Kirjoittaja Aihe: SC2-10 ja SC4-10 Säännöt ja mitä todennäköisimmin keskustelua  (Luettu 89646 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Yhteistyössä Nokia, Espoo, Turku ollaan saatu kasaan seuraavanlaiset säännöt epävirallisille luokille SC2-10 ja SC4-10.

Ollaan käyty keskusteluja myös kesällä ajettavasta sarjasta mutta tästä ei ole vielä mitään muuta kerrottavaa.

Olkaa hyvä!

TÄÄLLÄ

Edit: Muutettu linkki pointtaamaan viimeisintä versiota.
« Viimeksi muokattu: 26.03.10 - klo: 09.38 kirjoittanut HVoltage »
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Mika R

  • Vieras
nopeasti katsottuna vaikuttaa erinomaiselta (ainakin 2WD näkökulmasta). kiitos tehdystä työstä!

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Nopeasti katsottuna puuttuu 4wd minimipaino?

PS: Muistaakseni Slash 4x4 -keskustelussa on mainittu, ettei Slashin kori peitä ylhäältä katsottuna renkaita täysin. Slash 4x4 Platinum Editionissa ei tule radiota mukana ja kori maalaamaton, muuten RTR. Miten tuo radioiden uupuminen tulkitaan tässä tapauksessa? Riittääkö, että kyseisestä autosta on kyseisellä korilla olemassa täysin RTR-versio? Pitääkö etsiä jokin toinen kori, joka peittää täysin renkaat? Entä jos tällaisesta autosta on jälkikäteen vaihdettu esimerkiksi moottori ja nopeudensäädin?

Alla vielä lainaus säännöstä:
RTR-auton ensiasennuskori ja renkaat ovat sallittu vaikka eivät täyttäisi annettuja mittasääntöjä,
auton korkeus mukaanlukien. RTR-autoksi lasketaan autot jotka ovat toimitettu tehtaalta 90%
valmiiksi koottuina. Vain osittain tehtaalla kootut autot eivät täytä RTR auton määritettä
(myyntipakkauksesta puuttuu radio-ohjauslaite ja/tai moottori, kori tjms. oleellinen osa).
« Viimeksi muokattu: 26.02.10 - klo: 19.25 kirjoittanut mof »

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
hyvä hyvä... ei aiheuta purnaamista omalta osalta  :cheesy:

tosin tuo ei saa olla lävistäviä juttuja vähää haittaa, aattelin yhistää semmosen robotwars tyyppisen hakun toho autoon, voi koppaa kattoo jos meenaa joku mennä ohi  :roll:

nokiaa ootellessa, katotaa päästääkö protolla edes harjotus eriä läpi

bw. 7min finaali (ISO PEUKKU)
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
RTR = Ready To Run, jos radio puuttuu auto ei ole RTR.

Auton hankitaan tehdessä jos on varaa ostaa PRO/KISA malli lienee varaa panostaa muihinkin osa-alueisiin. 4wd minimipaino puuttuu siitä syystä että riittävää tietoa ei ollut saatavilla, 4-vetoisten osalta painovaihtelu on vielä kaikenlisäksi erittäin suurta ja taitavat painaa järjestäen sen reilut 2,5kg

Tuohon voisi vielä lisätä lauselman että RTR korit ja renkaat ovat sallittu jos näitä ei muuten saada sääntöjen mukaisiksi.

Arvokkaita kommentteja odotellessa...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Nopeasti katsottuna puuttuu 4wd minimipaino?

PS: Muistaakseni Slash 4x4 -keskustelussa on mainittu, ettei Slashin kori peitä ylhäältä katsottuna renkaita täysin. Slash 4x4 Platinum Editionissa ei tule radiota mukana ja kori maalaamaton, muuten RTR. Miten tuo radioiden uupuminen tulkitaan tässä tapauksessa? Riittääkö, että kyseisestä autosta on kyseisellä korilla olemassa täysin RTR-versio? Pitääkö etsiä jokin toinen kori, joka peittää täysin renkaat? Entä jos tällaisesta autosta on jälkikäteen vaihdettu esimerkiksi moottori ja nopeudensäädin?

Alla vielä lainaus säännöstä:
RTR-auton ensiasennuskori ja renkaat ovat sallittu vaikka eivät täyttäisi annettuja mittasääntöjä,
auton korkeus mukaanlukien. RTR-autoksi lasketaan autot jotka ovat toimitettu tehtaalta 90%
valmiiksi koottuina. Vain osittain tehtaalla kootut autot eivät täytä RTR auton määritettä
(myyntipakkauksesta puuttuu radio-ohjauslaite ja/tai moottori, kori tjms. oleellinen osa).



tuota samaa ongelmaa myös hongnorin orkkis kopalla kun vaihdetaan muun merkin renkaat. ja eikös honkkarin orkkis vanne ole pienempi kun tuo säännöissä mainittu
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
RTR = Ready To Run, jos radio puuttuu auto ei ole RTR.

Auton hankitaan tehdessä jos on varaa ostaa PRO/KISA malli lienee varaa panostaa muihinkin osa-alueisiin. 4wd minimipaino puuttuu siitä syystä että riittävää tietoa ei ollut saatavilla, 4-vetoisten osalta painovaihtelu on vielä kaikenlisäksi erittäin suurta ja taitavat painaa järjestäen sen reilut 2,5kg

Tuohon voisi vielä lisätä lauselman että RTR korit ja renkaat ovat sallittu jos näitä ei muuten saada sääntöjen mukaisiksi.

Arvokkaita kommentteja odotellessa...

Tuon "ongelman" voisi kiertää niin, että siinä olisi maininta että tämän kyseisen autoluokan auton alkuperäiskori kelpaa, vaikka ei kaikki mitat täyttyisi? Ja kyseinen kori kelpaa vain kyseisessä autossa (paitsi tietysti jos se kori esimerkiksi peittää nuo renkaat ylhäältä katsottuna toisessa autossa, niin siinähän se olisi täysin sääntöjen mukainen). Ei tule ainakaan turhia pakollisia kustannusten nostoja. Ja tuon voisi itseasiassa nimenomaan lisätä siihen kohtaan, jossa tuosta renkaiden peittävyydestä säännöissä mainitaan, ja ettei se koske mitään muuta sääntökohtaa.

Poissa atarauskis

  • RSRCA
    • Profiili
Tarkoittaakos tämä RTR sääntö nyt sitten sitä, että Assot pelattiin pois? Auto kun on KIT :shock:
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Voi harmi. No ei sitten päässyt sc kisoihin tuollaisten sääntöjen takia. ROAR säännöllä olis ollut pari osallistujaa enemmän, mutta suomessahan pitää ainan keksiä noita osallistujia vähentäviä sääntöjä.


Pitääkin kysyä vielä tarkennus tuohon näennäisesti muuttamiseen. Jos auto on oikeasti mittoihin menevä saako sillä ajaa oli sen lähtökohta mikä tahansa.
« Viimeksi muokattu: 26.02.10 - klo: 20.16 kirjoittanut mmrc »
Multi surfase on hanurista

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Tuosta koriasiasta puhuttiin ihan erikseenkin ja silloin todettiin, että jos kori ei peitä renkaita täysin siitä on ko. kilpailijalle vain haittaa. Mahdollisissa kontakteissa esillä olevat renkaat voivat heittää auton männikköön ja lisäksi sisään joustaessa renkaat ottavat kiinni "lokareihin" eikä koko joustovara ole käytettävissä.

Ja atarauskis - kyllä kaikilla autoilla saa ajaa RTR-sääntö on vain "helpotus" RTR kuskeille, eli jos RTR-autopaketti ei mene sääntöihin teknisesti 100% voi sillä kuitenkin osallistua ilman lisähankintoja kuten kori tms.
Old fart

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Voi harmi. No ei sitten päässyt sc kisoihin tuollaisten sääntöjen takia. ROAR säännöllä olis ollut pari osallistujaa enemmän, mutta suomessahan pitää ainan keksiä noita osallistujia vähentäviä sääntöjä.
Miksi et päässyt ja ketkä jättäisi tulematta kisoihin kun on väljemmät säännöt. Voisitko taas hiukan kommentoida, etkä totuttuun tapaan vaan marttyyrinä totea, että v.... meni
Old fart

Poissa atarauskis

  • RSRCA
    • Profiili
Säännöt hyvät ja yksinkertaiset :wink: Ehdin jo säikähtää tota RTR sääntöä.
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Voi harmi. No ei sitten päässyt sc kisoihin tuollaisten sääntöjen takia. ROAR säännöllä olis ollut pari osallistujaa enemmän, mutta suomessahan pitää ainan keksiä noita osallistujia vähentäviä sääntöjä.
Miksi et päässyt ja ketkä jättäisi tulematta kisoihin kun on väljemmät säännöt. Voisitko taas hiukan kommentoida, etkä totuttuun tapaan vaan marttyyrinä totea, että v.... meni
No tuo auton rakentaminen on erikoinen sääntö toisaalla sanotaan että omavalmiste osia saa käyttää, toisaalla sanotaan että vääränkokoista autoa ei saa rakentaa luokkaan sopivaksi.
Eli jos nuo lisäykset ROAR sääntöön käsitin oikein niin tosiaan v....ksi meni.
Ja lisätään vielä että kai sinä tiedät sääntöjen tekijänä että mitä muutitte roar säännöistä.
Onko muuten m-8 autojen osat joka paikassa kiellettyjä vai vain jossain kohdin.
« Viimeksi muokattu: 26.02.10 - klo: 20.49 kirjoittanut mmrc »
Multi surfase on hanurista

Poissa RikuRassi

  • PRCA
    • Profiili
Molemmat peukut ylös, nyt on käytetty järkeä sääntöjä tehdessä! Iso kiitos projektiryhmälle, jolla on se epäkiitollinen tehtävä sääntöjen laatimisen lisäksi, että saa kuunnella varmasti paljon marinaa, murinaa ja suoranaista valitusta.

Tästä on hyvä lähteä luokkaa kehittämään.

Säännöissä jo onneksi huomioitu myös korin muokkaus erityisesti ulkokisoja varten, lähinnä siis alueet jotka korista saa avata hyppäämisen helpottamiseksi. Mielessäni jo kuvittelin kuinka SC-tuupit lähtee hyppäämään Jyskälän tai Vaasan isoja hyppyjä vallitsevaan vastatuuleen.. Ellei aukkoja tee niin saa nostajalla olla joku haavi jolla pyydystellä liiteleviä autoja..   :grin:

Ja eikun muuttolaatikkokauppaan...


Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Molemmat peukut ylös, nyt on käytetty järkeä sääntöjä tehdessä! Iso kiitos projektiryhmälle, jolla on se epäkiitollinen tehtävä sääntöjen laatimisen lisäksi, että saa kuunnella varmasti paljon marinaa, murinaa ja suoranaista valitusta.

Tästä on hyvä lähteä luokkaa kehittämään.

Säännöissä jo onneksi huomioitu myös korin muokkaus erityisesti ulkokisoja varten, lähinnä siis alueet jotka korista saa avata hyppäämisen helpottamiseksi. Mielessäni jo kuvittelin kuinka SC-tuupit lähtee hyppäämään Jyskälän tai Vaasan isoja hyppyjä vallitsevaan vastatuuleen.. Ellei aukkoja tee niin saa nostajalla olla joku haavi jolla pyydystellä liiteleviä autoja..   :grin:

Ja eikun muuttolaatikkokauppaan...



Myös tuolla jenkkilän kisoissa näkyy noita leikattuja koreja, joten positiivista että täällä on sama linjaus asian suhteen.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Hyvää duunia on tehty ja tärkeintä on se että kaikissa kisoissa on samat säännöt. Näin sitä pitää, mennään kausi kerrallaan ja jos korjattavaa tulee niin sitten vähän hienosäätöä.

Leikatut korit tulee myös osittain skaalamaisuudesta, 1:1 autoissa on tyhjät ikkunat rikkoontumisten takia :wink:

Kuten huomataan niin uuden lajin sääntöjen tekemiseen ei tarvita yhtää kylähullua vaan useampi sellainen, eli kisajärjestäjät :wink:. Mielestäni on pelkästään positiivinen asia että säännöt luodaan useamman kisajärjestäjän kesken eikä yhdessä essonbaarissa, nyt on saatu useampi näkemys asioihin ja noilla säännöillä on kaikkien hyvä lähteä kisoihin.

Ainoa mikä harmittaa, joutuu kauppaan hakemaan pyyhekumia että saa pyyhittyä makkarin seinältä luonnokset osittain oma valmisteisesta keskimoottorisesta SC10-2 autosta :cry:

Kylätason RC-kuski.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Ainoa mikä harmittaa, joutuu kauppaan hakemaan pyyhekumia että saa pyyhittyä makkarin seinältä luonnokset osittain oma valmisteisesta keskimoottorisesta SC10-2 autosta :cry:

Miksi sitä tarvitsisi pyyhkiä jos se on osittain? Eli pohjana on kuitenkin joku olemassa oleva sc10 auto?

Meikäläinenkin pääsis näköjään tolla alu slicellä osallistumaan. Vielä kun olis siihen senverran tyytyväinen, että viiteis osallistua :D. Yläpainoraja tuli mieleen ihan turvallisuuden takia. Koska kerran saa jopa isoja pannuja käyttää niin mikään ei estä tonnikeijjuja. Omakin tuntuu painavan aika paljon, että vähän epäilyttää...

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Miksi sitä tarvitsisi pyyhkiä jos se on osittain? Eli pohjana on kuitenkin joku olemassa oleva sc10 auto?

Pohjana osittain pyörän ripustukset kahdesta eri SC autosta, renkaat, puskurit ja kori. Aika hataralla pohjalla ollaan joten kisoihin keskitytään nykyisillä kaupallisilla versioihilla, voi olla että projekti totéutetaan omaksi huviksi ilman kisapaineita.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Risu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Hieno homma, että on säännöt paperilla. ISO kiitos kisa järjestäjille ja kaikille hommassa mukana olleille. Erityisesti moottori sääntö tyydytti itseäni. Piha sladittelijana ei tartte mennä moottori kauppaan.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Hyvät ja johdonmukaiset säännöt. Tästä on hyvä jatkaa, hienoa!
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Mitä tarkoitetaan tuolla renkaiden mekaanisella käsittelyllä???

Tai siis lähinnä mitä tällä säännöllä on haettu ja miksi se on kielletty?

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Varmaankin ns. dremelöintiä, eli halutaan ajaa "vakiofillareilla".
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Joo no tämän kuvittelinkin...
Lähinnä ihmetytti että mitä parantavaa dremelöintiä näihin renkaisiin on tehty...
Lähinnä siis ihmetytti että miksi se on kielletty?
Siis onko tällä nähty saavutettavan jotain ajo-ominaisuuksia parantavia vaikutuksia?

Entä jos on huomattu että rengas toimii paremmin kuluneena...
No saako sillon mennä radan reunaan sutimaan renkaita maata vasten mikäli renkaat on uudet eikä siis jossain toimikaan niin hyvin kuin puolikuluneet...

Ja kun siis lähinnä tulee vaan se mieleen että sitten tätä asiaa pitää katsastuksessa valvoa että renkaita ei tosiaan ole edes veitsellä viillelty, tai ylipäätään mitään niille tosiaan tehty.
Valvonnan helppoutta ja rajan vetämistä tosiaan mietin...

Kun jos ei oo nähty tosiaan mitään pidon selvää parannusta dremeliä käyttämällä niin miks se on kielletty?

Pitoaine on ymmärrettävä ja helppo seurattavakin.

Mut jos joku vetää kotona dremelillä kumeja pyöreemmäks tai muutenvaan kuluttaa niin senhän voi selittää ihan vaan kulumisena...
Joo... voihan joku sutia pitoainetta renkaisiin edellisenä iltanakin... mutta se etu on poistunut viimeistään ekan treenin aikana, joten hommakin on tosiaan hyvin helppo valvoa...

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Tuntuis, että renkaitten kuluttaminen ei olis se juttu, vaan se, että renkaita ei haluta "leikattavan", eli pysyttäydytään siinä kuviossa mitä on.
Flying Calacucco

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Jossain törmäsin vinkkiin, että asson vakiokumien pitoa voisi parantaa leikkelemällä renkaaseen yhden pitkittäisen uran lisää. Eli siis siitä ulkoreunan poikittaiskuviosta pari milliä keskeltä pois.

En kyllä usko, että tommosilla on kauheasti merkitystä ainakaan savella, kun esim. Pro-line tunkee krossissa hyväksi havaittuja renkaita markkinoille myös sc-malleina.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Jenkkilässä on renkaita leikelty ja saatu parempia tuloksia sen johdosta. Ihan hyvä että mekaaninen muokkaaminen (lue: leikkaaminen) on kielletty niin peli tasoittuu kun jollain on aina enemmän tieto/taitoa leikkelyn osalta.
Kylätason RC-kuski.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Jenkkilässä on renkaita leikelty ja saatu parempia tuloksia sen johdosta. Ihan hyvä että mekaaninen muokkaaminen (lue: leikkaaminen) on kielletty niin peli tasoittuu kun jollain on aina enemmän tieto/taitoa leikkelyn osalta.

Aika varmasti esim slashin vakio renkaasta saa leikkaamalla paljon paremman, vetopitoo saa kun leikkaa nappulan halki leveyssuuntaain ja sivuttais pitoo kun leikkaa pituus suuntaan. tulee lamellia lisää voiman suuntaan.  Tietty jossain se raja tulee vastaan että alkaa taittumaan alle.

vertaa normaalin auton talvi ja kesärengasta..
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Tuohon nyt ei tullut vielä selvyyttä, että jos ostaa 4x4 Slashin, niin sekö pitää pitää täysin vakiona että se on kisalaillinen? Ja Platinum versio ei sitten ole laillinen vaikka sama kori, renkaiden leveys, akseliväli, moottori, nopeudensäädin, servo, runko jne, vain siksi että Platinumiin pitää itse ostaa vastaanotin ja siinä on hieman alumiinihilpettä mukana?

Kysehän ei siis ole siitä, että "jos on varaa ostaa kisamalli, niin on varaa ostaa siihen toinenkin kori", vaan kyse on siitä, että kaikki eivät halua ostaa sitä RTR:ää koska maksaa turhasta (nimh-akku, laturi, radiot...) jos on jo tavaraa ennestään. Eikä muutenkaan saisi olla niin, että mittojen ja korin osalta vastaava auto on sallittu jos se on ostettu "kokonaisena". Entä jos RTR:stä joutuu vaihtamaan jonkin osan rikkoutuneen tilalle, pitääkö ostaa vakio vai saako ostaa hopup-osan? Vai pakottaako tuo hopup-osa sitten samantien vaihtamaan muutakin...

Kuitenkin radioiden "vaihtaminen" ainakin oman muistikuvan mukaan on sallittua esim jenkkilässä jopa Spec-kisoissa, joissa auton pitää olla täysin vakio. Samoin moni voi haluta vaihtaa 2.4 GHz radiot mahdollisten RTR-pakettien 27MHz radioiden tilalle. Jos tällaisesta autosta näkyy hieman renkaat ylhäältäpäin, niin meneekö radioiden vaihdon myötä myös kori ja/tai renkaat vaihtoon, että saa renkaat piiloon? Radioiden vaihtaminenhan on käytännössä sama asia kuin tuo, että melkein RTR:stä uupuu vain vastari...

Siis tämä "valitus" johtuu vain ja ainoastaan siitä, että mielestäni auton vakiokorilla pitäisi saada osallistua kilpailuun, olettaen siis että kyseessä kuitenkin tämän luokan auto tämän luokan korilla.

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
Hieman aikaista kysyä tässä vaiheessa, mutta onko mahdollista, että kesäksi ulkoradoille sallitaan myös 550 kannut?

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
bw. 7min finaali (ISO PEUKKU)
Jeps, täytynnee tästä alkaa aikataulun viilaukseen.

Voi harmi. No ei sitten päässyt sc kisoihin tuollaisten sääntöjen takia. ROAR säännöllä olis ollut pari osallistujaa enemmän, mutta suomessahan pitää ainan keksiä noita osallistujia vähentäviä sääntöjä.
Voi harmi niin. Myit sitten Short Course sääntöjen mukaisen auton pois vähän aikaa sitten, miks jos kuitenkin halusit osallistua?
Tosiaan jos olis tehty vaikka pienoisautosäännöt...mutta tehtiinkin tällä kertaa Short Course säännöt. Olis tosiaan voitu tehdä säännöt mitkä sallii ihan kaikki alustat, sittenpä olis osallistujia. Anna nyt jo olla.

Tästä saattaa syntyä keskustelua:
Lainaus
Paketista baanalle, sääntö
RTR-auton ensiasennuskori ja renkaat ovat sallittu vaikka eivät täyttäisi annettuja mittasääntöjä,
auton korkeus mukaanlukien. RTR-autoksi lasketaan autot jotka ovat toimitettu tehtaalta 90%
valmiiksi koottuina. Vain osittain tehtaalla kootut autot eivät täytä RTR auton määritettä
(myyntipakkauksesta puuttuu radio-ohjauslaite ja/tai moottori, kori tjms. oleellinen osa).
Sääntökomitean jäsen, säännön alkuperäinen kirjoittaja, kommentoinee tuonnempana.