Kirjoittaja Aihe: Schumin tukivarsista alkunsa saanut vääntö jatkuu täällä  (Luettu 6544 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Mutta, millä tavalla tämä iskarimuutos tekee takapään smuutimmaksi röykkypaanalla?

Kiinnityspisteet pysyy samoina, ainoastaan iskarin sijainti muuttuu edestä taakse joten geometria ei muutu. Mistä tämä vaikutus tulee?

Kai nää on niitä tavallisella kuskilla punnitsemattomia asioita kuten erot, soft, medium ja hard, tukivarsien vaikutukset ajokäytökseen...
Kylätason RC-kuski.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Schumin tukivarsista alkunsa saanut vääntö jatkuu täällä
« Vastaus #1 : 05.02.10 - klo: 21.16 »
Juuri tuo painopisteen muuttuminen jo vaikuttaa auton käytökseen esim woopseissa..

Ota esim teleskooppimainen pölynimurin putki yhteen käteen.
Pidä käsi suoraan eteen... putken osottaessa ollessa kädessäsi vaakatasossa päiden osoittaen oikeaan ja vasempaan...
Koita kallistella putkea nopeasti....

Toista sama homma vetämällä putki pitkäksi...

Raskaampi liikuttaa edestakas, vaikka paino onkin sama.


Poissa cvd

  • Jäsen
    • Profiili
Schumin tukivarsista alkunsa saanut vääntö jatkuu täällä
« Vastaus #2 : 05.02.10 - klo: 22.20 »
Nyt sää kyllä selitit ihan omias. Jos kappaleilla on sama massa=1  Kokonaismasta puolet=0.5 Molemmille puolille jää 0.5 painoyksikköä oli se 5mm tai 5000mm pituinen jos kappaleen massa on vakio. Eli jos laitat laitat vaakan ja punnitset puoliskot0.5 + 0.5=1 Eli tuo ei muutu. Mutta tässä tapauksessa muuttuu auton painojakauma. Kuvitellaan, että autossa on tasapaino kohdassa x= 0.5+0.5=1 Kun siirrät iskarit taakse muuttuu jakauma tyyliin 0.6+0.4=1 Mutta auto ei olekkaan tasapainossa.
tlr 22 - db10rr - cr

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Schumin tukivarsista alkunsa saanut vääntö jatkuu täällä
« Vastaus #3 : 05.02.10 - klo: 22.29 »
Nyt sää kyllä selitit ihan omias. Jos kappaleilla on sama massa=1  Kokonaismasta puolet=0.5 Molemmille puolille jää 0.5 painoyksikköä oli se 5mm tai 5000mm pituinen jos kappaleen massa on vakio. Eli jos laitat laitat vaakan ja punnitset puoliskot0.5 + 0.5=1 Eli tuo ei muutu.

Auton painopisteen sijainti muuttuu horisontaalisesti kauemmaksi keskikohdasta, jolloin kiertoliikkeen momentti tämän pisteen ympäri kasvaa, eli autosta tulee epäherkempi pystysuuntaisiin liikkeisiin nähden, ts. "smuutimpi". Vrt. Hoken imuritemppu.

Ohhoh, tulipas tieteellisen tuntuinen selitys, uskonkohan itsekään.. :shock:
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Schumin tukivarsista alkunsa saanut vääntö jatkuu täällä
« Vastaus #4 : 05.02.10 - klo: 22.32 »
CVD... enpäs muuten selittänyt.

Ei tähän tarvita mitään laskukaavoja tai muutakaan...
Ole hyvä ja hae imurin putki kaapista ja kokeile.

Tai mikä tahansa esine missä pystyt siirtämään painoa keskipisteestä kauemmaksi.

Imurin putkella homma on erittäin helppo todeta... Se kun kuitenkin painaa ja on senverran pitkä että tuon eron tuntee jokainen kädessään.

Puhuin vain ja ainoastaan siitä millä tavoin vaikuttaa kun painoa siirretään keskipisteestä kauemmas.
Tuo vaiktutaa yllättävän selkeesti auton käyttäytymiseen juuri epätasaisuudella ajettaessa.

Eli tuossa iskareiden taakse siirtämisellä ei vaikuteta ainoastaan painonjakaumaan.
Se muuttaa samalla muutakin.
« Viimeksi muokattu: 05.02.10 - klo: 22.37 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Schumin tukivarsista alkunsa saanut vääntö jatkuu täällä
« Vastaus #5 : 05.02.10 - klo: 22.58 »
Massa x varsi = momentti

Lyhyt varsi = pienempi momentti
Pitkä varsi = suurempi momentti

Paljon massaa kaukana = vaikeampi kammeta liikesuunnastaan.

Tai jotain...
Old fart

Poissa cvd

  • Jäsen
    • Profiili
Schumin tukivarsista alkunsa saanut vääntö jatkuu täällä
« Vastaus #6 : 06.02.10 - klo: 10.19 »
Nyt sää kyllä selitit ihan omias. Jos kappaleilla on sama massa=1  Kokonaismasta puolet=0.5 Molemmille puolille jää 0.5 painoyksikköä oli se 5mm tai 5000mm pituinen jos kappaleen massa on vakio. Eli jos laitat laitat vaakan ja punnitset puoliskot0.5 + 0.5=1 Eli tuo ei muutu.

Auton painopisteen sijainti muuttuu horisontaalisesti kauemmaksi keskikohdasta, jolloin kiertoliikkeen momentti tämän pisteen ympäri kasvaa, eli autosta tulee epäherkempi pystysuuntaisiin liikkeisiin nähden, ts. "smuutimpi". Vrt. Hoken imuritemppu.

Ohhoh, tulipas tieteellisen tuntuinen selitys, uskonkohan itsekään.. :shock:
Niin tuota tarkotan juurikin, hoken esimerkissä kun se ei siirry keskikohdasta yhtään mihinkään vaan säilyy keskellä= vastakohdat kumoaa toisiaan, Eli se massapiste siirtyy perälle->auton painojakauma muuttuu eikä sen ihmeellisempää
tlr 22 - db10rr - cr

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Schumin tukivarsista alkunsa saanut vääntö jatkuu täällä
« Vastaus #7 : 06.02.10 - klo: 10.33 »
Nyt joko ymmärrät täysin pieleen mitä sanoin, tai sitten et ymmärrä käytännöstä mitään...


Ole hyvä ja hae imurin putki... tai mikä tahansa minkä pystyt pidentämään.

KOKEILE!!!!

Sillon varmasti ymmärrät mistä tässä on ollut kyse.

Tuossa kun siirretään tavarat taaksepäin, tapahtuu kyllä todellakin samaa kuin kappaleen pidentämisessä... eli paino jakautuu pidemmälle, ja siinä käy jossainmäärin aivan samaa kuin kappaleen venyttämisessä.

Toki tuossa painopistekin siirtyy... Totta... Eipä ole kukaan muuta väittänytkään, mutta tuo että tapahtuu ainoastaan painonjakauman siirtyminen.... ei pidä paikkaansa.... se kun ei ole ainoa asia...

Enhän mä ole myöskään sanonut että pidät imurinputkesta kokoajan sen painopisteestä kiinni...
Pidät vaikka sitten samasta kohtaa kokoajan kiinni, mutta pidennät sitä toisesta päästä.
Aivan sama efekti kuin keskeltä pitäessäkin.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Schumin tukivarsista alkunsa saanut vääntö jatkuu täällä
« Vastaus #8 : 06.02.10 - klo: 15.20 »
Tai sitten tukivarret vaan käy molemmin puolin. Ei tarvii ostaa 10 paria vasenta tukivartta, kun oikea paukkuu joka vedolla  :roll:

Jotenki turhalta kullostaa iskarin kääntö tukivarren toiselle puolelle  :tongue:


Tuota...

Nyt mentiin metsään.

Ei se että tukivarsi käy molemmin puolin, ei vaikuta mitenkään siihen että tukivarressa on iskarinkiinnitykset molemmin puolin.
Kun tukivarsi siirretään oikealta vasemmalle niin sillon ainoastaan yläpuolesta tulee alapuoli jne... Ei sillon tukivarren etureuna siirry taakse ja takareuna eteen...
Eli sillonhan iskari tulee aivan samaan reikään kiinni kuin auton toisellakin puolella.
Tosin... nuo tukivarret eivät ole täysin lätyt... eli ne on taivutettu näköjään alaspäin...
Eli ei käy puolelta toiselle.
Ellei sitten ole täysin suorat niinpäin että tukivartta ei ole taivutettu taakse tai eteen päin.
Lähes poikkeuksettahan tukivarret on eteen tai taaksepäin vievää sorttia.

Vilkaiskaa esim B4 etutukivartta... Ne käy molemmille puolille...

« Viimeksi muokattu: 06.02.10 - klo: 15.25 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
Schumin tukivarsista alkunsa saanut vääntö jatkuu täällä
« Vastaus #9 : 06.02.10 - klo: 15.38 »
Kun tukivarsi siirretään oikealta vasemmalle niin sillon ainoastaan yläpuolesta tulee alapuoli jne... Ei sillon tukivarren etureuna siirry taakse ja takareuna eteen...

Kyllä siirtyy esim juuri tämänkin auton takatukivarren ollessa kyseessä.
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Schumin tukivarsista alkunsa saanut vääntö jatkuu täällä
« Vastaus #10 : 06.02.10 - klo: 15.44 »
Kuten totesin... vain mikäli tukivarsi ei vie rengasta eteen tai taaksepäin.
Jos siis tuossa autossa on täysin symmetrinen A varsi kyseessä muuten, mutta se on taivutettu ainoastaan alaspäin.
Mutta onko asia näin.

Edellä kun on myös mainittu akselivälin muuttuvan kun tukivarret kääntää.
Jos siis näin on niin sillon tukivarsi ei käy molemmille puolille.

Muutenhan nääs toisella puolella on eri akseliväli kuin toisella...
Tai sitten tukivarsi on katollaan... eli toinen taipuu alas ja toinen ylös...
Ei onnistu.

Vain jos se on täysin suora, eli ei vaikuta akseliväliin mitenkään niin sitten tukivarsi käy molemminpuolin ja sillon nimenomaan tarvitaan iskarinreijät myös toiselle puolelle tuon alaspäin taipumisen takia.

Poissa cvd

  • Jäsen
    • Profiili
Schumin tukivarsista alkunsa saanut vääntö jatkuu täällä
« Vastaus #11 : 06.02.10 - klo: 16.41 »


Enhän mä ole myöskään sanonut että pidät imurinputkesta kokoajan sen painopisteestä kiinni...
Pidät vaikka sitten samasta kohtaa kokoajan kiinni, mutta pidennät sitä toisesta päästä.
Aivan sama efekti kuin keskeltä pitäessäkin.

[/quote] No tuossa esimerkissä on järkeä ja nuinhan sen toteaa kun lisää vaan toiselle puolelle. loppu :azn:
tlr 22 - db10rr - cr

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Schumin tukivarsista alkunsa saanut vääntö jatkuu täällä
« Vastaus #12 : 06.02.10 - klo: 17.23 »


Enhän mä ole myöskään sanonut että pidät imurinputkesta kokoajan sen painopisteestä kiinni...
Pidät vaikka sitten samasta kohtaa kokoajan kiinni, mutta pidennät sitä toisesta päästä.
Aivan sama efekti kuin keskeltä pitäessäkin.

No tuossa esimerkissä on järkeä ja nuinhan sen toteaa kun lisää vaan toiselle puolelle. loppu :azn:
[/quote]

Aika uskomaton höpisijä...

Mene nyt hyvä ihminen kokeilemaan.
Vaikka pidät keskeltä painopistettä kiinni ja yrität kiertää rannettasi niin se pidempi pistää vastaan enemmän kuin lyhyt.

Miten monta kertaa pitää sanoa että KOKEILE!!!

Jos metrin mittasen putken edestakanen kiertäminen tuntuu samalta kuin pidennetyn (pidit sitten aivan mistä tahansa kiinni) niin... no en sano...
Se kun ei pidä paikkaansa vaikka kuinka väität.

Testaa ensin... väitä sitten.

Ps: piti oikein uudelleen käydä itsekin kokeilemassa miten hulluja väität...
Otin imurin putken kasaan painettuna käteen... Otin painopisteestä kiinni siten että putki pysy kädessä vaaterissa.
Käsi suoraks ja kiersin rannetta mahdollisimman nopeasti lyhyellä liikkeellä edestakas...
Vetäsin putken pitkäksi... Hain jälleen putken vaateriin...
Käsi suoraks ja edestakas kiertäen...
HOPLAAAA.... Painoa ei tullut putkeen pätkääkään lisää... edelleen sama putki, mutta vain venytettynä... Vastus oli vähintään tuplaten suurempi kuin puolet lyhyempänä olevalla putkella.

Pps: Nyt jokainen kokeilemaan vaikka sillä helpolla testikappaleella eli teleskooppimaisella pölynimurin putkella...
Ei tartte enää päivänselvästä asiasta väitellä.
« Viimeksi muokattu: 06.02.10 - klo: 17.33 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa cvd

  • Jäsen
    • Profiili
Schumin tukivarsista alkunsa saanut vääntö jatkuu täällä
« Vastaus #13 : 06.02.10 - klo: 17.34 »
Edelleenkin tuo sun juttus oli täyttä kuraa. Mutta eipäs sun kans jaksa intellä, onhan tuo tällä foorumilla huomattu :wink:
tlr 22 - db10rr - cr

Poissa cvd

  • Jäsen
    • Profiili
Schumin tukivarsista alkunsa saanut vääntö jatkuu täällä
« Vastaus #14 : 06.02.10 - klo: 17.40 »
Nyt sää kyllä selitit ihan omias. Jos kappaleilla on sama massa=1  Kokonaismasta puolet=0.5 Molemmille puolille jää 0.5 painoyksikköä oli se 5mm tai 5000mm pituinen jos kappaleen massa on vakio. Eli jos laitat laitat vaakan ja punnitset puoliskot0.5 + 0.5=1 Eli tuo ei muutu. Mutta tässä tapauksessa muuttuu auton painojakauma. Kuvitellaan, että autossa on tasapaino kohdassa x= 0.5+0.5=1 Kun siirrät iskarit taakse muuttuu jakauma tyyliin 0.6+0.4=1 Mutta auto ei olekkaan tasapainossa.

Arvon kaikkitietävä foorumin jumala, lue tämä teksti nyt ajatuksella läpi. Tuossa aika selvästi sanotaan että kappaleen massa on vakio, vain painopiste muuttuu vai etkö ihan oikeasti tajua mitä luet?
tlr 22 - db10rr - cr

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Schumin tukivarsista alkunsa saanut vääntö jatkuu täällä
« Vastaus #15 : 06.02.10 - klo: 17.43 »
Hei OT seis  :police:

Ja kyllä se Hoke nyt vaan on oikeassa. Vaikka kappaleen massa pysyy samana, mutta sen painopiste vaihtuu - ts. massaa siirretään kauemmas keskipisteestä, tai painopisteestä, niin kyllä sen auton tai minkä tahansa kappaleen käytös muuttuu.
Old fart

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Schumin tukivarsista alkunsa saanut vääntö jatkuu täällä
« Vastaus #16 : 06.02.10 - klo: 17.46 »
Arvon kaikkitietävä foorumin jumala, lue tämä teksti nyt ajatuksella läpi. Tuossa aika selvästi sanotaan että kappaleen massa on vakio, vain painopiste muuttuu vai etkö ihan oikeasti tajua mitä luet?


HAHAHAHAHAHA....

Jessus miten hankala jamppa.

Aivan sama miten paljon tuijottelet amiksen kirjaa, tai luet googlesta tekstiä.
Tuo tekstisi pätee vain paikoillaan olevaan palikkaan... ei kappaleeseen mitä ulkopuoliset voimat pyrkivät ravistelemaan.
Aivan sama muuttuuko painopiste vai ei... Silti esineen heiluttamiseen tarvitaan aivan eri määrä voimaa...
Huom... Krossari ei pysy pöydällä, vaan sillä ajetaan.
Sillä hypitään... vedetään röykyistä jne.
Esim juuri tuo saman massan venyttäminen isommalle alueelle vaikuttaa auton käytökseen kun se liikkuu.

Kuten sanoin...  KOKEILE ENNENKUIN VÄITÄT!!!!!
Saati vielä käyt silmille hyppimään.


Ps: ei oo hankalaa olla kaikkitietävä jos tosiaan tämmösistä asioista tarttee jotain tietää...
Toivottavasti et ole joutunut pitkään opiskelemaan... Hukkaan on menny jos tuossa on opit.
osanottoni
 :roll:


Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Schumin tukivarsista alkunsa saanut vääntö jatkuu täällä
« Vastaus #17 : 06.02.10 - klo: 17.51 »
Hei OT seis  :police:

Ja kyllä se Hoke nyt vaan on oikeassa. Vaikka kappaleen massa pysyy samana, mutta sen painopiste vaihtuu - ts. massaa siirretään kauemmas keskipisteestä, tai painopisteestä, niin kyllä sen auton tai minkä tahansa kappaleen käytös muuttuu.

Hellurei... kiitos ja kumarrus!!!

Poissa cvd

  • Jäsen
    • Profiili
Schumin tukivarsista alkunsa saanut vääntö jatkuu täällä
« Vastaus #18 : 06.02.10 - klo: 17.53 »
Arvon kaikkitietävä foorumin jumala, lue tämä teksti nyt ajatuksella läpi. Tuossa aika selvästi sanotaan että kappaleen massa on vakio, vain painopiste muuttuu vai etkö ihan oikeasti tajua mitä luet?


HAHAHAHAHAHA....

Jessus miten hankala jamppa.

Aivan sama miten paljon tuijottelet amiksen kirjaa, tai luet googlesta tekstiä.
Tuo tekstisi pätee vain paikoillaan olevaan palikkaan... ei kappaleeseen mitä ulkopuoliset voimat pyrkivät ravistelemaan.
Aivan sama muuttuuko painopiste vai ei... Silti esineen heiluttamiseen tarvitaan aivan eri määrä voimaa...
Huom... Krossari ei pysy pöydällä, vaan sillä ajetaan.
Sillä hypitään... vedetään röykyistä jne.
Esim juuri tuo saman massan venyttäminen isommalle alueelle vaikuttaa auton käytökseen kun se liikkuu.

Kuten sanoin...  KOKEILE ENNENKUIN VÄITÄT!!!!!
Saati vielä käyt silmille hyppimään.


Ps: ei oo hankalaa olla kaikkitietävä jos tosiaan tämmösistä asioista tarttee jotain tietää...
Toivottavasti et ole joutunut pitkään opiskelemaan... Hukkaan on menny jos tuossa on opit.
osanottoni
 :roll:


Meehän levähtään, säähän käyt raukka aivan kuumana :wink:
tlr 22 - db10rr - cr

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Schumin tukivarsista alkunsa saanut vääntö jatkuu täällä
« Vastaus #19 : 06.02.10 - klo: 17.53 »
Aivan sama miten paljon tuijottelet amiksen kirjaa, tai luet googlesta tekstiä.
Tuo tekstisi pätee vain paikoillaan olevaan palikkaan... ei kappaleeseen mitä ulkopuoliset voimat pyrkivät ravistelemaan.
Aivan sama muuttuuko painopiste vai ei... Silti esineen heiluttamiseen tarvitaan aivan eri määrä voimaa...

Ihan OT:nä ajattelin huomauttaa että MAOLsin taulukoista löytyy tuo kaava :) eli eiköhän sitä amiksessakin opeteta?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Schumin tukivarsista alkunsa saanut vääntö jatkuu täällä
« Vastaus #20 : 06.02.10 - klo: 18.58 »
Ei siihen MAOL:in taulukoita tarvita.

Momentti = Voima x voiman varsi.

Jos jompikumpi tekijöistä muuttuu, muuttuu myös momentti.

Massa ei itsessään aiheuta voimaa, vaan massa x maan vetovoiman kiihtyvyys, eli paino.

Kun voiman vaikutus kohdistuu siihen pisteeseen, jossa sijaitsee auton (puolikkaan) laskennallinen massa. Jos iskarit siirretään taakse, siirtyy tuo piste hieman taaemmaksi aiheuttaen pidemmän voiman varren. Kun edellä jo useaan otteeseen on todettu, että auton massa pysyy vakiona, kasvaa auton keskipisteen ympäri vaikuttava momentti. Kun momentti kasvaa, auto (tai sen massa) reagoi vakio suuruisiin muutoksiin hitaammin.

Se, onko sillä sitten parempi ajaa, onkin ihan toinen juttu.
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Schumin tukivarsista alkunsa saanut vääntö jatkuu täällä
« Vastaus #21 : 06.02.10 - klo: 19.47 »
Noniin... CVD:n kanssa puitiin asia selväks toisaalla vääntäen.

Ja siis näinhän se asia toki edelleen on niinkuin Peitsamokin yllä näppärästi muotoilee...
Eli se toki vaikuttaa auton käyttäytymiseen muutenkin kuin ainoastaan siirtämällä painoa enemmän takarenkaille jne...
Sillä on siis vaikutusta auton käyttäytymiseen esim auton pompatessa ilmaan tai vaikka osuessaan mollaan, tai vaikkapa röykyissä...

Mutta... kuten peitsamo sanoi... se miten se nyt sitten vaikuttaa siihen onko auto parempi vai huonompi... ja varsinkin missä tilanteessa... on aivan eri asia.
Eli sillä että siirretään painoa keskipisteestä kauemmaksi, on molemminpuolisia vaikutuksia... toisessa asiassa parempi... toisessa huonompi.
Se pitää vain kokeilla mikä missäkin tilanteessa on paras ratkaisu.

Helpompi ehkä kokeilla miten auton käyttäytyminen muuttuu, kun laitetaan autoon kaksi painavahkoa lyijykönttiä... Laitetaan ne vaikka auton keskelle...
Ajetaan ja todetaan miten auto käyttäytyi missäkin.
Siirretään nämä samat köntit sitten auton reunoille ja kokeillaan jälleen.
Auton painopiste ei siis tässä tapauksesssa muutu mihinkään suuntaan, mutta vaikutusta sillä on.
Silti jälleen... miten ja missä... onko parempi vai huonompi...
Mjaa a... ei ku kokeilemaan.

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Schumin tukivarsista alkunsa saanut vääntö jatkuu täällä
« Vastaus #22 : 06.02.10 - klo: 20.12 »
(Vaikka HOKE jo tuossa samaa asiaa hakeekin, postaan tämän nyt kun sepustinkin...)

Eikös tässä osaksi keskustella kahdesta eri asiasta, painopisteestä ja painojakaumasta.
Jos otetaan nyt esimerkkinä nuo shumin iskarit, eli jos autossa ei muutu muu kuin että iskarit siirtyvät taaksepäin, eikös silloin muutu painojakauma (hoken teleskooppiesimerkki) SEKÄ painopiste (cvd:n 0,5+0,5=1 ---> 0,4+0,6=1 esimerkki)

Jos haluttaisiin pitää painopiste ennallaan iskareiden taaksepäin siirron jälkeen, pitää samanverran painoa siirtää eteenpäin painopisteen vastakkaisella puolella. Silti painojakauma muuttuu, koska massaa on siirretty kauemmaksi painopisteestä, vaikkei painopisteen paikka muutu.

Jos halutaan muuttaa vain painopistettä, massaa on siirrettävä saman verran painopisteen molemmilla puolilla ja samaan suuntaan kappaleeseen nähden. Eli jos painopistettä muutetaan iskarilla taaksepäin pitää samanverran painoa siirtää keulassa samanverran taaksepäin.
Painojakauma säilyy ennallaan, jos massojen etäisyydet keskipisteestä summaantuvat samaksi kuin ennen siirtoa.

Kummankin tekijän muutokset vaikuttavat paljon auton käytökseen, joskin eri tavoilla.

Tämä oli yksinkertaistettu sepustus, tietenkään autossa ei siirrellä painoja noin karkesti, pienelläkin painolla voi kompensoida, kun kasvattaa siirtomatkaa.

Maan vetovoimaa ei mielestäni tarvitse sotkea tähän aiheeseen ollenkaan koska sen vaikutukset tulevat epäsuorasti kuvioihin ja se aiheuttaa vain maan keskipistettä kohti tapahtuvaa kiihtyvyyttä. Kiihtyvyyksiä, jotka meitä tässä nyt kiinostaa, aiheuttavat ne röykyt ja ratin kääntely. Edit. Tai no vaikuttaahan se painovoima, mutta vain painopisteen muutoksessa, ei painojakaumassa.
« Viimeksi muokattu: 06.02.10 - klo: 20.15 kirjoittanut mvar »

Poissa junttapave

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Schumin tukivarsista alkunsa saanut vääntö jatkuu täällä
« Vastaus #23 : 06.02.10 - klo: 20.17 »
Eli jos painopistettä muutetaan iskarilla taaksepäin pitää samanverran painoa siirtää keulassa samanverran taaksepäin.



Keulassa taaksepäin? Eikö se ole eteenpäin? Silloin painopiste pysyy vakiona.
VRCK|HOBAO HYPER 8.5|http://p1.foorumi.info/vrck

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Schumin tukivarsista alkunsa saanut vääntö jatkuu täällä
« Vastaus #24 : 06.02.10 - klo: 20.20 »
Eli jos painopistettä muutetaan iskarilla taaksepäin pitää samanverran painoa siirtää keulassa samanverran taaksepäin.

Niin JOS halutaan säilyttää painojakauma ennallaan. Jos painoa siirtää edessä saman verran(e. eri suuntaan!), painojakuama muuttuu, ei painopiste
« Viimeksi muokattu: 06.02.10 - klo: 20.37 kirjoittanut mvar »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Schumin tukivarsista alkunsa saanut vääntö jatkuu täällä
« Vastaus #25 : 06.02.10 - klo: 20.57 »
Hauskaks meni...

Tai siis termejen vääntämiseks.

Eniveis... nyt ilmeisesti jokainen ymmärs mitä takaa ajoinkin.
Eli kun sitä painoa siirretään keskipisteestä ulommas niin sillä on myös muita autoon vaikuttavia tekijoitä kuin ainoastaan se miten paljon painoa millekäkin renkaalle tulee... Siis siirtää sitä painoa nyt sitten vaikka vaan takaa...
Ja siis vaikka painoa siirtäis edestä ja takaa saman verran... eli iskareille siis kohdistuu edelleen sama paino niin silti silläkin on vaikutusta auton käytökseen.

Se minkä verran ja miten onkin sitten eri juttu...

Ja siis jos autoon laitetaan vaikkapa perään painoa sen verran että painonjakaumasta tulee sama kuin esim tuossa iskareiden siirtämisessä taakse, niin se periaatteessa vaikuttaa autoon monissa tilanteissa samalla tavalla... mutta taas kuitenkin erilailla koska massa on kuitenkin kasvanut.

Perhana niin hankala yrittää tässä huvikseen kirjotellessa saada asiaansa sanottua että oikein naurattaa ja sormet menee solmuun.

No mut tässä näkee kuitenkin että porukka tajus/ties mistä oli kyse... vaikka painonjakaumat ja painopisteet välillä vähän sekasin on mennytkin.

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Schumin tukivarsista alkunsa saanut vääntö jatkuu täällä
« Vastaus #26 : 06.02.10 - klo: 22.04 »
ja edelleen auton akseliväli muuttuu tuolla muutoksella lyhyemmäksi vakiosta kun samalla kun iskarit siirretään käännetään myös oikea tukivarsi vasemmalle puolelle
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Schumin tukivarsista alkunsa saanut vääntö jatkuu täällä
« Vastaus #27 : 06.02.10 - klo: 22.23 »
No just, mä vaan kysyin tästä iskarin paikkojen vaikutuksesta ajokäytökseen ja taas lähti pelit käsistä. Muistaakseni toinen kerta kun peli jaetaan poikki mun viestistä lyhyen ajan sisällä, joten pyrin jatkossa kysyä vähemmän analyyttisä kysymyksiä, tai kommentteja, joista voi keskustella ilman rautalankaa ja pyykkipoikia.

Alkuperäiseen kysymykseeni tuli jo vastaus eli värkin ajokäytös muuttuu painopisteen muutoksen vuoksi, ja tällä iskarimuutoksella/painopisteen muutoksella saadaan muutettua auton ajokäytöstä eri tyyppisillä radoilla.

Jatkakaa omaan tahtiin, mulle meni tämä asia jakeluun Hoken ekasta viestistä.

EDIT: Pisteet ylläpidolle siitä että tämä(kin) vääntö siirrettiin omaan säikeeseen, ettei alkuperäinen ja informatiivinen topicci muutu puutaheinää väännöksi.
« Viimeksi muokattu: 06.02.10 - klo: 22.31 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason RC-kuski.

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Schumin tukivarsista alkunsa saanut vääntö jatkuu täällä
« Vastaus #28 : 06.02.10 - klo: 23.52 »
Laitetaanko tämä vääntö englanniksi tehtaalle ja odotellaan vastausta? =)

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Schumin tukivarsista alkunsa saanut vääntö jatkuu täällä
« Vastaus #29 : 07.02.10 - klo: 02.38 »
ja edelleen auton akseliväli muuttuu tuolla muutoksella lyhyemmäksi vakiosta kun samalla kun iskarit siirretään käännetään myös oikea tukivarsi vasemmalle puolelle

Täh???...

Niin miksi???
tukivarressahan on iskarin reijät toisellakin puolella, jotta nimenomaan ei tarvitse muuttaa auton akseliväliä, kun voi vaan siirtää iskarit toiselle puolelle...
Niin ja siis onko sulla nyt sitten fakta tieto siitä että tukivarret ei ole suorat???
Eli tiedätkö siis että kyseiset tukivarret varmasti vaikuttaa akseliväliin jos vaihdat ne toiselle puolelle???
Äkkiseltään en ainakaan topikin kuvista tuota pystynyt varmaksi havaitsemaan.

No ja jos siis tukivarret on sellaiset että ne tuovat rengasta joko eteen tai taaksepäin niin sillonhan nimenomaan tukivarsilla on omat puolensa... eli ei voi tuudittautua siihen että kun kerta on pakissa yksi tukivarsi niin ei haittaa vaikka auto hajoais, kun se käy molemmille puolille...
Näinhän kun ei ole.

Ja taas jos tuo väittämäsi pitää paikkaansa... eli tukivarret pitää vaihtaa puolelta toiselle samalla kun iskarit heittää toiselle puolelle niin mikäs ihmeen virka noilla iskarinkiinnikkeillä tuossa takapuolella on???

Mikäli heittämäsi pitää paikkaansa niin ei mitään virkaa.