Talvella ajamista on kyselty paljon, tässä aiheesta (ote artikkelista
http://www.rccaraction.com/rc/articles/ht_snoproof.asp ) :
DON'T START AN ICE COLD ENGINE. Ever heard of a cold-weather package option for full-size cars? This option usually includes a heater for the engine block to make cold-weather starting easier (and sometimes, there are also butt-warmers in the seats—nice). Although not an option on nitro cars, the principle of warming an engine before starting it is good for RC cars, too. Starting a very cold (as in left-out-in-the-garage-all-night) engine can be very harmful; the coldness of the metal can put extra stress on rods and pistons and could break them. Before trying to start an engine, it's important to heat it with a hair dryer or a heat gun. This allows the metal to expand, and it gets the engine closer to an appropriate starting temperature. You should also be careful to properly cool the engine after a run; fast cooling from a 220-degree operating temperature to a frigid ambient temperature may distort the piston and sleeve and cause a loss in performance. Once you have finished running your car for the day, get it indoors where it can cool off at a more reasonable pace.
Siis suomeksi:
- älä käynnistä kylmää konetta, mäntä, kiertokanki ym joutuvat liian kovalle rasitukselle ja vaikka kone ei rikkoutusi kylmäkäynnistys rasittaa konetta (vrt. oikeat autot). Käytä lämmitintä tai käynnistä kone lämpimässä.
- ajon jälkeen kone tulee jäähdyttää rauhallisesti (ei pakkasessa), liian nopea jäähtyminen voi vahingoittaa mäntää ja sylinteriä, joka näkyy tehojen menetyksenä. Anna koneen jäähtyä sisätiloissa välittömästi ajon jälkeen.