Kirjoittaja Aihe: SC2-10 ja SC4-10 Säännöt ja mitä todennäköisimmin keskustelua  (Luettu 89824 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Renkaiden leikkaaminen kielletään, koska vaatii käsityötaitoa, mutta kopan leikkaaminen sallitaan. Yhtälailla mielestäni siinä taitoa ja kokemusta tarvitaan, että sillä saavutetaan tarvittava hyöty hypyissä ajamiseen. Onko se sitten helposti lähestyttävän luokan intresseissä, että aloitteleva kuski innostuneena modifioi koppaansa mieleisekseen, joka ei sitten mahdollisesti kestäkkään ajon(kaatojen) rasitusta. Ja taas kauppaan ostamaan uutta koria.

Renkaista esim. asson vakiorenkaille saadaan hieman lisää elinikää, mikäli niiden leikkaaminen sallittaisiin, mutta itse liputtaisin maastosarjan mukaisen rengassäännön puolesta, esim. 2-3 sallittua. Ei tarvitsisi suorittaa erillisiä rengastestejä löytääkseen parhaat joka radalle. Ja kuten aiemmin mainittiin, kokonaissuorituskyvystä renkaiden osuus on 80-90%. Ja varmasti löytyy kuskeja, jotka sen parhaan renkaan kulloiseenkin tilanteeseen haluavat hakea ja rahaa siihen investoida. Toki lisäten vielä, että RTR-renkaat tulisi sallia, ettei heti auton ostettuaan tarvitsisi ostaa uusia "kisalaillisia" renkuloita.

Koriin reamerilla tai poralla (tjms.) pyöreiden reikien tekeminenhän onkin yhtä vaativa tehtävä kuin kahden/neljän renkaan samanlaisiksi viilaaminen. Sitten itketään kun toi "setä" sano että nää renkaat pitää viilata noin ja näin ja nyt nää on pilalla kun dremeli haukkasi palan renkaasta...

Kuka testaa ja ilmoittaa ne perushyvät renkaat kaikille toimiviksi, tähän vielä päälle se taattu saatavuus. Säännöissä on ilmoitettu että kisajärjestäjä parhaan kykynsä mukaan ilmoittaa radalle sopivan renkaan.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
550-kokohan on hieman vain pidempi kuin 540, mutta halkaisija on sama. Miksi se olisi kielletty, kun on nuo L-, ja XL-kokoisetkin kannut on sallittu. Kaikissa Traxxasin sc-autoissahan tulee 550-kokoinen moottori mukana, niin ei kai sitä haluta kieltää?

Ainakin Traxxas ilmoittaa Velineon 3500 moottorin olevan 540-srj moottori.

http://www.traxxas.com/products/accessories/pdf/KC1075_velineon3500_070706.pdf
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
550-kokohan on hieman vain pidempi kuin 540, mutta halkaisija on sama. Miksi se olisi kielletty, kun on nuo L-, ja XL-kokoisetkin kannut on sallittu. Kaikissa Traxxasin sc-autoissahan tulee 550-kokoinen moottori mukana, niin ei kai sitä haluta kieltää?

Ainakin Traxxas ilmoittaa Velineon 3500 moottorin olevan 540-srj moottori.

http://www.traxxas.com/products/accessories/pdf/KC1075_velineon3500_070706.pdf

Itseasiassa 2wd Slashin Titan 550 kone taitaa olla 550 kokoinen, ja käsittääkseni Losi Striken kone on ~sama kuin tuo Titan. Että sääntöihin voisi toki lisätä ainaki poikkeuksen (tuohon RTR-sääntöön vaikkapa) myös tuon osalta.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
540 kone = 36mm halkasija ja 40mm pituus
550 kone = 36mm halkasija ja 50mm pituus

jnejne
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
ToniP,MikkoL tai HVoltage. kertokaa vielä miten m-8:sta muokkaamis sääntö tulkitaan, jos alusta on tehty esim. itse ja siinä on käytetty paljon m-8 auton osia ja auto siis mittojen puolesta ok saako sellaisella alustalla ajaa.

Mun puolesta auto saa olla tehty vaikka rullalaudasta, brio junaradasta ja vanhasta nikko autosta...

Siinä tapauksessa korjausta sääntöihin ettei jää tulkinnanvaraa näistä omavalmisteisista kilpureista. Nykyisellään käsitän ettei omavalmisteisia autoja saisi käyttää vaan autot pitää olla luokkaan tarkoitettuja yleisesti saatavilla olevia SC autoja.

Ihan hyvä jos sääntöjä ei rukata liian tiukoiksi rakentelun osalta, kunhan auto muuten täytää säännöissä vaadittavat kriteerit.
Kylätason RC-kuski.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
ToniP,MikkoL tai HVoltage. kertokaa vielä miten m-8:sta muokkaamis sääntö tulkitaan, jos alusta on tehty esim. itse ja siinä on käytetty paljon m-8 auton osia ja auto siis mittojen puolesta ok saako sellaisella alustalla ajaa.

Mun puolesta auto saa olla tehty vaikka rullalaudasta, brio junaradasta ja vanhasta nikko autosta...

...niin, jos oikein tarkkaan katsot, mieleipide oli minun. Tuota sääntöopusta kun on ollut tekemässä vähän useampi instanssi.

Siinä tapauksessa korjausta sääntöihin ettei jää tulkinnanvaraa näistä omavalmisteisista kilpureista. Nykyisellään käsitän ettei omavalmisteisia autoja saisi käyttää vaan autot pitää olla luokkaan tarkoitettuja yleisesti saatavilla olevia SC autoja.

Ihan hyvä jos sääntöjä ei rukata liian tiukoiksi rakentelun osalta, kunhan auto muuten täytää säännöissä vaadittavat kriteerit.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa AssoRacing

  • EKpa ry
    • Profiili
    • http://www.saikart.fi/
Säänöistä poimittu.
Moottori:Vapaakäämityksinen harjallinen tai
harjaton 540/L/XL-kokoluokan
moottori



Haloo!! Kukas moisen meni keksimään..
juuri kun löytyi kone jossa lämmöt kestää kurissa. (Novak HV4.5 kone koko 550)


Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ok, ymmärsin väärin kun luulin että kommenttisi oli sääntöryhmän kommentti. Näissä asioissa sääntöjen luojat profiloituu nopeasti ja väärinkäsityksiä tulee helposti.
Kylätason RC-kuski.

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
540 kone = 36mm halkasija ja 40mm pituus
550 kone = 36mm halkasija ja 50mm pituus

jnejne

Vielä on pakko kysyä, että mikä mikä oli perusteluna sille, ettei 550 kokoluokan kone ole sallittu? Nopeus, paino, vääntö (tuskin?), teho vai hinta?

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Oma kommenttini olkoon vaikka että onneks peruin kaupat kilpurista.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Oma kommenttini olkoon vaikka että onneks peruin kaupat kilpurista.

Miksi "onneksi"? Nythän se olisi helppo ostaa, ku säännöt on kutakuinkin selvät.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
540 kone = 36mm halkasija ja 40mm pituus
550 kone = 36mm halkasija ja 50mm pituus

jnejne

Vielä on pakko kysyä, että mikä mikä oli perusteluna sille, ettei 550 kokoluokan kone ole sallittu? Nopeus, paino, vääntö (tuskin?), teho vai hinta?

ny meni kyllä puurot ja vellit sekas noide koneiden suhtee itellä :D

540 koneeesta on siis S/L/XL mallit pituudet 50/60/74mm nämä ainakin Feigaolla

itellä on noita feigao pohjasia koneita (speedpassion ja cs)
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Oma kommenttini olkoon vaikka että onneks peruin kaupat kilpurista.

Miksi "onneksi"? Nythän se olisi helppo ostaa, ku säännöt on kutakuinkin selvät.

No tämmöset omat kommentit kannattaa jättää sinne omaan arvoonsa.

Musta nuo säännöt ovat hyvä lähtökohta ja kisakokemusten karttuessa niitä varmaan hiotaan sitten kohdilleen. Eiköhän tässä toivottavasti kuitenkin jatketa sillä linjalla, että skaboissa ei liikaa kiristellä? Kiitokset sääntökomitealle.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Säänöistä poimittu.
Moottori:Vapaakäämityksinen harjallinen tai
harjaton 540/L/XL-kokoluokan
moottori



Haloo!! Kukas moisen meni keksimään..
juuri kun löytyi kone jossa lämmöt kestää kurissa. (Novak HV4.5 kone koko 550)



Tuo novakin kone on mitoiltaan lähelke 540XL feigaota, mistä lie tuo novakin 550 kokoluokka tulee. Tuskin tuota konetta kannattaa sentaan pois rajata, taitaa monikin ajaa 4wd:ta juurikin noilla koneilla.

Motor Size: 2.84”; 72.1 mm (Length); 1.41”; 35.8 mm (Diameter)
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
Säänöistä poimittu.
Moottori:Vapaakäämityksinen harjallinen tai
harjaton 540/L/XL-kokoluokan
moottori



Haloo!! Kukas moisen meni keksimään..
juuri kun löytyi kone jossa lämmöt kestää kurissa. (Novak HV4.5 kone koko 550)



Tuo novakin kone on mitoiltaan lähelke 540XL feigaota, mistä lie tuo novakin 550 kokoluokka tulee. Tuskin tuota konetta kannattaa sentaan pois rajata, taitaa monikin ajaa 4wd:ta juurikin noilla koneilla.

Motor Size: 2.84”; 72.1 mm (Length); 1.41”; 35.8 mm (Diameter)

Samaa konetta itsekin ostamassa, ja mitä suomalaisia että ulkomaalaisia foorumeita olen lukenut, se on todettu yhdeksi parhaista koneista SC-autossa. Lämmöt pysyy hyvin kurissa ja tehoa riittää.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Käsittääkseni tarkkaan määrittelyä ei noilla L/XL kokoluokille ei taida edes olla, ovat vain steroideja saaneita ~540-sarjan koneita. Taitaa valmistajatkin sekoilla hyvin paljon ja L ja XL kuulostavat markkinointimateriaalissa komeilta...

Tolla nyt kitketään pois vain se että ei kukaan rupea ruuvammaan sähköpyörätuolin koneita noihin kun kerran saa autoja vapaasti rakennella.

Tämä jeesustelu kun jatkuu niin pitänee varmaan laittaa että moottorin päädyn halkaisija ~36mm, kannun pituus vapaa = 540/L/XL, kun 540-srj koneessa on tuo 35,8mm pääty.

(Moottorin pääty on siis se osa johon tulee moottorin kiinnitysruuvit kiinni)
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Säännöissä voisi lukea esim. 500-sarjan koneet.

Nuo mitoituksethan ovat menettäneet hieman merkitystään kiinavalmistajien myötä, kun kaikenmaailman L ja XL koneita on tullut.

Ja miksi en olisi saanut kommenttiani laitta, tai miksi se pitäisi jättää huomiotta?

Tosiasia on että luettuani säännöt laitoin peruutuksen menemään, ei ole mun juttu ainakaan vielä..
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Tosiasia on että luettuani säännöt laitoin peruutuksen menemään, ei ole mun juttu ainakaan vielä..

Kun kerran otit puheeksi lienee paikallaan kysyä mikä kohta säännöissä ei ole sun juttu?
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Esimerkiksi korin leikkeleminen, 4wd luokan vapaa korkeus/mataluus, moottorirajoitus.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Esimerkiksi korin leikkeleminen, 4wd luokan vapaa korkeus/mataluus, moottorirajoitus.

Mikäs kumma moottori sinne pitäs saada?

luulis 540 sarjasta löytyvän riittävää, tuo 4wd korkeus/mataluus johtunee siitä ettei ole tarpeeksi tietoa olemassa olevien autojen vakiokorkeuksista jne. Aika epäreilua jos joutuu jossakin automallissa nostaa turhaan koppaa vaikka 40mm että mene sääntöön läpi.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Tuo novakin kone on mitoiltaan lähelke 540XL feigaota, mistä lie tuo novakin 550 kokoluokka tulee. Tuskin tuota konetta kannattaa sentaan pois rajata, taitaa monikin ajaa 4wd:ta juurikin noilla koneilla.

Motor Size: 2.84”; 72.1 mm (Length); 1.41”; 35.8 mm (Diameter)
Novakin kannussa menee ruuvit läpi, joten käytännössä kone on halkaisijan puolesta pienempi. Pituuden puolella jonkin verran rajoitusta taitaa tulla myös sensoreiden vaatimasta tilasta. Sikäli 540XL Feigao on kyllä isompi.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

karvanaama

  • Vieras
Aiemmin mof:n esimerkiksi laittama videon pätkä sähkökrossista sai jopa minut ymmärtämään, miksi koneita ei haluta rajoittaa ja miksi koppia halutaan leikata. Todella nopea rata ja ainoastaan suuria hyppyjä. Onko tuo vaasan rata tyypillinen esimerkki kotimaisista sähkökrossiradoista? Mikäli niin on, niin luokan vetovoima hiipui juuri omalta kohdalta.

Yleisesti ottaen hienoa, että sääntötyöryhmä sai näinkin lyhyessa ajassa selkeät puitteet luokan eteenpäin viemiselle, kaikesta väännöstä huolimatta.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Aiemmin mof:n esimerkiksi laittama videon pätkä sähkökrossista sai jopa minut ymmärtämään, miksi koneita ei haluta rajoittaa ja miksi koppia halutaan leikata. Todella nopea rata ja ainoastaan suuria hyppyjä. Onko tuo vaasan rata tyypillinen esimerkki kotimaisista sähkökrossiradoista? Mikäli niin on, niin luokan vetovoima hiipui juuri omalta kohdalta.

Yleisesti ottaen hienoa, että sääntötyöryhmä sai näinkin lyhyessa ajassa selkeät puitteet luokan eteenpäin viemiselle, kaikesta väännöstä huolimatta.

Ootko 1/8" polttis radalla vieraillu? nn. jyväskylän radalla taitaa tuo takatupla olla n.12m pitkä (nokasta kunnolla ländiin) 1/8" crossilla se menee että kohina käy ja vaikka pitkäksikin. Kovalla tuulella ei tosin silläkään, tahtoo lentää minne sattuu

Slashi tippuu jo puolessa välissä alas vaikka piiskaa 6.5 koneella niin paljon kun siihen saa vauhtia ja yleisimmiten hajoo. Ei siis kannata koittaa ees :D

Silti ajaminen on todella hauskaa. Noi taka tuplat pystyy ajamaan hyvällä vauhilla ihan maitakin pitkin.

Tos olis josen näytös mite siitä tuplasta mennää http://www.youtube.com/watch?v=MY-TRKom4pE

ei taida sc auto ihaa tollee mennä :D

« Viimeksi muokattu: 27.02.10 - klo: 23.04 kirjoittanut MirosHima »
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Aiemmin mof:n esimerkiksi laittama videon pätkä sähkökrossista sai jopa minut ymmärtämään, miksi koneita ei haluta rajoittaa ja miksi koppia halutaan leikata. Todella nopea rata ja ainoastaan suuria hyppyjä. Onko tuo vaasan rata tyypillinen esimerkki kotimaisista sähkökrossiradoista? Mikäli niin on, niin luokan vetovoima hiipui juuri omalta kohdalta.

Yleisesti ottaen hienoa, että sääntötyöryhmä sai näinkin lyhyessa ajassa selkeät puitteet luokan eteenpäin viemiselle, kaikesta väännöstä huolimatta.

Youtubesta löydät Maastosarja 2009 videot samalta käyttäjältä jonka tuo Vaasan radankin video oli. Radoissa on eroja, mutta jos nyt joka radalla olisi hyvä pystyä ajamaan, niin olisihan se kiva että autot olisi sellaisia joilla siihen pystyisi.

Tässä vielä kaikki maastosarjan 2009 radat:

Jyväskylä:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rqj2Eux4Zqw[/youtube]

Vaasa:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rThPJd9iqQ0[/youtube]

Lavanko:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vZRYFJFsdDM[/youtube]

Hyvinkää:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZyqzOABF424[/youtube]

Koria saa leikata ilmeisesti jopa jenkkilässä, siellä on vain 17.5T koneet ja radoilla ei ole yleensä noin korkeita hyppyjä. Mutta tosiaan siltikin niitä leikellään...

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Lainaus
Voi harmi niin. Myit sitten Short Course sääntöjen mukaisen auton pois vähän aikaa sitten, miks jos kuitenkin halusit osallistua?
Tosiaan jos olis tehty vaikka pienoisautosäännöt...mutta tehtiinkin tällä kertaa Short Course säännöt. Olis tosiaan voitu tehdä säännöt mitkä sallii ihan kaikki alustat, sittenpä olis osallistujia. Anna nyt jo olla.
ToniP onko jossain muussa luokassa moista vaatimusta että auton pitää olla ns. tehdasvalmisteinen. Yleensä säännöissä luokka on määritelty vain mitoilla ja mahdollisesti korin osalta valmistajien malleilla, kuten ROAR säännöissäkin. Ja ToniP en ole ikinä sellaista sääntöä ehdottanutkaan missä ei mitoituksen mukaaan toimittais.
Toni toisiaan joo myin yhden SC auton poiskin koska se ei vastannut ominaisuuksiltaan luokan vaatimuksia.

Ja Koheltajaa kiinnosti miks haluaisin ajaa m-8 autosta modatulla SC autolla, siksi että se on parempi lähes joka osa-alueelta, kuin tehdasvalmisteinen SC auto. Ja kyseisiä autoja kun on muutema, osiakin on kertynyt riittävästi helppoon modaukseen. Eli kyllä se M-8e auto säilyy ihan oman luokan autona, vaikka ns. omavalmisteeseenkin SC-autoon olisi ollut kiinnostusta ilman tuota perin erikoista tehdasmääritystä.
Multi surfase on hanurista

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Kyllä noista jokaista rataa pystyy ajaa sc autolla, oli koppa leikattu tai ei.

edit: pitääpäs ihan ihmetellä jo, kun kokoajan löytyy jostain jotain maristavaa vaikka luokkaa ei oikeestaan ole edes "olemassa"
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Kyllä noista jokaista rataa pystyy ajaa sc autolla, oli koppa leikattu tai ei.

edit: pitääpäs ihan ihmetellä jo, kun kokoajan löytyy jostain jotain maristavaa vaikka luokkaa ei oikeestaan ole edes "olemassa"

Epäilemättä pystyy, mutta onko se hauskempi ajettava jos koria on leikelty?

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Kyllä noista jokaista rataa pystyy ajaa sc autolla, oli koppa leikattu tai ei.

edit: pitääpäs ihan ihmetellä jo, kun kokoajan löytyy jostain jotain maristavaa vaikka luokkaa ei oikeestaan ole edes "olemassa"

Epäilemättä pystyy, mutta onko se hauskempi ajettava jos koria on leikelty?

jaa-a en ole kuin ehjällä kopalla ajanu... tuo selvinnee kesällä sitten
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
mites tuo moottorisääntö tosiaan nyt tulkitaan kun novakin hv sarjan koneet on tosiaan 550 sarjalaisia?

 ja enää en ala koneita vaihtelemaan.
« Viimeksi muokattu: 28.02.10 - klo: 00.45 kirjoittanut miksu79 »
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
Onko tää konetulkinta yleisesti samaa luokkaa kuin kokoluokan tulkinta, esimerkiksi autojen koreissa. Tyyliin E-maxxin koppa 1/10, vaikka auto 1/8?

Lähinnä tuohon konejuttuun itsekin toivoisin vastausta. Opiskelijabudjetilla ei millään ole varaa sooloilla useampaa konetta. Tiedän että nämä ovat halpoja kyyneleitä, kun koko harrastajamäärä lasketaan, mutta silti merkitseviä omalla kohdalla. Kuitenkin rata-ajokin kiinnostaisi tulevaisuudessa offin vastapainoksi.