Kirjoittaja Aihe: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia  (Luettu 50600 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
SM-kausi 2010 on rataluokkien osalta lähestymässä puoliväliä ja sisäkausi alkaa olla kohta takana tältä keväältä. Talven aikana on käyty kovasti keskustelua vakioluokasta ja siihen liittyvistä asioista, joten en lähde tässä niitä erittelemään.

Seuraavassa esitellyistä asioista olen kuitenkin käyty keskustelua "kulisseissa" useiden kärkikuljettajien kanssa.

C-12 vakioluokka

Cj-12 eli stanumattoautot oli suosittu luokka 90-luvulla Suomessa, ja nykyspeksien mukaisesti C-12 Stock Spec niin ikään äärimmäisen suosittu luokka maailmalla ja on myös ollut EFRA:n EM luokka 2009 vuodesta. Suomessa stanuluokkaa ajettiin vuoteen 99-00 6-kennolla kuten viriäkin, mutta ajoaika oli 5minuuttia. Omat kokemukset 6-kennon stanuista ovat kaudelta '96-'97, jolloin stanun kärkikuskina joillain radoilla ajoin samoja kierrosaikoja kuin virissä. 2000-kauden jälkeen siirryttiin 4-kennoon ja Suomessa stanuluokka kuoli kokonaan. Viime vuosina kuitenkin stanuluokat ovat olleet maailmalla suosituimpia luokkia myös C-12 luokassa.

Viime aikoina on kuitenkin myös C-12 stanuissa tultu siihen, että laitteet liikkuvat "liikaa", eli stanun kärkivauhti on selkeää A-finaalivauhtia myös virissä. Suomessa eletään kuitenkin tilanteessa, jossa C-12 luokan taso on kansainvälisestikin mitattuna maailman kärkeä, ja ns. harrastajakuskien mukaantulo on usein myönnetty vaikeaksi. Tehot ja vauhdit ovat tarjolla olevassa C-12 luokassa äärimmäisen kovat uusille kuskeille, ja useille nytkin mukana oleville. Virheitä tulee ja kierrosajoissa päästäisiin parempiin tuloksiin miedommalla koneella. Se ei kuitenkaan ole käytännössä mahdollista, koska laitteiden kuitenkin tulee liikkua suoralla, jotta on edes teoreettisia mahdollisuuksia ajaa muiden mukana aiheuttamatta ylimääräistä hässäkkää.

Esimerkiksi Englannissa ajetaan C-12 luokkaa formaatilla, jossa lauantaina on stanu ja sunnuntaina viri. KAIKKI kuljettajat, tai yli 90% ajavat molemmat luokat.

Toivoisin näkeväni Suomessa myös uusia kuljettajia C-12 luokassa, ja C-12 Stock luokka olisi se, millä uusia harrastajia voitaisiin kalastella.

Olen useaan otteeseen keskustellut kuskien kanssa myös erillisestä C-12 SM-sarjasta, joka palvelisi mattoautoilijoita paremmin (c-12 tyyliset radat jne). Ajatus on saanut kannatusta, mutta myös mahdollisista haitoista on ollut keskustelua (riitääkö kuskeja tai järjestäjiä). Ainakin itse olen todennut tällä kaudella, että Suomen FTT-kisojen pito-olosuhteet eivät palvele lainkaan kv-tason kisaamista, siksi olenkin henkilökohtaisena ratkaisuna käynyt kisaamassa ja testaamassa useaan otteeseen ulkomailla kauden aikana. Pito.olosuhteiden erilaisuus nostaa myös mahdollisten uusien innokkaiden kuskien kynnystä lähteä mukaan isompiin kisoihin, koska tarvittavaa kokemusta ei saa Suomen radoilta.

Ehdotukseni kaudelle 2011 olisikin ajaa FTT-kisojen toisena päivänä C-12 stanuluokka.

Touringluokkien vauhdeista ns. spekkiluokissa on siis ollut keskustelua mm. laitteiden hidastamisessa. Suomessa harrastajakunta on kuitenkin rajallinen, eikä uusia kuskeja tule kuin sieniä sateella, joten jos jotain uutta luokkaa luodaan, se on 99% varmuudella pois jostain toisesta/toisista luokasta/luokista. Touringluokiksi voisivat olla riittävät pelkkä viri ja stanu. Eli nopeimmat prostock-kuskit voisivat siirtyä luontevasti viritettyyn ja ne jotka eivät tällä hetkellä aja prostock kärkivauhtia, saisivat varmasti riittävästi vastusta ajaessaan TSS-10 luokkaa.

C-12 luokkaa koskevia kehitysideoita:
-C-12 Stock Spec luokka myös Suomen FTT-sarjaan, löytyykö kiinnostuneita kuskeja?
-erillinen SM-sarja; olisiko kuskeja tai kisoja järjestäviä kerhoja?
-C-12 Stock Spec luokan koneeksi 13,5t

Yleisiä kehitysideoita FTT 2011 kaudelle kaikkiin luokkiin:

-sarjajohtajalle keltaiset kilpailunumerot. Helppo järjestää, eikä maksa kuin vaivan ja max 2 Ae arkkia/kisa tulostettavaa.
 
Lisätään mahdolliset esille tulevat tähän listaan.
« Viimeksi muokattu: 11.04.10 - klo: 20.13 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #1 : 11.04.10 - klo: 20.21 »
Lisättäköön vielä kotikamaralta jotain faktatietojakin luokasta. Eli olemme Oulussa ajaneet tänä talvena BCC-kerhokisasarjassa 10.5t luokan kisoja, joka on osoittautunut erinomaiseksi ajatuksesti saada uusia kuskeja mukaan. Viime kaudellammeiltä kävi C-12 kisoissa 4-5 kuskia. Tällä kaudella seuraa on edustanut jo FTT-kisoissa 9 kuskia, sekä kerhokisatasolla mukana on ollut lisäksi puolikymmentä muuta kuskia, jotka eivät ajaneet kisoja vielä tällä kaudella.

Kaipaisin nyt muidenkin mietteitä ja ajatuksia luokasta. Jos kiinnostuneita aktiiveja luokkaan olisi 20-25, sen ajattaminen FTT-sarjassa olisi järkevää.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #2 : 11.04.10 - klo: 20.46 »
Siis stanu C-12 speksit olisi 13.5t, lipo ja vapaa säädin?

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #3 : 11.04.10 - klo: 20.48 »
Lisätäänpäs vielä sen verran, että stanua ajaville tarjottaisiin näin myös mahdollisuus ajaa molempina päivinä FTT-sarjassa. Ja viriä ajavat voisivat edelleen ajaa C-12 + TSM-10 halutessaan. Jos ajatusta jalostetaan siis pidemmälle, ajopäiväformaattina toimisi

C-12  + TSS-10
C-12 Stock +  TSM-10

Päivät kummin päin vain.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #4 : 11.04.10 - klo: 20.50 »
Siis stanu C-12 speksit olisi 13.5t, lipo ja vapaa säädin?

Tämän hetkisellä ajatusmallilla kyllä. Nykyinen 10.5t kone on liian nopea C-12 luokkaan ollakseen stanuluokka nykysäätimillä. EM:ssä oli kysely, jossa oli ehdolla juuri tuo 13.5t kone.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #5 : 11.04.10 - klo: 21.23 »
Lisätäänpäs vielä sen verran, että stanua ajaville tarjottaisiin näin myös mahdollisuus ajaa molempina päivinä FTT-sarjassa. Ja viriä ajavat voisivat edelleen ajaa C-12 + TSM-10 halutessaan. Jos ajatusta jalostetaan siis pidemmälle, ajopäiväformaattina toimisi

C-12  + TSS-10
C-12 Stock +  TSM-10

Päivät kummin päin vain.

Tuntuis äkkiä ajatellen aika epätasapainoiselta tällainen jako, ottaen huomioon esim. sen, että FTT-tourille tänä vuonna on ilmoittautunut 188 touring-kuskia ja 49 C-12 kuskia. Osallistuminen kisoihin on ollut jokseenkin samassa suhteessa.

Itse otsikon mukaiseen kysymykseen en osaa ottaa kantaa mutten kuin toteamalla, että kaikki ratkaisut jotka edesauttavat uusien kilpailijoiden mukaan tulemista tai lisäävät lajin kiinnostavuutta ylipäätään ovat tervetulleita. Kuskien siirtäminen luokasta toiseen "keksimällä" uusi luokka ei varmaankaan aja kenenkään etuja, vaikka siitä tuskin tässä oli kysekään.
Flying Calacucco

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #6 : 11.04.10 - klo: 21.37 »
Siis stanu C-12 speksit olisi 13.5t, lipo ja vapaa säädin?

Tämän hetkisellä ajatusmallilla kyllä. Nykyinen 10.5t kone on liian nopea C-12 luokkaan ollakseen stanuluokka nykysäätimillä. EM:ssä oli kysely, jossa oli ehdolla juuri tuo 13.5t kone.
Pistämpä tännekin tuon idean minkä pistin tohon toiseen topikkiin että mites ois se minimi välitys? Kun ajettas riittävän pitkillä välityksillä ei kers toiminnosta olisi mitään hyötyä vain haittaa.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #7 : 11.04.10 - klo: 21.42 »
Tuo jakohan nimenomaan ei olisi epätasainen, kun TSM-10 luokassa kisaaminen sallittaisiin TSS-10 kuskeille, joka siis aiemmin esitetyssä ajatusmallissa ois yhdistetty tss+tsp luokka. Tälläkin hetkellä tuo sunnuntain treenikisaaminen ei varmaan haittais mitenkään TSM-10 kuskeja, jos stanuilijat sais ajaa sunnuntaina viriä ja kokeilla ilman luokan vaihtopakotetta virin vauhtia.

Oletuksena siis on, että C-12 stokissa olisi n 20-25 kuskia eli sama kuin nykyisessä prostokissa. Tuolloin sunnuntaina olisi vähintään sama määrä kuskeja kuin aiemmin, ja lauantaina C-12 kuskit kuten aiemminkin + TSS-10.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #8 : 11.04.10 - klo: 21.50 »
Siis stanu C-12 speksit olisi 13.5t, lipo ja vapaa säädin?

Tämän hetkisellä ajatusmallilla kyllä. Nykyinen 10.5t kone on liian nopea C-12 luokkaan ollakseen stanuluokka nykysäätimillä. EM:ssä oli kysely, jossa oli ehdolla juuri tuo 13.5t kone.
Pistämpä tännekin tuon idean minkä pistin tohon toiseen topikkiin että mites ois se minimi välitys? Kun ajettas riittävän pitkillä välityksillä ei kers toiminnosta olisi mitään hyötyä vain haittaa.

ei semmonen oikeen ole mahdollista c-12 luokassa kun renkaan koko on osa välitystä, ja renkaiden koko voi vaihdella karkeesti välillä 40-48 joka on välityksenä useempi piikki
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #9 : 11.04.10 - klo: 22.13 »
Siis stanu C-12 speksit olisi 13.5t, lipo ja vapaa säädin?

Tämän hetkisellä ajatusmallilla kyllä. Nykyinen 10.5t kone on liian nopea C-12 luokkaan ollakseen stanuluokka nykysäätimillä. EM:ssä oli kysely, jossa oli ehdolla juuri tuo 13.5t kone.
Pistämpä tännekin tuon idean minkä pistin tohon toiseen topikkiin että mites ois se minimi välitys? Kun ajettas riittävän pitkillä välityksillä ei kers toiminnosta olisi mitään hyötyä vain haittaa.

ei semmonen oikeen ole mahdollista c-12 luokassa kun renkaan koko on osa välitystä, ja renkaiden koko voi vaihdella karkeesti välillä 40-48 joka on välityksenä useempi piikki
Joo sama tuli mieleen tuossa että ei oikeen toimi koska sitten pitäs määrittää renkaan halkasijatkin ja sen mittaus olisikin sitten oma tulkitsemisen laji kokonaan...
My bad käsi ylös virheen merkiks... ;)
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #10 : 12.04.10 - klo: 10.02 »
Kommentteja ja mielipiteitä kaivattaisiin varsinkin tämän kauden C-12 kuskeilta ja mattoluokkaa harkitsevilta kisakuskeilta. Kuinka moni nykyisistä C-12 kuskeista olisi halukas ajamaan toisena FTT-kisapäivänä C-12 stokkia?
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #11 : 12.04.10 - klo: 10.35 »
Kommentteja ja mielipiteitä kaivattaisiin varsinkin tämän kauden C-12 kuskeilta ja mattoluokkaa harkitsevilta kisakuskeilta. Kuinka moni nykyisistä C-12 kuskeista olisi halukas ajamaan toisena FTT-kisapäivänä C-12 stokkia?

Mikäli molemmat luokat olisivat kaikille avoimia luokkia, pakottaisi se käytännössä kaikki sunnuntaina pääluokkaansa ajavat osallistumaan myös lauantain kilpailuun. Tämä tarkoittaisi sitä että yksipäiväiset kilpailut muuttuisivat käytännössä kaksipäiväisiksi.

Hardcore-kisaajat varmasti pitäisivät tästä.

Itse kannatan C-12-(pro?)stock luokkaa, sillä rajoituksella että sama kuljettaja ei saisi samassa kilpailussa osallistua kuin yhteen luokkaan.

-A-
 

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #12 : 12.04.10 - klo: 11.38 »
Ajatus oli, että luokka olisi avoin kaikille ainakin ensimmäisen kauden, kunnes mukana olisi tarpeeksi uutta porukkaa. Aivan kuten maailmallakin. Jos riittävästi olisi kuskeja, niin sillon voisi rajoittaa esim C-12 top 6-10 pois.

Jos tykkää kisata niin tuskin ne kahden päivän kisat ois ongelma. Ajetaanhan nytkin 2-3pv mukaanlukien matkat kisapaikalle.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #13 : 12.04.10 - klo: 12.54 »
....lisäksi saddle-pack akun puolikkaat sallituiksi tähän luokkaan, jolloin aloittelijat pääsisivät lukuisilla muuten käyttämättömäksi jäävillä T-pala autoilla halvalla aloittamaan, koska ne joudutaan myymään halvalla. (käsittääkseni ne eivät muutoin olisi ensikaudella sallittuja)

Siten ne tulisi hyödynnetyiksi hyvällä tavalla.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #14 : 12.04.10 - klo: 12.59 »
1S lipo olisi ainoa vaihtoehto, kuten muuallakin. Mitään 2S akkuja ei ole järkeä kylvää mattoautoihin.

1S saddlepackkeja löytyy kaupoista. Omani sain jo kuukausia sitten.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #15 : 12.04.10 - klo: 16.44 »
Jos (ja kun) Suomesta ei löydy kisajärjestäjiä erillisten touring- ja mattoautosarjojen järjestämiseen niin voisi ajatella viikonlopun jakamista touring- ja mattoautopäiviin. Esim. lauantaisin ajettaisiin touringeilla (TSM-10 + TSS-10) nopeampaa rataa ja sunnuntaiksi voisi tehdä rataan lisää shikaaneita tai tiukempia mutkia mattoautoille (C-12 + C-12 spec). Mielestäni nyt joudutaan tekemään liikaa kompromissejä ratoihin että ne toimisivat molemmilla autoluokilla.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #16 : 12.04.10 - klo: 17.18 »
1S saddlepackkeja löytyy kaupoista. Omani sain jo kuukausia sitten.

No niimpä, näin sitä putoaa heti kehityksestä, ellei ole netin ääressä päivittäin.

http://www.redrc.net/2010/01/speedzone-1s-hard-case-saddle-pack/

Tuo on hieno juttu!!!!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #17 : 12.04.10 - klo: 18.38 »
Touring-luokkien ja mattoautoluokkien ajamisessa omina päivinään olisi tuon rata-asian lisäksi muitakin "synergiaetuja", mutta laskin yhteen talven kisojen ilmoittautumismäärät touring-luokkiin niin tuli seuraavat lukemat: 98, 90, 61 ja 97. Tuollaisten kuskimäärien sovittamisessa yhdelle päivälle on haastetta aikataulujen laatijalle.
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #18 : 12.04.10 - klo: 18.59 »
Haastetta on mutta täysin mahdollista:

AIKATAULUESIMERKKI         
2011         
         
Vapaa harjoitus   1.vh   2.vh   
Erä1 TSS-10   08:00   09:20   
Erä2 TSS-10   08:08   09:28   
Erä3 TSS-10   08:16   09:36   
Erä4 TSS-10   08:24   09:44   
Erä5 TSS-10   08:32   09:52   
Erä6 TSS-10   08:40   10:00   
Erä7 TSM-10   08:48   10:08   
Erä8 TSM-10   08:56   10:16   
Erä9 TSM-10   09:04   10:24   
Erä10 TSM-10   09:12   10:32   
         
         
Alkuerät   1.ae   2.ae   3.ae
Erä1 TSS-10   11:00   12:30   14:00
Erä2 TSS-10   11:08   12:38   14:08
Erä3 TSS-10   11:16   12:46   14:16
Erä4 TSS-10   11:24   12:54   14:24
Erä5 TSS-10   11:32   13:02   14:32
Erä6 TSS-10   11:40   13:10   14:40
Erä7 TSM-10   11:48   13:18   14:48
Erä8 TSM-10   11:56   13:26   14:56
Erä9 TSM-10   12:04   13:34   15:04
Erä10 TSM-10   12:12   13:42   15:12
         
         
Finaalit   1.fin   2.fin   3.fin
TSS-A   15:50   17:20   18:50
TSM-A   16:00   17:30   19:00
TSS-F   16:08   17:38   
TSS-E   16:16   17:46   
TSS-D   16:24   17:54   
TSM-D   16:32   18:02   
TSS-C   16:40   18:10   
TSM-C   16:48   18:18   
TSS-B   16:56   18:26   
TSM-B   17:04   18:30

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #19 : 12.04.10 - klo: 19.05 »
Alkuerien väheneminen kolmeen olisi merkittävä haitta tuossa mallissa.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #20 : 12.04.10 - klo: 19.12 »
Jep se miinuspuoli suurista osallistujamääristä tulee että ajokertoja joudutaan karsimaan. Näyttäisi siltä että Laukaallakin ajetaan vain 3 alkueräkierrosta kun stanuja on niin monta erää. Sitä voi sitten punnita mielessään että ajaako mieluummin yhden akun vähemmän paremmin kyseiselle autotyypille soveltuvalla radalla vai akun enemmän huonommin sopivalla.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #21 : 12.04.10 - klo: 22.39 »
Tulee vääjäämättä fiilis, ettei ole ehkä luokan kannalta paras asia ajaa turistihenkisissä kisoissa mattoluokkaa ollenkaan. Turistiluokkia on kehitetty vuosia, eikä kukaan ole vastustanut. Näkisin varsin positiivisena asiana, jos asioiden eteen yritettäisiin tehdä jotain. Toivottavasti myös nuo henkilöt jotka kulisseissa ovat luokka-asiaa kannattaneet, uskaltautuisivat ääneen myös täällä.

Vaikka aihe niin arka ja punainen vaate tuntuu monelle olevankin, sanoisin, että C-12 luokan tulevaisuus Suomessa voi olla aika hiljainen, ellei asiaan puututa ja luokkaa yritetä kehittää stanuluokan kautta.

Ei se erillinen SM-sarja ole mielestäni mitenkään mahdoton ajatus. Tänä vuonna luokkaa ajaneista n8 on osallistunut molempina päivinä FTT-kisoihin. Näistä kahdeksasta 3-4 on ajanut 1-2 kisaa talvikaudella. Eli ei ole peruste, että luokasta jäisi monta kuskia pois. Eikö pitäisi ajatella niin, että montako tällä järjestelyllä saataisiin lisää?
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Tuukka T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #22 : 13.04.10 - klo: 09.37 »
Heulin idis jakaa päivät matto- ja touringautoille on hyvä. 80-luvun lopulla oli toista sataa skabaajaa, mutta kyllä siinä toimeen tultiin, tosin alkuerät taisivat olla vain 4min. Onko mahdoton ajatus nipistää aluerien välisestä ajasta 1 min pois, siinä häviäisi tunti tuosta Heulin esimerkkiaikataulta?

Itse olen pettynyt Kuusan rataa lukuun ottamatta FTT-sarjan syheröratoihin, kun olen ajanut touring-autolla. Älköön kukaan vetäkö hernettä nenäänsä, mutta mielestäni touringille sopii paremmin sellainen baana jossa on nopeita mutkia ja leveyttä, mattiksille sitten juuri sellainen kuin esim Oulussa oli. Saataisin tämäkin asia kuntoon kun rata muutettaisiin lauantain ja sunnuntain välillä -> molemmille tyypeille sopivat profiilit.

Uskoisin että stock-luokka mattoautoille vetäisi uusia naamoja mukaan. Itse aloitin 18 vuoden tauon jälkeen ajamisen joulukuun alussa viime vuonna ja ilman muuta olisi ostanut mattoauton, mikäli luokka olisi ollut elinvoimainen PK-seudulla.

Annan oman vaatimattoman ääneni Vesan ehdotukselle jakaa molemmat luokat stanuun ja viriin täydennettynä Heulin ehdotuksella ajattaa eri autot eri päivinä eri rataprofiileilla. Meikäläinen ilmoittautuu C-12 stockiin mukaan, jos sellaista ajetaan.
Löysin rantein...

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #23 : 13.04.10 - klo: 10.23 »
Ajokaavio erä + 3min on minimi, jotta kisa saadaan vedettyä sujuvasti läpi ilman myöhästelyjä. 2min eräväliä on joskus kokeiltu, ja se ei vain toiminut.

Hyvä nähdä, että myös uusia kiinnostuneita osallistuu keskusteluun.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #24 : 13.04.10 - klo: 10.33 »
Mattoautot voisivat olla ihan mielenkiintoisia, se on varmaa että viriluokkaan en osallistu, mutta stock luokkaa voisi olla harkitsemisen arvoinen kuhan eivät liiku liian lujaa ja Helsingissäkin olisi harrastajia.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Grasshopper

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #25 : 13.04.10 - klo: 13.52 »
Minuakin voisi toi mattoluokka periaatteessa kiinnostaa,jos vain aikaa löytyy jostain. Pidin mattoautoilla ajamisesta skidinä tosi paljon ja itse asiassa olen vähän yllättynytkin siitä että luokka on näin huonossa jamassa Suomessa. (Aloittelin uudestaan tossa vähän ennen joulua). Kovasti on harrastus muuttunut, sillä minun 90-luvun  logiikallani ajettaisiin talvella mattoautoilla ja kesälllä touring-autoilla mutta nykyään monet näköjään ajavat talvella touringia ja laittavat ne autot hyllyyn kesäksi :huh:
Yokomo - Kyosho - Hobbywing - Intellect - Sanwa - Kawada

Poissa zippola

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #26 : 14.04.10 - klo: 18.41 »
Kiitos vesan niin alkoi itseäkin mattis kiinnostaa, tuo stockkiluokka kyllä ehottomasti varteenotettava! Ei itsellä varmasti viriluokan kampe pysyisi edes hanskassa :)
Capricorn Reedy Futaba

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #27 : 14.04.10 - klo: 19.37 »
Mattoautot voisivat olla ihan mielenkiintoisia, se on varmaa että viriluokkaan en osallistu, mutta stock luokkaa voisi olla harkitsemisen arvoinen kuhan eivät liiku liian lujaa ja Helsingissäkin olisi harrastajia.

Jokseenkin samaa mieltä asiasta.

Lisäksi komppaan ajatusta ajattaa mattikset ja turistit eri radoilla/päivinä.

Oispahan taas yksi asia lisää mihin kaikki ylimääräiset rahansa voisi laittaa.. :shock:
Flying Calacucco

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #28 : 15.04.10 - klo: 03.11 »
Omat suunnitelmat on laittaa 1/12 mattis seuraavaksi
talvikaudeksi ja tämä stanuluokka kuullostaa hyvältä.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: C-12 stanuluokka Suomeen - FTT2011 keskustelua ja ideointia
« Vastaus #29 : 15.04.10 - klo: 10.40 »
C-12 stanu on saanut kannatusta tästä suunnasta jo muutaman vuoden.

Hyvä, että aloite on nyt tullut luokan sisältä. OSPAn näytöt luokan kasvattamisessa ovat huomionarvoiset. Vesa voisi vaikka koota muille kerhoille pienen manuaalin tämän luokan pystyttämisestä paikallisesti.

Lyhyt oma tarina siitä miksi tuen ehdotusta luokasta; oma ajokokemukseni on lyhyt, noin 1,5 vuotta epäsäännöllistä opettelua. Toissa talvena aloitin opettelun (ilman aikaisempia pohjia) Maden kisakäytöstä poistetulla turistilla. Vaikka moottori olikin kohtuutehoinen, ei Torpan kovapitoisella radalla aloittelijana ollut helppoa ryhtyä ajamaan ensimmäisiä ajoja kisavireessä olevalla turistilla. Kun kääntyvyyttä ja autoa muutenkin saatiin rauhoitettua harjoittelu edistyi hieman helpommin. Mutta homma ei oikein napannut tällä aloittelijalla.
Vuosi sitten keväällä Madelta jäi kisakäytöstä ylimääräiseksi 1/12 mattoauto ja päätin testata miltä sellaisen ajaminen tuntuu. Olisiko se yhtään palkitsevampaa kuin turisti. Laitoin autoon halvimman 3000kv tehoisen nopari+moottori combon. Akkuna silloisen käytännön mukaiset 4 nihm-kennoa.
Radalle päästyä piti taas rauhoittaa auton käytöstä kisakuskin säädöistä, mutta homma alkoi maistua tosi kivalta ihan heti. Valitettavasti sisäkausi oli päättymässä ja ajelut jäivät 3-4 kertaan viime huhtikuussa.
Mattoautokokeilusta jäi ns. hyvä maku suuhun ja kesän lopulla ruvettiin Koiviston Ilpon kanssa agitoimaan porukkaa mattoautoiluun mukaan, tosin vähän isommalla kalustolla eli WGT autoilla. Keskeinen osa ideaa oli vakioda moottorin teho ns. stock-tasolle. Jiri innostui Kouvolan TP-10 kisassa ajatuksesta. Siitä lähti liikkeelle viime syksynä Torpassa aktiivisesti pyörinyt 1/10 mattoautoilu eli WGT-harrastus. WGT:stä on tarinaa lisää muualla täällä foorumilla.

Jos C-12 stock lähtee liikkeelle, pyyhin meidän vanhasta mattiksesta heti pölyt ja laitan sen ajokuntoon.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi