Kirjoittaja Aihe: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?  (Luettu 112580 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #210 : 06.09.10 - klo: 14.38 »
Lainaus
TSP-10
Nykyiset stanukoneet + vapaa säädin (=2009 TSS-10)

No jos vapautta lisätään niin antakaa sitten käytää minkä merkkistä konetta tahansa. Niin ei voi käytää sellaista konetta mikä on oikeesti tehty kilpailu käutöön.
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #211 : 06.09.10 - klo: 15.06 »
Alustava suunnitelma moottori-/säädinjuttujen suhteen on siis seuraava.

TSS-10
Nykyiset koneet, 0-ennakko säätimet

TSP-10
Nykyiset stanukoneet + vapaa säädin (=2009 TSS-10)


Tämä on hyvä lähtökohta.
Flying Calacucco

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #212 : 06.09.10 - klo: 16.26 »

Eiköhän säädinohjelmien ja säädinten kehitys ole jatkunut edelleen eli viime vuoden TSS-10 yhdistelmästä (= 17.5T modified) voitaisiin tällä kaudella Porossa odottaa hyvää vauhtia.

Viime vuoden TSP-10 luokan kärkikuskeista odottaisin muutamien siirtyvän viriin. 
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #213 : 06.09.10 - klo: 16.42 »
Asia joka on myös hyvä ottaa huomioon on se, että mikäli päädytään siihen että meillä on joku ROAR tms tyyppinen "hyväksyttyjen säätimien lista", niin se ei sulje pois tätä mainittua edullisempaa "stock spec" säädintä. Tarkoittaen sitä, että aloittelija voi hankkia sen edullisen säätimen ja olla sen kanssa kilpailukykyinen vaikka muilla on kalliimmat pelit.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #214 : 06.09.10 - klo: 17.35 »
Eli siis ei niitä renkaita ihan huvin takia vaihdeta.
Ei varmaankaan ja on ihan perusteltua, jos valmistus lopetetaan, että merkkiä pitää vaihtaa. Kuitenkin voisi miettiä, että vakioluokassa saisi ajaa myös aiemmin hankituilla "vanhoilla" renkailla uuden mallisten lisäksi niin halutessaan, jolloin kustannuksia ja osallistumiskynnystä saadaan madallettua.
Minusta oli ainakin se hyvä että kisapaikalta hommataan renkaat joilla sitten ajetaan. Kisan jälkeen niillä voi ajaa vaikka treeniä tai käyttää vararenkaana seuraavassa kisassa jos esim vanne menee pirstaleeksi. Ja mielestäni kaikille sama rengas jotta kaikki ovat samalla viivalla. Rengas kuitenkin ratkaisee aika paljon tässä lajissa.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #215 : 06.09.10 - klo: 17.52 »
Asia joka on myös hyvä ottaa huomioon on se, että mikäli päädytään siihen että meillä on joku ROAR tms tyyppinen "hyväksyttyjen säätimien lista", niin se ei sulje pois tätä mainittua edullisempaa "stock spec" säädintä. Tarkoittaen sitä, että aloittelija voi hankkia sen edullisen säätimen ja olla sen kanssa kilpailukykyinen vaikka muilla on kalliimmat pelit.

Nyt aletaan olla "alueella". ROAR -listalta löytyvät merkittävimmät viime kaudellakin käytössä olleet säätimet 0-softineen.  :wink:
Tiim Lahti

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #216 : 06.09.10 - klo: 19.02 »
Lainaus
TSP-10
Nykyiset stanukoneet + vapaa säädin (=2009 TSS-10)

Tarkemmin ajatellen :

Tämän typerämpää päätöstä ei voi tehdä.

Tämä kausihan päättyi sanoihin että tänä vuonna ajetiin viriä 3:ssa eri luokassa.

Joten nyt on sitten hyvä päätös että viriä ajetaan vain 2:ssa luokassa.

Ei hitto soikoon, porosta piti saada halpa luokka mutta oikeesti ton nyt esitetyn poro luokan kustannukset on samaa luokka kuin virin ... ellei enmmän.
Joka kisaan saat varata pari konetta ja pari säädinta ja varautua siihen että ne kans menee.
Lisäksi auton diffiä myöten osa kulutus on ihan samaa kuin virissä.

Tällä tavalla porosta ollaan oikeesti tosi kaukana ETS sarjan poro ajelusta joka oli oikeesti todella kivaa.
Miten ne halpis laitteet siellä kesti ?
Todella hyvin, yhden kisan kokemuksella siinä kisassa oli n.100 kpl halpis säädintä (poro+hoppy) käytössä ja kisa viikon aikana tais mennä 2 säädintä ja ei yhtään moottoria.
(Näin papa Uwen palautus laatikon tehtaalle, Sunnutai illalla).
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #217 : 06.09.10 - klo: 19.08 »

Lainaus
TSP-10
Nykyiset stanukoneet + vapaa säädin (=2009 TSS-10)

Tarkemmin ajatellen :

Tämän typerämpää päätöstä ei voi tehdä.

Tämä kausihan päättyi sanoihin että tänä vuonna ajetiin viriä 3:ssa eri luokassa.

Joten nyt on sitten hyvä päätös että viriä ajetaan vain 2:ssa luokassa.

Ei hitto soikoon, porosta piti saada halpa luokka mutta oikeesti ton nyt esitetyn poro luokan kustannukset on samaa luokka kuin virin ... ellei enmmän.
 

Siis jos nykyisen poron 10.5 moottori vaihdetaan 17.5 moottoriksi, niin kalustoa alkaa hajoamaan. ????

Nyt minä olen sitten ymmärtänyt asian kai väärin....?
« Viimeksi muokattu: 06.09.10 - klo: 19.13 kirjoittanut TTKoo »
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #218 : 06.09.10 - klo: 19.47 »
Varmaan kauden 2010 stanukuskit voivat kertoa kuinka paljon heillä meni moottoreita ja säätimiä kauden aikana? Mielenkiintoista olisi kuulla kuinka monta säädintä ja moottoria Eetulla meni per kisa sarjan voittamiseen?

Voin olla väärässäkin, mutta Eetun huoltajan kanssa usein keskusteltuani kauden aikana minulle jäi käsitys, että Eetu ajoi yhdellä säätimellä koko kauden kunnes vaihtoi toiseen säätimeen kokeilun takia. Eli siis säätimiä ei mennyt rikki. Moottoreista en osaa sanoa, mutta uskoisin että niitä ei pahemmin mennyt, koska Eetulla ei koneen palamisen takia teknisiä keskeytyksiä ollut mielestäni.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #219 : 06.09.10 - klo: 20.06 »
Varmaan kauden 2010 stanukuskit voivat kertoa kuinka paljon heillä meni moottoreita ja säätimiä kauden aikana?

Ulkokisoja en ajanut, mutta talvella ostin 2 kpl  moottoreita ja 3 kpl säätimiä. Koneita ostin kaksi, jotta on toinen varalla jos toinen menee rikki, ei mennyt. Säätimiä ostin kolme, koska halusin kokeilla mitä eroa niissä oikeesti on. Kauden jälkeen oli siis edelleen kaksi moottoria ja kolme täysin toimivaa säädintä. Varsinaisia kustannuksia näiltä osin oli yhdet moottorin laakerit, liekkö niitäkään olisi tarvinnut vielä vaihtaa, kun en varmaan yli kolmea sataa akullista kerennyt talven aikaan ajamaan.
Flying Calacucco

Poissa rrike

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #220 : 06.09.10 - klo: 20.11 »
Säätimiä ostin 2.
 Toinen "normaali" säädin ja toinen kers.

Molemmat kesti koko kauden, mutta moottorin sensoreita 4  :shocked:
En tiedä miten oli mahdollista, että niitä meni niin monta :huh:
Muilla ei kai mennyt yhtään.

Yhdellä koneella ajoin kuitenkin koko kauden.
| Team Associated | LRP | Sanwa |

Poissa Juhaz

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #221 : 06.09.10 - klo: 20.27 »
Koko kauden ajoin yhellä koneella ja säätimellä sisältäen kisat ja treenit. Eikä ollu mitään tekniikka murheita.

Että ei sitä nyt hirveesti tarvi panostaa että pärjää.
Yokomo | GM LRP Futaba |
Tiim Lahti

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #222 : 06.09.10 - klo: 20.29 »
Varmaan kauden 2010 stanukuskit voivat kertoa kuinka paljon heillä meni moottoreita ja säätimiä kauden aikana?

Kahden auton ja kahden kuskin TSS-10 -tiimi:
Investoinnit kaudelle: kaksi säädintä (SP), kolme konetta (CS)(joista yksi varakoneena), varasensori, vararoottori, yht. noin 500€
Inventaariossa kauden jälkeen: kaksi toimivaa konetta, kaksi toimivaa säädintä, käyttämätön vararoottori
Rikot/tapiot kaudella: 4kpl moottorin laakereita, 4 kpl sensoriyksiköitä, 1 kpl sensorin johto, 1 kpl loppuun ajettu kone (käämivaurio)

Ja koko sarja kierrettiin. Referenssiksi vielä kulupuolelle, että kauden aikana ostettiin sisälle 13 sarjaa renkaita ja ulkokaudelle 16 sarjaa ja näistä tuli kustannuksia reilut 700€ - nyt niistä on jäljellä muisto vain eri ratojen pinnalla.

Eli tietovisailukysymys kuulukin: Huvittaisiko minua ostaa uudet säätimet alle vuosi sitten ostettujen, juuri 0-ennakkosoftalla päivitettyjen ja täysin toimivien tilalle?
« Viimeksi muokattu: 06.09.10 - klo: 20.46 kirjoittanut Bulvaani »
Tiim Lahti

Poissa Ralo

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #223 : 06.09.10 - klo: 20.39 »
Me ostettiin kaikkiaan neljä stanu-konetta kauden 2010 aikana. Kolme niistä paloi pilalle. Kaksi konetta paloi kisatilanteessa. Sensoreiden kanssa oli myös jonkin verran ongelmaa.
 
Säätimiä ostin kautta varten neljä kappaletta, joista yksi tuhoutui Laukaan vesiin, loput kolme on kai vieläkin käyttökelpoisia. Säätimien kestäminen ei sinällään ole ollut ongelma, pikemminkin niiden muut ominaisuudet.

Rauli Louhi

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #224 : 06.09.10 - klo: 20.40 »
Hyvää raporttia. Mielestäni nykyinen 17.5T kone on osoittautunut hyvälaatuiseksi ja kestäväksi koneeksi. En näe mitään järkeä lähteä katsomaan uutta konetta ensi kaudelle, koska näitä on jo kaikilla pakissa, koneet ovat tasaista laatua ja ne kestävät hyvin treeneissä ja kisakäytössä.

Nykyinen 10.5T kone myös on ollut mielestäni hyvä kone. Siksi se mielestäni olisi erittäin sopiva ensi kauden C-12 "stock" luokkaan 0 ennakolla varustetun säätimen kanssa. Tällöin C-12 stanun aloituskustannukset olisivat pienet koska moottoreita on jo edullisesti jälleenmyynnissä sekä myös tämän kauden TSP-10 kuskit niistä lienevät halukkaita luopumaan ja käsittääkseni osa tämän kauden TSP-10 kuskeista on suunnittelemassa ajamista ensi kauden C-12 stock luokassa.

Ainut mitä tässä nyt odotellaan on että päästäisiin ajamaan enemmän ja saamaan varmistuksia näille "ajatuksille". Lähinnä siis toteamaan että vauhdit ovat sopivat itse kullekin luokalle.

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #225 : 06.09.10 - klo: 20.43 »
Ei niitä säätimiä ja koneita (yleensä) pala jossei itse yritä väkisin repiä viimisiä tehoja ja siten polta vehkeitä ja jos silloin palaa niin on ihan omaa tyhmyyttä eikä sääntöjen vika. Jos kilpailuhenkisyys on sitä luokkaa, että haluaa laittaa sen 200-300e kiinni vehkeitten polttamiseen per kisa muitten kulujen lisäksi niin voi miettiä onkohan se harrastaja/aloittelija luokka ihan oikea paikka ajaa.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #226 : 06.09.10 - klo: 20.50 »
Ei niitä säätimiä ja koneita (yleensä) pala jossei itse yritä väkisin repiä viimisiä tehoja ja siten polta vehkeitä.

Ne koneet/säätimet, joiden tuhoutumista minä olin viime talven aikana todistamassa, johtui pääsääntöisesti siitä, kun eri boostien ja turbojen kanssa kokeiltiin millaisia välityksiä laitteet kestää ja millä päästään mitenkäkin kovaa, eli enemmänkin tarkoitushakuista kuin laitteiden saatikka sääntöjen heikkoutta.

Kaiken saa rikki, kun oikeen yrittää.
Flying Calacucco

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #227 : 06.09.10 - klo: 20.54 »
.
« Viimeksi muokattu: 31.10.21 - klo: 20.37 kirjoittanut Pepess »

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #228 : 06.09.10 - klo: 21.03 »
Niin ratkaisee varsin moni muukin asia... jos kustannuksia halutaan laskea, niin silloin pitää miettiä muitakin asioita kuin pelkästään noparia - stanuluokan pitäisi olla helpoin ja edullisin luokka, johon uusien harrastajien olisi helppo päästä mukaan. Nyt hahmoteltu ehdotus säädinten osalta näyttää siinä mielessä järkevältä, että ei tarttisi hankkia uutta noparia. Se, että onko vauhdin pudotus riittävä, jotta luokkaan voisi osallistua aloittelija / vähän harrastanut onkin sitten toinen juttu. Onko jollain vertailudataa 0-ennakkosäätimillä ja stanukoneella vs. nyt kaavaillut poro säännöt (Nykyiset stanukoneet + vapaa säädin (=2009 TSS-10)) vs. viriluokka?

0ennakko 17.5t:llä on luultavasti hitaampi kuin SPX+17.5t, vapaa säädin+17.5t on reilusti paljo nopeempi kuin SPX+17.5t. Vapaa säädin +17.5t on noin 1s viriä hitaampi 11s kierrosajassa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #229 : 06.09.10 - klo: 21.14 »
Näin yhden kauden ajaneena stanukuskina täytyy kyllä todeta toinenkin puoli: Stanuluokka oli ehdottomasti menestys tänä vuonna osallistumismäärien suhteen - meneekö luokka tuolla 0-ennakkolla & 17,5 jo liian hitaaksi niille jotka ajoivat tänä vuonna ja osallistumismäärä tippuu? Aluksi nopeus tuntui kovalta, mutta kaikkeen tottuun.

Ei sillä, että nopeutta pitäisi tiputtaa, mutta esim. ulkona ajaminen 17,5 + 0 ennakko kuullostaa aika tuskalta. Ulkona pitäisi sitten olla eri kone kun sisällä.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #230 : 06.09.10 - klo: 21.16 »
Vastaus on: Pro Stock. Menee muuten just yhtä lujaa kuin stanu viime vuonna. :cool:
Flying Calacucco

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #231 : 06.09.10 - klo: 21.20 »
Niin ja itseltäni paloi yksi kone, sekin kauden vikan kisan edeltävissä treeneissä. Ainakin Tekinin softa parani kauden vanhetessa jatkuvasti niin, että kone kävi entistä viileempänä ja vauhdit kasvoivat.

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #232 : 06.09.10 - klo: 21.21 »
.
« Viimeksi muokattu: 31.10.21 - klo: 20.33 kirjoittanut Pepess »

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #233 : 06.09.10 - klo: 21.22 »
Vastaus on: Pro Stock. Menee muuten just yhtä lujaa kuin stanu viime vuonna. :cool:

Todennäköisesti lujempaakin: Vikassa kisassa mulle päivitettiin softa ja Ilvessalo ajoi treeneissä vielä vanhalla softalla. Ero oli muuten melkoinen vauhdissa kun verrattiin siihen mitä se alkukaudesta oli (Lassen vs. mun auto) treeneissä. Mun alkuerissä osa ajoi vanhemmilla softilla & osa eri säätimillä: Sen varmasti näki kaikki jo silmämääräisesti että mulla oli nopeampi auto. Joten kehitys varmasti jatkuu samansuuntaisena. Softapäivityksillä tulee saamaan ihmeitä aikaan. Ennen oli "tiimikuskeilla" matchatut akut, nytkö "matchatut" softat?

Jos 0-ennakosäätimet, niin aivan varmasti niissä säätimissä on eroja: Joten ei auta kun etsiä se "nopein" säädin ja vaihtaa sitä monta kertaa kauden aikana, kun softapäivityksiä tulee ja milloin mikäkin säädin on "nopein".

Aikaisemmin stanussa ostettiin 60 konetta ja etittiin niistä nopein, koska erot oli niin pieniä. Tuleeko sama suuntaus taas?
« Viimeksi muokattu: 06.09.10 - klo: 21.30 kirjoittanut JuhaS14 »

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #234 : 06.09.10 - klo: 21.45 »
Aika kustannus renkaista
Voin kokemuksesta sanoa, että renkaat on just se väärä paikka säästää. Vapaalla renkaalla homma leviää ihan täysin käsiin, vaikka se onkin uudelle kuskille halvempi kun voi ajaa sillä mitä sattuu jostain saamaan. Todellisuudessa kaikilla muilla kulut ja myös ongelmat kasvavat. Halvoissa renkaissa tulee suuria laatueroja ja kun on kustannuksien takia on vain yksi rengassarja käytössä, tulee kisoista arpajaiset. Saippua Xenoneilla talvella oli helposti 2-3 kymmenystä eroa kierrosajoissa eri settien välillä ja se on jopa stanussa ihan oikeasti paljon. Varsinkin alottelijoille ihan erilailla käyttäytyvät rengassarjat ovat todella huono kun ei ole kokemusta mukauttaa ajotyyliä/setuppia nopeasti ja ei voi keskittyä vain siihen ajamiseen niinkuin tasavertaisilla seteillä.

[/offtopic]
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa #61#

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #235 : 06.09.10 - klo: 21.53 »
Copteri kyseli Eetun nopareiden ja moottoreiden kestosta.
Meillä oli pakissa koko kauden 3 siis kolme moottoria. Yksi sitä ensimmäistä sarjaa jotka kulki vähä paremmin. Se hajosi Laukaan treeneissä (meni kivi sisään)siihenasti ajettu kaikki kisat kyseisellä moottorilla.Ne kaksimuuta on vielä ok. Laakerit vaihdettu määrävälein.
Nopeuden säädin vaihdettiin Oulun jälkeen Tekiniin koska on pieni ja kevyt ja softa helppo päivittää. On edelleen ehjänä.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #236 : 06.09.10 - klo: 22.00 »
Komppaan Stiloa. Siis vaikuttaa varmasti myös moni muu asia autoon mutta hyvä rengas on aina hyvä rengas. Ite en ole saanut 17.5 konetta hajalle vaikka olen tykittänyt turboboostit päällä yms kaikki sellaiset päällä. Yhden koneen poltin mutta se oli tasan oma syyni. Nyt ajattelin että seuraaviin treeneihin laitan kaikki ennakot ja turboboostit yms nolliin. Ja ei tuo oma CS kone kuumenut kamalasti silloinkaan kun ajelin 3.80 - 4.16 välityksillä ( ilman turboboosteja ja ennakkojuttuja yms )
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #237 : 06.09.10 - klo: 22.08 »
Onko jollain vertailudataa 0-ennakkosäätimillä ja stanukoneella vs. nyt kaavaillut poro säännöt (Nykyiset stanukoneet + vapaa säädin (=2009 TSS-10)) vs. viriluokka?

0-ennakolla nykyinen 17.5 kone on aika lailla samanvauhtinen kuin Novak 13.5 oli viidellä Nimh-kennolla aikanaan. Muistan sen hyvin, sillä aikanaan meillä oli tiimissä yhtä aikaa ajossa kumpikin kombinaatio. Eli vauhti on huomattavasti alhaisempi kuin vapaalla säätimellä. Esitetyllä säännöllä vauhtieroa stocille ja prostocille voidaan saada mielestäni riittävästi ja ihan silmämääräisen tarkastelun perusteella myös prostocin vauhti laskee huomattavasti. Sopii siis jälleen paremmin niille keski-ikää lähestyville näkörajoitteisille, jotka siellä porossa pommittelevat...  :wink:
Tiim Lahti

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #238 : 06.09.10 - klo: 22.30 »
.
« Viimeksi muokattu: 31.10.21 - klo: 20.32 kirjoittanut Pepess »

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #239 : 06.09.10 - klo: 23.02 »
Aikaisemmin stanussa ostettiin 60 konetta ja etittiin niistä nopein, koska erot oli niin pieniä. Tuleeko sama suuntaus taas?

Ei tule. Silloin moottorit olivat hiilellisiä ja yksilöiden väliset erot olivat todellisia ja melko suuriakin.

Hiilettömät ovat tässä suhteessa ihan eri juttu. Kannattaa käyttää aika mieluummin harjoitteluun kuin dynottamiseen.

PS. Myydään moottoridyno (Robitronic)
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi