Kirjoittaja Aihe: SC2-10 ja SC4-10 Säännöt ja mitä todennäköisimmin keskustelua  (Luettu 89769 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Viestiketjussa on sen verran hyviä pointteja että lienee paikallaan tarkentaa/hioa joitakin kohtia. Odottelen vielä helmeilevää keskustelua ja palaan sääntöporukan kanssa asiaan.

Hienoa että keskustelu on pysynyt hyvinkin asialinjalla!
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Hieman aikaista kysyä tässä vaiheessa, mutta onko mahdollista, että kesäksi ulkoradoille sallitaan myös 550 kannut?

Itse olen sitä mieltä, että kesäksi sääntöjä ei pitäisi erikseen muuttaa.

Ainoastaan nyt tuo koriasia mielestäni hieman vaatii tarkennusta, ja jossain vaiheessa sitten ehkä nelivedoille edes jokin minimipaino, jos ei muuten, niin jo selvyyden vuoksi. Vaikka se minimipaino olisi sitten hieman alakanttiin, niin olisi edes joku, esim 2400g. Säästyisi ainakin turhilta kysymyksiltä aiheen suhteen.

Poissa Koiranputki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Jenkkilässä on renkaita leikelty ja saatu parempia tuloksia sen johdosta. Ihan hyvä että mekaaninen muokkaaminen (lue: leikkaaminen) on kielletty niin peli tasoittuu kun jollain on aina enemmän tieto/taitoa leikkelyn osalta.

Onhan se ikävää jos jonkun mahdollinen osaaminen katsotaan pahasta. Eräät osaa "virittää" alustan, jouset, öljyt jne, ja saa käyttää taitonsa siihen mutta jos joku taitaa renkaiden modauksen niin tuon taidon käyttö on kielletty vai sen takia että se "tasoittaa" peliä. Kyseessähän on vain tietotaidon käyttö, joka ei vaadi taloudellisia panostuksia, kuten ehkä alustan säätö/modaus erilaisine öljyineen, jousineen jne.

Muutenhan säännöt ovat suunnilleen hyvät.

Tuohon ""Sivuikkunat saa poistaa sekä korin takaosaan (ei kattoon) tehdä
ilmankiertoa helpottavia aukkoja"" kaipaan hieman lisätarkenusta.
"aukkoja" on hyvin pyöreä käsite. Tuonhan voi tulkita niin että poistaa koko "pressun"( vai mikä lie) takaosasta ja jättää vain ne "tukirangat","kaatumahäkin" takapään koriin. Nooh, se miten se kestää siihen en ota kantaa.
 
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
SC koppa ei kyllä ilmankierron takia tarvii yhtään reikää lisää..

noihan on pohjasta täysin avoimia ja muutenkin ilmatilavuus on sitä luokkaa että ei pitäs kyllä tulla sen takia ongelmia.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Sääntöopus V1.1 on kommenttikierroksella, tarkennettu ao. keskustelun pohjalta sääntöjä.

Hyvä hyvä...

\ Jeppe
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Jenkkilässä on renkaita leikelty ja saatu parempia tuloksia sen johdosta. Ihan hyvä että mekaaninen muokkaaminen (lue: leikkaaminen) on kielletty niin peli tasoittuu kun jollain on aina enemmän tieto/taitoa leikkelyn osalta.

Onhan se ikävää jos jonkun mahdollinen osaaminen katsotaan pahasta. Eräät osaa "virittää" alustan, jouset, öljyt jne, ja saa käyttää taitonsa siihen mutta jos joku taitaa renkaiden modauksen niin tuon taidon käyttö on kielletty vai sen takia että se "tasoittaa" peliä. Kyseessähän on vain tietotaidon käyttö, joka ei vaadi taloudellisia panostuksia, kuten ehkä alustan säätö/modaus erilaisine öljyineen, jousineen jne.

Renkaan suorituskyky on 80-90% kokonaissuorituskyvystä ja renkaiden "preppaus" vaatii käsityötaitoja. Tämä ei ole helposti lähestyttävän kilpaluokan tavoite.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa jaan

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.large-scale-finland.eu
SC koppa ei kyllä ilmankierron takia tarvii yhtään reikää lisää..

noihan on pohjasta täysin avoimia ja muutenkin ilmatilavuus on sitä luokkaa että ei pitäs kyllä tulla sen takia ongelmia.

Haluatko faktaa väitteeseesi, vai käytkö ensin ulkona ajamassa jollain valmiilla crossiradalla?

Normaali painoinen 2 wd ainakin tarvitsee, ainakin siitä hyötyä.

4 wd luonollisesti hallittavissa paremmin ilmalennoissa ja kun ei kokemusta tästä ulkona, en turhaan edes mieti.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Tuota korin ikkunoiden leikkelemistä en tajua, missään muussa sähköluokassa ei koria saa silpoa?
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Tuota korin ikkunoiden leikkelemistä en tajua, missään muussa sähköluokassa ei koria saa silpoa?

Missään muussa maastosähköluokan autossa ei ole kokopeittävää koria.

Tuolla reijittämisellä haetaan sitä että auto on edes jollakin tavalla ulkoradoilla hyppyreissä toimiva.

Kuvissa Jesse Robbers:n CRCRC Modified SCT luokan voittoauto.

| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili


Voi harmi. No ei sitten päässyt sc kisoihin tuollaisten sääntöjen takia. ROAR säännöllä olis ollut pari osallistujaa enemmän, mutta suomessahan pitää ainan keksiä noita osallistujia vähentäviä sääntöjä.

Voihan oma napa.
Valivali ja vain oman navan tuijotusta.
Ihanko oikein pari kuskia jäi tämän takia pois... Ja näilläkö kuskeilla ei ole muita sähköjä... Just just.

Ajattelepas omaa napaasi pidemmälle ja mieti edes sekunti montako kuskia olis jääny ulkopuolelle nimenomaan tuon roar säännön takia.
Siinä olis 90% tällähetkellä ajavista joutunut mennä moottorikauppaan.

Sorry mutta nyt tää on niin naurettavaa oman navan tuijotusta ja täysin turhanpäiväistä ison miehen itkemistä (kirjaimellisesti) että enpä ole aikasemmin nähnytkään.

Ihan hämmästellä täytyy.

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Hieman aikaista kysyä tässä vaiheessa, mutta onko mahdollista, että kesäksi ulkoradoille sallitaan myös 550 kannut?

Itse olen sitä mieltä, että kesäksi sääntöjä ei pitäisi erikseen muuttaa.

Ainoastaan nyt tuo koriasia mielestäni hieman vaatii tarkennusta, ja jossain vaiheessa sitten ehkä nelivedoille edes jokin minimipaino, jos ei muuten, niin jo selvyyden vuoksi. Vaikka se minimipaino olisi sitten hieman alakanttiin, niin olisi edes joku, esim 2400g. Säästyisi ainakin turhilta kysymyksiltä aiheen suhteen.

550-kokohan on hieman vain pidempi kuin 540, mutta halkaisija on sama. Miksi se olisi kielletty, kun on nuo L-, ja XL-kokoisetkin kannut on sallittu. Kaikissa Traxxasin sc-autoissahan tulee 550-kokoinen moottori mukana, niin ei kai sitä haluta kieltää?

Ehkä moottorisäännön voisi määritellä suoraan kannun mittoina? Tai ainakin voisi linkata johonkin taulukkoon, missä noi koot (L, XL) määritellään. Käsittääkseni nuo 380, 540, 550, 720, jne. ovat alunperin Mabuchi-moottorivalmistajan mittoja, mutta mistä nuo L ja XL tulee?

karvanaama

  • Vieras
Renkaiden leikkaaminen kielletään, koska vaatii käsityötaitoa, mutta kopan leikkaaminen sallitaan. Yhtälailla mielestäni siinä taitoa ja kokemusta tarvitaan, että sillä saavutetaan tarvittava hyöty hypyissä ajamiseen. Onko se sitten helposti lähestyttävän luokan intresseissä, että aloitteleva kuski innostuneena modifioi koppaansa mieleisekseen, joka ei sitten mahdollisesti kestäkkään ajon(kaatojen) rasitusta. Ja taas kauppaan ostamaan uutta koria.

Renkaista esim. asson vakiorenkaille saadaan hieman lisää elinikää, mikäli niiden leikkaaminen sallittaisiin, mutta itse liputtaisin maastosarjan mukaisen rengassäännön puolesta, esim. 2-3 sallittua. Ei tarvitsisi suorittaa erillisiä rengastestejä löytääkseen parhaat joka radalle. Ja kuten aiemmin mainittiin, kokonaissuorituskyvystä renkaiden osuus on 80-90%. Ja varmasti löytyy kuskeja, jotka sen parhaan renkaan kulloiseenkin tilanteeseen haluavat hakea ja rahaa siihen investoida. Toki lisäten vielä, että RTR-renkaat tulisi sallia, ettei heti auton ostettuaan tarvitsisi ostaa uusia "kisalaillisia" renkuloita.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
"Rungossa olevien sivutörmäyssuojien on oltava
kokonaisuudessaan korin sisäpuolella, eikä ne saa näkyä korin alta suoraan sivulta katsottaessa."

Hobao Hyper 10 SC 4wd ei sit pääse kisaan, koska sivusuojat näkyy. Jos korin laittaa ihan ala-asentoon niin sit ottaa renkaat rapeasti kiinni koriin.
Eli mikä on säännön tarkoitus?

Säädettävä alusta ihan persiilleen, jotta korin voi saada mahdollisimman alas ettei suojat näy sivusta.
Axial SCX 10 TR

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
SC koppa ei kyllä ilmankierron takia tarvii yhtään reikää lisää..

noihan on pohjasta täysin avoimia ja muutenkin ilmatilavuus on sitä luokkaa että ei pitäs kyllä tulla sen takia ongelmia.

Haluatko faktaa väitteeseesi, vai käytkö ensin ulkona ajamassa jollain valmiilla crossiradalla?

Normaali painoinen 2 wd ainakin tarvitsee, ainakin siitä hyötyä.

4 wd luonollisesti hallittavissa paremmin ilmalennoissa ja kun ei kokemusta tästä ulkona, en turhaan edes mieti.

Lukaseppa uudestaan tuo mun kirjotus, en puhu mitään ilmakontrollista vaan ilmankierrosta kopassa (lähinnä liittyen jäähdytykseen) Jonka takia noita reikiä ilmeisesti saisi tehdä.

Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
No eihän SC koriin reikiä ruveta tekemään minkään jäähdytyksen takia...
Siks tehdään että saadaan se laskuvarjo edes vähän aukeamaan ja auto paremmin hyppäämään.

Ja tästä taas tullaankin Karvanaaman viestiin.
Hauska nähdä että on tosiaan muitakin jotka näitä porsaanreikien kummallisuuksia ihmettelee.
Tosiaan renkaan dremelöinti kielletty, mutta korista voi tehdä reikäjuuston.
MIKSI???

Mun mielestä ei ole hyvin perusteltu toi rengas sääntö sillä että joku toinen osaa niin siks pitää se kieltää.

Kielletäänkö kohta ajaminen?

Kun joku toinen on siinäkin asiassa aina parempi.

Ja siis... rungon jne muokkaaminen täysin vapaata, mutta renkaasen dremelillä hipasu ei.
Kumpiko näistä on halvempaa jne??? Renkaan muokkaaminen vai rungon valmistaminen???

Jotenkin kauheen ristiriitasta tosiaan kun toinen ajo-ominaisuuksia parantava asia on sallittu ja toinen kielletty.
Molemmat pystyy tekemään samalla työkalulla... korin silvonta ja renkaan vuoleminen.
Vaatii samat taidot...
Yhtä halpaa ja vaikeeta molempien tekeminen.

Mä en ymmärrä ja ihan semmosia oikeita perusteluita kaipaisin että ymmärrykseen menis.

Poissa Veskuvaan

  • Fullspeed RC
    • Profiili
...mutta kopan leikkaaminen sallitaan.
Oikein ! Scalemaisuutta kehiin ja lasit pois...

Renkaiden leikkaaminen kielletään...
Tosta en ole ihan samaa mieltä, kuviointi on mun mielestä verrattavissa renkaan "sorvaamiseen" eli noilla perusteilla kuluneilla renkailla ei saisi ajaa jos sillä tavoittelee lisääntynyttä pitoa mm. lyhentyneiden nappuloiden muodossa

Esim. JC:n sivulta lainattuna
Goose Bumps in new condition excel on soft surfaces with either dry or wet conditions. Worn Goose Bumps excel on indoor or outdoor clay tracks...
Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Korin leikkelemiseen voisi laittaa tarkennusta. Sivuikkunoiden osalta ei epäselvyyttä liene, jos ne saa poistaa kokonaankin, mutta vastaavasti muilta osin pitäisi mielestäni esimerkiksi määritellä maksimi pinta-ala noille rei'ille, ja sen osalta voisi vielä rajata reikien muotoja sellaisiksi, että pinta-alan pitää olla helposti laskettavissa (ympyrät tai neliskanttiset). Muutenhan tuosta helposti kannattaa leikata reilusti pois.

Tai vaihtoehtoisesti rajata leikkausrajat korien "turvakaarien" mukaan, eli niistä saisi poistaa vain sen väliosan. Ja vielä vaikkapa määritellä sen, että kuinka monta reikää tällöin saa tehdä (esimerkiksi että kaksi). Ja että tällöin leikkaus tulisi suorittaa nimenomaan noiden rajojen mukaisesti. Nyt kun tarkemmin katsoin tuota aiempaa kuvaa, niin jos tuo on Blitzin vakiokori, niin siinä joutuisi kyllä sitten ilmeisesti leikkaamaan väkisinkin melko suuren pinta-alan pois, jos haluaa ohjaamon taakse reiät tehdä. Eli sen suhteen tuo pinta-ala olisi parempi.

Vaikka en sitten kyllä tiedä, että kuinka tasapainoisesti auto edes hyppää, jos takaa on avattu reilusti, jos ei kuitenkaan muualle saa tehdä reikiä, joten voipi olla että rajoitus olisi turha...

Olisiko tuo aiemman kuvan SC-auto laiton, kun siinä on reikiä myös konepellissä?
« Viimeksi muokattu: 27.02.10 - klo: 14.50 kirjoittanut mof »

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
SC koppa ei kyllä ilmankierron takia tarvii yhtään reikää lisää..

noihan on pohjasta täysin avoimia ja muutenkin ilmatilavuus on sitä luokkaa että ei pitäs kyllä tulla sen takia ongelmia.

Noillahan tosiaan yritetään parantaa auton hyppyominaisuuksia etenkin pihalla, jossa tuuli voi helposti vielä kasvattaa leijaefektiä reilusti.

karvanaama

  • Vieras
Varmasti hyppyominaisuudet parantuvat, sitä en kiellä kun en tiedä, mutta suurimman hyödyn tästä saanevat ne samat kuskit, jotka hyötyisivät eniten renkaan leikkaamisestakin. Eli pitkään harrastaneet ja kokemusta asioista omaavat. Samat kuskit osaa ajaa hypyt varmasti matti meikäläistä paremmin myös leikkaamattomalla korilla, joten tässäkin suhteessa modifiointi vain tulisi kasvattamaan tasoeroja kuljettajien välillä.

En tiedä millaisia hyppyreitä sähkökrossiradoilla, joilla näillä autoilla ulkona tullaan ajamaan on, mutta ei luulisi niiden suurimpien loikkien kiertämisen olevan ylitsepääsemätön ongelma. Näin jäisi leijailu ja tarve kopan leikkelylle pois. Skaalamaisuuden nimissä kopan leikkaaminen kuulostaa hieman kaukaa haetulta.

Meille Kotkan SC-autoilijoille tulevana kesänä laitettava rata ei ainakaan tule sisältämään sellaisia hyppyjä, joissa tuota leija-ilmiötä pääsee syntymään. Tosin ei siitä myöskään tule minkään lajiliiton ym. tahon vaatimusten mukaista, mutta tullee palvelemaan ko. luokkaa muuten mainiosti.

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
Hieman aikaista kysyä tässä vaiheessa, mutta onko mahdollista, että kesäksi ulkoradoille sallitaan myös 550 kannut?

Itse olen sitä mieltä, että kesäksi sääntöjä ei pitäisi erikseen muuttaa.

Ainoastaan nyt tuo koriasia mielestäni hieman vaatii tarkennusta, ja jossain vaiheessa sitten ehkä nelivedoille edes jokin minimipaino, jos ei muuten, niin jo selvyyden vuoksi. Vaikka se minimipaino olisi sitten hieman alakanttiin, niin olisi edes joku, esim 2400g. Säästyisi ainakin turhilta kysymyksiltä aiheen suhteen.

550-kokohan on hieman vain pidempi kuin 540, mutta halkaisija on sama. Miksi se olisi kielletty, kun on nuo L-, ja XL-kokoisetkin kannut on sallittu. Kaikissa Traxxasin sc-autoissahan tulee 550-kokoinen moottori mukana, niin ei kai sitä haluta kieltää?

Ehkä moottorisäännön voisi määritellä suoraan kannun mittoina? Tai ainakin voisi linkata johonkin taulukkoon, missä noi koot (L, XL) määritellään. Käsittääkseni nuo 380, 540, 550, 720, jne. ovat alunperin Mabuchi-moottorivalmistajan mittoja, mutta mistä nuo L ja XL tulee?

Itse olen käsittänyt asian siten, että halkaisija on juuri tuo numero 540, 550 jne. S, L ja XL määrittävät kannun pituuden. Olen lukemani perusteella ymmärtänyt, että nimenomaan 550-kokoluokan kone sopisi parhaiten SC-autoon, esim honkkariin tai hyperiin. Kone toimisi todennäköisesti hyvin myös ulkoradoilla.

Edit: Mietin vielä sitäkin pointtia, että autoillahan pyritään keveyteen. Isompi kone tuo tehonsa ohella myös lisäpainoa.
« Viimeksi muokattu: 27.02.10 - klo: 15.17 kirjoittanut SlidSlide »

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Muutaman kanssa kun olen jutellut niin tuo RTR sääntö on jäänyt hieman epäselväksi ja tulkinnanvaraiseksi. Moni mieltää asian niin että kisaan voi osallistua vain autolla joka on RTR pohjainen.

Saisiko tähän hieman tarkennusta miten tämä RTR sääntö tulkitaan?
Kylätason RC-kuski.

Mika R

  • Vieras
No huh huh.. niin varmaan  :grin:

Eiköhön se tarkoita sitä että pelivaraa sääntöjen suhteen jätetään niin, että suoraan paketista pääsee skabaan mukaan vaikka auto ei aivan sääntöjen mukainen olisikaan. Minusta järkevä veto.

Käytetään nyt sitä järkeä  :wink:

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Ylärajapainoa on kyllä pohdittu ja itse olisin sitä vielä ennen kevättä lisäämässä. Vaikkei muuten mutta siitä syystä että painavampi auto on hankalampi "nojata" ulos eli sillä saa etua nyt (vielä) kun isot koneet on sallittu. Kunhan saadaan lisätietoa alustojen painoista, vedetään raja sitten.

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili


Voi harmi. No ei sitten päässyt sc kisoihin tuollaisten sääntöjen takia. ROAR säännöllä olis ollut pari osallistujaa enemmän, mutta suomessahan pitää ainan keksiä noita osallistujia vähentäviä sääntöjä.

Voihan oma napa.
Valivali ja vain oman navan tuijotusta.
Ihanko oikein pari kuskia jäi tämän takia pois... Ja näilläkö kuskeilla ei ole muita sähköjä... Just just.

Ajattelepas omaa napaasi pidemmälle ja mieti edes sekunti montako kuskia olis jääny ulkopuolelle nimenomaan tuon roar säännön takia.
Siinä olis 90% tällähetkellä ajavista joutunut mennä moottorikauppaan.

Sorry mutta nyt tää on niin naurettavaa oman navan tuijotusta ja täysin turhanpäiväistä ison miehen itkemistä (kirjaimellisesti) että enpä ole aikasemmin nähnytkään.

Ihan hämmästellä täytyy.
Hoke missä kohtaa puhuin sähköistä. En missään Hoke jos kommentoit jotain, ota kantaa vain jos tiedät asiasta jotain. Hoke tuossa nenäliina, kun näytät tarvitsevan.

ToniP,MikkoL tai HVoltage. kertokaa vielä miten m-8:sta muokkaamis sääntö tulkitaan, jos alusta on tehty esim. itse ja siinä on käytetty paljon m-8 auton osia ja auto siis mittojen puolesta ok saako sellaisella alustalla ajaa.
« Viimeksi muokattu: 27.02.10 - klo: 17.42 kirjoittanut mmrc »
Multi surfase on hanurista

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Itse olen käsittänyt asian siten, että halkaisija on juuri tuo numero 540, 550 jne. S, L ja XL määrittävät kannun pituuden. Olen lukemani perusteella ymmärtänyt, että nimenomaan 550-kokoluokan kone sopisi parhaiten SC-autoon, esim honkkariin tai hyperiin. Kone toimisi todennäköisesti hyvin myös ulkoradoilla.

Edit: Mietin vielä sitäkin pointtia, että autoillahan pyritään keveyteen. Isompi kone tuo tehonsa ohella myös lisäpainoa.

540:n ja 550:n halkaisija on sama. 550 on pitempi, jolloin siinä on enemmän vääntöä. Ja keveys ei ole mikään itseisarvo, vaan ajettavuus. Ja ainakin sisäradoilla nopeisiin takavetoihin on laitettu punttia ihan reippaasti kyytiin.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
ToniP,MikkoL tai HVoltage. kertokaa vielä miten m-8:sta muokkaamis sääntö tulkitaan, jos alusta on tehty esim. itse ja siinä on käytetty paljon m-8 auton osia ja auto siis mittojen puolesta ok saako sellaisella alustalla ajaa.

Eikö tuo ole kerrottu aika selkeästi sääntöjen ensimmäisissä lausekkeissä kohdassa Yleistä. Oma tulkinta on että auto pitää pohjautua autoon joka on yleisesti saatavilla oleva Short Course auto, ei omavalmiste.

Miksi muuten jaksat vouhkata siitä patterikasista? Kyllä sille varmaankin oma kilpaluokka missä niillä pääsee kisaamaan.
Kylätason RC-kuski.

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Varmasti hyppyominaisuudet parantuvat, sitä en kiellä kun en tiedä, mutta suurimman hyödyn tästä saanevat ne samat kuskit, jotka hyötyisivät eniten renkaan leikkaamisestakin. Eli pitkään harrastaneet ja kokemusta asioista omaavat. Samat kuskit osaa ajaa hypyt varmasti matti meikäläistä paremmin myös leikkaamattomalla korilla, joten tässäkin suhteessa modifiointi vain tulisi kasvattamaan tasoeroja kuljettajien välillä.
Voihan sitä ottaa mallia kokeneilta kuljettajilta, tai kysyä neuvoa. Korien leikkaaminen myös lisää ajonautintoa, ei pelkästään autojen nopeuksia. Etenkin tuulisella säällä tuo voi olla ongelma, ja käytännössä pilata ajonautinnon. Sitä ei vain pelkästään sisäradoilla ajaneet välttämättä ole itse kokeneet.

Lainaus
En tiedä millaisia hyppyreitä sähkökrossiradoilla, joilla näillä autoilla ulkona tullaan ajamaan on, mutta ei luulisi niiden suurimpien loikkien kiertämisen olevan ylitsepääsemätön ongelma. Näin jäisi leijailu ja tarve kopan leikkelylle pois.

Ei tuossakaan ole tuota triplaa kovin helppo kiertää...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rThPJd9iqQ0[/youtube]

Toki siitä voi ajaa riittävän hiljaa, mutta ei sekään kivaa ole.

Lainaus
Skaalamaisuuden nimissä kopan leikkaaminen kuulostaa hieman kaukaa haetulta.

1:1 autoissahan ei tuossa lavan päällä ole "pressua", eikä 1:1 autot ole pohjasta niin auki, että siitä moinen laskuvarjo syntyisi. Skaalamaisuuden nimissä jos tuota asiaa ajattelee, niin koko lava pitäisi leikata pois, tai jättää korkeintaan ne turvakaaret siihen... Ja lähes koko auton pohjan peittävä undertray pitäisi tulla pakolliseksi

Lainaus
Meille Kotkan SC-autoilijoille tulevana kesänä laitettava rata ei ainakaan tule sisältämään sellaisia hyppyjä, joissa tuota leija-ilmiötä pääsee syntymään. Tosin ei siitä myöskään tule minkään lajiliiton ym. tahon vaatimusten mukaista, mutta tullee palvelemaan ko. luokkaa muuten mainiosti.

Kaikkialla ei ole kuitenkaan mahdollisuutta tai mielenkiintoa tehdä jokaiselle luokalle uutta rataa.
« Viimeksi muokattu: 27.02.10 - klo: 19.46 kirjoittanut mof »

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
SC koppa ei kyllä ilmankierron takia tarvii yhtään reikää lisää..

noihan on pohjasta täysin avoimia ja muutenkin ilmatilavuus on sitä luokkaa että ei pitäs kyllä tulla sen takia ongelmia.

Noillahan tosiaan yritetään parantaa auton hyppyominaisuuksia etenkin pihalla, jossa tuuli voi helposti vielä kasvattaa leijaefektiä reilusti.

Kyllä minä sen tiedän, olen slashilla koittanu kyllä hypätä vähintäänkin liian pitkiä tuplia siinä onnistumatta kyseisen ominaisuuden takia.

Ite olisin kyllä silti sen kannalla että koria ei saisi leikata, menee mahottomaksi jos näilläkin pitää pystyy vetään 8-10m pitkää tuplaa kisassa, ei tule kestämään minkään valmistajan auto moista.

edit: esim ton vaasan radan triplan voi kyllä ajaa leikkaamattomalla kopalla tupla ykkösenä,
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
ToniP,MikkoL tai HVoltage. kertokaa vielä miten m-8:sta muokkaamis sääntö tulkitaan, jos alusta on tehty esim. itse ja siinä on käytetty paljon m-8 auton osia ja auto siis mittojen puolesta ok saako sellaisella alustalla ajaa.

Mun puolesta auto saa olla tehty vaikka rullalaudasta, brio junaradasta ja vanhasta nikko autosta...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Hobao Hyper 10 SC 4wd ei sit pääse kisaan, koska sivusuojat näkyy. Jos korin laittaa ihan ala-asentoon niin sit ottaa renkaat rapeasti kiinni koriin.
Eli mikä on säännön tarkoitus?

Näkyykö ne kokonaan?
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |