(Vaikka HOKE jo tuossa samaa asiaa hakeekin, postaan tämän nyt kun sepustinkin...)
Eikös tässä osaksi keskustella kahdesta eri asiasta, painopisteestä ja painojakaumasta.
Jos otetaan nyt esimerkkinä nuo shumin iskarit, eli jos autossa ei muutu muu kuin että iskarit siirtyvät taaksepäin, eikös silloin muutu painojakauma (hoken teleskooppiesimerkki) SEKÄ painopiste (cvd:n 0,5+0,5=1 ---> 0,4+0,6=1 esimerkki)
Jos haluttaisiin pitää painopiste ennallaan iskareiden taaksepäin siirron jälkeen, pitää samanverran painoa siirtää eteenpäin painopisteen vastakkaisella puolella. Silti painojakauma muuttuu, koska massaa on siirretty kauemmaksi painopisteestä, vaikkei painopisteen paikka muutu.
Jos halutaan muuttaa vain painopistettä, massaa on siirrettävä saman verran painopisteen molemmilla puolilla ja samaan suuntaan kappaleeseen nähden. Eli jos painopistettä muutetaan iskarilla taaksepäin pitää samanverran painoa siirtää keulassa samanverran taaksepäin.
Painojakauma säilyy ennallaan, jos massojen etäisyydet keskipisteestä summaantuvat samaksi kuin ennen siirtoa.
Kummankin tekijän muutokset vaikuttavat paljon auton käytökseen, joskin eri tavoilla.
Tämä oli yksinkertaistettu sepustus, tietenkään autossa ei siirrellä painoja noin karkesti, pienelläkin painolla voi kompensoida, kun kasvattaa siirtomatkaa.
Maan vetovoimaa ei mielestäni tarvitse sotkea tähän aiheeseen ollenkaan koska sen vaikutukset tulevat epäsuorasti kuvioihin ja se aiheuttaa vain maan keskipistettä kohti tapahtuvaa kiihtyvyyttä. Kiihtyvyyksiä, jotka meitä tässä nyt kiinostaa, aiheuttavat ne röykyt ja ratin kääntely. Edit. Tai no vaikuttaahan se painovoima, mutta vain painopisteen muutoksessa, ei painojakaumassa.