Kirjoittaja Aihe: Tamiya Mini Säännöt 2010?  (Luettu 2397 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Heiniz

  • Jäsen
    • Profiili
Tamiya Mini Säännöt 2010?
« : 13.01.10 - klo: 08.30 »
Moron kaikille!

Löysin tämän miniluokan vasta pari päivää sitten ja innostuin aivan valtavasti siitä. Ajoin aikanaan Team Syndicate sarjaa, joka oli hyvin verrattavissa tähän luokkaan. Ja kivaa oli! Ajelut on jääneet viimevuosina melko vähälle, mutta olen pikkuhiljaa lämmitellyt harrastusta uudelleen mm. Mini-z:lla. Nyt löysin Minit ja uuden kaluston hankkiminen polttelee kovasti...

Ennen kuin pistän kalustosta tilausta eteenpäin kaipaan kuitenkin muutamia tarkennuksia nykyisiin sääntöihin. Sääntöjen pohjana on selvästi Kalle Lehdon luomat säännöt, mutta mikä on kanta M05 rungolle? Bluecarpet Oulun seudulla on selkeästi kieltänyt tämän rungon vedoten yksityyppiluokkaan (ihan järkeenkäypää). RC-pisteen kisoihin en ole löytänyt kantaa M05 runkoa kohtaan. Kypak sallii ko. rungon kisoihinsa, mutta mitkä ovat sallitut muutokset? M05 rungosta näyttäisi olevan myös PRO-runko. Tiedä sitten mitä eroa siinä on vakioon...

No se miksi kyselen näitä tyhmiä on se, että haluaisin tietää kumpi runko kannattaisi hommata? Tarkoitus olisi osallistua näihin RC-pisteen ja Kypakin (ja miksei muihinkin tällä alueella) järjestämiin kisoihin. M03 kävisi ainakin varmasti, mutta olenko vuoden päästä ainoa, joka ajaa M03:lla kun muut on siirtyneet M05:een? Syndicatea ajelin aikoinaan YR-4:lla kun muut ajelivat YR-42:lla. Jää liian paljon selitysvaraa kalustoon...

Ja tosiaan mistään en ole saanut selvää vastausta kumpi on todellisuudessa on nopeampi runko, M03 vai M05? Monet haukkuvat M05 runkoa hitaammaksi, ohjaus jää päälle yms., mutta toiset kehuvat paremmaksi mutkissa, ei kaadu yhtä herkästi (tämä olisi mulle tosi iso plussa) ja ilmeisesti M05 on pärjännyt kisoissakin ihan mukavasti?

Tarkoitus olisi hommata sellainen kalusto, mikä sopii luokan henkeen ja jolla olisi (ainakin teoriassa) mahdollisuus pärjätä.

Tässä vähän kustannusarvioita kilpakaluston hankkimisesta:
Auto n. 100€ + verot
Kuulalaakerit n. 15€
Öljyiskarit n. 20€
Pari akkua n. 30-40€
Renkaita, vanteita, pinioneita yms. varaosia n. 50€

Eli n. 250€ näyttäisi maksavan aloitus, kun radiolaitteet löytyy itseltä ja laturi+harjoitusakkuja. Hinnat on noin hintaja postikuluineen iibeistä. Houkutus olisi suuri hommata noita lipo akkuja, mutta sitten menisi laturikin uusiksi ja tällä hetkellä ei oikein olisi varaa siihen touhuun. No onpahan noi NiMh akutkin mulle uusi tuttavuus :)

Toi on hyvä että kuulalaakerit ja öljyiskarit ovat sallittujen listalla. Kuuladiffiä olisi vielä kaivannut, mutta ilmeisesti vakioperänkin saa toimimaan kitkalukon tapaan, mikä on pääasia. Lukoton etuveto ei sovi kuin kaupassa käyntiin...

Toivottavasti saan pian vastauksia niin laitetaan kaluston tilaukseen. Josko ensi kokeilu olisi sitten 6.3. Hyvinkäällä (miksei jo 6.2. jos vaan kalusto on jo silloin käsissä). Pitoaineita saa varmaan paikanpäältä? Niistä kun ei ole mitään kokemusta, mutta tässä autossa ilmeisesti pakollinen ainakin takana?

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: Tamiya Mini Säännöt 2010?
« Vastaus #1 : 13.01.10 - klo: 08.56 »
M05 ei ole tuttu kuin kuvista, mutta M03:sta on kokemusta kohtalaiselta ajanjaksolta.
Vakioiskareillakin autosta saa hyvän ajaa, käytän niitä itse. Kuuladiffiä on vaikea säätää minissä ja itse diffi on aika huono, eli sitä ei kannata hankkia.
Tämä minun "täysvakio"kaan mini ei ole mitenkään kaatumatautinen, vakiorenkaita viilaamalla saa toimimaan, slickseillä toimii suoraan.
Jere M

Poissa samae

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Säännöt 2010?
« Vastaus #2 : 13.01.10 - klo: 15.30 »
Oulussa on saatu varsin positiivisia kokemuksia slickseistä ja 8 mm maavarasäännöstä. Matot ei nöyhtäänny ja pito pysyy parempana. Lisäksi Mini on huomattavasti mukavampi ajaa slickseillä ja pienemmällä maavaralla.


Monet haukkuvat M05 runkoa hitaammaksi, ohjaus jää päälle yms., mutta toiset kehuvat paremmaksi mutkissa, ei kaadu yhtä herkästi (tämä olisi mulle tosi iso plussa)


Auto kuin auto pitää rakentaa siten, että liikkuvat osat pääsevät vapaasti liikkumaan. Siis jos ohjauksen linkit tai servosaver kanittaa, niin ajaminen voi olla melko vaikeaa.


Tarkoitus olisi hommata sellainen kalusto, mikä sopii luokan henkeen ja jolla olisi (ainakin teoriassa) mahdollisuus pärjätä.

Lukoton etuveto ei sovi kuin kaupassa käyntiin...


BCR:n viimeinen finaali voitettiin vakiolla Minillä (diffiä tosin kiristetty). Öljyiskareilla saa säädettyä autoa helpommaksi ajaa; mitään dramaattista eroa kierrosajoissa niillä ei taida saada. Toisaalta niillä öljyiskareilla siitä autosta saa kaatokoneen, jos setupit on ihan persiillään.

Lukottomalla (vähän Anti-Wear greasea diffissä) etuvedolla voi ajaa myös kilpaa, jos tekee autoon etuvetosetupin.

Poissa Heiniz

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Säännöt 2010?
« Vastaus #3 : 19.01.10 - klo: 10.38 »
Noniin... Nyt M05 tilattu ja sekalainen läjä osia. Ainoastaan vastari ja ohjain on vanhasta jemmasta, kaikki muut päätin pistää uusiksi. Hintaa tällaiselle läjälle tuli 330€ (+tullista tullee vielä n. 30€ lasku). Eli pikkasen meni budjetti pitkäksi...

Tilattuja osia:
Auto, varavanteet+kumit+sisäkumit, pinioni, öljyiskarit+jouset, kuulalaakerit, 3kpl NiMh akkuja, laturi+virtalähde, perusservo metallirattailla, shimmilevyt, servosaver, iskariöljyjä, korimaaleja, pitoainetta ja kuuden kiteen setti (ainakin jokunen vanha kide pätki muistaakseni, niin päätin pistää nekin uusiksi).

Halvemmallakin olisi päässyt liikkeelle, mutta aikasemmissa kisoissa (n. 10v. sitten) oli aina jos jonkinlaista tekniikkamurhetta, niin jos nyt niitä ei sitten olisi...

Uskoisin että auto olisi valmiina helmikuun 6:n päivän kisoihin, mutta mitään testejä ei taida ehtiä ajaa. Tosin ei kyllä ole treenipaikkaakaan... Joten minkähänlaisista iskareiden säädöistä suosittelisitte aloittamaan? RC-pisteen rata näyttäisi aika tasaiselta, joten aika kovaksi voi varmaan laittaa. Ajatuksissa olisi laittaa taakse 40wt ja kovat jouset ja eteen 30wt ja pykälää pehmeämmät.

Poissa Heiniz

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Säännöt 2010?
« Vastaus #4 : 26.01.10 - klo: 09.30 »
Eilen saapui M05 ja tänään lähti ilmoittautuminen RC-pisteelle. Sitten 6. päivä sisäänajoa (tai luultavammin ulosajoa...). Vielä kun kuulalaakerit tulisivat, niin pääsisi voimansiirtoa kasaamaan.

Kasataanko toi runko lyhimpään mittaan tolle Minin kopalle? Koitin katsella, mut en löytänyt sitä mistään...

Poissa TLCfani

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Säännöt 2010?
« Vastaus #5 : 26.01.10 - klo: 17.29 »
Kuuluisko ylläoleva paremmin tuonne http://rc10.fi/index.php?topic=36334.0 ?