Kirjoittaja Aihe: Repeytyneet tarrat laillisissa akuissa  (Luettu 2610 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Repeytyneet tarrat laillisissa akuissa
« : 21.01.10 - klo: 13.21 »
Monessa GM V-MAXX Lipo 5000 35C 7,4V akuista lähtee tarra irti heti, varmaan on muitakin akkuja missä vastaava ominaisuus. Ongelma tuleekin siitä että akut pitäisi FTT skaboissa pystyä identifiomaan. Ohjeisto myös sanoo että akun tarroja ja merkintöjä ei saa poistaa.

Katsastuksessa ei kuulema ole aikaa tarkistaa akkujen painoja tai mittoja ja sitä kautta hyväksyä.

Pitäisikö tässä nytten:
1) hankkia jostain virallisen lapun kiinni akkuun. Kuka voi tämmöisen tehdä joka kelpaa?
2) jokaiseen kilpailuun jutella erikseen katsastuspäällikön kanssa
3) ostaa uudet akut
4) jokin muu toimeenpide


HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Repeytyneet tarrat laillisissa akuissa
« Vastaus #1 : 21.01.10 - klo: 13.26 »
LRP/Nosramin 5300mah akuista irtoaa myös se päällimmäinen tarra ekoilla ajokerroilla, eli sama probleema ainakin mulla ollut parissa akussa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa *Artsi*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Repeytyneet tarrat laillisissa akuissa
« Vastaus #2 : 21.01.10 - klo: 13.38 »
Kirjan päälystämiseen tarkoitettua muovia voi koittaa laittaa lapun päälle.

Näin teimme peltikennoille kun haluttiin lappujen pysyvän mukana ja että tunnistettiin akut.

GM Akussa on uutena koko akun kattava muovi suoja päällä kun sitä ei poista niin pysyy lappu kunnossa ja kiinni.

-HobbyFactory- -JQ Products- -EA-Import- -Orca- -Ultimate Racing-
-TeamDurango DEX410V4- -Serpent 411 Eryx 2.0- -Alpha Engines- -Bittydesign-

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Repeytyneet tarrat laillisissa akuissa
« Vastaus #3 : 21.01.10 - klo: 14.11 »
Tulen tästä asiasta kirjoittamaan tietoa tuohon akkusääntöön, joka löytyy FTT liitteenä.

Tavoite asiassa on, että kaikki ajaa laillisilla akuilla ja että akut pystytään tunnistamaan. Se kuinka tunnistus tapahtuu on sitten asia erikseen. Tietysti alkuperäinen tarra on helpoin ja nopein tapa tämä tehdä. Siksi onkin suositeltavaa, että tarra on tallella ja akussa kiinni. Tarra siis kannattaa suojata, mikäli akkuja kiinnittää teipillä joka voi tarran repiä irti.

Mikäli tarra on lähtenyt pois, niin tietysti tavoite on että akulla voi silti ajaa. Tapa kuinka akku todetaan lailliseksi täytyy tehdä jotenkin muuten. Menetelmät tämän toteamiseksi tulevat akkusääntöön.

Lähtökohta kuitenkin on, että kilpailijalla on velvollisuus todistaa akku lailliseksi.

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Repeytyneet tarrat laillisissa akuissa
« Vastaus #4 : 21.01.10 - klo: 21.01 »
Luettuani tuon jutun tuli jo huoli tuosta asiasta itellekin kun jokuaika sitten näpertelin LRP 5300 lipoihin irto-lisäpainolevyt liimalla kiinni. Nykytyylin mukaan akut on käännetty ylösalaisin ja niihin on liimattu ne lisäpainot että saa akkua ulospäin rungosta optimaallisen tasapainon saavuttamiseksi.

Otin ne tarrat akkujen pinnoista pois koska liima ei tarttunut kunnolla tarrapintaan vaan akun omaan pintaan se onnistui vallan hyvin.

Nyt vaan mietin että ovatko akkuni nyt laittomat kun niissä ei ole niitä niihin kuuluvia tarroja vaan ainoastaan VTEC merkinnät koteloissa?
Sponsored by own wallet


Poissa uni

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • Team Entiset Kuskit @ Facebook
Vs: Repeytyneet tarrat laillisissa akuissa
« Vastaus #6 : 22.01.10 - klo: 17.24 »
Lainaus käyttäjältä: copter
- Akut joiden merkinnät ovat kuluneet voidaan tietyin ehdoin esikatsastaa. Huomioimisen arvoinen asia on, että ne tulee nimenomaan hyväksyttää ennen niillä ajamista, eli erän jälkeisessä katsastuksessa se on jo liian myöhäistä.

Täsmennätkö vielä vähän mitä tarkoittaa "tietyin ehdoin" ettei jää turhaan tulkinnanvaraa :) Itsellänikin on tarra LRP:stä osittain repeytynyt ja piakkoin varmasti repeytyy loputkin..
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Repeytyneet tarrat laillisissa akuissa
« Vastaus #7 : 22.01.10 - klo: 22.09 »
Kuten kirjoitin tuohon liitteeseen (mihin linkki viittaa):

Lainaus
2.   Akusta ei saa poistaa mitään alkuperäisiä merkintöjä tai tarroja.
   a.   Mikäli akun merkinnät ovat kuluneet normaalin käytön yhteydessä siinä määrin, että akkua ei voida todeta niiden perusteella lailliseksi voidaan akun laillisuus todeta esikatsastuksessa katsastuspäällikön toimesta.
      i.   Tässä tapauksessa kilpailijalla on velvollisuus todistaa akun laillisuus ja päätös akun laillisuudesta sekä päätökseen johtaneista tekijöistä kirjataan katsastuspöytäkirjaan kilpailijan sekä katsastuspäällikön allekirjoituksilla varustettuna.
      ii.   Katsastuspäällikkö voi ajosuorituksen jälkeisessä katsastuksessa todeta akun laittomaksi mikäli sitä ei ole esikatsastuksessa aiemmin todettu lailliseksi, vaikka kilpailija pystyisikin todistamaan akun lailliseksi tässä vaiheessa.

Eli siis tuo "tietyin ehdoin" oli vain tuossa viestissäni, ei varsinaisessa säännössä.

EFRA listalla akuista on kuvat, tarkat mitat sekä paino, joten siis näiden perusteella jos mitat ja paino täsmäävät sekä akku on koteloltaan samanlainen kuin kuvassa, niin silloin mielestäni akku voidaan todeta listalla olevan tyyppiseksi.

Tietysti asiaa auttaa jos on vielä pätevä meriselitys tapahtuneesta ja ostoskuitti. :mrgreen:

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Repeytyneet tarrat laillisissa akuissa
« Vastaus #8 : 22.01.10 - klo: 22.39 »
Pakko nyt vähän tulla häntä koipien välissä tänne takaisin, minulle kun huomautettiin että kyseisessä GM:N akussa on pohjassakin tarra :grin: Eli riittää kun sen suojaa kelmulla niin ei ole ongelmia.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook