Kirjoittaja Aihe: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.  (Luettu 20396 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #30 : 22.01.10 - klo: 13.55 »
Näin sivusta seuranneena tuntuu pikkasen hullulta, miksi 25v kisoja kiertäneiden ukkojen tarvii päästä ajamaaan alottelijoille tarkotettua luokkaa? Joko huumorintaju on outo tai sitten jokin on menny harrastevuosien varrella pahasti ohi, jos tarvii kisata juuri alottaneita/pari vuotta ajaneita vastaan.

Ootkos vesa ajatellut, että 37-vuotiaskin voi olla aloittelija?

Olen ajanut ensimmäiset RC-kisani noin 2 vuotta sitten, koko harrastusta takana vajaa neljä vuotta. Mielestäni olen yhtälailla aloittelija, kuin se 13-vuotias jannukin, joka on ajanut kilpaa pari vuotta. En tartu tässä asiassa ns. ikärasisimiin, mutta 20 vuotta lajia harrastaneilla on usein harhakäsitys, että kaikki muutkin ovat saaneet rc-geenit äitin tissistä.


Enhän mä tossa missään kohti kirjoitustani sanonut noin, miten viittaat?

Tossahan lukee että 25v kisoja kiertänyt ei ole mielestäni aloittelija. Ja jos aiemman postauksen luit, kirjoitin myös että stokkiluokissa porukan keski-ikä nimenomaan on myös maailmalla siellä 30+v, kuten myös useat vasta-alkaneet.

Ulkolukutaitoa nyt peräänkuulutetaan :)
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #31 : 22.01.10 - klo: 14.00 »
Jos koneiden oli tänä vuonna pysyttävä samoina, niin ikärajan poisto tälle vuodelle oli hyvä asia (oma lehmä tukevasti ojassa), mutta ehkä jo ensi vuonna voisi olla taas oikea nuorten stanu ja rinnalla kesympi ProStock 13,5T koneilla. Eiköhän sellaista jo paimenna kohtuudella vamhempanakin lajin pariin tullut ajomies tai -nainen.

13.5t voi olla turhan kiree myös, uusi säädinteknologia on todellakin lisännyt vauhtia/tehoa REILUSTI. Itse jouduin stanusta lyhentämään välityksen melkeen kuuteen(oli 4.17) kun vaihdoin Tekiniin ja 13.5t koneilla ajetaan seiskan molemmin puolin. Paljos virikoneilla on, 8-9?

Uskon että ensi vuodeksi varmaan testataan ja hastatellaan ihmisiä ja selvitetään mikä voisi olla hyvä prostock vauhti vuoden päästä. (toki teknologia voi laittaa kapuloita rattaaseen uudestaakin).
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #32 : 22.01.10 - klo: 14.08 »
Niin se on jo tullut selväksi että kaikki papat haluais ajaa stanua...  ;)
Mutta minua kyllä kiinostais tietää mitä mieltä nämä nuoret on jotka stanua ajaessaa nyt "joutuvat" ajamaan pappojen kanssa kilpaa.
Nuorten kuskien ikä haarukka stanu kisoissa on osittain aika alhaalla joten 3 kymppinen kuski vieressä on aika pappa ja hmmm ... ehkä vähän pelottavankin ISO ... 

Vastaan 10-vuotiaan juniorini huoltajana-mekaanikkona-kannustajana hänen puolestaan. Hän lähtee nyt ajamaan toista FTT-kauttaan, joten vähän kokemusta jo on taustalla. Asiasta hänen kanssaan keskustelleena häntä huolettavat seuraavat asiat(lähes suorat lainaukset):
-"Kuinka sieltä korokkeelta näkee radalle isojen välistä"
-"Mitä sitten jos tekee virheen ja joku aikuinen hermostuu ja alkaa huutaa"
-"On kyllä paha kun ei tiedä mitkä autot samassa erässä on niitä nuoria...että kenen kanssa ajaa kilpaa (...vaikka pisteet lasketaankin NM-kuskeille erikseen) 
-"Mitä tulee omasta ajosta, kun erät tehdään kaikkien kuskien nopeuden mukaan ja jos vaikka sen takia joutuukin sellaiseen erään, jossa on kaikki aloittelijat" (...tarkoittaen niitä aivan ensikertalaisia, joiden ajotaidot ovat vielä omaakin heikommat)

Eli summa summarum, eniten tuntuu jännittävän ajajakorokkeella tapahtuvat asiat ja se, millaista ajaminen sekaerissä on. Itsekin olen lähdössä aloittelevana ~40v. pappana TSS-viivalle ja meillä papoilla on nyt todella suuri vastuu, jotta emme sössi meille annettua mahdollisuutta omalla käytöksellämme. Ja kyllä, heti jos alan pärjäämään, siirryn pro stocin puolelle. Ei meidän ikäisten paikka pysyvästi saa olla NM-sarjan kuskien joukossa. Aluekisoja nähneenä vielä sellainen huomio, että Alue 8-kisoissa TSS-sarjaa nyt dominoineet papat ovat heittämällä viiden sakissa FTT-tourilla. Joillakin ratti pysyy paremmin kädessä kuin toisilla - riippumatta kilpailijakokemuksen laadusta tai määrästä.
Tiim Lahti

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #33 : 22.01.10 - klo: 14.27 »
Komppaan kyllä tuota Bulvaanin siteerausta pienen pojan huolista. Enkä myöskään halua sanoa että kaikki rajoitukset stanusta pitää poistaa. Ajatuksenani ei ole karkoittaa junnuja hienon lajin parista, päinvastoin. Mutta jos rajoitukset pidetään, olisi sitä vastoin pro stockista hyvä tehdä hitaampi luokka meille ikääntyneille harrastajille. Kyllä se 10,5 kone vie autoa ihan liian lujaa ainakin meikäläiselle joka pääsee ajamaan kerran joka toinen viikko. Ei siinä ajokilometrejä liikaa kerry. Jo stanunkin pitäminen radalla 5min yhteen soittoon on hyvä suoritus.

Ja vielä. Omalta kohdaltani voin sanoa että itselle nousee lähinnä hymy naamalle kun pienet pojat tulevat Alue-8 kisassa ohi vasemmalta ja oikealta. Pyrin myös aina huolehtimaan etten seiso kenenkään edessä jotta jokainen korokkeella näkee radan hyvin. Sama koskee myös huutelua korokkeelta. Lähtökohtaisestihan sieltä ei saa huudella mitään ja kun vierellä seisoo 10-v. poika niin ei tulisi mieleenkään avata suutaan sanoakseen hänen ajamisestaan mitään ellei kysessä ole kehuminen. Tällä tasolla virheitä sattuu kaikille eikä vähiten itselle.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #34 : 22.01.10 - klo: 14.33 »
Kannattaa heittää ne älyttömät ennakkoluulot ja asenteet roskikseen ja lähtee vaan kisoihin mukaan. Jokainen on joskus alottanu. Ei sieltä tietääkseni ole kukaan traumoja saanut tai itkukurkussa kotiin lähtenyt. Ei siellä lavalla toisten sylistä tai takaa ajeta, vaan vierekkäin. Ja ajaessa keskitytään omaan autoon, ei sinne erään laiteta MM-tason kuskeja ajamaan aloittelijoide kanssa yhtäaikaa.

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #35 : 22.01.10 - klo: 14.55 »
Toimin Kuusankoskella kilpailunjohtajana lauantaina ja näitä Bulvaanin esilletuomia seikkoja olen kyllä miettinyt paljon etukäteen. Näistä asioista tullaan antamaan kilpailun harjoitusten aikana sekä ohjaajakokouksessa normaalia tarkempia ohjeistuksia. Samoin myös tietysti koko kilpailun ajan tilannetta tarkkaillaan ja epäkohtiin puututaan erittäin aktiivisesti.

Etukäteen voin jo sanoa, että vakioluokan aikuisten käyttäytyminen on lauantaina ehkäpä eniten tarkkailtu asia, johon myös tullaan puuttumaan välittömästi rangaistuksin mikäli korokkeella ei käyttäydytä kuten lasten seurassa normaalistikin käyttäydytään.

Tuskin kukaan kotonakaan kotona olohuoneessa huutaa ja kiroilee lasten nähden niin sikamaisesti kuin mitä jotkut kuljettajat korokkeella kauden 2009 kisoissa. Tämä näin ennakkotietona asian suhteen.

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #36 : 22.01.10 - klo: 15.27 »
Se on varma, että kilpailu paranee ja tiukkenee TSS-10 -luokassa. Siinä on ollut isojakin vauhtieroja A-finaalissa esim. viime vuonna. Tämä kannattaa ottaa positiivisena asiana.
Se joka pääsee A-finaaliin, niin voi olla tyytyväinen vauhtiinsa. Junnuille tämä luo edellytykset kehittää ajoaan ja mekaanikolle puntaroitavaa. Osallistujamäärä on ainakin kohdallaan ja arvostus samalla. Toivottavasti kolme nopeinta pappaa heitetään ulos ko luokasta vuosittain. (en nyt muista miten sääntö menee).
SM-kisaluokissa on hyvin iso ero ajotaidoissa. Kun katsoo Kuusankosken SM C-12 osallistujalistaa, niin siellä täytyy ajon onnistua nappiin, että pääsee 50% sisään. Sieltä en päästäisi ketään stanua ajamaan.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #37 : 22.01.10 - klo: 15.36 »
Tuskin kukaan kotonakaan kotona olohuoneessa huutaa ja kiroilee lasten nähden niin sikamaisesti kuin mitä jotkut kuljettajat korokkeella kauden 2009 kisoissa. Tämä näin ennakkotietona asian suhteen.

Tämä on hyvä huomio.

Ulkolukutaitoa nyt peräänkuulutetaan :)

No näinhän se varmaan oli.. :p

Pointtini varmaan tuli esille, joten ei muuta kun ajamaan kilpaa.
Flying Calacucco

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #38 : 22.01.10 - klo: 16.23 »
Eihän sieltä korokkeelta kukaan saa päästää mitään ääniä, oli kuskin kokoluokka mikä vaan.

Hieman ehkä aiheen vierestä mutta.. Kai nyt sentään vaaratilanteista varoittaminen on edelleen sallittua tai ennemminkin varsin suositeltavaa. Jos vaikka onnistuu rollaamaan auton katolleen keskelle pääsuoraa, niin siitä varoittamatta jättäminen aiheuttaa todennäköisesti kalustovaurioita sekä itselle että viattomalle pahaa-aavistamattomalle kilpakumppanille, vähintäänkin erän pieleen menemisen.
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #39 : 22.01.10 - klo: 16.27 »
Eihän sieltä korokkeelta kukaan saa päästää mitään ääniä, oli kuskin kokoluokka mikä vaan.

Hieman ehkä aiheen vierestä mutta.. Kai nyt sentään vaaratilanteista varoittaminen on edelleen sallittua tai ennemminkin varsin suositeltavaa. Jos vaikka onnistuu rollaamaan auton katolleen keskelle pääsuoraa, niin siitä varoittamatta jättäminen aiheuttaa todennäköisesti kalustovaurioita sekä itselle että viattomalle pahaa-aavistamattomalle kilpakumppanille, vähintäänkin erän pieleen menemisen.

Rataturvallisuuteen liittyvien asiallisten varoitusten antaminen on tietty sallittua ja suositeltavaakin. Tosin niidenkin kohdalla tulisi toimia niin, ettei samalla pelastytä korokkeella olevia muita kuskeja.
« Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo: 16.36 kirjoittanut jarkko »
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #40 : 22.01.10 - klo: 16.34 »
Ja silloinkin käytetään soveliasta kieltä, ei sellaista haukkumista/nimittelyä/solvaamista mitä poikani joutui vuosi sitten kuuntelemaan kun oli nostovuorossa krossikisoissa kun ei heti sillä sekunnilla osannut katsoa mihin kuski oli töpeksinyt autonsa nurin.
Kylätason RC-kuski.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #41 : 23.01.10 - klo: 20.44 »
TSS-10 on tarkoitus olla luokka aloittelijoille. Käytännössä siis niin hidas, että aloitteleva kuljettaja pystyy sillä ajamaan hajoittamatta autoaan ja kokemaan onnistumisen riemua, mutta toisaalta niin hidas, että kehittyneemmät kuskit turhautuvat hitaaseen vauhtiin ja haluavat jotain nopeampaa (TSP tai TSM).

Säännöt eivät vaan pysy teknisen kehityksen perässä ja taas menee stanut ja porot lujempaa, mitä edellisillä moottorisäännöillä vaikka LiPo-sääntöjen tullessa vauhteja oli tarkoitus hidastaa.

Tänään nähtiin Torpassa ihan uudelle tasolle noussutta vauhtia sekä stock-luokassa että pro stockissa.
Jo jonkin aikaa markkinoilla olleet säätimet Speed Passion GT 2.0 ja Tekin RS oli molemmat päivitetty maahantuojiensa hankkimilla viimeisillä softaversioilla ja johan alkoi rataennätykset paukkua.
TSS-10 luokan vauhti vuonna 2010 on jotain AIVAN MUUTA kuin taannoin peltikennoaikoina ja lajiryhmän harkitessa stockiin sopivaa moottoria. Kärkikuskit eivät enää jää paljoa alkusyksyn pro stock -vauhdista ja aloitteleville kuskeille nykyinen vauhti ei kovin nopeasti ole "hallittava".
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #42 : 23.01.10 - klo: 20.50 »
TSS-10 on tarkoitus olla luokka aloittelijoille. Käytännössä siis niin hidas, että aloitteleva kuljettaja pystyy sillä ajamaan hajoittamatta autoaan ja kokemaan onnistumisen riemua, mutta toisaalta niin hidas, että kehittyneemmät kuskit turhautuvat hitaaseen vauhtiin ja haluavat jotain nopeampaa (TSP tai TSM).

Säännöt eivät vaan pysy teknisen kehityksen perässä ja taas menee stanut ja porot lujempaa, mitä edellisillä moottorisäännöillä vaikka LiPo-sääntöjen tullessa vauhteja oli tarkoitus hidastaa.

Tänään nähtiin Torpassa ihan uudelle tasolle noussutta vauhtia sekä stock-luokassa että pro stockissa.
Jo jonkin aikaa markkinoilla olleet säätimet Speed Passion GT 2.0 ja Tekin RS oli molemmat päivitetty maahantuojiensa hankkimilla viimeisillä softaversioilla ja johan alkoi rataennätykset paukkua.
TSS-10 luokan vauhti vuonna 2010 on jotain AIVAN MUUTA kuin taannoin peltikennoaikoina ja lajiryhmän harkitessa stockiin sopivaa moottoria. Kärkikuskit eivät enää jää paljoa alkusyksyn pro stock -vauhdista ja aloitteleville kuskeille nykyinen vauhti ei kovin nopeasti ole "hallittava".


Komppaan, me ollaan ajettu Goosin kanssa kuitenkin jo suht pitkään ja jouduttiin kumpainenkin vääntämään säätimestä reilusti punssia pois että ajamisesta tuli edes jotenkin järkevää.

Se vauhti on ihan jotain toista kun SPX:llä.

Ajoin Torpan pääsuoralla (joka ei ole edes kovin pitkä) "vanhanmallisen stanun" perässä alle puolikaasulla. Nyt tuleekin mielenkiintoista kun erissä on sekä näitä "nopeita autoja" ja "hitaita autoja", että mitä siitä ajamisesta tulee.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #43 : 23.01.10 - klo: 21.15 »
Nyt tuleekin mielenkiintoista kun erissä on sekä näitä "nopeita autoja" ja "hitaita autoja", että mitä siitä ajamisesta tulee.

Pujottelua?

Samaa kuulin tänään K-kaupassa että uusilla säätimillä mennään todella kovaa stockki-luokassa. Joutuu varmaan päivittämään softa säätimiin tai sitten jatkossa kisaillaan pelkästään pojan kanssa ja paahdetaan peräkanaa, järjestys on jo tuttu... :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa the_man

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #44 : 23.01.10 - klo: 23.01 »
Osaatko Jarkko sanoa, millä ohjelmalla ajoivat SP:n säätimellä?? V1.32 ja sieltä 107?? Vai oliko jo uudempaa tyrkyllä? Ja kenties välitystä? Ei tähän aikaan enään Artsille kehtaa soittaa...  :grin:

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #45 : 24.01.10 - klo: 00.28 »
the_man: laitettiin Artsin avustuksella mun stock-auton SP GT 2.0 LPF (se halvempi versio) tuolta
http://www.speedpassion.net/en/productDetails.asp?p=55
kohdasta downloads se uusin stock-ohjelmistoversio (ilman LCD-laitetta en nyt saa ojelmaversioita esille, mutta siellä on tuore versio 091107Stock ja muistaakseni oli myös 091110Stock joka mulla nyt käytössä). Hommaan tarvitaan PC + asennusohjelma (tuolta sivuilta myös) + se noparin ohjelmistofilee + SP:n LCD säätömokkula, jossa USB-johto (Artsilla ja RF:llä Vähäkyrössä ainakin).

asennuksen jälkeen noparista ei ollut edes ihan kaikki nupit kaakossa, kun Matias ajoi 12,5 ja Artsi 12,7 best läpit. Se on vain noin 0,8 sek hitaampi kuin nopeimmat viriautot.

Omassa ajossa jouduin tiputtamaan puntsin VIII > III ja ennakkoa vähemmälle, että alkoi tehot olla lähempänä omaa ajo-osaamista. Ja siltikin oli vähän turhan paljon. Loppupäivän ajoin kaasun EPA asetuksella 90%. Ajokokemusta en ole ehtinyt turistilla paljoa kerätä, niinpä syksyn ajan käyttämäni WGT 10.5T moottorilla ja 1S lipolla tuntuu tällä hetkellä helpommalta hallita. Meinasin lähteä Kuusankoskelle mukaan stock-luokkaan, mutta parempi harjoitella vielä rauhassa ja ehkä sitten Tampereelle...

Okei, Torpan taas kovaksi kehittynyt pito ei tee ajamisesta kovin helppoa tällä hetkellä millään vehkeellä. Ehkä 17.5T + SP GT 2.0 tuntuisi normipidolla helpommalta tällä aika vähäisellä ajokokemuksella.
« Viimeksi muokattu: 24.01.10 - klo: 00.36 kirjoittanut jarkko »
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #46 : 24.01.10 - klo: 10.12 »
Eilisen perusteella täytyy myöntää, että uusilla säätimillä mennään taas pari pykälää kovempaa, kuin tähän astisilla huippusäätimillä. Voi kai todeta SPX:nkin osalta sen olevan jo "so last season".

Harmillista asiassa tietysti on se, että säätimet maksaa sen parisataa euroa kipale. Jos kuvittelee omistavansa esim. kaksi stock-autoa, menee säätimien päivitykseen helposti 400-500 euroa.

Minulla ei henkilökohtaisesti ole mitään kehityksen kehittymistä vastaan, päinvastoin on hienoa nähdä ja todeta, että sitä todella tapahtuu. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos Stock-luokista halutaan tasaväkiset ja kilpailijan näkökulmasta "edulliset", pitää koneiden lisäksi vakioida myös säätimet.

Tällä hetkellä stanut kulkee jo todella kovaa ja ollaan nähdäkseni aika kaukana siitä perusideasta, että kuka tahansa aloittelija saa auton pysymään radalla ja että vauhtiin kyllästyy nopeasti, jolloin olisi välitön tarve siirtyä nopeampiin luokkiin. Myös porojen vauhti on hyvin lähellä virien vauhtia, eikä kovinkaan moni kuski pysty ajamaan yhtään nopeampaa vapaalla koneella.

Tässä on tainnut käydä niin, että nopeasti kehittyvät laitteet ja niiden tekninen kehitys on kampittanut sääntöpykälät 6-0. Tälle kaudelle ei mitään ole tehtävissä, mutta näkemykseni on, että sääntöjä pitää muokata tavalla tai toisella tuleville kausille, jotta eri luokkien perustarkoitukset voivat toteutua, ne tarkoituksethan itsessään ovat ihan hyvät ja sopivat.
Flying Calacucco

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #47 : 24.01.10 - klo: 12.41 »
Harmillista asiassa tietysti on se, että säätimet maksaa sen parisataa euroa kipale. Jos kuvittelee omistavansa esim. kaksi stock-autoa, menee säätimien päivitykseen helposti 400-500 euroa.

Onneksi monet uusista säätimistä ovat päivitettäviä, ainakin Speed passion ja Tekin RS jolloin ei tarvitse kesäksi tai syksyksi ostaa uutta vaan päivittää vaan softan säätimen. Tämä on minun mielestä hyvä suunta ja toivottavasti pitää harrastajan kustannukset paremmin hanskassa. Toki tulee lisää kustannuksia/harmeja tarvittavasta PC:stä mutta monella on jo tämmöiset olemassa ja riittää että jollain on semmoinen mukana niinkuin kolvi esimerkiksi.

Itse olen nyt ajanut 3 päivää tolla uudella säätimellä, ja Peitsamon takana oli todella vaikea ajaa koska tehot olivat niin erilaiset ja sitä mukaa myös ajolinjat muuttuivat. Ennen me pystyttii ajaa hyvin kontissa pitkäänkin kun kummallakin oli SPX.

Ja tehoja joutui tosiaan rajaamaan pois ei tuo stanu pysy enään käsissä vaikka koko syksyn treenannu.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #48 : 24.01.10 - klo: 13.07 »
Harmillista asiassa tietysti on se, että säätimet maksaa sen parisataa euroa kipale. Jos kuvittelee omistavansa esim. kaksi stock-autoa, menee säätimien päivitykseen helposti 400-500 euroa.


Itse olen nyt ajanut 3 päivää tolla uudella säätimellä, ja Peitsamon takana oli todella vaikea ajaa koska tehot olivat niin erilaiset ja sitä mukaa myös ajolinjat muuttuivat. Ennen me pystyttii ajaa hyvin kontissa pitkäänkin kun kummallakin oli SPX.

Ja tehoja joutui tosiaan rajaamaan pois ei tuo stanu pysy enään käsissä vaikka koko syksyn treenannu.

Tuo on se isoin ongelma: Ajolinjat muuttuvat niin paljon, että ohituksista tulee vähintäänkin haasteellisia. Varsinkaan kun se oma ajotaito ja muiden ajajien ajotaito ole ihan samalla tasolla kun esim. virissä.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #49 : 24.01.10 - klo: 13.49 »
Laitan tänne nyt saman viestin kuin mitä tuonne sähkökrossipuolelle:

Menee ehkä hieman ohi aiheen, mutta laitetaan nyt tähän kuitenkin.

Säätimien osalta "ongelma" on kyllä tiedostettu, mutta kuten tässä on jo aikaisemminkin todettu, niin asialle ei ole mitään tehtävissä koska kausi alkaa ensi viikonloppuna TSS-10 -luokan osalta. Myöskään "faktoja" ei ole vielä pöydässä tarpeeksi, eli siis asioiden muuttaminen olisi myös aika hatusta repimistä.

Mielestäni jos meillä on vakioluokan sääntöjä teknisten rajoitusten suhteen, niin silloin rajoituksien tulisi olla samat krossi- ja ratapuolella.

Säätimien "uusi generaatio" on ollut tuloillaan jo hetken aikaa eikä tämä nyt mikään juuri tänä viikonloppuna ilmennyt asia ole. Jo edellisellä kaudella oli nähtävissä säätimien tehoerot. Viimeissä FTT osakilpailussa tämä mainittu SP GT 2.0 säätimen päivitetty softa oli jo radalla. Tosin silloin virallista päivitystä ei ollut olemassa, vaan softa oli saatu tehtaalta "pöydän alta". Syksyn mittaan eri säätimiä on varmasti testattu ja myös ulkomaan kisojen tuloksista on ollut nähtävissä että kehitystä on tapahtunut. Itse myös ajoin viimeisessä FTT kisassa erään säätimen proto -softalla, joka oli juuri vakioluokkiin tehty.

Pari kuukautta sitten oli jo nähtävissä, että säätimien kehitys tulee vaikuttamaan luokkien nopeuksiin kaudella 2010. Valitettavasti siinä vaiheessa ei kuitenkaan ollut vielä tiedossa, kuinka paljon, joten asialle oli hyvin vaikea tehdä yhtään mitään. Tälläkään hetkellä mielestäni tietoa ei ole tarpeeksi.

Kuinka asian kanssa sitten edetään?

Nykyiset vakioluokkien koneet (TSS-10 ja TSP-10) on vuonna 2009 valittu vuosille 2009-2010. Tarkoittaa sitä, että ensi kausille 2011 - 2012 tullaan myös katsomaan uusia koneita. Tietysti olisi myös mahdollista jatkaa samoilla koneilla, koska ne on hyviksi todettu. Tässä tapauksessa täytyy tietysti selvittää nykyisten koneiden saatavuus jne, koska yleensä saatavuus on asia jo muodostuu ongelmaksi silloin kun ajetaan samoilla koneilla pitkään.

Koska vakioluokkien nopeutta on tarve tiputtaa, niin uusille koneille kuitenkin on selkeä tarve, mutta tietysti tämä punnitaan sitten myöhemmin kesäkauden loppupuolella, kun on enemmän tietoa järjestetyistä kilpailuista, että miten vauhdit ovat kehittyneet kauden aikana, kuinka ne mahdollisesti ovat tasaantuneet vuoden aikana jne. Paljon on vaikuttavia tekijöitä.

Siis loppukaudesta tullaan miettimään uusia koneita. Käytännössä tällöin mietitään:

A) Onko uusille koneille tarvetta?
   - Jos on, niin mitkä käämitykset niissä pitäisi olla eri luokkiin? Mitä muita mahdollisia ominaisuuksia niistä etsitään (kiinteä pääty, umpinainen design jne).
   - Jos ei, niin silloin kauden aikana on keksitty joku muu ratkaisu rajoittaa tehoja

B) Voidaanko säätimiä jotenkin rajoittaa?
   - Tämä hyvin paljon riippuu siitä miten kauden aikana säätimien vaikutus näkyy.
   - Käytännössä tämä on hyvin vaikea toteuttaa, joten esim. yksityyppisäätimen määrittäminen on automaattisesti mielestäni pois laskuista, samoin myös salittujen säätimien lista olisi huono ratkaisu.
   - Jäljelle siis oikeastaan jää säätimien hintakatto. Tämäkin on vaikea valvoa, mutta tällä pidettäisiin kustannukset kurissa. Kenenkään valmistajan tuotteita ei varsinaisesti blokattaisi pois. Tekninen kehitys siis saisi mennä rauhassa eteenpäin, mutta vakioluokissa tämä pidettäisiin kurissa kustannusten osalta.

Tuohon hintakattoon liittyen, niin tälläkin hetkellä sekä aina aikaisemmin tekniikka on kehittynyt. Se on normaalia. Mielestäni kaluston uusiminen tietyin rajoin kuuluu lajin kehitykseen ja ei voida olettaa että jokainen kaupasta saatava tuote olisi kilpailukykyinen. Näin on ollut aikaisemminkin. Jos mietitään hieman kahta edellistä kautta:

- 2008
  - Speed Passion säätimet yleistyivät, mutta eivät olleen yhtä nopeita kuin harrastajien suosiossa olleet LRP säätimet
  - LRP Sphere oli nopeampi
  - LRP Sphere TC Spec oli vielä nopeampi

- 2009
  - LRP TC Spec oli kauden alussa "vakio"
  - LRP SPX tuli juuri ennen kautta, alkukauden aikana hyvin moni siirty käyttämään sitä, koska oli nopeampi
  - Speed Passion säätimet eivät olleet kehittyneet vastaamaan LRP säätimien nopeutta kauden aikana
  - Kauden jälkeen (nyt) SP säätimien uusi softa päihittää SPX säätimen

Tuossa noin hyvin pikaisesti näkemys kahdesta edellisestä kaudesta. Hyvin on siis nähtävissä, että säätimien kehitystä on tapahtunut aina ja aina on ollut vakioluokissa pieni kilpajuoksu säätimien välillä. Jos säätimille tulisi joku hintakatto, niin silloin nämä lajiin mielestän kuuluvat tekniset kehitykset olisivat edelleen sallittuja, mutta räikeimmät tapaukset voitaisiin jättää ulos.

Tarkoitan tällä nyt sitä, että markkinoille tulee joku täysin ylivoimainen säädin, jonka myyntihinta onkin sitten se 400 EUR tms, jolloin käytännössä kaikilla se pitäisi olla jos meinaa ajaa voitosta, mutta taas puolestaan investoinnin hinta on normaalia kalliimpi. Tuon tämän esille sen takia, koska AE Black Diamond säädin maksaa jenkeissä sen 400 USD ja Suomessa sen jälleenmyyntihinta olisi lähempänä 500 EUR mikäli sitä joku alkaisi tuomaan maahan. Säädin oli loppuvuodesta 2009 nopein mitä sai, joten säädin oli tietyissä jenkkilän kisoissa pakkoinvestointi niille jotka halusi pärjätä. Onneksi tilanne on nyt hieman muuttunut Tekin RS säätimen softapäivityksen muodossa sekä muiden säätimien päivityksellä myös, eli siis enää AE säädin ei ole ainut omassa luokassaan.

Nämä nyt tosiaan ovat vain asioita jotka pyörivät mielessä tällä hetkellä. Näistä kauden aikana jalostuu enemmän, kun nähdään hieman FTT kisan antia sekä tietysti mitä uusia tuotteita tulee tämän kauden aikana jne.

Ja vielä lopuksi hieman näistä säätimistä ja niiden hinnoista. Eli siis listataan nyt hieman näitä "uusia nopeita säätimiä", jotta ei taas olla siinä hämärän varjossa että kaikki eivät tiedä faktoja:

- Tekin RS
  - Saatavilla Suomesta, maahantuoja Axelsco
  - Hinta 200 EUR
  - Vaatii PC linkin jotta voidaan säätää "maksimiin". Samalla linkillä voi päivittää softan. Maahantuoja päivittää pyydettäessä myös softan + asetukset.
  - http://rc10.fi/index.php?topic=43661.0

- LRP SXX Stock Spec
  - Saatavilla Suomesta, maahantuojina RC-Piste ja Power Racing
  - Hinta 225 EUR
  - Ei vaadi PC linkkiä, softa ei päivitettävissä
  - http://rc10.fi/index.php?topic=43403.0

- AE Black Diamond
  - Ei saatavilla Suomesta (tietääkseni)
  - Hinta jenkeissä 399 USD
  - http://www.teamcrc.com/crc/modules.php?name=Shopping_Cart&file=product&c_op=viewprod&prodID=7719089

- Ko-Propo / Team Orion VFS-1 BMC V 1.5
  - Ei saatavilla Suomesta (tietääkseni)
  - Hinta ulkomailla 225 USD + lisäksi pitää hankkia erillinen siili + tuuletin (~ 20 USD). Muuten käryää vakiokoneellakin.
  - Vaatii PC linkin, jotta tehot saa irti
  - http://www.kopropo.com/america/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=28&Itemid=139
 
- Speed Passion GT 2.0 Pro
  - Saatavilla Suomesta, maahantuoja Racing Factory
  - Hinta 169 ER
  - Vaatii PC linkin jotta softa voidaan päivittää uusimpaan, mutta asetusten teko onnistuu kyllä ilman. Maahantuoja varmasti päivittää softan myös pyydettäessä.
  - http://www.racingfactory.fi/tuotteet/NOPEUDENSAATIMET-Nopeudensaatimet/Speed-Passion-GranTurismo-20-PRO-Carbon-Black-108022

Muitakin nopeita on, mutta nämä lienevät nyt eniten esillä / puheissa olevat tuotteet.

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #50 : 24.01.10 - klo: 15.24 »
Näyttää sittenkin siltä etten avannut tätä keskustelua turhaan enkä etenkään liian aikaisin kuten noissa topicin ensimmäisissä vastauksissa minulle sanottiin.  :wink:

Nyt on hyvää aikaa kerätä kokemuksia tämän kauden kisoissa ja tehdä uudet suunnitelmat sen mukaan. Mikäli pro stockin vauhti tippuisi esim. SPX-stanu kauden tasolle, voisin itsekin mielellään siirtyä ajamaan sitä ensi kaudella, olkoon säätimet ja koneet mitä tahansa. Se vauhti tässä kuitenkin on se tärkein kriteeri luokkaa valitessa.

Mutta sehän on selvää että jotain on tehtävä (ja varmasti tullaan tekemään, sitä en epäile yhtään) jos kuskit jo nyt sanovat ettei stanu meinaa pysyä hanskassa ja tehoa on laskettava säätimestä. Mitä se on sitten pro stockissa...

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #51 : 24.01.10 - klo: 15.57 »
Mainitsisin tuohon nopeudensäädin-listaan vielä yhden, ratapuolella hieman oudommalta valmistajalta,
- Castle Creations Mamba Max Pro
  - Voi säätää ennakonlisäyksen kierrosalueineen
  - Ei saatavilla Suomesta (ainakaan tällä hetkellä, Sabella on kyllä muita ko. valmistajan tuotteita)
  - Hinta jenkeissä 128 USD
  - USB-adapteri säätöön ja päivitykseen kuuluu hintaan (mukana kuponki jolla sen voi tilata ilmaiseksi)
  - http://www.castlecreations.com/products/mamba_max_pro.html

Itsellä on tuollainen, ihan hyvin tuntuu kulkevan, jarrut nopeasta vauhdista vaan hieman turhan heikot. Valmistaja lupasi että seuraavan softaversion pitäisi auttaa asiaan.

Tuohon säätimien rajoitukseen, se olisi varsin vaikeaa toteuttaa, sillä sama säädin eri softaversiolla tai asetuksilla voisi olla sekä laiton tai ei. Eli toimia "kerssillä" tai ilman, jos tuota siis oltaisiin kieltämässä.
Tekniikan kehitys on välillä ikävä asia näin murrosvaiheessa, mutta vaikea sitä kehitystä on estääkään.
« Viimeksi muokattu: 24.01.10 - klo: 16.02 kirjoittanut ripa_k »
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #52 : 24.01.10 - klo: 15.58 »
Meneekös tämä nyt siihen että se voittaa jolla on sponssina PAPPA BETALAR  :lol:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #53 : 24.01.10 - klo: 17.57 »
Tämä menee jo ohi aluperäisen aiheen, mutta aloittaja voi muuttaa otsikoksi vaikka:

FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.

Mutta jatketaan. Säännöillä ei pidä pyrkiä jarruttamaan kehitystä, kun se kuitenkin tapahtuu. Eli nopeiden säätimien poisjättäminen olisi mielestäni huono ratkaisu. Sen sijaan hyväksyttyjen säätimien lista voisi toimia, toimiihan se moottoreiden osaltakin? Softan todentaminen katsastuksessa ei liene kovin yksinkertaista, mutta jos lähtökohtaisesti uuden softan saa ilmaiseksi tai vähällä rahalla, niin onko asialla sitten merkitystäkään.

Tietysti yksinkertaisin tapa olisi ottaa kertaluokkaa miedommat koneet käyttöön. Stanuun esim. 21,5T ja Pro Stockiin 15,5T. Mikä näiden käämityksien tarjonta ja saanti on, en tiedä.

Noilla koneilla luokkien perusidea ja tarpeet tulisi mielestäni ihan hyvin täytettyä, Sen lisäksi jäisi vielä askel ylöskinpäin, eli viriin siirryttäessä autot menisivät taas hieman lujempaa, nyt kun tilanne on monen kilpailijan kohdalla hieman kyseenalainen. Virimiehetkin uskaltaisi ottaa hyvillä mielin sen 8,5T koneen käyttöön ilman suuria tunnon tuskia ja ajaa sellaisella koneella, jolla nopein tulos tulee.
« Viimeksi muokattu: 24.01.10 - klo: 18.07 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
« Vastaus #54 : 24.01.10 - klo: 18.18 »
Otsikko muutettu Peitsamon ehdottamaan. Nyt otsikko vastaa paremmin tätä syntynyttä hyvää ja rakentavaa keskustelua.

Mika R

  • Vieras
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #55 : 24.01.10 - klo: 19.10 »
Tietysti yksinkertaisin tapa olisi ottaa kertaluokkaa miedommat koneet käyttöön. Stanuun esim. 21,5T ja Pro Stockiin 15,5T. Mikä näiden käämityksien tarjonta ja saanti on, en tiedä.

En tiedä olenko väärässä mutta kun ostin 13.5T koneen niin siinä on merkintä "stock" eli onko jenkeissä stock luokka 13.5T ? Ajattelin itse kokeilla sitä poroon Alue-8 :ssa jos se yhtään pysyy lapasessa, niin en ole sotkemassa nuorison kuvioita stanussa. Toisaalta jos osallistujia on stockissa 20 ja porossa 6, niin mielummin osallistun tuohon isompaan koska siinä on enemmän kisafiilistä kun kuskeja on enemmän.

Kyllähän sitä muutenkin hyppäis varmaan mielellään vaativampaan luokkaan ja tasollekun taidot karttuu, mutta ei taida kauheesti kiinnostaa jos luokan koko kolmasosa tai jotain, mielummin heiluu siellä missä on säpinää enemmän. Tietäähän myös usein myös taas rahanmenoa tavalla tai toisella.

Ja kyllä voisin kuvitella että se on uusillekin hyvä kokemus jos saaajaa kokeneempaa vastaa, siinähän ne taidot karttuu. Eräthän kuitenkin jaetaan tason mukaan. Ja onko se nyt se kokekeen jampan vika jos kukaan ei pysty sitä peittomaan; onko se sitten jotenkin alentavaa siirtyä sieltä viriluokasta alaspäin ottamaan päänahka jos pystyy siltä kuskilta joka siellä stanussa heiluu pidempään keulilla.

No tässä tuskin mitään sellaista mitä ei olis jo aiemmin sanottu; meinaan vaan että minusta arvostetuin on se luokka jossa on eniten kuskeja, ei välttämättä nopein tai haastelissin. Kaikki eivät edes halua tähdätä ajamaan jotain maailman luokan kuskeja vastaan.

Yksi juttu vielä kun tuosta iästä oli jossain vaiheessa puhe niin  R/C on hieno laji koska minusta, ammunnan ja tikanheiton lisäksi, sen ei pitäsi katsoa missään vaiheessa kuljettajan ikää ts. on ikään katsomatta yhtä hienoa kaikille. Kuinka monessa muussa urheilussa se on mahdollista? Nuorella on ikä puolellaan fyysisellä puolella, vanhemmalla taas kokemus eli puntit menee tasan eikö vain.
« Viimeksi muokattu: 24.01.10 - klo: 19.16 kirjoittanut Mika R »

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
« Vastaus #56 : 25.01.10 - klo: 14.44 »
Kyllä about kaikki 8.5t koneita löysemmät on yleisesti nimetty stokkikoneiksi maailmalla. Ei se tarra siinä koneessa mitään laillisuutta takaa, tai hyvyyttä kerro.

Jenkeissä 13.5 ja 17.5 taitaa olla stokkeja, 10.5 superstock tms, euroopassa nimitys stoc spec.

Eri valmistajien samoillakin käämeillä on hurjan isoja eroja nopeuksissa.

Se että jenkeissä ajetaan jotain luokkaa ei tarkoita että meillä tarvis näillä harrastajamäärillä ajaa samoja luokkia täällä. Ensin kuskit, sitten vasta luokka, ei toisinpäin.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Mika R

  • Vieras
Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
« Vastaus #57 : 25.01.10 - klo: 14.46 »
Aivan, kiitos Vesa. En minäkään tarroihin usko, tuli vaan mieleen.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
« Vastaus #58 : 25.01.10 - klo: 22.38 »
Säätimien "uusi generaatio" on ollut tuloillaan jo hetken aikaa eikä tämä nyt mikään juuri tänä viikonloppuna ilmennyt asia ole. Jo edellisellä kaudella oli nähtävissä säätimien tehoerot. Viimeissä FTT osakilpailussa tämä mainittu SP GT 2.0 säätimen päivitetty softa oli jo radalla. Tosin silloin virallista päivitystä ei ollut olemassa, vaan softa oli saatu tehtaalta "pöydän alta". Syksyn mittaan eri säätimiä on varmasti testattu ja myös ulkomaan kisojen tuloksista on ollut nähtävissä että kehitystä on tapahtunut. Itse myös ajoin viimeisessä FTT kisassa erään säätimen proto -softalla, joka oli juuri vakioluokkiin tehty.

Tässähän tämä vakioluokkien mielekkyys ilmenee juuri tavalla jota juuri yritetään vakioluokista säännöillä kitkeä pois. Painoarvo sanalla "pöydän alta" ja "proto".

Näissä kun aina jollakin "sisäpiirillä" tjms. on jotakin mitä ei kaupasta saa. Tälle tosin ei oikein voi mitään, saati sitten valvoa jos säännöillä rajattaisiin...

Tähän nojaten voisi ihan hyvin vapauttaa nuo moottoritkin "vapaiksi" vakiomoottoreiksi kun kerran EFRAkin niistä kerran ihan sääntöjä rustaa. Moottori saati akku kun ei enää ole se välttämättä tärkein komponentti kärryssä...   ja ihan kaikille muistiksi että kuski on se tärkein komponentti...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Mika R

  • Vieras
Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
« Vastaus #59 : 26.01.10 - klo: 10.32 »
On se kyllä jotenkin ihmeellistä että Copterin viestin lukemalla saa kuvan että ne jotka asioista tietää eniten niin sitten hyödyntävät niitä aukkojakin kaikin mahdollisin keinoin jotta menestys on taattu. Tyhmä kansa tulee jälkijunassa.

Tai no asiaa kun hieman miettii niin ei se nyt ihmeellistä ole, kuten korkeajännitys toteaa edellä.

Minusta asiaa - tätä kabinettihommaa ja lievää salamähkäisyyttä - voisi olennaisesti parantaa avoimella "yhteen hiileen" puhaltamisen toteuttavalla tiedottamisella eli kerrotaan kilpailijoille selkeästi mitä on saatavilla stanu luokkaan kaupasta tai tiskin alta ja kuka milläkin ajaa, jotta ei tule epäselvyyksiä ja tarjotaan kaikille samat mahdollisuudet. Se on sitten itsestä kiinni mitä kukin käyttää tai ei käytä. Olisko ideaa? Ko. sivusta pitäsi pitää jokin puolueeton ja sitoutumaton taho - onko sellaista  :grin:
« Viimeksi muokattu: 26.01.10 - klo: 10.41 kirjoittanut Mika R »