ja on vakiosakkia A-finaalissa M2-10-takavedossa.
Nelkkupuolella ei ole yhtä kattavaa otantaa kenelläkään molemmista luokista.

Mun on pakko kysyä että miten tää liitty asiaan?

Eihän Tolonen ole aloittanut corrista vaan aivan muista luokista.


Bigbear.
Ei se corrilla aloittanut ole liikkuva shikaani krossissa, mutta liikkuva molla lähestulkoon.
Vai mitä luulet bigbear kun pistetään sulle alle nelkku krossari niin kuinka käy... :wink:

Tottakai SC luokastakin voi ponnistaa krossiin ja tulla vaikka miksi mestariksi.
Eihän siitä ole kyse.

Mutta SC luokasta virikrossarin rattiin hyppääminen on aikamoinen loikka kaikinpuolin mikäli ei ole kokemusta muista nopeammista luokista...

Mut silti tässäkin unohdetaan se punainen lanka taas.

Eli ne JUNNUT.
Junnut ajattelee kisaamista eri tavalla.
Koheltajalta tuli se esimerkki mitä itse olen saanut nähdä vuosien varrella... Ja tosiaan vaikka sitä harva haluaakaan mieltää niin mulla on harrastevuosia jo se reilu 20 takana... Ei todellakaan kaikki vuodet aktiivista kisaamista, mutta voidaan kutsua ainakin aktiiviharrastamiseksi. (uskoisin siis että olen nähnyt luokkien kehityksiä ja kuolemisia aika paljon)
Eli junnut alottaa jostain "rennosta" kertsi luokasta... alkaa pärjäämään siellä. Kokeilee jotain virallisempaa luokkaa ja kiinnostus lopahtaa kuin seinään.
Tätä oli aikanaan huomattavasti vähemmän.
Se kiinnostuksen lopahtaminen tuli yleensä vasta virissä kun ei muutaman vuoden tahkoomisen jälkeen tullut mitään tulosta... Tai kuten monilla takaisin harrastukseen ilmestyneillä sattui tulemaan se tietty ikä vastaan kun oli muuta tekemistä kuin pikkuautoilla leikkiminen  :wink:

Tänäpäivänä harppaus on vain liian iso. Panostus ja kaikki on niin paljon erilaista.
Heti ekana on vastassa jopa näitä parikymmentä vuotta ajaneita.
Varsinkin kun juniori haluaa menestyä heti yhtä hyvin kuin toisessa luokassa missä ei se harrastajakunta ole niin kokenutta muutenkaan.
Jos on tottunut ajamaan A finaalissa tai jopa voittamaan, on täysin erilaiseen luokkaan hyppääminen ja C finaaliin jääminen erittäin iso pala.
Kyllähän nyt aikuiset äijät tähän osaa suhtautua paremmin... vaikka sitäkin nähdään että eipäs välttämättä osaakaan.

Mutta siis...
Hyppy tuuppikorrista tuuppi stanuun hoituu selvästi paremmin ja luonnollisemmin.
Sieltä sitten myöhemmin viriin taas huomattavasti luonnollisempaa.

Mut tosiaan.
Nykyään varsinkin krossi luokissa hommat ukkoontuu jatkuvasti pahemmin ja pahemmin.
A finaalin keski-ikä nousee jatkuvasti vaikka sinne nuoria ja junnuja yksi tai kaksi ilmestyykin.
Melkein väittäisin että tällähetkellä keski-ikä on lähemmäs 10 vuotta korkeammalla kuin mitä se oli reilu 10 vuotta sitten.
Nuoria lupauksia tulee turhan vähän.
Kärkiporukka alkaa tulemaan senverran iäkkääks että oikeesti se kovin nopeus alkaa vaan olemaan mennyttä.
Mitä käy kun se kokenein porukka vihdoin huomaa olevansa senverran iäkästä että lopettaa aktiivikilpailemisen... Ei ole siirtymässä osaamiset nuoremmalle porukalle.
Varsinkin kun niitä pitkäjänteisiä nuoria harrastajia ei oikein tuppaa olemaan...
Ja asia joka itseä eniten jurpii... Ne pitkäjänteiset nuoret lupaukset jotka kuuntelevat ja uskovat kokeneiden neuvoja ja ottaisivat näistä opikseen... Niitä vasta vähän onkin.
Nykyään uudet harrastajat ovat ennemminkin aikuisia äijiä jotka osaavat ja tietävät kaiken viimeistään tokana harrastevuotenaan jo paremmin kuin pitkään harrastaneet ja halutaan vaikka väkisin toistaa ne samat virheet mitä kokeneet ovat tehneet jo moneen kertaan... Ja vaikka väkisin.


Sorry lopun pieni vuodatus, mutta ihan oikeesti... miettikääs kaikki huviksenne miten hommat tosiaan tällähetkellä menee.
Ainakin pääkaupunkiseudulla jossa on suomen selvästi suurin seura ja uusia harrastajia tulee jatkuvasti huomattavasti enemmän kuin muualla... Joo... harrastajia tulee, mutta todella harvakseltaan tulee nuoria lupauksia jotka oikeasti voisivat joku päivä olla kansainvälisellä tasolla ajamassa ihan oikeista korkeista sijoista.
« Viimeksi muokattu: 20.08.13 - klo: 00.29 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #589 : 20.08.13 - klo: 06.06 »
Tuossa ollaan aloitettu WJ-kauden suunnittelu ja siinä yhtenä mahdollisuutena voisi olla ajaa S2-10 luokkaa. Jos luokkaan saataisiin autoja n. 6-10 kpl, niin silloin se ei pitkittäisi päivää juurikaan. Jos taas kuskeja on vain esim. 2-4 kpl, niin silloin heille pitäisi järjestää oma erä ja omat finaalit, joka todennäköisesti venyttäisi kisapäivää.

Mutta, mutta; nyt pitäisi pohtia, kenelle se luokkaa tosiaan on tarkoitettu ja mitä sillä haetaan? Osa sanoo, että nuoria ja uusia harrastajia. Noh, heille helpointa olisi tietty lähteä RTR-paketilla kisaamaan, joten säännöt pitäisi laatia niin, että mahdollisimman kevyellä investoinnilla (RTR-moottori ja säädin ok) pääsisi mukaan. Lähinnä WJ-sarjassakin tulee mieleen eri paikkakunnilla olevat junnukuskit, jotka haluavat tulla ensimmäiseen "isoon" kisaan mukaan jo olemassa olevalla kalustolla. Ja jos halutaan junioreita mukaan, niin pitäisikö olla ikäraja, jotta aikuiset miehet eivät tule viemään tikkareita stanuluokan kuskeilta?

Jos taas halutaan kaikenikäiset harrastajat mukaan, niin tuleeko stanuun vanhoja kettuja, joka taas vie tilanteeseen, jolloin uusilla junnuilla ei ole mahdollisuuksia kärkipään sijoituksiin. Ja toisaalta pitääkö tuoreella harrastajalla olla heti mahdollisuus ajaa A-finaalissa vai ei? Ja jos pitäisi, niin ovatko tasoerot / vauhtierot silloin luokan sisällä liian suuria?

MikkoL heitti tuohon privaatissa keskustelussa kaluston hankkimiseen hyvän pointin; uusille kisailijoille sallittaisiin vapaa säädin (RTR-säädin), jolloin moottorin hankinta tai lainaaminen olisi käytännössä ainoa uusi kustannuserä.

Yhtenä vaihtoehtona aikataulun puolesta voisi olla ajattaa S2-luokkaa vähemmillä erillä (esim. -1 alkuerä ja -1 finaali verratuna pääluokkiin). Osallistumismaksu voisi myös olla heillä siten kevyempi, kun lähtöjäkin on hieman vähemmän. Toisaalta heidän juuri pitäisi päästä ajamaa mahdollisimman paljon kisaeriä päivän aikana, jotta he tottuisivat kisarytmiin. Kumpi parempi?

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #590 : 20.08.13 - klo: 07.06 »
Itse olen huomannut sen valitettavan seikan että uusi harrastaja on enemmän iältään 35v kuin 10v.
Itse toivon pääseväni ajamaan stanua koska

ikä
silmät
kalusta

sen jo vaatii.
Se että voitin piirimesraruudet -80 ja -90 luvun taitteessa ei pitäisi enää olla voimassa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #591 : 20.08.13 - klo: 07.37 »
S2-10 olisi ensimmäinen porras virallisiin krossiluokkiin - lisenssikisoihin. Ei välttämättä ensimmäinen kalusto, tai ensimmäinen kilpailuluokkakaan.

Tarkoitus S2-10 -luokalla olisi saada nuorempia kiipeämään näitä portaita kohti krossin kirkkainta kärkeä, oli se sitten sähkö- tai polttisluokka.

Luokassa saisi ajaa kuka tahansa, mutta koska tarkoitus olisi saada niitä junnuja etenemään, jollain pitäisi estää tämä tikkareiden napsiminen. Yksi konsti voisi olla, että jos ajat kisassa M2-10 luokkaa et saa osallistua S2-10 luokkaa, eli näitä kahta ei saa ajaa samassa kisassa yksi kisaaja. Toisaalta voitaisiinko lisäksi laskea nousupisteitä, aivan kuten vanhaan hyvään aikaan? Kun saa riittävästi pisteitä ei ole oikeutettu seuraavalla kaudella ajamaan S2-10 luokkaa tms. Eli lähtökohtaisesti M2-10 luokkaa saa ajaa jos haluaa, mutta kun S2-10 luokassa menestyy pitää siirtyä M2-10 luokkaan.
Old fart

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #592 : 20.08.13 - klo: 07.52 »
Niistä tikkareiden napsimisista. Pojan kanssa ajettiin aina samaa luokkaa ja kyllä se suurin mielihyvä sekä onnistumisen ilo tuli aina kun sai vedettyä tikkarin multa tai joltain muulta vanhalta ja väsyneeltä kuskilta. Jos parhaan teränsä menettäneet ikämiehet häärää luokassa mukana, samalla pystyy siirtämään sitä arvokasta tieto/taitoa nuoremmille kuskeille. Isä/poika tiimissä tämä tapahtuu luonnostaan mutta on paljon niitä junnuja joiden vanhemmat ei ole harrastuksessa mukana muuten kuin sponsorina, silloin vastuu siirtyy meille nestoreille jotka häärää samassa luokassa junnujen kanssa.



Kylätason RC-kuski.

Poissa Kaheli

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #593 : 20.08.13 - klo: 08.19 »
Olisi hyvä jos tietty määrä menestystä karsisi seuraavalla kaudella pois stanuluokasta. Esimerkiksi kauden viisi parasta ei saisi enää seuraavalla kaudella ajaa stanussa. Tuolla ainakin karsittaisiin tukkoja tikapuilta.
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #594 : 20.08.13 - klo: 08.31 »
Noinhan se meni ennen wanhoina hyvinä aikoina, nousupisteet pakottivat tietyn määrän kuskeja nousemaan ja osa käsittääkseni "sai" nousta. Mun aikana ei ollut enää nousupisteitä, taisin ajaa eka kauden jolloin niitä ei enää sovellettu, mutta käytännössä stanun top 3 tms nousi aina viriin tuolloin.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Niittari

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #595 : 20.08.13 - klo: 08.41 »
Noinhan se meni ennen wanhoina hyvinä aikoina, nousupisteet pakottivat tietyn määrän kuskeja nousemaan ja osa käsittääkseni "sai" nousta. Mun aikana ei ollut enää nousupisteitä, taisin ajaa eka kauden jolloin niitä ei enää sovellettu, mutta käytännössä stanun top 3 tms nousi aina viriin tuolloin.

Ja stanussa oli ikäraja, jossen ihan väärin muista. Ja ainakin mattiksessa oli finaaleja E:hen asti :)

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #596 : 20.08.13 - klo: 09.07 »
Sit ettei tarvii tehdä turhaa työtä ja vääntää säännöistä, lainaus FTT säännöistä:

Lainaus
2.1   Osallistumisrajoitukset

Kilpailija saa osallistua vain yhteen 1/12 -luokkaan samassa osakilpailussa. TSM-10 –luokkaan osallistuvat, eivät saa osallistua muihin touring-luokkiin samassa osakilpailussa. TSS-10 ja TSP-10 –luokissa osallistumisrajoitukset sääntökirjan mukaan. Lisäksi TSS-10 –luokassa yli 18-vuotiaiden osallistumista rajoitetaan seuraavasti.

TSS-10 FinTrack-sarjan osakilpailuihin yli 18 vuotiaista ei saa osallistua...
-   kahden edellisen kauden aikana jossain sähkö rata SM-sarjassa (C-12, TSM-10) parhaaseen puolikkaaseen sijoittunut kilpailija
-   kahden edellisen kauden aikana muissa ROA SM-sarjoissa (TP-10, M2-10, M4-10, M-8, LS-5) parhaaseen kolmannekseen sijoittunut kilpailija
-   kahden edellisen kauden aikana ROA EM/MM -kilpailuissa parhaaseen puolikkaaseen sijoittunut kilpailija
-   edellisellä kaudella TSP-10 FinTrack-sarjassa parhaaseen kolmannekseen sijoittunut
-   edellisellä kaudella TSS-10 FinTrack-sarjassa kolmen parhaan joukkoon sijoittunut yli 18 v kilpailija
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #597 : 20.08.13 - klo: 09.24 »
Juuri näin. Samanlaisia linjauksia kuin muissakin luokissa jos ja kun stanu otetaan mukaan.

Poissa Tomy

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #598 : 20.08.13 - klo: 10.24 »
Täältä kehäkolmosen ulkopuolinen ääni stanu-luokan kehittämiselle. Olen 40v ikää lähestyvä satunnainen kisaaja, joka mielellään ajaisi leppoisaa kisaa samaa vauhtia ajavien kanssa parissa kolmessa kisassa talven aikana. En siis valitettavasti ole mikään nuori lupaus ja tuleva tähti. Onko stanu-luokka minua varten?

Kerhokisatasolta aloittaminen kuulostaa hienolta idealta. Kysyn kuitenkin, kuinka monella paikkakunnalla Suomessa kerhokisoja järjestetään? Jyväskylän kokoisessa kaupungissa on käsittääkseni parhaimmillaan yksi kerhokisa vuodessa ja joka talvi sisäradan saaminen jonnekin on veitsenterällä. Edellytykset ajaa stanukrossia kerhokisatasolla taitaa lopulta olla vain muutamalla paikkakunnalla Suomessa. Luokan tuominen WJ-sarjaan toisi sen mahdollisimman monen saataville.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #599 : 20.08.13 - klo: 14.09 »
Aloittelijoille ja sunnuntai kuskeille Corrit.
Tosissaan etenemään pyrkivät Stanukrossi
Proot Krossarit.

Onko tuo sitten se polku?

Ps. Hoke ,et sä uskaltaisi antaa mulle nelkkukrossia kun joutuisit seuraavan päivän keräilemään osia radalta :)
Mutta mulla onkin matkaa SC luokan kärkikahinoihin melkoisesti. SC huiput voisivat pärjätä Krossareissa jo jotenkin. Kenties Maxin kaltaiset kuskit ei siirtyisi välissä Stanuun vaan siirtyisivät suoraan krossareiden kuninkuusluokkaan.

Eli SC ajoihin vaan rohkeasti treenaamaan, Sitten kun massaa on riittävästi varmaan Stanukrossi olisi paikallaan?

Sworkz Team Finland
Driven to perfection