Kirjoittaja Aihe: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.  (Luettu 20394 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
« Vastaus #60 : 26.01.10 - klo: 10.37 »
Yksi lajiryhmän tehtävistä on testaaminen ja uusien teknologian jne. kehitysaskelien suhteuttaminen kilpailutilanteeseen, jotta saadaan laadittua parhaat mahdolliset säännöt seuraavalle kaudelle. Tätä tehdään välillä myös kisaolosuhteissa, missä saa oikeimmat ja parhaat vertailukohdat.

En kuulu lajiryhmään, mutta olen silloin tällöin mukana sen hankkeissa, jotka tähtäävät parhaan pelikentän tarjoamiseen lajillemme.
« Viimeksi muokattu: 26.01.10 - klo: 10.41 kirjoittanut jarkko »
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Mika R

  • Vieras
Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
« Vastaus #61 : 26.01.10 - klo: 10.42 »
Koska editoin hieman kommenttiani, lisäään sen uudelleen tälle sivulle, ok :

On se kyllä jotenkin ihmeellistä että Copterin viestin lukemalla saa kuvan että ne jotka asioista tietää eniten niin sitten hyödyntävät niitä aukkojakin kaikin mahdollisin keinoin jotta menestys on taattu. Tyhmä kansa tulee jälkijunassa.

Tai no asiaa kun hieman miettii niin ei se nyt ihmeellistä ole, kuten korkeajännitys toteaa edellä.

Minusta asiaa - tätä kabinettihommaa ja lievää salamähkäisyyttä - voisi olennaisesti parantaa avoimella "yhteen hiileen" puhaltamisen toteuttavalla tiedottamisella eli kerrotaan kilpailijoille selkeästi mitä on saatavilla stanu luokkaan kaupasta tai tiskin alta ja kuka milläkin ajaa, jotta ei tule epäselvyyksiä ja tarjotaan kaikille samat mahdollisuudet. Se on sitten itsestä kiinni mitä kukin käyttää tai ei käytä. Olisko ideaa? Ko. sivusta pitäsi pitää jokin puolueeton ja sitoutumaton taho - onko sellaista  :grin:

testauksen toki ymmärrän, sitä pitää tehdä - mutta avoimuus ei haittaa. kerrotaan että tässä ja tässä kisassa ajetaan kokeeksi nyt sillä ja sillä vehkeellä, joten erot selviävät .. joka on lajillemme hyödyksi.

ja muistaneette että nyt on kyse stock -luokasta, siellä kilpailemisen ei pitäisi olla veristä, eihän
« Viimeksi muokattu: 26.01.10 - klo: 10.47 kirjoittanut Mika R »

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
« Vastaus #62 : 26.01.10 - klo: 10.47 »
On se kyllä jotenkin ihmeellistä että Copterin viestin lukemalla saa kuvan että ne jotka asioista tietää eniten niin sitten hyödyntävät niitä aukkojakin kaikin mahdollisin keinoin jotta menestys on taattu. Tyhmä kansa tulee jälkijunassa.

Tai no asiaa kun hieman miettii niin ei se nyt ihmeellistä ole, kuten korkeajännitys toteaa edellä.

Minusta asiaa - tätä kabinettihommaa ja lievää salamähkäisyyttä - voisi olennaisesti parantaa avoimella "yhteen hiileen" puhaltamisen toteuttavalla tiedottamisella eli kerrotaan kilpailijoille selkeästi mitä on saatavilla stanu luokkaan kaupasta tai tiskin alta ja kuka milläkin ajaa, jotta ei tule epäselvyyksiä ja tarjotaan kaikille samat mahdollisuudet. Se on sitten itsestä kiinni mitä kukin käyttää tai ei käytä. Olisko ideaa? Ko. sivusta pitäsi pitää jokin puolueeton ja sitoutumaton taho - onko sellaista  :grin:


Ei siinä ole mitään salamyhkäisyyttä. Kannattaa käydä radoilla, kisoissa ja treeneissä katsomassa ja juttelemassa millä ne nopeat kaverit ajavat. Sekä tietysti kyllähän asiansa osaavat kilpatuotteita myyvät kaupatkin osaavat suositella ne parhaat kisakamat, jopa silloinkin, kun niitä ei löydy omasta valikoimasta. Kannattaa myös osata erottaa oikea hype bullshit hypen sijaan foorumeilta.
---

Mika R

  • Vieras
Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
« Vastaus #63 : 26.01.10 - klo: 10.50 »
Nooo Jarkkoo.. kaikki ei voi juosta joka kisassa..maantieteellisestikin mahdotonta ja nyt ollaan 2010 -luvulla ja netti on keksitty... mä en ainakaan osaa erottaa bullshit hypeä oikeasta hypestä.. kun en asioita tunne. Avoimuus ja rehti tiedotus olis kannatettavaa. Ei ainakaan haitaksi - vai onko jarkko?

hehe.. ja sitä paitsi - kaikki eivät ole edes niin hirveän halukkaita "jauhamaan p****a" silloin kun ne treenaa.. olen kyllä radoilla käynyt harjoituksissa ja kisoissa......

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
« Vastaus #64 : 26.01.10 - klo: 11.06 »
Tuskin tarvitsee mitään lehdistötilaisuuksia järjestää asiasta? Jos ei ole radoilla (treeneissä/kisoissa) tarpeeksi sosiaalisesti aktiivinen, niin tietysti jää asioista ulkopuoliseksi.

Ja edelleenkin se ajaminen ainakin toistaiseksi tapahtuu siellä radalla, eikä täällä netissä. Toki täällä foorumillakin hypetetään ties mitä laitteita, mutta niitä ei sitten kuitenkaan kisoissa näy tai jos näkyy, niin muualla, kuin kärjessä.
---

Mika R

  • Vieras
Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
« Vastaus #65 : 26.01.10 - klo: 11.14 »
Niinpä niin, koita nyt siinä sitten.. kommenttini eivät tarkoita että olis tehty jotain huonosti aiemmin, päin vastoin, nythän on loistava tilanne ja hyvä hetki viedä sitä eteenpäin..

Miten tohon maailmankuuluun lajiryhmään tai FTT päätöselimeen pääsee muuten mukaan? Tai onko jotain kokouksia jossa käsitellään ehdotuksia ja tiedotetaan kilpailijoille? Sori kun en tiedä tätäkään vielä..

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
« Vastaus #66 : 26.01.10 - klo: 11.40 »
Kabinetti hommia
Salamyhkäisyyttä
"yhteenhiileen"
"jauhamaan p****a"


Tää on muuten taas loistava esimerkki miten rakentuu seuraava "suuri perjatainväätötopicci III".
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Mika R

  • Vieras
Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
« Vastaus #67 : 26.01.10 - klo: 11.41 »
Okei. Ymmärrän. Kiitos  :laugh:

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
« Vastaus #68 : 26.01.10 - klo: 12.42 »
Ja edelleenkin se ajaminen ainakin toistaiseksi tapahtuu siellä radalla, eikä täällä netissä. Toki täällä foorumillakin hypetetään ties mitä laitteita, mutta niitä ei sitten kuitenkaan kisoissa näy tai jos näkyy, niin muualla, kuin kärjessä.

Tätä tuossa omassa viimeisessä lauseessani yritin tuoda julki, kaikkea hypeä ei kannata ottaa niin vakavasti...   En tiedä kuinka monta säädintä tälläkin jupakalla/hypellä on nyt saatu myydyksi. Niitten lisääntyvien tehojen käyttöä kun pitää osata myös hyödyntää.

Turha tässä on mielestäni ketään syyttää mistään, se nyt vain on sähköluokkien luonne että kehitys menee hurjaa vauhtia ja joillakin on etuoikeus käyttää tätä kehitystä ripauksen aikaisemmin. Jos tätä ei kestä niin ainahan voi ajaa polttiksilla...

EDIT: Niin lisätään vielä että tuo "proto-ongelma" on enemmän kansaivälinen ja tehdaskuskeja koskeva kuin kotimainen, DHI:ssahan taidettiin rullata säätimillä joita ei kaupasta saa vieläkään...   Fakta kuitenkin on että jos meinaa kärkipaikoista taistella pitää käryyn ruuvata sitä uusin uutta, valitettavasti...
« Viimeksi muokattu: 27.01.10 - klo: 13.01 kirjoittanut HVoltage »
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
« Vastaus #69 : 28.01.10 - klo: 12.04 »
Mikä erottaa stock eli stanu luokan moottorin viriluokan moottorista?

Erot näkyvät esim. tässä BRCAn säännöistä poimitussa lainauksessa
"Stock Motors - Only 27 turn rebuildable stock motors with a maximum fixed timing of 24
degrees"

Tuossa puhutaan vielä hiilellisistä, mutta ne erot tulevat hyvin esiin eli rajoitettu käämitys ja KIINTEÄ MAKSIMI ENNAKKO.

Eilen Torpassa totesin, että nykyään näistä vain toinen on voimassa. Stock-luokan käämi on sama kaikilla.
Sen sijaan porukka vasemmalla ja oikealla pohdiskeli että kuinka paljon laittaisi moottorille ennakkoa SÄÄTIMEN OHJELMOINNIN KAUTTA. Yksi kuskeista totesi, että nyt on ennakkoa 55 astetta ja kun ottaa turbo-asetukset käyttöön saa sieltä vielä 11 astetta ennakkoa lisää.

Ja tämä sitten näkyy ja tuntuu vauhdissa. Stock/stanu luokkiin on nyt tullut uusi säämiselementti myös - nopeudensäätimen monipuolisilla asetuksilla voidaan hyvinkin monipuolisesti vaikuttaa auton ajettavuuteen.

Onkohan tässä vaarana liika fokusointi moottoriin ja nopeuteen, kun ainakin minusta näissä luokissa huomion pitäisi olla ajotaidossa ja auton alustan säätämisessä. Kuusankoskella stock-luokissa on ihan normaalin kisailun lisäksi tarjolla muutakin ihmeteltävää.

Ennen oli stanussa kisaaminen selkeää, erien välissä piti moottoriin liittyen sorvata ankkuri ja tehdä moottorin sisäänajo. Onko niin, että jatkossa mennään erän jälkeen tietokoneelle aletaan hakea muuttuneisiin pito-oloihin ja kuskin toivomuksiin sekä kisatilanteeseen tarvittavaa uutta konfiguraatiota säätimelle ja moottorille.

Kaikki aloittelevat kuskit vaan mukaan stanuun/stockiin.....
« Viimeksi muokattu: 28.01.10 - klo: 12.47 kirjoittanut jarkko »
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
« Vastaus #70 : 28.01.10 - klo: 12.18 »
Juu mukaan vaan kun on näissä uusissa ja vanhoissa systeemeissä vielä yksi yhteinen nimittäjä.

Saadaksesi parhaan tehon ulos säätimestä, moottorista, renkaista ja autosta täytyy treenata paljon ja osata ajaa. Jotta pystyy hyödyntämään nuo kaikki pienet uutuudet ja erot.

Joten jos ei ole kuski taitotaso laitteiden tasolla voi kysyä onko niistä oikeesti hyötyä ?
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
« Vastaus #71 : 28.01.10 - klo: 12.27 »
Kyllähän se ongelmaksi muodostuu, koska stanussa on kuitenkin vehkeiden liikuttava yhtälailla samaa kovaa kuin kilpakumppaneilla, ettei suoralla jne ole jaloissa. Kyllähän tosiasia on, että stokkiluokissa vauhti on noussut selkeästi, tosin Suomessa ollaan "pikkasen" jälkijunassa, nimittäin nuo säädinkuviot ja muut kikkailut oli kuvioissa jo 2008 vuoden lopussa ja 2009 vuoden alussa jos vähänkin on ollut asioista perillä, täällä on vaan herätty 2vkoa ennen kisoja ajatukseen, että säätimillä ja ennkoilla voi oikeesti pelata. Totta tietty on ettei Advanceja ja Tekineitä ollut vielä 2008, mutta SPX-sukupolven säätimet oikein välitettynä sekä esim. GM on jo kauan tarjonnut softaa jolla nuo parametrin on säädettävissä.

Enteilin jo kesällä 1S lipojen tulon myötä, että tähän tultaisiin (joka kuukausi uus nopari/softa), eikä tuo kauas heittänyt veikkaus. 1S-kennoja silmälläpitäen nuo uudet laitteet on kuitenkin suunniteltu ja 1S kennoilla on veivattu jenkkilässä jo pari vuotta, joten tietoa haluava saa sitä, jos on seurannut jenkkimenoa/kisannut ulkomailla.

Mutta kaikki silti ennakkoluulottomasti mukaan stanuun! Hieno nähdä runsaslukuinen osanottajamäärä Kuusaalla!
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
« Vastaus #72 : 28.01.10 - klo: 12.31 »
Kyllä se varmasti kuitenkin menee niin että loppupeleissä ne voiton avaimet ovat ratinveivaajan ja hyvän taustatuen yhteistyön tulos. Pelkällä säätimellä ei voittoja oteta...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
« Vastaus #73 : 28.01.10 - klo: 13.36 »
Ei kisoja voiteta pelkällä säätimellä, tämä on totta. Kuitenkin jos kaksi (kärki)kuljettajaa on hyvin lähellä toisiaan ajotaitojen ja muun tekniikan suhteen, säädin voi olla se ratkaiseva elementti.
Flying Calacucco

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
« Vastaus #74 : 28.01.10 - klo: 14.09 »
Hyvää ajotaito on menestymisen perusedellytys, se on selvä juttu. Ja ajotaidon puutetta ei 5 minuutin suorituksessa voi kovin pitkälle korvata muilla avuilla.
Kun kärjen kalusto on viime aikoina ollut hyvin tasaista vauhdiltaan, on ajotaidon merkitys korostunut menestystekijänä yli kaiken muun.

Nyt mukaan kärkitaistoon tulee uusia tekijöitä. Mielenkiintoista nähdä niiden vaikutus kun mennään isolle radalle, missä on piiiitkä suora ja tilaa ohittamiseen.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi