Kirjoittaja Aihe: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?  (Luettu 112569 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #240 : 06.09.10 - klo: 23.12 »
Hmmm... mielenkiintoista...
Niin juu tahallaan me vehkeitämme hajoitetiin ...  ;)

No jo jos mennään asiaan niin viime kausihan alkoi tuolla
säätimien uusilla softa versiolla ja säätimien uusilla versiolla
joista tuli joka kisaan uutta.
Joten kisan kahdessa harjoituksessa piti aina koittaa paljonko paremmat
vehkeet on nyt käytössä.
No aina ne parani mutta myöskin se limitti milloin vehkeet kulkee paremmin tai
kärähtää tai alkaa nykimään tai pätkimään meni todella pieneksi.

Joten jos porukka on edelleen sitä mieltä että tälläinen softa ralli
kuuluu pienoisautoiluun niin vähän kyllä ihmettelen.

Summana jos viime kausi oli kerran onnistunut niin miksi sitten
täytyy mitään muuttaa ?

Jatketaan sitten samalla renkaallakin ja muistetaan sitten myös että niitä
täytyy saadaan Suomeen kahta erilajia ja samalla nimellä niin kuin viimeksikin.
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #241 : 06.09.10 - klo: 23.44 »
Niin kannattaa nyt katsoa että puhutaan tämän kauden stanusta, ei porosta.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #242 : 06.09.10 - klo: 23.47 »
Kun jossain vaiheessa oli puhetta jopa kiinteistä välityksistä, niin missä keskustelu velloo tällä hetkellä? Eikö olisi ihan jees pitää vapaat välitykset. Tällainen välimallin kysymys
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #243 : 07.09.10 - klo: 00.00 »
No jo jos mennään asiaan niin viime kausihan alkoi tuolla
säätimien uusilla softa versiolla ja säätimien uusilla versiolla
joista tuli joka kisaan uutta.
Joten kisan kahdessa harjoituksessa piti aina koittaa paljonko paremmat
vehkeet on nyt käytössä.
No aina ne parani mutta myöskin se limitti milloin vehkeet kulkee paremmin tai
kärähtää tai alkaa nykimään tai pätkimään meni todella pieneksi.

Joten jos porukka on edelleen sitä mieltä että tälläinen softa ralli
kuuluu pienoisautoiluun niin vähän kyllä ihmettelen.
Tekin RS:n julkaistiin v203 softa uutena vuotena. Eli reilusti ennen ekaa kisaa ja v208 (seuraava versio) tuli juuri ennen vimeistä osakilpailua. Joten Tekinin osalta tämä ei ainakaan pidä paikkaansa ja suurinosa kärkipään kuskeistahan sillä ajo. Tekinillä ei myöskään ollut nykimis tai kuumemis ongelmia, vaikka moni ajoikin yli 9 välityksillä ja tappisäädöillä.

Softarallista en puhuisi, mutta paljonhan säätöjä testattiin kisojen välissä. Jos harjoittelee ja testaa tietää myös kuinka lujaa auto kulkee kun mennään skaboihin.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #244 : 07.09.10 - klo: 00.30 »
Jos mietitään mikä vakioluokan tarkoitus on, eli tarjota uusille harrastajille sisääntuloluokka, on 0-ennakkosäädin ainoa järkevä vaihtoehto.

Säätimien ennakkosoftien tarkoitus on ainoastaan tuoda lisää nopeutta joka on täysin epäolennaista uusien harrastajien kehityksen kannalta. Nuorten (ja vanhempienkin) aloittelijoiden/harrastajien kehityksen kannalta on paljon tärkeämpää että voi ensiksi keskittyä täysin ajamiseen, ja kun se alkaa sujumaan niin senjälkeen auton säätämiseen. Ajamaan oppii ajamalla, ei säätimien ennakkokäyriä säätämällä, ajotaito ja auton säätäminen halutunlaiseksi on pitkälläkin tähtäimellä huomattavasti hyödyllisempää kun joku säätimien ennakkojen hinkkaaminen.

PS. ja jos sitä säätimen softaa pystytään tulevalla kaudella valvomaan TSS-10 luokassa niin miksei myös TSP-10 luokassa..
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #245 : 07.09.10 - klo: 01.00 »

Mitkä kulut ja ongelmat? Tosin ratojen materiaalitkaan eivät ole yhteneväisiä, joten säätämistä on joka tapauksessa. Aloittelijan ja kokeneemmankin kuskin osalta on ajamisessa paljon muutakin kuin muutama kymmenys renkaiden osalta, mistä ne kymmenykset ja sekunnit kertyvät - huippukuskit on sitten oma lukunsa.

Ajatushan tässä oli madaltaa aloittamisen kynnystä stanuluokassa ja sallia mahdollisesti myös muita aiemmin käytettyjä renkaita aivan kuten noparikeskustelussakin on keskusteltu kustannusten pitämisessä aisoissa stanuluokassa hyödyntäen olemassa olevaa kalustoa. Ja eihän tässä ole kysymys siitä, etteikö voisi ostaa joka kisaan uutta settiä, jos niin haluaa. Itse ajoin viime sisäkauden FTT-kisat samoilla renkailla ja ei se meikäläisen ajaminen renkaista ollut kiinni :grin:

Mitkä kulut ja ongelmat? Sillon kun joskus ajettiin cs-27 renkaalla ja vapaalla vanne/insertti yhdistelmällä ja ennen kisoja jokaista rataa varten testattiin echon punaset, keltaset ja xenonin keltaset yks osaset ja 2osaset ja erilailla saksitut versiot näistä ja erilaiset määrät lasikuituteippiä vanteen ympärille kiedottuna ja löydettiin se yksi nopea yhdistelmä alettiin metsästämään niitä xenonin keltasia 2osasia joka kiven alta, se oli sitä halpaa touhua, eikö kuulostakkin siltä, vrt tämä nykyinen että saadaa kilpailun alussa järjestäjältä setti renkaita kouraan joilla saa ajaa?

Toinen nuo moottorit, se että vuodessa nykyään ostaa stanussa sen 2 tai vaikka 3moottoria on melko vähän, hiilikone aikaan niittä moottoreita joutui ostamaan sen 10 ja lukemattomat määrät erilaisia hiiliä ja jousia jotta löytyi se toimiva ja tehokas moottori, että siinäkin suhteessa melko halvalla nykyään mennään.

Tais mennä vähän ohi aiheen mutta pisti silmään tuo kulut ja ongelmat :smiley:
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #246 : 07.09.10 - klo: 01.20 »
Jos mietitään mikä vakioluokan tarkoitus on, eli tarjota uusille harrastajille sisääntuloluokka, on 0-ennakkosäädin ainoa järkevä vaihtoehto.

Säätimien ennakkosoftien tarkoitus on ainoastaan tuoda lisää nopeutta joka on täysin epäolennaista uusien harrastajien kehityksen kannalta. Nuorten (ja vanhempienkin) aloittelijoiden/harrastajien kehityksen kannalta on paljon tärkeämpää että voi ensiksi keskittyä täysin ajamiseen, ja kun se alkaa sujumaan niin senjälkeen auton säätämiseen. Ajamaan oppii ajamalla, ei säätimien ennakkokäyriä säätämällä, ajotaito ja auton säätäminen halutunlaiseksi on pitkälläkin tähtäimellä huomattavasti hyödyllisempää kun joku säätimien ennakkojen hinkkaaminen.

PS. ja jos sitä säätimen softaa pystytään tulevalla kaudella valvomaan TSS-10 luokassa niin miksei myös TSP-10 luokassa..

Olen täysin samaa mieltä kuin Jari.
Vakioluokan pitäisi olla mahdollisimman yksinkertaista aloittelijoita ajatellen, ei ole tarkoitus että mekaanikon pitäisi osata läppärin kanssa toteuttaa sisäistä insinööriään ja säätää säätimeen parametreja kohdalleen.
Tasainen vauhti moottorin puolesta takaa tasaisen kilpailemisen, joka ratkeaa ajotaidoilla ja auton säädöillä.
Moottorien eroille nyt kukaan ei voi mitään, ne jotka kamppailee viimeisistä kymmenyksistä voivat ostaa sen 10 konetta ja testata jos haluaa, sama koskee nykyisiä ja tulevia 0-ennakkosäätimiä. Ellei säädin ole rajattu, jonkinlaisia eroja säätimissä tulee aina olemaan.
Lopputuloksen kannalta varmasti huomattavasti pienempiä kuin akkujen vaikutus. Eikä kenelläkään kumminkaan tule mieleenkään ruveta rajoittamaan akkua tietyn valmistajan tekemäksi tietyksi malliksi... Käytännön mahdottomuus.

Offtopic: Onko TSP-10 luokka väliluokka TSS ja TSM välillä jatkossakin? Halutaanko siitä toinen harrastelijaluokka, vaikka TSS luokassa harrastamista ei estä enään esimerkiksi yläikäraja? Tuleeko TSP-10:n ja TSS-10:n erota toisistaan muuten kuin moottorin lankaluvun verran? Kysymyksiä ja vastauksia voisi jatkaa suoraan toisessa topicissa.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #247 : 07.09.10 - klo: 01.26 »
Mielenkiintoista, että kukaan ei oikeen ota kantaa siihen, että stanussa ajettaisiin eri koneella ulkona? Fakta on, että 17,5 + 0-ennakko on jo vähän turhankin laiska "aloittelijoillekin" ulkona, kun sitä kuulemma oli SPX+17,5.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #248 : 07.09.10 - klo: 07.49 »
Olen myös samoilla linjoilla Jari ja APK:n kanssa, tästä syystä tuo ehdotettu 17,5T + 0-ennakkosäädin -kombo kuulostaa erittäin järkevältä stanuun.

Voisiko pro stockissa ajatella 17,5T + vapaa säädin yhdistelmän lisäksi esim. 13,5T + 0-ennakkosäädin? Vauhdin puolesta vois mennä aika yksiin? Tällöin stanusta "nousevat" voisivat jatkaa viime vuoden kalustolla, mutta jos softien päivittäminen ei kiinnosta, olisi tarjolla myös "yksinkertaisempi" vaihtoehto.
Flying Calacucco

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #249 : 07.09.10 - klo: 08.51 »
.
« Viimeksi muokattu: 31.10.21 - klo: 20.30 kirjoittanut Pepess »

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #250 : 07.09.10 - klo: 09.08 »
Tarkoitin sitä, että stanusta poroon siirtyvät kuljettajat voisivat jatkaa samoilla laitteilla kuin viime vuonnakin.

Jos 10,5T + 0-ennakkosäädin on lähempänä samaa vauhtia,kuin em. yhdistelmä, niin mikä ettei, jotenkin vaan olis perstuntuma, että tuolla 13,5T- koneella mentäisiin lähemmäksi, tiedä häntä. Kuitenkin se koneen ostaminen on selvästi pienempi kustannus, kuin uusien säätimien hankkiminen.
Flying Calacucco

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #251 : 07.09.10 - klo: 09.25 »
.
« Viimeksi muokattu: 31.10.21 - klo: 20.29 kirjoittanut Pepess »

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #252 : 07.09.10 - klo: 09.30 »
Pepess: ei kannata jatkaa tuosta enempää. TeemuR puhuu 10x suuremmista eroista suorituskyvyssa kuin mitä löytyy tämän päivän sähkökomponenteista.



Mitkä kulut ja ongelmat? Tosin ratojen materiaalitkaan eivät ole yhteneväisiä, joten säätämistä on joka tapauksessa. Aloittelijan ja kokeneemmankin kuskin osalta on ajamisessa paljon muutakin kuin muutama kymmenys renkaiden osalta, mistä ne kymmenykset ja sekunnit kertyvät - huippukuskit on sitten oma lukunsa.

Ajatushan tässä oli madaltaa aloittamisen kynnystä stanuluokassa ja sallia mahdollisesti myös muita aiemmin käytettyjä renkaita aivan kuten noparikeskustelussakin on keskusteltu kustannusten pitämisessä aisoissa stanuluokassa hyödyntäen olemassa olevaa kalustoa. Ja eihän tässä ole kysymys siitä, etteikö voisi ostaa joka kisaan uutta settiä, jos niin haluaa. Itse ajoin viime sisäkauden FTT-kisat samoilla renkailla ja ei se meikäläisen ajaminen renkaista ollut kiinni :grin:

Mitkä kulut ja ongelmat? Sillon kun joskus ajettiin cs-27 renkaalla ja vapaalla vanne/insertti yhdistelmällä ja ennen kisoja jokaista rataa varten testattiin echon punaset, keltaset ja xenonin keltaset yks osaset ja 2osaset ja erilailla saksitut versiot näistä ja erilaiset määrät lasikuituteippiä vanteen ympärille kiedottuna ja löydettiin se yksi nopea yhdistelmä alettiin metsästämään niitä xenonin keltasia 2osasia joka kiven alta, se oli sitä halpaa touhua, eikö kuulostakkin siltä, vrt tämä nykyinen että saadaa kilpailun alussa järjestäjältä setti renkaita kouraan joilla saa ajaa?

Toinen nuo moottorit, se että vuodessa nykyään ostaa stanussa sen 2 tai vaikka 3moottoria on melko vähän, hiilikone aikaan niittä moottoreita joutui ostamaan sen 10 ja lukemattomat määrät erilaisia hiiliä ja jousia jotta löytyi se toimiva ja tehokas moottori, että siinäkin suhteessa melko halvalla nykyään mennään.

Tais mennä vähän ohi aiheen mutta pisti silmään tuo kulut ja ongelmat :smiley:

Samaa logiikkahan olisi myös vapaassa säätimessä ja vapaissa akuissa ja lukemattomassa joukossa muita komponentteja ja säätöjä jne. niiden osalta, jotka haluavat ostaa kaikki vaihtoehdot ja testata ne... en kuitenkaan kannata rajata näitä säätimiä tai akkuja vain yhteen tyyppiin stanuluokassa, jotta osallistumiskynnys alenee ja jotta voi hyödyntää nykyistä kalustoa.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa redman

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #253 : 07.09.10 - klo: 10.55 »
Voisiko pro stockissa ajatella 17,5T + vapaa säädin yhdistelmän lisäksi esim. 13,5T + 0-ennakkosäädin? Vauhdin puolesta vois mennä aika yksiin? Tällöin stanusta "nousevat" voisivat jatkaa viime vuoden kalustolla, mutta jos softien päivittäminen ei kiinnosta, olisi tarjolla myös "yksinkertaisempi" vaihtoehto.

Komppaan tuossa -  myös pro stock:ssa pitäisi olla vaihto-ehto ajaa ilman softa päivityksiä. Se pitäisi varmasti kynnyksen matalemmalla siirtyä ko. luokkaan.
Ea-import - Team Durango, ALPHA Plus, TeamSaxo & Tresrey

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #254 : 07.09.10 - klo: 11.09 »
Voisiko pro stockissa ajatella 17,5T + vapaa säädin yhdistelmän lisäksi esim. 13,5T + 0-ennakkosäädin? Vauhdin puolesta vois mennä aika yksiin? Tällöin stanusta "nousevat" voisivat jatkaa viime vuoden kalustolla, mutta jos softien päivittäminen ei kiinnosta, olisi tarjolla myös "yksinkertaisempi" vaihtoehto.

Komppaan tuossa -  myös pro stock:ssa pitäisi olla vaihto-ehto ajaa ilman softa päivityksiä. Se pitäisi varmasti kynnyksen matalemmalla siirtyä ko. luokkaan.
Ei se nyt niin vaikeeta ole kun on jo kausi ajettu. Ostat säätimen, kysyt myyjältä mitkä on asetukset, laitat asetukset ja ajat. Jos sit haluut hinkata niitä viimeisiä kymppejä niin sit säädetään säädintä. Tähän pätee niinku kaikkeen turha hinkata säädintä josset pysty ajamaan koko erää virheittä. Perusasetuksilla olet kyllä kilpailukykyinen jos paketti on muuten kondiksessa.

0-ennakko toimii hyvin stanussa missä pitää madaltaa kynnystä ja vähentää muuttujia. Pro-stock luokassa kaikilla on jo kummiski jo osaamista ja asetusten laitto kerran tai kaks ei tuota ongelmaa. Jos ei löydy osaamista ehkä pitäisi sitten ajaa stanuluokassa?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Grasshopper

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #255 : 07.09.10 - klo: 11.12 »
Voisiko pro stockissa ajatella 17,5T + vapaa säädin yhdistelmän lisäksi esim. 13,5T + 0-ennakkosäädin? Vauhdin puolesta vois mennä aika yksiin? Tällöin stanusta "nousevat" voisivat jatkaa viime vuoden kalustolla, mutta jos softien päivittäminen ei kiinnosta, olisi tarjolla myös "yksinkertaisempi" vaihtoehto.

Komppaan tuossa -  myös pro stock:ssa pitäisi olla vaihto-ehto ajaa ilman softa päivityksiä. Se pitäisi varmasti kynnyksen matalemmalla siirtyä ko. luokkaan.
Ei se nyt niin vaikeeta ole kun on jo kausi ajettu. Ostat säätimen, kysyt myyjältä mitkä on asetukset, laitat asetukset ja ajat. Jos sit haluut hinkata niitä viimeisiä kymppejä niin sit säädetään säädintä. Tähän pätee niinku kaikkeen turha hinkata säädintä josset pysty ajamaan koko erää virheittä. Perusasetuksilla olet kyllä kilpailukykyinen jos paketti on muuten kondiksessa.

0-ennakko toimii hyvin stanussa missä pitää madaltaa kynnystä ja vähentää muuttujia. Pro-stock luokassa kaikilla on jo kummiski jo osaamista ja asetusten laitto kerran tai kaks ei tuota ongelmaa. Jos ei löydy osaamista ehkä pitäisi sitten ajaa stanuluokassa?

Niin ja kun ne firmwarepäivitykset joita niihin säätimiin tulee ovat vielä yleensä ilmaisia niin en näe tossa mitään suurta ongelmaa jos ei juokse ostamassa uutta säädintä joka viikko sen perusteella että toisen säätimen tämänhetkinen ohjelma on pikkuisen parempi.
Yokomo - Kyosho - Hobbywing - Intellect - Sanwa - Kawada

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #256 : 07.09.10 - klo: 12.41 »
No jos kerran poron systeemi on ”lyöty kiinni” niin vois edes yhden poikkeuksen sitten sallia.
Nyt kun ajetaan näillä Feigo pohjaisilla koneilla ja niissä on iso mekaaninen ennakko joka on muistaaksen 30 asteen luokkaa.
Näillä dynaamisilla säätimillä ja suurella koneen mekaanisella ennakolla on se ikävä puoli että koneen säätöjen hakeminen on todella tarkaa hommaa ja vaatiin paljon aikaa.
Joten jos koneessa sallitaa myös vapaa ennakko niin silloin asia helpottuu kun voi suoraan vähentää tuota mekaanista ennakkoa.
Jolloin tuon säätimen säätö asia ei ole niin kriittisiä.

Mutta mielummin vapaat koneet. Jolloin noilla Feigoillakin voi vielä ajaa.

Tälläisessä kombinaatissa missä on dynaaminen säädin ja heikkotehoinen kone tulee säädin tärkemmäksi kuin kone joten koneen vapautus tuskin muuttaa mitään voima suhteita.

Niin mekin ollaan kokeiltu noita 17,5 CS koneita ja meilläkin on pakissa vielä yks hyvä jäljellä.
Mutta siitä huolimatta haluaisin toisen kone tyypin myös sallituksi.
(Säädettävällä päädyllä)
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #257 : 07.09.10 - klo: 12.54 »
Nyt kun ajetaan näillä Feigo pohjaisilla koneilla ja niissä on iso mekaaninen ennakko joka on muistaaksen 30 asteen luokkaa.
Mistä tämä väite? Speedpassionin 17.5t moottorissa pitäisi olla 12 astetta ennakkoa, euroopan diilerilta kysytty. GM:n uudessa 10.5t:ssä taas 30 astetta, suunnittelijalta varmistettu tieto. Feigao pohjaisilla kun on kohtalaisen matala ennakko mun kokemuksien mukaan. Esim lrp:n x12 kiertää 30% enemmän kuin SP:n moottori.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa _jtr_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #258 : 07.09.10 - klo: 13.04 »
Tohon porokeskusteluun semmoinen pieni lisäys, että tuskin se softien asentaminen / kaluston päivittäminen on ainoa asia joka puoltaa nollaennakkoa. Henkilökohtaisesti kyllästyin stanua viimetalven ajaneena noihin kuminauhamaisiin ja tunnottomiin kerssisäätimiin, ja nyt ainoaksi vaihtoehdoksi jää modi.. Helppo ei hyppäys tule olemaan, mutta näillä mennään. :azn:

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #259 : 07.09.10 - klo: 13.31 »
Tohon porokeskusteluun semmoinen pieni lisäys, että tuskin se softien asentaminen / kaluston päivittäminen on ainoa asia joka puoltaa nollaennakkoa. Henkilökohtaisesti kyllästyin stanua viimetalven ajaneena noihin kuminauhamaisiin ja tunnottomiin kerssisäätimiin, ja nyt ainoaksi vaihtoehdoksi jää modi.. Helppo ei hyppäys tule olemaan, mutta näillä mennään. :azn:

lyhyt modified offtopic tähän väliin

Viimeisessä FTT kisassa a-finalisteilla oli varsin eritehoisia moottoreita 3,5T - 6,5T. Ja B-finaalissa kärjen vauhtia vedeltiin 10,5T moottorilla.
Miedompi virimoottori + lineaarinen kaasukäyrä + punch-ohjelma esim. 7/10 tyyliin on sisäradalla hyvinkin kilpailukykyinen ja myös paljon helpompi ajaa kuin 4.0T.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #260 : 07.09.10 - klo: 15.23 »
Alustava suunnitelma moottori-/säädinjuttujen suhteen on siis seuraava.
TSS-10
Nykyiset koneet, 0-ennakko säätimet
TSP-10
Nykyiset stanukoneet + vapaa säädin (=2009 TSS-10)
C-12 stock
Moottori-/säädinasia työn alla
0-ennakon toteamisessa on omat haasteensa ja niitä tässä pyritään selvittelemään. ROARin listan orjallinen seuraaminen olisi varmaankin yksinkertaisinta, mutta mutta myös ns. vanhoja säätimiä pyritään saamaan mukaan mahdollisuuksien mukaan.
Nyt on mielestäni hyvä ehdotus ja suunta on oikea.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #261 : 12.09.10 - klo: 14.37 »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #262 : 12.09.10 - klo: 20.17 »
Mun mielipide.

Stanussa 17,5 kone ja nollaennakko nopari.

Nykyään kun VTR luokkaa ajetaan nollaennakko noparilla,
niin veeteeärrästä on helppo siirtyä ajamaan stanua,
kun ei tarvitse ostaa/päivittää noparia ja kone on sama.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #263 : 12.09.10 - klo: 23.31 »
.
« Viimeksi muokattu: 31.10.21 - klo: 20.27 kirjoittanut Pepess »

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #264 : 12.09.10 - klo: 23.37 »
IIC:t ajettu ja setuppeja alkaa vuotamaan nettiin. Huomattavaa on että 0-ennakko ja 17.5t  autoilla ajettiin alta 3 välityksillä... Tämä siis feigao pohjaisilla moottoreilla. Vähän yli 3 välityksellä moottori ei ollut niin kuuma, joten oli turvallisempi mutta hitaampi.

Novak balisticilla ajettiin sitten 3,9 välityksellä joka oli nopeempi.

Onko joku laskenu mikä on pisin välitys mikä tän päivän autoihin menee? Ja kuinka pitkät välitykset esim ulkoradoille tarvitaan? Voittaako se joka saa pisimmän välityksen autoon?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa #61#

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #265 : 13.09.10 - klo: 21.06 »
Kyllä niitä teevadin kokoisia pinjoneita on menneinäkin vuosina käytetty.
Siitäkin huolimatta niitä autoja pitää osata ajaa. Ihan pelkillä insinöörin taidoilla ei ne voitot stanussakaan irtoo.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #266 : 13.09.10 - klo: 22.51 »
Nollaennakko ja nykyinen kone ja rajoittakaa välitys 5 pintaan niin takuuvarmasti saadaan hyvät ja tasaiset kisat pystyyn.autojen vauhti vapaalla välityksellä on liian korkea uusille kuskeille. kuin tätä lukee ja kuin on kisapaikalla niin saa sen käsityksen että isäpappa on se joka harrastaa ja poika vaan ajaa ja pitää olla hiljaa.kaikkien parhaaksi on se että kaikkien vauhti on se suht sama silloin on myös pojalla hauskaa kuin menee samaa vauhtia kuin muut.vtr luokassa ollaan nyt ajettu 1 kpl kerho kisa nollaennakko ja 5 välitys ja kisailu oli paljon tasaväkisempaa kuin mitä se on aikaisemmin ollut.jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #267 : 14.09.10 - klo: 00.18 »
Mun mielestä välitylset tulisi olla vapaat. Nollaennakko säädöt on todellakin hyvä juttu, mutta on mukava laittaa autoa itselleen ja säätää välityksiä yms. Ja luulempa että autot ovat aika hitaita asfalttibaanoille. saatan tieten olla väärässäkin.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #268 : 14.09.10 - klo: 15.09 »
TQRacingin mattis-kisan kutsusta ilmenee kalifornialainen speksi



1/12 stock/vakio on kans vakio > ei turboa, ei dynaamista ennakkoa, ei ajoituksen säätöjä noparissa ja kiinteäpäätyinen 17,5T moottori vakioennakolla

1/12 (ikäänkuin expert-luokka) nopari vapaa ja moottori vapaa 13,5T
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #269 : 15.09.10 - klo: 16.26 »
Tässä nyt vähän videota juuri olleista Vegasin IIC kisoista. Jokainen voi tehdä itse omia johtopäätöksiä videon ja tuloslistan perusteella.

17.5 0-ennakko
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4YlkYwsMckw[/youtube]

17.5 dynaaminen ennakko
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QjhFwImDB7U[/youtube]

Vapaa
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aDeWA1HKjd4[/youtube]

Onhan noissa nyt aivan selvät erot vauhdeissa...
---