Kirjoittaja Aihe: Stanu luokka sähkökrossiin  (Luettu 121759 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa goos

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #690 : 17.10.13 - klo: 09.56 »
Ainoa ongelma oli että miten  saat ratas suojan mahtumaan kuin pinioni on niin iso mutta siitä ongelmasta on päästy yli.
Tasaista oli, tästä nyky hetkestä en tiedä koska jengi on nyt kääntänyt ennakoita moottorista mutta viimeistään kisassa nähdään miten se on vaikuttanut vauhtiin ja tasaisuuteen.
Itse ajan koneella jossa ei voida säätää ennakkoa.
Jos olet harrastaja niin minun suositus on että älä tee mitään ennakon suhteen. Jos haluat ennakkoo koneeseen niin siirry myyjän tai kokeneen kuskin luo.
Jerzi
Elä nyt Jerzi tee helposta asiasta hankalaa.

Ennakon säätö moottorista on yhtä helppoa kuin välityksen valinta. Säädät sen ennakon minkä haluat alkuun, sit arvot siihen välityksen. Sit radalle kokeilemaan, jos auto tuntuu kulkevan sopivasti, niin pitille hetken päästä katsomaan lämpöjä, jos ovat ok aja 5min erä loppuun. Seuraavaan erään voit laittaa lisää ennakkoa tai pidemmän välityksen. Jos liian kuuma alun jälkeen, niin lyhyempää tai vähempi ennakkoa.

Piis of cake, staattinen ennakko on siis hyvin vertailu kelpoinen välitykseen, jossain kohtaa tosin löytyy hyvä ennakko ja hyvä välitys millä auto toimii parhaiten juuri sinulle.

Erot mitä ennakon säädöllä ja välityksellä saadaan ovat hyvin pieniä, joten mutkan ku ajat pitkäks niin se on siinä.

TC02ssa saa hyvin sopimaan pinioninki kun laittaa moottorista vähän ennakkoa, Silloin semmonen 30-32t pinioni on sopiva. Tämän saa mahtumaan kun ottaa dremelillä hiukan materiaalia ratassuojan sisäpuolelta pois.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #691 : 17.10.13 - klo: 10.46 »
Ihan on testattu juttu nyt tikkurilassa.

Tehoa tuli lisää koko alueelle.
Auton kiihtyvyys parani ja huippunopeus tutkalla mitattuna keskimäärin 8kmh.
Ja aika pienellä vaivalla välitysten kanssa.

Eikä mitään mutinoita että olis ennen ollut välitykset pielessä... Ihan oli välitykset haettu optimiin stocki ennakolla kuin myös muutetuilla.

Ihmetyttää oikein miksi pitää vähätellä ennakon vaikutusta...
Se on aina vaikuttanut moottorista saatavaan tehoon niin viri kuin myös stocki koneissa.
Niin vaikutti nytkin.
Eikä testaajana todellakaan ollut yksi henkilö vaan useampi kuski harrastelijasta kovempaan ja apuvälineenä oli tutka sekä kierroslaskenta... ero oli selkeä huippunopeudessa, kiihtyvyydessä ja sitäkautta myös kierrosajassa.

Onko nyt kivaa kun piti mennä vääntelemään ennakoita ja sotkemaan muutaman harrastajan ajatukset?
Olis vaan pidetty tää luokka heti alusta lähtien sellaisena ettei moottoriin saa kajota niin olis kaikki päässy hyvin helpolla.
Mutta ei... pakkohan se oli lähteä tälle linjalle jo ennen kauden ekaa kisaa.

Poissa Kimi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #692 : 17.10.13 - klo: 11.05 »
Tyhmänä kysyn:

Onko erän pituus 5 min myös nyt stanussa?
Onko minimipainoa määritetty stanuun?

Kimi

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #693 : 17.10.13 - klo: 11.23 »
Hoken kanssa täysin samoilla linjoilla. Vaikka koneet on vapaat niin miksi niillä ei voi ajaa ilman ennakoiden rukkaamista? No, menestyksen takia tietenkin. Luokkahan on suunnattu ensisijaisesti nuorille ja aloitteleville kuljettajille ja heidän kannustamiseen krossin pariin. Sitten tulee taas kokeneet sedät, vetää ennakot tappiin ja alkaa metsästämään tikkareita nuoremmilta/kokemattomammilta.

Tätä samaa on nähty muissakin luokissa jotka on tehty helpoksi aloittelijoille/kokemattomille/ikänestoreille joilla ei kädet riitä kovempaan menoon.

Jos niillä ennakoilla ei ole merkitystä kierrosaikoihin niin miksi ei voi ajaa ns. nollaennakolla? Ihmettelen vaan.

Älkää nyt ihan oikeestä lähtekö pilaamaan tätä juttua noilla ennakkovireillä.
Kylätason RC-kuski.

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #694 : 17.10.13 - klo: 11.37 »
Näen asian näin.
Eri valmistajilla on tehtaalla eri kohtiin asennettu tuo ennakko, joten sen takia nuo liikkunee eri tahtiin.
Jerzi

PS Väitän kuitenki että en häviä kisoja sen takia että minulla ei ole ennakkoa säädetty moottorin puolelta vaan muut menee vaan kovemmin.

SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #695 : 17.10.13 - klo: 11.45 »
Mahdollisuus ennakon säätämiseen vie pohjaa pois koko vakioluokkaidealta.

Moottorin ennakolla todellakin on merkitystä vakioluokassa. Aikanaan kiinteäennakkoisista moottoreista sai puristettua aina hieman lisää vauhtia kun päädyn ruuveja kiristäessä käytti hyväksi ruuvien reikien (ehkä 0,3 mm) väljyyden suuremman ennakon suuntaan.

Vakioluokassa ajamisen merkitys korostuu, kun virheitä ei pysty paikkaamaan tehon avulla, kuten virissä voi ainakin yrittää. Mutkat pitää ajaa lyhyttä linjaa ja suoralle lähdön onnistuminen on tärkeää.

Homma kannattaisi sarjasäännöissä ja järjestäjien toimesta pitää mahdollisimman yksinkertaisena. Kuten Hoke sanoi FTT-säännöissä on tarjolla toimivaksi todettu malli.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Zakko

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • VaasanUA
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #696 : 17.10.13 - klo: 12.04 »
Tämä kausi on testiä tuossa kone asiassa kesälle tulee varmasti tarkennuksia sääntöihin mutta oletan että aika vapaalla linjalla koneiden kanssa mennään.

Kaudelle 2014-2015 vaihtuu kaikissa stanu luokissa sähköt. Joten ne otetaan stanu krossissakin käyttöön.

Ajetaan nytten Vantaan kisat ja spekuloidaan sitten näitä asioita lisää.

Poissa goos

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #697 : 17.10.13 - klo: 12.18 »
Mahdollisuus ennakon säätämiseen vie pohjaa pois koko vakioluokkaidealta.

Moottorin ennakolla todellakin on merkitystä vakioluokassa. Aikanaan kiinteäennakkoisista moottoreista sai puristettua aina hieman lisää vauhtia kun päädyn ruuveja kiristäessä käytti hyväksi ruuvien reikien (ehkä 0,3 mm) väljyyden suuremman ennakon suuntaan.

Vakioluokassa ajamisen merkitys korostuu, kun virheitä ei pysty paikkaamaan tehon avulla, kuten virissä voi ainakin yrittää. Mutkat pitää ajaa lyhyttä linjaa ja suoralle lähdön onnistuminen on tärkeää.

Homma kannattaisi sarjasäännöissä ja järjestäjien toimesta pitää mahdollisimman yksinkertaisena. Kuten Hoke sanoi FTT-säännöissä on tarjolla toimivaksi todettu malli.
Ennakoiden säännöstely vaatii ykstyyppi koneen, jolloin jonkun pitää tehdä päätös siitä mikä on ykstyyppi kone. Tähän lienee SM sarjaa hoitava taho ainoa oikea taho, joka tekee ensi vuodeksi isommat kartoitukset FTT sarjaa varten. Eiköhän siinä yhteydessä saada krossistanulle myös ykstyyppi moottori ja tai moottori+säädin.

Niinkauan kuin kone on vapaa, on myös ennakko vapaa koska jokaisessa moottorissa on eri määrä ennakkoa. Hyötyä sillä tietysti saa, mut niin saa välitystä muuttamalla myös. Mikä mua eniten ihmetyttä on se että miksi ennakko nähdään niin kielteisenä asiana aina, se on säätöparametri siinä missä muutkin. Staattinen ja dynaaminen ennakko ovat kummiskin kaksi hyvin eri asiaa.

Jos joku tekee kartoituksen 17.5t moottoreista viikonlopun kisoissa olen hyvin varma että luokka on hyvin lähellä ykstyyppimoottori luokkaa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #698 : 17.10.13 - klo: 15.17 »
Se kaunis tosiasiahan on niin että kuin tämä yksi kuski ei pärjännyt vauhdissa niin hän alkoi ruuvata ennakkoa ja ennen sitä ei KUKAAN tiksissä edes viitannut mihinkään että aletaan ruuvaa ennakkoa koneesta.
Ei kukaan edes villimmässä ajatuksessa edes halunnut koskea moottorin ennakkoon.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa goos

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #699 : 17.10.13 - klo: 15.43 »
Se kaunis tosiasiahan on niin että kuin tämä yksi kuski ei pärjännyt vauhdissa niin hän alkoi ruuvata ennakkoa ja ennen sitä ei KUKAAN tiksissä edes viitannut mihinkään että aletaan ruuvaa ennakkoa koneesta.
Ei kukaan edes villimmässä ajatuksessa edes halunnut koskea moottorin ennakkoon.
Jerzi

Se nyt on omaa tyhmyytta jossei saada autoa siten etta se kiertaa rataa maksimaalisella vauhdilla saantojen puitteissa. Sit on myos muitakin paikkoja kuin tikkurila missa ajetaan stanukrossia :-)

Ps olin kyl jo nopeempi rataa ympari kuin sina ennenkuin saadin :-)
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa PaavoNokkava

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #700 : 17.10.13 - klo: 15.48 »
Se kaunis tosiasiahan on niin että kuin tämä yksi kuski ei pärjännyt vauhdissa niin hän alkoi ruuvata ennakkoa ja ennen sitä ei KUKAAN tiksissä edes viitannut mihinkään että aletaan ruuvaa ennakkoa koneesta.
Ei kukaan edes villimmässä ajatuksessa edes halunnut koskea moottorin ennakkoon.
Jerzi

Tämähän vaikuttaa tosi kivalta ja rennolta aloittelijaluokalta... :huh:

Mihinkä tätä luokkaa edes tarvitaan? Aivan varmasti aloittelijan on helpompi hakea mikä tahansa RTR paketti kaupasta ja osallistua M2-10 luokkaan juuri sellaisenaan, kuin taas rakentaa kisapeli modatuilla ratassuojilla, modatulla moottorilevyllä, koneen ennkonsäädöllä jne...

Aikatauluunkin ainakin Vantaan WJ-kisaan on tullut lisäluokan ansiosta 1,5h lisää pituutta...
[PRCA] [TamUa]

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #701 : 17.10.13 - klo: 17.24 »
Ja lisätään vielä että 15 uutta kaveria joka ei ole WJ kisoissa käynnyt joten sekin on ihan p*ska homma.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Kimi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #702 : 17.10.13 - klo: 19.23 »
Totuus kuitenkin on ettei RTR-paketeilla voida ajaa senkään vertaa tasaväkisesti kuin nyt ollaan ajateltu ajaa. RTR-pakettien sähköt eivät ole vertailukelpoisia minkään kanssa.

Ajetaan nyt viikonlopun kisat ja viisastutaan.

Aina kun kisaa ruvetaan ajamaan niin vauhtia pyritään tavalla tai toisella (rahalla tai säätämällä) hakemaan autoon. On epärealistista ajatella, ettei kilpavarustelua tulisi. Sitä paitsi autourheiluun kuuluu autojen "virittely". Itse ainakin uskon niin. Kun ajettiin 80-90 luvun taitteessa stanua, niin jotkut osti noin 10-15 moottoria ja kasasi näsitä muutaman hyvän kisakäyttöön. Menestyivätkö he sen takia? Tuskinpa vain sen takia. Kyseessä oli yleensä kyvykäs kundi /rattimies joka klaarasi 5 min muutenkin hyvin. Akutkin ratkaisivat silloin älyttömän paljon. Nyt jokainen voi laittaa ilman suurempia ongelmia auton kulkemaan ja akut kestää. Yksityyppimoottorin kannalla itse olen, mutta asioita voitanee kuten aikaisemmin on kirjoitettu muuttaa ja parantaa ennen kesäkautta.

Poissa PaavoNokkava

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #703 : 17.10.13 - klo: 19.42 »
Totuus kuitenkin on ettei RTR-paketeilla voida ajaa senkään vertaa tasaväkisesti kuin nyt ollaan ajateltu ajaa. RTR-pakettien sähköt eivät ole vertailukelpoisia minkään kanssa.

Ajetaan nyt viikonlopun kisat ja viisastutaan.

Aina kun kisaa ruvetaan ajamaan niin vauhtia pyritään tavalla tai toisella (rahalla tai säätämällä) hakemaan autoon. On epärealistista ajatella, ettei kilpavarustelua tulisi. Sitä paitsi autourheiluun kuuluu autojen "virittely". Itse ainakin uskon niin. Kun ajettiin 80-90 luvun taitteessa stanua, niin jotkut osti noin 10-15 moottoria ja kasasi näsitä muutaman hyvän kisakäyttöön. Menestyivätkö he sen takia? Tuskinpa vain sen takia. Kyseessä oli yleensä kyvykäs kundi /rattimies joka klaarasi 5 min muutenkin hyvin. Akutkin ratkaisivat silloin älyttömän paljon. Nyt jokainen voi laittaa ilman suurempia ongelmia auton kulkemaan ja akut kestää. Yksityyppimoottorin kannalla itse olen, mutta asioita voitanee kuten aikaisemmin on kirjoitettu muuttaa ja parantaa ennen kesäkautta.

Kilpavarustelu on ihan kivaa, itsekin siihen syyllistyn, ei siinä mitään. Mutta tarvitaanko oikeasti uusi luokka jos oma vauhti ei enää voittoon riitä vapaassa luokassa? Nykyään löytyy jo muutamia ihan hyviä RTR pakettejakin, tälläisenään ei luokka mun mielestä palvele kuin vanhoja kehäkettuja, mutta niin kai se oikeasti on tarkoitettukin...
[PRCA] [TamUa]

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #704 : 17.10.13 - klo: 20.07 »
Kimi, jos säädit stanukoneeseen ennakkoo 80-90 luvulla niin sait vuoden kilpailukiellin.
Eräs kuskii sai kuin oli vaihtanut kuulalaakerit stanukoneeseen.
Näin pienestä se oli aikoinaan kiinni että sait vuoden kilpailukiellon.
Sp v3 mmm koneeseen saisi ennakkoa maailman tappiin asti. Siitä jollekkin hitaalle kuskille sopiva kone.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Kimi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #705 : 17.10.13 - klo: 20.20 »
Jerzi: En säätänyt silloin en. Mutta tuo ennakon säätö nyt ei ole kovinkaan monimutkainen toimi tai se ei lajia ainakaan minun mielestäni onnistu pilaamaan. Totuuden nimissä olisin kyllä halunnut kiellon tähän kohtaan ja yksityyppimoottoriin(sama kuin turistissa).

Paavo: Niin tuo lienee yksi totuus. Mutta toinen puoli kolikosta on se, että ilman uusia tuulia ei uusia nuoria harastajia tule lajin pariin vaan laji "ukkoutuu" (on jo ukkoutunut rajusti). Tämä "rekrytointi" ja kasvatuspuoli olisi mielestäni luokan tärkein syy olla olemassa.

Mutta jos nyt ajatellaan esim omaa poikaani (6v), niin laitan autoon 17.5-moottorin (LRP) ja konsultoin koneen säädöistä ja välityksistä kokeneempia kuljettajia. Tällöin kulkupuoli on mielestäni reilassa ja loppu riippuu auton muista säädöistä sekä kuskin taidoista. En näe syitä miksi laji ei olisi passeli nuorille harrastajille joiden fyysinen ikä voi sitten olla mitä tahansa. Lajin vasta-alkaja jää tässäkin lajissa kokeneiden jalkoihin moottoreista yms. huolimatta. Ajotaito ratkaisee kuitenkin eniten.

Ei ole realistista luoda toimivaa RTR-sarjaa. Loppujen lopuksi löytyy aina joku hullu, joka vaihtaa muka nopeamman RTR-paketin perässä autoa useamman kerran kauden aikana yms. Ajatus että löytyisi jokin "rento" kilpaluokka on ristiriitainen, koska kilpailuasetelma aina johtaa voiton tavoitteluun tavalla tai toisella ja siitähän kilpailussa on kyse.

Poissa PaavoNokkava

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #706 : 17.10.13 - klo: 20.36 »
Kyllä, ukkoutuminen ja junnunen puute on tämän hetken ongelma rc-autoilussa.
Mutta ihan oikeasti tällaisenaan luokka suosii vain niitä, joilla joku sisäpiiriläinen on jo lajissa. Luokka johon joutuu modaan tai työstään osia itse, ei lajista tietämätöntä voi millään palvella, "viriluokkaan" taas voi ostaa esim. Asson B4.2 RTR:n ja vauhtia on varmasti ihan sopivasti, eikä aloittelijan tarvi edes renkaita ostaa.
[PRCA] [TamUa]

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #707 : 17.10.13 - klo: 20.37 »
Pakko nyt itsekin kommentoida keskustelua oman pojan katsantokannalta.

Eikös tän stanukrossin pitänyt olla tarkoitettu uusille kuskeille? Nyt ainakin keskustelussa, ja ilmeisesti myös osallistujalistalla on kokeneita kehäkettuja jotka pärjäisivät avoimessakin luokassa. Ainakin meillä poika kiinnostui luokasta juurikin sen takia että saisi ajaa kilpaa oman tasoisten kuskien kanssa. Nyt luokasta on tulossa sekä aloittelijoiden että kokeneiden kuskien (jotka eivät usko pärjäävänsä avoimessa luokassa?) luokka. Siellä ne aloittelijat ajaa taas E-finaalissa keskenään kun kokeneet kuskit täyttää ylemmät finaalit. Näin kärjistäen.

Taitaa jäädä meillä krossari hankkimatta, ihan turha sinne on lähteä sekaan kun saa olla liikkuvana mollana noille nopeille kavereille jotka säätävät ennakoita koneista ja laittavat niin isoa pinionia kuin vain mahdollista jotta saavat autoon tarpeeksi vauhtia että olisi edes jotain haastetta ajamiseen.

Kysymys. Miksi nämä kokeneet kuskit eivät voi mennä 17.5t koneella avoimeen luokkaan jos kerran haluavat miedolla koneella ajaa?

Poissa Kimi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #708 : 17.10.13 - klo: 20.47 »
Mielestäni alkusyksystä oli puhe, ettei kisoissa muutoin pärjänneet voi tulla ajamaan? Korjatkaa jos olen väärässä.

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #709 : 17.10.13 - klo: 20.58 »
Pööki. Jos 17.5 lankasella mennään avoimeen niin silloin siitä tulee pujottelukeppi.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #710 : 17.10.13 - klo: 21.14 »
Olet Jerzi oikeassa ja tarkoitin tuolla lauseella enemmänkin provosoida keskustelua.

Pointtini on se että stanuluokan olisi tarkoitus toimia entry-luokkana uusille kuskeille, siellä oppisi (kunhan kehittyy tarpeeksi nopeaksi) ajamaan A-finaalissa kilpaa ja ehkäpä jopa voittamaan kisoja. Ja kun tämän on saavuttanut, voi siirtyä viriin ja aloittaa siellä taas pohjalta nousun kohti korkeampia finaaleja, oman kehityksen mukaan.

Enkä tarkoita että esim. Joel 6v. haaveilee voitosta tai edes A-finaalista vielä mutta jos kokeneet kuskit ajavat stanua ja miinoittavat kaikki sijat ennen ensimmäistäkään aloittelijaa niin eipä se enää stanuluokalta tunnu, sama vaikka se junnu menee sinne viriin saman tien, näin kärjistäen.

Joel on nyt ajanut SC4-10:a ja tykännyt kovasti mutta totuuden nimissä sielläkin on taso jo niin kova että ainoa palkinto mistä Joel voi vielä haaveilla on lahjakortti joka annetaan milloin milläkin perusteella. Ja edelleen, ei tässä tavoitella A-finaalia saman tien mutta noille pienille pojille ne palkinnot ovat erittäin arvokkaita ja jos isot miehet tulee ja vie kaikki tikkarit junnujen edestä niin eipä sinne kannata odotella niitä junnuja osallistuvan.

Poissa Kimi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #711 : 17.10.13 - klo: 21.29 »
Hyvä huomio. Junnuluokka olisi parasta mitä ajatella voi. Suomessa ei vaan liene tarpeeksi harrastajia. Kuitenkin isompikin poika tai mies aloittaa joskus harastuksen ja myös hänelle avoin luokka lienee väärä/epäoptimaalinen paikka aloittaa kilpaileminen. Junnulle omat palkinnot linee hyvä ja kannustava ratkaisu.

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #712 : 17.10.13 - klo: 21.40 »
Tarkennan vielä sen verran ettei se haittaa vaikka seassa olisi kilpailemassa aikuisia miehiä, kunhan ovat aloittelijoita. Tärkeintä on se että kaikki ovat enemmän tai vähemmän saman tasoisia ja yhtä kauan harrastaneet. Joku on aina nopeampi kuin toinen ja sehän juuri motivoi harjoittelemaan lisää. Mutta jos samassa luokassa on kokeneita kuskeja, aloitteleva junnukin tajuaa ettei ole mitään mahdollisuuksia kisata noita kavereita vastaan, ainakaan ihan hetkeen. 

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #713 : 17.10.13 - klo: 21.43 »
Minulle voi kisan jälkeen laittaa yv.tä.
Eli nimi.sijoitus.moottori.välitys ja kuinka paljon ennakkoa niin nähdään miten se meni todellisuudessa.
En voi uskoa että pelkällå ennakon säätämällä saat itseäsi korkeamalle sijoille mutta ainakin se helpottaa erinäisiä asioita.
jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa devito

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #714 : 17.10.13 - klo: 21.47 »
En ymmärrä tätä keskustelua ennakoiden säätämisestä. Ennen ennakon säätämistä mulla oli reippaasti isommat välitykset eikä kulku riittänyt suoralla muihin nähden, nyt pienemmät välitykset ja ennakkoa esim Jerry kulkee edelleen kovempaa suoralla, mutta autoani on huomattavasti mukavampi ajaa.kulkua ei myöskään mitenkään voi verrata esim 10.5 koneeseen vaikka ennakot tapissa. Jos meikäläisen taidoilla onnistuu ennakon säätämään oikein suhteessa välityksiin uskon että siihen kykenee kuka tahansa.
näin kilpailemista
aloittelevana kammoksun kovasti typerää netti narinaa ko aiheesta.

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #715 : 17.10.13 - klo: 22.03 »
Palkitsemis asiasta, eikö olis passeli järjestely jos stanuluokassa palkinnot jaetaan vain junnujen kesken?

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #716 : 17.10.13 - klo: 22.16 »
Ei se ole ne pelkät palkinnot. Ensin opetellaan voittamaan se alin finaali, sitten otetaan haasteeksi se seuraavan finaalin voitto ja jonain päivänä taistellaan jo A-finaalin voitosta.

Kuten aiemmin sanoin, ne palkinnot on tosi tärkeitä junnuille. Mutta ihan yhtä tärkeää on päästä ajamaan niistä sijoituksista, oppia voittamaan finaali ja taistelemaan koko kilpailun voitosta.

Ei siinäkään oikein järkeä ole että kisassa on esim. 35 kilpailijaa joista 22 on kokeneita kehäkettuja. Ajat jossain C-finaalissa ja palkintojenjaossa sinut palkitaan kisan kolmosena. Kuulostaa aika hassulta. Eikä edelleenkään opeta kisaamisesta joka on ihan yhtä tärkeää.

Ollaanko tässä tekemässä stanukrossiluokkaa aloittelijoille vai jäähdyttelyluokkaa kokeneille kuskeille?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #717 : 17.10.13 - klo: 22.29 »
Mitäs kun jerry menee ja säätää ennakkoa niin sehän menee taas kovempaa suoralla ja jäät taas jälkeen.

Tämän pöljän kierteen takia on hullua että ennakon säätäminen on sallittua.
Jos kukaan ei säädä ennakkoa, löytää osaavammat oikeat välitykset ja ajamisesta jipot millä ajetaan kovempaa.
Jos ennakon säätäminen on sallittua niin lopulta homma on aivan sama... Sillä erolla että kokemattomalle homma tulee vaikeammaksi ja on jälleen uudelle kuskille yksi asia ihmeteltäväksi kun ei se kaupasta ostettu parhaaksi kehuttu kone olekaan yhtä nopea kuin laverilla... Ennenkuin käännät siitä ennakon tappiin kuten kaverikin on tehnyt.
Eli mitä ihmeen hyötyä on sallia se ennakon ruuvaaminen kun se ei ainakaan missään nimessä helpota aloittelijoiden touhua.

Mitä taas tulee tuohon vanhojen konkareiden ajamiseen luokassa...
Eihän siellä ole ketään ajamassa joka olis koskaan ollut mitenkään ns. pro kuski...
Ja esim jerrykin ajelee luokkaa koska yksinkertaisesti on se entinenkin nopeus alkanut hiipumaan jo selkeästi.. Tottakai.
Perus juttuja.
Noh... Tällaiset kuskit mielestäni tarjoavat myös junnuille hyvää haastetta mikä kehittää heitä.
Jos luokka olisi puhtaasti junioreille niin sitten siellä on yhtäkkiä yksi junnu joka lopulta voittaa aina kaiken.
Ei sekään ole juniorille kivaa kun häviää samanikäiselle jatkuvasti eikä jää mitään selittelyn varaa "no toi oli vaan niin paljon kokeneempi että voitti varmuudella vaikka oli hitaampi."

Väittäisin että se syö vähemmän motivaatiota kuin ikäiselleen ja yhtä vähän harrastaneelle häviäminen.
Itse ainakin olen aina pyrkinyt kehittymään yhtä hyväksi kuin minua kokeneempi ja menestyneempi. Siinä on joku motivaatio, eikä harmita hävitä kaverille joka on tuplat kokeneempi pro... Siitä saa draivia kun seuraavalla kerralla ei häviäkään enää niin paljon.
Ja.
Koska nämä vanhat konkarit joita nyt sitten stanussa on ajamassa, eivät suuri osa edes ota harrastusta enää kovin vakavasti, eivätkä he ehkäpä enää edes kehity vaan ehkä jopa vain hidastuvat niin mitä sitten.
Saapahan junnut jotain kirittäjiä sekaan ja sitten tulevaisuudessa se viriin siirtyminen ei ole niin hirveän iso kynnys.
Juniorille, teinille tai aikuisellekin iskee äkkiä harmitus kun ennen sai ajaa stanussa tiukkaa kisaa ja jopa pääsi välillä podiumille... Tai dominoi koko luokkaa... Mutta kun hyppää viriin stanusta jossa ei olisikaan yhtään konkaria ollutkaan niin se on aikamoinen pommi jäädä virin vakio ö finalistin jalkoihin.

Toivottavasti ymmärsitte pointtini.
Eli kannattaahan jopa tällaisessa stanuluokassakin olla edes muutama kokeneempi vanha tekijä joka on ensimmäinen tavoite päihittää... Ja kun sen vihdoin savuttaa niin on jo mukavampi nousta luokassa koska on varmasti oppinut tältä konkarilta paljon ajamisen perusasioista.
Tällähetkellä kun listoja katselen niin mielestäni porukka näyttää oikein mainiolta.
Ei siellä ole ketään joka olisi mitenkään selvä ennakkosuosikki, tai kuskia ketä luokkaan osallistuvat juniorit eivät pystyisi jo nyt päihittämään varmalla ajolla ja onnistumisella.

Poissa devito

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #718 : 17.10.13 - klo: 22.59 »
Mitäs kun jerry menee ja säätää ennakkoa niin sehän menee taas kovempaa suoralla ja jäät taas jälkeen.

Tämän pöljän kierteen takia on hullua että ennakon säätäminen on sallittua.
Jos kukaan ei säädä ennakkoa, löytää osaavammat oikeat välitykset ja ajamisesta jipot millä ajetaan kovempaa.
Jos ennakon säätäminen on sallittua niin lopulta homma on aivan sama... Sillä erolla että kokemattomalle homma tulee vaikeammaksi ja on jälleen uudelle kuskille yksi asia ihmeteltäväksi kun ei se kaupasta ostettu parhaaksi kehuttu kone olekaan yhtä nopea kuin laverilla... Ennenkuin käännät siitä ennakon tappiin kuten kaverikin on tehnyt.
Eli mitä ihmeen hyötyä on sallia se ennakon ruuvaaminen kun se ei ainakaan missään nimessä helpota aloittelijoiden touhua.

varmaan ostan uuden moottorin tai vastaavasti grillaan moottorin isommilla välityksillä, noilla ajan helposti akullisen.
pointtini oli se että en hakenut ennakon säädöllä suoranopeutta vaan parempaa ajotuntumaa. Sain siinä sivussa myös viileämpänä käyvän koneen...

olisi myös kiva että joskus edes meitä ALOITTELIJOITA kuunneltaisiin näissä asioissa eikä samat kokeneet kuskit kertoisi miltä meistä aloittelijoista tuntuu mikäkin asia.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #719 : 17.10.13 - klo: 23.30 »
Öh...

Enhän minä kertonut kuin oman näkökantani enkä sitä miltä sinusta mikäkin asia tuntuu.

Koko pointti oli se että täällä on jo nähty miten luokkaan halajavat kuskit ovat olleet huuli pyöreenä kun saakin lähteä säätämään ennakkoa josta heillä ei ole hölkäsen pöläystäkään.

Eikä se ollut luokan henkeen todellakaan alkuperäinen tarkoitus.

Stanussa aina tavoitteena on luoda säännöt jotka tekevät kaikkien hommat mahdollisimman helpoiksi, eli ihanne olisi että voisi ostaa kaupan hyllyltä laitteet jotka ovat suoraan vastaavat kuin muilla kavereilla.
Eihän asia ole näin jos sallitaan asia josta kokeneemmat ymmärtävät enemmän.

Yksi säätää... Lopulta moni muukin säätää... Joku saa selkeää hyötyä ja taas on aloittelija se joka tuntee olevansa altavastaaja jo ennen kuin auto on kiertänyt kierrostakaan.