Kirjoittaja Aihe: Neonväri  (Luettu 6612 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tilttilt

  • Jäsen
    • Profiili
Neonväri
« : 14.10.03 - klo: 23.31 »
Kannataako maalata tavallista valkoista neonvärien päälle? Tuleeko silloin parempi värisävy (kirkkaimppi neonväri)?
Millaista valkoista kannattaa laittaa jos sitä tarvii?

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Re: Neonväri
« Vastaus #1 : 15.10.03 - klo: 07.52 »
Lainaus käyttäjältä: "tilttilt"
Kannataako maalata tavallista valkoista neonvärien päälle? Tuleeko silloin parempi värisävy (kirkkaimppi neonväri)?
Millaista valkoista kannattaa laittaa jos sitä tarvii?


Ehdottomasti kannattaa - neonväri yksinään ei ole kovinkaan häävin näköinen. Valkoisena kannattaa käyttää saman merkkistä maalia, kuin se neonvärikin, jotta ei tule ongelmia. Luonnollisestikin jotkut maalit sopivat ristiin, mutta tämä selviää vain kokeilemalla tai kysymällä kokemuksia tietystä maalista joltain kokeneemmalta.

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
Neonväri
« Vastaus #2 : 15.10.03 - klo: 09.32 »
Samaa hommaa ilmeisesti suositellaan metallihohtoväreille, esimerkiksi hopealle.
Onko kokemuksia / suosituksia millä maali-merkillä olisi hyvä kestävä metallihohtoharmaa? Ja mistä voi ostaa?
Hieman on suunnitteilla hopeanharmaa Porsche-kori.
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa tilttilt

  • Jäsen
    • Profiili
Neonväri
« Vastaus #3 : 15.10.03 - klo: 12.09 »
Näyttääkö se hyvältä kuin maalaa kahdella värillä ja erotta ne vain maalariteipillä? Vai onko se ihan amatörin näköstä?

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Neonväri
« Vastaus #4 : 15.10.03 - klo: 12.24 »
Lainaus käyttäjältä: "tilttilt"
Näyttääkö se hyvältä kuin maalaa kahdella värillä ja erotta ne vain maalariteipillä? Vai onko se ihan amatörin näköstä?


Maalarinteippi ei ole oikein hyvä valinta. Reunasta tulee hieman epätasainen, koska maalia menee hieman teipin reunan alle. Kannattaa poiketa jossain maaliliikkeessä ja ostaa oikeata maskausteippiä.

Poissa tilttilt

  • Jäsen
    • Profiili
Neonväri
« Vastaus #5 : 15.10.03 - klo: 12.48 »
Yritin äsken maalariteipillä teipata, mutta eihän siitä mitään tullut...
Miten te muut olette maalanneet? Kahdella värillä siis, ihan kotikonsteilla.

Poissa tilttilt

  • Jäsen
    • Profiili
Neonväri
« Vastaus #6 : 15.10.03 - klo: 23.37 »
No niin, mä heitin maalit ja teipit roskiin. Vein auton ammattilaisille joka sen maalaus homman osaa. Perjantaina saan sen kotiin, laitan kuvia silloin...

Poissa claustro

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://claustro.bbs.fi
Neonväri
« Vastaus #7 : 16.10.03 - klo: 11.25 »
Kuvia hienoista koreista kannattaa lähettää tuonne:
http://www.cs-electronic.com/Service/Body_Contest/body_contest.php

Jos saksankieli on ruosteessa niin Google kääntää englanniksi oikein mukavasti osoitteessa:
http://translate.google.com/translate?u=http://www.cs-electronic.com/Service/Body_Contest/body_contest.php
Toni Walther, retired operator

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Neonväri
« Vastaus #8 : 16.10.03 - klo: 11.53 »
Lainaus käyttäjältä: "tilttilt"
No niin, mä heitin maalit ja teipit roskiin. Vein auton ammattilaisille joka sen maalaus homman osaa. Perjantaina saan sen kotiin, laitan kuvia silloin...


Ei kannata nyt heti luopua leikistä, kun ensimmäisen kerran kaatuu  :cry:

Kaikki lähtee luonnollisestikin valmisteluista. Ensiksi valitaan oikeata maalia, joka oikeasti sopii Lexan-korin maalaamisen. Monet maalit eivät ole tarpeeksi joustavia, jolloin maalit ropisee korista pois. Jos käytössä ei ole kynäruiskua, niin ihan nättejä koreja saa myös spray-pulloilla. Jos ei aluksi huvita harjoitella kalliiseen koriin, niin hyvä harjoitusalusta on halkaistu 1,5 l muovipullo.

Jos ajatuksena on tehdä rajauksia kannattaa hankkia maskausteippiä tai -maalia, jolloin saa rajattua tarkasti. Näitä on myös monenlaisia, jolloin kaikkiin tarkoituksiin löytyy oikea tuote. teipit sopii parhaiten suoriin viivoihin, kalvosta voi leikellä hieman monimuotoisempia kuvioita ja maskausmaali sopii parhaiten monimutkaisempiin töihin.

Ennen maalausta kori pestään huolellisesti esim. tiskiaineella ja kuivataan hyvin. Kori maalataan alapuolelta useina ohuina kerroksina, joiden annetaan kuivua hyvin. Hiustenkuivaajalla tai kuumailmapuhaltimella voi nopeuttaa kuivumista. Maalia ei tarvitse ruiskuttaa mitenkään paksulti. Värit tuodaan esille puhjustamalla kori peittävällä esim. valkoisella maalilla.

Toivottavasti tästä oli jotain apua. Lisäksi netti on täynnä toistaan parempia ohjeita maalauksen suorittamiseen.

Poissa tilttilt

  • Jäsen
    • Profiili
Neonväri
« Vastaus #9 : 16.10.03 - klo: 13.09 »
Kiitos kaikeista vihjeistä. Vaikka toi teippaus saisi toimimaan niin pitäis olla mielikuvitusta ja vähän "ögaa" että saa sen hienoksi myös...

En taida uskoa että mun kori pääsee noihin sivuihin mitä claustro vihjaisi. Mun kori maalaus tuli maksamaan 20€, korimaalaukset noissa sivuissa ei varmaan saa alle 200€. Annoin vapaat kädet sille joka mun kori maalaa siksi sain sen niin halvalla.

Mutta perjantaina nähdään lopputulos ja kuvat toivottavasti.

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Neonväri
« Vastaus #10 : 16.10.03 - klo: 13.52 »
Tilttilt: Suomessa on kyllä yksi erittäin tunnettu maalaaja.
Eikä maksa koskaan kolminumeroista lukua.
Nuo parhaimmat maalaukset mitä tuolla CS:n sivuilla on, ovat hänen tekemiään...

Automaalarit osaavat kyllä maalata, mutta useimmiten maalit ovat vääränlaisia ja ei pysy korissa.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa claustro

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://claustro.bbs.fi
Neonväri
« Vastaus #11 : 16.10.03 - klo: 14.53 »
Kyllä tuonne listalle pääsee kun laittaa vaan kuvansa sinne.
Toni Walther, retired operator

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
Neonväri
« Vastaus #12 : 16.10.03 - klo: 21.54 »
Siis neonvärin päälle valkeaa maalia ? Ei siis alle ?
Taas kehissä.. ;)

Poissa Toni N

  • Veteraani
    • Profiili
Neonväri
« Vastaus #13 : 16.10.03 - klo: 21.56 »
Lainaus käyttäjältä: "fiesta6"
Siis neonvärin päälle valkeaa maalia ? Ei siis alle ?


Eli kun kori maalataan sisäpuolelta, niin viimeisen kerroksen päälle.
Ja kun kori on oikeinpäin, niin maalikerroshan on "alla".
Tyhjä

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
Neonväri
« Vastaus #14 : 16.10.03 - klo: 22.25 »
ainii joo, Tyhmä minä  :?
Taas kehissä.. ;)

Poissa Toni N

  • Veteraani
    • Profiili
Neonväri
« Vastaus #15 : 20.10.03 - klo: 20.36 »
Onko kenelläkään kokemuksia Tamiyan akryylimaaleista korin maalaamisessa? Kori tulisi polttikseen.
Ruiskuvehkeet saisin lainaan kokeilua varten, ja kyseistä maalia saisin ilmaiseksi. Joten kokemukset tai nopea täydellinen tyrmäys olisi paikallaan.
Tyhjä

Poissa RC_seniori

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Neonväri
« Vastaus #16 : 20.10.03 - klo: 20.47 »
Lainaus käyttäjältä: "keke"
Onko kenelläkään kokemuksia Tamiyan akryylimaaleista korin maalaamisessa? Kori tulisi polttikseen.

Täydellistä tyrmäystä tarjoilen. Olen itse maalannut pienen pläntin punaista pensselillä omaan koriin, eikä kestänyt kovin kauaa kun lähti lohkeilemaan pois. Punaisen päällä oli vielä musta, niinkuin kaikkien muittenkin värien ja musta oli spraypullosta lexanmaalia.
Niissä kohdissa mistä ei ole paljon elänyt, on vielä jonkin verran maalia jäljellä.

Varmaan Tamiyan akryylivärikin toimii, jos siihen sekoittaa sitä ainetta, joka tekee maalista joustavampaa. Löytyy autotarvikeliikkeistä ja käytetään esim. puskureissa (tämä on vain 'toisen käden' tietoa, toistan luettua)
Power-Save-Racing Team

Poissa Toni N

  • Veteraani
    • Profiili
Neonväri
« Vastaus #17 : 20.10.03 - klo: 20.54 »
Lainaus käyttäjältä: "RC_seniori"
Lainaus käyttäjältä: "keke"
Onko kenelläkään kokemuksia Tamiyan akryylimaaleista korin maalaamisessa? Kori tulisi polttikseen.

Täydellistä tyrmäystä tarjoilen. Olen itse maalannut pienen pläntin punaista pensselillä omaan koriin, eikä kestänyt kovin kauaa kun lähti lohkeilemaan pois. Punaisen päällä oli vielä musta, niinkuin kaikkien muittenkin värien ja musta oli spraypullosta lexanmaalia.
Niissä kohdissa mistä ei ole paljon elänyt, on vielä jonkin verran maalia jäljellä.

Varmaan Tamiyan akryylivärikin toimii, jos siihen sekoittaa sitä ainetta, joka tekee maalista joustavampaa. Löytyy autotarvikeliikkeistä ja käytetään esim. puskureissa (tämä on vain 'toisen käden' tietoa, toistan luettua)


Kiitos tästä, eipä ihme että sitä olisi saanut ilmaiseksi:)

Entäs PACTRAn akryylimaalin soveltuminen samaan tarkoitukseen?
Olisin kysynyt samalla äskeisessä kysymyksessäni, mutta löysin vasta nyt kaapista moisia purkkeja.
Tyhjä

Poissa RC_seniori

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Neonväri
« Vastaus #18 : 20.10.03 - klo: 21.04 »
Eikös Pactran maaleja käytetä ihan yleisesti korien maalaamiseen. Luulisi silloin soveltuvan. Ilmeisesti kestävät taivuttamista toisella lailla.
Olen ainakin lukenut, että Parman ja Pactran värit olisivat parhaita korien maalaamiseen.
Power-Save-Racing Team

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Neonväri
« Vastaus #19 : 21.10.03 - klo: 08.39 »
Lainaus käyttäjältä: "RC_seniori"

Olen ainakin lukenut, että Parman ja Pactran värit olisivat parhaita korien maalaamiseen.


Noiden lisäksi käytetään menestyksekkäästi ainakin Createxin värejä. Tamiyaltakin löytyy korien maalaamiseenkin sopivaa Polycarbonaatti maalia. Tämän maalin tunnistaa siitä, että väritunnus alkaa kirjaimilla "PC". Minulla ei kylläkään ole kokemusta kyseisestä maalista, joten en voi kommentoida sen ominaisuuksia.

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Neonväri
« Vastaus #20 : 21.10.03 - klo: 09.27 »
Lainaus käyttäjältä: "RC_seniori"
Täydellistä tyrmäystä tarjoilen. Olen itse maalannut pienen pläntin punaista pensselillä omaan koriin, eikä kestänyt kovin kauaa kun lähti lohkeilemaan pois. Punaisen päällä oli vielä musta, niinkuin kaikkien muittenkin värien ja musta oli spraypullosta lexanmaalia.
Niissä kohdissa mistä ei ole paljon elänyt, on vielä jonkin verran maalia jäljellä.


Voi olla myös että kori oli likainen. Hiominen ohuella hiekkapaperilla tai karhunkäpälällä auttaa maalin tarttumiseen.

Itse maalasin juuri korin jossa käytin Tamiyan lexanille tarkoitettua maalia (Oliko sinnulla lexanille soveltuvaa ?). Kokemuksia kestävyydestä ei vielä ole. Sen voin vaan sanoa että joitakin maaleja pitää ohentaa ja joitain ei. Esimerkiksi minulla oli valkoista ja tummansinistä maalia. Sinistä oli pakko ohentaa (vesiliukoista), koska se oli jämäkkää ja olisi varmasti tukkinut ruiskun ensimmäisellä painalluksella. Valkoinen taas oli melkein kuin vettä, joten se meni hyvin läpi ilman ohenteita.

Poissa RC_seniori

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Neonväri
« Vastaus #21 : 21.10.03 - klo: 12.06 »
Lainaus käyttäjältä: "Pete88"
...Itse maalasin juuri korin jossa käytin Tamiyan lexanille tarkoitettua maalia (Oliko sinnulla lexanille soveltuvaa ...

Ei ollut lexanille tarkoitettu, vaan kyseessä oli keken kysymyksessä tarkoittama tavallinen Tamiyan akryylimaali.

Ja kori oli uusi ja puhdistettu.
Power-Save-Racing Team

Poissa Alfa

  • Veteraani
    • Profiili
Neonväri
« Vastaus #22 : 22.10.03 - klo: 15.39 »
Sain auto vaihdo kauppani mukana kaksi koria, toinen oli uusi maalattu ja käyttämätön ja toinen taas vanha ja kulunut. Maalipinta oli vanhassa paikoin jo kulunut pois ja joistain kohtaa korista puutui pieniä paloja esim helmoista. Kummatkin korit ovat stratuksia. Korin merkki taitaa olla protoform ainakin tarroissa lukee niin :lol:  Niin ajattelin maalata tuon vanhan korin ja tarvitsisin neuvoja sen vanhan maalin pois ottamiseen. Millä aineellä sen voi ottaa pois vahinggoittamatta koria ainakaan pahasti.EN viitsisi  ruveta hinssaamaan santapaperilla sitä maalia pois joten kertokaa jos ois joitain helpompia konsteja. Kiitos.

Poissa niko.lindvall

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Neonväri
« Vastaus #23 : 22.10.03 - klo: 17.46 »
Team Xray Finland - Team Integy - Racingfactory - Team Orion

Poissa tilttilt

  • Jäsen
    • Profiili
Neonväri
« Vastaus #24 : 22.10.03 - klo: 20.02 »
Viihdoin sain kuvan otettu autosta  :D



Toinen kuva, Hyper 7 lähtenyt lentoon

 

Pitkästä lennosta takaisin maanpinnalla  :cry:


Poissa tilttilt

  • Jäsen
    • Profiili
Neonväri
« Vastaus #25 : 22.10.03 - klo: 20.04 »
Ups! Ei tullutkaan alas... nyt on


Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Neonväri
« Vastaus #26 : 26.10.03 - klo: 20.43 »
Joo, tuolla CS:n sivuilla on 6 mun koria näytillä. Joko omalla tai "Wesq" nimellä... Saksalaiset vaan äänestää koko ajan mua vastaan! ;)
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Toni N

  • Veteraani
    • Profiili
Neonväri
« Vastaus #27 : 31.10.03 - klo: 13.49 »
Taas olisi vinkeille tarvetta.
Kori(t) on maalattu, ja nyt olisi tarkoitus tummentaa ikkunoita savumaalilla(clear smoke).
Täytyykö "varsinainen" maalipinta suojata ikkunoita maalattaessa, koska menee tietysti osaksi maalipinnan päälle???

Toinen kori on valkoinen ja toinen tumman viininpunainen.

EDIT: valmista tuli
Tyhjä

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Nestemäinen maski?
« Vastaus #28 : 06.11.03 - klo: 09.57 »
Voisiko joku viisaampi kertoa, mitä nestemäistä maskia kannattaisi käyttää korien maalaamiseen ja mistä sitä voisi ostaa. Plussaa olisi myös se, että kuivunut kalvo leikkaantuisi hyvin. Se tuote, mitä minulla on tällä hetkellä ei pysy riittävän hyvin korissa kiinni.

Poissa Toke

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Neonväri
« Vastaus #29 : 06.11.03 - klo: 14.54 »
Suosittelen pienoismallien maalaamiseen tarkoitettuja maskiaineita, ja liuottimia korin pesuun. Kama on taatusti Lexaniin sopivaa eikä aiheuta ongelmia poistettaessa, kunhan noudattaa ohjeita ja poistaa kalvon hyvissä ajoin ennen lopullista kuivumista. Siellä missä myydään pienoismalleja myydään niiden maalaustarvikkeitakin.