Kirjoittaja Aihe: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?  (Luettu 112534 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #60 : 15.03.10 - klo: 11.18 »
Jenkeissä ovat kuulemma harkinneet stanuluokkaan 1S lipoja. Vauhdit ainakin tippuisivat reippaasti. Voisi olla harkitsemisen arvoinen ajatus täälläkin.

Esim. Nykyinen stanukone Prostockiin ja stanuun sama kone 1S akulla(mattoauton akku tai puolikas saddle pack). Luokkaa ylemmäs voisi nousta akkua vaihtamalla, kustannukset pysyisivät kurissa.

Ehdotan miedompaa konetta kuin 1s kennot.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #61 : 15.03.10 - klo: 11.53 »
Itse menen ouluun ajamaan elämäni ensimäisen FTT-kisan ja stanuluokkaan tietysti. Nyt käytössä on juurikin tällainen uuden sukupolven säädin joka nuita ennakoita säätää. Jos vielä softa päivitetään oulussa niin minua alkaa jo pelottaa tuo vauhti. En siis valita mistään vaan olen tyytyväinen että ylipäänsä on kisatoimintaa mutta olisin itsekin tuon miedomman koneen puolella. Kun nyt jo harjattomien ja lipotekniikan takia tuntuu että auto liikkuu aivan liian kovaa siihen nähden mitä taitoa on. Toivoisin kuitenkin että jos kone vaihdetaan miedompaan niin me vanhat aloittelijat saataisiin myös olla mukana.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #62 : 15.03.10 - klo: 13.09 »
Itse menen ouluun ajamaan elämäni ensimäisen FTT-kisan ja stanuluokkaan tietysti. Nyt käytössä on juurikin tällainen uuden sukupolven säädin joka nuita ennakoita säätää. Jos vielä softa päivitetään oulussa niin minua alkaa jo pelottaa tuo vauhti. En siis valita mistään vaan olen tyytyväinen että ylipäänsä on kisatoimintaa mutta olisin itsekin tuon miedomman koneen puolella. Kun nyt jo harjattomien ja lipotekniikan takia tuntuu että auto liikkuu aivan liian kovaa siihen nähden mitä taitoa on. Toivoisin kuitenkin että jos kone vaihdetaan miedompaan niin me vanhat aloittelijat saataisiin myös olla mukana.

Tämä pappaluokkaan kuuluva aloitteleva kuski sai lauantaina vaihdettua noparissa olleen "turbosoftan" takaisin ns. tehtaan normisoftaan. Ajo helpottui huomattavasti, kierrosajat paranivat ja ehjiä kierroksia tuli enemmän peräkkäin. Erän pituisessa tuloksessa parannus oli erittäin suuri. Aikaa kului suoralla junnatessa enemmän, mutta sisäkentällä voitti selvästi enemmän kuin mitä suoralla menettiin.

Jos olisin menossa ajamaan stock-luokan kisaa, olisi oma valinta ehdottomasti auton hallinnan kannalta sopiva teho kuin maksimaalinen suoranopeus ja mutkasta uloslähtönopeus.

Tuota 1S + 17.5T yhdistelmää pitäisi muutaman turbosäätimellä ajavan testata. Normiasetuksilla olevalla säätimellä teen tuon testin itse. Muutos ei ole suuri, autoon 1S lipo + buusteri WGT-kärrystä. Paino saa olla sen 100-120 gr vajaa, eikä vasen oikea tasapainon puutteet haittaa punchin testaamista. Veikkaan, että liian hitaaksi menee.

Vielä TSS-10 luokan ikärajasta. Ei kai kukaan ole ehdottamassa sen poistamista.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #63 : 15.03.10 - klo: 13.15 »
Tuo 1S vois olla oikeestikkin hyvä vaihtoehto Juhon ehdottamalla tavalla, sama kone kuin TSP, mutta pienempi jännite. Eikä sitä ikärajaa ole kukaan muuttamassa, tässähän on kyse nyt muista jutuista.

Jos jotain muutoksia tehdään, suosittelen myös keventämään painorajoja reilusti, se painon kuskaaminen radalla on ihan turhaa, kun se lämmittää kamoja ja autotki toimii paremmin keveänä. Esim tällä hetkellä virissä on ihan liian suuri painoraja, samoin C-12, mutta ei niistä sen enempää tässä keskustelussa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #64 : 15.03.10 - klo: 13.33 »
Muutamia pointteja, mitä mulle tuli mieleen:
- Tuo 1S pakottaisi myös ostamaan niitä erikoissäätimiä, joita ihmiset ovat "pelänneet". Mulle on säätimen osto ihan sama, mutta 1S on aika uutta ja erilaista tekniikkaa vielä, etten sen kanssa hötkyisi.
- Akkuja ei voi käyttää muissa 1/10-luokissa (paitsi tietty jos ajaa saddleilla).

- Painohomma on vähän kakspiippunen homma: esim. Schumi on 1350g kisapainossa 5000mAh akulla ilman lisäpainoja ja ainakin Tamiya on ihan epätasapainossa rengaskohtaisilta painoiltaan, jos "ei saa" vapaasti laittaa grammoja akun puolelle.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #65 : 15.03.10 - klo: 13.48 »
Totean nyt tässä vaiheessa asiaan liittyen, että nopeusongelma on kyllä tiedostettu jo heti kauden alussa lajiryhmän toimesta. Sääntöjä ei kuitenkaan tulla muuttamaan kesken kauden, eli siis muutoksia on varmasti tulossa, mutta vasta seuraavalle kaudelle.

Vaihtoehtoja on monia joita tullaan punnitsemaan. Asiaan vaikuttaa moni tekijä (nopari, kone, akku) ja tarkoituksena on tietysti hakea kokonaiskustannuksiltaan järkevin vaihtoehto, joka takaa tasaisen kilpailun ja helpon valvonnan katsastuksen tiimoilta (minimoidaan muuttuvat tekijät).

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #66 : 15.03.10 - klo: 13.55 »
- Tuo 1S pakottaisi myös ostamaan niitä erikoissäätimiä, joita ihmiset ovat "pelänneet". Mulle on säätimen osto ihan sama...

Taitaa suurella osalla olla juuri tuo säätimien ostelu lähinnä se rahan tuhlaamis kynnys.
Iso osa ei kuitenkaan ole valmis ostamaan säätimiä sitä mukaa kun joku säädin ilmestyy ja on taas nopeempi tai parempi kuin toinen....

Jos sulle on säätimen osto ihan sama niin ilmoittaudun ensimmäiseksi vapaaehtoiseksi lahjoituksen vastaanottajaksi...
Osta yks säädin ja lahjota se mulle... Sehän on ihan sama   :p

Rahamiehii näköjään kun ei yhtään nappaa  :smiley:

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #67 : 15.03.10 - klo: 14.32 »
Esim tällä hetkellä virissä on ihan liian suuri painoraja, samoin C-12, mutta ei niistä sen enempää tässä keskustelussa.
Tuo painoraja 1350g on tällähetkellä ainaki muutamille autoille aika tarkalla jos käyttää vähänkään raskaampia akkuja. Ja osassa autoja pitää olla taas pirun kevyt akku ja punttia reunalla että auton saa tasapainoon edes nykyisellä painorajalla. Kevyemmästä rajasta hyötyisi vain pari automerkkiä tällähetkellä se samalla rajaisi aika paljon kaytettäviä automerkkejä.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #68 : 15.03.10 - klo: 14.34 »
Itse asiassa ainakin parin noparimerkin kohdalla noparin "uusiminen" on tarkoittanut säätimen softan päivittämistä omaa käyttötarkoitusta vastaavaksi.
Samalla ajanjaksolla, millä merkki A on markkinoinut kolmen eri sukupolven nopareita (uusi aina nopein ja kirein) on merkki B tasaisin välein julkistanut uuden softapäivityksen jo pari vuotta käytössä olleeseen nopariin. Softa on käyttäjän itsensä asennettavissa ja on ollut tapa päivittää noparikalusto tuoreimmalle tasolle ilman kuluja.

Samaan nopariin voi valita ominaisuudet oman tarpeen mukaan tai vaikkapa myytäessä nopari aloittelevalle kuskille laittaa oman turbosoftan tilalle uuden käyttäjän tilanteeseen ehkä sopivampi pehmeä softa.

Valita voi siis myös sellaisen linjan, että uusiminen ei aina tarkoita uusia kustannuksia.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #69 : 15.03.10 - klo: 15.13 »
Lainaus
Kevyemmästä rajasta hyötyisi vain pari automerkkiä

Ehkä näinkin mutta jos laittaa puolikkaan akun ja säätimen samalle puolelle niin kaikista autoista saa aikapaljon kevyemmän ilman mitään ihmeellisä muutoksia.
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #70 : 15.03.10 - klo: 15.36 »
Lainaus
Kevyemmästä rajasta hyötyisi vain pari automerkkiä

Ehkä näinkin mutta jos laittaa puolikkaan akun ja säätimen samalle puolelle niin kaikista autoista saa aikapaljon kevyemmän ilman mitään ihmeellisä muutoksia.
Viriäkö meinasit ajella puolikkaalla akulla?
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #71 : 15.03.10 - klo: 18.06 »
Otsikon mukaisesti tässä pohdittiin vakioluokkaan sopivia vaihtoehtoja. Siis vakioluokkaan, jonka keskeinen tarkoitus on toimia uusille kuskeille sisääntuloluokkana ja ehkä myös vähemmän uusille kuskeille vauhdiltaan helpommin hallittavana kisaluokkana.

Niille, jotka haluavat (ja pystyvät hallitsemaan) kovempaa vauhtia on sitten tarjolla muita luokkia.

Mikään ei estä tiputtamasta TSS-10 luokan painorajaa esim. 1200 grammaan. Auton saa vasen/oikea tasapainoon helpommin kuin 2S-lipolla koska 1S lipo jättää tilaa akun puolella esim. noparille. Vesa Ylin oivallinen kommentti kannattaa pitää mielessä - nämä ovat kilpa-autoja eikä mitään kuorma-autoja (joita lastataan erilaisilla painoilla).
Yli 10 % painon pudotus vaikuttaa auton kulkuun ja käyttäytymiseen, myös helpottaa vauhdin ylläpitoa "puolikkaalla akulla".

Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Grasshopper

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #72 : 15.03.10 - klo: 18.25 »
Näin uutena harrastajana pistää silmään eräs seikka jota ei kukaan kai ole maininnut. Minun mielestäni ongelmana ei ole pelkästään autojen vauhti vaan myös sisäradat. Suuri osa radoista on kai aikamoisia stop-and-go Hungaroringejä ja ehkä jopa liian pieniä näille Touring-autoille. Enpä usko että kenenkään mielestä esim. Kuusankosken FTT-kisassa stanuautot menivät liian kovaa sille leveälle ja isolle radalle.
Yokomo - Kyosho - Hobbywing - Intellect - Sanwa - Kawada

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #73 : 15.03.10 - klo: 18.35 »
On tietysti totta, että leveämpi baana helpottaa vähemmänkin kokeneen kuskin ajamista.

Käytännössä ne aloittelevat kuskit ajelevat ekoja kisojaan kuitenkin pienemmillä radoilla, esimerkiksi Alue-8 ja muiden kerhokisojen puitteissa. Siinä vaiheessa, kun ollaan valmiita lähtemään isommille radoille FinnTrack-kisoihin on kokemusta ja varmuutta jo ehtinyt karttua hyvän matkaa. Kerhokisojen kautta isompiin kulkee kuitenkin se luonnollinen kehityspolku.

Helpompaa on muuttaa stock-luokan speksiä aloitteleville sopivammaksi kuin Suomen kerhoratoja Kuusaan FTT-kisaradan tasoiseksi.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Juho

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • www.rc10.com
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #74 : 15.03.10 - klo: 20.18 »
Muutamia pointteja, mitä mulle tuli mieleen:
- Tuo 1S pakottaisi myös ostamaan niitä erikoissäätimiä, joita ihmiset ovat "pelänneet". Mulle on säätimen osto ihan sama, mutta 1S on aika uutta ja erilaista tekniikkaa vielä, etten sen kanssa hötkyisi.
- Akkuja ei voi käyttää muissa 1/10-luokissa (paitsi tietty jos ajaa saddleilla).


Kyllä sillä 1S akulla pitäisi samat säätimet pelata? Joillain säätimillä voi tarvita boosterin. Esim LRP uusi stanu säädin on jo valmiiksi suunniteltu 1S akuille, eli ei tarvitse mitään lisäpalikoita hommata. Ja akut tosiaan käy muissakin luokissa jos saddlepackeilla ajaa.
Associated/Reedy/Sanwa/Pro-Line/Protoform/V-Dezing/RC-Trim

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #75 : 15.03.10 - klo: 20.24 »
Mikä on saddle packin akun ja kunnon kalliin 1s akun hinta/vauhti ero  :huh:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #76 : 15.03.10 - klo: 21.16 »
Itse asiassa ainakin parin noparimerkin kohdalla noparin "uusiminen" on tarkoittanut säätimen softan päivittämistä omaa käyttötarkoitusta vastaavaksi.
Samalla ajanjaksolla, millä merkki A on markkinoinut kolmen eri sukupolven nopareita (uusi aina nopein ja kirein) on merkki B tasaisin välein julkistanut uuden softapäivityksen jo pari vuotta käytössä olleeseen nopariin. Softa on käyttäjän itsensä asennettavissa ja on ollut tapa päivittää noparikalusto tuoreimmalle tasolle ilman kuluja.

Samaan nopariin voi valita ominaisuudet oman tarpeen mukaan tai vaikkapa myytäessä nopari aloittelevalle kuskille laittaa oman turbosoftan tilalle uuden käyttäjän tilanteeseen ehkä sopivampi pehmeä softa.

Valita voi siis myös sellaisen linjan, että uusiminen ei aina tarkoita uusia kustannuksia.

Totta...
Nyt on homma mennyt noin... hyvä.
Mutta meneekö se vielä vuoden verran eteenpäin vai tekeekö joku valmistaja noparin joka onkin vielä parempi... ja sitten tämän yhden merkin tarttee olla tekemässä uus nopari kun ei enää pelkällä softalla saadakaan kyseistä suorituskykyä...
Niin kauan kun pelkällä softan vaihdoksella pärjää, homma pysyy hanskassa ja fiksuna kun kustannuksia ajattelee.
Toivottavasti se pysyy tuollaisena eikä tosiaan tarvitse olla ostamassa uutta säädintä sen takia että pysyy tehojen puolesta kavereiden perässä.

Mika R

  • Vieras
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #77 : 15.03.10 - klo: 22.18 »
Kelasin ihan samaa.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #78 : 15.03.10 - klo: 23.10 »
Totta...
Nyt on homma mennyt noin... hyvä.
Mutta meneekö se vielä vuoden verran eteenpäin vai tekeekö joku valmistaja noparin joka onkin vielä parempi... ja sitten tämän yhden merkin tarttee olla tekemässä uus nopari kun ei enää pelkällä softalla saadakaan kyseistä suorituskykyä...
Niin kauan kun pelkällä softan vaihdoksella pärjää, homma pysyy hanskassa ja fiksuna kun kustannuksia ajattelee.
Toivottavasti se pysyy tuollaisena eikä tosiaan tarvitse olla ostamassa uutta säädintä sen takia että pysyy tehojen puolesta kavereiden perässä.

Vanhat noparit menevät niin kauan kuin prosessointitehot riittävät laskentaan. Mutta jos valmistaja noparin joutuu päivittämään, niin sittenhän se menee taas monta vuotta. Eli en näkisi ongelmaa tässä. Siinä nään ongelmaa jos jokin tehdas alkaa pyytämään kohtuuttomia summia softasta.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #79 : 15.03.10 - klo: 23.22 »
Täytyy tähän ottaa vielä välikysymys...kuinka moni nykyisistä Fintrack-kuskeista ajaa yli vuoden vanhalla säätimellä? Itse olen ainakin budjetoinut ajoni yhteen säätimeen per kausi.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #80 : 15.03.10 - klo: 23.30 »
Ei se nyt ihan pelkästä softasta ole kyse kuitenkaan. Säätimessä on toki paljon muitakin komponentteja jotka rajoittavat sen toimintaa kuin pelkkä IC piiri. Säätimen sisäinen vastus, virransietokyky jne .. Kaikilla on tekemistä asian kanssa ja tietysti säädin on sen osioiden summa, joista siis ohjelmisto edustaa yhtä monesta.

Säätimien kilpakulku väistämättä johtaa siihen, että niitä joudutaan uusimaan tiheällä syklillä ellei sääntöjä muuteta suuntaan joka vähentää säätimen merkitystä taikka rajaa käyttöön tietyt säätimet. Kriteereitä en ala sen enempää spekuloimaan, mutta jokainen varmasti pystyy näkemään mitä todellisia vaihtoehtoja on pöydällä.

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #81 : 16.03.10 - klo: 09.38 »
Täytyy tähän ottaa vielä välikysymys...kuinka moni nykyisistä Fintrack-kuskeista ajaa yli vuoden vanhalla säätimellä? Itse olen ainakin budjetoinut ajoni yhteen säätimeen per kausi.
Itse ajan 2v vanhalla säätimellä ja hyvin kulkee... :)
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #82 : 17.03.10 - klo: 17.36 »
Aihe jaettu nyt kahteen osaan. Jatketaan täällä ilman vääntöä, jos ei ole mitään järkevää sanottavaa aiheeseen niin kirjoittakaa viestit jatkossa tänne.

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #83 : 17.03.10 - klo: 17.42 »
Jos nyt päästäisiin taas varsinaiseen keskusteluun..
Niin pari juttua mitä noilla LiFeillä tosiaan voisi koittaa on että paljonko näistä nykyisistä koneista putoo kyytiä. Tuo jännitteen putoaminenhan ei ole niin iso kuin mitä oli aiemmin kun mentiin 6 kennon nimheistä 5 kennoon, tuolloin ero 1,2V ja noilla litiumeilla 0,8V. Eli olisiko tuo life jo pelkästään sopiva lääke.
Toisaalta että voisiko prostock olla lipolla ja stock lifellä, samalla koneella. Luokan vaihdossa kylläkin tulisi isompi kustannus ostaa pari uutta akkua kuin yksi kone. Vaikka yhdellä akulla pärjäisikin kisoissa mutta treenaus vaatii sen kaksi.

Testaamistahan nämä asiat vaativat (eikä foorumi-mutuilua) mutta voisi tuo life olla yksi "työkalu" sopivia vauhteja haettaessa.
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #84 : 17.03.10 - klo: 17.47 »
On se mukavaa olla moderaattori. Pari viikkoa laitoin Mika R:lle jäähyä ja heti tuli tekstiviestillä ukaasit perään. Jätän nämä Mikan tekstit tänne kaikkien näkyville niin ei liene kenellekään epäselvää miksi banneja jaettiin.
Kiitoksia! Jospa nyt päästäs takas asialinjalle tässä hommassa.
Listaan tähän nyt harkitsemisen/testaamisen arvoisia ideoita mitä on tullut niin ei tartte lukee niin paljon ot tekstejä.

-Miedompi kone 17.5T->21,5T tai miedompi.
(toimii nykysillä laitteilla aika simppelisti)

-1S Lipo
(hidastaa vauhteja varmasti mutta nopari/boosterit ja paino?)

-2S Life
(kuinka toimii nykyisillä laitteilla ja tippuuko vauhti riittävästi vai onko syytä mukaan liittää miedompi kone?)

-Säätimien rajaus (onko järkeä jarruttaa kehitystä?)
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #85 : 17.03.10 - klo: 19.15 »
Tuosta säätimien rajauksesta hajatelmia. Säätimet tarvitsisi siis rajata ns. vanhan tekniikan säätimiin. Tuolta listalta pitäisi pudottaa myös säätimet joiden softan (tai ehkä oikeammin firmwaren) pystyy päivittämään, sillä vaikka ne vanhemmalla softalla toimisivatkin vastaavasti, käytännössä katsastuksessa softaversioiden tarkistaminen on mahdotonta. Ja riittävän luihusti kun aattelee niin ei ole mitenkään mahdotonta tehdä softaa joka ilmoittaa ulospäin väärän versionumeron mitä se oikeasti on.

Jos tietyt säätimet ostatettaisiin kaikille niin ne oletettavasti haluttaisiin pitää halpoina. Tästä seuraa että on hieman kyseenalaista näiden säätimien laatu, saatavuus jatkossa, ja käyttökelpoisuus myöhemmin harrastuksessa (käämirajat).

Toki sisääntuloluokkana ajatellen olisi positiivista että säädin ei tarvitsi sen kummempaa tietämystä kuin että saa sen autoon asennettua ja konffattua radiolle.
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa Soo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #86 : 08.04.10 - klo: 18.54 »
ETS valitsi tuon säätimen rajoittamisen. Harkitsemisen arvoinen idea, jos säädin saadaan tuon hintaiseksi.

http://ets.redrc.net/2010/04/ets-introduces-spec-speedo-for-pro-stock/

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #87 : 09.04.10 - klo: 09.52 »
Tuo saattaisi herättää ensi talveksi uudestaan innostuksen stanuluokkaa kohtaan, nopari/softaralli ei kiinnosta vaan ajaminen sähköjen osalta tasaväkisillä kalustoilla, varsinkin jos tällä saadaan vauhditkin pysymään kurissa.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #88 : 09.04.10 - klo: 10.12 »
Ensi talvena jatkettaisiin nykyisillä 17,5t koneilla, mutta prostockiin vapaa säädin ja todelliseen vakioluokkaan kestävä halpissäädin ilman lennosta muuttuvaa ennakkoa? Silloin ainakin vauhtierot luokkien välillä olisivat taas järkeviä.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #89 : 09.04.10 - klo: 10.13 »
Ensi talvena jatkettaisiin nykyisillä 17,5t koneilla, mutta prostockiin vapaa säädin ja todelliseen vakioluokkaan kestävä halpissäädin ilman lennosta muuttuvaa ennakkoa? Silloin ainakin vauhtierot luokkien välillä olisivat taas järkeviä.

BINGO!

Mikäköhän moottori olisi oikea saattamaan stock-luokan vauhdin taas stock-luokan periaatteita vastaavalle tasolle? Olisiko 21.5T vai 25.5T?
Jos tuohon ylevään tavoitteeseen haluttaisiin päästä, pitäisi [minun mielestäni] tiputtaa koneiden suorituskykyä dramaattisesti (ehkä joku 25,5T vois sopia) ja/tai vakioida myös säätimet.

Jos halutaan säilyttää helposti omaksuttavan ja hallittavan luokan periaate, pitää asialle tehdä jotain. Hintakatto ei mielestäni toimi, koska hinta ei ole mitenkään absoluuttinen määre. Sen sijaan lista hyväksytyistä säätimistä ja koneista voisi olla mahdollinen. Oli niin tai näin, molempia ei saa yhtäaikaa; vapautta ajaa haluamillaan laitteilla ja tasaväkistä ja helppoa kilvanajoa. Tämä puolestaan johtaa siihen, että vakioluokassa pitää olla vakiolaitteet, jotka jokainen kilpailija joutuu tavalla tai toisella hankkimaan, näinhän se homma menee kaikissa muissakin "säädellyissä" luokissa.
« Viimeksi muokattu: 09.04.10 - klo: 12.07 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco